Security & anti pick pocket tips voor de Brusselse metro

Onderwerpen die nergens anders thuis horen en toch eerder technisch van aard zijn? Post ze hier!
Gebruikersavatar
on4bam
Moderator
Moderator
Berichten: 5341
Lid geworden op: 05 mei 2006, 16:05
Locatie: 127.0.0.1 of elders
Uitgedeelde bedankjes: 280 keer
Bedankt: 493 keer
Recent bedankt: 11 keer

CCatalyst schreef:Het personeel van de NMBS (een overheidsbedrijf, niet de media) waarschuwt haar eigen reizigers voor pick-pockets in Brussel.
Ik heb op de Meir ook al bordjes zien staan die waarschuwen voor zakkenrollers. Hell, zelfs hier staan er regelmatig bordjes als het wekelijkse markt is. Je doet alsof het een typisch Brussels probleem is maar dat is niet zo.
Ik kom niet zo dikwijls meer in Brussel maar de keren dat ik er kom vermijd ik geen enkele buurt. We laten ons leiden door geocaches en wandelen dan langs de kortste/gemakkelijkste weg naar het volgende punt. Van het Noordstation naar het centrum en terug langs het kanaal, vanaf Centraal naar Terkamerenbos en terug langs een langere omweg en zondag nog gefietst van aan Basilix, langs Atomium, Laken, Schaarbeek, Woluwe, Oudegem, Linkebeek, Drogenbos, Ukkel, Anderlecht, Dilbeek tot Basilix. De Groene Wandeling (64Km) rond Brussel lijkt mij ook wel veilig, alvast niks gezien dat tot voorzichtigheid maande.

Verloederde buurten als in Brussel zijn er in alle steden, zelfs in Antwerpen kan je een granaat tegen je auto krijgen.
Bye, Maurice
https://on4bam.com
CCatalyst
Elite Poster
Elite Poster
Berichten: 8274
Lid geworden op: 20 jun 2016, 18:36
Uitgedeelde bedankjes: 19 keer
Bedankt: 527 keer
Recent bedankt: 13 keer

on4bam schreef:
CCatalyst schreef:Het personeel van de NMBS (een overheidsbedrijf, niet de media) waarschuwt haar eigen reizigers voor pick-pockets in Brussel.
Ik heb op de Meir ook al bordjes zien staan die waarschuwen voor zakkenrollers. Hell, zelfs hier staan er regelmatig bordjes als het wekelijkse markt is. Je doet alsof het een typisch Brussels probleem is maar dat is niet zo.
Nee, zeg ik niet, wel dat het in Brussel veel erger is, zonder dat dat enkel toegewezen kan worden aan het feit dat er zoveel meer mensen wonen. Als je vergelijkt met Antwerpen is de factor die je gebruikt om aan de criminaliteit van Brussel te komen veel groter dan de factor die je zou moeten gebruiken om aan de bevolking van Brussel te raken.

Ik kan alleen maar "smeken" dat mijn landgenoten stoppen met hun kop in het zand te steken. Het is niet omdat jij, als blanke man die de taal spreekt en de weg kent, maw jij die in de meest gepriviligeerde positie zit, nog niets meegemaakt hebt, dat de objectieve statistieken niet kloppen.

Uiteindelijk is Brussel nog steeds min of meer het visitekaartje van ons land naar het buitenland, willen of niet. Als we Brussel verder laten afglijden verliezen we daar allemaal bij, niet in het minst de mensen die na ons in Belgie en Brussel moeten leven. Het is allemaal voor een stukje onze verantwoordelijk om de problemen te durven benoemen, en ons vervolgens niet te laten vangen door de politieke val waar zovelen al ingetrapt zijn.
Gebruikersavatar
Joe de Mannen
Elite Poster
Elite Poster
Berichten: 6310
Lid geworden op: 22 feb 2005, 12:46
Uitgedeelde bedankjes: 506 keer
Bedankt: 613 keer
Recent bedankt: 7 keer

waarschuwing voor pickpockets heb je ook in de metro in london bvb.
J.
Ik ben alleen verantwoordelijk voor mij eigen uitspraken, niet voor wat anderen ervan maken of aan toevoegen...
ubremoved_539
Deel van't meubilair
Deel van't meubilair
Berichten: 29849
Lid geworden op: 28 okt 2003, 09:17
Uitgedeelde bedankjes: 434 keer
Bedankt: 1972 keer

