Elektrische auto opladen

Vragen, suggesties, reviews, discussies over elektrische voertuigen en opladen doe je hier!
blaatpraat
Elite Poster
Elite Poster
Berichten: 1301
Lid geworden op: 10 jan 2014, 12:09
Uitgedeelde bedankjes: 32 keer
Bedankt: 103 keer

Vandaag de knoop doorgehakt en een elektrische wagen besteld.
Meteen ook een thuislader bijbesteld, dus voor hier zal ik geen probleem hebben.
Maar ik vraag mij af hoe ik deze moet opladen langs de baan.
Zijn er hier mensen met ervaring hiermee?

Volgens dat ik al kan vinden, zijn er legio aan aanbieders, en heb je dus een legio aan kaarten nodig om op te laden.
Of is dit verouderd nieuws?
Tim.Bracquez
Elite Poster
Elite Poster
Berichten: 3202
Lid geworden op: 05 dec 2010, 15:09
Bedankt: 450 keer

**
Laatst gewijzigd door Tim.Bracquez 04 sep 2021, 12:34, in totaal 1 gewijzigd.
Gebruikersavatar
svenska
Elite Poster
Elite Poster
Berichten: 1903
Lid geworden op: 23 feb 2004, 15:03
Uitgedeelde bedankjes: 67 keer
Bedankt: 74 keer

Mijn inloopwagen na de verandering van werkgever in 2017 was een BMW 225xe, waar ik een half jaar mee heb gereden.
Als universele laadpas had ik een Eneco kaart van mijn werkgever, en de thuislader was eentje van BMW zelf (in kabelvorm, dus geen speciale paal).

Gezien ik geen oprit heb, gebruikte ik 2 van deze kabeldrempels om alsnog vlak naast het voetpad voor mijn woning te kunnen laden. Indien interesse, ze liggen hier nog, bijna niet gebruikt :wink:

Tijdens die korte periode heb ik toch vaak "gratis" kunnen laden, o.a. bij Ikea, McDo, Delhaize etc...
blaatpraat
Elite Poster
Elite Poster
Berichten: 1301
Lid geworden op: 10 jan 2014, 12:09
Uitgedeelde bedankjes: 32 keer
Bedankt: 103 keer

Allebei bedankt voor deze informatie.

Hier wordt het een Nissan Leaf.
Aangezien er laadpalen op het werk staan, zal ik ook eens navragen welke soort dit is, en of deze soort niet ergens anders ook kan gebruikt worden (bij voorkeur universeel).

@Svenska: bedankt voor het aanbod, maar ik heb een eigen garagebox en oprit aan mijn woonst, dus de kabels zullen gewoon over mijn privaat eigendom lopen. :-)
bruma
Elite Poster
Elite Poster
Berichten: 1801
Lid geworden op: 06 jan 2014, 13:45
Uitgedeelde bedankjes: 46 keer
Bedankt: 89 keer
Recent bedankt: 1 keer

Kijk ook eens naar de hybride tankkaart van octa+

Verstuurd vanaf mijn ONEPLUS A5010 met Tapatalk
kamiel
Elite Poster
Elite Poster
Berichten: 891
Lid geworden op: 18 jun 2012, 19:58
Uitgedeelde bedankjes: 167 keer
Bedankt: 42 keer

En komende maanden aub niet laden tijdens de piekuren...
Internet: EDPnet VDSL XS met Fritzbox 7360 als modem en router
VOIP: EDPnet (inkomend), Freevoipdeal (uitgaand) via C510IP
GSM: EDPnet (met Xiaomi Redmi)
Gebruikersavatar
Block
Erelid
Erelid
Berichten: 1926
Lid geworden op: 31 jul 2005, 01:08
Uitgedeelde bedankjes: 161 keer
Bedankt: 110 keer
Recent bedankt: 4 keer

Hou ons op de hoogte van je ervaringen met de leaf. De 2018 versie is echt een knappe wagen.
select replace * from userbase.be where topic ('got hostile', 'got friendly and polite');
Gebruikersavatar
heist_175
Moderator
Moderator
Berichten: 14885
Lid geworden op: 07 okt 2010, 09:35
Locatie: Kempen
Uitgedeelde bedankjes: 484 keer
Bedankt: 1054 keer
Recent bedankt: 16 keer

kamiel schreef:En komende maanden aub niet laden tijdens de piekuren...
Dat zou je kunnen voorkomen met een slimme elektriciteitsmeter die elektriciteit op piekmomenten (winter + avonduren) heel duur maakt, zodat iedereen alleen de noodzakelijke toestellen gebruikt (koken, verlichting, ...) en energievreters op een ander moment inschakelt (elektrische boiler, vaatwasser, wasmachine, droogkast, auto opladen, ...).
Maar dat is wel lichtelijk offtopic :)

