Zwembad tips

Onderwerpen die nergens anders thuis horen en toch eerder technisch van aard zijn? Post ze hier!
Tomby
Elite Poster
Elite Poster
Berichten: 6348
Lid geworden op: 01 feb 2006, 12:36
Uitgedeelde bedankjes: 1285 keer
Bedankt: 485 keer
Recent bedankt: 2 keer

Gezien het weer, effen een algemeen topic starten voor tips voor eigen zwembad thuis... :)
Vroeger hadden we zo een Intex Easy Set met opblaasrand, maar door de kleine helling van het terras (1.5°) was dat bijna niet goed op te zetten (helde helemaal naar de laagste kant) en met katten die soms op de rand sprongen hadden we ook af en toe een gaatje. Gevolg was dat het meestal maar een paar dagen op stond en we nadien het water terug lieten weglopen.
Nu hebben we een ronde Prism Frame van 3.05m met 4500 l, dus nog relatief klein. Maar door het metal frame, in combinatie met rubberen ondergrond (van die puzzelstuk tegels) is het wel een ideale combinatie en is het de bedoeling die de hele zomer te laten staan. Daarom ook al een startersetje onderhoud bijgekocht met pH-min, chloortabletten met drijver en teststrookjes.

Heb echter duidelijk nog wel extra dingen nodig waarvoor ik wat ervaringen/tips zoek:
* verwarming: hoe goed werken die zonnematten die je tussen pomp en zwembad plaatst ? Intex heeft er zo en ze raden er voor mijn zwembad 2 aan (heb pomp van 3400 l/u). Heb er ook al gezien die meer in een soort dome-vorm zijn in plastic en vermoedelijk optisch ook het zonlicht concentreren. Ik besef wel dat je hiermee alleen opwarming krijgt op zonnige dagen.
* afdekking: je kan gewoon zo'n standaard afdekzeil gebruiken, maar heb er ook al isolerende gezien. Vraag me wel af in welke mate dat zinvol is, gezien de zwembadrand ook niet isoleert.
* chloor-tabletten: in het startersetje staat er in de documentatie dat er ook cyaanzuur vrijkomt en daardoor ook geleidelijk aan de zuurconcentratie van het water toeneemt. Is dat dan simpel te corrigeren met wat pH+ of moet er iets anders gebeuren. Cyaanzuur klinkt niet bepaald gezond, maar ja, dat is met Cl evenmin het geval.
* reiniging: heb nog niets om wat groffer vuil uit het zwembad te krijgen. Is dat gewoon een kwestie van een schepnetje, of is er meer nodig ?

Andere tips ook welkom natuurlijk.
philippe_d
Moderator
Moderator
Berichten: 17487
Lid geworden op: 28 apr 2008, 11:22
Locatie: Waregem
Uitgedeelde bedankjes: 921 keer
Bedankt: 3348 keer
Recent bedankt: 5 keer

Hier staat ook zo'n Intex Easy Set met opblaasrand, 3.66 diameter, 91 cm hoog, dus ca 7.000 liter
Het doet al vele jaren dienst (één klein gaatje, gestopt met een kauwgom :-D )

* ik heb dit jaar een nieuw pompje gekocht (35€), het oude lekte, maar meer nog: de meegeleverde pomp was op 220 Volt, de nieuwe pomp is op 12V (met een 12V 5A externe voeding). Dat is wel veiliger, en kan blijven draaien als er iemand in het zwembad zit, wat ik met een 220V pomp niet wil.
* geen verwarming (buiten het rechtstreekse zonlicht). Temperatuur schommelde de ganse week tussen 25° en 28° (buiten de morgen: 22°, maar we hadden gisteren vergeten het dekzeil op te leggen :-( .
* afdekking: standaard zeil. Ik denk niet dat het zoveel uitmaakt welk zeil, maar het maakt toch wel voor de afkoeling als je het 's avonds afdekt (gaat verdamping tegen): heb het deze morgen ondervonden: water was gekoeld naar 22 vannacht.
* Chloortabletten: geen. Ik gebruik gewoon bleekwater van de Lidl. Bij de eerste vulling een goede scheut (halve bidon), daarna af en toe een kleinere hoeveelheid (1-2 bierglazen). Het voordeel van chloortabletten is misschien wel dat ze iets langzamer het chloor vrijgeven, maar of dat de kost waard is t.o.v gewoon bleekwater?
* Reiniging: pompje draait 24/24, filter om de 2 weken te vervangen. Daarnaast een setje aangeschaft met een schepnet, en ook een stofzuigertje (werkt op de waterleiding).
Het water blijft kraakhelder, maar het is wel nodig om dagelijks te stofzuigen (zand uit de lucht, vallend bladgroen) en te scheppen (vooral dode vliegen).
Tomby schreef:Cyaanzuur klinkt niet bepaald gezond, maar ja, dat is met Cl evenmin het geval.
Het is cyanuurzuur (of beter: isocyanauurzuur). Dit wordt aan de tabelletten toegevoegd als "chloorstabilisator" (chloor breekt af door het zonlicht). Nadeel is als je er teveel (en te lang) van gebruikt, dat de cyanuurzuur concentratie stijgt , wat dan contra-productief begint te werken (het bindt het vrije chloor in het water en vermindert dus de desinfectiekracht (water kan groen worden).
Bij > 70 mg/l moet je dan het zwembad ledigen en heropvullen :-(
Cyanuurzuur kan ook aanleiding geven tot infecties zoals oog- en oorontstekingen!
VoIP: WeePee (vaste nummers geporteerd), Sipgate.de, Sipgate.co.uk, MegaVoip (uitgaand België).
Provider: Proximus Fiber Essential (50/8 mbps down/up).
Modem/Router: Fritz!Box 7590 int, OS 07.50, aangesloten op Proximus ONT (VLAN20).
Telefoon centrale: Euracom 181 achter FritzBox So.
TV: Telenet CI+, Fritz!DVB-C.
Tomby
Elite Poster
Elite Poster
Berichten: 6348
Lid geworden op: 01 feb 2006, 12:36
Uitgedeelde bedankjes: 1285 keer
Bedankt: 485 keer
Recent bedankt: 2 keer

Ondertussen nog redelijk wat opgezocht.

Qua verwarming: die domes zijn 4x zo duur als die Intex matten, maar ook 4x compacter. Ik denk dat ik zelfs 2 matten zou nodig hebben, wat dan 2.4m x 1.2m plaats inneemt, terwijl ik met 1 dome van 60x60cm genoeg heb.
Vraag: ik zie ook vaak bypass kits voorbij komen, voor het geval je pompt zonder dat er zon schijnt. Maar waarvoor is dat dan juist nodig ? Koelt het water zoveel af als het de hele weg door je verwarmingssysteem (mat of dome) aflegt ??

