Journalistieke blunders

Onderwerpen die nergens anders thuis horen en toch eerder technisch van aard zijn? Post ze hier!
Tomby
Elite Poster
Elite Poster
Berichten: 6350
Lid geworden op: 01 feb 2006, 12:36
Uitgedeelde bedankjes: 1287 keer
Bedankt: 486 keer
Recent bedankt: 2 keer

Omdat het eigenlijk schering en inslag is, gewoon een fun-, of ergernis-, topic over journalistieke fouten. Ik wil de thread wel beperken tot duidelijke feitelijke of taalkundige fouten en niet over voor interpretatie vatbare zaken over politiek, fake news, e.d...

Op HLN vind je er wellicht dagelijks wel. Een van mijn grote ergernissen is de belabberde kennis van de Nederlandse taal. Ik ben nochtans zelf helemaal geen talenexpert, en toch zie ik met regelmaat echt wel flaters.

Vandaag bvb : https://www.hln.be/nieuws/buitenland/tr ... ~a632d659/ . Hoezo Trump door het dolle heen ? Toch nog maar voor alle zekerheid eens opgezocht, maar inderdaad, 'door het dolle heen' betekent dat je wild enthousiast bent over iets, terwijl ze hier bedoelen dat hij woedend is.
Albert Peetermans
Plus Member
Plus Member
Berichten: 152
Lid geworden op: 27 jan 2012, 12:46
Uitgedeelde bedankjes: 20 keer
Bedankt: 18 keer

"Door het dolle heen" betekent dat je niet meer weet wat je doet -van vreugde of uit ergernis (kwaadheid). Dus ik denk wel dat het klopt, taalkundig dan.
R2D2
Elite Poster
Elite Poster
Berichten: 1460
Lid geworden op: 20 aug 2015, 15:07
Uitgedeelde bedankjes: 86 keer
Bedankt: 123 keer
Recent bedankt: 5 keer

Het is voor mij ook een ergernis om telkens weer van deze domheden te moeten lezen. En ik vind het erg om verschillende redenen.

1. het zijn beroepsschrijvers. Dan zou de taal die gebruiken toch wel zonder fouten mogen zijn. En ja, iedereen maakt eens een foutje, maar blijkbaar wordt er ook niet meer nagelezen.
2. het goedkoopste excuus is telkens : als je het begrepen hebt is het toch voldoende? Wel soms begrijpen we het niet goed of ook wel volledig verkeerd door zo'n fout. De hierboven aangehaald titel is zo'n voorbeeld waarbij woorden of een uitdrukking gebruikt worden terwijl men het tegenovergestelde bedoelt. Het erge is dat het ook telkens om dezelfde fouten blijkt te gaan. Met een beetje beroepsernst zou je die valkuilen toch moeten kennen?
Ik erger me mateloos aan het verkeerde gebruik van "niet het minst" <-> "niet in het minst" die het tegenovergestelde betekenen maar dagelijks verkeerd gebruikt worden, ook door de zogenaamde kwaliteitsmedia.
Het lijkt wel alsof er woorden gekozen worden omdat ze goed bekken of creatief lijken, zonder er de betekenis of oorsprong van te kennen.

En dan hebben we het enkel nog maar over de taal. Als het met het instrument van de communicatie al zo slecht gesteld is, wees er dan maar zeker van dat aan de inhoud van het artikel even weinig aandacht besteed is.
Jack Daniels
Elite Poster
Elite Poster
Berichten: 7918
Lid geworden op: 06 jul 2008, 13:51
Locatie: Dendermonde
Uitgedeelde bedankjes: 376 keer
Bedankt: 734 keer

Mocht ik mij bezighouden met het verbeteren van taalfouten, grammaticale en spelling, ik had er een dagtaak aan. Of het nu HLN betreft of de zelfverklaarde kwaliteitskrant DS, De Morgen, Het Nieuwsblad,... ze zijn allemaal in hetzelfde bedje ziek. Het is een schande wat je allemaal leest. De oeroude -dt fouten, woorden die ontbreken, woorden of zinnen die twee keer na elkaar verschijnen, foutieve vervoeging van werkwoorden (meervoud terwijl het enkelvoud moet zijn en omgekeerd),... Een leerling die zoiets presteert op school, die is gezakt voor moedertaal, met de grootste onderscheiding.
MacMini M1 - Vu+ Zero - Fritz!Box 7590 AX + OVH VoIP
12x Sunpower 318W zonnepanelen
14x Sunpower 425W zonnepanelen
Huawei Luna2000 batterij 10kW
Tomby
Elite Poster
Elite Poster
Berichten: 6350
Lid geworden op: 01 feb 2006, 12:36
Uitgedeelde bedankjes: 1287 keer
Bedankt: 486 keer
Recent bedankt: 2 keer