@Leaf
Ik heb een tijd geleden een Leaf achter mij gehad van bijna bij ons thuis tot op de Brusselse ring.
Ik verbaasde me erover hoe goed die kon volgen, tot ik bij het opzoeken erop uitkwam dat ie 150pk heeft :), al weegt ie wel 1,6 ton.

Het aanbod elektrische of hybride wagens is trouwens heel beperkt en al helemaal in leasing (wegens onduidelijkheid over restwaarde na leasecontract).
-etienne-
Plus Member
Plus Member
Berichten: 164
Lid geworden op: 21 aug 2006, 12:19
Uitgedeelde bedankjes: 19 keer
Bedankt: 14 keer

kamiel schreef:En komende maanden aub niet laden tijdens de piekuren...
Ik vind dat je hier principieel altijd moet rekening mee moet houden, als het kan.
Stel dat je zoals de TS gewoon bij je thuis kan laden en je auto gebruikt om te pendelen. Het zal dan altijd quasi altijd milieu vriendelijker te zijn om uw auto te programmeren dat hij oplaadt van 1 AM tot 4 AM ipv gewoon in te steken als je thuis komt (bvb 5 PM) en hij staat op te laden terwijl op nationaal niveau het electriciteitsverbruik piekt doordat iedereen aan het koken is etc. Een electrische auto koopt je toch voornamelijk omdat hij milieuvriendelijk is? Er zijn maar weinig uitzonderingen dat opladen tijdens piekuren echt ecologisch kan (bvb echt zonnige dagen met veel wind).

Laadt je je elektrische auto op tijdens piekuren dan zal deze elektriciteit toch worden opgewerkt met gas en andere niet al te milieuvriendelijke technologiën. Ook al heb jij een eco-friendly abonnement bij een elektriciteitsleverancier.

Bij BMW weet ik dat je je auto kan instellen dat hij tegen een bepaald uur moet opgeladen zijn. Afhankelijk hoe lang je moet laden kan je dus bvb zeggen dat je auto moet opgeladen zijn tegen 5 AM.

Natuurlijk... als uw batterij plat is en je moet later die dag nog ergens naartoe, dan moet je hem gewoon insteken :lol:
ubremoved_539
Deel van't meubilair
Deel van't meubilair
Berichten: 29849
Lid geworden op: 28 okt 2003, 09:17
Uitgedeelde bedankjes: 434 keer
Bedankt: 1972 keer

Gewoon overdag opladen op je werk... ipv. thuis !
Gebruikersavatar
krisken
userbase crew
userbase crew
Berichten: 19763
Lid geworden op: 07 nov 2006, 12:11
Twitter: kriskenbe
Locatie: Massemen - 91WET0
Uitgedeelde bedankjes: 1857 keer
Bedankt: 1035 keer

Veel hangt ook af van het aantal Ampere die je auto gaat geven. Staat deze op een 8A zekering? 16A? Of kan je deze meer geven?

Internet = Orange 150/15Mbps + WirelessBelgië
Telefonie = EDPnet + OVH
GSM = Orange Go Extreme SE + Scarlet Red
TV = TVV App + Netflix + Disney+ + Streamz
Netwerk = Mikrotik + Ubiquiti
bruma
Elite Poster
Elite Poster
Berichten: 1801
Lid geworden op: 06 jan 2014, 13:45
Uitgedeelde bedankjes: 46 keer
Bedankt: 89 keer
Recent bedankt: 1 keer

