Vergoeding bijzitter

Onderwerpen die nergens anders thuis horen en toch eerder technisch van aard zijn? Post ze hier!
Gebruikersavatar
heist_175
Moderator
Moderator
Berichten: 14848
Lid geworden op: 07 okt 2010, 09:35
Locatie: Kempen
Uitgedeelde bedankjes: 484 keer
Bedankt: 1043 keer
Recent bedankt: 7 keer

Ik ben voor de komende verkiezingen opgeroepen als bijzitter. Dat betekent dat ik van 7:30 tot 13:00 (stemmen met papier) mag gaan "zetelen" in het stembureau. Dat levert een vergoeding op van €19.
Tot daar mijn burgerplicht.

Tot ik in DeStandaard las dat ambtenaren daar recup voor krijgen.
DeStandaard 05/10/2018 - VASTE LIJST MET ‘AANVAARDE’ REDENEN VOOR AFWEZIGHEID IS ER NIET, MAAR AFWEZIGHEID WORDT BIJNA ALTIJD AANVAARD - Een op de vijf bijzitters zegt af voor 14 oktober
‘Het gemeentepersoneel mag die dag recupereren’, zegt coördinatrice Katrien Hermans.
Hoe dat er voor de privé zou uitzien, is me niet echt duidelijk, maar ik ben een zondagvoormiddag kwijt en krijg daar - behalve de €19 - geen recup voor.

Dan liever dit:
DeStandaard 28/09/2018 - ‘Geef elke bijzitter 200 euro’
De Vlaamse Ombudsman Bart Weekers stelt voor om al wie op verkiezingsdag moet bijzitten voortaan een vergoeding van 150 à 200 euro te geven. ‘Het zal snel gedaan zijn met de excuses’.
PS: versta me niet verkeerd, ik ben blij dat ik dat eens mag meemaken, hopelijk volgende keer eens een telbureau en vanaf dan niet meer (al lijkt het erop dat eens je op de lijst van "oproebaren" staat, je wel vaker opgeroepen wordt)
Jack Daniels
Elite Poster
Elite Poster
Berichten: 7916
Lid geworden op: 06 jul 2008, 13:51
Locatie: Dendermonde
Uitgedeelde bedankjes: 376 keer
Bedankt: 734 keer
Recent bedankt: 1 keer

Jaren geleden werd ik ook eens opgeroepen als bijzitter. Mij aangeboden op de allerlaatste minuut. Bureau was al volledig bemand en mocht naar huis terug keren. Misschien had de alcohol walm die rond mij hing er ook wat mee te maken maar zeker ben ik niet. Enfin, ik ben nooit meer opgeroepen geweest. En dit jaar is het zowaar nog beter: ik werk die dag, dus geen verkiezingen voor mij :beerchug:
MacMini M1 - Vu+ Zero - Fritz!Box 7590 AX + OVH VoIP
12x Sunpower 318W zonnepanelen
14x Sunpower 425W zonnepanelen
Huawei Luna2000 batterij 10kW
MichelJ
Elite Poster
Elite Poster
Berichten: 1078
Lid geworden op: 10 maa 2010, 13:32
Locatie: Kapellen
Uitgedeelde bedankjes: 25 keer
Bedankt: 66 keer
Recent bedankt: 2 keer

Ik werk ook die dag, echter heeft het werk liever dat we gaan stemmen, dus wordt er van alles geregeld zodat de vroege shift toch op het stembureau geraakt.
Jack Daniels
Elite Poster
Elite Poster
Berichten: 7916
Lid geworden op: 06 jul 2008, 13:51
Locatie: Dendermonde
Uitgedeelde bedankjes: 376 keer
Bedankt: 734 keer
Recent bedankt: 1 keer

Bij ons wordt er automatisch voor een attest gezorgd om de afwezigheid te rechtvaardigen. Ook al werken we in ploegen.
MacMini M1 - Vu+ Zero - Fritz!Box 7590 AX + OVH VoIP
12x Sunpower 318W zonnepanelen
14x Sunpower 425W zonnepanelen
Huawei Luna2000 batterij 10kW
Gebruikersavatar
heist_175
Moderator
Moderator
Berichten: 14848
Lid geworden op: 07 okt 2010, 09:35
Locatie: Kempen
Uitgedeelde bedankjes: 484 keer
Bedankt: 1043 keer
Recent bedankt: 7 keer

Wanneer stemmen de bijzitters dan?
Tijdens hun "bijzitter-shift" veronderstel ik? Ik heb er niets van kunnen terugvinden.

