Slimme Thermostaat?

Onderwerpen die nergens anders thuis horen en toch eerder technisch van aard zijn? Post ze hier!
dirkr07
Plus Member
Plus Member
Berichten: 150
Lid geworden op: 21 feb 2011, 20:43
Twitter: DirkRonsmans
Locatie: Haasrode
Uitgedeelde bedankjes: 24 keer
Bedankt: 5 keer

Momenteel huur ik een appartement met nog een thermostaat van vorige eeuw. De enige functie die het ding heeft is de temperatuur instellen.
Nu omdat ik toch iets meer flexibiliteit wens zoals bvb via timer deze in te stellen en weekend/week programma's was ik op zoek naar een nieuwe.

Wanner ik kijk naar een standaard programmeerbare thermostaat zie ik toch al snel rond de 150€ dus heb ik er ook even de slimme thermostaten bij genomen.
Initieel valt mijn oog op de Tado v3+ vooral dan voor het van op afstand besturen en geen abonnementskost

Nu mijn vraag: iemand effectieve ervaring met zo'n thermostaat? Zen geld waard,functioneel goed? Of toch maar gewoon bij een standaard programmeerbare blijven?
Gebruikersavatar
cadsite
Elite Poster
Elite Poster
Berichten: 6126
Lid geworden op: 20 jan 2015, 16:10
Locatie: Kortrijk
Uitgedeelde bedankjes: 244 keer
Bedankt: 584 keer
Recent bedankt: 10 keer

Eerst moet je weten hoe je ketel werkt (wel of niet modulerend) en via welk protocol je ketel gesprekken aangaat.
dirkr07
Plus Member
Plus Member
Berichten: 150
Lid geworden op: 21 feb 2011, 20:43
Twitter: DirkRonsmans
Locatie: Haasrode
Uitgedeelde bedankjes: 24 keer
Bedankt: 5 keer

Wel laten we "for the sake of conversation" er van uit gaat dat alles werkt zoals het moet en dat hij modulerend is :)
(Tado zou moeten werken volgens hun eigen support (ken het nummer/model van de ketel nu zo niet vanbuiten)

De vraag is eerder.. zo'n soort thermostaat, heeft die nu echt meerwaarde tov een gewone programmeerbare?
Het is ook niet mijn bedoeling om merken tegen mekaar te plaatsen (al zijn ervaringen altijd welkom)
R2D2
Elite Poster
Elite Poster
Berichten: 1460
Lid geworden op: 20 aug 2015, 15:07
Uitgedeelde bedankjes: 86 keer
Bedankt: 123 keer
Recent bedankt: 5 keer

Het belangrijkste is om te weten aan welke ketel deze thermostaat hangt. 2-draads of 3-draads verbinding ? "open therm" of niet ? Modulerend of niet ?
Op basis daarvan kan je zoek naar een modernere of slimmere thermostaat. Maar dat beperkt de keuze al snel.
In mijn geval is er zelfs geen oplossing.
Gebruikersavatar
Joe de Mannen
Elite Poster
Elite Poster
Berichten: 6309
Lid geworden op: 22 feb 2005, 12:46
Uitgedeelde bedankjes: 506 keer
Bedankt: 613 keer
Recent bedankt: 7 keer

Als je regelmatige uren hebt, en dus een weekprogramma kan opstellen, dan zou ik het bij een programmeerbare-met-weekprogramma houden.
Als je er nood aan hebt om vanop afstand je verwarming omhoog of omlaag te zetten, bvb omdat je onregelmatige werkuren hebt en ze wil aanzetten als je op het werk vertrekt zodat het warm is als je thuiskomt, dan neem je best iets uitgebreider.

J.
Ik ben alleen verantwoordelijk voor mij eigen uitspraken, niet voor wat anderen ervan maken of aan toevoegen...
dirkr07
Plus Member
Plus Member
Berichten: 150
Lid geworden op: 21 feb 2011, 20:43
Twitter: DirkRonsmans
Locatie: Haasrode
Uitgedeelde bedankjes: 24 keer
Bedankt: 5 keer

Joe de Mannen schreef:Als je regelmatige uren hebt, en dus een weekprogramma kan opstellen, dan zou ik het bij een programmeerbare-met-weekprogramma houden.
Als je er nood aan hebt om vanop afstand je verwarming omhoog of omlaag te zetten, bvb omdat je onregelmatige werkuren hebt en ze wil aanzetten als je op het werk vertrekt zodat het warm is als je thuiskomt, dan neem je best iets uitgebreider.

J.
Wel vooral hiervoor denk ik ook naar een slimmere versie.
Zelf heb ik al eens onregelmatige uren, soms is er sporadisch thuiswerk en de wederhelft heeft ook niet altijd een vast uur schema.
Het gemak van remote even te kunnen aan/uit zetten als we later/niet thuiskomen of net vroeger lijkt me wel handig.
Gebruikersavatar
svermassen
Elite Poster
Elite Poster
Berichten: 2302
Lid geworden op: 21 nov 2004, 20:05
Uitgedeelde bedankjes: 356 keer
Bedankt: 60 keer
Recent bedankt: 1 keer

De ervaring die wij ermee hebben:
- gemakkelijk in gebruik
- de winst die wij hierdoor gecreert hadden (kwamen van een niet-modulerende thermostaat), werd teniet gedaan door de kosten van de slimme thermostaat en slimme thermostatische kranen zelf. Je hebt er wel het gemak tegenover staan natuurlijk.
- beetje afhankelijk of je huur (ik weet niet of dat dit nog kan) of koopt natuurlijk, maar als je koopt, ga je natuurlijk ook altijd tegen X-aantal jaren moeten plaatsen wegens de technologieveroudering.
- 1 thermostatische kraan hebben we al 2 x moeten vervangen. Waarschijnlijk gewoon brute pech, want op de andere plaatsen geen problemen.
- Wil je een kamer aansturen waar geen slimme thermostaat hangt, dan moet je in de kamer waar hij wel hangt ook slimme thermostatische kranen plaatsen.

