Kachel met wifi module kan niet meer benaderd worden

Onderwerpen die nergens anders thuis horen en toch eerder technisch van aard zijn? Post ze hier!
Jack Daniels
Elite Poster
Elite Poster
Berichten: 7916
Lid geworden op: 06 jul 2008, 13:51
Locatie: Dendermonde
Uitgedeelde bedankjes: 376 keer
Bedankt: 734 keer
Recent bedankt: 1 keer

Setup: Pelletkachel met wifi module, app op de smartphone om kachel van op afstand te bedienen. Modem is FB7490 met FW 7.01. Verder nog wat wifi randapparatuur zoals bridges, tablet en de wifi speakers zoals hier besproken: http://userbase.be/forum/viewtopic.php?f=1&t=53277
De laatste keer dat ik de kachel bediende had de FB nog fw 6.52 en had ik de wifi speakers nog niet. Toen werkte alles perfect. Nu werkt het niet meer, toch niet zoals het moet. De module kan ik wel probleemloos verbinden met de FB maar om een of andere reden kan ik de kachel niet benaderen, de communicatie met de server in Italië (richting kachel) loopt mank blijkbaar. Nu heb ik bij wijze van experiment eens de module laten connecteren met 1 van de wifi speakers (die doen ook dienst als hotspot en die functie kan je niet uitschakelen). Wat blijkt? Plots blijkt alles wel weer te werken. Dan maar de speakers verwijderd uit de lijst van draadloze toestellen op de FB, de module nog maar eens rechtstreeks met de FB verbonden en wederom lukt het niet. Blijkbaar schort er iets aan de inkomende verbinding. Maar die inkomende verbinding werkt dan wél als de module via een speaker verbonden is. Ik weet dat de fabrikant aanraadt om TCP poort 1857 open te zetten bij problemen. Dat heb ik gedaan maar zonder succes. Ik heb, toen alles nog perfect werkte, ook nooit die TCP poort open gezet. Volgens mij moet het een of andere eenvoudige instelling zijn waardoor de FB niet communiceert met de wifi module. Maar welke? Ik heb al veel opties geprobeerd maar allemaal zonder succes. Wie geeft raad?
MacMini M1 - Vu+ Zero - Fritz!Box 7590 AX + OVH VoIP
12x Sunpower 318W zonnepanelen
14x Sunpower 425W zonnepanelen
Huawei Luna2000 batterij 10kW
Gebruikersavatar
Sasuke
userbase crew
userbase crew
Berichten: 5526
Lid geworden op: 13 aug 2003, 20:25
Locatie: Vlaanderen
Uitgedeelde bedankjes: 238 keer
Bedankt: 467 keer
Recent bedankt: 6 keer

WiFi module die nog specifiek op 2.4 802.11G wil connecteren en je Fritzbox die enkel 2.4 802.11n wil spreken ?
Who the fxxk is General Failure and why is he reading my hard disk ?
Afbeelding
Jack Daniels
Elite Poster
Elite Poster
Berichten: 7916
Lid geworden op: 06 jul 2008, 13:51
Locatie: Dendermonde
Uitgedeelde bedankjes: 376 keer
Bedankt: 734 keer
Recent bedankt: 1 keer

Nee. Heeft perfect gewerkt tot april/mei van dit jaar. Het enige wat veranderd is, is de firmware van de fb (naar 7.01) en de wifi speakers van Mr. Handsfree die toegevoegd werden.
MacMini M1 - Vu+ Zero - Fritz!Box 7590 AX + OVH VoIP
12x Sunpower 318W zonnepanelen
14x Sunpower 425W zonnepanelen
Huawei Luna2000 batterij 10kW
CCatalyst
Elite Poster
Elite Poster
Berichten: 8248
Lid geworden op: 20 jun 2016, 18:36
Uitgedeelde bedankjes: 19 keer
Bedankt: 522 keer
Recent bedankt: 12 keer

Jack Daniels schreef:Setup: Pelletkachel met wifi module, app op de smartphone om kachel van op afstand te bedienen.
Ah, de kachel met wifi module die communiceert met Italie, gotta love IoT :-D .

Soit, Je zegt dat hij kan verbinden met de router. Kan je hem dan effectief ook pingen als hij daarmee verbonden is? Let op, uit het een volgt het ander niet, je moet effectief een pingtest doen vanop jouw computer naar de module wanneer hij aan de FB hangt, dan weten we tenminste dat hij wel degelijk kan benaderd worden vanuit de router zelf en het probleem dus wellicht eerder richting NAT te zoeken is.

Kijk je ook even na of de module en een speaker (of iets anders) niet toevallig hetzelfde statisch IP gebruiken en we de ping replies zien van dat ander toestel? Of gebruiken ze allemaal DHCP?
Jack Daniels
Elite Poster
Elite Poster
Berichten: 7916
Lid geworden op: 06 jul 2008, 13:51
Locatie: Dendermonde
Uitgedeelde bedankjes: 376 keer
Bedankt: 734 keer
Recent bedankt: 1 keer

Ja, fabrikant zit in Italie en blijkbaar staat daar de server die het mogelijk maakt om te communiceren met de kachel. Maar, soit, pingen hoe doe je dat? :oops:
Enne... ik heb geen PC, ik heb een Mac. Dat er ook nog eens bij. De wifi toestellen hebben allemaal DHCP, nergens een toestel met hetzelfde IP adres.
MacMini M1 - Vu+ Zero - Fritz!Box 7590 AX + OVH VoIP
12x Sunpower 318W zonnepanelen
14x Sunpower 425W zonnepanelen
Huawei Luna2000 batterij 10kW
Topit
Starter
Starter
Berichten: 17
Lid geworden op: 04 okt 2018, 22:56
Uitgedeelde bedankjes: 1 keer
Bedankt: 2 keer

