EU burgers mogen zegje doen over zomertijd

Onderwerpen die nergens anders thuis horen en toch eerder technisch van aard zijn? Post ze hier!
Jack Daniels
Elite Poster
Elite Poster
Berichten: 7916
Lid geworden op: 06 jul 2008, 13:51
Locatie: Dendermonde
Uitgedeelde bedankjes: 376 keer
Bedankt: 734 keer
Recent bedankt: 1 keer

Tot 16 augustus kunnen inwoners van alle EU-lidstaten in hun eigen taal hun mening over de zomertijd kenbaar maken.
Bron: HLN
https://m.hln.be/nieuws/buitenland/eu-b ... ~ad2918ce/
MacMini M1 - Vu+ Zero - Fritz!Box 7590 AX + OVH VoIP
12x Sunpower 318W zonnepanelen
14x Sunpower 425W zonnepanelen
Huawei Luna2000 batterij 10kW
bruma
Elite Poster
Elite Poster
Berichten: 1800
Lid geworden op: 06 jan 2014, 13:45
Uitgedeelde bedankjes: 46 keer
Bedankt: 89 keer
Recent bedankt: 1 keer

Wel vreemd dat HLN de link niet publiceert
Gebruikersavatar
MaT
Elite Poster
Elite Poster
Berichten: 2081
Lid geworden op: 18 feb 2014, 15:40
Locatie: Gent
Uitgedeelde bedankjes: 163 keer
Bedankt: 311 keer

Het BIPT aanziet modems en routers als een onderdeel van de eindapparatuur van de eindgebruiker waardoor deze vrij te kiezen zijn voor breedband en internettelefonie.
Bron
Gebruikersavatar
jphermans
Elite Poster
Elite Poster
Berichten: 922
Lid geworden op: 31 aug 2009, 15:28
Locatie: Aalst
Uitgedeelde bedankjes: 139 keer
Bedankt: 109 keer

Server ligt blijkbaar plat.
Kan er voorlopig niet op.
Internet via Mobile Vikings
Gebruikersavatar
cadsite
Elite Poster
Elite Poster
Berichten: 6111
Lid geworden op: 20 jan 2015, 16:10
Locatie: Kortrijk
Uitgedeelde bedankjes: 244 keer
Bedankt: 582 keer
Recent bedankt: 8 keer

Ik denk dat je evengoed een briefje in de klaagmuur kan gaan steken, dat zal evenveel uithalen. :roll:
ITnetadmin
userbase crew
userbase crew
Berichten: 8965
Lid geworden op: 28 jan 2012, 18:22
Uitgedeelde bedankjes: 199 keer
Bedankt: 689 keer
Recent bedankt: 2 keer

Naar aanleiding van de resolutie van het Europees Parlement heeft de Commissie nu toegezegd twee belangrijke beleidsopties voor zo'n geharmoniseerde regeling te onderzoeken, namelijk:

Handhaving van de huidige EU-afspraken voor de zomertijd, waarbij de klok twee keer per jaar wordt verzet overeenkomstig Richtlijn 2000/84/EG, of
Stopzetting van deze regeling en een verbod op periodieke tijdsveranderingen voor alle lidstaten. Nogmaals, dit laatste zou geen gevolgen hebben voor de tijdzones en elk land zou vrij mogen kiezen of het permanent de zomertijd of de wintertijd (of een andere standaardtijd) hanteert.
Tja, als je enige geharmoniseerde optie is "verderdoen zoals nu" dan weet ik nu al wat er gaat gebeuren.
"Elk land vrij laten kiezen tussen permanente zomer of wintertijd" wordt een chaos van jewelste.
Gebruikersavatar
krisken
userbase crew
userbase crew
Berichten: 19763
Lid geworden op: 07 nov 2006, 12:11
Twitter: kriskenbe
Locatie: Massemen - 91WET0
Uitgedeelde bedankjes: 1857 keer
Bedankt: 1035 keer

Klopt, dan krijg je iets als Nederland wintertijd, Frankrijk zomertijd, en België wisselt nog steeds 2x per jaar. Kwestie van t makkelijk te houden...