In tegenstelling tot sommigen die blij zijn niet te mogen/moeten stemmen, ga ik met veel plezier stemmen :), dus dat nemen ze mij niet af.
Jack Daniels
Elite Poster
Elite Poster
Berichten: 7916
Lid geworden op: 06 jul 2008, 13:51
Locatie: Dendermonde
Uitgedeelde bedankjes: 376 keer
Bedankt: 734 keer
Recent bedankt: 1 keer

Ik dacht dat bijzitters als eerste kunnen gaan stemmen, nog voor het grote publiek toegang krijgt tot de stemlokalen.
MacMini M1 - Vu+ Zero - Fritz!Box 7590 AX + OVH VoIP
12x Sunpower 318W zonnepanelen
14x Sunpower 425W zonnepanelen
Huawei Luna2000 batterij 10kW
Gebruikersavatar
petrol242
Elite Poster
Elite Poster
Berichten: 4368
Lid geworden op: 17 sep 2012, 12:07
Uitgedeelde bedankjes: 85 keer
Bedankt: 260 keer

Als je een goede voorzitter hebt, krijg je ook nog koffie en koffiekoeken.
Jack Daniels
Elite Poster
Elite Poster
Berichten: 7916
Lid geworden op: 06 jul 2008, 13:51
Locatie: Dendermonde
Uitgedeelde bedankjes: 376 keer
Bedankt: 734 keer
Recent bedankt: 1 keer

petrol242 schreef:Als je een goede voorzitter hebt, krijg je ook nog koffie en koffiekoeken.
Dat hij uit eigen zak betaalt.
MacMini M1 - Vu+ Zero - Fritz!Box 7590 AX + OVH VoIP
12x Sunpower 318W zonnepanelen
14x Sunpower 425W zonnepanelen
Huawei Luna2000 batterij 10kW
Tomby
Elite Poster
Elite Poster
Berichten: 6348
Lid geworden op: 01 feb 2006, 12:36
Uitgedeelde bedankjes: 1285 keer
Bedankt: 485 keer
Recent bedankt: 2 keer

De bijzitters stemmen inderdaad net voor de opening van het bureau.
Ben zelf nog maar 1x opgeroepen geweest. Voorzitter was mijn buurman, en ze hadden blijkbaar al genoeg volk, dus mocht ik om 8u alweer huiswaarts.
MichelJ
Elite Poster
Elite Poster
Berichten: 1078
Lid geworden op: 10 maa 2010, 13:32
Locatie: Kapellen
Uitgedeelde bedankjes: 25 keer
Bedankt: 66 keer
Recent bedankt: 2 keer

Toen ik bijzitter was, was dat helemaal op het laatst.

En een attest voor afwezigheid enkel als er geen oplossing was om tijdens de shift te gaan.
Gebruikersavatar
MClaeys
Elite Poster
Elite Poster
Berichten: 6044
Lid geworden op: 16 feb 2011, 22:43
Uitgedeelde bedankjes: 376 keer
Bedankt: 346 keer

Klopt, ambtenaren krijgen een dag recup hiervoor. Vrienden van mij die in de ambtenarij werken verdedigen dat als "maar wij hebben grotere kans te worden opgeroepen" :beerchug: . Alleen heb ik nog niemand van hen al weten zetelen, genoeg andere mensen in men omgeving wel :p.
1x niet moeten gaan stemmen omdat ik moest werken die dag, nota bene om de stemcomputers op orde te houden.
Vaganzza
Elite Poster
Elite Poster
Berichten: 3220
Lid geworden op: 04 jan 2013, 22:33
Uitgedeelde bedankjes: 67 keer
Bedankt: 217 keer
Recent bedankt: 1 keer

Ambtenaren van niveau A en advocaten hebben inderdaad meer kans om voorzitter te zijn. Maar het is en blijft een loterij natuurlijk. Ik heb geen idee of echt elke ambtenaar RC krijgt voor de verkiezingen, ik heb dat alvast nog nooit gehoord bij vrienden die federaal ambtenaar zijn. Zij zijn niveau A en zijn al meermaals voorzitter geweest... Mogelijks kan het enkel bij lokale ambtenaren zo zijn dat er RC gegeven wordt?