Geen mogelijkheid om lokaal je kachel te benaderen?
Want de dag dat de fabrikant er geen zin meer in heeft stopt het natuurlijk helemaal
Of met wat “geluk” neemt een malafide persoon de server over en infecteerd die de kachels wereldwijd :bang:
Gebruikersavatar
mailracer
Elite Poster
Elite Poster
Berichten: 3872
Lid geworden op: 23 feb 2010, 21:03
Uitgedeelde bedankjes: 217 keer
Bedankt: 315 keer

Jack Daniels schreef:, pingen hoe doe je dat? :oops: .
https://nl.m.wikihow.com/Een-IP-adres-pingen

Voor Mac staat het er ook ergens tussen.
Jack Daniels
Elite Poster
Elite Poster
Berichten: 7916
Lid geworden op: 06 jul 2008, 13:51
Locatie: Dendermonde
Uitgedeelde bedankjes: 376 keer
Bedankt: 734 keer
Recent bedankt: 1 keer

Ik kan de kachel lokaal benaderen via de wifi op mijn smartphone als je dat bedoelt. Maar dan moet de module ook verbonden zijn met 1 van die wifi speakers. Als ik rechtstreeks met de Fritzbox verbindt, dan lukt het ook weer niet. Ik kan de kachel ook benaderen via een website adres maar de interface is identiek aan de app op mijn smartphone. Vrij vervelend dat er nu net 2 veranderingen gebeurd zijn: de update naar fw 7.01 en de wifi speakers. De oorzaak moet bij 1 van beide liggen.
MacMini M1 - Vu+ Zero - Fritz!Box 7590 AX + OVH VoIP
12x Sunpower 318W zonnepanelen
14x Sunpower 425W zonnepanelen
Huawei Luna2000 batterij 10kW
Gebruikersavatar
mailracer
Elite Poster
Elite Poster
Berichten: 3872
Lid geworden op: 23 feb 2010, 21:03
Uitgedeelde bedankjes: 217 keer
Bedankt: 315 keer

Zet je speaker eens uit, ik verwacht eerder daar een probleem.
CCatalyst
Elite Poster
Elite Poster
Berichten: 8248
Lid geworden op: 20 jun 2016, 18:36
Uitgedeelde bedankjes: 19 keer
Bedankt: 522 keer
Recent bedankt: 12 keer

Jack Daniels schreef:ik heb een Mac.
Nee, des te beter.

Klik op Launchpad - typ: term - klik op terminal - typ in terminal: ping -c 5 ip.adres

Ip adres is dan het lokaal IP adres van de module terwijl hij verbonden is met de router (niet de speaker). Resultaat hier kopieren.
Jack Daniels
Elite Poster
Elite Poster
Berichten: 7916
Lid geworden op: 06 jul 2008, 13:51
Locatie: Dendermonde
Uitgedeelde bedankjes: 376 keer
Bedankt: 734 keer
Recent bedankt: 1 keer

mailracer schreef:Zet je speaker eens uit, ik verwacht eerder daar een probleem.
Als ik de speaker uitzet valt de verbinding weg omdat de module nu met het internet verbonden is via die speaker (die als hotspot dienst doet). De hotspot functie kan je niet uitschakelen. ook al geprobeerd om de speakers te verwijderen uit de lijst met draadloze toestellen, speakers uitgeschakeld en dan de module met de FB verbonden, maar zonder succes.
MacMini M1 - Vu+ Zero - Fritz!Box 7590 AX + OVH VoIP
12x Sunpower 318W zonnepanelen
14x Sunpower 425W zonnepanelen
Huawei Luna2000 batterij 10kW
Topit
Starter
Starter
Berichten: 17
Lid geworden op: 04 okt 2018, 22:56
Uitgedeelde bedankjes: 1 keer
Bedankt: 2 keer

Is die speaker een repeater of een router?
Dhcp?
Jack Daniels
Elite Poster
Elite Poster
Berichten: 7916
Lid geworden op: 06 jul 2008, 13:51
Locatie: Dendermonde
Uitgedeelde bedankjes: 376 keer
Bedankt: 734 keer
Recent bedankt: 1 keer

Topit schreef:Is die speaker een repeater of een router?
Dhcp?
Het is een set speakers uit het Kruidvat, zie één van mijn vorige berichten. Ze werden hier uitvoerig besproken, Mr Handsfree. Ik weet niet of het hotspot of router is. Hun IP adres wordt door de FB toegewezen via DHCP.
MacMini M1 - Vu+ Zero - Fritz!Box 7590 AX + OVH VoIP
12x Sunpower 318W zonnepanelen
14x Sunpower 425W zonnepanelen
Huawei Luna2000 batterij 10kW
CCatalyst
Elite Poster
Elite Poster
Berichten: 8248
Lid geworden op: 20 jun 2016, 18:36
Uitgedeelde bedankjes: 19 keer
Bedankt: 522 keer
Recent bedankt: 12 keer

Doe iig eens die ping zoals hierboven uitgelegd, dat laat ons toe om het probleem beter te situeren en om te weten of je router de module wel kan benaderen of niet.

Doe daarna ook eens een ping terwijl hij aan de speaker hangt, en post dat resultaat ook hier, dat kan altijd nuttige bijkomende info zijn.