Albert Peetermans schreef:"Door het dolle heen" betekent dat je niet meer weet wat je doet -van vreugde of uit ergernis (kwaadheid). Dus ik denk wel dat het klopt, taalkundig dan.
Oei, je hebt gelijk volgens Van Dale. Daar staat inderdaad 'zo blij of kwaad dat...'. Heb het zelf nog maar alleen horen gebruiken in de positieve zin, en ook andere sites geven enkel die betekenis, bvb : https://synoniemen.net/index.php?zoekte ... dolle+heen .
Gebruikersavatar
cadsite
Elite Poster
Elite Poster
Berichten: 6126
Lid geworden op: 20 jan 2015, 16:10
Locatie: Kortrijk
Uitgedeelde bedankjes: 244 keer
Bedankt: 584 keer
Recent bedankt: 10 keer

Jack Daniels schreef:Een leerling die zoiets presteert op school, die is gezakt voor moedertaal, met de grootste onderscheiding.
Toch niet.
30 jaar terug misschien. Nu kunnen nieuwe leerkrachten amper beter schrijven...
Gebruikersavatar
heist_175
Moderator
Moderator
Berichten: 14885
Lid geworden op: 07 okt 2010, 09:35
Locatie: Kempen
Uitgedeelde bedankjes: 484 keer
Bedankt: 1054 keer
Recent bedankt: 15 keer

Ach.
Hij die zonder zonde is, werpe de eerste steen.

Ik moet de eerste ontwikkelaar nog tegenkomen die defectvrije code kan schrijven. Dat is ook een schande, het zou ook niet mogen.
Of het eerste bedrijf dat commerciële software uitbrengt die nadien niet gepatcht moet worden. Dat is ook een schande, het zou ook niet mogen. Het wordt zelfs nagelezen (code review + testing + wave release).
Albert Peetermans
Plus Member
Plus Member
Berichten: 152
Lid geworden op: 27 jan 2012, 12:46
Uitgedeelde bedankjes: 20 keer
Bedankt: 18 keer

Tomby schreef: je hebt gelijk volgens Van Dale.
Ik voelde het anders aan, daarom. Maar het feit dat jij het alleen in die ene betekenis ziet, en (minstens) sommige websites met jou, toont aan dat er toch iets "is" met de uitdrukking.
CCatalyst
Elite Poster
Elite Poster
Berichten: 8269
Lid geworden op: 20 jun 2016, 18:36
Uitgedeelde bedankjes: 19 keer
Bedankt: 526 keer
Recent bedankt: 12 keer

Reden voor blunders is dat de geschreven media het niet zo goed meer doen als vroeger (minder abo's, minder verkoop, en vooral minder advertenties), waardoor het aantal journalisten verminderd is terwijl wel nog steeds dezelfde output gehaald moet worden.

Maw: journalisten krijgen quota's opgelegd, zoveel artikels per dag, en dan is er gewoon geen tijd meer voor eindredactie of (erger) voor fact-checking.

Daarnaast halen HLN en co nu een groot deel van hun inkomsten uit online advertenties en dat wordt gemeten in clicks. Sensationele titels halen de meeste clicks binnen. En dan neem je al eens een titel die taalkundig gezien misschien niet de juiste is, maar wel zoveel meer clicks oplevert.

Met dit indachtig weet ik niet of het veel meerwaarde heeft om die blunders uit te vergroten, temeer omdat het uiteindelijk toch weer het "fake news"-fenomeen erbij zal betrekken.

Wil je geen (of toch veel minder) blunders lezen, neem een abo op De Tijd, de enige resterende kwaliteitskrant.
Gray
Elite Poster
Elite Poster
Berichten: 1461
Lid geworden op: 17 apr 2005, 02:18
Uitgedeelde bedankjes: 370 keer
Bedankt: 155 keer

Een heel groot deel van de artikelen zijn gewoon minder goede tot slechte vertalingen uit een andere taal (ook in dit geval).

Ik herinner mij eens zo een artikel waar het originele Engelstalige artikel het had over "nuts and bolts", dat werd in de krant vertaald als "noten en moeren"... :|
ITnetadmin
userbase crew
userbase crew
Berichten: 8974
Lid geworden op: 28 jan 2012, 18:22
Uitgedeelde bedankjes: 199 keer
Bedankt: 690 keer
Recent bedankt: 2 keer

Als ik alle artikels van vrt nws moet linken die schrijffouten hebben (en dan zwijg ik nog over taalfouten), dan kan ik daar mijn fulltime job van maken.
1207
Elite Poster
Elite Poster
Berichten: 3443
Lid geworden op: 11 jun 2009, 11:02
Uitgedeelde bedankjes: 11 keer
Bedankt: 96 keer

ITnetadmin schreef:Als ik alle artikels van vrt nws moet linken die schrijffouten hebben (en dan zwijg ik nog over taalfouten), dan kan ik daar mijn fulltime job van maken.
niet alleen schrijffouten
ook inhoudelijk zoals die reportage over schild en vriend.