Op zich vind ik het wel erg dat er hier zijn die "fier" zijn dat dat ze en attest krijgen om niet te moeten gaan stemmen... Is dat nu werkelijk zo erg om dat te gaan doen??
Internet & TV: Proximus Flex Fiber 500/500 + TV via  Apple TV
GSM: Hey Telecom 20 GB + 20GB boost

 iPhone 11 64GB SG |  Mac Mini (2020 M1 16GB 1TB SSD) |  Retina MacBook Pro 13" (2017 8GB 128GB SSD) |  iPad Air 5Gen (2022) 64GB blauw |  Apple TV 4K 2022 (2x) | Ubiquiti Unifi: USW-16-POE Gen 2, Cloud Key Plus Gen 2 en 5x UAP-AC-PRO
boran_blok
Elite Poster
Elite Poster
Berichten: 1021
Lid geworden op: 09 maa 2011, 16:04
Uitgedeelde bedankjes: 16 keer
Bedankt: 81 keer

My hebben ze in Wetteren ook ooit zo gevonden. Dat is allesbehalve random. Eerst bijzitter, dan nog eens bijzitter, dan ondervoorzitter en dan teller.

Als ze zien dat ze iemand te pakken hebben met enig besef van burgerplicht bijten ze zich der in vast gelijk nen pitbull.
Gebruikersavatar
petrol242
Elite Poster
Elite Poster
Berichten: 4368
Lid geworden op: 17 sep 2012, 12:07
Uitgedeelde bedankjes: 85 keer
Bedankt: 260 keer

Ik ben drie keer opgeroepen geweest, maar telkens moeten passen omdat ik moest werken, of de nacht afkwam. Stemmen heb ik altijd kunnen doen in de shift. Met de late en de nacht stelt er zich geen probleem. De uren bij het digitaal stemmen zijn verlengd zodat de vroege ook nog kan gaan stemmen. Waar de bureau's sluiten om 13:00 uur, is het kwestie van collegialiteit of organisatie van de werkgever om je stemplicht te kunnen uitoefenen.
Gebruikersavatar
Joe de Mannen
Elite Poster
Elite Poster
Berichten: 6287
Lid geworden op: 22 feb 2005, 12:46
Uitgedeelde bedankjes: 505 keer
Bedankt: 609 keer
Recent bedankt: 3 keer

Ik heb het voor de tweede keer aan mijn been en ik moet toegeven, het is met minder zin dan vorige keer.
Als iedereen dat 1 keer doet, is er toch geen enkel probleem... maar 2 keer of meer.

In principe mogen ze geen vrijwilligers vragen/pakken, in NL mag dat dan weer wel en zijn er veel gepensioneerden die het doen.

En eigenlijk is er geen stemplicht in Belgie, alleen opkomstplicht. Niemand kan/mag controleren of je wel effectief stemt.

J.
Ik ben alleen verantwoordelijk voor mij eigen uitspraken, niet voor wat anderen ervan maken of aan toevoegen...
vverbeke
Elite Poster
Elite Poster
Berichten: 935
Lid geworden op: 19 mei 2009, 11:31
Uitgedeelde bedankjes: 60 keer
Bedankt: 94 keer

MClaeys schreef:Klopt, ambtenaren krijgen een dag recup hiervoor.
Bijlange niet overal, wij krijgen daar geen recup voor. Maar wel veel meer kans om opgeroepen te worden: Ambtenaren, leerkrachten, advocaten, ... Alleen ben ik van permanentie voor als er wat misloopt met de pc's wanneer de telresultaten moeten worden doorgegeven, schoon excuus om niet te moeten gaan tellen. :banana:
@home: VDSL 100/35 • @work: fiber 200/200 + fiber 300/50 + cable 240/30
Gebruikersavatar
heist_175
Moderator
Moderator
Berichten: 14848
Lid geworden op: 07 okt 2010, 09:35
Locatie: Kempen
Uitgedeelde bedankjes: 484 keer
Bedankt: 1043 keer
Recent bedankt: 7 keer