Chloor: moet je bij initiële vulling (leidingwater) een 'chloorshock' doen met granulaat ? Ik ben begonnen met tabletjes (normaal 3 per dag) maar volgens mijn teststrips is het chloorgehalte nog compleet ondermaats. Kan natuurlijk een hoop tabletten toevoegen, maar geen idee hoeveel ik er zou nodig hebben eer het chrloorgehalte op niveau zou zijn. Bleekwater lijkt me :eek: maar volgens Google is dat inderdaad blijkbaar wel een goedkoop alternatief en in de US vrij courant.
ubremoved_539
Deel van't meubilair
Deel van't meubilair
Berichten: 29849
Lid geworden op: 28 okt 2003, 09:17
Uitgedeelde bedankjes: 434 keer
Bedankt: 1972 keer

Indien je een pomp hebt met zandfilter en deze constant laat draaien dan wordt de bypass 's nachts gebruikt om inderdaad niet af te koelen.

De matten op zich werken wel prima, echter het grootste probleem blijft nog altijd de nacht... zelfs met een geisoleerde afdekhoes verlies je 's nachts redelijk wat met temperaturen buiten van 15 graden zoals zelfs met dit warm weer overdag.

Als je start met nieuw/vervuild water dan gebruiken de meeste een chloor "bom".

Dat zijn toch de verhalen die ik hoor van vrienden met een zwembad... zelf ben ik er geen expert in.
philippe_d
Moderator
Moderator
Berichten: 17487
Lid geworden op: 28 apr 2008, 11:22
Locatie: Waregem
Uitgedeelde bedankjes: 921 keer
Bedankt: 3348 keer
Recent bedankt: 5 keer

Tomby schreef: Ik ben begonnen met tabletjes (normaal 3 per dag) maar volgens mijn teststrips is het chloorgehalte nog compleet ondermaats. Kan natuurlijk een hoop tabletten toevoegen, maar geen idee hoeveel ik er zou nodig hebben eer het chrloorgehalte op niveau zou zijn.
Als je een Cl gehalte van 2 ppm wil, in bad van 2.400 liter, dan ga je nog veel tabletjes nodig hebben, denk ik ...
Gooi er 1 litertje bleekwater in, en test morgen nog eens.

Pas natuurlijk op met bleekwater, dat jouw madam haar gekleurde bikini niet plots een ander kleurtje krijgt :L-D .
Laat ze vandaag beter naaktzwemmen :P .
VoIP: WeePee (vaste nummers geporteerd), Sipgate.de, Sipgate.co.uk, MegaVoip (uitgaand België).
Provider: Proximus Fiber Essential (50/8 mbps down/up).
Modem/Router: Fritz!Box 7590 int, OS 07.50, aangesloten op Proximus ONT (VLAN20).
Telefoon centrale: Euracom 181 achter FritzBox So.
TV: Telenet CI+, Fritz!DVB-C.
Gebruikersavatar
Sasuke
userbase crew
userbase crew
Berichten: 5526
Lid geworden op: 13 aug 2003, 20:25
Locatie: Vlaanderen
Uitgedeelde bedankjes: 238 keer
Bedankt: 467 keer
Recent bedankt: 6 keer

Heeft er iemand ervaring met het (goedkoop) ingraven van een zwembad. Ik dacht eigenlijk om een opbouw zwembad met metalen frame in te graven, maar vraag me of ik dat niet te simplistisch zie dan ? Is het doenbaar om half in te graven, dus bad van 1,5m nog 75cm boven de grond houden zodat je niet zo diep moet graven e.d.
Who the fxxk is General Failure and why is he reading my hard disk ?
Afbeelding
Gebruikersavatar
cadsite
Elite Poster
Elite Poster
Berichten: 6111
Lid geworden op: 20 jan 2015, 16:10
Locatie: Kortrijk
Uitgedeelde bedankjes: 244 keer
Bedankt: 582 keer
Recent bedankt: 8 keer

Denk dat die dingen niet gaan overleven als je het water eruit haalt.

Mobiel verstuurd
Gebruikersavatar
heist_175
Moderator
Moderator
Berichten: 14848
Lid geworden op: 07 okt 2010, 09:35
Locatie: Kempen
Uitgedeelde bedankjes: 484 keer
Bedankt: 1043 keer
Recent bedankt: 7 keer

Is het niet gek om in tijden van waterschaarste te praten over een zwembad van 7000 liter?

Praktische vraag, gelinkt aan de Cl etc: waar gaat het water naartoe als je het bad leegt? Ik gok dat uw tuin niet staat/ligt te wachten op gechloreerd water? Anderzijds heb ik nog niemand met een dompelpomp richting DWA aan de slag gezien...
philippe_d
Moderator
Moderator
Berichten: 17487
Lid geworden op: 28 apr 2008, 11:22
Locatie: Waregem
Uitgedeelde bedankjes: 921 keer
Bedankt: 3348 keer
Recent bedankt: 5 keer

Ik heb een regenput van 10.000 liter, die op dit ogenblik (bijna) leeg is. Na gebruik van het bad, kan dit volledig leeglopen naar mijn regenput, en het water wordt dus gerecupereerd.
De laatste 500l of zo komen inderdaad in de tuin/gras terecht. Zo hoog is dat Cl-gehale nu ook niet (ons drinkwater bevat soms meer Cl :-o ) ...
VoIP: WeePee (vaste nummers geporteerd), Sipgate.de, Sipgate.co.uk, MegaVoip (uitgaand België).
Provider: Proximus Fiber Essential (50/8 mbps down/up).
Modem/Router: Fritz!Box 7590 int, OS 07.50, aangesloten op Proximus ONT (VLAN20).
Telefoon centrale: Euracom 181 achter FritzBox So.
TV: Telenet CI+, Fritz!DVB-C.
blaatpraat
Elite Poster
Elite Poster
Berichten: 1300
Lid geworden op: 10 jan 2014, 12:09
Uitgedeelde bedankjes: 32 keer
Bedankt: 103 keer

Hier al jaren ervaring met verschillende types intex baden, dus even een aantal tips geven in functie van mijn ervaring:
* verwarming: ik heb 2 solar bollen, op een bad van +- 8500l.
Dit helpt goed, mijn bad heeft toch 4-5 graden warmer dan andere jaren.

* afdekking: ik heb een isolerend zeil. Ik merk een verschil van 3 graden.
In totaal heb ik dus 7 graden meer door bovenstaande 2 te combineren (nu zit ik aan 32 graden, lekker aangenaam).

