Iemand ervaring met een ozon generator?

Onderwerpen die nergens anders thuis horen en toch eerder technisch van aard zijn? Post ze hier!
Plaats reactie
UBremoved9108
Elite Poster
Elite Poster
Berichten: 806
Lid geworden op: 27 sep 2007, 23:31
Uitgedeelde bedankjes: 31 keer
Bedankt: 29 keer

Hallo allemaal,

Iemand ervaring met een ozon generator? Ik zou dit willen gebruiken voor geuren uit mijn auto te krijgen.
Mijn inziens moet ik dan een zeer kleine ozon generator hebben? Via google kom ik wel op huurprijzen van 27 EUR per dag > maar dat is dan voor een ruimte tot 3500m² > Is het schadelijk om zoiets dat dient voor ruimtes tot 3500m² in mijn auto te zetten?

Hoe lang zou zoiets in mijn auto moeten staan? 2u lees ik soms op Google > is langer dan schadelijk?

Kan het schade aan mijn interieur aanbrengen?

Iemand ervaring waar ik dat best kan huren?

mvg,
Pieter
Jack Daniels
Elite Poster
Elite Poster
Berichten: 7918
Lid geworden op: 06 jul 2008, 13:51
Locatie: Dendermonde
Uitgedeelde bedankjes: 376 keer
Bedankt: 734 keer

Een RO generator, ook bekend als een Ramen Open generator. Effe serieus. Ik heb nooit begrepen waarom mensen altijd het gevolg aanpakken en nooit de oorzaak. Deze post is dus het perfecte voorbeeld. In plaats van op zoek te gaan naar de oorzaak van de geur gaan we middels een generator het gevolg aanpakken. Als je de oorzaak zoekt (en vindt) heb je die generator niet nodig en bespaar je bovendien nog geld. Helaas is dit niet het antwoord dat TS verwacht.
MacMini M1 - Vu+ Zero - Fritz!Box 7590 AX + OVH VoIP
12x Sunpower 318W zonnepanelen
14x Sunpower 425W zonnepanelen
Huawei Luna2000 batterij 10kW
Gebruikersavatar
honda4life
Moderator
Moderator
Berichten: 6008
Lid geworden op: 03 jan 2010, 21:42
Locatie: 127.0.0.1
Uitgedeelde bedankjes: 207 keer
Bedankt: 376 keer
Recent bedankt: 2 keer

Geuren van airco, roken, vocht, ... ?
✂ – – – – – – – – – – – – – – – – – – – – – – – – – – – – – – – – – – – – – – – – – – – – – – – – – – – – – – – – – – – – – – – – – – – – – – – – – – – – –
charlez
Pro Member
Pro Member
Berichten: 312
Lid geworden op: 13 apr 2017, 08:02
Uitgedeelde bedankjes: 6 keer
Bedankt: 24 keer

Jack Daniels schreef:Een RO generator, ook bekend als een Ramen Open generator. Effe serieus. Ik heb nooit begrepen waarom mensen altijd het gevolg aanpakken en nooit de oorzaak. Deze post is dus het perfecte voorbeeld. In plaats van op zoek te gaan naar de oorzaak van de geur gaan we middels een generator het gevolg aanpakken. Als je de oorzaak zoekt (en vindt) heb je die generator niet nodig en bespaar je bovendien nog geld. Helaas is dit niet het antwoord dat TS verwacht.
Soms is de oorzaak niet meer aan te pakken, bv vorige eigenaar die gerookt heeft in auto...
Jack Daniels
Elite Poster
Elite Poster
Berichten: 7918
Lid geworden op: 06 jul 2008, 13:51
Locatie: Dendermonde
Uitgedeelde bedankjes: 376 keer
Bedankt: 734 keer

Een schoonmaakbeurt binnen kan al wonderen verrichten
MacMini M1 - Vu+ Zero - Fritz!Box 7590 AX + OVH VoIP
12x Sunpower 318W zonnepanelen
14x Sunpower 425W zonnepanelen
Huawei Luna2000 batterij 10kW
Gebruikersavatar
devilkin
Administrator
Administrator
Berichten: 6011
Lid geworden op: 17 mei 2006, 20:10
Uitgedeelde bedankjes: 826 keer
Bedankt: 507 keer
Recent bedankt: 3 keer

