Een aangekochte app is mij ontnomen - kan ik hiervoor klacht indienen bij Google?

Onderwerpen die nergens anders thuis horen en toch eerder technisch van aard zijn? Post ze hier!
Plaats reactie
Gebruikersavatar
antutu
Pro Member
Pro Member
Berichten: 376
Lid geworden op: 12 jun 2017, 17:17
Uitgedeelde bedankjes: 147 keer
Bedankt: 37 keer

Je kent het misschien of niet, maar er is zo'n programma genaamd FaceApp, dat artificiële intelligentie gebruikt om jouw foto aan te passen. Het is gewoon hartstikke grappig om dat eens samen met vrienden te doen. Je kan je haarkleur aanpassen, kaal worden, lang haar hebben, krulhaar, een bril, je kan een vrouw zijn, je kan iemand laten lachen/boos kijken etc. etc.

Echter is de gratis versie zéér beperkt, je kan bijna niets van dat alles als gratis gebruiker. De prijzen van vroeger waren dacht ik 10 euro voor een jaar, 2 euro per maand en €19,99 voor de full unlock (LIFETIME te gebruiken!!!!!!). Ik weet de precieze prijzen niet meer maar het was zoiets. De full unlock gaf letterlijk aan: 'FOREVER', dus dat verleende mij permanent toegang tot de applicatie.

Ik heb de volledige versie gekocht die ik dus voor altijd mocht gebruiken. Enfin, ik verveel me wat terwijl ik ergens sta te wachten en wil ff de app gebruiken om wat celebrities gekke bekken te laten trekken (het is verbazend verslavend, het leidt soms tot de meest lachwekkende creaties) maar opeens krijg ik een scherm: 'You need the PRO version to apply this effect.' Verbaasd als ik was klikte ik op de knop om mij de beschikbare plans te kopen. Wat zie ik; de prijzen zijn verhoogd naar €3,99 per maand, €19,99 per jaar en €43,99 voor de volledige versie.

Ik ben razend!!!! Dit zijn toch geen praktijken? Nu moet ik nog eens €43,99 betalen, BOVENOP de €19,99 die ik al betaald heb om nog eens HETZELFDE product te krijgen??? Dus als je een auto aan salonconditie koopt voor €20.000, maar na het autosalon kost hij weer €26.000, dan komen ze jouw auto van je oprit plukken en betaal je nog eens €26.000 om dezelfde auto terug te krijgen, en heb je dan uiteindelijk €46.000 betaald voor jouw auto? Dit zijn toch maffiapraktijken? :evil: :evil: :evil: :evil: :evil: :evil:

Mijn vraag; kan ik hiervoor bij Google terecht (ik gebruik Android en kocht de app via Google Play, ik heb nog de emailbevestiging waarin ook klaar en duidelijk vermeld staat dat het om een LIFETIME licentie gaat)? En zoja, hoe ga ik het beste te werk?

Alvast hartelijk dank!!
There's something strange and you can't reboot. Who you gonna call? Joost Prutsers.
lanadekat
Elite Poster
Elite Poster
Berichten: 918
Lid geworden op: 23 aug 2013, 21:17
Uitgedeelde bedankjes: 45 keer
Bedankt: 83 keer

Even voor de zekerheid: Bent u zeker dat u met het Google account waarop u de Pro versie gekocht hebt bent ingelogd op het toestel?

Als het zeker bij Google ligt gewoon bij hun vragen, kans is groot dat u uw geld terug krijgt of de Pro versie krijgt. (ze deden vroeger toch niet moeilijk over terugbetalingen zover ik weet)
ddd
Elite Poster
Elite Poster
Berichten: 2382
Lid geworden op: 08 feb 2010, 15:56
Uitgedeelde bedankjes: 359 keer
Bedankt: 165 keer

Of ontwikkelaar contacteren?
Gebruikersavatar
antutu
Pro Member
Pro Member
Berichten: 376
Lid geworden op: 12 jun 2017, 17:17
Uitgedeelde bedankjes: 147 keer
Bedankt: 37 keer

Thanks voor de replies.

