FlightRadar24 Hardware

Onderwerpen die nergens anders thuis horen en toch eerder technisch van aard zijn? Post ze hier!
Gebruikersavatar
buthead
Elite Poster
Elite Poster
Berichten: 2277
Lid geworden op: 10 jan 2016, 13:14
Locatie: Oost-Vlaanderen
Uitgedeelde bedankjes: 46 keer
Bedankt: 92 keer

beste Ub'rs,

Aangezien in een andere post er vrij veel mensen zijn die hier zo'n radartje hebben wou ik eens polsen in een apart topic speciaal voor FlightRadar24 en gelijken.

Welke hardware gebruiken jullie?
Raspberry PI 3 B + Black case van PI
ANTENE: RTL2832U

Locatie Antenne?
Binnenhuis en hoogte zal +/- 4 meter zijn

Software?
gebruik alleen die van FlightRadar24



Waar en welke antenne koop je het best voor het beste bereik, iemand een idee?
Welke antenne is beste budget/performance?
Internet = EDPnet
Telefonie/GSM = PX Mobiel
TV = PX pickx + Netflix + Disney+
vverbeke
Elite Poster
Elite Poster
Berichten: 935
Lid geworden op: 19 mei 2009, 11:31
Uitgedeelde bedankjes: 60 keer
Bedankt: 94 keer

Raspberry Pi 3b met de blauwe flightaware pro stick plus.
Kleine antenne "3dBi ADS-B 1090Mhz SMA Magnet Antenne"

Aan het tuinhuis een bamboe gehangen als antenne"mast", daarop de antenne gemonteerd, hangt zo'n 5m boven de grond. De pi hangt onder het dak van het tuinhuis.

Uploaden naar flightaware en flightradar24.
@home: VDSL 100/35 • @work: fiber 200/200 + fiber 300/50 + cable 240/30
seriewoordenaar007
Member
Member
Berichten: 72
Lid geworden op: 09 maa 2018, 23:13
Uitgedeelde bedankjes: 6 keer
Bedankt: 11 keer

buthead schreef:Waar en welke antenne koop je het best voor het beste bereik, iemand een idee?
Welke antenne is beste budget/performance?
Algemeen krijgt de FlightAware antenne voor 1090 MHz de beste reviews :
https://www.rtl-sdr.com/review-flightaw ... nd-filter/
http://www.radioforeveryone.com/p/compa ... ennas.html
Slakkenpost en gevederde luchtkoeriers zijn mijn favoriete communicatiemiddelen. :banana:
CCatalyst
Elite Poster
Elite Poster
Berichten: 8248
Lid geworden op: 20 jun 2016, 18:36
Uitgedeelde bedankjes: 19 keer
Bedankt: 522 keer
Recent bedankt: 12 keer

Ik gebruik die FlightAware antenne en die is idd zeer goed.

In combinatie met een Raspberry Pi 3b+ en de blauwe FlightAware stick.
Gebruikersavatar
honda4life
Moderator
Moderator
Berichten: 6006
Lid geworden op: 03 jan 2010, 21:42
Locatie: 127.0.0.1
Uitgedeelde bedankjes: 207 keer
Bedankt: 376 keer
Recent bedankt: 2 keer

Leuk projecten hoor... Maar wat heb je er aan, flightradar bestaat toch al?
✂ – – – – – – – – – – – – – – – – – – – – – – – – – – – – – – – – – – – – – – – – – – – – – – – – – – – – – – – – – – – – – – – – – – – – – – – – – – – – –
philippe_d
Moderator
Moderator
Berichten: 17488
Lid geworden op: 28 apr 2008, 11:22
Locatie: Waregem
Uitgedeelde bedankjes: 921 keer
Bedankt: 3348 keer
Recent bedankt: 5 keer

Ik vroeg mij het ook af wat het voordeel is van je eigen station (tenzij FR24 jouw hardware sponsort in ruil voor de uploads?).