En nu we toch bezig zijn :-) typ in terminal ook eens: traceroute ip.adres

Dit ook in beide scenario's. Zo kunnen we zien of hij onderweg iets raars tegenkomt (en vooral, of je speaker router speelt of niet). Als traceroute enkel maar lijnen met sterretjes geeft, dan heeft traceroute geen zin, typ dan Control+C om er vanaf te raken. Maar wel nog eens traceroute proberen terwijl de module aan het ander toestel hangt.
Jack Daniels
Elite Poster
Elite Poster
Berichten: 7916
Lid geworden op: 06 jul 2008, 13:51
Locatie: Dendermonde
Uitgedeelde bedankjes: 376 keer
Bedankt: 734 keer
Recent bedankt: 1 keer

Bedankt voor de tips. Ik ga er morgenochtend mee aan de slag en post hier de resultaten.
MacMini M1 - Vu+ Zero - Fritz!Box 7590 AX + OVH VoIP
12x Sunpower 318W zonnepanelen
14x Sunpower 425W zonnepanelen
Huawei Luna2000 batterij 10kW
Gebruikersavatar
heist_175
Moderator
Moderator
Berichten: 14848
Lid geworden op: 07 okt 2010, 09:35
Locatie: Kempen
Uitgedeelde bedankjes: 484 keer
Bedankt: 1043 keer
Recent bedankt: 7 keer

Zet de wifi van uw FB uit, verbindt een apart/los/ander AP met een draad met de FB en laat uw kachel met de nieuwe/tijdelijke wifi verbinden.
Zo kom je er toch al achter of de kachel überhaupt nog informatie vanuit Italië krijgt. Voor hetzelfde geld is er iets "kapot" in de kachel of in Italië.
philippe_d
Moderator
Moderator
Berichten: 17487
Lid geworden op: 28 apr 2008, 11:22
Locatie: Waregem
Uitgedeelde bedankjes: 921 keer
Bedankt: 3348 keer
Recent bedankt: 5 keer

Jack Daniels schreef:Als ik de speaker uitzet valt de verbinding weg omdat de module nu met het internet verbonden is via die speaker (die als hotspot dienst doet).
Geen idee wat er bedoeld wordt met de "Hotspot functie" van de Stereboomm / Mr. Handsfree Speakers.
Voor zover ik het begrijp heeft deze Speaker geen Hotpsot functie (toch niet gedocumenteerd), maar zendt wel een (tijdelijk) draadloos signaal uit (AP) met de bedoeling om je Smartphone ermee te verbinden voor de initiële setup.
Eens de Stereoboom correct ingesteld is op de router, zou je dit "hotspot" signaal niet meer mogen zien.
Jack Daniels schreef:Vrij vervelend dat er nu net 2 veranderingen gebeurd zijn: de update naar fw 7.01 en de wifi speakers. De oorzaak moet bij 1 van beide liggen.
Afhankelijk van wat jouw "oude" Firmware was op de 7490 is er één wijziging die invloed kan hebben op je netwerk functionaliteit: UPnP.
  • - in de oude Firmware kon je, voor jouw ganse netwerk, UPnP AAN of UIT schakelen.
    - in de nieuwe Firmware moet je UPnP PER APPARAAT aan of uit zetten.
Misschien moet je UPnP aan zetten voor jouw kachel:
In het menu Home Network > Network zoek je het apparaat, ga naar de "Edit" knop, en tik de optie aan "Permit independent port sharing for this device".
VoIP: WeePee (vaste nummers geporteerd), Sipgate.de, Sipgate.co.uk, MegaVoip (uitgaand België).
Provider: Proximus Fiber Essential (50/8 mbps down/up).
Modem/Router: Fritz!Box 7590 int, OS 07.50, aangesloten op Proximus ONT (VLAN20).
Telefoon centrale: Euracom 181 achter FritzBox So.
TV: Telenet CI+, Fritz!DVB-C.
tb0ne
Elite Poster
Elite Poster
Berichten: 1020
Lid geworden op: 24 aug 2012, 11:49
Uitgedeelde bedankjes: 27 keer
Bedankt: 85 keer

Toch wel Philippe, de speakers spelen tegelijk client en AP (hebben ze nodig voor multi room waarbij een als master fungeert via zijn eigen wifi).
Je kan ze dus misbruiken als extenders, ik zou dat graag kunnen uitzetten maar dat is een andere discussie. :-)
Jack Daniels
Elite Poster
Elite Poster
Berichten: 7916
Lid geworden op: 06 jul 2008, 13:51
Locatie: Dendermonde
Uitgedeelde bedankjes: 376 keer
Bedankt: 734 keer
Recent bedankt: 1 keer

Ik geef jullie eerst een screenshot van de huidige setup: module verbonden via "Rechts", dat is 1 van de wifi speakers. Onderaan zie je bij "unconnected devices" de Piazzetta wifi (de module waar het over gaat) en MHF-Wifi..., dat is de andere wifi speaker. Met deze setup kan ik de kachel bedienen. Dit is misschien ook belangrijk: out of the box is de module een hotspot. In de setup voer je dan het wpa paswoord van de router in en verbind je de module met je router, de verbinding wordt verbroken, de module verliest haar hotspot functionaliteit en maak dan deel uit van je draadloze netwerk.
Dit zijn de ping gegevens van bijgevoegde setup:
PING 192.168.1.4 (192.168.1.4): 56 data bytes
Request timeout for icmp_seq 0
Request timeout for icmp_seq 1
Request timeout for icmp_seq 2
Request timeout for icmp_seq 3