* chloor: je hebt 2 soorten:
Traag chloor (tablet) en snel chloor (granulaat).
Beide werken zoals de naamgeving zegt: snel chloor brengt het chloor snel op peil, maar gaat ook snel terug weg.
Traag chloor duurt lang (extreem lang), maar werkt langdurig.
De 'normale' methode is opstarten met snel chloor om het gehalte op peil te brengen, en daarna met een tablet en vlotter dit zo te houden.
Je kunt ook enkel granulaat gebruiken, maar dan moet je iedere 2 dagen een portie toevoegen (= duurder dan tabletten, en meer werk).
Je kunt ook enkel tabletten gebruiken, maar dan ben je 4 weken bezig voordat je het op peil gekregen hebt.

* reiniging: een skimmer helpt al veel om het oppervlak proper te krijgen.
Daarnaast heb ik ook een stofzuiger om de bodem te reinigen.

Als laatste een aantal extra tips:
Een patroonfilter is klote (geraakt verstopt, patronen moet je vervangen, reinigt niet optimaal, heeft geen pompkracht; dit laatste is vooral van belang bij zonnematten/-bollen). Investeer in een zandfilter.
Ja, dit kost 3x zoveel, maar een zandfilter moet je 1x opzetten en daarna kun je er 5 jaar vanaf blijven.

Cyanuurzuur: dit is een terechte waarschuwing, maar dit is enkel van toepassing als je je water jaren blijft behouden.
Als je een opzetzwembad hebt, die je na de zomer terug opbergt, is dit niet van toepassing.
Tenzij je het mis behandelt, krijg je pas teveel cyanuurzuur na een aantal jaar.

Bypass wordt pas aangeraden vanaf 3 solar-stuks in serie.
Dit is voornamelijk zodat je kunt onderhoud doen hieraan (of verwisselen) en terwijl je filter kunt blijven laten draaien.
Anders moet je de toevoer en afvoer afsluiten, en eerst de solarmatten/-bollen ledigen.

Een laatste tip, is het gebruik van O-NET: dit zorgt nog net voor dat tikkeltje extra properheid.
Vooral handig als je in een bosrijke omgeving woont, want zelfs met stofzuigen en skimmer komt er toch nogal wat bladgroen in je water, en O-NET breekt deze mooi af.
Tomby
Elite Poster
Elite Poster
Berichten: 6348
Lid geworden op: 01 feb 2006, 12:36
Uitgedeelde bedankjes: 1285 keer
Bedankt: 485 keer
Recent bedankt: 2 keer

Ondertussen al een paar dagen ervaring (voor zover je dat woord mag gebruiken in combinatie met 'paar dagen' :)).
Had zaterdag een afdekzeil én een solar cover gekocht die ik vrij goedkoop in de Carrefour zag liggen (was goedkoper dan menig online shop). Die solar cover is eigenlijk wel niets anders dan een op maat gesneden vel bubbelplastic :P. Maar het effect was wel zeer goed merkbaar. 's Morgens enkel het afdekzeil eraf en dan de zon laten schijnen op de bubbels. Toen ik rond 16u in het bad wou, merkte je wel heel goed hoe warm de bovenste waterlaag had. Dieper was het uiteraard wel kouder, maar al bij al was het water zeker warm genoeg, en dat zonder extra opwarming. Heb nu toch ook wel zo een zonnecollector besteld om het nog ietsje warmer te krijgen. Een bypass heb ik nog niet gekocht, maar ik kan me ook niet inbeelden dat het water zo snel zou afkoelen als er geen zon is.

Ik lees nu wel in een FAQ van Intex dat je de filterpomp niet mag laten draaien terwijl je in het bad zit ? De kinderen vinden het juist geweldig om met die waterstraal aan de inlet te spelen (bad is niet helemaal vol, dus de inlet zit maar net onder water). En met zo een zonnecollector wordt dat wellicht nog leuker aangezien er dan warm water uit zal komen.

blaatpraat schreef: * chloor: je hebt 2 soorten:
Traag chloor (tablet) en snel chloor (granulaat).
Beide werken zoals de naamgeving zegt: snel chloor brengt het chloor snel op peil, maar gaat ook snel terug weg.
Traag chloor duurt lang (extreem lang), maar werkt langdurig.
De 'normale' methode is opstarten met snel chloor om het gehalte op peil te brengen, en daarna met een tablet en vlotter dit zo te houden.
Je kunt ook enkel granulaat gebruiken, maar dan moet je iedere 2 dagen een portie toevoegen (= duurder dan tabletten, en meer werk).
Je kunt ook enkel tabletten gebruiken, maar dan ben je 4 weken bezig voordat je het op peil gekregen hebt.
Ik blijf wel last hebben om die chloor-behandeling goed te begrijpen. Die tabletjes (2.7g) zijn zogezegd traag chloor, maar die zijn in minder dan een uur volledig opgelost. Of is de trage werking eerder een kwestie dat eens opgelost in het water, ze dan nog altijd traag het chloor afgeven ?
Volgens de bijsluiter verhoogt 1 tablet in 1m³ het chloorgehalte met 1.5 ppm. Dus in mijn bad met 4000 l zouden 4 tabletjes er dan eigenlijk al voor moeten zorgen dat het chloorgehalte 1.5ppm stijgt, terwijl de aanbevolen ppm sowieso tussen 1 en 3 ppm is ?!
sky
Elite Poster
Elite Poster
Berichten: 1366
Lid geworden op: 22 mei 2003, 20:23
Locatie: Gent
Uitgedeelde bedankjes: 47 keer
Bedankt: 112 keer
Recent bedankt: 3 keer

We hebben hier thuis jaren een intex ultra frame van 7.33 x 3.60 x 1.30 gehad, goed voor zo een 30.000 liter.
Met 20m² epdm zonnematten, 12kW warmtepomp, elektronische temperatuur regeling met driewegklep, .....

Over het algemeen zijn de meeste mensen het erover eens dat die solarbollen zijn geld niet waard zijn.
Als je verwarming wilt investeer dan in epdm zonnematten. De regel is dat je min.75% van de oppervlakte van je zwembad in zonnenmatten moet leggen. Dus 26m² zwembad oppervlakte --> 20m² epdm. Bij het weer zoals de voorbij weken haal je dan met gemak 30°C, wel niet na de eerste dag natuurlijk. Zo een zwembad is niet op 1,2,3 opgewarmd. De elektronische temp. regeling zorgde ervoor dat 's nachts het water niet door de matten gestuurd werd omdat dan je zwembad afkoelt. Moest je zowel zonnematten als een warmtepomp zetten, dan moet het water eerst (gedeeltelijk, hengt wat af van het debiet van je pomp, matten, ...) door de zonnematten, dan pas door je warmtepomp. Dus beide niet parallel zetten, maar achter elkaar.