Of zie je met je eigen hardware bewegingen die je niet ziet via de FR24 website of App?
VoIP: WeePee (vaste nummers geporteerd), Sipgate.de, Sipgate.co.uk, MegaVoip (uitgaand België).
Provider: Proximus Fiber Essential (50/8 mbps down/up).
Modem/Router: Fritz!Box 7590 int, OS 07.50, aangesloten op Proximus ONT (VLAN20).
Telefoon centrale: Euracom 181 achter FritzBox So.
TV: Telenet CI+, Fritz!DVB-C.
Bart_Herbots
Plus Member
Plus Member
Berichten: 205
Lid geworden op: 02 jun 2015, 20:39

Stel je plaatst een antenne hoe weet je dan of die bijdraagt want misschien is er reeds voldoende dekking?
citroene
Starter Plus
Starter Plus
Berichten: 31
Lid geworden op: 01 sep 2014, 10:07
Bedankt: 1 keer

philippe_d schreef:Ik vroeg mij het ook af wat het voordeel is van je eigen station (tenzij FR24 jouw hardware sponsort in ruil voor de uploads?).

Of zie je met je eigen hardware bewegingen die je niet ziet via de FR24 website of App?
In ruil krijg je van FR24 een businessaccount

Verstuurd vanaf mijn SM-G935F met Tapatalk
CCatalyst
Elite Poster
Elite Poster
Berichten: 8248
Lid geworden op: 20 jun 2016, 18:36
Uitgedeelde bedankjes: 19 keer
Bedankt: 522 keer
Recent bedankt: 12 keer

Je kan idd ook de vluchten zien die je hardware ziet maar die "gefilterd" worden van de publeiek FlightAware site (militaire vluchten edm).

Of jouw antenne bijdraagt of niet maakt voor jou niet zoveel uit, je krijgt sowieso de beloning (upgrade account). In principe draagt elke antenne bij wanneer MLAT gebruikt wordt.
Gebruikersavatar
buthead
Elite Poster
Elite Poster
Berichten: 2277
Lid geworden op: 10 jan 2016, 13:14
Locatie: Oost-Vlaanderen
Uitgedeelde bedankjes: 46 keer
Bedankt: 92 keer

CCatalyst schreef:Ik gebruik die FlightAware antenne en die is idd zeer goed.

In combinatie met een Raspberry Pi 3b+ en de blauwe FlightAware stick.
Waar koop je deze best prijzen die ik vind variëren enorm :)
Internet = EDPnet
Telefonie/GSM = PX Mobiel
TV = PX pickx + Netflix + Disney+
Gebruikersavatar
on4bam
Moderator
Moderator
Berichten: 5309
Lid geworden op: 05 mei 2006, 16:05
Locatie: 127.0.0.1 of elders
Uitgedeelde bedankjes: 279 keer
Bedankt: 493 keer
Recent bedankt: 13 keer

Ongefilterd vliegtuigen kijken doe je op ADSB exchange. :wink:
Bye, Maurice
https://on4bam.com
CCatalyst
Elite Poster
Elite Poster
Berichten: 8248
Lid geworden op: 20 jun 2016, 18:36
Uitgedeelde bedankjes: 19 keer
Bedankt: 522 keer
Recent bedankt: 12 keer

buthead schreef: Waar koop je deze best prijzen die ik vind variëren enorm :)
FlightAware verkoopt ze zelf aan maakprijs via Amazon FBA, maar enkel op de Amerikaanse Amazon website. Ik heb het daar eens besteld toen ik in de VS was (die antenne is geen klein ding en paste mits wat creativiteit maar *net* in mijn koffer).

Ze hebben wel de levering naar de EU opengesteld, dus je kan het op Amazon.com bestellen voor levering op 2 of 3 weken met voorafbetaling van douanekost (niets meer betalen achteraf).

https://www.amazon.com/FlightAware/b/?node=12022931011

Anderzijds staan er op hun website ook enkele winkels in de EU die het verkopen:

https://flightaware.com/adsb/prostick/
Gebruikersavatar
buthead
Elite Poster
Elite Poster
Berichten: 2277
Lid geworden op: 10 jan 2016, 13:14
Locatie: Oost-Vlaanderen
Uitgedeelde bedankjes: 46 keer
Bedankt: 92 keer

heb eens gekeken op amazon.com, daar alles incl. EUR 84,38 moet hiervoor wel wachten tot 20-27 juli ivm. type verzending dat ik gekozen had.
Internet = EDPnet
Telefonie/GSM = PX Mobiel
TV = PX pickx + Netflix + Disney+
iamborg
Pro Member
Pro Member
Berichten: 290
Lid geworden op: 23 dec 2005, 18:47
Uitgedeelde bedankjes: 55 keer
Bedankt: 49 keer
Recent bedankt: 1 keer