--- 192.168.1.4 ping statistics ---
5 packets transmitted, 0 packets received, 100.0% packet loss


En dit is de traceroute info:
traceroute to 192.168.1.4 (192.168.1.4), 64 hops max, 52 byte packets
1 * * *
2 * *traceroute: sendto: No route to host
traceroute: wrote 192.168.1.4 52 chars, ret=-1
*
traceroute: sendto: Host is down
3 traceroute: wrote 192.168.1.4 52 chars, ret=-1
*traceroute: sendto: Host is down
traceroute: wrote 192.168.1.4 52 chars, ret=-1
*traceroute: sendto: Host is down
traceroute: wrote 192.168.1.4 52 chars, ret=-1
*
4 * * *
5 * * *
traceroute: sendto: No route to host
6 traceroute: wrote 192.168.1.4 52 chars, ret=-1
*traceroute: sendto: Host is down
Bijlagen
Schermafbeelding 2018-10-09 om 10.05.04.png
Laatst gewijzigd door Jack Daniels 09 okt 2018, 10:21, in totaal 1 gewijzigd.
MacMini M1 - Vu+ Zero - Fritz!Box 7590 AX + OVH VoIP
12x Sunpower 318W zonnepanelen
14x Sunpower 425W zonnepanelen
Huawei Luna2000 batterij 10kW
philippe_d
Moderator
Moderator
Berichten: 17487
Lid geworden op: 28 apr 2008, 11:22
Locatie: Waregem
Uitgedeelde bedankjes: 921 keer
Bedankt: 3348 keer
Recent bedankt: 5 keer

tb0ne schreef:Toch wel Philippe, de speakers spelen tegelijk client en AP (hebben ze nodig voor multi room waarbij een als master fungeert via zijn eigen wifi).
Je kan ze dus misbruiken als extenders, ik zou dat graag kunnen uitzetten maar dat is een andere discussie. :-)
Dat wist ik niet.
Bij gebruik als "Hotspot", krijg je dan een IP van de router of speelt die dan zelf router (met een eigen dhcp range)?

In ieder geval krijgt de Piazzetta geen IP adres van de FritzBox, hoewel verbonden met de Speaker?

Mijn 2 adviezen zouden dan zijn:
  • - verbind de Piazzetta met de FritzBox, en niet met de Speaker (nieuwe screenshot?).
    - indien wel verbonden, maar géén IP: factory reset van de Piazzetta en opnieuw instellen?
Misschien is er verkeerdelijk een vast IP ingesteld, en vraagt de module als IP client geen adres aan de DHCP van de FritzBox.
VoIP: WeePee (vaste nummers geporteerd), Sipgate.de, Sipgate.co.uk, MegaVoip (uitgaand België).
Provider: Proximus Fiber Essential (50/8 mbps down/up).
Modem/Router: Fritz!Box 7590 int, OS 07.50, aangesloten op Proximus ONT (VLAN20).
Telefoon centrale: Euracom 181 achter FritzBox So.
TV: Telenet CI+, Fritz!DVB-C.
Jack Daniels
Elite Poster
Elite Poster
Berichten: 7916
Lid geworden op: 06 jul 2008, 13:51
Locatie: Dendermonde
Uitgedeelde bedankjes: 376 keer
Bedankt: 734 keer
Recent bedankt: 1 keer

Nieuwe screenshot hierbij. Het verschil met de vorige screenshot: beide speakers werden uitgeschakeld met de stroomschakelaar achteraan. Piazzetta module gereset, wpa code ingevoerd en rechtstreeks verbonden met de FB. En nu staat de Piazetta bij de "connected devies", getuige het blauwe pictogram. Toen alles nog perfect werkte met FW 6.52 stond de Piazzetta module ALTIJD bij de "unconnected devices". En dat is hier nu niet het geval. De module staat uitsluitend bij de "unconnected devices" als ze verbonden is via de wifi speaker. En dan werkt het wel.
Ping gegevens:
PING 192.168.1.4 (192.168.1.4): 56 data bytes
64 bytes from 192.168.1.4: icmp_seq=0 ttl=255 time=58.067 ms
64 bytes from 192.168.1.4: icmp_seq=1 ttl=255 time=5.810 ms
64 bytes from 192.168.1.4: icmp_seq=2 ttl=255 time=5.645 ms
64 bytes from 192.168.1.4: icmp_seq=3 ttl=255 time=5.637 ms
64 bytes from 192.168.1.4: icmp_seq=4 ttl=255 time=5.638 ms

--- 192.168.1.4 ping statistics ---
5 packets transmitted, 5 packets received, 0.0% packet loss
round-trip min/avg/max/stddev = 5.637/16.159/58.067/20.954 ms


Traceroute info:
traceroute to 192.168.1.4 (192.168.1.4), 64 hops max, 52 byte packets
1 * * piazzetta-wifi (192.168.1.4) 90.892 ms


Met deze setup kan ik de kachel NIET bedienen.
@philippe: independent port sharing aangevinkt, maar zonder succes. Ik had het trouwens al geprobeerd.
Hierbij trouwens ook nog een screenshot van de setup van de wifi speaker die dienst doet als hotspot
Bijlagen
Screenshot_20181009-110300.png
Schermafbeelding 2018-10-09 om 10.35.33.png
MacMini M1 - Vu+ Zero - Fritz!Box 7590 AX + OVH VoIP
12x Sunpower 318W zonnepanelen
14x Sunpower 425W zonnepanelen
Huawei Luna2000 batterij 10kW
CCatalyst
Elite Poster
Elite Poster
Berichten: 8248
Lid geworden op: 20 jun 2016, 18:36
Uitgedeelde bedankjes: 19 keer
Bedankt: 522 keer
Recent bedankt: 12 keer

Het is bizar dat je hem niet kan bedienen als hij antwoordt op pings, en wel kunt bedienen als hij niet antwoordt op pings. In het algemeen is het bizar dat het toestel "unconnected" moet zijn om ermee te kunnen werken. Normaal is dat het werkt als het connected is, en niet werkt als het niet connected is.