Laden via een stopcontact mag je vergeten, is enkel een noodoplossing.
De volgende keer dat je aan het elektrisch frituren bent geweest, trek even de stekker uit en hou die 2 pinnen even tegen een vinger. Liefst niet te lang of er staan voor een paar weken de afdruk ingebrand.
Opladen via een stopcontact moet dus beperkt worden tot 3u of korter.
Industriële stekkers rood of blauw geven op de stekker aan hoe lang er zoveel stroom mag vloeien (bv. 3u of 6u)
Thuis opladen doe je dus best met een vaste of mobiele wallbox. Soms spreekt men ook van een (AC) laadpaal echter op AC maakt men gebruik van de lader in de wagen die 'praat' tegen die wallbox. Die wallbox vertelt nl wat de max stroom is die de wagen mag afnemen (welke zekeringen er voorzien zijn).
Er kan enige intelligentie zitten in die wallbox, nl wanneer er opgeladen mag worden (timer), wanneer het goedkope stroom is, hoeveel er moet opgeladen worden, e.a.
Zoals gezegd heb je programmeerbare mobiele wallboxen (FYTI T=technical, de go-eCharger) of vaste die rekening houden met uw binnenhuisinstallatie (FYTI zappi, maar zoek op zappi en eddi). Deze laatste die zorgt er voor dat ongeacht het verbruik in huis de wagen altijd met de max beschikbare stroom opgeladen zal worden zonder dat er een zekering overbelast zal worden. De vernoemde mobiele lader kan dit ook maar heeft een home automation systeem nodig die hem dat vertelt.
Er is wel overlap tussen functionaliteit van de wagen (bv timer en voorverwarmen) en gelijkaardige functionaliteit in de wallbox en bijhorende beperkingen (timer in de wallbox gebruiken is geen mogelikheid tot voorverwarmen).

Energieproducenten zijn zich aan het voorbereiden (testzones in andere EU landen) om via een huisbox het energieverbruik van de klant aan te sturen in ruil voor 'centen'. Echter ze worden tegen gewerkt door de DNB's in BE die die macht naar zich willen toetrekken.
Laatst gewijzigd door bruma 02 okt 2018, 09:37, in totaal 1 gewijzigd.
Gebruikersavatar
krisken
userbase crew
userbase crew
Berichten: 19763
Lid geworden op: 07 nov 2006, 12:11
Twitter: kriskenbe
Locatie: Massemen - 91WET0
Uitgedeelde bedankjes: 1857 keer
Bedankt: 1035 keer

Goed om te weten. Ik ging uit van het systeem van Tesla, waarmee je prima kan zeggen tegen hoeveel A de wagen mag laden. Je geeft gewoon in dat hij aan bvb 6A mag laden en dan doet hij dat braafjes.

Internet = Orange 150/15Mbps + WirelessBelgië
Telefonie = EDPnet + OVH
GSM = Orange Go Extreme SE + Scarlet Red
TV = TVV App + Netflix + Disney+ + Streamz
Netwerk = Mikrotik + Ubiquiti
Gebruikersavatar
selder
Moderator
Moderator
Berichten: 6438
Lid geworden op: 29 jun 2005, 20:25
Locatie: Tienen
Uitgedeelde bedankjes: 106 keer
Bedankt: 736 keer

Ik vind de volgorde van de topicstarter een beetje raar ... Zou je niet eerst beter opzoeken waar je een electrische auto in je buurt en de plaatsen waar je veel komt kan opladen op voorhand? In plaats van _na_ dat je zo'n auto besteld hebt?
Fractal Design North • 13900KS • Asus ROG Ryuo III 240mm • Asus Z790-E • Z5 7800 c34 64GB RGB • nVidia RTX4090FE • Samsung 990 PRO 2TB • Asus ROG Swift PG42UQ 42” OLED 138Hz
Gebruikersavatar
krisken
userbase crew
userbase crew
Berichten: 19763
Lid geworden op: 07 nov 2006, 12:11
Twitter: kriskenbe
Locatie: Massemen - 91WET0
Uitgedeelde bedankjes: 1857 keer
Bedankt: 1035 keer

Wel eigenlijk is het een beetje hetzelfde spelletje als de telefoonopladers hé : merk x kiest voor protocol y. In plaats van één prise te ontwikkelen voor alle auto's...

De enige met eigen herlaadpalen is Tesla (de superchargers), maar ook Tesla's kan je aan een gewone prise hangen.