seriewoordenaar007
Member
Member
Berichten: 72
Lid geworden op: 09 maa 2018, 23:13
Uitgedeelde bedankjes: 6 keer
Bedankt: 11 keer

philippe_d schreef:Ik vroeg mij het ook af wat het voordeel is van je eigen station (tenzij FR24 jouw hardware sponsort in ruil voor de uploads?).
Het is inderdaad niet veel meer dan het in elkaar flansen van een kit met kant-en-klare componenten waarmee dan het warme water en wiel opnieuw kunnen worden uitgevonden - allicht een onweerstaanbaar hebbeding voor gadget freaks. Geen van deze stations implementeren wellicht multilateratie (MLAT) omdat dit uiterst precieze tijdsbepalingen vereist < 0,5 µs wat extra prijzige hardware vergt. Militaire en privévluchten worden dan niet weergegeven omdat die versluierde (militaire) of geen positiegegevens uitzenden.

Een mogelijke journalistieke toepassing van zo'n RPi/SDR als ADS-B ontvanger is het reilen en zeilen nagaan van staats- en regeringsleiders die in Brussel komen kletsen, zoals tijdens de komende NAVO-top van 11 en 12 juli.
Mijn verslag van wat er zoal te achterhalen valt tijdens zulke bijeenkomsten, bij de NAVO-top van 5/2017 : https://app.box.com/s/77yabjjmnbyjdo4pkkq0i5gd9a9mk1pq
Slakkenpost en gevederde luchtkoeriers zijn mijn favoriete communicatiemiddelen. :banana:
Gebruikersavatar
buthead
Elite Poster
Elite Poster
Berichten: 2277
Lid geworden op: 10 jan 2016, 13:14
Locatie: Oost-Vlaanderen
Uitgedeelde bedankjes: 46 keer
Bedankt: 92 keer

deze week men antenne en filter + kabel binnengekregen van amazon.com dikke week vroeger dan verwacht :D

1090MHz ADS-B Antenna - 66cm / 26in van FlightAware
FlightAware Pro Stick Plus ADS-B USB Receiver with Built-in Filter
3m coax kabel speciaal om bovenstaande te verbinden

MAXIMUM DISTANCE 124nm = 229km +/- , niet mis denk ik :)
Avg. 59nm = 109km +/- pakje minder maar komt omdat deze binnenshuis staat voorlopig :oops:

tevens eens nieuwe software op men Pi gezet 5min werk en klaar :)
Software is van flightradar24 zelf via hun site te halen

Welke afstand halen jullie als maximum en avg.?
Internet = EDPnet
Telefonie/GSM = PX Mobiel
TV = PX pickx + Netflix + Disney+
Gebruikersavatar
krisken
userbase crew
userbase crew
Berichten: 19763
Lid geworden op: 07 nov 2006, 12:11
Twitter: kriskenbe
Locatie: Massemen - 91WET0
Uitgedeelde bedankjes: 1857 keer
Bedankt: 1035 keer

Raspberry PI 3 met DVB-T stickje. Daar een meter of 4 coax aan, en dan deze antenne er aan : https://www.benl.ebay.be/itm/Antenna-ad ... SwE51ajqBZ

Opstelling staat op de slangentoren van de Wetterse brandweer, zo een 30m hoog. Ontvang vliegtuigen van Orléans tot Groningen en van Birmingham tot Dusseldorf. Gewoon met PiAware Skyview.

Internet = Orange 150/15Mbps + WirelessBelgië
Telefonie = EDPnet + OVH
GSM = Orange Go Extreme SE + Scarlet Red
TV = TVV App + Netflix + Disney+ + Streamz
Netwerk = Mikrotik + Ubiquiti
Gebruikersavatar
buthead
Elite Poster
Elite Poster
Berichten: 2277
Lid geworden op: 10 jan 2016, 13:14
Locatie: Oost-Vlaanderen
Uitgedeelde bedankjes: 46 keer
Bedankt: 92 keer