1 groot nadeel: geen internet=geen verwarming. Dit hebben we al 2x mogen meemaken en dan toevallig ook nog in de winter :roll:
dirkr07
Plus Member
Plus Member
Berichten: 150
Lid geworden op: 21 feb 2011, 20:43
Twitter: DirkRonsmans
Locatie: Haasrode
Uitgedeelde bedankjes: 24 keer
Bedankt: 5 keer

Geen internet = geen verwarming had ik ook gelezen maar je zou wel nog steeds gewoon op het toestel de temperatuur kunnen instellen?
Tomby
Elite Poster
Elite Poster
Berichten: 6350
Lid geworden op: 01 feb 2006, 12:36
Uitgedeelde bedankjes: 1287 keer
Bedankt: 486 keer
Recent bedankt: 2 keer

dirkr07 schreef:Initieel valt mijn oog op de Tado v3+ vooral dan voor het van op afstand besturen en geen abonnementskost
Opgelet, de v3+ komt juist WEL met een abonnementskost. Er is nogal veel ongenoegen in de Tado user community omwille van de nieuwe productplannen van Tado. Er komt immers een v3+ die exact dezelfde is als v3, behalve dat het verdienmodel anders wordt. Ze komen met zogezegde 'Skills' die gewoon wat intelligente features zijn, maar die eigenlijk in v3 er gewoon al in zaten. Bij v3+ ga je er voor moeten betalen (de exacte prijs is nog niet duidelijk). Nieuwe features gaan alleen op v3+ komen, maar er is ons gezegd dat de huidige features van v3 zeker niet gaan verdwijnen.
dirkr07
Plus Member
Plus Member
Berichten: 150
Lid geworden op: 21 feb 2011, 20:43
Twitter: DirkRonsmans
Locatie: Haasrode
Uitgedeelde bedankjes: 24 keer
Bedankt: 5 keer

Hier had ik al even hun support over gecontacteerd en kreeg het volgende antwoord:

The V3+ app is free of charge but if you want your tado° system to be fully automated, we recommend you to subscribe to the Auto-Assist Skill (for a price of £24.99/year).
If you enable Auto-Assist, Geofencing, Open Window Detection and Weather Adaptation will be completely automated.
If you do not want your tado° system to be automated, you will receive push notifications for those two features:
When an open window has been detected. You can turn the heating temporary off via a button on the top of the Home Screen.
When tado° detects that the last person has left home. A button on the Home Screen will appear that allows you to switch to Away Mode.

Wil dan zeggen dat de V3 dit wel automatisch kon?
Gebruikersavatar
Goztow
Administrator
Administrator
Berichten: 14441
Lid geworden op: 14 nov 2006, 16:21
Locatie: Brussel
Uitgedeelde bedankjes: 1600 keer
Bedankt: 1194 keer
Recent bedankt: 3 keer

Hier evohome van honeywell. Extreem tevreden over maar ook geen besparingen doordat het nu voor de vrouw gemakkelijker is om de chauffage hoger te zetten.
bdeblier
Plus Member
Plus Member
Berichten: 133
Lid geworden op: 29 jul 2016, 11:06
Uitgedeelde bedankjes: 18 keer
Bedankt: 16 keer

EQ3-Max is goedkoper dan evohome. Geen internet abonnement nodig als je een Cube aanschaft en als die toegankelijk is via VPN, bvb.
Tomby
Elite Poster
Elite Poster
Berichten: 6350
Lid geworden op: 01 feb 2006, 12:36
Uitgedeelde bedankjes: 1287 keer
Bedankt: 486 keer
Recent bedankt: 2 keer

dirkr07 schreef:Wil dan zeggen dat de V3 dit wel automatisch kon?
Inderdaad, al ben ik niet zeker van alle dingen die je opsomt (weet zelfs niet wat Auto-Assist is - is dat niet gewoon hun overkoepelende benaming voor het feit dat zij de verwarming aanpassen op basis van sommige parameters ipv dat je het zelf moet doen na een push notificatie ?).

Om je een idee te geven van wat ik hier allemaal heb met v3 :
* Multi-zone. Dit was een van de belangrijkste redenen voor mij om voor een smart systeem met radiatorknoppen te gaan. Traditioneel wordt je ketel aangestuurd door de thermostaat in de living. Op elke kamer heb je dan ook nog wel thermostaatknoppen maar als de living warm genoeg heeft, gebeurt er dus niets op de andere kamers. Met een multi-zone systeem kan elke radiatorknop zijn warmtevraag naar de centrale smart thermostat sturen en zo dus toch warmte vragen aan de ketel.
* IFTTT integratie. Bvb heb hier thuis een scriptje draaien dat bepaalde toestellen detecteert (PC, PS3...) en op basis daarvan de verwarming in een bepaalde ruimte vanzelf aan/uit zet. Zo is het bvb altijd vanzelf warm in mijn bureau als ik van thuis werk.
* Geofencing. Van zodra zowel mijn vrouw als ikzelf het huis uit zijn (op basis van telefoon-locatie), wordt de verwarming in elke kamer vanzelf lager gezet. De ingestelde temperatuur daalt zelfs met hoe ver weg we van huis zijn. Dit is dus een feature die in v3+ betalend is. Je kan dit overigens ook implementeren met IFTTT, maar misschien gaan ze IFTTT acties ook in het betalend pakket steken.
* Homekit integratie: "Hey Siri, zet verwarming in de slaapkamer op 20 graden", of met die nieuwe IOS 12 Siri features: "Hey Siri, ik ga muziek maken" en de verwarming in mijn bureau gaat vanzelf aan en de Ikea Tradfri lichten gaan zodanig aan dat mijn muziekhoek in mijn bureau verlicht is.
* Open Raam detectie. Is op basis van snelle drop in temperatuur, waarbij de verwarming dan vanzelf uitgezet wordt voor een instelbare tijd. Jammer genoeg is er geen Gesloten Raam detectie zodat de verwarming vanzelf weer aan kan eens het raam weer dicht is. Daarom vind ik het ook niet zo'n interessante feature. Sowieso staat de verwarming in de slaapkamers uit overdag.