Internet = Orange 150/15Mbps + WirelessBelgië
Telefonie = EDPnet + OVH
GSM = Orange Go Extreme SE + Scarlet Red
TV = TVV App + Netflix + Disney+ + Streamz
Netwerk = Mikrotik + Ubiquiti
Gebruikersavatar
heist_175
Moderator
Moderator
Berichten: 14885
Lid geworden op: 07 okt 2010, 09:35
Locatie: Kempen
Uitgedeelde bedankjes: 484 keer
Bedankt: 1054 keer
Recent bedankt: 16 keer

bruma schreef:Laden via een stopcontact mag je vergeten, is enkel een noodoplossing.
De volgende keer dat je aan het elektrisch frituren bent geweest, trek even de stekker uit en hou die 2 pinnen even tegen een vinger. Liefst niet te lang of er staan voor een paar weken de afdruk ingebrand.
Opladen via een stopcontact moet dus beperkt worden tot 3u of korter.
Elektrische boilers werken toch meerdere uren na elkaar en trekken dan ook 2000-3000W.
Het is de eerste keer dat ik zoiets hoor :)?

Een standaard stopcontact is beperkt tot 16A, maar 16A is wel 3800W en dan heb je 11u nodig om een volledig platte batterij van de Leaf (44kWh) op te laden.
Wil je sneller, ga je met een aangepaste setup moeten komen:
- aangepast stopcontact
- aangepaste bekabeling naar dat punt (3G2,5 = 20A = 9h | 3G6 = 32A = 5h | 3G10 = 40A = 4,5h) - 32A is zo krachtig als een standaard kookplaat, monofasig aangesloten
Gebruikersavatar
raf1
Elite Poster
Elite Poster
Berichten: 5784
Lid geworden op: 17 nov 2009, 22:39
Uitgedeelde bedankjes: 261 keer
Bedankt: 1771 keer
Recent bedankt: 4 keer

blaatpraat schreef:Meteen ook een thuislader bijbesteld, dus voor hier zal ik geen probleem hebben.
Thuisladen is zeker niet vanzelfsprekend. Ofwel gaat het tergend traag(soms méér dan 12u voor een volle batterij) ofwel moet je je volledige elektrische installatie aanpassen: nieuwe dikkere kabel vanaf zekeringskast naar garage, speciale laadpaal/stopcontact, speciale zekeringen.

Je moet dus eerst onderzoeken volgens welke modus je thuis wil laden en welke aanpassingen dan nodig zijn: https://www.eandis.be/nl/klant/duurzame ... er-opladen

Uiteindelijk zal je wel beseffen dat thuisladen zelfs in modus 3 niet ideaal is. Met de standaard-aansluiting van 3f400V+N van 25 Ampère heb je maximaal 5,75 kW laadvermogen per fase. Nissan Leaf benut slechts één fase. De batterij is 40 kWh. Dus als je alle aanpassingen doet om het maximale uit je elektriciteitsaansluiting te halen, duurt het nog 7 uur om de batterij volledig op te laden.

Het is dus vooral uitkijken naar elektrische wagens die de 3 fasen volledig kunnen benutten. Dan zou je je batterij thuis op slechts enkele uren volledig kunnen opladen en kan je dat inplannen na middernacht en heb je elke ochtend een volle batterij.
Gebruikersavatar
heist_175
Moderator
Moderator
Berichten: 14885
Lid geworden op: 07 okt 2010, 09:35
Locatie: Kempen
Uitgedeelde bedankjes: 484 keer
Bedankt: 1054 keer
Recent bedankt: 16 keer

In de realiteit zal het wel meevallen.
- uw batterij gaat zelden helemaal leeg zijn
- als je monofasig 32A voorziet (zelfs als een standaard kookplaat) is uw batterij vol voor 5u 's ochtends als je na middernacht pas begint te laden
Tim.Bracquez
Elite Poster
Elite Poster
Berichten: 3202
Lid geworden op: 05 dec 2010, 15:09
Bedankt: 450 keer

**
Laatst gewijzigd door Tim.Bracquez 04 sep 2021, 12:34, in totaal 1 gewijzigd.
Gebruikersavatar
MClaeys
Elite Poster
Elite Poster
Berichten: 6044
Lid geworden op: 16 feb 2011, 22:43
Uitgedeelde bedankjes: 376 keer
Bedankt: 346 keer

Bij ons is er 3G6 voorzien op de oprit voor later een laadpaal dus ik wil ook de ervaringen van de Leaf wel horen als je hem hebt :) . Niet dat hij er al meteen gaat komen, 40k is er niet naast ik denk niet dat ik iemand in de familie ken die ooit zoveel aan een wagen heeft uitgegeven (aankoop).
Gebruikersavatar
heist_175
Moderator
Moderator
Berichten: 14885
Lid geworden op: 07 okt 2010, 09:35
Locatie: Kempen
Uitgedeelde bedankjes: 484 keer
Bedankt: 1054 keer
Recent bedankt: 16 keer