Netjes 30m hoogte is niet mis dat ga ik niet halen Hoe doe je dit met je voeding en internet zo daar?
Internet = EDPnet
Telefonie/GSM = PX Mobiel
TV = PX pickx + Netflix + Disney+
Kirun
Member
Member
Berichten: 64
Lid geworden op: 12 jul 2018, 23:13
Bedankt: 5 keer

philippe_d schreef:Ik vroeg mij het ook af wat het voordeel is van je eigen station (tenzij FR24 jouw hardware sponsort in ruil voor de uploads?).
Gratis hardware geven ze enkel in gebieden waar weinig vrijwilligers actief zijn.
seriewoordenaar007 schreef:. Geen van deze stations implementeren wellicht multilateratie (MLAT) omdat dit uiterst precieze tijdsbepalingen vereist < 0,5 µs wat extra prijzige hardware vergt. Militaire en privévluchten worden dan niet weergegeven omdat die versluierde (militaire) of geen positiegegevens uitzenden.
Er is wel degelijk multilateratie mogelijk, daar heb je helemaal geen uiterst preciese klokken voor nodig, als je 3 verschillende inputs heb kan je dat toepassen.
Is het resultaat dan zo nauwkeurig als militaire toepassingen?
Neen, maar dat is voor hobby gebruik ook niet nodig.

Vele militaire vluchten kan je trouwens wel zelf volgen, maar die publiceren ze voor een of andere domme reden niet op hun website
Gebruikersavatar
krisken
userbase crew
userbase crew
Berichten: 19763
Lid geworden op: 07 nov 2006, 12:11
Twitter: kriskenbe
Locatie: Massemen - 91WET0
Uitgedeelde bedankjes: 1857 keer
Bedankt: 1035 keer

buthead schreef:Netjes 30m hoogte is niet mis dat ga ik niet halen Afbeelding Hoe doe je dit met je voeding en internet zo daar?
Bovenin de toren is er gewoon stroom van de kazerne zelf (er loopt langsheen de toren een trap naar boven). Internet gaat via Wireless Belgie.

Internet = Orange 150/15Mbps + WirelessBelgië
Telefonie = EDPnet + OVH
GSM = Orange Go Extreme SE + Scarlet Red
TV = TVV App + Netflix + Disney+ + Streamz
Netwerk = Mikrotik + Ubiquiti
Gebruikersavatar
buthead
Elite Poster
Elite Poster
Berichten: 2277
Lid geworden op: 10 jan 2016, 13:14
Locatie: Oost-Vlaanderen
Uitgedeelde bedankjes: 46 keer
Bedankt: 92 keer

Dat is zeer handig, ga proberen men antenne achteraf eens buiten te plaatsen :)
Juist nog paal nodig ofz :)
Internet = EDPnet
Telefonie/GSM = PX Mobiel
TV = PX pickx + Netflix + Disney+
Gebruikersavatar
buthead
Elite Poster
Elite Poster
Berichten: 2277
Lid geworden op: 10 jan 2016, 13:14
Locatie: Oost-Vlaanderen
Uitgedeelde bedankjes: 46 keer
Bedankt: 92 keer

Heb nog eens alles geïnstalleerd voor men nieuwe setup.

FR24 + 360.co.uk radar + later nog radarbox.

De vraag is: ik denk eraan mijn huidige antenne te upgraden MAAR is dit de moeite?

Huidige antenne:
1090 MHz ADS-B Antenna - 66 cm / 26 in / 5.5 dBi gain / N Type Termination
https://www.amazon.com/gp/product/B00WZ ... UTF8&psc=1
met
Filter: 1,075 MHz to 1,105 MHz pass band with insertion loss of 2.3 dB; 30 dB attenuation on other frequencies
Amp: 19 dB Integrated Amplifier which can increase your ADS-B range 20-100% more compared to dongles from other vendors which can increase range 10-20% over a Pro Stick in environments where filtering is beneficial
https://www.amazon.com/gp/product/B01M7 ... UTF8&psc=1

Huidige setup geeft max 167Nm als range


Welke antennes heb ik gevonden:
Gain 7dBi, Impedance 50Ω±5Ω, Vertical Polarization
https://radarbox24.myshopify.com/collec ... -connector

ADS-B 1090mhz antenna has 45 inches, 12dBi ze beweren range 300miles tot zelfs 500 indien goede locatie en filter.
https://www.amazon.com/Signalplus-1090M ... HJ1ZQ&th=1


Heb weinig verstand van de "gain" en welke antenne het meest effectief is:
info die ik vond https://www.netxl.com/blog/networking/antenna-gain/