Je zwembadpomp en zandfilter zijn zowat het belangrijkste van je installatie, alsook de buizen en kranen en verdelers. Als je een zware filter aanschaft, investeer dan eventueel in buizen en kranen van 63mm ipv de standaard van 50mm. zowel tussen je pomp en filter als naar de verdelers.
Zeker als je het water naar het dak van je garage wilt pomp omdat daar bv de zonnematten liggen, heb je een pomp nodig die een goede opvoerhoogte heeft bij een voldoende debiet.

Die standaard intex skimmer is "brol" om het zomaar te zeggen. Als je je pomp aanzet terwijl je in het zwembad zit, ligt die gegarandeerd na 5min. op de bodem van het zwembad. Ik had 2 zwembadskimmers ingebouwd in mijn ultra farme. Was wel even spannend, want je moet snijden in het doek van je ultra frame om die skimmer te kunnen inbouwen. (best eerst de skimmer rand plaatsen en door het ultra frame schroeven, voor je snijdt, anders scheurt het zwembad helemaal door :-) ) Maar het resultaat was wel geslaagd.
http://www.zwembad.eu/ipl/skimmerset-sm ... etalkl.jpg

Met chloortabletten heb je weinig problemen, een goede watertester is wel een must. (bv: http://www.zwembad.eu/watertester/aquac ... test-p3264) . Met alleen chloor en ph kom je er meestal niet. Alkaliniteit is ook best in het oog te houden. En dan heb je nog vrije en gebonden chloor, ....

Verder is het allerbelangrijkste, eerst een juist ph, dan pas de chloor regelen. PH niet correct (een ph van 6.7 of 7.3 is een wereld van verschil) is om misserie vragen, zeker als je water richting +28°C gaat.
(ps: na een onweer met bliksem, altijd dadelijk je ph en chloor terug bijregelen, een bliksem kan ervoor zorgen dat je chloor verdwenen is)
En op die momenten is vloeibare chloor wel een must Met tabletten duurt het dan veel te lang om je chloor terug op peil te krijgen.

Vlokkenmiddel (tabletten) en anti algen is ook onontbeerlijk. Verder een schepnet en als je zandfilter goed werkt is een manuele stofzuiger meer dan voldoende.

Ik kan nog wel even doorgaan, maar als je vragen hebt, dan hoor ik het wel.
Tomby
Elite Poster
Elite Poster
Berichten: 6348
Lid geworden op: 01 feb 2006, 12:36
Uitgedeelde bedankjes: 1285 keer
Bedankt: 485 keer
Recent bedankt: 2 keer

Gisteren en eergisteren eens 4 tabletjes ipv 3 gebruikt. Tot mijn verbazing gaf het strookje 2 uur later al 3 ppm Cl weer. Dus heb helemaal niet met granulaat moeten werken. 24u later echter is het Cl gehalte weer gedaald tot 0.5 ppm. Komt dit omdat mijn tabletjes veel te snel oplossen, en doe ik het daarom beter 2x daags (bvb 2 's morgens en 1 's avonds) ?

Ondertussen ook de zonnebol geinstalleerd. Vooralsnog niet echt veel effect, maar alhoewel de zon volop schijnt geeft ze ook nog niet echt veel warmte. Merk ook aan de bol zelf die niet echt warm heeft (ook niet op de zwarte plaatsen waar er geen water door stroomt). Laat je trouwens de transparante koepel geinstalleerd of neem je die af ? De beknopte handleiding zegt hier niets over, terwijl de koepel wel duidelijk gemaakt is om er gemakkelijk af te halen.
charlez
Pro Member
Pro Member
Berichten: 312
Lid geworden op: 13 apr 2017, 08:02
Uitgedeelde bedankjes: 6 keer
Bedankt: 24 keer

Je kan er best ook een solar cover op leggen.
Gisteren 19° vandaag 27° met 2 bollen en solar cover (6500l).

Heb de indruk wanneer je de tabletten in choorvlotter steekt, dat heel lang duurt voordat ze oplossen en dus het gehalte zakt.
Terwijl je ze in het aanzuigstuk plaatst ze veel sneller oplossen en min of meer gehalte op pijl blijft.
Enige nadeel is, dat ze dan soms de aanzuigkracht beetje weg nemen.
Tomby
Elite Poster
Elite Poster
Berichten: 6348
Lid geworden op: 01 feb 2006, 12:36
Uitgedeelde bedankjes: 1285 keer
Bedankt: 485 keer
Recent bedankt: 2 keer

charlez schreef:Je kan er best ook een solar cover op leggen.
Gisteren 19° vandaag 27° met 2 bollen en solar cover (6500l).
Die hadden we al en maakt op zich ook al veel verschil, zie hierboven. Momenteel 26° maar niet echt de indruk dat er warmer water in het bad pompt. We hebben ook nog een gewone cover die daar bovenop ligt als de zon niet op het bad schijnt.
charlez schreef:Heb de indruk wanneer je de tabletten in choorvlotter steekt, dat heel lang duurt voordat ze oplossen en dus het gehalte zakt.
Neen, zoals ik al schreef lossen ze heel rap op. Na een uur of zo is de drijver al leeg. Wanneer ik dan een uur later (om nog wat betere menging/circulatie te hebben) zit ik dus aan 3ppm. Maar 's anderdaags tegen dat ik opnieuw chloreer, zit het maar weer aan 0.5ppm.
vverbeke
Elite Poster
Elite Poster
Berichten: 935
Lid geworden op: 19 mei 2009, 11:31
Uitgedeelde bedankjes: 60 keer
Bedankt: 94 keer

Er staat hier zo'n Intex opbouwzwembad met zo'n 2 m² water in. Ik heb eens traagwerkend chloor gekocht om niet om de vijf botten nieuwe chloortabletten te moeten toevoegen. Niet van die megatabletten voor grote zwembaden maar kleinere tabletten (20 g). Volgens de info die erbij zit heb ik voldoende met één tablet per 8 dagen. Wanneer ik mijn water test geeft die tester aan dat er geen chloor in zit. Nochtans ruik je duidelijk de chloor als je het zeil eraf haalt en blijft het water (momenteel) proper. Geen idee wat hier aan de hand is.
@home: VDSL 100/35 • @work: fiber 200/200 + fiber 300/50 + cable 240/30
Tomby
Elite Poster
Elite Poster
Berichten: 6348
Lid geworden op: 01 feb 2006, 12:36
Uitgedeelde bedankjes: 1285 keer
Bedankt: 485 keer
Recent bedankt: 2 keer