uiteraard onversneden racisme maar is het niet tendentieus een chatsessie tussen 2 of meer mensen geheim te gaan noemen waar ze vanalles verdoken doen?
de meesten hier schermen hun facebookpagina af en zouden neit graag hebben dat ik al hun messengersessies mee kan lezen. heeft niets met geheim te maken en zo zie je wel meer inhoudelijke flaters in veel reportages.
ik durf de journalist zelf niet beschuldigen dat 'm het tendentieus bedoelt, zo'n hgoe pet heb ik neit van onze journalisten :)
Gebruikersavatar
on4bam
Moderator
Moderator
Berichten: 5341
Lid geworden op: 05 mei 2006, 16:05
Locatie: 127.0.0.1 of elders
Uitgedeelde bedankjes: 280 keer
Bedankt: 493 keer
Recent bedankt: 11 keer

1207 schreef: niet alleen schrijffouten

ik durf de journalist zelf niet beschuldigen dat 'm het tendentieus bedoelt, zo'n hgoe pet heb ik neit van onze journalisten :)
Didactisch materiaal :wink:
Bye, Maurice
https://on4bam.com
mgo72
Elite Poster
Elite Poster
Berichten: 888
Lid geworden op: 30 nov 2011, 11:21
Uitgedeelde bedankjes: 2 keer
Bedankt: 47 keer
Recent bedankt: 1 keer

Bon, zal nog eens de woede van iedereen op de hals halen

Er is hier een topic waar velen vinden dat een adblocker een recht is en dat sites maar moeten zien te overleven.

En hier is een topic die vraagt dat er veel meer onderzoeksjournalisme is, veel minder schrijffouten in artikels zitten, meer wordt nagelezen, etc.

Helaas is door de extreme snelheidsconcurrentie onderling, feit dat grote groep nieuws leest op facebook, adblockers, opbrengst digitale reclame dat veel kleiner is dan bij geschreven bladen en tv, ... En dan kom je automatisch aan artikels die minder nagekeken worden. Omdat iedereen dit doet, zal je overal fouten zien.


Ander feit is idd ook dat jongeren minder taalkundig zijn door de emoji's-taal dat ze van jongsaf aan gebruiken. De maatschappij en politiek dat maatregelen neemt om oude regels te versoepelen wegens anders 50% gebuisden.

En dan heb je voor de prive-bedrijven ook nog eens het staatsbedrijf dat begint met een grote zak subsidies. Hierdoor gaan ze alle grote rechten opkopen en eens ze deze hebben de privé markt opgaan om hun grote markt commercieel te gaan cashen. En die dan idd als dank nog eens de maatschappij gaan opzadelen met een moraliserende links visie!

Ps.: Hoelang voor de eerste reactie die zegt dat als artikels perfect zouden zijn, ze wel betalen ervoor

Sent from my Pixel 2 using Tapatalk
ubremoved_22196
Elite Poster
Elite Poster
Berichten: 3131
Lid geworden op: 18 apr 2013, 09:41
Locatie: Leuven
Uitgedeelde bedankjes: 351 keer
Bedankt: 222 keer

Nog zo'n leuke blunder... Recent heeft iedereen wel gelezen over de politie die met speelgoedwapens (bb's en dergelijke) moet oefenen. Tot ik navraag deed en blijkbaar is dat hoogtechnologisch zeer realistisch maar wel veilig "speelgoed". Alleen heeft er ook weer een journalist met kennis van zaken gefilterd wat hij wou lezen.

Ik vraag me eigenlijk al langer af wat ik nog kan geloven van wat er in de pers staat. Vaak opgeklopt, niet genuanceerd of gewoon verzonnen...
1207
Elite Poster
Elite Poster
Berichten: 3443
Lid geworden op: 11 jun 2009, 11:02
Uitgedeelde bedankjes: 11 keer
Bedankt: 96 keer

on4bam schreef:
1207 schreef: Didactisch materiaal :wink:
gelukkig komt da ni in de gazet
ik zal de paraplu vd textcorrector maar al opentrekken, kwestie dat een ander schuld is :)
wied
Elite Poster
Elite Poster
Berichten: 6595
Lid geworden op: 28 okt 2011, 15:07
Locatie: 'tstad
Uitgedeelde bedankjes: 343 keer
Bedankt: 273 keer

Slafes schrijft: Ik vraag me eigenlijk al langer af wat ik nog kan geloven...

Niet meer geloven, maar ¨onthouden¨ en beweringen toetsen aan andere bronnen of beweringen. Het aanleren of begrijpen van Newspeak kost inderdaad moeite :-D
Scarlet Loco, FVD/OVH/Tempo Easy, Scarlet Cherry, Netflix, Astra1&2 FTA
Gebruikersavatar
Dizzy
Elite Poster
Elite Poster
Berichten: 9747
Lid geworden op: 06 dec 2009, 13:28
Locatie: Hier ter plaatse
Uitgedeelde bedankjes: 385 keer
Bedankt: 592 keer
Recent bedankt: 39 keer

Mensen maken fouten en journalisten zijn ook mensen. Onder de journalisten zitten ook beginners en is er ook steeds minder budget en meer tijdsdruk.