Advies is meer dan welkom :D
Internet = EDPnet
Telefonie/GSM = PX Mobiel
TV = PX pickx + Netflix + Disney+
Gebruikersavatar
on4bam
Moderator
Moderator
Berichten: 5309
Lid geworden op: 05 mei 2006, 16:05
Locatie: 127.0.0.1 of elders
Uitgedeelde bedankjes: 279 keer
Bedankt: 493 keer
Recent bedankt: 13 keer

"Antennewinst" is één van de grootste leugens in het radiogebeuren. Vandaar dat er nogal gestrooid wordt met dBi i.p.v. dBd, zo kan men er al 2.15dB bij tellen :bang:

"winst" tegenover dBi is de hoeveelheid signaal die opgevangen wordt tegenover een isotropische antenne. Dit is een theoretische antenne die 360° ontvangt (als een bol dus). Dit soort antenne bestaat eigenlijk niet. Beter is het om te vergelijken tegenover een dipool (dBd) omdat dit een praktisch vergelijkbare antenne is.

Op hoge frequenties (zoals ADS-B) is hoogte en de lengte van de coax tussen antenne en ontvanger veel belangrijker dan antenna gain. Elke connector, elke lengte coax geeft verlies. Ideaal is de ontvanger + antenne zo hoog mogelijk te plaatsten en dan een datakabel naar je netwerk.

Onze setup, die niet ideaal is wegens geen 360° vrij zicht, staat op zolder. Antenne is bijgeleverd korte whip in de nok van het dak (onder de pannen), 2.5m coax naar de ADS-B stick.

Range is 250/300Km N-NW (Noordzee/Amsterdam) vanwege vrij zicht en een 100-150Km S-SE (Luik enz). S/W - N/E is de range nog minder.
Bye, Maurice
https://on4bam.com
Gebruikersavatar
buthead
Elite Poster
Elite Poster
Berichten: 2277
Lid geworden op: 10 jan 2016, 13:14
Locatie: Oost-Vlaanderen
Uitgedeelde bedankjes: 46 keer
Bedankt: 92 keer

Als ik het goed begrijp is het vrijwel "nutteloos" dit te gaan upgraden - beetje verloren kost zeg maar

Mijn setup volgens FR24 heeft op 24h tijd max range 167Nm gehaald
Internet = EDPnet
Telefonie/GSM = PX Mobiel
TV = PX pickx + Netflix + Disney+
CCatalyst
Elite Poster
Elite Poster
Berichten: 8248
Lid geworden op: 20 jun 2016, 18:36
Uitgedeelde bedankjes: 19 keer
Bedankt: 522 keer
Recent bedankt: 12 keer

Zie "high performance SDR + LNA combo" op deze pagina. Met die setup heb ik mijn 150 nm naar >200 nm kunnen opkrikken. Let wel: mijn antenne - zowel voor als na de 50 nm winst - is die van FR24 (zelfde als die van u denk ik) wat uiteraard een goede antenne is voor ADS-B. Als je een basic antenna hebt zal een upgrade daarvan misschien eerst aangewezen zijn.

Concreet: FR24 dongle buitengooien, RTL-SDR v3 dongle in de plaats zetten + Filtered LNA van RTL-SDR of Uputronics (die van Uputronics is net ietsje beter nog, maar scheelt niet veel). De LNA kan helpen om coaxverlies tegen te gaan door ze zo dicht mogelijk bij de antenne te plaatsen, ze heeft stroom nodig, maar kan je via de RTL-SDR dongle zelf leveren over bias-tee/coax, weliswaar softwarematig aan te zetten.

Op die pagina vind je ook advies inzake coax; LMR400 is aangewezen vanaf > 5m.

ADS-B is nog relatief gemakkelijk, wacht tot je begint met AIS voor MarineTraffic oid, dat is pas sukkelen want met schepen heb je het voordeel niet van die extreem lange line-of-sights :P uuuuren bezig geweest met dat te finetunen.
Freek
Member
Member
Berichten: 53
Lid geworden op: 29 mei 2022, 09:48
Uitgedeelde bedankjes: 2 keer
Bedankt: 2 keer

Sturen jullie de data ook door naar https://www.adsbexchange.com/ ?