CCatalyst schreef:Het personeel van de NMBS (een overheidsbedrijf, niet de media) waarschuwt haar eigen reizigers voor pick-pockets in Brussel. Noem een ander station waar dat ook regelmatig gebeurt.
Dergelijke berichten hoor je nochtans vaak afroepen in grote stations/luchthavens.
Gebruikersavatar
Dizzy
Elite Poster
Elite Poster
Berichten: 9755
Lid geworden op: 06 dec 2009, 13:28
Locatie: Hier ter plaatse
Uitgedeelde bedankjes: 385 keer
Bedankt: 592 keer
Recent bedankt: 38 keer

Het is niet omdat ik besef dat criminaliteit wel degelijk een realiteit is, dat ik de ogen dichtknijp. Het bestaat in elke stad en nog meer in grote steden, dat is een wereldwijd fenomeen. Dit wil totaal niet zeggen dat men dit niet moet bestrijden of dat men het gewoon moet aanvaarden. Het is wel een vaststaand feit, daar zijn we het over eens. Het is trouwens ook een feit dat de criminaliteit wereldwijd eerder afneemt, ondanks de steeds hevigere persaandacht ervoor.

Uw reactie is een mooi voorbeeld van selectief ogen dichtknijpen. Brussel is een probleem maar Antwerpen niet terwijl men de redenering dat Brussel erger is dan Antwerpen ook kan toepassen op Antwerpen vs Gent.

De drugsproblematiek in Antwerpen is geen verbetering, integendeel granaten worden gebruikt in een westerse stad om zaken te regelen, de riolen bevatten hoge hoeveelheden drugs... en dat in een stad waar de burgemeester het heeft over war on drugs, hij zal het over de muziekgroep hebben want anders is hij de oorlog aan het verliezen :lol:

Perceptie is niet belangrijker dan realiteit. Perceptie is persoonlijk en er zullen er altijd zijn die zich onveilig voelen. Ik voel me perfect veilig in Brussel terwijl een ander al paniek voelt als hij er naartoe moet, de Brusselse realiteit is voor beiden dezelfde. Ik baseer me op mijn eigen jarenlange ervaring en vergelijking met veel buitenlandse reizen, een ander op wat hij leest en ziet op de zelfgekozen media.

Brussel heeft ook het probleem van de versnipperde politie. Iets waar de politiek een uitgelezen kans voor kreeg om iets aan te doen na de aanslagen maar Jambon had liever wat persaandacht door een deur aan deurbezoek campagne op te starten dan deze terechte eis door te duwen. Anderzijds werkt de harde aanpak in Antwerpen tegenover de drugshandel ook niet. Het geld van de bearcats, die niet mogen rijden, had men beter in politie op straat gestoken.

Statistieken zijn net zo objectief als degene die ze maakt. Met cijfers kan je maw alles bewijzen en dat wordt dagelijks bewezen. Wat zijn de wegingscoëfficiënten om die ranking te maken? Hoe hard tellen bepaalde feiten mee tov andere? Stel dat granaatproblemen zwaar zouden doorwegen dan ging Antwerpen misschien Brussel vlot voorbij :)

De waarschuwing ivm pickpockets hoor je OVERAL ter wereld, het is zoals ik vertelde in het begin, ze pikken er mensen uit die niet opletten. De waarschuwing geeft voor sommigen blijkbaar al direct de perceptie dat er veel pickpockets zijn terwijl ik de eerste in Brussel nog moet tegenkomen. In Lissabon had ik een poging bij een citytrip, ik denk niet dat Lissabon een zodanig groter probleem heeft den Brussel. Ik besef wel dat pickpockets graag in stations opereren omdat daar veel kansen rondlopen.
ubremoved_2964
Elite Poster
Elite Poster
Berichten: 5295
Lid geworden op: 12 jan 2006, 14:25
Uitgedeelde bedankjes: 65 keer
Bedankt: 387 keer

's morgens neem ik de trein tot aan brussel centraal en wandel dan kunst-berg omhoog

< 10 minuten wandelen en bij klant

dan 's avonds heb ik de metro 100m van klant, een halte of 5 tot aan de Zuid
op deze korte 10min trajecten steek ik alle waardevolle zaken in m'n laptoptas, die de meest basic 17 inch tas is met vooraan nog een minder hoge verbreding voor accessoires

voordeel is dat dit dan een strakke tas wordt, ik hou deze tegen mijn linkerkant en hou deze in de gaten
de sleutelbos die strak in de broekzak zit good luck

gsm hou ik vast in rechterhand

op deze metrolijn en zeker in Brussel zuid is er veel lowlife, maar ik heb mijn perron bijna schuin tegenover de uitgang van de metro, dus ik wandel flink door
Gray
Elite Poster
Elite Poster
Berichten: 1461
Lid geworden op: 17 apr 2005, 02:18
Uitgedeelde bedankjes: 370 keer
Bedankt: 155 keer