Ik vind het dus streng om zo tekeer te gaan tegen wat schrijffouten. Het zou niet mogen maar wie maakt nooit een taalfout? Moesten we een topic beginnen over de fouten op UB dan zou die ook snel vele pagina's tellen. Dat wil trouwens niet zeggen dat een goed taalgebruik nuttig is en meer aandacht mag krijgen.

Anderzijds zijn er inderdaad veel dubbelzinnigheden in de verwijten. Journalisten zouden meer moeten aan onderzoeksjournalistiek doen maar als ze het doen dan zijn ze ook de kop van jut voor sommigen (S&V). Men klaagt over fake nieuws maar gaat dan websites en bronnen volgen... die nog veel erger scoren op dat vlak :roll:

De enige goede journalist blijkt voor velen de journalist die schrijft wat zij al lang denken.
Gebruikersavatar
heist_175
Moderator
Moderator
Berichten: 14885
Lid geworden op: 07 okt 2010, 09:35
Locatie: Kempen
Uitgedeelde bedankjes: 484 keer
Bedankt: 1054 keer
Recent bedankt: 15 keer

Slafes schreef:Nog zo'n leuke blunder... Recent heeft iedereen wel gelezen over de politie die met speelgoedwapens (bb's en dergelijke) moet oefenen. Tot ik navraag deed en blijkbaar is dat hoogtechnologisch zeer realistisch maar wel veilig "speelgoed". Alleen heeft er ook weer een journalist met kennis van zaken gefilterd wat hij wou lezen.
Ik kan hier ook opwerpen dat je betere bronnen moet gebruiken.

DeStandaard 4/9
‘De grote wapenfabrikanten hebben van elk wapen een oefenvariant, die alleen blanco munitie of verfkogels kan afvuren, maar die voor het overige qua gewicht en afmetingen perfect overeenkomt met de echte wapens’, zegt Dehaes.
Dat "speelgoedwapens" meer kliks oplevert, dat wil ik wel geloven. Maar de echte feiten staan ook gewoon in de krant.

@adblocker
Ik heb een betalend abonnement op DeStandaard, net omdat ik geloof in kwaliteitsvolle journalistiek. Er zijn veel mensen die "lurken", maar er niet voor betalen. Tja, kwaliteit kost geld.
Daarom snap ik niet dat DeTijd en TheEconomist (bijna) alle artikels gratis op hun website delen. Zo creëer je zelf de indruk dat het gratis is.
Ik lees geen HLN, Nieuwsblad, GVA, DeMorgen of de boekskes omdat dat mij niet intresseert.
De adblocker is eerder digitale hygiëne: ik wil geen bazaar op mijn pc, noch tracking etc.
Gebruikersavatar
Didymus
Elite Poster
Elite Poster
Berichten: 1099
Lid geworden op: 17 jun 2004, 15:23
Uitgedeelde bedankjes: 258 keer
Bedankt: 94 keer

Klassieke journalistiek probeert te concurreren met de instantberichtgeving van sociale media. Dat dit soms gruwelijk misgaat is een feit.

Je hebt als mediaconsument ook wel de verantwoordelijkheid om je af te vragen wat je nu eigenlijk aan het lezen bent en uit welke bron. Dat het velen aan algemene kritische ingesteldheid ontbreekt vind ik veel onrustwekkender dan die zogenaamde journalistieke blunders.

Aan de universiteit heb ik in mijn eerste jaar verplicht het vak "Inleiding tot de historische kritiek" gevolgd en die vakinhoud zou een must moeten zijn voor iedereen die zich in het publieke debat (dat in het sociale mediatijdperk overal wordt gevoerd) wil mengen. Het handboek daarvoor is vrij beschikbaar, dus tast toe: https://biblio.ugent.be/publication/192 ... le/6738676
1207
Elite Poster
Elite Poster
Berichten: 3443
Lid geworden op: 11 jun 2009, 11:02
Uitgedeelde bedankjes: 11 keer
Bedankt: 96 keer

Dizzy schreef: Ik vind het dus streng om zo tekeer te gaan tegen wat schrijffouten.
het hangt vh type fout af
een "ik wordt", de klassieker, zou toch echt niet mogen bij een afgestudeerde master.

maar het is ook vaak inhoud
ik verwijs naar schild en vriend.

een besloten facebookgroep is niet geheim hé :)
zorgen dat gij mijn gechat met mijn broer niet kunt lezen is geen bewijs van slechte bedoelingen van ons

als journalist met zoiets afkomen is dus gewoon onkunde, dat een term als geheim clickbaits en inkomsten genereert weet ik ook wel.
wied
Elite Poster
Elite Poster
Berichten: 6595
Lid geworden op: 28 okt 2011, 15:07
Locatie: 'tstad
Uitgedeelde bedankjes: 343 keer
Bedankt: 273 keer

Didymus schrijft: Dat het velen aan algemene kritische ingesteldheid ontbreekt...