Deze filteren geen data dus alle vliegtuigen die hun transponder niet uitschakelen zijn zichtbaar
CCatalyst
Elite Poster
Elite Poster
Berichten: 8248
Lid geworden op: 20 jun 2016, 18:36
Uitgedeelde bedankjes: 19 keer
Bedankt: 522 keer
Recent bedankt: 12 keer

Ja. En het zijn geen vliegtuigen die hun transponder uitschakelen, want die zou je ook op ADSBX niet zien, en dat is doorgaans illegaal voor burgerlijke vliegtuigen (afh van luchtruim weliswaar, maar enkel heel laag bij de grond en niet dicht bij luchthavens mag dit eigenlijk nog). Het zijn operatoren die verzoeken ingediend hebben bij de respectievelijke sites om hun vluchten te verbergen van het publiek, wellicht omdat ze zelf ook iets te verbergen hebben.

ADSBX aanvaardt zo'n verzoeken idd niet en is daarmee enorm onpopulair bij de individuen die iets te verbergen hebben, maar talloze pogingen om ADSBX te laten censureren zijn voorlopig op niets uitgedraaid.

Desondanks kan je met via het lokale/private IP adres van je tracker altijd wel alle vluchten zien, ook als je de software van FlightAware gebruikt. Censuur gebeurt enkel op de publiek toegankelijke interfaces.
Gebruikersavatar
buthead
Elite Poster
Elite Poster
Berichten: 2277
Lid geworden op: 10 jan 2016, 13:14
Locatie: Oost-Vlaanderen
Uitgedeelde bedankjes: 46 keer
Bedankt: 92 keer

Ik stuur momenteel data naar 360.co.uk radar project vanuit UK ( groep mensen met "eigenaar die philip noemt ) + FR24

Ik ga nog data sturen van Flightaware, iedereen vind dat ze leuke stats pagina hebben :P
Radarbox ga ik nog bekijken.
ADSBX ga ik voorlopig niet doen.
CCatalyst schreef: Concreet: FR24 dongle buitengooien, RTL-SDR v3 dongle in de plaats zetten + Filtered LNA van RTL-SDR of Uputronics (die van Uputronics is net ietsje beter nog, maar scheelt niet veel). De LNA kan helpen om coaxverlies tegen te gaan door ze zo dicht mogelijk bij de antenne te plaatsen, ze heeft stroom nodig, maar kan je via de RTL-SDR dongle zelf leveren over bias-tee/coax, weliswaar softwarematig aan te zetten.
Ik heb nu RPI - dongle A-PROSTICKPLUS-1 ADS-B USB Receiver with Built-in Filter(blauwe van FA) - coax kabel 3m - antenne.

Op de Fb pagina van Uk project raad iedereen aan om voor nooelec v4 te gaan is een SDR dongle , blijkbaar is die de beste ( kost wel 42-43 via amazon )
Internet = EDPnet
Telefonie/GSM = PX Mobiel
TV = PX pickx + Netflix + Disney+
Freek
Member
Member
Berichten: 53
Lid geworden op: 29 mei 2022, 09:48
Uitgedeelde bedankjes: 2 keer
Bedankt: 2 keer

Kan je enkel adviseren om ook https://www.adsbexchange.com/ te ondersteunen met je data.

Deze website werkt geheel transparant, als een vliegtuig data uitzend dan zal dit op de adsbexchange website verschijnen zonder censuur.
Gebruikersavatar
buthead
Elite Poster
Elite Poster
Berichten: 2277
Lid geworden op: 10 jan 2016, 13:14
Locatie: Oost-Vlaanderen
Uitgedeelde bedankjes: 46 keer
Bedankt: 92 keer

Ja eigenlijk wel goed idee of je nu data zend naar 1 of 5 "sites" , enige is wat extra mb'tjes niet dat dat iets uitmaakt

Zit juist met twijfels ivm dongle
Internet = EDPnet
Telefonie/GSM = PX Mobiel
TV = PX pickx + Netflix + Disney+
CCatalyst
Elite Poster
Elite Poster
Berichten: 8248
Lid geworden op: 20 jun 2016, 18:36
Uitgedeelde bedankjes: 19 keer
Bedankt: 522 keer
Recent bedankt: 12 keer

buthead schreef:Op de Fb pagina van Uk project raad iedereen aan om voor nooelec v4 te gaan is een SDR dongle , blijkbaar is die de beste ( kost wel 42-43 via amazon )
Nooelec is een uitstekend merk, de stick in kwestie is idd een veel gebruikte met goede reviews. Deze stick is wat accurater in het tunen dan de RTL-SDR blog en de form factor heeft als voordeel dat het geen andere USB-poorten blokkeert in een Raspberry Pi (RTL-SDR blog heeft een USB-verlengkabel nodig om dat te bereiken). Als je geen LNA gaat gebruiken is die Nooelec evenwaardig/net ietsje beter dan de RTL-SDR blog stick.

