Kamperen : Ervaringen en tips?

Onderwerpen die nergens anders thuis horen en toch eerder technisch van aard zijn? Post ze hier!
Plaats reactie
Gebruikersavatar
krisken
userbase crew
userbase crew
Berichten: 19763
Lid geworden op: 07 nov 2006, 12:11
Twitter: kriskenbe
Locatie: Massemen - 91WET0
Uitgedeelde bedankjes: 1857 keer
Bedankt: 1035 keer

Als ik hier het forum de voorbije weken in de gaten heb gehouden, merk ik dat toch redelijk wat mensen hier fan zijn van kamperen. Vandaar dat ik deze thread start zodat iedereen zijn goede/slechte belevenissen kan zeggen, en dat anderen ervan kunnen leren... Laat gerust jullie bevindingen na : hoe is jullie verhaal? Welke tent en materialen nemen jullie mee?

Vroeger, met mijn ouders, zaten we in één of ander hotel. Tot mijn ouders plots overschakelden op een stacaravan ergens op een camping. Gewoon, omdat ze eens iets anders wouden doen...

Met mijn vriendin tot nu toe een aantal reizen gedaan met de wagen, en een aantal citytrips. Maar wel altijd in een huisje, appartementje of een hotel. Alleen : daar heb je dan weer tal van regeltjes. Altijd eten van dit uur tot dat uur, voor dat uur terug binnen zijn, etc. Daar ik positieve ervaringen had met kamperen (nuja, met stacaravans) heb ik mijn vriendin toch kunnen overtuigen om dit eens te proberen. Ja, je geeft met gemak duizend euro uit als je luxueus wilt kamperen, maar het is dan ook een éénmalige investering. Zo gezegd, zo gedaan : vorig jaar met een bevriend koppel gesproken en daarmee op reis gegaan in de buurt van Bordeaux. Ik was de enige die ervaring had met leven op een camping, alleen was die ervaring meer dan 15 jaar oud ...

Na een week ter plekke hebben we eens samen gezeten en gebabbeld : eens kijken wat we er van vonden en wat we konden verbeteren. En eigenlijk viel dat al bij al zeer goed mee! In tegenstelling tot een hotel eet je wanneer je wilt, kom je binnen en vertrek je wanneer je wilt en vooral : je hebt alles wat gemakkelijk is gewoon bij jou.

Wat wel een feit is : je gaat altijd wel iets vergeten hebben. Zo waren we vorig jaar weg zonder vergiet, en blijkt net dat iets te zijn dat je vaak gebruikt. Het koppel waarmee we op weg waren had een nieuwe tent gekocht (3 persoonsding met een voortent), en een sheltertent om in te vertoeven om te eten etc. Iets waar we dankbaar gebruik van gemaakt hebben : Wij hebben een 6 persoonstent waar je volledig in kan recht staan, maar in zo een tent wil je niet koken. Daar was die shelter eigenlijk ideaal in : een opklaptafel, wat stoelen en je kan er alles doen. Gezelschapspelletjes, eten, koken, een goed boek lezen, wat op de computer tokkelen, rusten, ... Soit dat ding beviel zo goed dat we er dit jaar zelf eentje gekocht hebben...

Daar het koppel waarmee we vorig jaar op reis zijn geweest momenteel met een kindje zit, gaan we dit jaar alleen op reis. Zowel de vriendin als ikzelf wisten het meteen : opnieuw op een camping! Daar we dit jaar alleen gaan moeten we ook niet kijken naar de periode, dus hebben we via ACSI een camping geboekt in het laagseizoen, wat je toch serieus voelt in je portefeuille!

2017 : Camping "Les Peupliers" te Vendays-Montalivet (nabij Bordeaux)
2018 : Camping "Le soleil" te Argeles sur Mer (nabij Perpignan)

Tent : Coleman Coastline 6 Deluxe : http://www.coleman.eu/uk/p-25678-coastl ... eluxe.aspx (slechts 2 van de 3 slaapplaatsen installeren we, en de 2 die we installeren vormen als je het middenzeil weg doet één grote ruimte)
Shelter : Coleman Event Shelter XL : http://www.coleman.eu/uk/p-23473-event- ... -45-m.aspx (met de uitbreiding van 2 sunwall's en 2 sunwall doors)

Internet = Orange 150/15Mbps + WirelessBelgië
Telefonie = EDPnet + OVH
GSM = Orange Go Extreme SE + Scarlet Red
TV = TVV App + Netflix + Disney+ + Streamz
Netwerk = Mikrotik + Ubiquiti
ubremoved_539
Deel van't meubilair
Deel van't meubilair
Berichten: 29849
Lid geworden op: 28 okt 2003, 09:17
Uitgedeelde bedankjes: 434 keer
Bedankt: 1972 keer

Ieder z'n ding (persoonlijke keuze dus)... maar nee dank u.