Hangt je computer, of het toestel waarmee je hem bedient, ook aan die speaker ofzo in die eerste test? Is het toestel waarmee je hem bedient en het toestel waarmee je pingt wel hetzelfde?

Iig we weten nu dat je router hem wel perfect kan zien en bereiken als hij daarmee verbonden is. De reden dat je hem dan niet kan bedienen moet dan ofwel liggen in het feit dat je een verkeerd IP gebruikt om hem te benaderen (niet 192.168.1.4), of dat je router een vorm van isolatie toepast waardoor je niet met andere clients direct kan praten.

Is het IP wel degelijk in beide scenario's 192.168.1.4?

Zou het kunnen dat die speaker router speelt, en dat de module daarachter een heel ander IP krijgt?
Laatst gewijzigd door CCatalyst 09 okt 2018, 14:30, in totaal 1 gewijzigd.
Jack Daniels
Elite Poster
Elite Poster
Berichten: 7916
Lid geworden op: 06 jul 2008, 13:51
Locatie: Dendermonde
Uitgedeelde bedankjes: 376 keer
Bedankt: 734 keer
Recent bedankt: 1 keer

CCatalyst schreef:Hangt je computer, of het toestel waarmee je hem bedient, ook aan die speaker ofzo in die eerste test? Is het toestel waarmee je hem bedient en het toestel waarmee je pingt wel hetzelfde?
Nee, in geen van beide tests hangt mijn smartphone aan een speaker. Ik gebruik uitsluitend mijn Android smartphone om de kachel mee te bedienen vanop afstand. Ik heb een ping en een traceroute gedaan vanaf mijn Mac. Het IP adres wordt toegekend door de Fritzbox en blijkbaar werd hier twee keer hetzelfde toegekend. Indien gewenst kan ik hier wel eens de "handleiding" van de module posten maar veel wijzer ga je er niet uit worden. Desnoods wil ik wel eens pingen vanop mijn smartphone (of een traceroute uitvoeren). Maar dan moet ik eerst de benodigde apps daarvoor installeren. Ik zal dan zeker er voor zorgen dat mijn smartphone met het internet verbonden is via mobiele data en niet via mijn wifi verbinding thuis. Gewoon om verwarring uit te sluiten.
Een andere optie zou zijn om de FB te downgraden naar 6.52 maar ik weet niet of dat mogelijk is of dat die versie nog ergens online te vinden is.
MacMini M1 - Vu+ Zero - Fritz!Box 7590 AX + OVH VoIP
12x Sunpower 318W zonnepanelen
14x Sunpower 425W zonnepanelen
Huawei Luna2000 batterij 10kW
CCatalyst
Elite Poster
Elite Poster
Berichten: 8248
Lid geworden op: 20 jun 2016, 18:36
Uitgedeelde bedankjes: 19 keer
Bedankt: 522 keer
Recent bedankt: 12 keer

Ik raak hier voorlopig niet veel wijzer uit, zeer bizar allemaal.

Ik zie persoonlijk niet in waarom de app niet aan de module kan terwijl beiden aan dezelfde AP (de router) hangen, en de module bovendien antwoordt op pings.

Het enige dat ik me voor de geest kan halen is dat ofwel de app gewoon het verkeerd IP gebruikt (misschien het IP dat de module heeft als hij achter de speaker hangt), of dat er bepaald essentieel verkeer tussen de clients geblokkeerd wordt door de router (mDNS misschien). Zelf heb ik geen FB, dus misschien kan iemand met zo'n toestel raad geven over wat het zou kunnen zijn.

Nog een vraagje: in die Android-app, geef je daar het IP in van de module (192.168.1.4), of vindt die app het IP van de module "vanzelf"? Indien dat laatste, is het niet mogelijk om het IP van de module rechtstreeks in te geven (in geavanceerde settings oid)?

Die module heeft ook geen webinterface waar je aankan vanaf je mac toevallig? http://192.168.1.4 (of https) ofzo? Dit wanneer de module antwoordt op de pings (dus wanneer hij verbonden is aan de router).
Jack Daniels
Elite Poster
Elite Poster
Berichten: 7916
Lid geworden op: 06 jul 2008, 13:51
Locatie: Dendermonde
Uitgedeelde bedankjes: 376 keer
Bedankt: 734 keer
Recent bedankt: 1 keer