Internet = Orange 150/15Mbps + WirelessBelgië
Telefonie = EDPnet + OVH
GSM = Orange Go Extreme SE + Scarlet Red
TV = TVV App + Netflix + Disney+ + Streamz
Netwerk = Mikrotik + Ubiquiti
ITnetadmin
userbase crew
userbase crew
Berichten: 8965
Lid geworden op: 28 jan 2012, 18:22
Uitgedeelde bedankjes: 199 keer
Bedankt: 689 keer
Recent bedankt: 2 keer

Ikzelf ben grote voorstander van permanente zomertijd (goed lang licht in de zomer en geen deprimerende avonden meer in de winter), maar evengoed absolute tegenstander van permanente wintertijd ("over mijn spreekwoordelijk lijk" dat ik mijn beetje avondlicht ga afgeven als avondmens).
Dus de compromis van "we doen verder zoals nu" is het verste dat ik hierin bereid ben toe te geven.
redman
Elite Poster
Elite Poster
Berichten: 1669
Lid geworden op: 26 okt 2005, 23:19
Uitgedeelde bedankjes: 66 keer
Bedankt: 95 keer

Ik ook, permanente voorstander van zomertijd.
blaatpraat
Elite Poster
Elite Poster
Berichten: 1300
Lid geworden op: 10 jan 2014, 12:09
Uitgedeelde bedankjes: 32 keer
Bedankt: 103 keer

Ik weet het niet.

Enerzijds ben ik tegen het 2x veranderen per jaar (mijn bioritme, die van mijn zoon nog meer, enzovoort).
Anderzijds vind ik dat het winteruur de biologische klok beter benaderd in de winter (al loopt deze nog steeds een uur voor), en gewoon natuurlijker aanvoelt dan de zomertijd.
Anderzijds (2) vind ik dat extra uur zon in de zomer ook wel aangenaam om te hebben.

Ik vind het als kiezen tussen de pest en de cholera: ik wil niet wisselen van ritme, maar zowel zomer- als wintertijd hebben hun voordeel voor mij persoonlijk.
Stroper
Elite Poster
Elite Poster
Berichten: 1889
Lid geworden op: 24 aug 2011, 10:27
Uitgedeelde bedankjes: 95 keer
Bedankt: 154 keer
Recent bedankt: 1 keer

Persoonlijk ben ik voorstander van permanente wintertijd.
Als nu na mijn werk naar huis fiets, dan is het volgens de natuurlijke tijd 15h ipv 17h(want Belgie hoort geografisch feitelijk gelijk te lopen met Britse ipv. Duitse tijd.
Probleem is dat ik met die felle zon en warmte redelijk rap mottig wordt.
Ik heb er begrip voor dat niet iedereen even termofoob/photofoob is als ik en dat er meer mensen zijn met een aanleg tot winterdepressie dan zomerdepressie(wat weldegelijk bestaat).
Maar wat mij betreft is de Duitse tijd al een compromis. 2u voorlopen op de natuurlijke tijd is een beetje van het goede teveel.
efari
Member
Member
Berichten: 82
Lid geworden op: 10 sep 2015, 21:49
Uitgedeelde bedankjes: 3 keer
Bedankt: 6 keer

Als België nu eens vast op UTC+1,5 gaat zitten, dan is letterlijk iedereen content. Voor elk wat wils
ubremoved_22196
Elite Poster
Elite Poster
Berichten: 3131
Lid geworden op: 18 apr 2013, 09:41
Locatie: Leuven
Uitgedeelde bedankjes: 351 keer
Bedankt: 222 keer

Correct, heb me die bedenking ook al vaak gemaakt. Die van de zomertijd hebben een half uur minder "zon" die van de wintertijd een half uur meer. Probleem opgelost voor Jan en alleman. :)
ITnetadmin
userbase crew
userbase crew
Berichten: 8965
Lid geworden op: 28 jan 2012, 18:22
Uitgedeelde bedankjes: 199 keer
Bedankt: 689 keer
Recent bedankt: 2 keer

Dat maakt de conversie naar andere tijdzones dan weer ambetant.
En lost het probleem niet op dat het dan in de zomer nog altijd vroeger donker wordt (30 min), terwijl ik het nu eigenlijk al te nipt vindt, vooral in de zomeruur-maanden het verst verwijderd van juni; en 's ochtends nog veel vroeger licht dan nu in de diepe zomermaanden.
UTC+1.5 in de winter en UTC+2 in de zomer is anders nog wel een compromis; dan is er meer licht in de winter 's avonds en wordt het licht in de zomer niet aangeraakt.
ubremoved_22196
Elite Poster
Elite Poster
Berichten: 3131
Lid geworden op: 18 apr 2013, 09:41
Locatie: Leuven
Uitgedeelde bedankjes: 351 keer
Bedankt: 222 keer