Grootste nadelen van Tado:
* Radiatorknoppen vreten batterijen. Na een maand of 4 mag je al je eerste Battery Low meldingen verwachten. Het stomme is dat je gerust nog een paar maand langer voort kunt eer ze echt plat zijn. Ik heb de indruk dat de wireless communicatie is die het meest aan de batterijen vreet, en ze heel conservatief zijn om battery low te melden omdat het eerste dat zal falen niet die communicatie is maar wel het motorke om het ventiel in te duwen. Als ik te lang wacht van batterij te vervangen zal ik immers ineens zien dat de radiator warm is, terwijl Tado zogezegd niet moet verwarmen.
* Cloud based, en zonder cloud is al je hardware nagenoeg waardeloos. Eigenlijk weet je gewoon uit ervaring dat over 10 jaar die hardware gewoon niet meer gesupporteerd gaat worden.
* Tegenvallende product-evolutie. Ze hebben een product roadmap maar in de praktijk is daar niet veel merkbaar. Zo zijn ze al zeker 2j aan het werken aan die batterijduur, en wacht ik al lang op per-zone geofencing (dat wil zeggen dat je per zone kan aangeven wie er thuis moet zijn).
a3ke
Elite Poster
Elite Poster
Berichten: 2382
Lid geworden op: 07 nov 2007, 21:52
Locatie: in't hol van pluto
Uitgedeelde bedankjes: 169 keer
Bedankt: 62 keer

Hier de eTwist van Remeha

Aan/uit moest het nodig zijn en ook modulerend Opentherm

Heel tevreden van , zet men programmatie erin en moest het toch nodig zijn verander ik op afstand
The eternal and true pessimist :D
Gebruikersavatar
Goztow
Administrator
Administrator
Berichten: 14441
Lid geworden op: 14 nov 2006, 16:21
Locatie: Brussel
Uitgedeelde bedankjes: 1600 keer
Bedankt: 1194 keer
Recent bedankt: 3 keer

Ik ga eventjes aangeven wat de Evohome ook kan, zodat je kan vergelijken, obv Tomby zijn lijstje.
1. Evohome heeft geen enkel abonnement
2. Google home integratie is native, ik neem aan ook Alexa en Siri maar heb dat niet thuis om te testen ;). IFTTT integratie ook
3. Multi zone: ik heb 2 kranen die living zijn (samen) en dan één kraan per kamer die apart worden aangestuurd
4. Centrale bediening via een lcd-scherm, maar ook decentraal via elke knop (alsj e dat wil), of via de app op je smartphone
5. Geofencing kan alleszins via ifttt. Persoonlijk zie ik er niet zo veel nut in aangezien het toch een tijdje duurt alvorens het huis is opgewarmd, dus wil je dat ej evrwarming een 20 à 30 minuten voordat je thuis komt al aangaat
6. Open raam detectie: bij plotse drop gaat de verwarming een half uur af
7. Batterijen gaan bij mij toch meer dan een jaar mee, ik denk zelfs bijna 2 jaar. Ik let er niet zo op
8. Ik denk niet dat geen bereikbare server (bijvoorbeeld internet out) betekent dat ik geen heating meer heb. Er is namelijk een lokale "hub" die de kranen aanstuurt. Ik zou er nog eens extra info over moeten opzoeken of het testen
Tomby
Elite Poster
Elite Poster
Berichten: 6350
Lid geworden op: 01 feb 2006, 12:36
Uitgedeelde bedankjes: 1287 keer
Bedankt: 486 keer
Recent bedankt: 2 keer

Aanvullend op wat Goztow zegt: Met wat ik nu weet van Tado ging ik destijds wellicht toch voor Evohome gekozen hebben, al was Evo toen nog wel iets duurder. Vooral het feit dat Evohome volledig offline te bedienen is, is een serieuze plus. Zit je niet direct met iets waardeloos als ze er zelf de stekker uit trekken. Al is het natuurlijk dan wel de vraag in welke mate je op dat moment wil verder gaan met iets waar je ineens een hoop features van mist, zeker als je het zo gewoon was :).

@Goztow : voordeel van geofencing is vooral vermijden dat je aan het stoken bent terwijl je niet thuis bent. Thuis komen in een verwarmd huis is van ondergeschikt belang en werkt sowieso niet zo super, omdat je normaal gewoon sneller thuis bent, dan dat de verwarming je huis kan opwarmen (allemaal afhankelijk natuurlijk van hoe snel je huis afgekoeld is tijdens je afwezigheid).
PS: dat is overigens ook het principe van Tado: hoe dichter bij huis, hoe hoger de verwarming. Dus stel je bent 100km van huis en Tado heeft de verwarming op 17 gezet, terwijl je schema normaal 21 is. Op het moment dat je naar huis rijdt, gaat die 17 geleidelijk aan omhoog, maar daarom gaat de echte temperatuur niet even snel omhoog. Dus als je thuiskomt, afhankelijk van hoe traag het huis verwarmt, of van hoe snel je rijdt :D, kan het zijn dat het bvb maar 19.5 is als je thuis komt. Natuurlijk nog altijd beter dan 17.
Gebruikersavatar
Goztow
Administrator
Administrator
Berichten: 14441
Lid geworden op: 14 nov 2006, 16:21
Locatie: Brussel
Uitgedeelde bedankjes: 1600 keer
Bedankt: 1194 keer
Recent bedankt: 3 keer

Mja, ik snap je wel, maar in de winter gaat mijn chauffage gewoon aan om kwart voor drie omdat de vrouw om 15u20 thuis komt. Geofencing werkt dat gewoon tegen :P. De idee van: hoe dichter, hoe warmer is wel een leuke indien je chauffage kan volgen. In een living zal dat zelden zo zijn, zoals je zelf ook al aangeeft.

Ik kan wel zeggen van: zet het aan en als ze om 16u niet thuis is, zet het dan weer af! Maar dat kan ifttt niet, vermoed ik? Of wel?
Tomby
Elite Poster
Elite Poster
Berichten: 6350
Lid geworden op: 01 feb 2006, 12:36
Uitgedeelde bedankjes: 1287 keer
Bedankt: 486 keer
Recent bedankt: 2 keer

Goztow schreef:Ik kan wel zeggen van: zet het aan en als ze om 16u niet thuis is, zet het dan weer af! Maar dat kan ifttt niet, vermoed ik? Of wel?
Daar heb je wel een punt. Als je allebei gaat werken, en je het huis warm wil tegen dat je thuis komt, werkt Geo-fencing eerder tegen dan mee.
PS: da's overigens wel een Tado feature: "Early Start". Daarmee kan je in een schema aangeven dat bij de start van het blok de target temperatuur al bereikt moet zijn ipv dat hij dan begint te stoken. Ook weer iets dat in de praktijk niet zo denderend werkt, terwijl het geen rocket science lijkt. Vaak is het al 30' te vroeg warm genoeg.