Als ik op vakantie ga dan wil ik het beter hebben als thuis... en daar past het woordje "camping" helemaal niet in.
Gebruikersavatar
krisken
userbase crew
userbase crew
Berichten: 19763
Lid geworden op: 07 nov 2006, 12:11
Twitter: kriskenbe
Locatie: Massemen - 91WET0
Uitgedeelde bedankjes: 1857 keer
Bedankt: 1035 keer

Zoals je zegt : ieder zijn ding. En ik begrijp je uitleg wel hoor. Ook een aantal keer op een deftig hotel gezeten. Is wel leuk, maar je bent zo gebonden aan al die regeltjes.

Internet = Orange 150/15Mbps + WirelessBelgië
Telefonie = EDPnet + OVH
GSM = Orange Go Extreme SE + Scarlet Red
TV = TVV App + Netflix + Disney+ + Streamz
Netwerk = Mikrotik + Ubiquiti
Gebruikersavatar
heist_175
Moderator
Moderator
Berichten: 14848
Lid geworden op: 07 okt 2010, 09:35
Locatie: Kempen
Uitgedeelde bedankjes: 484 keer
Bedankt: 1043 keer
Recent bedankt: 7 keer

Ieder zijn ding & ik ben geen missionaris die anderen van zijn geloof wil overtuigen :).

Wij doen altijd hotels aan, zelfs voor 3* of 4* hoef je geen gigantische bedragen neer te leggen. Overigens nog nooit last gehad van "regeltjes", ofwel eten we in het restaurant van het hotel, ofwel eten we in een "lokaal" restaurant.
De enige regels die ik van hotels herinner is:
- ontbijt tussen A en B (meestal 6/7u tot 10/11u)
- uitchecken voor C (meestal 10u)
Geen van die regels is ooit al een issue geweest.
En de "wij" is eerst met mijn vriendin (nu vrouw) als student, nadien als koppel zonder kinderen, nu als gezin met 2 kinderen.

Als student nog met een vriend een paar keer gaan trekken in de Provence & Corsica, met de tent. Allemaal goed en wel, tot het regent.
Gebruikersavatar
krisken
userbase crew
userbase crew
Berichten: 19763
Lid geworden op: 07 nov 2006, 12:11
Twitter: kriskenbe
Locatie: Massemen - 91WET0
Uitgedeelde bedankjes: 1857 keer
Bedankt: 1035 keer

Aaaaah Corsica : zalig eiland! Ook al een keer of 5 heen geweest, en hoop er volgend jaar nog ns heen te gaan :-)

Internet = Orange 150/15Mbps + WirelessBelgië
Telefonie = EDPnet + OVH
GSM = Orange Go Extreme SE + Scarlet Red
TV = TVV App + Netflix + Disney+ + Streamz
Netwerk = Mikrotik + Ubiquiti
Gebruikersavatar
on4bam
Moderator
Moderator
Berichten: 5308
Lid geworden op: 05 mei 2006, 16:05
Locatie: 127.0.0.1 of elders
Uitgedeelde bedankjes: 279 keer
Bedankt: 493 keer
Recent bedankt: 13 keer

krisken schreef:Met mijn vriendin tot nu toe een aantal reizen gedaan met de wagen, en een aantal citytrips. Maar wel altijd in een huisje, appartementje of een hotel. Alleen : daar heb je dan weer tal van regeltjes. Altijd eten van dit uur tot dat uur, voor dat uur terug binnen zijn, etc.