Wat hebben mensen nu met dat lang licht zijn in de zomer? Veel mensen vertrekken om 7u al naar hun werk en liggen voor 23u al in hun bed. Heb het nooit goed begrepen, kinderen hebben er ook niets aan, want die moeten in de zon gaan slapen en klagen dan dat het nog licht is. Je kan ook gewoon langer opblijven. :)

Ondertussen gaan we in de zomer naar een ver land op vakantie en daar is het vaak ook al sneller donker dan hier en vinden we dat erg? Bvb Antalya, zon onder 20u19. Bij ons is dat 21u56.

De switch van zomer naar winteruur is gewoon veel te hard. Waar het in oktober ook nog wel "ok" weer is om in de avond leuke dingen te doen, floep, van de één op de andere dag donker in de vroege avond. Ik werk vaak met de nacht, er zijn dus dagen bij dat ik in de winter 30 minuten licht zie... Hetzelfde voor de collega die op een switch moet werken, de ene heeft er voordeel mee, 11u werken en 12u betaald worden, de andere collega werkt er 13...

Ik blijf voorstander van het 0,5u compromis. :) De zon zou dan vandaag ondergaan om 21u26 en het zou nog ruim tot 22u licht zijn.
Tim H.
Elite Poster
Elite Poster
Berichten: 759
Lid geworden op: 29 nov 2011, 22:31
Uitgedeelde bedankjes: 15 keer
Bedankt: 38 keer

Slafes schreef:
Ondertussen gaan we in de zomer naar een ver land op vakantie en daar is het vaak ook al sneller donker dan hier en vinden we dat erg? Bvb Antalya, zon onder 20u19. Bij ons is dat 21u56.
.
Antalya : heel de dag niets gedaan.
Thuis : gewerkt tot... dus wel leuk dat je nog wat buiten kan zitten (in het licht)
ITnetadmin
userbase crew
userbase crew
Berichten: 8965
Lid geworden op: 28 jan 2012, 18:22
Uitgedeelde bedankjes: 199 keer
Bedankt: 689 keer
Recent bedankt: 2 keer

Komt daarbij dat het in zuiderse landen aangenaam warm blijft na zonsondergang, terwijl je hier tijdens de meeste zomers het wel kan schudden eenmaal zonsondergang gepasseerd is.

Ik ben een echte avondmens (om niet te zeggen nachtmens), en de enige maanden dat ik me echt comfortabel voel zijn de maanden dat het pas na 21u donker wordt (dus zonsondergang rond 20u30).
Alle maanden dat het voor 20u donker is (dus zonsondergang rond 19u30) word ik gewoon onnozel.

Maar evenzeer is het hemeltergend als de zon voor 5u opkomt.
Nu komt de zon ten vroegste om 5u27 op (wat wel betekent dat het al licht aan het worden is voor 5u).
Ga je in de zomer winteruur invoeren, dan is de zon al voor 4u27 van de partij (en dus voor 4u al licht).
Dan gaan er veel weekends zijn dat ik het licht zie worden nog voor ik in mijn bed ben.

Aan die zon overdag heb je niks als je toch aan het werken bent.
Beter die uren wat verschuiven zodat je nog wat kan genieten van daglicht na het werk.
Jack Daniels
Elite Poster
Elite Poster
Berichten: 7916
Lid geworden op: 06 jul 2008, 13:51
Locatie: Dendermonde
Uitgedeelde bedankjes: 376 keer
Bedankt: 734 keer
Recent bedankt: 1 keer

Beetje leesvoer over de zomertijd. Ik heb het artikel grosso modo gelezen en er blijken meer nadelen dan voordelen verbonden aan het zomeruur.
https://nl.m.wikipedia.org/wiki/Zomertijd
MacMini M1 - Vu+ Zero - Fritz!Box 7590 AX + OVH VoIP
12x Sunpower 318W zonnepanelen
14x Sunpower 425W zonnepanelen
Huawei Luna2000 batterij 10kW
bruma
Elite Poster
Elite Poster
Berichten: 1800
Lid geworden op: 06 jan 2014, 13:45
Uitgedeelde bedankjes: 46 keer
Bedankt: 89 keer
Recent bedankt: 1 keer