Daarom hebben politici/machthebbers al duizenden jaren ervaring met ¨perceptie¨ technieken: luister naar mijn woorden en kijk niet naar mijn daden :-(
Scarlet Loco, FVD/OVH/Tempo Easy, Scarlet Cherry, Netflix, Astra1&2 FTA
Jack Daniels
Elite Poster
Elite Poster
Berichten: 7918
Lid geworden op: 06 jul 2008, 13:51
Locatie: Dendermonde
Uitgedeelde bedankjes: 376 keer
Bedankt: 734 keer

mgo72 schreef:Ps.: Hoelang voor de eerste reactie die zegt dat als artikels perfect zouden zijn, ze wel betalen ervoor Afbeelding
Sent from my Pixel 2 using Tapatalk
De papieren versie van HLN, Het Nieuwsblad, De Morgen,... is toch te betalen? En de online versie is niks meer of minder dan de digitale versie van de gedrukte krant.
MacMini M1 - Vu+ Zero - Fritz!Box 7590 AX + OVH VoIP
12x Sunpower 318W zonnepanelen
14x Sunpower 425W zonnepanelen
Huawei Luna2000 batterij 10kW
Gebruikersavatar
on4bam
Moderator
Moderator
Berichten: 5341
Lid geworden op: 05 mei 2006, 16:05
Locatie: 127.0.0.1 of elders
Uitgedeelde bedankjes: 280 keer
Bedankt: 493 keer
Recent bedankt: 11 keer

Wat zeker nooit zou mogen gebeuren zijn "gewone" spelfouten. Gisteren op vrtnws shrik i.p.v. schrik, een spellchecker sluit dit soort zaken uit en dat zou dus nooit mogen gebeuren. Andere voorbeelden zijn onnauwkeurigheden als een vliegtuigcrash melden terwijl het over een helikopter gaat of erger, een walvis een vis noemen (lagere schoolkennis). Sommige dingen zijn terug te voeren naar tijdsdruk andere zijn gewoon onkunde en de eerste wet van de journalistiek niet toepassen (check, doublecheck).
Bye, Maurice
https://on4bam.com
Jack Daniels
Elite Poster
Elite Poster
Berichten: 7918
Lid geworden op: 06 jul 2008, 13:51
Locatie: Dendermonde
Uitgedeelde bedankjes: 376 keer
Bedankt: 734 keer

Ik heb jaren de opmaak verzorgd van reclame folders allerhande. Die werden altijd nagelezen door iemand van het opdrachtgevende bedrijf. De reden is eenvoudig: je leest altijd over je eigen fouten heen. Maar een "vreemd" iemand gaan die fouten wel opvallen.
MacMini M1 - Vu+ Zero - Fritz!Box 7590 AX + OVH VoIP
12x Sunpower 318W zonnepanelen
14x Sunpower 425W zonnepanelen
Huawei Luna2000 batterij 10kW
Gebruikersavatar
Dizzy
Elite Poster
Elite Poster
Berichten: 9747
Lid geworden op: 06 dec 2009, 13:28
Locatie: Hier ter plaatse
Uitgedeelde bedankjes: 385 keer
Bedankt: 592 keer
Recent bedankt: 39 keer

1207 schreef:
Dizzy schreef: Ik vind het dus streng om zo tekeer te gaan tegen wat schrijffouten.
het hangt vh type fout af
een "ik wordt", de klassieker, zou toch echt niet mogen bij een afgestudeerde master.

maar het is ook vaak inhoud
ik verwijs naar schild en vriend.

een besloten facebookgroep is niet geheim hé :)
zorgen dat gij mijn gechat met mijn broer niet kunt lezen is geen bewijs van slechte bedoelingen van ons

als journalist met zoiets afkomen is dus gewoon onkunde, dat een term als geheim clickbaits en inkomsten genereert weet ik ook wel.
Juist, dt-fouten zouden niet mogen toch maakt zowat iedereen ze soms. Men moet wel de tijdsdruk niet onderschatten. Vaak zitten journalisten ook in niet zo comfortabele plaatsen en typen ze hun teksten snel snel op een niet optimaal toetsenbord of zonder spellingscontrole.

Foute inhoud vind ik erger. Dat kan ook aan tijdsdruk liggen en het gebrek aan controle maar dat wijst vooral op te weinig budget voor kwaliteit. Het is blijkbaar belangrijker de eerste te zijn met feiten die nadien fictie blijken te zijn.

Het verschil tussen besloten en geheim vind ik minder een probleem, velen zullen het onderscheid niet maken en het bekijken als alles waar niet iedereen bij kan als "geheim" aanduiden. Het feit dat het besloten is, is geen teken van slechte bedoelingen maar wel een gebrek aan transparantie, mensen vullen dat dan zelf in, meestal met iets ergers dan het eigenlijk is. Geen FB hebben vinden sommigen bijvoorbeeld ook verdacht.

Titels zo opstellen dat ze mensen aanzetten om te klikken is logisch maar vaak storend. Na een tijd lijken ze te veel op elkaar en dekken ze de lading niet meer. Dit wordt eerder opgelegd door de redactie.
Gebruikersavatar
heist_175
Moderator
Moderator
Berichten: 14885
Lid geworden op: 07 okt 2010, 09:35
Locatie: Kempen
Uitgedeelde bedankjes: 484 keer
Bedankt: 1054 keer
Recent bedankt: 15 keer

wied schreef:Daarom hebben politici/machthebbers al duizenden jaren ervaring met ¨perceptie¨ technieken: luister naar mijn woorden en kijk niet naar mijn daden :-(
En het blijft werken hé :): perceptie creëeren.