Als niet roker die een short term lease gehad heeft waarin gerookt werd door een vorige bestuurder: dat krijg je er nooit volledig uit, die stank...
Telenet All-Internet -- using CV8560E & OPNsense on PCEngines APU2E4
Proximus & Mobile Vikings -- Using OnePlus 8 Pro (ROM: Stock)
UBremoved9108
Elite Poster
Elite Poster
Berichten: 806
Lid geworden op: 27 sep 2007, 23:31
Uitgedeelde bedankjes: 31 keer
Bedankt: 29 keer

Het gaat inderdaad om tabaksgeur.
Ik pak wel de oorzaak aan: dat is gestopt/er wordt nietmeer gerookt in de auto.

Maar inderdaad: die geur blijft hangen.

Toch lees ik overal goede ervaringen met een ozon generator. Ook iemand gekend die die behandeling heeft laten doen (+300 EUR!) en die was toch zéér tevreden. Enkel wanneer bijvoorbeeld de airco opsprong in extreme weersomstandigheden (zeer warm of net zeer koud) kon die voorhebben dat hij toch nog reuk van sigaretten rook > Maar dat neem ik er dan bij voor lief.

De commerciele kanalen die die behandeling aanbieden, zijn zeer duur.
Het komt volgens mij gewoon op volgende neer:
- Een paar uurtjes (maar hoeveel) de ozon generator in de wagen > hem dan goed kuisen want het laat een soort van laagje achter op je interieur.
Op een dag moet dat dus IMHO te doen zijn (en eventueel een nacht, afhankelijk hoe lang die ozon generator in de wagen moet).

Nu ben ik dus op zoek naar concrete 'tips':
- Kan ik een ozon generator huren die bijvoorbeeld veel te zwaar is voor een kleine ruimte als een wagen? Of kan je dat regelen op het toestel zelf > zoja: op hoeveel moet dat dan.
- Kan ik de wagen beschadigen/het interieur ofzo?
- Hoe lang moet die daar in?
Nog tips...
barttech
Member
Member
Berichten: 66
Lid geworden op: 17 aug 2013, 09:37
Uitgedeelde bedankjes: 3 keer
Bedankt: 5 keer

Ik heb dat bij mijn vorige wagen laten doen . Een interieur reiniging
Ze hebben toen eerste mijn al mijn zetels gekuist . Daarna alle matten en ook het dak .
Daarna hebben ze mijn wagen vanbinnen vacium getrokken .
En dan hebven ze een soort van enzymen ingespoten en dan stilletjes terug lucht ingelaten zodat de enzymen diep in de zetels en allerhande stof trokken .
En daar rook je nadien niets meer van ook niet bij warm of koud weer . Dit koste mij toen 370 euro maar ik heb nog jaren plezier gehad van .
Dat was een firma in zandhoven toen maar is daar nu weg
Dima_2005
Elite Poster
Elite Poster
Berichten: 2522
Lid geworden op: 23 jan 2010, 15:45
Uitgedeelde bedankjes: 86 keer
Bedankt: 263 keer

Ozongenerator is wel leuk. Maar eerst en vooral moet je heel erg goed kuisen. Een ozongenerator alleen zal niet al de geur kunnen verwijderen. Meer nog: het kan effectief zijn voor de eerste maand, en dan zal de geur terugkomen vanuit de stoffen.

Daarom dat je eerst moet beginnen met ervoor te zorgen dat alle stoffen door en door zijn gekuist, bij voorkeur met een extractor, en stoom...