Met IFTTT moet wel een en ander mogelijk zijn. Tado heeft 3 modes: Home, Away en Manual. Away is gewoon Home maar dan lagere temp afhankelijk van hoe ver weg je bent. Manual is een override, dus als je Manual actief hebt, wordt geofencing genegeerd. Bij Manual stel je een bepaalde temperatuur in en kan je kiezen tot hoelang (ofwel vaste tijd, ofwel tot het schema een ander blok triggert, ofwel tot het manueel afgezet wordt). IFTTT acties laten je toe een manuele temp te kiezen (incl hoe het eindigt) of naar Auto (dus Home/Away) terug te keren.

Je zou met IFTTT dus gewoon een timed schedule kunnen maken waarbij 30' voor ze thuiskomt, de verwarming aan gaat in Manual, en dan om 16u sowieso terugkeren naar Auto. Als ze dan al thuis is, blijft het warm adhv het schema. Is ze nog niet thuis, zal het minder warm staan door de geofencing.
xayana
Premium Member
Premium Member
Berichten: 694
Lid geworden op: 21 dec 2009, 17:33
Uitgedeelde bedankjes: 57 keer
Bedankt: 77 keer

Voor je een slimme connected thermostaat hebt, denk je: "goh, heb ik niet nodig".
Eens je er ene hebt kan je uiteindelijk niet meer zonder. Maar veel blingbling moet dat ding voor mij niet hebben.

Slim vs connected?
Een slimme thermostaat moet ik niet hebben, want de enigen die weten hoe warm het hier moet zijn ben ik en mijn gezinsleden. Warmte is nog steeds een gevoel en geen wetenschap. De ene dag voelt 19°C warm aan, de andere dag koud.
- als we van een uitgeregende veldloop of veldrit (en dus de ganse dag koud hebben gehad) thuiskomen willen we dat het lekker warm is binnen. Durven we die al eens op 21° te zetten.
- als we van een gezonde zalige winterzonwandeling thuiskomen hoeft het helemaal niet warmer te zijn.
Die thermostaat kan dat ONMOGELIJK weten.

Geofencing is niet voor iedereen bruikbaar.
- Als ik onderweg ben naar een klant en ik passeer mijn huis dan moet dat niet lekker warm zijn als er niemand thuis is.
- Als een gezinslid zonder smartphone alleen thuis is hoeft die niet in de koude te zitten toch.
- Mijn vrouw werkt op nog km van huis. Denkt dat ding altijd dat ze bijna thuis is :)
Je kan dat natuurlijk allemaal overriden maar wat is er dan 'slim' aan?


Het enige wat ik nodig heb is
- een thermostaat waarvan ik makkelijk een schema kan instellen (webinterface) en anticipeert op de temperatuur om op tijd die temperatuur te kunnen halen. Is het lekker warm als je 's morgens opstaat.
- vanop afstand kan bedienen
- lokale bediening (als het internet down is)
- de temperatuur na een tijdje automatisch terug naar het vooringestemde schema terugbrengt als je manueel eens de temperatuur wijzigde (die vergeetachtigheid hé en besparend)
- geen extra kosten
- thermostaat wil ik kunnen zetten/hangen waar ik wil.

Mijn NetAtmo is daar perfect voor.
PS batterijen in de Netatmo hebben 3 jaar meegegaan. We hebben die nu al van 2014 en nog maar 1x moeten vervangen.
Tomby
Elite Poster
Elite Poster
Berichten: 6350
Lid geworden op: 01 feb 2006, 12:36
Uitgedeelde bedankjes: 1287 keer
Bedankt: 486 keer
Recent bedankt: 2 keer

xayana schreef:Die thermostaat kan dat ONMOGELIJK weten.
...
Je kan dat natuurlijk allemaal overriden maar wat is er dan 'slim' aan?
Slim is inderdaad wel niet de juiste term, aangezien je toch veel zelf moet programmeren en instellen. Smarthome is maar smart door de rules die jij zelf definieert en die passen bij jouw levensstijl.
Maar het feit dat het mogelijk is, maakt het toch wel een ongezien comfort. Zelfs voor al jouw speciallekes zijn er manieren om ze te supporteren.
Stiaan
Plus Member
Plus Member
Berichten: 219
Lid geworden op: 04 aug 2012, 19:38
Uitgedeelde bedankjes: 19 keer
Bedankt: 4 keer

Nest is hier nog geen enkele keer vermeld maar is ook wel een belangrijke speler op de markt van ‘slimme’ thermostaten.
Wij hebben er thuis zo één en zijn er best tevreden van.
Deze thermostaat claimt wel slim te zijn omdat hij je gewoontes leert. Er is ook geen instel werk wanneer je hem installeert, gewoon even gebruiken zoals je je gewone thermostaat gebruikt en na een korte inleer tijd gaat alles vanzelf. Werkt wel niet op batterijen en ondersteunt ook geen slimme radiatorkranen.
johan.devos
Elite Poster
Elite Poster
Berichten: 1268
Lid geworden op: 14 mei 2008, 15:36
Locatie: Bevergem :-)
Uitgedeelde bedankjes: 249 keer
Bedankt: 170 keer

Als je een Vaillant ketel hebt met ebus kun je ook een slimme thermostaat van Vaillant kopen.