Ten gronde is het uitwijzingsbeleid niet zo anders dan dat van de SPA of OVLD enkele jaren geleden. De marge als minister is ook gewoon beperkt, dat toont de realiteit aan.
Maar de communicatie en stemmingmakerij errond zijn enkel bedoeld om een "stoer" imago en dus perceptie te creëeren.
ubremoved_22196
Elite Poster
Elite Poster
Berichten: 3131
Lid geworden op: 18 apr 2013, 09:41
Locatie: Leuven
Uitgedeelde bedankjes: 351 keer
Bedankt: 222 keer

heist_175 schreef: Ik kan hier ook opwerpen dat je betere bronnen moet gebruiken.
Ook dat is nog steeds niet wat het echt is... :) Geloof me vrij, de realiteit is heel anders dan paintball, airsoft of whatever...

Realiteit: Meer en meer politiezones schakelen over op fx-replica's om te oefenen. Dat zijn 1 op 1 replica's van het dienstwapen. Die wegen evenveel, werken op de zelfde manier en kunnen ook een lampje of laser op steken, MAAR die zien er blauw uit en schieten ENKEL met simulatiemunitie. Das een huls met kruit en een plastieken kopke met een verfbolleke in. Dat laadt gelijk een gewoon wapen en schiet gelijk een gewoon wapen, met terugslag, uitwerping van de huls etc. Goei grief om te oefenen dus, zeker omdat ge er geen reële munitie in kunt steken.

Dus het artikel van de Standaard is ook maar zo-zo... Feit is dat mensen zonder kennis, dit voor waar aannemen en denken dat ze bij de politie ook nog zelf pang pang moeten roepen. :)
mgo72
Elite Poster
Elite Poster
Berichten: 888
Lid geworden op: 30 nov 2011, 11:21
Uitgedeelde bedankjes: 2 keer
Bedankt: 47 keer
Recent bedankt: 1 keer

Dat is dus helemaal niet waar. Pas sinds enkele maanden is daar een verbeterde samenwerking merkbaar, maar normaal 2 redacties. Waarbij de papieren versie zwaar neerkijkt op de online redactie.

Mijn gouden regel in mijn bedrijf IVM click-titels: als de mensen klikken maar achteraf blij zijn dat ze geklikt hebben, dan doe je de job perfect. Maw titel moet triggeren, relevant zijn en je artikel moet inhoud hebben.

Dit was ons percentueel meest geklikte en gedeelde titel:

Paar jaar geleden speelde Boussoufa bij Gent of Anderlecht. Een naamgenoot die ergens in de provinciale reeksen een droomtransfert maakte, werd bij ons gebracht met : Boussoufa maakt droomtransfer.

Idd totaal misleidend ( in de grond niet, maar perceptie wel) in artikel ook heel snel uitgelegd dat soort van grap was en dat ze gerust de Anderlecht fans het artikel mochten sturen. Ook wel zo nieuws gebracht over de lagere klasse, uitleg over salarissen. Paar klachten maar meerderheid gebruikte ons artikel om die fans wat te triggeren.
Jack Daniels schreef:
mgo72 schreef:Ps.: Hoelang voor de eerste reactie die zegt dat als artikels perfect zouden zijn, ze wel betalen ervoor Afbeelding
Sent from my Pixel 2 using Tapatalk
De papieren versie van HLN, Het Nieuwsblad, De Morgen,... is toch te betalen? En de online versie is niks meer of minder dan de digitale versie van de gedrukte krant.
Sent from my Pixel 2 using Tapatalk
Jack Daniels
Elite Poster
Elite Poster
Berichten: 7918
Lid geworden op: 06 jul 2008, 13:51
Locatie: Dendermonde
Uitgedeelde bedankjes: 376 keer
Bedankt: 734 keer

Dat is lachen geblazen. 2 redacties en geen van beide die foutloos kan schrijven. Dat is pas iets om trots op te zijn.
MacMini M1 - Vu+ Zero - Fritz!Box 7590 AX + OVH VoIP
12x Sunpower 318W zonnepanelen
14x Sunpower 425W zonnepanelen
Huawei Luna2000 batterij 10kW
mgo72
Elite Poster
Elite Poster
Berichten: 888
Lid geworden op: 30 nov 2011, 11:21
Uitgedeelde bedankjes: 2 keer
Bedankt: 47 keer
Recent bedankt: 1 keer

Jack Daniels schreef:Dat is lachen geblazen. 2 redacties en geen van beide die foutloos kan schrijven. Dat is pas iets om trots op te zijn.
En vooral dubbele kostprijs.

Denk wel dat in papieren versie geen of weinig fouten zitten. Want die worden wel nagelezen.