Reden dat men in de pagina hierboven de RTL-SDR blog stick aanraadt is omwille van de via software selecteerbare bias-tee, wat ontbreekt in dit model van Nooelec. Als je dus icm de Nooelec een LNA wil gebruiken wat extra functionaliteit biedt die noch de RTL-SDR Blog noch Nooelec aanbieden, dan ga je die LNA stroom moeten geven via USB of via een aparte bias-tee injector (en je gaat wellicht ook nog een DC block moeten steken achter de Nooelec). De Nooelec "SMArTee" variant heeft wel bias-tee, maar het staat altijd aan dus goed opletten dat je niets verbindt dat er niet tegen kan!

Door een LNA te gebruiken heb ik mijn range toch met >50 nm kunnen uitbreiden, zonder LNA ontvangst tot Amsterdam, met LNA ontvangst van gans Nederland incl waddeneilanden en ook een stuk zuidelijker in Frankrijk tot aan airway UL613.
Gebruikersavatar
buthead
Elite Poster
Elite Poster
Berichten: 2277
Lid geworden op: 10 jan 2016, 13:14
Locatie: Oost-Vlaanderen
Uitgedeelde bedankjes: 46 keer
Bedankt: 92 keer

Niet slecht, maar ga er niet te veel tegen aangooien voor dat klein beetje extra zeker omdat ik nu eens ga kijken om de antenne hoger te krijgen, ze verschoten ervan op de FB pagina dat ik zo een goede range had op zo een kleine hoogte.

Van de grond 2,5m
ASL was 7m

vrij laag en heb niet meteen goede LOS
Internet = EDPnet
Telefonie/GSM = PX Mobiel
TV = PX pickx + Netflix + Disney+
CCatalyst
Elite Poster
Elite Poster
Berichten: 8248
Lid geworden op: 20 jun 2016, 18:36
Uitgedeelde bedankjes: 19 keer
Bedankt: 522 keer
Recent bedankt: 12 keer

Ontvangst is zelfs met eenvoudige hardware hier heel goed want:

Drukste regio in de EU qua luchtverkeer
- we liggen tussen de drukste luchthavens van Europa: LHR, AMS, CDG en FRA. (BRU speelt al lang niet meer mee in die league).
- de west-oost as boven ons land is daarenboven nog een van de drukste transitcorridors ter wereld, verkeer tussen de VS/Canada en continentaal Europa + Midden-Oosten en west-Azië. Sinds Westerse vliegtuigen het Russische luchtruim en dus de meer noordelijke routes mijden is het nog drukker geworden boven ons.

+ het voordeel van heel weinig natuurlijk relief

Maar desondanks, hoe meer je erin investeert, hoe meer je het nog kan uitbreiden. Hangt er idd vanaf of je genoegen neemt met wat je hebt. En zolang FR24/FlightAware en co geen onderscheid maken in de hoeveelheid data die je stuurt om je een gratis abo te geven, maakt het eigenlijk niet uit.
Gebruikersavatar
on4bam
Moderator
Moderator
Berichten: 5309
Lid geworden op: 05 mei 2006, 16:05
Locatie: 127.0.0.1 of elders
Uitgedeelde bedankjes: 279 keer
Bedankt: 493 keer
Recent bedankt: 13 keer

Gezien de vele ontvangers in Europa maakt het voor FR24 niet uit of je een range van 50Km dan wel 500Km hebt. Een grotere range is enkel interessant als je je eigen data wil analyseren.
Wat we hier nog van plan zijn is het buiten plaatsen van de setup (SDR + Rpi + iets betere antenne) in een weerbestendige behuizing. Deze zou dan op 12 meter hoog komen. De antenne zelf zou nog wat hoger kunnen maar moet dan tussen de andere antennes (HF yagi, 6m yagi en V/UHF colinear) en dat probeer ik te vermijden. Aangezien de antennes kunnen draaien zou de ADS-B antenne dan demping/versterking geven in bepaalde richtingen onder invloed van de topbuis.
Ik denk dat er geringe winst te halen valt terwijl er een groter risico op beschadiging is.