In tegenstelling tot een hotel eet je wanneer je wilt, kom je binnen en vertrek je wanneer je wilt en vooral : je hebt alles wat gemakkelijk is gewoon bij jou.
Raar. Wij kampeerden nog nooit (ttz. we hebben 2 keer een motorhome gehuurd, voor Scandinavie/Noordkaap en Alaska) maar hebben nog nooit de beperkingen ervaren die je opnoemt behalve dat je 's morgens tussen (meestal ruim bemeten) uren ontbijt hebt. Half-/vol-pension is aan ons niet besteed" en nooit hadden we een "avondklok".
We kiezen wel naargelang onze activiteiten hotel/B&B/huisje-appartement. Als we met een vlucht zeer vroeg/laat aankomen kiezen we een hotel omdat je daar 24/24 binnen kan en dat ligt in een B&B soms moeilijker hoewel we verschillende keren, door vertraging, in het holst van de nacht, de weggestopte sleutel moesten zoeken om binnen te geraken. Inchecken deden we dan de volgende ochtend wel. We zijn nog nooit beperkt in onze vrijheid om 100% onze zin te doen.
Eten doen we als het ons uit komt onderweg of in een stad.

BTW, op campings zijn toch ook regeltjes?
Bye, Maurice
https://on4bam.com
Gebruikersavatar
krisken
userbase crew
userbase crew
Berichten: 19763
Lid geworden op: 07 nov 2006, 12:11
Twitter: kriskenbe
Locatie: Massemen - 91WET0
Uitgedeelde bedankjes: 1857 keer
Bedankt: 1035 keer

Uiteraard zijn er op een camping regeltjes. Maar blijkbaar kan ik me in die hun regels makkelijker vinden dan in die van een hotel. Op hotel heb ik overigens altijd half pension genomen : wat fruit als middagmaal was meestal genoeg en zorgde ervoor dat je ook langere uitstappen kon doen. Ontbijt is meestal waar ik het meeste moeite mee heb : tot 11u is eerder een zeldzaamheid, bijna overal waar ik kwam was het tot 10u volop buffet, en vanaf dan kon je tot 11u de restjes eten : niemand vulde het buffet meer bij. Als je dan al een wil en kan uitslapen heb je er natuurlijk wel al voor betaald ...

Overigens : wat de regen betreft : tja dat is nooit leuk, maar het moge duidelijk zijn dat het bij ons meer iets is van één keer de tent opzetten, en vervolgens deze 14 dagen laten staan? Het is dus niet dat we trekken met de tent of meerdere plaatsen aan doen. Vorig jaar 2 regendagen gehad (letterlijk ... de hele dag regen) en tja dat is niet leuk maar goed, ook dat hoort erbij. Hoewel het flink regende heeft de tent en de shelter zich goed gehouden en kwam er geen druppel binnen.

Internet = Orange 150/15Mbps + WirelessBelgië
Telefonie = EDPnet + OVH
GSM = Orange Go Extreme SE + Scarlet Red
TV = TVV App + Netflix + Disney+ + Streamz
Netwerk = Mikrotik + Ubiquiti
Gebruikersavatar
on4bam
Moderator
Moderator
Berichten: 5308
Lid geworden op: 05 mei 2006, 16:05
Locatie: 127.0.0.1 of elders
Uitgedeelde bedankjes: 279 keer
Bedankt: 493 keer
Recent bedankt: 13 keer

Blijkbaar is dat het probleem.. je wil uitslapen :roll:
Bij ons is het altijd op tijd op te staan, om 9 uur eten is meestal een uitzondering. 9u is tijd om te vertrekken en te ontdekken (BTW, we blijven nooit lang op 1 plaats, meer dan 10 logementen op 3-4 weken is geen uitzondering).

Goed dat iedereen verschillend is zo worden alle vakantiesoorten netjes verdeeld.

BTW, het niet aanvullen mag geen probleem zijn. Gewoon vragen.. "is er nog..." "kan ik nog ... krijgen". Werkt (bijna) altijd. Tripadvisor reviews zijn meestal ook een goede leidraad om trends in de service op te merken.
Bye, Maurice
https://on4bam.com
Flippi
Elite Poster
Elite Poster
Berichten: 895
Lid geworden op: 26 jan 2011, 18:44
Uitgedeelde bedankjes: 92 keer
Bedankt: 80 keer
Recent bedankt: 1 keer

Een matje (type gewone deurmat) om vóór de tentingang te leggen. Zo heb je iets propers om op te staan als je buiten je schoenen uit doet. Zeker interessant bij regenweer.
Gebruikersavatar
krisken
userbase crew
userbase crew
Berichten: 19763
Lid geworden op: 07 nov 2006, 12:11
Twitter: kriskenbe
Locatie: Massemen - 91WET0
Uitgedeelde bedankjes: 1857 keer
Bedankt: 1035 keer

Ik wil uitslapen ja. Aangezien ik meerdere 24u shiften per week doe lijkt dit me wel een privilege dat ik me kan toe eigenen. Maar een ontbijt is iets dat in een groot aantal hotels nu éénmaal standaard is. Dat kan je niet weigeren. Je kan uiteraard gewoon niet gaan, maar dan betaal je er toch voor.