Wel heel voorzichtig zijn met je dak, want die zit vaak vast met heel zwakke lijm, dus die niet te nat krijgen.
Kirun
Member
Member
Berichten: 64
Lid geworden op: 12 jul 2018, 23:13
Bedankt: 5 keer

Inderdaad, heel goed kuisen en daarna een aantal ozon behandelingen doen met tussenin goed verluchten en stofzuigen
De grote kost als je het laat doen zijn werkuren, dus je kan dat perfect zelf doen
SpecialK
Elite Poster
Elite Poster
Berichten: 1590
Lid geworden op: 22 mei 2013, 09:04
Uitgedeelde bedankjes: 3 keer
Bedankt: 132 keer
Recent bedankt: 1 keer

Ik heb er zo ééntje liggen, en dat werkt wel; ook gebruikt in een tijdelijke wagen om sigarettenrook van een vorige bestuurder eruit te krijgen. Dat werkt, al moet ik wel toegeven dat de wagen wel drie weken lang een beetje een ozongeur gehad heeft, ook na LANG verluchten :) Een half uurtje was trouwens ruim voldoende.
UBremoved9108
Elite Poster
Elite Poster
Berichten: 806
Lid geworden op: 27 sep 2007, 23:31
Uitgedeelde bedankjes: 31 keer
Bedankt: 29 keer

Beste,

Bedankt iedereen voor de reacties. Ik had eigenlijk niet verwacht dat hier op UB dergelijke kennis aanwezig was.
Nog paar concrete vraagjes:
- Welke 'vermogen' van ozon generator moet ik huren? Kan ik er één huren die te 'zwaar' is? Ik zie er enkel maar staan voor kamers te reinigen/ontgeuren (wat men inzet na bijvoorbeeld een brand vermoed ik), kan het kwaad dat ik zulks eentje huur?
- Een uurtje in de wagen is voldoende dus?
- De wagen heeft een vol lederen interieur: ik vermoed niet dat hierin sigaretten geur zich kan hecten/vastzetten, dus dat specifiek voor deze behandeling, het leder mag overgeslagen worden?

Dat ik de wagen moet kuisen daarvoor, had ik ook al gelezen, en inderdaad, de stoffen met een extractor.
Kirun
Member
Member
Berichten: 64
Lid geworden op: 12 jul 2018, 23:13
Bedankt: 5 keer

Vermogen geen gedacht...
Ik deed: kuisen, uur in wagen, verluchten met ventilator, kuisen, uur in wagen, verluchten, kuisen
Leder: grondig kuisen en voeden, dieptereinining van de zetels helaas niet mogelijk
Ramaht
Elite Poster
Elite Poster
Berichten: 1294
Lid geworden op: 05 jul 2008, 10:36
Uitgedeelde bedankjes: 22 keer
Bedankt: 150 keer

Interieurfilter vervangen, en desnoods ook u ventilatiecircuit reinigen. Bestaan ook bussen voor...
Zeker als er gerookt is met de recirculatie aan, zit dat daar ook allemaal in.
UBremoved9108
Elite Poster
Elite Poster
Berichten: 806
Lid geworden op: 27 sep 2007, 23:31
Uitgedeelde bedankjes: 31 keer
Bedankt: 29 keer

Bedankt voor alle tips. Ik denk dat ik één van de dagen eens aan de slag ga. Zal er maar al 2 dagen voor uittrekken als ik zie wat ik allemaal moet doen ;-)

Heb de auto vandaag 'gewoon' gekuist en nu ruikt hij niet naar tabak, dus zò héél erg zal het ook weer niet zijn precies.
DIBO
Elite Poster
Elite Poster
Berichten: 883
Lid geworden op: 28 maa 2009, 22:21
Uitgedeelde bedankjes: 183 keer
Bedankt: 97 keer

http://shop.ecodor.be/Huishouden/ecosmo ... ucht-spray werkt met enzymen, voor zo'n 10€ kan je al eens een poging wagen, nadien evt. navulfles om behandeling aantal keer te herhalen.
Heb zelf een andere variant gebruikt, om rioolgeur weg te krijgen, met goed gevolg.
LoewieKatorz
Plus Member
Plus Member
Berichten: 198
Lid geworden op: 17 nov 2011, 11:57
Uitgedeelde bedankjes: 1 keer
Bedankt: 17 keer

http://nl.meguiars.be/winkel/carpet-clo ... ator-spray
Werkt prima. Ik heb hetzelfde probleem gehad.
Plaats reactie

Terug naar “Allerlei”