Ik heb ook 3G6 naar de garage gelegd, voor moest er ooit een hybride of elektrische komen.
In lease komt het echter niet van de grond :(
Tim.Bracquez
Elite Poster
Elite Poster
Berichten: 3202
Lid geworden op: 05 dec 2010, 15:09
Bedankt: 450 keer

MClaeys schreef: Niet dat hij er al meteen gaat komen, 40k is er niet naast ik denk niet dat ik iemand in de familie ken die ooit zoveel aan een wagen heeft uitgegeven (aankoop).
Toch wel, maar onderhoud, inschrijvingstax, wegenbelasting etc meetellen :-)

Subsidie momenteel, en geen wegen belasting of inschrijvingstax, veel goedkoper "tanken", super lage verzekering en het belangrijkste is het onderhoud dat je zo goed als niets kost.

EV rijden is duurder in aankoop naar na 3 jaar is het veel goedkoper.
Gebruikersavatar
MClaeys
Elite Poster
Elite Poster
Berichten: 6044
Lid geworden op: 16 feb 2011, 22:43
Uitgedeelde bedankjes: 376 keer
Bedankt: 346 keer

Dat hangt natuurlijk van de kilometers af :) en inderdaad, alle kosten samen zal het goedkoper zijn (momenteel), vandaar de aankoop tussen haakjes ;).
Ik zou de berekening eigenlijk eens moeten maken, maar dan nog is de initiele kost er niet naast, dus nog wat sparen :).
En die taxen zullen niet gratis blijven :p.
Gebruikersavatar
krisken
userbase crew
userbase crew
Berichten: 19763
Lid geworden op: 07 nov 2006, 12:11
Twitter: kriskenbe
Locatie: Massemen - 91WET0
Uitgedeelde bedankjes: 1857 keer
Bedankt: 1035 keer

Uiteraard, dat is een koekje om iedereen naar EV te laten omschakelen. Na verloop van tijd zullen daar wel de gepaste bedragen bij komen hoor.

Zat ook te denken om een kleine auto (misschien elektrisch) aan te kopen om van huis naar werk en omgekeerd te rijden. Dat is een goeie 30km enkele reis. Echter met de prijs van de voertuigen die ik zag ook maar dat plan snel terug opgeborgen :)

Internet = Orange 150/15Mbps + WirelessBelgië
Telefonie = EDPnet + OVH
GSM = Orange Go Extreme SE + Scarlet Red
TV = TVV App + Netflix + Disney+ + Streamz
Netwerk = Mikrotik + Ubiquiti
Gebruikersavatar
testertje
Elite Poster
Elite Poster
Berichten: 833
Lid geworden op: 17 jan 2008, 18:55
Locatie: Antwerpen
Uitgedeelde bedankjes: 33 keer
Bedankt: 70 keer

En het goedkoopste snelladen doe je momenteel bij de Duitse stroomleverancier Maingau.
Ik heb er één genomen en goedkoper ga je niet vinden wanneer je bij een betalende snellader komt.
Een paar weken geleden op reis naar Nederland geweest en amper 4 EUR betaald voor 400 KM rijplezier.

http://goedkoperrijden.blogspot.com/201 ... ergie.html

Meer info? Vraag maar raak.
Victory Not Vengeance
blaatpraat
Elite Poster
Elite Poster
Berichten: 1301
Lid geworden op: 10 jan 2014, 12:09
Uitgedeelde bedankjes: 32 keer
Bedankt: 103 keer

selder schreef:Ik vind de volgorde van de topicstarter een beetje raar ... Zou je niet eerst beter opzoeken waar je een electrische auto in je buurt en de plaatsen waar je veel komt kan opladen op voorhand? In plaats van _na_ dat je zo'n auto besteld hebt?
Ik kan thuis opladen, op het werk, en bij de grotere winkels in de buurt.
Ik vraag eerder informatie voor als ik eens naar een wat exotischere plek ga, dat ik daar ook kan opladen.

Om op een aantal andere vragen te antwoorden:
Ik kan deze programmeren, althans volgens het boekje.
Niet getest tijdens de testrit.