@Flippi : true, hebben we vorig jaar mogen ondervinden :-) Is één van de dingen die we op de plaatselijke markt gekocht hebben :p

Internet = Orange 150/15Mbps + WirelessBelgië
Telefonie = EDPnet + OVH
GSM = Orange Go Extreme SE + Scarlet Red
TV = TVV App + Netflix + Disney+ + Streamz
Netwerk = Mikrotik + Ubiquiti
Gebruikersavatar
cadsite
Elite Poster
Elite Poster
Berichten: 6111
Lid geworden op: 20 jan 2015, 16:10
Locatie: Kortrijk
Uitgedeelde bedankjes: 244 keer
Bedankt: 582 keer
Recent bedankt: 8 keer

Wij gingen altijd met de tent (een veel te grote) kamperen tot we kinderen hadden. Dan hebben we ons een caravan gekocht voor de volle €250.
Een super mooie constructam comet 6t voor 6 personen met aparte toilethoek. Jammer genoeg heeft die het begeven na 7 jaar dus dan maar een moderne gekocht. Alle luxe en toch volledig op jezelf.
Perfect voor ons.
Liefst gaan we naar NL, daar zijn de campings zeer ruim qua plaats en klein qua aantal plaatsen. Ook heel heel netjes en toch niet duur.
ubremoved_539
Deel van't meubilair
Deel van't meubilair
Berichten: 29849
Lid geworden op: 28 okt 2003, 09:17
Uitgedeelde bedankjes: 434 keer
Bedankt: 1972 keer

krisken schreef:Ik wil uitslapen ja. Aangezien ik meerdere 24u shiften per week doe lijkt dit me wel een privilege dat ik me kan toe eigenen. Maar een ontbijt is iets dat in een groot aantal hotels nu éénmaal standaard is.
Als je kan gaan ontbijten tussen 7 en 11u zie ik het probleem niet (idem voor het avondeten).

Voor zover ik weet zijn dat ook zowat de enige "regeltjes".
phildww
Pro Member
Pro Member
Berichten: 386
Lid geworden op: 05 aug 2009, 21:57
Uitgedeelde bedankjes: 19 keer
Bedankt: 41 keer

We gingen indertijd in Frankrijk altijd naar een camping uit de Les Castels keten: https://www.les-castels.com: 'n unieke locatie, meestal in een park rond een verlaten kasteel, of een monument.
Voor de rest, nog wat tips van iemand die jarenlang kampeerde met gezin van 5 personen:
- neem een 4 sterren camping, je betaalt iets meer maar krijgt veel meer terug.: proper sanitair, groene schaduwrijke plaatsen, veel ruimte,...
- investeer in goed materiaal. bv. we namen nooit elektriciteit maar hadden een frigobox die kon werken op gas, autostekker en 240V: https://www.coolblue.be/nl/product/7708 ... risch.html. De onze gaat al 20 jaar mee intussen (nog dagelijks gebruikt door dochter op haar kot). Ook voor een tent: prijs is minder belangrijk dan kwaliteit.
- verplaats je na enkele dagen eens naar een andere camping.
- geniet van de vrijheid en het openluchtleven.
Geen hotel voor mij op vakantie, zit er al genoeg in voor 't werk :|
warpozio2
Elite Poster
Elite Poster
Berichten: 1055
Lid geworden op: 19 okt 2016, 12:36
Uitgedeelde bedankjes: 77 keer
Bedankt: 26 keer

Ik heb ervaring met tent, caravan en mobilehome.
Camperen is voor mij synoniem van een vakantiemet de kinderen in de open lucht.
Opstaan wanneer je zin hebt, eten wanneer je zin hebt, op uitstap wanneer je zin hebt, de kinderen die naar hartelust kunnen spelen en zwemmen op het moment dat we op de camping zijn. Kinderen in bed en nog wat opzitten met een boek ofzo.