Voor pendelaars van west naar oost en 's Avonds terug zou het een hele opluchting zijn indien er geen overschakeling meer zou zijn: slecht 2 maand laagstaande zon in hun gezicht i.p.v. 4 maand.
Stroper
Elite Poster
Elite Poster
Berichten: 1889
Lid geworden op: 24 aug 2011, 10:27
Uitgedeelde bedankjes: 95 keer
Bedankt: 154 keer
Recent bedankt: 1 keer

ITnetadmin schreef: Ik ben een echte avondmens (om niet te zeggen nachtmens), en de enige maanden dat ik me echt comfortabel voel zijn de maanden dat het pas na 21u donker wordt (dus zonsondergang rond 20u30).
Alle maanden dat het voor 20u donker is (dus zonsondergang rond 19u30) word ik gewoon onnozel.
Dat is redelijk contradictorisch. Ik ben een avondmens, maar dan juist om het aangenamer fris en koeler is en de zon niet zo fel schijnt.
En ja er zijn mensen, zoals ik, die meer last hebben van de warmte en die last hebben van te fel zonlicht in de zomer(zeker als er weinig bewolking is).
In de zomer kan ik 's avonds juist bijna niks doen omdat het te lang licht blijft.
1 uur voorlopen op de zonnetijd(zoals in de winter) zit voor mij al op de limiet.
Jack Daniels
Elite Poster
Elite Poster
Berichten: 7916
Lid geworden op: 06 jul 2008, 13:51
Locatie: Dendermonde
Uitgedeelde bedankjes: 376 keer
Bedankt: 734 keer
Recent bedankt: 1 keer

Als je een avondmens bent, doe zoals ik en ga met de nacht werken :angel:
MacMini M1 - Vu+ Zero - Fritz!Box 7590 AX + OVH VoIP
12x Sunpower 318W zonnepanelen
14x Sunpower 425W zonnepanelen
Huawei Luna2000 batterij 10kW
ITnetadmin
userbase crew
userbase crew
Berichten: 8965
Lid geworden op: 28 jan 2012, 18:22
Uitgedeelde bedankjes: 199 keer
Bedankt: 689 keer
Recent bedankt: 2 keer

Stroper schreef:Dat is redelijk contradictorisch. Ik ben een avondmens, maar dan juist om het aangenamer fris en koeler is en de zon niet zo fel schijnt.
Ik ben een avondmens omdat de wereld dan tot rust komt, en omdat ik heel traag wakker word (lees: makkelijk 90min tussen eerste alarm en genoeg bij bewustzijn zijn om uit bed te kruipen).
Maar ik geniet wel graag van nog wat zonlicht dan, terwijl het verkeer gekalmeerd is en de mensen hun dag afronden.
ubremoved_22196
Elite Poster
Elite Poster
Berichten: 3131
Lid geworden op: 18 apr 2013, 09:41
Locatie: Leuven
Uitgedeelde bedankjes: 351 keer
Bedankt: 222 keer

Tim H. schreef:Antalya : heel de dag niets gedaan.
Thuis : gewerkt tot... dus wel leuk dat je nog wat buiten kan zitten (in het licht)
Er is ook niemand die zegt dat je geen job kan vinden die stopt om 17u en dan heb je ook nog een zee van tijd... :) Ik denk aan de files te zien nog steeds het merendeel van de werkende bevolking. Uiteindelijk is dat lang licht eigenlijk maar enkele weken voor de langste dag en enkele weken na de langste dag. Eens augustus is daar al serieus in gesnoeid.