vverbeke schreef:
MClaeys schreef:Klopt, ambtenaren krijgen een dag recup hiervoor.
Bijlange niet overal, wij krijgen daar geen recup voor. Maar wel veel meer kans om opgeroepen te worden
- zie het artikel uit DS, waarbij de "coordinator" (wat dat ook moge weze) zelf aangeeft dat ze daar recup voor organiseren
- cijfers die de bewering staven dat ambtenaren meer opgeroepen worden? Ik ken heel wat ambtenaren en niemand die al opgeroepen is (en dus niemand die me kon vertellen hoe het eraan toe gaat in een bureau - maw wat mijn "taken" zijn als bijzitter)
M_016
Elite Poster
Elite Poster
Berichten: 817
Lid geworden op: 23 aug 2017, 22:52
Uitgedeelde bedankjes: 9 keer
Bedankt: 95 keer

Ter info
https://codex.vlaanderen.be/Portals/Cod ... 20561.html
en meer specifiek Opmaak van de lijsten met de personen die kunnen worden aangewezen
https://codex.vlaanderen.be/Portals/Cod ... l#H1053792

Voorzitters tel- en stembureau en bijzitters telbureau:
1° de magistraten van de rechterlijke orde;
2° de gerechtelijke stagiairs;
3° de advocaten en de advocatenstagiairs volgens hun inschrijving op het tableau of de lijst van stagiairs;
4° de notarissen;
5° de gerechtsdeurwaarders;
6° de personeelsleden van de federale overheid, de gemeenschappen en de gewesten, provincies, gemeenten en openbare centra voor maatschappelijk welzijn van niveau A, B, C of gelijkwaardig;
7° het onderwijzend personeel

Bijzitters stembureau: in principe om het even wie met uitzondering van diegenen die voorkomen op de vorige lijst

P.S.
Het wetsvoorstel van Mr. De Padt om het aantal keren dat men opgeroepen werd en te beperken tot 2 is dode letter gebleven
Zelf ben ik sinds afstuderen op een op een paar uitzonderingen na systematisch uitgenodigd geweest (+/-15 maal)
Dit jaar - vermits ik het welletjes vond - met de wet in de hand geweigerd (vermits ik niet tot bovenvermelde categorieën behoor)

@heist_175 = tellen & normaal biljetten per partij leggen, lijststemmen tellen, naamstemmen tellen, ongeldige stemmen tellen, blanco stemmen tellen, voorzitter vult de papieren in (en telt normaal mee), papieren tekenen, voorzitter levert papieren in bij het hoofdbureau, goofdbureau controleert summier en indien ok mag elkeen naar huis succes
axs
Moderator
Moderator
Berichten: 2630
Lid geworden op: 18 dec 2010, 11:56
Uitgedeelde bedankjes: 445 keer
Bedankt: 221 keer

Ik val nochtans in geen enkele categorie als hierboven aangegeven en was eerst opgeroepen als plaatsvervangend voorzitter en uiteindelijk effectief voorzitter.
Nadat ik aangaf dat ik in September/oktober zowat constant op businesstrips ben en graag ook nog wat tijd wil doorbrengen met mijn gezin, hebben ze me terug als plaatsvervangend voorzitter aangesteld.

Nochtans jammer, want wou het graag eens doen. Maar
Timing is zeer slecht.
Had meteen al degenen met doorzichtige excuses en de laatkomers / achter in de rij staanden aangesteld :twisted:
Gebruikersavatar
heist_175
Moderator
Moderator
Berichten: 14848
Lid geworden op: 07 okt 2010, 09:35
Locatie: Kempen
Uitgedeelde bedankjes: 484 keer
Bedankt: 1043 keer
Recent bedankt: 7 keer

M_016 schreef:@heist_175 = tellen & normaal biljetten per partij leggen, lijststemmen tellen, naamstemmen tellen, ongeldige stemmen tellen, blanco stemmen tellen, voorzitter vult de papieren in (en telt normaal mee), papieren tekenen, voorzitter levert papieren in bij het hoofdbureau, goofdbureau controleert summier en indien ok mag elkeen naar huis succes
Ik ben bijzitter bij het stemmen, niet bij het tellen.
Ik zou normaal dus om 13u30 thuis moeten zijn, met tellen is er geen vast einduur :)
boonpwnz
Elite Poster
Elite Poster
Berichten: 5071
Lid geworden op: 05 jul 2017, 09:50
Uitgedeelde bedankjes: 84 keer
Bedankt: 151 keer
Recent bedankt: 3 keer

Joe de Mannen schreef:
En eigenlijk is er geen stemplicht in Belgie, alleen opkomstplicht. Niemand kan/mag controleren of je wel effectief stemt.