Tomby schreef:Momenteel 26° maar niet echt de indruk dat er warmer water in het bad pompt.
Nice, vandaag al 29°C :beerchug: .
charlez
Pro Member
Pro Member
Berichten: 312
Lid geworden op: 13 apr 2017, 08:02
Uitgedeelde bedankjes: 6 keer
Bedankt: 24 keer

vverbeke schreef:Er staat hier zo'n Intex opbouwzwembad met zo'n 2 m² water in. Ik heb eens traagwerkend chloor gekocht om niet om de vijf botten nieuwe chloortabletten te moeten toevoegen. Niet van die megatabletten voor grote zwembaden maar kleinere tabletten (20 g). Volgens de info die erbij zit heb ik voldoende met één tablet per 8 dagen. Wanneer ik mijn water test geeft die tester aan dat er geen chloor in zit. Nochtans ruik je duidelijk de chloor als je het zeil eraf haalt en blijft het water (momenteel) proper. Geen idee wat hier aan de hand is.
Als je opstart kan je best een chloorchock geven met vloeibare chloor of granulaat.
vverbeke
Elite Poster
Elite Poster
Berichten: 935
Lid geworden op: 19 mei 2009, 11:31
Uitgedeelde bedankjes: 60 keer
Bedankt: 94 keer

Opstart met snelle chloor was al gebeurd hoor. Nu, vandaag nog eens gemeten en nu wel goeie chloorwaarden, het had misschien wat tijd nodig.
@home: VDSL 100/35 • @work: fiber 200/200 + fiber 300/50 + cable 240/30
Tomby
Elite Poster
Elite Poster
Berichten: 6348
Lid geworden op: 01 feb 2006, 12:36
Uitgedeelde bedankjes: 1285 keer
Bedankt: 485 keer
Recent bedankt: 2 keer

Even een oud topic terug oprakelen, gezien het er weer de tijd van het jaar voor is (alhoewel, dezer dagen... :roll: ).
Ons zwembad is 2 weken geleden terug opgezet en ben nu door mijn originele voorraad chloor. Dat waren kleine 2.7g tabletjes die zeer snel oplossen (binnen de 2u). Dagelijks 3 tabletjes werkte perfect, en door de kleine size en snelle oplossing was het zeer gemakkelijk om juist te doseren.

Heb nu echter de meer courante 20g tabletjes die zeer traag oplossen. Volgens de FAQ van de zwembad-verkoper moet ik voor mijn zwembad (4500 l)2 tabletten gebruiken, die dan 5 dagen meegaan. Mijn vraag is echter hoe je de dosering dan juist doet ? Ik werk moet zo'n simpele drijver. Is het een kwestie van dan goed te monitoren en de drijver een tijd uit het zwembad te nemen als je ziet dat de chloor te snel oplost ? Of kan het ook via de instelbare gleufjes van de drijver, door die bvb halfdicht te doen, als je ziet dat het te snel gaat ? Ik zou echter denken dat die tabletten zich niets aantrekken van die gleufjes, en gewoon blijven oplossen... (tenzij ze trager beginnen oplossen als de Cl-concentratie in het beetje water in de drijver hoger wordt).

Nieuwe tips welkom dus :).
Jorg
Starter
Starter
Berichten: 16
Lid geworden op: 06 jul 2019, 12:59
Uitgedeelde bedankjes: 1 keer

Best gebruik je gewoon een eigen dagelijkse dosering van bleekwater.
Goedkoop, werkt goed en zelf regelbaar

Wij gebruiken zulk een tabletten enkel als we voor langere tijd op vakantie zijn.
Gebruikersavatar
raf1
Elite Poster
Elite Poster
Berichten: 5780
Lid geworden op: 17 nov 2009, 22:39
Uitgedeelde bedankjes: 261 keer
Bedankt: 1770 keer
Recent bedankt: 10 keer

Met de instelbare gleufjes regel je inderdaad de dosering. Het chloor verdeelt zich door de stroom water die door de gleufjes in- en uitvloeit. Er moet dus steeds wat wind of stroming op het wateroppervlak zijn zodat de drijver wat beweegt en het chloor zich kan verspreiden. Of zo'n drijver het chloor écht goed verspreidt is lang niet zeker. Idealiter koop je voor 5 à 10 euro ook een test kit pH en chloor waarmee je regelmatig controle doet van de waarden.
qless
Elite Poster
Elite Poster
Berichten: 1605
Lid geworden op: 13 dec 2002, 11:44
Locatie: Lokeren
Uitgedeelde bedankjes: 17 keer
Bedankt: 149 keer

We hebben voor een zoutsysteem gekozen, 50 kilo zout in het zwembad, een een intex zout/chloor machine die van het zout een chloor maakt. Water is lichtzout (geen zeewater) en op de ontkalken van de elektroplaten na geen onderhoud aan.
sky
Elite Poster
Elite Poster
Berichten: 1366
Lid geworden op: 22 mei 2003, 20:23
Locatie: Gent
Uitgedeelde bedankjes: 47 keer
Bedankt: 112 keer
Recent bedankt: 3 keer

Eerste en meest belangrijke s je ph waarde, veel belangrijker dan je chloor.
Als je ph waarde te verl afwijkt ga je je chloor ook nooit juist krijgen.

Als je trouwens veel vloeibare chloor gebruikt, zal je ph waarde omhoog gaan, dan heb je dus ph- of zoutzuur nodig om het terug omlaag te krijgen.

In mijn intex ultra frame heb ik indertijd de drijvende skimmer eruit gesmeten en aan weerszijde inbouw skimmer gemaakt, mijn chloorblokken legde altijd rechtstreeks in de skimmer.
ubremoved_22196
Elite Poster
Elite Poster
Berichten: 3131
Lid geworden op: 18 apr 2013, 09:41
Locatie: Leuven
Uitgedeelde bedankjes: 351 keer
Bedankt: 222 keer

Een vriendin van mij heeft zo'n intex Jacuzzi en heeft er enkel problemen mee. PH 8,4, chloor te laag. Als ze chloor bij voegt gaat de ph nog naar omhoog en dan vraagt die natuurlijk aan mij om uitleg. Ik heb daar dus 0,0 verstand van. :)

Twee weken terug was het water ineens rood, daarna melkwit. Ik vraag me echt af hoeveel je verkeerd kan doen.
axs
Moderator
Moderator
Berichten: 2630
Lid geworden op: 18 dec 2010, 11:56
Uitgedeelde bedankjes: 445 keer
Bedankt: 221 keer

Eerst je pH op peil krijgen, Dan je chloor.
En al zeker niet die bestway (of andere el cheapo) teststrips gebruiken. Kloppen van geen kanten.
Flippi
Elite Poster
Elite Poster
Berichten: 895
Lid geworden op: 26 jan 2011, 18:44
Uitgedeelde bedankjes: 92 keer
Bedankt: 80 keer
Recent bedankt: 1 keer

Slafes schreef:Een vriendin van mij heeft zo'n intex Jacuzzi en heeft er enkel problemen mee. PH 8,4, chloor te laag. Als ze chloor bij voegt gaat de ph nog naar omhoog en dan vraagt die natuurlijk aan mij om uitleg. Ik heb daar dus 0,0 verstand van. :)

Twee weken terug was het water ineens rood, daarna melkwit. Ik vraag me echt af hoeveel je verkeerd kan doen.
Dit gaat meer de kant uit van een chemisch stort... Wie weet welke scheikundige en/of bacteriologische processen daar aan de gang zijn. 8,4 is echt véél te hoog.