Heerlijk
freefoo
Starter
Starter
Berichten: 15
Lid geworden op: 01 okt 2016, 18:36

Idem, ervaringen met tent en ruim 10 jaar met een motorhome.

Er zijn inderdaad regels op campings, maar we genieten van de vrijheid van vrije dagindeling. Soms gaan we naar Disney Parijs en boeken we ginds een hotel. De eerste kaar was dit voor ons een zware aanpassing. Ontbijt tss 8u en 10u, avondeten op dat uur en ‘s middags beter eten zoeken dat je op het park kon terugvinden.

Door het jaar maken we veelal weekendtrips in de Benelux & Duitsland. Eenmaal per jaar gaan we voor de kinderen op camping in Toscane. Ginds is een camping village waar desondanks de grote camping de drukte nooit merkbaar is (buiten de zwembaden).

We gaan dit soort reizen blijven doen zolang de kinderen dit willen doen of zolang de camper wil blijven rijden (inmiddels 10 jaar).

Als de kinderen niet meer meegaan, komt er geen nieuwe camper meer. Het is een dure hobby die afhankelijk van het campermerk heel duur kan uitvallen. We gaan wsl dan opnieuw starten met vliegreizen om eens verder te gaan dan Europa


Verzonden vanaf mijn iPhone met Tapatalk
Feestbeestzaandam
Starter Plus
Starter Plus
Berichten: 44
Lid geworden op: 07 jan 2016, 12:19
Uitgedeelde bedankjes: 1 keer

Ik ga al 20 jaar naar de zelfde camping in duitsland.
Camping asel sud bij de edersee.
Enige camping waar je nog (in een wasmachine trommel) open vuur mag stoken.
En ligt in een mooi natuurgebied.
Geen disco of druk gedoe, gewoon 3 weken relaxen.

Laatste 12 jaar met een tent van 4 bij 6 meter (katoen en ijzeren buizen) plus luifel.
Totale kosten tent 800 euro

Dan heb je natuurlijk nog de stoelen en tafel plus gas etc wat je moet aanschaffen.
Maar dat had ik al van de vorige keren.
Maar ieder jaar schaffen we wat nieuws of vervanging aan.
Zodat het ivm kosten betaalbaar blijft.

21 dagen voor 2 personen inclusief stroom komt op 525 euro terecht.
Gebruikersavatar
on4bam
Moderator
Moderator
Berichten: 5308
Lid geworden op: 05 mei 2006, 16:05
Locatie: 127.0.0.1 of elders
Uitgedeelde bedankjes: 279 keer
Bedankt: 493 keer
Recent bedankt: 13 keer

Voor de langslapers, vanmorgen in ons hotel in Geldrop, ontbijt van 7 tor 12, om 8u30 gaan eten omdat we plannen hadden. Gisteravond ingecheckt terwijl "de sjotterkes" bezig waren, 5 min werk. Geen "regeltjes" gezien. Met de fiets door het dorp gisteravond, avondetenlocatie hadden we thuis opgezocht.
Wel een beetje te warm maar daar valt weinig aan te doen.
Enig nadeel, blijkbaar wordt er in die streek nogal wat Pepsi geschonken.... :bang: Vandaag twee terrasjes links laten liggen eer we bij het derde "echt" konden drinken.
Bye, Maurice
https://on4bam.com
Tim H.
Elite Poster
Elite Poster
Berichten: 759
Lid geworden op: 29 nov 2011, 22:31
Uitgedeelde bedankjes: 15 keer
Bedankt: 38 keer

hier fervente kampeerder met eigen trekcaravan. Afgelopen weekend nog in Munkzwalm gestaan.

Dit jaar de eerste keer gemerkt dat er veel mensen beginnen te kamperen waardoor in het voorjaar meerdere (Nederlandse) campings weken op voorhand reeds vol staan.

tips : ACSI kortingkaart voor het lage seizoen.

Graag tips over leuke campings in Belgie waarbij we op vrijdag niet over Antwerpen moeten rijden (komende van Gent).

Eerder trouwens een fervent reiziger, kamperen is maar een optie zolang we in Europa blijven.

mooiste landen : Ethiopie, Namibie, Vietnam, Equador
mooiste kampeer landen : Hongarije, Kroatie, Frankrijk (alles onder Parijs) en dichtbij Nederland
Plaats reactie

Terug naar “Allerlei”