Als ik soms de ruwe versies zie dat sommige grote journalisten doorsturen naar de redactie, dan is het foutloos schrijven niet enkel een probleem van de jeugd :-)

Sent from my Pixel 2 using Tapatalk
Jack Daniels
Elite Poster
Elite Poster
Berichten: 7918
Lid geworden op: 06 jul 2008, 13:51
Locatie: Dendermonde
Uitgedeelde bedankjes: 376 keer
Bedankt: 734 keer

mgo72 schreef:Als ik soms de ruwe versies zie dat sommige grote journalisten doorsturen naar de redactie, dan is het foutloos schrijven niet enkel een probleem van de jeugd :-)
Het blijkt ook een probleem te zijn van mgo72. Als ik soms de ruwe versies zie die sommige...
MacMini M1 - Vu+ Zero - Fritz!Box 7590 AX + OVH VoIP
12x Sunpower 318W zonnepanelen
14x Sunpower 425W zonnepanelen
Huawei Luna2000 batterij 10kW
mgo72
Elite Poster
Elite Poster
Berichten: 888
Lid geworden op: 30 nov 2011, 11:21
Uitgedeelde bedankjes: 2 keer
Bedankt: 47 keer
Recent bedankt: 1 keer

Jack Daniels schreef:
mgo72 schreef:Als ik soms de ruwe versies zie dat sommige grote journalisten doorsturen naar de redactie, dan is het foutloos schrijven niet enkel een probleem van de jeugd :-)
Het blijkt ook een probleem te zijn van mgo72. Als ik soms de ruwe versies zie die sommige...
Vandaar dat ik in mijn eigen bedrijf geen artikels zelf schrijf, maar laat herschrijven.

Ander excuus ( helaas de reden waarom ik bovenstaande zelf invoerde toen we allemaal vrijwilligers waren 15 jaar geleden) is dat ik 2 moedertalen heb en dus gemerkt heb dat ik niet 100% de taal beheers zoals een journalist zou moeten hebben. Na een tijd gaan de andere 5 talen die ik spreek zorgen voor ongewilde besmettingen.

Sent from my Pixel 2 using Tapatalk
ITnetadmin
userbase crew
userbase crew
Berichten: 8974
Lid geworden op: 28 jan 2012, 18:22
Uitgedeelde bedankjes: 199 keer
Bedankt: 690 keer
Recent bedankt: 2 keer

@ geld/concurrentie:

Ik hou de kranten mee verantwoordelijk voor de polarisering van de maatschappij.
De reden: hun paywalls.
Alle gratis artikels zijn gewoon feiten opsommingen of copy paste onzin.
Alle diepzinnige, objectieve, analyserende, ... artikels moet je voor betalen.

Vroeger was dat geen issue.
Toen was alle nieuws betalend en bleef toogpraat aan de toog.

Maar nu is toogpraat ook "nieuws" geworden, al dan niet opzettelijk verspreid om te polariseren.
En *die* artikels zijn *wel* gratis te lezen online.
Dus door paywalls zorgen kranten ervoor dat mensen die het meest baat hebben bij het lezen van goede artikels (en ook het minst geneigd zijn te betalen ervoor) hun nieuws enkel kunnen rapen bij tendenieuze rommel en opjuttende artikels gemaakt om de stok in het hoenderhok te gooien.


@schrijffouten
Het is huilen met de pet op. Gisteren nog een artikel gelezen waar de zin weer ns niet af was, er ontbrak een werkwoord.
Snelheid is bullshit.
Kwaliteit moet ook gehandhaafd blijven; en net dat gooien ze weg.
mgo72
Elite Poster
Elite Poster
Berichten: 888
Lid geworden op: 30 nov 2011, 11:21
Uitgedeelde bedankjes: 2 keer
Bedankt: 47 keer
Recent bedankt: 1 keer

Even een leuke post van u quoten uit de topic adblockers
ITnetadmin schreef: dat
Dus blokkeer ik ze langs alle kanten, zoveel ik kan.
Adblockers, scriptblockers, cookieblockers, alle rommel die kan gebruikt worden om mijn doen en laten te volgen wordt zoveel mogelijk geblocked.
Dat is natuurlijk geen zwart/wit verhaal, maw je kan niet *alles* blocken, maar het is niet omdat een condoom niet in 100% van de gevallen werkt, dat het daarom niet nuttig zou zijn om toch te gebruiken (om mijn vorige analogie effe te herhalen).
Alles wat geblocked is, is toch maar geblocked.
Zonder mensen als u was er geen nood alles achter paywall te steken he ;-)

Heb je in je hele batterij scripts dan geen 'spelfouten'-blocker aanstaan? Misschien dat daarom delen van zinnen bij u ontbreken! :-)

Sent from my Pixel 2 using Tapatalk
ITnetadmin
userbase crew
userbase crew
Berichten: 8974
Lid geworden op: 28 jan 2012, 18:22
Uitgedeelde bedankjes: 199 keer
Bedankt: 690 keer
Recent bedankt: 2 keer

Je verstaat me verkeerd.
Ik begrijp de reden voor de paywall.
Ik zeg alleen dat er onverwachte nevenwerkingen zijn.