De app op de smartphone gebruik je de allereerste keer om je kachel (inclusief module) te registreren. Daartoe moet je o.a. het MAC adres van de module invoeren en het serienummer van de kachel, verder nog wat persoonlijke gegevens, email adres en paswoord en dan klik je op "registreer". Als je dan de app opstart kom je in "stove management". Daar druk je dan op die knop van management en dan kom je bij je kachel uit met alle mogelijke instellingen zoals uit/aan knop, ventilatorsnelheid, grootte van de vlam, instellen van de temperatuur.... kortom gewoon de afstandsbediening op je smartphone. Je kan de kachel ook bedienen vanaf een webinterface. Het is voldoende om je email adres en paswoord in te voeren en dan kom je automatisch terecht bij "jouw" kachel.
Out of the box heeft de wifi module een IP adres (192.168.1.1) en dan doet die dienst als hotspot. Op dat moment heb je wel degelijk een web interface. Je maakt dan een verbinding met dat IP adres vanop de smartphone, je selecteert het SSID, je hebt de keuze uit "open" netwerk of wpa. In mijn geval is het wpa als beveiliging. Dan voer je het paswoord in en klikt op "connect". Dan krijg je als melding "connection might be lost". Vanaf dan is het niet meer mogelijk om in te loggen op de webinterface van de module en als je dan kijkt bij de lijst van draadloze toestellen verbonden met de FB, dan zie je daar de module tussen staan. Toestellen met een webinterface zijn blauw gekleurd en aanklikbaar. Deze wifi module heeft een zwarte kleur en is niet aanklikbaar. Ik ga eens proberen om het netwerk open te zetten, dus de wpa beveiliging uit te schakelen. Eens kijken wat dat geeft, maar dat zal voor morgenochtend zijn.
MacMini M1 - Vu+ Zero - Fritz!Box 7590 AX + OVH VoIP
12x Sunpower 318W zonnepanelen
14x Sunpower 425W zonnepanelen
Huawei Luna2000 batterij 10kW
CCatalyst
Elite Poster
Elite Poster
Berichten: 8248
Lid geworden op: 20 jun 2016, 18:36
Uitgedeelde bedankjes: 19 keer
Bedankt: 522 keer
Recent bedankt: 12 keer

Wat we weten is dat hij verbindt met de router en dat hij bereikbaar is vanaf een andere client op je router.

Dat hij desondanks niet bediend kan worden ligt dus ofwel:
1) aan de client: gebruikt het verkeerd IP of bevat een andere configuratiefout
2) aan de router: laat niet (al) het verkeer door
3) aan de module: gebruikt het verkeerd IP of bevat een andere configuratiefout

Ik zou iig 1) en 3) proberen uit te sluiten door resets. De module factory resetten, tegelijk de Android app volledig verwijderen en opnieuw downloaden, en dan alles vanaf 0 opnieuw configureren, zonder de module aan de speaker te hangen.

Als het dan nog steeds niet werkt, ligt het wellicht aan 2), en gaat iemand met meer kennis van FB moeten inspringen.
Jack Daniels
Elite Poster
Elite Poster
Berichten: 7916
Lid geworden op: 06 jul 2008, 13:51
Locatie: Dendermonde
Uitgedeelde bedankjes: 376 keer
Bedankt: 734 keer
Recent bedankt: 1 keer

Mijn vermoeden ligt ook bij (de nieuwe firmware van) de FB. Aan de module is niks veranderd. De app heb ik al eens volledig verwijderd, opnieuw gedownload en opnieuw geregistreerd. De module heeft, zowel nu als in het verleden, altijd een IP adres toegewezen gekregen via DHCP. De module zelf valt gewoon niet te configureren, je kan ze enkel verbinden met je draadloze netwerk. Ik heb ergens een flauw vermoeden dat de FB bepaald internet verkeer niet doorlaat richting module en dat er dus iets werd gewijzigd bij de update van fw 6.52 naar 7.01. Ik heb een ticket aangemaakt bij AVM, daar alles uiteen gezet maar AVM kan mij ook niet verder helpen. Zij verwijzen naar de fabrikant van de kachel. Ik heb een TCP poort geopend, zonder succes. Ik heb op aanraden van AVM eens DMZ ingesteld, ook zonder succes. Ik heb de raad van philippe opgevolgd en "individual port sharing" aangevinkt (wat ik hiervoor ook al had gedaan), eveneens zonder succes.
Wat ik ook nog kan doen: boven op zolder staat mijn oude Bbox 3. Ik kan eens proberen om deze aan te sluiten en zien wat het resultaat is.
MacMini M1 - Vu+ Zero - Fritz!Box 7590 AX + OVH VoIP
12x Sunpower 318W zonnepanelen
14x Sunpower 425W zonnepanelen
Huawei Luna2000 batterij 10kW
CCatalyst
Elite Poster
Elite Poster
Berichten: 8248
Lid geworden op: 20 jun 2016, 18:36
Uitgedeelde bedankjes: 19 keer
Bedankt: 522 keer
Recent bedankt: 12 keer

Mja maar het kan toch ook aan de andere 2 toestellen liggen hoor. Er zijn heel veel variabelen in het spel.

Vandaar het advies om alles eens vanaf 0 opnieuw te beginnen (zoals ook al door philippe_d gegeven hierboven). Da's sowieso het beste advies voor alles wat IoT aanaat :-)

Hopelijk kan er dan nog iemand met specifieke kennis van FB inspringen, ikzelf heb dat niet (en nooit gehad, nooit mee gewerkt).
philippe_d
Moderator
Moderator
Berichten: 17487
Lid geworden op: 28 apr 2008, 11:22
Locatie: Waregem
Uitgedeelde bedankjes: 921 keer
Bedankt: 3348 keer
Recent bedankt: 5 keer