J.
Waarom staat er dan eigenlijk op die oproepingsbrief: STEMMEN IS VERPLICHT!

Dat is niet zo bende leugenaars :bang: :nono: :roll:
Gebruikersavatar
Joe de Mannen
Elite Poster
Elite Poster
Berichten: 6287
Lid geworden op: 22 feb 2005, 12:46
Uitgedeelde bedankjes: 505 keer
Bedankt: 609 keer
Recent bedankt: 3 keer

Dat is toch niet zo.

Toen er bij ons iemand niet wou stemmen en dus direct van het ontvangen van zijn stembrieven naar de stembus wilde gaan mocht dat niet. Hij moest in het stemhokje gaan. En er zelfs langgenoeg in blijven zodat 'het niet duidelijk was dat hij niet had gestemd'.
Maw, het mag zelfs niet duidelijk zijn dat je niet stemt.

Ik denk nu wel dat het verschil in de telling zit: als je komt wordt je stem meegeteld (of je nu al dan niet gestemd hebt spelt geen rol). Als je niet komt opdagen, word je ook niet meegeteld.


J.
Laatst gewijzigd door Joe de Mannen 08 okt 2018, 11:01, in totaal 1 gewijzigd.
Ik ben alleen verantwoordelijk voor mij eigen uitspraken, niet voor wat anderen ervan maken of aan toevoegen...
Gebruikersavatar
heist_175
Moderator
Moderator
Berichten: 14848
Lid geworden op: 07 okt 2010, 09:35
Locatie: Kempen
Uitgedeelde bedankjes: 484 keer
Bedankt: 1043 keer
Recent bedankt: 7 keer

Omdat het hetzelfde is.
Als je komt, krijg je een stembrief.
ALs je die blanco in de bus steekt, heb je blanco gestemd.
ALs je een tekening maakt, heb je ongeldig gestemd.

Elektronisch kan je ook blanco stemmen, maar niet ongeldig.

Ik weet niet of je uw blad meteen bij ontvangst in de urne mag droppen of niet.
Idem bij een kaart: mag je die meteen in de urne steken?
Zodat iedereen dus ziet dat je blanco stemt?
Gebruikersavatar
Joe de Mannen
Elite Poster
Elite Poster
Berichten: 6287
Lid geworden op: 22 feb 2005, 12:46
Uitgedeelde bedankjes: 505 keer
Bedankt: 609 keer
Recent bedankt: 3 keer

Dat was ik dus aan het schrijven, je moet het stemhokje in gaan.

Je kan als je moet zitten, ook proberen om tegen iedereen te zeggen voor wie ze moeten stemmen, dan moet je naar huis wegens partijdigheid. Ik weet alleen niet of er dan een boete volgt :)


J.
Laatst gewijzigd door Joe de Mannen 08 okt 2018, 11:02, in totaal 1 gewijzigd.
Ik ben alleen verantwoordelijk voor mij eigen uitspraken, niet voor wat anderen ervan maken of aan toevoegen...
M_016
Elite Poster
Elite Poster
Berichten: 817
Lid geworden op: 23 aug 2017, 22:52
Uitgedeelde bedankjes: 9 keer
Bedankt: 95 keer

heist-175.... ok tussen 13h30 en 14h00 waarschijnlijk
bijzitters stembureau: id-vragen, aanduiden dat de betrokkene gestemd heeft op 2 lijsten, correcte id teruggeven, stembiljetten afstempelen, zorgen daat er niet teveel mensen gelijktijdig in het stembureau staan, samen met de voorzitter stembiljetten tellen de gebruikte en de niet gebruikte (som moet kloppen met degene die werden geleverd), en lijsten invullen en tekenen (lijst afwezigen, lijst volmachten, lijst stembiljetten, …)
en waarschijnlijk een of sandwich en een cola of gelijkaardigs van het gemeentebestuur