https://www.vaillant.be/consumenten/pro ... 24000.html
ubremoved_539
Deel van't meubilair
Deel van't meubilair
Berichten: 29849
Lid geworden op: 28 okt 2003, 09:17
Uitgedeelde bedankjes: 434 keer
Bedankt: 1972 keer

xayana schreef:Een slimme thermostaat moet ik niet hebben, want de enigen die weten hoe warm het hier moet zijn ben ik en mijn gezinsleden.
Ik geloof ook niet echt in het slimme aspect... ik heb nogal wisselende dagen.
xayana schreef:willen we dat het lekker warm is binnen. Durven we die al eens op 21° te zetten.
Ow... hier staat hij constant op 21.5 graden.
xayana schreef:Geofencing is niet voor iedereen bruikbaar.
Probeer geofencing maar eens deftig werkende te krijgen met meerdere gezinsleden... het is mij zelfs niet echt gelukt voor mezelf met IFTTT (entering zone en leaving zone waren twee aparte acties en door het niet exact kunnen instellen van de geofence kreeg ik gekke kuren).
xayana schreef:- een thermostaat waarvan ik makkelijk een schema kan instellen (webinterface) en anticipeert op de temperatuur om op tijd die temperatuur te kunnen halen. Is het lekker warm als je 's morgens opstaat.
EvoHome heeft een app maar daarin kan je het schema niet aanpassen (wel aan, uit, tijdelijk verhogen/verlagen), al heeft men ondertussen ook een website waar je het wel kan (normaal doe je dat op je controller thuis). Ik zou liever een systeem zien waarbij je x-aantal templates kan definieren en die op voorhand aan een dag kan toekennen maar dat heb ik nog bij geen enkel merk gezien (EvoHome heeft API's dus zou het eigenlijk wel zelf kunnen schrijven).
xayana schreef:- lokale bediening (als het internet down is)
Geen probleem bij EvoHome... bij de versie die ik heb was de internet gateway zelfs nog een optie. Het systeem kan dus volledig standalone werken.
xayana schreef:- de temperatuur na een tijdje automatisch terug naar het vooringestemde schema terugbrengt als je manueel eens de temperatuur wijzigde (die vergeetachtigheid hé en besparend)
Bij EvoHome volgt hij terug z'n programma bij de eerste wijziging die geprogrammeerd is.
xayana schreef:- geen extra kosten
EvoHome heeft geen abonnement.
xayana schreef:- thermostaat wil ik kunnen zetten/hangen waar ik wil.
EvoHome is een multizone (zonder dat kan ik moeilijk iets slim noemen)... de thermostaat is dus de kraan zelf (in iedere ruimte). Waar je de controller zet maakt dus niet uit, desnoods steekt je die in de kast.
xayana schreef:PS batterijen in de Netatmo hebben 3 jaar meegegaan. We hebben die nu al van 2014 en nog maar 1x moeten vervangen.
Pas m'n batterijen vervangen van m'n EvoHome... ik schat een goed jaar.
Gebruikersavatar
Joe de Mannen
Elite Poster
Elite Poster
Berichten: 6309
Lid geworden op: 22 feb 2005, 12:46
Uitgedeelde bedankjes: 506 keer
Bedankt: 613 keer
Recent bedankt: 7 keer

Ik kan bij mijn Evohome toch het schema aanpassen via de app hoor.
tap op de kamer/zone
en dan rechts boven op de kalender
en je kan het schema aanpassen.
Wat ik een beetje mis is een log, ttz, je kan instellen dat het op uur X Y graden moet zijn en dan gaat de verwarming eerder aan, een zgn zelflerend systeem zorgt ervoor dat dat na en tijd klopt. Maar ik zou bvb graag weten hoelaat het is opgesprongen.
En in de app mis ik een indicatie welke ruimte warmte vraagt. Of minstens een indicatie of de ketel op dit moment aan of uit staat.

J.
Ik ben alleen verantwoordelijk voor mij eigen uitspraken, niet voor wat anderen ervan maken of aan toevoegen...
Tomby
Elite Poster
Elite Poster
Berichten: 6350
Lid geworden op: 01 feb 2006, 12:36
Uitgedeelde bedankjes: 1287 keer
Bedankt: 486 keer
Recent bedankt: 2 keer

r2504 schreef:Probeer geofencing maar eens deftig werkende te krijgen met meerdere gezinsleden... het is mij zelfs niet echt gelukt voor mezelf met IFTTT (entering zone en leaving zone waren twee aparte acties en door het niet exact kunnen instellen van de geofence kreeg ik gekke kuren).
IFTTT geofencing was inderdaad een ramp toen ik dat anderhalf jaar geleden eens uitgeprobeerd heb. Triggerde vaak veel te laat, soms zelfs niet.
De geofence van Tado werkt echter zeer goed imho. Meerdere gezinsleden is ook geen probleem, want je geeft gewoon aan welke devices de positie van elke persoon bepalen en normaal is dat dus je telefoon. Als je je telefoon thuis vergeten bent, is dat natuurlijk pech, maar hoe anders/beter kan je geo-locatie van elke persoon doen ? Niet, denk ik. Natuurlijk heb je wel situaties waar je zelf moet overriden. Bvb als je de kinderen thuis laat met een babysit, wil je niet hebben dat het huis koud wordt wanneer je er samen op uit trekt, maar daar moet je gewoon aan denken, of even tonen aan de babysit hoe ze de verwarming kunnen bedienen.
Tado belooft wel al een tijdje geofencing per zone, waar je dus voor elke kamer kunt aangeven wie er gebruikt wordt voor geofencing. Daar wacht ik al een tijd op, want zo zou ik bvb voor mijn bureau enkel mezelf kunnen nemen. Dus als ik weg ben, maar mijn vrouw nog thuis, mag de verwarming in mijn bureau ook uit staan.
Joe de Mannen schreef:Wat ik een beetje mis is een log, ttz, je kan instellen dat het op uur X Y graden moet zijn en dan gaat de verwarming eerder aan, een zgn zelflerend systeem zorgt ervoor dat dat na en tijd klopt. Maar ik zou bvb graag weten hoelaat het is opgesprongen.
En in de app mis ik een indicatie welke ruimte warmte vraagt. Of minstens een indicatie of de ketel op dit moment aan of uit staat.
Dit zijn ook allemaal zaken die prima werken op Tado. Je kan voor elke ruimte per dag een grafiek oproepen met het verloop tijdens de dag van de temperatuur, luchtvochtigheid, Tado-mode, thermostaattemperatuur, en warmtevraag. Zo te zien (net even gecheckt) kun je ook onbeperkt terugkeren in de tijd... Op dinsdag 31/1/2017 was het buiten 3 graden, 's morgens was de living afgekoeld tot 19.5° en is om 5u26 beginnen opwarmen om op 8u51 zijn target van 22° te bereiken, en om 15u51 zijn we het huis uitgegaan waarbij om 16u33 de target het laagst was met 18.9° en we op dat moment dus het verst van huis waren en terug thuis om 17u34... :eek: :eek: (eigenlijk wel scarey te beseffen dat dat allemaal ergens op een Tado server staat).
Dat de verwarming vroeger aan gaat, heet bij Tado 'vroege start' en zou moeten zelflerend zijn, maar vorige winter ging dat nogal de mist in, waarbij hij vooral vaak veel te vroeg al startte met stoken.
En van elke kamer zie je in de app dus niet alleen de ingestelde temperatuur, maar ook of die kamer op dit moment warmte vraagt en hoeveel (3 niveaus).