Ik vraag me af of het dan niet beter is om vanaf nul te herbeginnen met proper water en de basisregel te respecteren: breng eerst de pH in orde (tussen 7,2 en 7,6) en zorg daarna voor de chlorering.

Let op, de pH zal hoogstwaarschijnlijk wel in orde zijn na het vullen, maar zal kort nadien al stijgen omdat CO2 wordt vrijgesteld (afkomstig van carbonaten in het leidingwater). Het komt er hem op aan om die pH dan steeds weer naar beneden te corrigeren met een product dat in de handel bekend staat onder de naam pH-min. Op een bepaald moment bereik je een evenwicht waarbij de pH praktisch niet meer stijgt (of in elk geval veel trager dan in het begin).

Pas bij een correcte pH gaat chloor zijn desinfecterende werking kunnen doen. Bij een te lage pH desinfecteert de chloor ook, maar is hij veel corrosiever en kan het materiaal van het zwembad worden aangetast, vandaar nooit onder pH 7,0 gaan.

Ik maak mij eigenlijk nooit veel zorgen over de chlorering (die ik doe met tabletten). Ligt er een tablet in de skimmer, dan zal er wel chloor in het water zitten ook. Je kunt dit ook ruiken. Niet altijd direct aan het zwembad, maar vul eens een flesje met wat zwembadwater, sluit het af en schud het eens. Open het en ruik er aan, je ruikt de chloor.
Ik leg een grote chloortablet van 200 gram in de skimmer zodat er een vlotte circulatie van het water langs gebeurt. Ik heb ook nog gebruik gemaakt van een doseervlotter, maar had de indruk dat er op die manier geen goede dosering/verdeling van de chloor was.
Na 2 dagen is de tablet opgelost, maar dat wil niet zeggen dat er onmiddellijk een nieuwe in moet. Tot 2 dagen daarna zit er nog steeds voldoende chloor in het water. Ons zwembad is er een van Intex van ongeveer 18 tot 20 m³.

Ik controleer de pH dagelijks. Niet met teststrips, want die zijn voor mijn part niet duidelijk genoeg, maar met een degelijk pH-meter die af en toe ook eens herijkt moet worden. https://www.hannainstruments.co.uk/pock ... ester.html mocht het je interesseren. Kost wel wat, maar ik heb ook het hele proces moeten doorlopen, gaande van strips tot gekleurde vloeistoffen die je moet vergelijken met een kleurkaart, enz... Allemaal schoon in theorie, maar wat mij betreft onwerkbaar. Liever iets investeren in een goede pH-meter en komaf maken met de waterproblemen (die ik ook heb gehad in het begin).

Ik heb ook nog een tester voor vrije chloor, maar zoals gezegd: is je pH correct en doseer je de chloor volgens de aanwijzing op de verpakking, dan zit je automatisch goed. https://www.hannainstruments.co.uk/pock ... sting.html is degene die ik gebruik.

Het vraagt wel wat opvolging en het stopt niet bij een zwembad kopen en vullen, de uitdaging volgt nadien...
ubremoved_22196
Elite Poster
Elite Poster
Berichten: 3131
Lid geworden op: 18 apr 2013, 09:41
Locatie: Leuven
Uitgedeelde bedankjes: 351 keer
Bedankt: 222 keer

Heb het zo doorgegeven, ze had al een meter gekocht en PH- product ondertussen en ik heb sterke vermoedens dat de zoon en zijn vrienden gewoon idioot veel zonnebrandolie hebben gesmeerd en dan er in zijn gaan zitten...
Gebruikersavatar
henkdee
Member
Member
Berichten: 82
Lid geworden op: 08 jun 2019, 11:28
Uitgedeelde bedankjes: 39 keer
Bedankt: 1 keer

ik heb heb 6000 liter intex bad waar continue 2 tabletten van 20g in de verdeler zitten, bij niet gebruik ligt er een bubble foam op en de pomp draait continu.
trek mij niks meer aan van ph, als er een hittegolf is is het moeilijk om groen water tegen te houden, dan ververs ik het zwembad liever ipv er nog meer dure chemische rommel in te gooien ;)

so far so good ;)
ONE + 4 sims
Tomby
Elite Poster
Elite Poster
Berichten: 6348
Lid geworden op: 01 feb 2006, 12:36
Uitgedeelde bedankjes: 1285 keer
Bedankt: 485 keer
Recent bedankt: 2 keer

Amai, zoveel miserie en ingewikkelde processen dat ik hier lees. Vorig jaar heeft ons zwembad 2 maand buiten gestaan, en heb totaal geen problemen gehad, ondanks het gebruik van die goedkope teststrips. Water was altijd loepzuiver, enkel af en toe eens met schepnetje wat drijvende beestjes of ander vuil van het oppervlak halen, en voor de bodem hebben we zo een 'stofzuigerkop' die je aan de tuinslang hangt, en die door onderdruk te genereren het vuil in een zakje zuigt. Werkt gewoon perfect.

Nu, ivm mijn 20g tabletjes, ga ik dus gewoon nu dagelijks het Cl gehalte testen, en dan wat spelen met zowel de openingen van de drijver, als met het aantal uren dat de pomp draait. Ik vermoed dat dat deze week, met het koude weer, en dus geen gezwem, sowieso een pak minder Cl zal behoeven.
qless
Elite Poster
Elite Poster
Berichten: 1605
Lid geworden op: 13 dec 2002, 11:44
Locatie: Lokeren
Uitgedeelde bedankjes: 17 keer
Bedankt: 149 keer

Afbeelding

Onze pompopstelling voor intex opzetbad van 5,5 bij 2,7.
Zandfilter (gevuld met glas parels), zoutelectrolyse apperaat.

Elk jaar bij opzetten is het vullen, 50 kg zout toevoegen en klaar voor de rest van het seizoen. (Afgezien van zwembad zelf zuigen en de filter af en toe te laten rinsen)
sky
Elite Poster
Elite Poster
Berichten: 1366
Lid geworden op: 22 mei 2003, 20:23
Locatie: Gent
Uitgedeelde bedankjes: 47 keer
Bedankt: 112 keer
Recent bedankt: 3 keer

30.000 liter water laat je niet zomaar elke 2 maand weglopen als je water groen, of melkachtig wordt.
Dan moet je zorgen dat alles tip top blijft.
Zwembad bleef ook in de winter buiten staan, gevuld, water werd dus niet elk jaar ververst.