Het "bedienen" van de kachel via de app gebeurt waarschijnlijk niet via een directe verbinding tussen de smartphone en de module, maar via een externe server, waarop de module geregistreerd staat...
VoIP: WeePee (vaste nummers geporteerd), Sipgate.de, Sipgate.co.uk, MegaVoip (uitgaand België).
Provider: Proximus Fiber Essential (50/8 mbps down/up).
Modem/Router: Fritz!Box 7590 int, OS 07.50, aangesloten op Proximus ONT (VLAN20).
Telefoon centrale: Euracom 181 achter FritzBox So.
TV: Telenet CI+, Fritz!DVB-C.
Jack Daniels
Elite Poster
Elite Poster
Berichten: 7916
Lid geworden op: 06 jul 2008, 13:51
Locatie: Dendermonde
Uitgedeelde bedankjes: 376 keer
Bedankt: 734 keer
Recent bedankt: 1 keer

philippe_d schreef:Het "bedienen" van de kachel via de app gebeurt waarschijnlijk niet via een directe verbinding tussen de smartphone en de module, maar via een externe server, waarop de module geregistreerd staat...
ja, die server staat in Italie, bij de fabrikant.
MacMini M1 - Vu+ Zero - Fritz!Box 7590 AX + OVH VoIP
12x Sunpower 318W zonnepanelen
14x Sunpower 425W zonnepanelen
Huawei Luna2000 batterij 10kW
CCatalyst
Elite Poster
Elite Poster
Berichten: 8248
Lid geworden op: 20 jun 2016, 18:36
Uitgedeelde bedankjes: 19 keer
Bedankt: 522 keer
Recent bedankt: 12 keer

Had ook al zo'n vermoeden.

Waarmee ik nog minder snap dat het niet werkt achter de router, maar wel achter een router achter de router. Want voor dat laatste moet het verkeer toch ook door de FB.

Enige dat ik me voor de geest kan halen is dat die module zijn IP van achter de speaker registreert op de server in Italie, ook al heeft hij een IP in een ander subnet van de router gekregen. Met dubbele NAT zie ik dan idd gebeuren dat het wel werkt achter de speaker, maar niet achter de router. Dat laatste zou met een reboot opgelost moeten raken, zoniet zeker met een factory reset.

Tenzij natuurlijk dat er nog bijkomende bijzondere karakteristieken aan dit netwerk zijn dat wij niet weten.

Is er echt geen mogelijkheid om die met een lokaal IP te benaderen?
Laatst gewijzigd door CCatalyst 09 okt 2018, 18:49, in totaal 2 gewijzigd.
Jack Daniels
Elite Poster
Elite Poster
Berichten: 7916
Lid geworden op: 06 jul 2008, 13:51
Locatie: Dendermonde
Uitgedeelde bedankjes: 376 keer
Bedankt: 734 keer
Recent bedankt: 1 keer

Ik kijk straks wel eens of ik de module kan benaderen door het IP adres in een browser in te voeren. En mijn netwerk is niks speciaals. Er hangen 2 ethernet bridges aan om te kunnen verbinden met toestellen die bedraad niet bereikt kunnen worden. Verder een Android tablet (maar die hangt er al van voor ik die module had gekocht), mijn Mac (maar die staat meer uit dan aan), een Ring wifi doorbell, de 2 wifi speakers. Dat is het zowat. FB deelt IP adressen uit via DHCP. WPA beveiliging en dat is het zowat.
MacMini M1 - Vu+ Zero - Fritz!Box 7590 AX + OVH VoIP
12x Sunpower 318W zonnepanelen
14x Sunpower 425W zonnepanelen
Huawei Luna2000 batterij 10kW
Gebruikersavatar
mailracer
Elite Poster
Elite Poster
Berichten: 3872
Lid geworden op: 23 feb 2010, 21:03
Uitgedeelde bedankjes: 217 keer
Bedankt: 315 keer

philippe_d schreef: Eens de Stereoboom correct ingesteld is op de router, zou je dit "hotspot" signaal niet meer mogen zien.
Die hotspot functie blijft altijd aktief, je kan ze wel onzichtbaar maken. Deze dient nmlk om alle andere spreakers synchroon te laten lopen.
Of deze wifi-toestanden echt voorzien zijn om als hotspot te werken weet ik niet direct omdat er niets over gedocumenteerd is, mogelijk is er een filter in de speaker die ander verkeer dan deze van de speakers blokkeert.

Jack, Zet de speaker uit en verbind met je initiële wifi van je router, als alles dan werkt, moet je het bij de speaker gaan zoeken.
Jack Daniels
Elite Poster
Elite Poster
Berichten: 7916
Lid geworden op: 06 jul 2008, 13:51
Locatie: Dendermonde
Uitgedeelde bedankjes: 376 keer
Bedankt: 734 keer
Recent bedankt: 1 keer

Opgelost. En jullie houden de oplossing niet voor mogelijk. Het is de wpa beveiliging die mij hier serieus parten heeft gespeeld. De beveiliging heeft altijd (ook met firmware 6.52) ingesteld gestaan op wpa+wpa2. Ook na de update bleef de beveiliging staan op wpa+wpa2 en daar loopt het nu dus fout. Ik heb de instelling aangepast naar wpa (tkip) en nu werkt alles weer naar behoren. Ik ga het ook even laten weten aan AVM. Men zou redelijkerwijs mogen aannemen dat AVM liggen klooien heeft met het beveiligingsprotocol. De kachel kan weer bediend worden met de smartphone, hetzij via de app hetzij via de webinterface.
In eerste instantie had ik de wpa beveiliging op de FB uitgeschakeld en probeerde dan de module te verbinden. Dat lukte niet omdat ik op de module verplicht een paswoord moest invoeren. Dan maar de beveiliging aangepast naar wpa tkip op de FB, op de module het paswoord ingevoerd en laten verbinden met de FB. Speakers had ik tijdens het proces uitgeschakeld en heb ik uitgeschakeld gelaten om zeker te zijn. Ik zag dat de LED's op de module bleven branden, dat was dus een goed teken. Dan de mobiele data op de smartphone ingeschakeld en de app geopend. En ik had weer toegang tot de bediening van de kachel. Ik heb het aan AVM laten weten en heb hen de vraag gesteld of ze wijzigingen hebben aangebracht aan het wpa+wpa2 protocol. Ik wacht hun reactie af.
MacMini M1 - Vu+ Zero - Fritz!Box 7590 AX + OVH VoIP
12x Sunpower 318W zonnepanelen
14x Sunpower 425W zonnepanelen
Huawei Luna2000 batterij 10kW
CCatalyst
Elite Poster
Elite Poster
Berichten: 8248
Lid geworden op: 20 jun 2016, 18:36
Uitgedeelde bedankjes: 19 keer
Bedankt: 522 keer
Recent bedankt: 12 keer