Al bij al lijkt het dan ook dat Tado toch nog op veel vlakken een serieuze voorsprong heeft tov Evohome, dus als ik het zo lees ben ik nog altijd blij dat ik Tado heb ipv Evohome. Wel straf dat Evohome zoveel langer op zijn batterijen voortkan, en ik vrees dat dat gewoon aan het hardware design ligt dus ik verwacht geen beterschap bij Tado.
Laatst gewijzigd door Tomby 02 okt 2018, 11:26, in totaal 1 gewijzigd.
Tim.Bracquez
Elite Poster
Elite Poster
Berichten: 3202
Lid geworden op: 05 dec 2010, 15:09
Bedankt: 450 keer

Wij hebben hier een slimme thermostaat, tado. Heel tevreden van, ook met geofencing, echter gebleken dat we deze nu geheel anders gebruiken. De geofencing was wel niet leuk voor de gsm batterij, nu de nieuwe methode verbruikt helemaal niets :-D

Temperatuur staat altijd op 18 graden, komen we thuis gaat deze naar 21 graden. Heb eigenlijk het slimme van de thermostaat er af gehaald en gebruik de API. Op het RouterBoard staat een scriptje die kijkt of onze GSM's op de wifi zitten of niet, langer dan een uur er niet op, gaat het naar 18 graden. Het nadeel: het is maar 18 graden is als je thuis komt en pas 20 min later de 21, echter is dit niet zo een ramp voor ons. In de nacht volg die het gewone nacht schema als we thuis zijn.

De tado ga ik een weg doen aangezien dit alles gewoon zelf aan te sturen is (niet modulerende ketel) met een voeler, relais en wat code.
Tomby
Elite Poster
Elite Poster
Berichten: 6350
Lid geworden op: 01 feb 2006, 12:36
Uitgedeelde bedankjes: 1287 keer
Bedankt: 486 keer
Recent bedankt: 2 keer

Tim.Bracquez schreef:Het nadeel: het is maar 18 graden is als je thuis komt en pas 20 min later de 21, echter is dit niet zo een ramp voor ons. In de nacht volg die het gewone nacht schema als we thuis zijn.
Mja, dan heb jij duidelijk geen nood aan het comfort van een slimme thermostaat. Het enige wat jij nu doet is automatizeren wat je vroeger manueel deed: verwarming uit (of spaarstand) als je het huis uit gaat, en terug aan als je terug thuis bent...
Gebruikersavatar
krisken
userbase crew
userbase crew
Berichten: 19763
Lid geworden op: 07 nov 2006, 12:11
Twitter: kriskenbe
Locatie: Massemen - 91WET0
Uitgedeelde bedankjes: 1857 keer
Bedankt: 1035 keer

Hier een Nest Thermostat en op zich wel tevreden van.

Internet = Orange 150/15Mbps + WirelessBelgië
Telefonie = EDPnet + OVH
GSM = Orange Go Extreme SE + Scarlet Red
TV = TVV App + Netflix + Disney+ + Streamz
Netwerk = Mikrotik + Ubiquiti
Gebruikersavatar
selder
Moderator
Moderator
Berichten: 6438
Lid geworden op: 29 jun 2005, 20:25
Locatie: Tienen
Uitgedeelde bedankjes: 106 keer
Bedankt: 736 keer

Dit wordt een volgend project voor het huis slimmer te maken.

Wij hebben een nieuwe gas-ketel voor zowel warm water (keuken, douche) en de verwarming (11 radiatoren met conventionele kraan).
De kranen van de radiatoren staan op de benedenverdieping op stand 3, en ik de hal op stand 2. We draaien zelf de kranen open en toe als we op de slaapkamers/bureau zijn. Niets speciaals, gewoon een recente installatie zoals 11,5 in een dozijn. Dat kan dus allemaal perfect wat geautomatiseerd worden.
Alleen ben ik er niet uit wat ik nu net nodig heb.

1) Enkel een slimme thermostaat
Deze zal dan waarschijnlijk ook gewoon in de living staan, en vandaar dan de temperatuur regelen. Dan zal de temperatuur van benedenverdieping geautomatiseerd kunnen worden (geofencing, kalender, whatnot) maar hebben we geen oplossing voor het 1ste en 2de verdiep.

2) Enkel slimme radiatorkranen
Dus zonder (nieuwe) of slimme thermostaat in de living. Ik denk dat dit geen goede oplossing is, want dan moet je je thermostaat instellen op de maximum temperatuur die je ooit ergens in een kamer wilt hebben, en dan via de kranen op de radiatoren instellen "ik wil nu warm water, of een beetje, of helemaal niet". Dan verwarmt je ketel toch altijd? Lijkt mij alleen maar méér verbruik te geven.

3) Alles slim: radiatorkranen én thermostaat
Ik denk dat ik dit systeem zoek. Hierbij kan je alles instellen zoals je wil,
Als er geen warmte gevraagd wordt door geen enkel apparaat, zal je ketel beneden ook niet voor niets zitten te verwarmen.

Klopt mijn analyse?