Pompinstallatie met automatische driewegkraan, aansluiten voor warmtepomp en zonnematten en met bypass voor 's nachts.
Bijlagen
Naamloos.jpg
Gebruikersavatar
heist_175
Moderator
Moderator
Berichten: 14848
Lid geworden op: 07 okt 2010, 09:35
Locatie: Kempen
Uitgedeelde bedankjes: 484 keer
Bedankt: 1043 keer
Recent bedankt: 7 keer

Het zwembadseizoen zal dra starten, dus pikken we dit topic even onder het stof op.

2 jaar geleden merkten we dat als het water veel warmer was (toen nog door de zon), de kinderen veel langer in het water bleven (wat eigenlijk niet zo verbazingwekkend is :)).
Vorig jaar kochten we een spiraal om in een terraskachel te hangen, zodat het zwembadwater opgewarmd kon worden dmv hout stoken. Dat ging eigenlijk heel goed, behalve dat het wel "gedoe" was: slangen aansluiten, vuurtje aansteken en constant bijvullen, ... Kortom: ik zocht voor dit jaar iets anders:
Gas is impressionant duur (in gasflessen) om een zwembad warm te stoken, dus kwam ik op elektrisch uit: ofwel 1:1 elektrisch, ofwel met een warmtepomp (€600 > ... in aanschaf, zonder pomp).

Ik had in gedachten: nieuwe filterpomp met filterparels, nieuwe warmtepomp en klaar.
Maar bij het herlezen van dit topic moet je eigenlijk een Master in de Chemie hebben om een zwembad enkele maanden in zindelijke staat te houden?
- ik zie meettoestellen van €100+ passeren (per stuk, voor pH en Cl)
- hoe regel je pH dan wel Cl
- waarom een bypass

Het zwembad(je) in kwestie is een Intex "plonsbad" van 3x2 met 3m³ water.
bruma
Elite Poster
Elite Poster
Berichten: 1800
Lid geworden op: 06 jan 2014, 13:45
Uitgedeelde bedankjes: 46 keer
Bedankt: 89 keer
Recent bedankt: 1 keer

Gasflessen zijn inderdaad pokkeduur, ik dacht dat LPG even goed is maar merkelijk goedkoper is.
Je moet wel een LPG fles aanschaffen, voor beperkt verbruik duur.
Gebruikersavatar
Block
Erelid
Erelid
Berichten: 1921
Lid geworden op: 31 jul 2005, 01:08
Uitgedeelde bedankjes: 160 keer
Bedankt: 110 keer
Recent bedankt: 4 keer

Wij hebben bij de fun de hotsplash gekocht. Klein maar krachtig toestel. www.hotsplash.eu

Meters en filterpomp komen van craenenbroeck, is anders inderdaad veel te duur.

Bij opzetzwembaden heb je toch iets nodig om te verwarmen, zwembad koelt toch tijdens de nacht toch flink af.
select replace * from userbase.be where topic ('got hostile', 'got friendly and polite');
Grigri
Plus Member
Plus Member
Berichten: 214
Lid geworden op: 25 maa 2012, 20:07
Uitgedeelde bedankjes: 13 keer
Bedankt: 33 keer

heist_175 schreef:Het zwembadseizoen zal dra starten, dus pikken we dit topic even onder het stof op.

2 jaar geleden merkten we dat als het water veel warmer was (toen nog door de zon), de kinderen veel langer in het water bleven (wat eigenlijk niet zo verbazingwekkend is :)). Kortom: ik zocht voor dit jaar iets anders:
Ik had in gedachten: nieuwe filterpomp met filterparels, nieuwe warmtepomp en klaar.
Maar bij het herlezen van dit topic moet je eigenlijk een Master in de Chemie hebben om een zwembad enkele maanden in zindelijke staat te houden?
- ik zie meettoestellen van €100+ passeren (per stuk, voor pH en Cl)
- hoe regel je pH dan wel Cl
- waarom een bypass
Het zwembad(je) in kwestie is een Intex "plonsbad" van 3x2 met 3m³ water.
Met dit volume lijkt een warmtepomp een beetje overkill, waarom niet een https://www.esc-grossiste.fr/boutique/c ... oolex.html? Je bent er vanaf voor veel minder en er is geen onderhoud noch electriciteitsverbruik aan. Heb een gelijkaardig polycarbonaat zonnebollensysteem voor een veel groter bad (+/- 90m3) en we zwemmen steeds in water tussen 25 en 29 graden (als er zon is uiteraard).

Wat metingen betreft: de strips van aquacheck zijn betrouwbaar, ik gebruik al jaren die van Lamotte (Insta-test 6-in-1 met vrij/totaal chloor én ook alkaliniteit en hardheid). Te verkrijgen via https://www.aquatechno.be/waterbehandel ... ps-6-in-1/ (ook op Amazon.nl). De kostprijs is jaarlijks een fractie van die meettoestellen (je moet meerdere toestellen aanschaffen en vergeet niet: jaarlijks calibreren!) en je hebt met de strips evenveel of meer informatie. Doe wel niet langer dan 2 seizoenen met 1 tube strips (en hou ze droog!).

Wat waterwaarden betreft: EERST de alkaliniteit aanpassen (= bufferwaarde, éénmalig corrigeren bij het vullen), vervolgens de hardheid (éénmalig bij het vullen, minder van belang in Intex bad), DAN PAS de pH (pH regelen is veel simpeler als de alkaliniteit in orde is, bijna nooit meer groen water, wekelijks te regelen) en PAS ALS LAATSTE de chloorwaarden doseren (chloor werkt niet goed als de pH niet perfect staat, wekelijks te regelen). Natriumbicarbonaat is bij de drogist of online te vinden, idem voor calciumchloride. Let op met zoutzuur! Bij Intex baden zou ik met een zachter zuur of gewoon pH min werken (zeker voor jouw volume). In bijlage richtwaarden die ik al jaren gebruik (te gebruiken op eigen risico, ik neem geen enkele juridische verantwoordelijkheid!). Ben je het wekelijks hanteren van chloortabletten beu, plaats dan een tabletten dispenser: https://www.toppy.nl/product/10074/hayw ... -euro.html

Een bypass is zinvol als je wil vermijden van over te verwarmen (boven de 30° wordt het echt wel te heet) of als je gewoon wil filteren zonder te verwarmen (aan het begin of einde van het seizoen in april of einde september, vooral voor inbouwbaden).