Jup, aan het toestel is er niets veranderd. Ingelogde accounts en gegevens zijn nog altijd dezelfde gebleven. Want wat ik wel weet is dat als je een nieuw toestel hebt of als je een app herinstalleert, het een tijdje kan duren vooraleer de licenties gesynchroniseerd zijn en uiteindelijk alle aangekochte features van een app worden geunlocked.

Hmm.. ja, ik zal al eens beginnen met een mail schrijven naar de ontwikkelaar, maar ik verwacht er niet veel van aangezien ze blijkbaar uiteindelijk toch zelf alle €19,99 lifetime licenties hebben ingetrokken. Zal hen eerst eens recht van antwoord geven en daarna alsnog kijken om Google erbij te betrekken.
There's something strange and you can't reboot. Who you gonna call? Joost Prutsers.
Med
Pro Member
Pro Member
Berichten: 364
Lid geworden op: 20 aug 2017, 22:58
Uitgedeelde bedankjes: 12 keer
Bedankt: 9 keer

Als ik op de help pagina's van play store kijk zegt men toch om bij de ontwikkelaar te klagen.

https://support.google.com/googleplay/a ... ic=3364671

Ik vermoed dat dit in-app aankopen zijn die hoogstwaarschijnlijk rechtstreeks met de ontwikkelaar geregeld zijn en dat google daar niets mee te maken heeft.
blaatpraat
Elite Poster
Elite Poster
Berichten: 1300
Lid geworden op: 10 jan 2014, 12:09
Uitgedeelde bedankjes: 32 keer
Bedankt: 103 keer

De app opgezocht op Google Play, en de bovenste recensie zegt dit:
Afbeelding

Lijkt me dus dat je niet de enige bent, en ze zelf aangeven dat je hun kunt contacteren.
Gebruikersavatar
antutu
Pro Member
Pro Member
Berichten: 376
Lid geworden op: 12 jun 2017, 17:17
Uitgedeelde bedankjes: 147 keer
Bedankt: 37 keer

Thanks voor de replies! Je hebt gelijk Med. Best toch maar eens de ontwikkelaar aan de tand voelen dan. Ik heb intussen volgende mail verstuurd.

Afbeelding

@blaatpraat: Hmm gelukkig ligt het dan toch niet aan m'n toestel. Want zoals ik al zei weet ik (en ook uit eigen ervaring) wel dat die licentie synchronisatie van de Google Play Store soms wel eens wat buggy kon zijn (is wel al een zeer lange tijd geleden dat ik nu nog problemen heb gehad, was misschien een kinderziekte in het begin?). Ik had de app ook al eens geuninstalled en terug geinstalled om een nieuwe licentie synchronisatie te forceren, maar nog steeds niets.

Ben ook eens gaan kijken en er lijken er inderdaad wel meerdere te zijn, nu je 't zegt.

Afbeelding

Anyways, we zullen zien wat het geeft. Wat is een acceptable duur om te wachten op antwoord voor ik me (tegen de raad op de Google help pagina in) toch naar Google wend? Een week lijkt me toch meer dan fair.
There's something strange and you can't reboot. Who you gonna call? Joost Prutsers.
payphoneuser
Pro Member
Pro Member
Berichten: 260
Lid geworden op: 26 jun 2015, 19:39
Uitgedeelde bedankjes: 46 keer
Bedankt: 29 keer
Recent bedankt: 2 keer

De pijnlijke gevolgen van de app-hype. Men ontneemt gewoon de controle over uw toestel. De cloud is niets anders. Allemaal soorten gijzeling. En als je niet betaalt, heb je niks meer.
Gebruikersavatar
antutu
Pro Member
Pro Member
Berichten: 376
Lid geworden op: 12 jun 2017, 17:17
Uitgedeelde bedankjes: 147 keer
Bedankt: 37 keer

payphoneuser schreef:De pijnlijke gevolgen van de app-hype. Men ontneemt gewoon de controle over uw toestel. De cloud is niets anders. Allemaal soorten gijzeling. En als je niet betaalt, heb je niks meer.
Inderdaad! Normaal ben ik hen altijd wel een stapje te voor. Zo gebruik ik bijvoorbeeld APK Extractor om alle aangekocht apps netjes te extracten en op mijn externe HDD te zetten zodat ik ze te allen tijde kan sideloaden moesten ze op de één of andere manier toch onbeschikbaar worden. Ik ben het liefst zo min mogelijk afhankelijk, zo koop ik ook m'n games bij GOG.com ipv Steam, zij geven je altijd de full-sized offline installer als .exe.