Ik heb er van de eerste maal een thuis-oplaad-paal (oftewel wallbox) bij besteld.
Deze kan op 16A en 32A. Momenteel heb ik enkel de voorziening liggen voor 16A in mijn garage, maar ik moet mijn elektriciteit thuis toch eens aanpakken (en verzwaren, nu heb ik 1x25A als hoofd), dus dit neem ik mooi mee in dit verhaal.
Maar ik voorzie dus op een monofasige 32A aansluiting richting mijn garage, puur en alleen hiervoor (en zal mijn hoofdzekering op 40A plaatsen, als die wallbox inderdaad kan communiceren hoeveel stroom deze mag nemen, 's nachts gebruik ik er toch quasi geen).
In tussentijd heb ik nog steeds een gewone 230-16A stekker, en tijdens mijn testrit (je krijgt de Leaf 24u mee) toch aan gehangen, en deze laadde inderdaad ongeveer 10% per uur op, dus dit is ook een ideale tussenoplossing (en met de lidl op 1km verder, heb ik een noodoplossing).

@heist, laatste alinea: het wordt een leasing wagen.
Als ik voor een elektrische wagen opteerde, mocht ik gelijk welkeen nemen, zolang het elektrisch is (en dus geen hybride bijvoorbeeld). Anders waren mijn opties beperkt.
Gebruikersavatar
Joe de Mannen
Elite Poster
Elite Poster
Berichten: 6309
Lid geworden op: 22 feb 2005, 12:46
Uitgedeelde bedankjes: 506 keer
Bedankt: 613 keer
Recent bedankt: 7 keer

krisken schreef: Echter met de prijs van de voertuigen die ik zag ook maar dat plan snel terug opgeborgen :)
Als je het prijsverschil neemt tussen een e-Golf en een 1.4TSi benzine Golf, dan kan je met die laatste dik 200000km rijden met het geld dat je uitspaart. Jammer. En dan reken ik er nog geen electrciteitskost bij, dat is alleen, enkel en alleen, het aankoopverschil.

J.
Ik ben alleen verantwoordelijk voor mij eigen uitspraken, niet voor wat anderen ervan maken of aan toevoegen...
laroyj
Elite Poster
Elite Poster
Berichten: 2006
Lid geworden op: 19 maa 2011, 08:42
Locatie: TIELT
Uitgedeelde bedankjes: 24 keer
Bedankt: 103 keer

zonder de huur van batterij.. welke is de maandelijkse kost daarvan?
Internet: Orange vast+4G+Telenet Basic + EDPNET SLA VDSL2 (85/20)
Telefonie: VOIP: EDPNET + Weepee + Cheapconnect + Internetcalls
GSM: Orange Arend60
Tablet: Ipad2/Android
TV: Orange Digt tv-Tv Vlaanderen-Canaal Digitaal-Stievie
Netwerk: Giga Orange/Telenet IPV4-Giga EDPNET SLA IPV4/IPV6-Giga FON-netwerk NanobridgeM5
radiometeor.be
Gebruikersavatar
krisken
userbase crew
userbase crew
Berichten: 19763
Lid geworden op: 07 nov 2006, 12:11
Twitter: kriskenbe
Locatie: Massemen - 91WET0
Uitgedeelde bedankjes: 1857 keer
Bedankt: 1035 keer

Joe de Mannen schreef:
krisken schreef: Echter met de prijs van de voertuigen die ik zag ook maar dat plan snel terug opgeborgen :)
Als je het prijsverschil neemt tussen een e-Golf en een 1.4TSi benzine Golf, dan kan je met die laatste dik 200000km rijden met het geld dat je uitspaart. Jammer. En dan reken ik er nog geen electrciteitskost bij, dat is alleen, enkel en alleen, het aankoopverschil.

J.
De E-Golf zou vanaf 40110 euro zijn (https://www.volkswagen.be/nl/modellen/e-golf.html).
De Gewone Golf 20500 euro (https://www.volkswagen.be/nl/modellen/golf.html)

Dat is inderdaad niet min!

Internet = Orange 150/15Mbps + WirelessBelgië
Telefonie = EDPnet + OVH
GSM = Orange Go Extreme SE + Scarlet Red
TV = TVV App + Netflix + Disney+ + Streamz
Netwerk = Mikrotik + Ubiquiti
Gebruikersavatar
WalterB1
Elite Poster
Elite Poster
Berichten: 2029
Lid geworden op: 22 jan 2010, 18:59
Uitgedeelde bedankjes: 177 keer
Bedankt: 143 keer
Recent bedankt: 1 keer

De elektrische wagen is van de echt premium-klasse aan het doorschuiven naar de hogere middenklasse. Dat is goed maar echt voor de massa is het voorlopig nog niet.