Succes ermee!
Bijlagen
Doseringen chemicalieën_def.doc
(26.5 KiB) 56 keer gedownload
Gebruikersavatar
bke
Elite Poster
Elite Poster
Berichten: 1008
Lid geworden op: 22 apr 2004, 20:41
Uitgedeelde bedankjes: 5 keer
Bedankt: 6 keer

Wat een mooi overzichtje Grigri, thanks!

Ik verlang al om terug mijn Intex Easy Set badje uit te halen, maar het is nog wat heel vroeg... 8)
Vorige week hebben we een Intex PureSpa Greywood Deluxe 4P aangeschaft, na heel lang twijfelen i.v.m stroomverbruik. Heel tevreden over, maar ja het stroomverbruik hé... :?

Voor ons zwembadje gebruik ik gewoon chloortabletjes in de drijvende "vlotter" en bij opstart snelchloorgranulaat of vloeibare natriumhypochloriet / chloorstabil. 2 jaar geen enkel probleem gehad, maar ik verzorg het water wel na elk gebruik: waarden testen en vuil uitscheppen met een netje en consequent het afdekzeil erop bij niet-gebruik.

Nu ben ik aan het experimenteren met waterstofperoxide (H2O2) als ontsmettingsmiddel in onze spa omdat ik geen chloorwalm van 38°C op mijn longen wil tijdens het bubbelen... Het is veel duurder dan chloor en vraagt wat meer moeite om het water goed te houden, maar in deze tijden (corona) heb ik mijn bezighouding ermee. Mijn bevindingen na 1 week: tijdens gewoon gebruik zakt de concentratie waterstofperoxide niet veel en stijgt de pH ook niet veel. Na 20 minuten bubbelen stijgt de pH-waarde enorm doordat de waterstofperoxide geactiveerd wordt door de beweging van het water. Er wordt pure zuurstof gevormd en bacteriën worden verbrand. De pH-waarde gaat gemakkelijk van 7,5 naar 8,6. Als ik dan 80ml zoutzuur 23% toevoeg en goed vermeng, kom ik terug op pH 7,5. Volgens mij komt de stijging van de pH doordat de H2O2 ontbindt in 2 OH- radicalen.

Als het water op deze manier goed blijft, is het voor mij wel de kost waard om waterstofperoxide te gebruiken en niet vergast te worden door chloordampen. Benodigdheden:

-waterstofperoxide 12% (ik voeg nu 90ml toe na gebruik om de waarde terug boven de 100ppm te krijgen, in werkelijkheid is deze eigenlijk >1000 PPM na het toevoegen, maar zakt onder de 100 na gebruik met bubbelfunctie)
-zoutzuur 23%
-teststrips om waterstofperoxide te meten
-pH meter
Ares: (CPU) AMD Ryzen 1800x (RAM) 16GB DDR4 (HDD) Samsung Spinpoint F1 1TB (SSD) Samsung 970 EVO 250 GB (VGA) NVidia GeForce 1050 Ti 4GB (OS) Windows 10 Pro
Apollo: (CPU) AMD FX 8300 (RAM) 8GB DDR3 (HDD) Samsung Spinpoint F1 1TB (SSD) Samsung 850 EVO 256GB (VGA) AMD Radeon HD 5850 (OS) Windows 10 Pro
Gebruikersavatar
heist_175
Moderator
Moderator
Berichten: 14848
Lid geworden op: 07 okt 2010, 09:35
Locatie: Kempen
Uitgedeelde bedankjes: 484 keer
Bedankt: 1043 keer
Recent bedankt: 7 keer

Grigri schreef:
heist_175 schreef:Het zwembadseizoen zal dra starten
(...)
Het zwembad(je) in kwestie is een Intex "plonsbad" van 3x2 met 3m³ water.
Met dit volume lijkt een warmtepomp een beetje overkill, waarom niet een https://www.esc-grossiste.fr/boutique/c ... oolex.html? Je bent er vanaf voor veel minder en er is geen onderhoud noch electriciteitsverbruik aan. Heb een gelijkaardig polycarbonaat zonnebollensysteem voor een veel groter bad (+/- 90m3) en we zwemmen steeds in water tussen 25 en 29 graden (als er zon is uiteraard).
Ik Ik kan totaal niet inschatten hoe zo'n zwarte bol werkt, een warmtepomp kan je uitrekenen en kan je op vertrouwen :).
In bijlage richtwaarden die ik al jaren gebruik (te gebruiken op eigen risico, ik neem geen enkele juridische verantwoordelijkheid!). Ben je het wekelijks hanteren van chloortabletten beu, plaats dan een tabletten dispenser: https://www.toppy.nl/product/10074/hayw ... -euro.html
@disclaimer
De gebruikte dosis is met een disclaimer, ieders zwembad is anders.
Maar wat er nodig is om al die parameters te beïnvloeden, is toch correct?
Om te verhogen :
Alkaliniteit: Natriumbicarbonaat toevoegen
pH: pH plus toevoegen
Hardheid: Calciumchloride toevoegen
Koper: de ionisator aanzetten (WTF?)
Vrij Cl: langwerkende tabletten of chloorshock toevoegen
Een bypass is zinvol als je wil vermijden van over te verwarmen (boven de 30° wordt het echt wel te heet) of als je gewoon wil filteren zonder te verwarmen (aan het begin of einde van het seizoen in april of einde september, vooral voor inbouwbaden).
Stopt een warmtepomp niet met verwarmen eens de gewenste temperatuur bereikt is?
Tim.Bracquez
Elite Poster
Elite Poster
Berichten: 3202
Lid geworden op: 05 dec 2010, 15:09
Bedankt: 450 keer

**
Laatst gewijzigd door Tim.Bracquez 04 sep 2021, 12:26, in totaal 1 gewijzigd.
ddd
Elite Poster
Elite Poster
Berichten: 2382
Lid geworden op: 08 feb 2010, 15:56
Uitgedeelde bedankjes: 359 keer
Bedankt: 165 keer

Tim.Bracquez schreef:Eigenlijk best tevreden van zo'n 'wegwerp' warmtepompjes
Zelf vorig jaar dit gekocht: https://www.toppy.nl/product/11162/818/ ... 2-5kw.html
Ah, die kende ik niet. Ben al even op zoek naar een WP voor mijn 10m³ Intex, en zandfilter van 2m³/u.
Wat deze dus beide afvinkt, ook simpele installatie, geen bypass enzo.
Verwarm nu elektrisch met zo'n 3KW ding van €99. Een dag draaien kost +-€25 dan... hmm, even de vrouw overtuigen. :wink:
Plaats reactie

Terug naar “Allerlei”