De oplossing zal zich mss bevinden in het subsidieren van journalistiek werk en kranten.

Het gaat hem hier ook niet over het al dan niet willen betalen van die paywall door mij.
Als ik ervoor betaal helpt dat de situatie hier niet vooruit, want de mensen die nood hebben aan exposure met kwaliteit zijn ook degenen die niet geneigd zijn te betalen.
En reclame is geen oplossing, want dan krijg je al gauw evenveel crap als bij de rommelnieuws sites, waar je om de paragraaf op next moet klikken.
Gebruikersavatar
heist_175
Moderator
Moderator
Berichten: 14885
Lid geworden op: 07 okt 2010, 09:35
Locatie: Kempen
Uitgedeelde bedankjes: 484 keer
Bedankt: 1054 keer
Recent bedankt: 15 keer

ITnetadmin schreef:De oplossing zal zich mss bevinden in het subsidieren van journalistiek werk en kranten.
Geen subsidies, dat leidt toch maar tot excessen en ge-calimero over linkse of rechtse voorkeuren van de subsidies.

Als niemand het nog belangrijk vindt om correct geïnformeerd te worden, op een spelfout na, tja. Als je uw gat verbrandt, moet je op de blaren zitten.
Kijk naar landen zonder pers of zonder degelijke pers, en oordeel zelf of het daar beter is qua corruptie, eerlijke verkiezingen, ... dan hier.
{en voor de Calimero's maar weer: er zijn zowel linkse (Venezuela en consoorten) als rechtse (Erdogan, Poetin, Hongarije, ...) regimes zonder persvrijheid}
Of kijk naar landen met een persconcentratie bij machthebbers of lobbygroepen (Murdoch, Italië/Berlusconi).

Mijn mening is dat het daar slechter is, dus spendeer ik met graagte €300 per jaar aan een abonnement (digitaal + papieren weekend).
Beter besteed dan een TV-abonnement van grofweg dezelfde prijs.
Gebruikersavatar
JamesEarlGray
Elite Poster
Elite Poster
Berichten: 1322
Lid geworden op: 24 aug 2017, 13:04
Uitgedeelde bedankjes: 77 keer
Bedankt: 135 keer

mgo72 schreef:Ander feit is idd ook dat jongeren minder taalkundig zijn door de emoji's-taal dat ze van jongsaf aan gebruiken.
Dat ligt niet aan sms-taal, maar aan het feit dat het onderwijs een verschuiving heeft gezien van focus op kennis naar focus op doen en durven, waardoor taalkennis er sterk op achteruit is gegaan. Iets waar ze in Nederland vroeger mee begonnen zijn en waar ze nu op proberen terugkomen, want je merkt dat het bij Nederlanders nog veel erger gesteld is met hun schrijfkunsten dan hier, omdat ze daar langer de tijd hebben gehad om achterstand op te lopen.

@heist: zijn die kwalijke regimes daar aan de macht omdat er geen onafhankelijke pers is, of is het eerder omgekeerd? Kip of ei.
Jack Daniels
Elite Poster
Elite Poster
Berichten: 7918
Lid geworden op: 06 jul 2008, 13:51
Locatie: Dendermonde
Uitgedeelde bedankjes: 376 keer
Bedankt: 734 keer

Wie aan de macht is heeft de pers of media in handen. Een van de redenen trouwens waarom Berlusconi indertijd zoveel tegenkanting kreeg.
MacMini M1 - Vu+ Zero - Fritz!Box 7590 AX + OVH VoIP
12x Sunpower 318W zonnepanelen
14x Sunpower 425W zonnepanelen
Huawei Luna2000 batterij 10kW
Gebruikersavatar
heist_175
Moderator
Moderator
Berichten: 14885
Lid geworden op: 07 okt 2010, 09:35
Locatie: Kempen
Uitgedeelde bedankjes: 484 keer
Bedankt: 1054 keer
Recent bedankt: 15 keer

JamesEarlGray schreef:@heist: zijn die kwalijke regimes daar aan de macht omdat er geen onafhankelijke pers is, of is het eerder omgekeerd? Kip of ei.
Ik denk dat beide elkaar versterken.
Bedenkelijke regimes of regeringen beperken de persvrijheid nog verder, om de propaganda beter in de hand te hebben. Recente voorbeelden: Hongarije, Polen en Turkije.

Voor de langtenen: in Venezuela is het al langer bezig, maar het heeft dus niets met links en rechts te maken.

In België moet je ook eens letten op wie constant de pers aanklaagt. Recent was dat oa OVLD, toen zij de helderste ster aan het politieke firmament waren, nu zit het persbashen vooral bij de NVA, tot machtsmisbruik toe (Homans vs Trividend vs Apache).
En dan heb ik het niet over verhaaltjes verzinnen voor de boekskes, maar over kranten en nieuwsredacties (Knack, ...).
Plaats reactie

Terug naar “Allerlei”