&
neen stemmen is geheim dus normaal moet u naar het stemhokje gaan en pas dan terugkomen naar de urne

&
axs… bij ons duidt de vrederechter (vermoedelijk de griffier) de voorzitter en bijzitters aan - in principe op basis van de bovenvermelde lijsten van het gemeentebestuur (plaatsvervallend komt al jaren niet meer voor, u dient de dag zelf uw bureau samen te stellen op basis van alle opgeroepenen (sommigen worden geroepen maar niet uitverkoren)
eventueel zoals ik aan het gemeentebstuur vragen waarom u uitgenodigd werd alhoewel u niet tot de betrokken categorieën behoort... en misschien vervolgens op basis van dat antwoord tot de vaststelling komen dat de voorzitter van het hoofdbureau (ook de vrederechter waarschijnlijk) eigen niet al te wettelijke keuzes maakt …
(maar ja als het niet de spuitgaten uitloopt misschien niet deze moeite doen)
axs
Moderator
Moderator
Berichten: 2630
Lid geworden op: 18 dec 2010, 11:56
Uitgedeelde bedankjes: 445 keer
Bedankt: 221 keer

M_016 schreef: axs… bij ons duidt de vrederechter (vermoedelijk de griffier) de voorzitter en bijzitters aan - in principe op basis van de bovenvermelde lijsten van het gemeentebestuur (plaatsvervallend komt al jaren niet meer voor, u dient de dag zelf uw bureau samen te stellen op basis van alle opgeroepenen (sommigen worden geroepen maar niet uitverkoren)
eventueel zoals ik aan het gemeentebstuur vragen waarom u uitgenodigd werd alhoewel u niet tot de betrokken categorieën behoort... en misschien vervolgens op basis van dat antwoord tot de vaststelling komen dat de voorzitter van het hoofdbureau (ook de vrederechter waarschijnlijk) eigen niet al te wettelijke keuzes maakt …
(maar ja als het niet de spuitgaten uitloopt misschien niet deze moeite doen)

Uw info mbt de plaatsvervangende voorzitters blijkt in de praktijk toch anders te zijn?
Ik kreeg wel degelijk een oproep als plaatsvervangend voorzitter van de vrederechter zelf - zie ook screenshot.
Achter werd dit dus effectief voorzitter om terug naar plaatsvervangend te gaan na protest.
Gebruikersavatar
krisken
userbase crew
userbase crew
Berichten: 19763
Lid geworden op: 07 nov 2006, 12:11
Twitter: kriskenbe
Locatie: Massemen - 91WET0
Uitgedeelde bedankjes: 1857 keer
Bedankt: 1035 keer

"Toevallig" moet ik die dag gaan werken. Lees : ik heb die dag gevraagd om te mogen werken. Daar ik 30km van mijn huis aanwezig ben, is even over en weer rijden niet mogelijk.

Internet = Orange 150/15Mbps + WirelessBelgië
Telefonie = EDPnet + OVH
GSM = Orange Go Extreme SE + Scarlet Red
TV = TVV App + Netflix + Disney+ + Streamz
Netwerk = Mikrotik + Ubiquiti
Jack Daniels
Elite Poster
Elite Poster
Berichten: 7916
Lid geworden op: 06 jul 2008, 13:51
Locatie: Dendermonde
Uitgedeelde bedankjes: 376 keer
Bedankt: 734 keer
Recent bedankt: 1 keer

Mijn planning ligt ruim een maand op voorhand vast. Ik werk die dag van zeven tot half drie. Dan van Brussel naar Dendermonde met de trein. Aankomst in station om 15.20u ongeveer. Lokalen sluiten om 15u. En kwaad dat ik daar voor ben :banana:
Verkiezingen zijn altijd een hoogdag voor... de plaatselijke horeca.
MacMini M1 - Vu+ Zero - Fritz!Box 7590 AX + OVH VoIP
12x Sunpower 318W zonnepanelen
14x Sunpower 425W zonnepanelen
Huawei Luna2000 batterij 10kW
q-tec
Elite Poster
Elite Poster
Berichten: 2399
Lid geworden op: 23 dec 2007, 15:56
Locatie: nevele
Uitgedeelde bedankjes: 71 keer
Bedankt: 102 keer