Dizzy schreef:Het is niet omdat ik besef dat criminaliteit wel degelijk een realiteit is, dat ik de ogen dichtknijp. Het bestaat in elke stad en nog meer in grote steden, dat is een wereldwijd fenomeen. Dit wil totaal niet zeggen dat men dit niet moet bestrijden of dat men het gewoon moet aanvaarden. Het is wel een vaststaand feit, daar zijn we het over eens. Het is trouwens ook een feit dat de criminaliteit wereldwijd eerder afneemt, ondanks de steeds hevigere persaandacht ervoor.

Uw reactie is een mooi voorbeeld van selectief ogen dichtknijpen. Brussel is een probleem maar Antwerpen niet terwijl men de redenering dat Brussel erger is dan Antwerpen ook kan toepassen op Antwerpen vs Gent.

De drugsproblematiek in Antwerpen is geen verbetering, integendeel granaten worden gebruikt in een westerse stad om zaken te regelen, de riolen bevatten hoge hoeveelheden drugs... en dat in een stad waar de burgemeester het heeft over war on drugs, hij zal het over de muziekgroep hebben want anders is hij de oorlog aan het verliezen :lol:

Perceptie is niet belangrijker dan realiteit. Perceptie is persoonlijk en er zullen er altijd zijn die zich onveilig voelen. Ik voel me perfect veilig in Brussel terwijl een ander al paniek voelt als hij er naartoe moet, de Brusselse realiteit is voor beiden dezelfde. Ik baseer me op mijn eigen jarenlange ervaring en vergelijking met veel buitenlandse reizen, een ander op wat hij leest en ziet op de zelfgekozen media.

Brussel heeft ook het probleem van de versnipperde politie. Iets waar de politiek een uitgelezen kans voor kreeg om iets aan te doen na de aanslagen maar Jambon had liever wat persaandacht door een deur aan deurbezoek campagne op te starten dan deze terechte eis door te duwen. Anderzijds werkt de harde aanpak in Antwerpen tegenover de drugshandel ook niet. Het geld van de bearcats, die niet mogen rijden, had men beter in politie op straat gestoken.

Statistieken zijn net zo objectief als degene die ze maakt. Met cijfers kan je maw alles bewijzen en dat wordt dagelijks bewezen. Wat zijn de wegingscoëfficiënten om die ranking te maken? Hoe hard tellen bepaalde feiten mee tov andere? Stel dat granaatproblemen zwaar zouden doorwegen dan ging Antwerpen misschien Brussel vlot voorbij :)

De waarschuwing ivm pickpockets hoor je OVERAL ter wereld, het is zoals ik vertelde in het begin, ze pikken er mensen uit die niet opletten. De waarschuwing geeft voor sommigen blijkbaar al direct de perceptie dat er veel pickpockets zijn terwijl ik de eerste in Brussel nog moet tegenkomen. In Lissabon had ik een poging bij een citytrip, ik denk niet dat Lissabon een zodanig groter probleem heeft den Brussel. Ik besef wel dat pickpockets graag in stations opereren omdat daar veel kansen rondlopen.
er is in Antwerpen een probleem met de georganiseerde misdaad, toch een verschil met de straatcriminaliteit in Brussel.
Antwerpen heeft een van de grootste havens van Europa, een enorme containertraffiek waar men lang niet alle containers kan controleren op smokkelwaar.
Uiteraard trekt dat meer georganiseerde misdaad aan dan Brussel.
Zeggen dat de war on drugs gefaald heeft in Antwerpen zou ik niet zeggen, heel wat buurten zijn opgekuist... wat het subjectief veiligheidsgevoel heel wat verbeterd.
axs
Moderator
Moderator
Berichten: 2630
Lid geworden op: 18 dec 2010, 11:56
Uitgedeelde bedankjes: 445 keer
Bedankt: 221 keer

CCatalyst schreef:Maar het is gewoon zo. Het is niet opgeblazen. Ik denk dat de media zelfs slechts het topje van de ijsberg tonen.