Even een voorbeeld van het effect van je eigen antenne hoogte:

Ontvanger hoogte: 10m Vliegtuig hoogte 10000m Range 368 Km
Ontvanger hoogte: 20m Vliegtuig hoogte 10000m Range 373 Km

Ontvanger hoogte: 10m Vliegtuig hoogte 12000m Range 402 Km
Ontvanger hoogte: 20m Vliegtuig hoogte 12000m Range 406 Km

Ontvanger hoogte: 10m Vliegtuig hoogte 1000m Range 124 Km
Ontvanger hoogte: 20m Vliegtuig hoogte 1000m Range 129 Km

Wat meer effect heeft is het vrij staan van de antenne (binnen <> buiten)
Bye, Maurice
https://on4bam.com
Gebruikersavatar
buthead
Elite Poster
Elite Poster
Berichten: 2277
Lid geworden op: 10 jan 2016, 13:14
Locatie: Oost-Vlaanderen
Uitgedeelde bedankjes: 46 keer
Bedankt: 92 keer

Antenne staat vrij buiten :)

heb uurtje geleden FA toegevoegd , jammer heb deze kunnen claimen zie de juiste data in men account maar kan geen stats zien dus maar even mailtje naar hun support.
Internet = EDPnet
Telefonie/GSM = PX Mobiel
TV = PX pickx + Netflix + Disney+
CCatalyst
Elite Poster
Elite Poster
Berichten: 8248
Lid geworden op: 20 jun 2016, 18:36
Uitgedeelde bedankjes: 19 keer
Bedankt: 522 keer
Recent bedankt: 12 keer

Denk dat dat sowieso een paar uren duurt voor die stats gepopuleerd worden.
Gebruikersavatar
buthead
Elite Poster
Elite Poster
Berichten: 2277
Lid geworden op: 10 jan 2016, 13:14
Locatie: Oost-Vlaanderen
Uitgedeelde bedankjes: 46 keer
Bedankt: 92 keer

Ondertussen toch al 5h verder nog steeds niks, bij fr24 en co was dat al na 1h meteen, heb zelf geen mail gehad ook dat ze data ontvangen FA.
Enkele jaren terug toen ik ook uploade kreeg je mooi mailtje en uitleg bij fa
Internet = EDPnet
Telefonie/GSM = PX Mobiel
TV = PX pickx + Netflix + Disney+
Gebruikersavatar
buthead
Elite Poster
Elite Poster
Berichten: 2277
Lid geworden op: 10 jan 2016, 13:14
Locatie: Oost-Vlaanderen
Uitgedeelde bedankjes: 46 keer
Bedankt: 92 keer

FA werkt goed nu, reboot van de PI gedaan en opeens mailtje dat ze data ontvangen en zag binnen de 2min al stats

Heb juist voor MLAT locatie moeten aanpassen deze stond 2 gemeentes verderop werkt goed en kan dankzij FA zelfs de lokale /skyaware pagina zien.
Internet = EDPnet
Telefonie/GSM = PX Mobiel
TV = PX pickx + Netflix + Disney+
Gebruikersavatar
buthead
Elite Poster
Elite Poster
Berichten: 2277
Lid geworden op: 10 jan 2016, 13:14
Locatie: Oost-Vlaanderen
Uitgedeelde bedankjes: 46 keer
Bedankt: 92 keer

Na wat issues weer online.

Wat is jullie Max range en hoeveel vliegtuigen zien jullie per 24h?

Men range is 160-180 Max en 2500-3000 vliegtuigen per dag ziet de antenne beetje afh. van seizoen
Internet = EDPnet
Telefonie/GSM = PX Mobiel
TV = PX pickx + Netflix + Disney+
Gebruikersavatar
on4bam
Moderator
Moderator
Berichten: 5309
Lid geworden op: 05 mei 2006, 16:05
Locatie: 127.0.0.1 of elders
Uitgedeelde bedankjes: 279 keer
Bedankt: 493 keer
Recent bedankt: 13 keer

De range hier is zoals op de kaart:

Afbeelding

We hebben "vrij" zicht NW/ZO maar NO/ZW zitten we afgeschermd door de buren.
Aantal vliegtuigen kan ik niet direct zeggen maar is wss uit te lezen uit de RPi maar daarvoor heb ik de URL niet (zoon heeft de software daarvoor).
Bye, Maurice
https://on4bam.com
Plaats reactie

Terug naar “Allerlei”