Mijn benzine-auto koste nieuw in januari 2012 een 10 000 euro. (Toyota IQ, basisversie)

Ik zit nu aan een 55 000 km en heb 3.822,63 euro uitgegeven aan benzine. Daar komt nog verkeersbelasting bij (maar dat valt heel goed mee), onderhoud, pechverhelping en verzekering. De meeste van die kosten gaan ook op voor een elektrische wagen. Objectief gezien is een elektrische wagen duidelijk geen goed idee voor mij.
Gebruikersavatar
NuKeM
Administrator
Administrator
Berichten: 5494
Lid geworden op: 10 nov 2002, 00:55
Uitgedeelde bedankjes: 114 keer
Bedankt: 234 keer
Recent bedankt: 4 keer

Is dat ondertussen wat interessant om via een laadboer te laden? Toen ik dat zo'n 5 jaar geleden bekeek was dat toch niet zo interessant als je dat niet echt nodig hebt en regelmatig doet.
Bij mijn laatste plug-in zat enkel een lader met gewone stekker (de gierigaards) waardoor openbaar laden (door de eindelijk gestandaardiseerde stekker) onmogelijk is (en nee ik ga geen 300-600€ uitgeven aan een kabel die ik weinig ga gebruiken).
Thuis heb ik een vaste kabel en laadpunt van 32A. Voorlopig heb ik daar voldoende aan.
Gebruikersavatar
Block
Erelid
Erelid
Berichten: 1926
Lid geworden op: 31 jul 2005, 01:08
Uitgedeelde bedankjes: 161 keer
Bedankt: 110 keer
Recent bedankt: 4 keer

Welke kabels krijg je bij een aankoop van een leaf erbij?

Mocht de capaciteitstax er vroeg of laat toch doorkomen, kan je misschien beter trager laden?
select replace * from userbase.be where topic ('got hostile', 'got friendly and polite');
ubremoved_539
Deel van't meubilair
Deel van't meubilair
Berichten: 29849
Lid geworden op: 28 okt 2003, 09:17
Uitgedeelde bedankjes: 434 keer
Bedankt: 1972 keer

raf1 schreef:Met de standaard-aansluiting van 3f400V+N van 25 Ampère
Volgens mij is de standaard gewoon monofasig 40A... je auto laden en koken lukt dan al niet.
heist_175 schreef:In lease komt het echter niet van de grond :(
Ik weet dat er momenteel leasingmaatschappijen bezig met te bestuderen hoe men bij jou thuis de nodige infrastructuur kan voorzien en dit correct afrekenen (zodat je zelf niet moet betalen voor de elektriciteit).
Laatst gewijzigd door ubremoved_539 03 okt 2018, 10:33, in totaal 1 gewijzigd.
Gebruikersavatar
heist_175
Moderator
Moderator
Berichten: 14885
Lid geworden op: 07 okt 2010, 09:35
Locatie: Kempen
Uitgedeelde bedankjes: 484 keer
Bedankt: 1054 keer
Recent bedankt: 16 keer

De standaardaansluiting hangt af van de regio en wanneer de originele aanvraag gedaan is.
Vroeger was 3F32A normaal, nu is dat al heel lang 1F40A, vandaar kookplaat op 32A. (het balanceren van de fases gebeurt tussen verschillende woningen en niet per woning maw)
Ik heb ook een 1F40A en zowel de kookplaat als de garage zijn op 32A. In de garage heb ik nu enkel 20A en 16A zekeringen, maar er is "plaats" om een 25A te plaatsen, om een elektrische auto op te laden.

Er zijn al leasebedrijven die het aanbieden, zowel in Nederland als in België.
Maar het probleem met hybride en elektrisch is dus de restwaarde. Wat is een batterijpack nog waard na 4 jaar rijden?
Hetzelfde probleem doet zich voor bij de huidige vloot dieselwagens overigens. Als morgen plots niemand nog een dieselwagen wil of mag kopen, dan zitten de leasebedrijven met een probleem. Ook al is een groot deel van de einde contract leasewagens voor het buitenland, de restwaarde gaat dan niet meer zijn wat er gehoopt werd bij het aangaan van het contract.