Ik snap niet hoe je dan aan positieve ping-resultaten kwam hierboven, als de module niet kon verbinden omwille van WPA. Tenzij het een verkeerd IP was?
Jack Daniels
Elite Poster
Elite Poster
Berichten: 7916
Lid geworden op: 06 jul 2008, 13:51
Locatie: Dendermonde
Uitgedeelde bedankjes: 376 keer
Bedankt: 734 keer
Recent bedankt: 1 keer

De module was wel degelijk verbonden alleen liep het fout met de inkomende communicatie en het IP adres was wel degelijk het juiste wat ik gepingd heb. Dus, mijn probleem is opgelost. Maar... ik heb mij ondertussen wat ingelezen, voornamelijk over wpa beveiliging en kijk wat ik hier vond:
TKIP und CCMP sind Verschlüsselungsmethoden. TKIP (Temporal Key Integrity Protocol) wird von WPA genutzt: Es ist das verbesserte Protokoll, das es gegenüber WEP sicherer machte. Hat aber den Nachteil, dass TKIP die Verbindungsgeschwindigkeit auf 54 Mbit/s beschränkt.
Omdat die module nu blijkbaar verplicht het tkip protocol moet gebruiken, is de snelheid van AL mijn wifi toestellen beperkt tot 54 mbit/s. De beveiliging geldt voor alle draadloze toestellen, ik kan niet een aparte beveiliging instellen voor enkel maar de wifi module. That s**** bigtime...
BTW: ondertussen op de trein met mobiele internet verbinding en op het werk via de wifi van het werk geprobeerd om de kachel te benaderen en in beide gevallen lukt het. Eind goed, al goed. Alleen die snelheid hee.
Daarmee is philippe_d ook op de hoogte van een vreemd beveiligingsprobleem op de FB (met nieuwste firmware).
Ook nog dit: wpa ccmp werkt ook niet i.c.m. deze module. Ik heb het ook uitgeprobeerd.
MacMini M1 - Vu+ Zero - Fritz!Box 7590 AX + OVH VoIP
12x Sunpower 318W zonnepanelen
14x Sunpower 425W zonnepanelen
Huawei Luna2000 batterij 10kW
Gebruikersavatar
heist_175
Moderator
Moderator
Berichten: 14848
Lid geworden op: 07 okt 2010, 09:35
Locatie: Kempen
Uitgedeelde bedankjes: 484 keer
Bedankt: 1043 keer
Recent bedankt: 7 keer

Dus eigenlijk zou je bij de Italiaanse kachelbouwer moeten klagen dat ie zo'n brakke wifi-module heeft ingebouwd?
Je zou anno 2018 (al heb je die kachel eerder gekocht, 2016? 2017?) toch wel mogen verwachten om WPA2 te kunnen gebruiken.

Een kachel buiten flikkeren is natuurlijk niet evident, maar ik heb - jaren geleden - alle niet-WPA2 toestellen buiten gegooid (losse NIC's gekocht en een nieuwe netwerkprinter).

Een oplossing zou kunnen zijn (wat ik eerder al had gesuggereerd als test):
- stel uw FB in op WPA2 en volle snelheid
- zet een aparte AP in de buurt van uw kachel en laat die op WPA en een lagere snelheid
Een eenvoudige AP kost nieuw €30 ofzo en €5-7 per jaar aan elektriciteit (24/7 5W), al kan je de AP ook afschakelen als je uw kachel niet gebruikt.
Gebruikersavatar
MClaeys
Elite Poster
Elite Poster
Berichten: 6044
Lid geworden op: 16 feb 2011, 22:43
Uitgedeelde bedankjes: 376 keer
Bedankt: 346 keer

Of de speakers gebruiken, die kunnen het blijkbaar toch al. Misschien is de module zelf te upgraden naar een recenter model zonder de hele kachel te moeten vervangen (maar waarschijnlijk niet, dat valt gewoonlijk tegen bij smart devices).
Gebruikersavatar
svenska
Elite Poster
Elite Poster
Berichten: 1903
Lid geworden op: 23 feb 2004, 15:03
Uitgedeelde bedankjes: 67 keer
Bedankt: 74 keer

Van welk merk is die kachel? Want mijn schoonouders hebben op die van hen al 3x een technieker moeten laten komen om die wifi module te laten vervangen...
Gebruikersavatar
broke23
Premium Member
Premium Member
Berichten: 560
Lid geworden op: 01 aug 2014, 10:28
Uitgedeelde bedankjes: 86 keer
Bedankt: 23 keer

Het gaat om een Piazetta kachel, heeft hij ergens onderweg vermeldt
Plaats reactie

Terug naar “Allerlei”