En je moet het echt niet in de media gaan zoeken:

In het Amerikaanse reisadvies voor Belgie wordt de Brusselse metro en Brussel-Zuid specifiek uitgelicht.
Als ik de tips en facts moet volgen in de reisadviezen die ik via het werk binnenkrijg (via https://www.internationalsos.com) dan doe ik beter geen enkele businesstrip meer omwille vd veiligheidsrisico’s.
Overal kan je wel iets tegenkomen en ik ben in redelijk wat ‘gevaarlijkere’ buurten geweest dan Brussel, in zowat elk land wat je je voor de dag kan halen.
Brussel is wat mij betreft low risk.
Gezond verstand gebruiken en je kop al zeker niet zot laten maken!
CCatalyst
Elite Poster
Elite Poster
Berichten: 8274
Lid geworden op: 20 jun 2016, 18:36
Uitgedeelde bedankjes: 19 keer
Bedankt: 527 keer
Recent bedankt: 13 keer

axs schreef: Brussel is wat mij betreft low risk.
Gezond verstand gebruiken en je kop al zeker niet zot laten maken!
Let's agree to disagree, maar Brussel is niet low risk, en daarvoor baseer ik mij uitsluitend op gepubliceerde data. De score die aan Brussel toegekend wordt is "moderate risk". De volgende Belgische stad in de lijst, Antwerpen, heeft effectief een low risk score. Brussel is de enige stad waar het risico niet laag is.

Eergisteren zat ik nog op een trein die laat 's avonds door Brussel reed, en in Brussel-Noord stapte een gekleurde jongedame op van Engelse afkomst (accent) die haar vriend opbelde om te zeggen dat ze "harassed" werd door een man op weg naar het station. Een andere man is (gelukkig) tussenbeide gekomen waarop de dader gevlucht is, maar dit is dus het soort zaken dat die cijfers omhoog laat suizen. Elk nieuw geval is telkens weer een nieuwe persoon die dat gaat zeggen aan vrienden en kennissen, en die laatste zullen dan wel 2 keer nadenken om nog naar Brussel te komen. En politici zeggen net als sommigen hier dat dat over geïsoleerde gevallen gaat en dat er absoluut geen probleem is in Brussel... de talloze slachtoffers weten wel beter!

Net zoals zo veel zaken kan de situatie pas verbeteren als we willen inzien dat het probleem er is. Maw niet denken dat omdat je persoonlijk (nog) niets tegengekomen bent vanuit je gepriviligeerde positie, dat er geen probleem is. Want de politici die vanuit de rijke buurten van Brussel met hun chauffeur pendelen naar het centrum zullen inderdaad ook niet zien dat er een probleem is, zeker als ze niet uit het raampje (durven) kijken.

Wat international SOS betreft, wij hebben die ook, maar je moet ook begrijpen dat zij zichzelf relevant moeten houden. Hun businessmodel draait op angst. Overheidsreisadviezen en data van onafhankelijke organisaties vind ik daarom beter geschikt.
Gray schreef: Zeggen dat de war on drugs gefaald heeft in Antwerpen zou ik niet zeggen, heel wat buurten zijn opgekuist... wat het subjectief veiligheidsgevoel heel wat verbeterd.
Akkoord, Antwerpen is zich flink aan het herpakken de laatste jaren. De groezeligheid is aan het verdwijnen. Ze zijn er nog niet, het is ook een werk van lange adem, maar ze zijn goed op weg. Brussel daarentegen blijft verder wegzakken.
axs
Moderator
Moderator
Berichten: 2630
Lid geworden op: 18 dec 2010, 11:56
Uitgedeelde bedankjes: 445 keer
Bedankt: 221 keer

De classificatie houdt rekening met diverse factoren.
Medium risk (voor Brussel) tov low (Antwerpen) is makkelijk te verklaren door de aanwezigheid van diverse instelligen in Brussel.
Straatcriminaliteit is hier geen doorslaggevende factor.
ubremoved_539
Deel van't meubilair
Deel van't meubilair
Berichten: 29849
Lid geworden op: 28 okt 2003, 09:17
Uitgedeelde bedankjes: 434 keer
Bedankt: 1972 keer

CCatalyst schreef:Want de politici die vanuit de rijke buurten van Brussel met hun chauffeur pendelen naar het centrum zullen inderdaad ook niet zien dat er een probleem is, zeker als ze niet uit het raampje (durven) kijken.
Die politici weten heus wel dat het fout gaat in Brussel... maar je gaat toch je eigen kiesvee niet lastig vallen ?
Plaats reactie

Terug naar “Allerlei”