Alleen vind ik precies geen systemen waarbij de thermostaat én radiatorkranen in 1 "pack" zitten?
Fractal Design North • 13900KS • Asus ROG Ryuo III 240mm • Asus Z790-E • Z5 7800 c34 64GB RGB • nVidia RTX4090FE • Samsung 990 PRO 2TB • Asus ROG Swift PG42UQ 42” OLED 138Hz
ubremoved_539
Deel van't meubilair
Deel van't meubilair
Berichten: 29849
Lid geworden op: 28 okt 2003, 09:17
Uitgedeelde bedankjes: 434 keer
Bedankt: 1972 keer

Tomby schreef:Al bij al lijkt het dan ook dat Tado toch nog op veel vlakken een serieuze voorsprong heeft tov Evohome, dus als ik het zo lees ben ik nog altijd blij dat ik Tado heb ipv Evohome.
Toen ik gekozen heb voor EvoHome was Tado nog geen multizone systeem... maar inderdaad, Tado blijkt veel meer te leven qua nieuwe ontwikkelingen terwijl je bij EvoHome zo goed als niets ziet bewegen. Soms heb ik dus ook spijt maar als ik dan lees dat de features al zoveel jaren belooft zijn en er nog altijd niet zijn en men overstapt naar een betalend systeem dan heb ik weer geen spijt meer.
selder schreef:Klopt mijn analyse?


Je analyse klopt... zo verwarm ik 's morgens enkel de badkamer en de keuken en de rest van het huis niet... de enige manier dat je dit kan doen is via een multizone systeem (een slimme thermostaat is eigenlijk nutteloos in zo'n scenario wat dit stookt voor gans je huis of niet).
selder schreef:Alleen vind ik precies geen systemen waarbij de thermostaat én radiatorkranen in 1 "pack" zitten?
Wat bedoel je hier exact mee... dit is precies wat EvoHome doet... iedere kraan is de thermostaat.
Tomby
Elite Poster
Elite Poster
Berichten: 6350
Lid geworden op: 01 feb 2006, 12:36
Uitgedeelde bedankjes: 1287 keer
Bedankt: 486 keer
Recent bedankt: 2 keer

selder schreef:Klopt mijn analyse?
Klopt. Een thermostaat, of andere aansturing is absoluut noodzakelijk. De situatie die je schetst is immers nog erger. Niet alleen zal je ketel voor niets stoken, maar de pomp gaat ook aan, terwijl alle radiators dicht staan. Dus al het warm water wordt continu via de bypass terug naar de ketel gepompt.

Persoonlijk vind ik multi-zone wel een must want het lost het grootste probleem van de klassieke CV installatie op: onafhankelijke regeling in elke kamer (waar je dat wil). Mijn Tado heeft mijn gasrekening niet doen dalen, maar wel mijn elektriciteitsrekening. Ik kreeg mijn bureau niet warm, om de simpele reden dat de radiator niet vaak genoeg warm werd omdat het in de living wel al warm genoeg was. Dus ik stookte wat bij met een klein elektrisch vuurtje. Dat heb ik sinds mijn Tado dus niet meer nodig.

Let wel multi-zone wordt heel snel een duur grapje, omdat je dus in elke zone waar je regeling wil die knoppen moet installeren. Bovendien moet je ze eigenlijk óók installeren in woonkamer waar je al je slimme muurthermostaat hangt. Anders staan de radiators daar op de vaste temperatuur van je klassieke knoppen. Je kan het dan nooit warmer krijgen dan hoe die ingeteld staan (met terug het probleem dat er warmte aan de ketel gevraagd kan zijn, terwijl de radiators toe staan) en omgekeerd gaat er mogelijk verwarmd worden als er in een andere kamer warmte gevraagd wordt.
selder schreef:Alleen vind ik precies geen systemen waarbij de thermostaat én radiatorkranen in 1 "pack" zitten?
Dat is gewoon een kwestie van pricing. Ik had op mijn Tado's wat korting omdat ik de knoppen in grotere packs kon kopen.
5 seconden met Google: https://www.50five.be/nl/tado-combi-pac ... Z9EALw_wcB
PS: dit gewoon bij wijze van voorbeeld. Je hebt sowieso ook een Starter Kit nodig waar de bridge in zit. Dus als je voor Tado wil gaan, zoek je een combinatie van Bridge + Thermostaat + n Radiatorknoppen (met n aantal radiatoren dat je slim wil laten regelen).
Gebruikersavatar
selder
Moderator
Moderator
Berichten: 6438
Lid geworden op: 29 jun 2005, 20:25
Locatie: Tienen
Uitgedeelde bedankjes: 106 keer
Bedankt: 736 keer

r2504 schreef:Wat bedoel je hier exact mee... dit is precies wat EvoHome doet... iedere kraan is de thermostaat.
Aaah, dan denk ik dat ik het snap... Je moet de thermostaat "in de living" dan vervangen door een ontvanger waar alle slimme kranen op de radiators hun signaal naar kunnen sturen zodat die ontvanger dan signaal kan geven aan de ketel dat ie moet starten of stoppen.

Dus als je een slimme radiatorkraan koopt moet er eigelijk zo'n ontvanger ook bijzitten?
Fractal Design North • 13900KS • Asus ROG Ryuo III 240mm • Asus Z790-E • Z5 7800 c34 64GB RGB • nVidia RTX4090FE • Samsung 990 PRO 2TB • Asus ROG Swift PG42UQ 42” OLED 138Hz
Tomby
Elite Poster
Elite Poster
Berichten: 6350
Lid geworden op: 01 feb 2006, 12:36
Uitgedeelde bedankjes: 1287 keer
Bedankt: 486 keer
Recent bedankt: 2 keer

selder schreef:Dus als je een slimme radiatorkraan koopt moet er eigelijk zo'n ontvanger ook bijzitten?
Niet noodzakelijk, daarom dat je dus moet kijken dat je correct bundelt. Omdat iedereen een verschillend aantal knoppen nodig heeft, zijn die knoppen dus ook los te koop. Als je alleen knoppen koopt, ga je er dus totaal niets mee kunnen doen omdat je nog een centrale ontvanger nodig hebt (die dingen communiceren over low-power PAN zoals Zigbee, 6LoWPAN...). Bij Tado is dat de kamerthermostaat, bij EvoHome is de ontvanger/ketelaansturing los van de kamerthermostaat. En tenslotte heb je nog de bridge die je in je router inplugt en zorgt voor communicatie met de cloud. Bij Tado is dat een must (want alles gaat via de cloud).