Wat de "tankkaart" betreft: het moet mogelijk zijn een gekeurde kWh meter te plaatsen waarbij de teller al dan niet automatisch uitgelezen wordt en apart vergoed wordt (forfait kWh prijs, of specifiek corporate contract). Niemand uit mijn vrienden- en kennissenkring heeft een elektrische lease-auto, dus geen idee hoe dat loopt. Bij EY, PWC en CTG heb ik al hybrides gezien, bij EY ook al full-electric.
Gebruikersavatar
Wicky
Plus Member
Plus Member
Berichten: 164
Lid geworden op: 19 jun 2007, 11:02
Locatie: Hasselt
Uitgedeelde bedankjes: 104 keer
Bedankt: 10 keer
Recent bedankt: 1 keer

krisken schreef: De E-Golf zou vanaf 40110 euro zijn (https://www.volkswagen.be/nl/modellen/e-golf.html).
De Gewone Golf 20500 euro (https://www.volkswagen.be/nl/modellen/golf.html)

Dat is inderdaad niet min!
Als het niet nieuw moet zijn, kan je een Fiat 500e met beperkt aantal kilometers op de teller op de kop tikken onder de 20.000 euro.
Gebruikersavatar
heist_175
Moderator
Moderator
Berichten: 14885
Lid geworden op: 07 okt 2010, 09:35
Locatie: Kempen
Uitgedeelde bedankjes: 484 keer
Bedankt: 1054 keer
Recent bedankt: 16 keer

Ik wil niet te macho/snob doen, maar een Fiat 500e kan je niet vergelijken met een Golf.
Gebruikersavatar
Wicky
Plus Member
Plus Member
Berichten: 164
Lid geworden op: 19 jun 2007, 11:02
Locatie: Hasselt
Uitgedeelde bedankjes: 104 keer
Bedankt: 10 keer
Recent bedankt: 1 keer

heist_175 schreef:Ik wil niet te macho/snob doen, maar een Fiat 500e kan je niet vergelijken met een Golf.
Klopt maar Krisken schreef: "Zat ook te denken om een kleine auto (misschien elektrisch) aan te kopen om van huis naar werk en omgekeerd te rijden. Dat is een goeie 30km enkele reis. Echter met de prijs van de voertuigen die ik zag ook maar dat plan snel terug opgeborgen"
Gebruikersavatar
selder
Moderator
Moderator
Berichten: 6438
Lid geworden op: 29 jun 2005, 20:25
Locatie: Tienen
Uitgedeelde bedankjes: 106 keer
Bedankt: 736 keer

Totaal niet, maar meestal zitten de mensen die zo'n auto's kopen ook niet in het vakje die echt "rijcomfort" weten te appreciëren. Niet dat er iets mis is met mensen die een auto bezien als een werktuig dat enkel en alleen van A naar B moet, maar dat maakt vergelijken wel moeilijk natuurlijk.
Fractal Design North • 13900KS • Asus ROG Ryuo III 240mm • Asus Z790-E • Z5 7800 c34 64GB RGB • nVidia RTX4090FE • Samsung 990 PRO 2TB • Asus ROG Swift PG42UQ 42” OLED 138Hz
Gebruikersavatar
Joe de Mannen
Elite Poster
Elite Poster
Berichten: 6309
Lid geworden op: 22 feb 2005, 12:46
Uitgedeelde bedankjes: 506 keer
Bedankt: 613 keer
Recent bedankt: 7 keer

Het voorbeeld van de golf is gewoon omdat dat duidelijk maakt wat de meerprijs van een electrische auto is tov een benzinemodel.
En dat is helaas momenteel veel te veel.

J.
Ik ben alleen verantwoordelijk voor mij eigen uitspraken, niet voor wat anderen ervan maken of aan toevoegen...
Gebruikersavatar
svenska
Elite Poster
Elite Poster
Berichten: 1903
Lid geworden op: 23 feb 2004, 15:03
Uitgedeelde bedankjes: 67 keer
Bedankt: 74 keer

Wicky schreef:Als het niet nieuw moet zijn, kan je een Fiat 500e met beperkt aantal kilometers op de teller op de kop tikken onder de 20.000 euro.
Die Fiat 500e modellen op 2dehands.be zijn import modellen uit California, want ze zijn daarbuiten nooit verkocht.
Dat model is enkel in het leven geroepen om aan de wettelijke voorwaarden van die staat te voldoen, en wijlen Sergio Marchionne riep indertijd nog op om deze zeker niet te kopen... (link)
Plaats reactie

Terug naar “Elektrische voertuigen en opladen”