Maar deze app werkt met artificial intelligence en daar is dus een externe server voor vereist waar de foto's doorheen moeten, en die kan natuurlijk dienst weigeren zoals nu het geval is. Zoals je al aangeeft, cloud-toestanden enz. en dingen waar je zelf geen controle over hebt, je moet echt rekenen op de goodwill van die developers. Als dit nu verkeerd gaat is het nu wel geen ramp, voor ~€20 heb ik weer eens een wijze les geleerd, maar kom, het is het principe dat mij zo kwaad maakt. :evil: :evil: :evil:
Laatst gewijzigd door antutu 11 okt 2018, 23:44, in totaal 2 gewijzigd.
There's something strange and you can't reboot. Who you gonna call? Joost Prutsers.
Gebruikersavatar
MClaeys
Elite Poster
Elite Poster
Berichten: 6044
Lid geworden op: 16 feb 2011, 22:43
Uitgedeelde bedankjes: 376 keer
Bedankt: 346 keer

Een week is meer dan genoeg om te antwoorden desnoods een 1 ster review met de melding dat je gemaild hebt maar nog geen antwoord en klagen op hun social media.

Het kan ook oprecht een fout zijn die ze moeten rechtzetten terug, misschien met het aanpassen van de licenties iets aangepast. Het hoeft geen kwade wil te zijn, vroeger twee keer tapatalk pro kwijt geraakt, twee keer goed geholpen en rechtgezet door developer. Gezien mensen 3,99 betalen en het ook niet werkt denk ik eerder in die richting
Gebruikersavatar
antutu
Pro Member
Pro Member
Berichten: 376
Lid geworden op: 12 jun 2017, 17:17
Uitgedeelde bedankjes: 147 keer
Bedankt: 37 keer

Hmm.. zou inderdaad wel kunnen. Maar omdat de prijs zó fors gestegen was (i.t.t. een verhoging van misschien 5 euro ofzo) dacht ik meteen naar de negatieve kant aka dat het graaiers zijn die 2 keer langs de kassa willen passeren o.i.d. Want om eerlijk te zijn, €43 is wel serieus doorgevraagd voor een appje om wat effectjes toe te passen. Als de app van in het begin al €43 had gekost zou ik dat zelfs nooit kopen!
There's something strange and you can't reboot. Who you gonna call? Joost Prutsers.
Gebruikersavatar
antutu
Pro Member
Pro Member
Berichten: 376
Lid geworden op: 12 jun 2017, 17:17
Uitgedeelde bedankjes: 147 keer
Bedankt: 37 keer

Ik heb nog geen reply ontvangen via mail maar ze hebben het wel al gelezen want de pro-versie is nu geunlocked. Er zal dus inderdaad een fout gemaakt zijn tijdens het aanpassen van hun prijzen in het systeem. :-) Thanks voor alle replies!
There's something strange and you can't reboot. Who you gonna call? Joost Prutsers.
Gebruikersavatar
Joe de Mannen
Elite Poster
Elite Poster
Berichten: 6287
Lid geworden op: 22 feb 2005, 12:46
Uitgedeelde bedankjes: 505 keer
Bedankt: 609 keer
Recent bedankt: 3 keer

Allez, alweer een probleem opgelost dankzij de UB-community :)

J.
Ik ben alleen verantwoordelijk voor mij eigen uitspraken, niet voor wat anderen ervan maken of aan toevoegen...
Plaats reactie

Terug naar “Allerlei”