EDIT: voor EvoHome details, zie wat r2504 schrijft, want mijn EvoHome kennis zit ondertussen ver weg en ongetwijfeld niet meer accuraat :).
Laatst gewijzigd door Tomby 02 okt 2018, 14:30, in totaal 1 gewijzigd.
Gebruikersavatar
heist_175
Moderator
Moderator
Berichten: 14885
Lid geworden op: 07 okt 2010, 09:35
Locatie: Kempen
Uitgedeelde bedankjes: 484 keer
Bedankt: 1054 keer
Recent bedankt: 15 keer

r2504 schreef:
Tomby schreef:Al bij al lijkt het dan ook dat Tado toch nog op veel vlakken een serieuze voorsprong heeft tov Evohome, dus als ik het zo lees ben ik nog altijd blij dat ik Tado heb ipv Evohome.
Toen ik gekozen heb voor EvoHome was Tado nog geen multizone systeem... maar inderdaad, Tado blijkt veel meer te leven qua nieuwe ontwikkelingen terwijl je bij EvoHome zo goed als niets ziet bewegen. Soms heb ik dus ook spijt maar als ik dan lees dat de features al zoveel jaren belooft zijn en er nog altijd niet zijn en men overstapt naar een betalend systeem dan heb ik weer geen spijt meer.

Tot je - in een ander topic van vorig jaar op UB - leest dat tado niet triggert, tenzij ie online is.
EvoHome gebruikt internet enkel voor "changes", maar de triggers komen vanuit de unit zelf, met tado komt de trigger van de tado-servers.
Geen internet = geen trigger = geen verwarming

Mochten wij voor een geavanceerdere thermostaat gaan, zou het een EvoHome zijn en geen tado (prijs is vergelijkbaar).
ubremoved_539
Deel van't meubilair
Deel van't meubilair
Berichten: 29849
Lid geworden op: 28 okt 2003, 09:17
Uitgedeelde bedankjes: 434 keer
Bedankt: 1972 keer

selder schreef:Dus als je een slimme radiatorkraan koopt moet er eigelijk zo'n ontvanger ook bijzitten?
Bij EvoHome heb je...

- De controller (dit is het kleurenscherm) wat tevens een internet gateway bevat (je moet de controller via WIFI koppelen)
- Een ketelmodule (aan/uit of modulerend) welke je draadloos (niet via WIFI) moet koppelen met de controller
- Een aantal thermostatische kranen welke je draadloos (niet via WIFI) moet koppelen met de controller

(wat Tomby schrijft over de EvoHome lijkt me dus niet geheel correct of alvast verwarrend).
Tomby
Elite Poster
Elite Poster
Berichten: 6350
Lid geworden op: 01 feb 2006, 12:36
Uitgedeelde bedankjes: 1287 keer
Bedankt: 486 keer
Recent bedankt: 2 keer

heist_175 schreef:Geen internet = geen trigger = geen verwarming
Het is niet zo dramatisch als wat je hier laat uitschijnen. Er wordt niets meer getriggerd, dus de ingestelde temperatuur in elke kamer verandert niet meer vanzelf op dat moment. Echter kan je wel nog op elke kamer afzonderlijk de temperatuur regelen. Dus je hebt zeker nog wel verwarming, alleen moet je het zelf allemaal handmatig instellen.
Gebruikersavatar
heist_175
Moderator
Moderator
Berichten: 14885
Lid geworden op: 07 okt 2010, 09:35
Locatie: Kempen
Uitgedeelde bedankjes: 484 keer
Bedankt: 1054 keer
Recent bedankt: 15 keer

Het eindresultaat is wel min of meer vergelijkbaar, maar het klopt dat je manueel nog warmte kan vragen.

De architectuur van EvoHome en tado is fundamenteel verschillend.
Zonder internet doet de EvoHome nog alles, je kan alleen niets meer aanpassen van buitenaf.
Zonder internet doet de tado niets meer, en kan je terug elke radiator apart gaan op of af zetten.
Tomby
Elite Poster
Elite Poster
Berichten: 6350
Lid geworden op: 01 feb 2006, 12:36
Uitgedeelde bedankjes: 1287 keer
Bedankt: 486 keer
Recent bedankt: 2 keer

heist_175 schreef:Zonder internet doet de EvoHome nog alles, je kan alleen niets meer aanpassen van buitenaf.
Zonder internet doet de tado niets meer, en kan je terug elke radiator apart gaan op of af zetten.
Klopt, maar de grootste zorg daarbij is niet dat je eens zonder Internet kan zitten, maar wel dat op een dag ineens de stekker uit Tado kan gaan, en dan is je investering op slag waardeloos.
Tomby
Elite Poster
Elite Poster
Berichten: 6350
Lid geworden op: 01 feb 2006, 12:36
Uitgedeelde bedankjes: 1287 keer
Bedankt: 486 keer
Recent bedankt: 2 keer

selder schreef: Alleen vind ik precies geen systemen waarbij de thermostaat én radiatorkranen in 1 "pack" zitten?
Ik ging dit vorige week al posten, maar bleek dan dat ze uitverkocht waren, maar nu blijkbaar toch terug voorraad aan dezelfde promo : https://www.50five.nl/tado-thermostaat- ... oppen.html . Is zeer goede deal en is nog de v3 zodat je (nog) niet aan een abonnement vasthangt.
axs
Moderator
Moderator
Berichten: 2630
Lid geworden op: 18 dec 2010, 11:56
Uitgedeelde bedankjes: 445 keer
Bedankt: 221 keer

dirkr07 schreef:Geen internet = geen verwarming had ik ook gelezen maar je zou wel nog steeds gewoon op het toestel de temperatuur kunnen instellen?
Hier zojuist getest met onze Tado.
Zonder internet kan je nog steeds steeds manueel op de thermostaat de temperatuur instellen.
Plaats reactie

Terug naar “Allerlei”