Ook werken dit jaar...stemmen op zich ok. Maar daar een dag gaan zitten no way...ik boek altijd een €10 ticketje op de dag ervoor en niet opgeroepen terugboeken naar mijn credit.
Mijn grootste probleem is dat vroeg opstaan. :bdaysmile:
Edpnet High upload 16/10 + edpnet voip + weepee voip
Belgacom Vdsl 16.5/2
Galys2 + Mobile vikings
Afbeelding

Afbeelding
tb0ne
Elite Poster
Elite Poster
Berichten: 1020
Lid geworden op: 24 aug 2012, 11:49
Uitgedeelde bedankjes: 27 keer
Bedankt: 85 keer

Ik heb het vier keer gedaan(telkens bijzitter), nu de eerste maal niet meer opgeroepen.... als iedereen het een keer doet in zijn leven zal er wel volk genoeg zijn zeker?
M_016
Elite Poster
Elite Poster
Berichten: 817
Lid geworden op: 23 aug 2017, 22:52
Uitgedeelde bedankjes: 9 keer
Bedankt: 95 keer

@ axs:
vandaar mijn bemerking dat de voorzitter van de hoofdstembureau (frequent de vrederechter) misschien niet al te wettelijke criteria hanteert cfr. mijn ervaringen als ik het zelf niet uitgezocht had …)
het is al jaren geleden dat ik lijsten met de notie ""plaatsvervangend" gezien heb, maar ja vermoedelijk hebben de betrokken magitraten "veel vrijheid" (en is het aantal klagers t.o.v. de rechterlijke macht toch eerder beperkt)
basisprincipe hier is bij mijn weten altijd geweest dat eerst de voorzitters aangeduid worden en deze 1st dienen te aanvaarden vooralleer hun een lijst met aantal bijzitters*2 toegestuurd wordt, uit dewelke zij de dag zelf voor aanvang een keuze dienen te maken (en eventueel aanduiden wie niet kwam opdagen); de secretaris zonder stemrecht in de procedures van het bureau mag zelf door de voorzitter gekozen worden uit de plaatselijke stemgerechtigden)
fredo66
Elite Poster
Elite Poster
Berichten: 1956
Lid geworden op: 26 jan 2009, 09:29
Locatie: Gent
Uitgedeelde bedankjes: 351 keer
Bedankt: 155 keer

heist_175 schreef:
‘Het gemeentepersoneel mag die dag recupereren’, zegt coördinatrice Katrien Hermans.
Hoe dat er voor de privé zou uitzien, is me niet echt duidelijk, maar ik ben een zondagvoormiddag kwijt en krijg daar - behalve de €19 - geen recup voor.
Als je daar als ambtenaar dienstvrijstelling voor krijgt op een andere dag dan zal het reglement wel voorschrijven dat je moet verzaken aan de uitbetaling ...

Zelf eens moeten zetelen als bijzitter (en ambtenaar). De premie was toen nog lager, geen sandwiches, geen drank. En dat dat reglement bestond om verlof te nemen, haast niemand is daarvan op de hoogte ! Ik wist dat toen ook niet.
EDPNET VDSL XS' - Fritzbox 7360v1 - Voip EDPNET in en Megavoip uit - One+ - Roku3 - PS4Pro
ubremoved_539
Deel van't meubilair
Deel van't meubilair
Berichten: 29849
Lid geworden op: 28 okt 2003, 09:17
Uitgedeelde bedankjes: 434 keer
Bedankt: 1972 keer

Ooit ook opgeroepen geweest voor bijzitter (40 jaar is een klassieke leeftijd daarvoor heb ik de indruk)... en de vrijdag namiddag ziek geworen... was dus een drama om iemand te kunnen verwittigen omdat de stadsdiensten ed. dan gesloten zijn en er verder geen enkel nummer bekend was. Ik heb dan uiteindelijk maar contact opgenomen met de politie.

Ik had nochtans graag geweest... begrijp al die heisa niet die mensen erover maken voor die paar uurtjes.
Gebruikersavatar
Joe de Mannen
Elite Poster
Elite Poster
Berichten: 6287
Lid geworden op: 22 feb 2005, 12:46
Uitgedeelde bedankjes: 505 keer
Bedankt: 609 keer
Recent bedankt: 3 keer

Zolang iedereen er zo over denk kan het een relatief aangename voormiddag worden, maar als er hier en daar een azijnzeiker tussen zit die aan iedereen wil laten weten dat hij er niet graag is, dan verzuurt de sfeer snel hoor.

J.
Ik ben alleen verantwoordelijk voor mij eigen uitspraken, niet voor wat anderen ervan maken of aan toevoegen...
M_016
Elite Poster
Elite Poster
Berichten: 817
Lid geworden op: 23 aug 2017, 22:52
Uitgedeelde bedankjes: 9 keer
Bedankt: 95 keer

Ter info: eventuele dienstvrijstelling daags na verkiezingen
https://overheid.vlaanderen.be/nieuws/d ... tober-2018

In vergelijking met de vorige verkiezingen heb je op de eerstvolgende werkdag (15 oktober) geen recht op een dag dienstvrijstelling, tenzij:
de werkzaamheden in het telbureau tot na middernacht hebben voortgeduurd (dit is evenwel heel uitzonderlijk) en;
je vervolgens ook afziet van je presentiegeld (19 euro voor een gemeente waar op papier wordt gestemd en 27 euro voor een gemeente waar digitaal wordt gestemd).
ITnetadmin
userbase crew
userbase crew
Berichten: 8965
Lid geworden op: 28 jan 2012, 18:22
Uitgedeelde bedankjes: 199 keer
Bedankt: 689 keer
Recent bedankt: 2 keer

Wat mij betreft mag de vergoeding voor het verplicht gaan werken even hoog zijn als de boete voor het niet komen opdagen.

Verder: de stemming is verplicht geheim, dus ja, je moet verplicht het hokje in ook al wil je niet. Dit is om te vermijden dat er druk zou worden gelegd om niet te stemmen.
Gebruikersavatar
Joe de Mannen
Elite Poster
Elite Poster
Berichten: 6287
Lid geworden op: 22 feb 2005, 12:46
Uitgedeelde bedankjes: 505 keer
Bedankt: 609 keer
Recent bedankt: 3 keer

Het gaat om 3 euro en een klets per uur, da's ver onder de armoedegrens me dunkt :(

J.
Ik ben alleen verantwoordelijk voor mij eigen uitspraken, niet voor wat anderen ervan maken of aan toevoegen...
Gebruikersavatar
heist_175
Moderator
Moderator
Berichten: 14848
Lid geworden op: 07 okt 2010, 09:35
Locatie: Kempen
Uitgedeelde bedankjes: 484 keer
Bedankt: 1043 keer
Recent bedankt: 7 keer

M_016 schreef:19 euro voor een gemeente waar op papier wordt gestemd en 27 euro voor een gemeente waar digitaal wordt gestemd
Papier: 7u30 - 13u
Digitaal: 7u30 - 15u
Voor 2u extra krijg je €8?
Gebruikersavatar
Joe de Mannen
Elite Poster
Elite Poster
Berichten: 6287
Lid geworden op: 22 feb 2005, 12:46
Uitgedeelde bedankjes: 505 keer
Bedankt: 609 keer
Recent bedankt: 3 keer

Dat zijn overuren aan zondagtarief, volgens de wet van 1912 ofzo...

J.
Ik ben alleen verantwoordelijk voor mij eigen uitspraken, niet voor wat anderen ervan maken of aan toevoegen...
Gebruikersavatar
on4bam
Moderator
Moderator
Berichten: 5308
Lid geworden op: 05 mei 2006, 16:05
Locatie: 127.0.0.1 of elders
Uitgedeelde bedankjes: 279 keer
Bedankt: 493 keer
Recent bedankt: 13 keer

Joe de Mannen schreef:Het gaat om 3 euro en een klets per uur, da's ver onder de armoedegrens me dunkt :(
Moet je dat ook nog op de belastingsbrief invullen of is dat netto?

Ik denk dat het voorstel van €150-200 (equivalent zitting gemeenteraad) een goed idee is, als dat niet kan zou men een avond gemeenteraad misschien kunnen aanpassen naar €19-27. :angel:
Bye, Maurice
https://on4bam.com
Plaats reactie

Terug naar “Allerlei”