Ik heb collega's die hun ganse jaarverlof er door jassen door in de zomer 2u vroeger te stoppen en af en toe eens een snipperdag te nemen. Kortom, dat half uur dat ik als compromis voorstelde gaat niet zoooooveeeeel meer licht opleveren, maar wel meer licht dan nu in de winter, al heb je datzelfde effect ook door steeds de zomertijd te hanteren natuurlijk... Alleen is het dan verschrikkelijk lang donker in de winter. Tot 9u40 zelfs.
Stroper
Elite Poster
Elite Poster
Berichten: 1889
Lid geworden op: 24 aug 2011, 10:27
Uitgedeelde bedankjes: 95 keer
Bedankt: 154 keer
Recent bedankt: 1 keer

Jack Daniels schreef:Als je een avondmens bent, doe zoals ik en ga met de nacht werken :angel:
Als het mogelijk zou zijn om een normaal sociaal leven te leiden, zou ik met veel plezier overdag slapen en 's nachts leven. 8)
xayana
Premium Member
Premium Member
Berichten: 694
Lid geworden op: 21 dec 2009, 17:33
Uitgedeelde bedankjes: 57 keer
Bedankt: 77 keer

UTC over gans de wereld en alles is opgelost.
Wees gewoon flexibel in de (werk)uren. Of je nu van 06u-14u of van 09u-17u of van 15u-23u moet werken... dat maakt in sé toch niet uit. Je start gewoon wanneer zich dat voor jouw specifieke job het best uitkomt. Dus als je voor een job in de zomer best iets vroeger start en in de winter iets later, dan kom je dat overeen met je werkgever. Gebeurt nu ook al.
Een arbeidsreglement of openingsuren van een winkel is sneller aangepast dan een globaal probleem.
Gebruikersavatar
MaT
Elite Poster
Elite Poster
Berichten: 2081
Lid geworden op: 18 feb 2014, 15:40
Locatie: Gent
Uitgedeelde bedankjes: 163 keer
Bedankt: 311 keer

De resultaten zijn bekend: 84% van ongeveer 4.000.000 Europeanen is tegen het gepruts met de klok.
https://www.tijd.be/dossier/europareeks ... 44919.html
https://www.hln.be/nieuws/buitenland/of ... Buitenland
https://www.gva.be/cnt/dmf20180831_0369 ... beslissing

Vandaag nog een beslissing?
Het BIPT aanziet modems en routers als een onderdeel van de eindapparatuur van de eindgebruiker waardoor deze vrij te kiezen zijn voor breedband en internettelefonie.
Bron
Jack Daniels
Elite Poster
Elite Poster
Berichten: 7916
Lid geworden op: 06 jul 2008, 13:51
Locatie: Dendermonde
Uitgedeelde bedankjes: 376 keer
Bedankt: 734 keer
Recent bedankt: 1 keer

En Juncker heeft (in 1 van zijn zeldzame nuchtere buien) gezegd dat er vandaag/today/aujourd'hui/Heute/hoy... beslist gaat worden.
MacMini M1 - Vu+ Zero - Fritz!Box 7590 AX + OVH VoIP
12x Sunpower 318W zonnepanelen
14x Sunpower 425W zonnepanelen
Huawei Luna2000 batterij 10kW
CCatalyst
Elite Poster
Elite Poster
Berichten: 8248
Lid geworden op: 20 jun 2016, 18:36
Uitgedeelde bedankjes: 19 keer
Bedankt: 522 keer
Recent bedankt: 12 keer

Altijd zomertijd :bdaysmile:

Zal wat raar doen de eerste keer tijdens midwinter, maar we worden dat ook wel gewoon.

En kom niet af met dat het niet natuurlijk is he, altijd winteruur is dat evenmin. De natuurlijke tijd voor onze regio is GMT, en dan moet je dat het hele jaar door aanhouden en dan heb je "natuurlijke" zonsopgangen om 3u30 's nachts in de zomer*. Als we dan toch afwijken, kunnen we evengoed de afwijking nemen die het best aansluit op ons hedendaags levensritme, zijnde UTC+2 het hele jaar door.

* Ooit, nog voor de laatste wereldoorlog, toen de avondklok nog heerste en Belgie nog meer landbouw dan iets anders was, was GMT effectief ook onze tijd. Voor landbouw maakt dat ook niet uit. Vandaag zijn de tijden letterlijk anders.
Ramaht
Elite Poster
Elite Poster
Berichten: 1294
Lid geworden op: 05 jul 2008, 10:36
Uitgedeelde bedankjes: 22 keer
Bedankt: 150 keer

Nu die discussie ;)

Doe maar altijd wintertijd dan.
Gebruikersavatar
WalterB1
Elite Poster
Elite Poster
Berichten: 2029
Lid geworden op: 22 jan 2010, 18:59
Uitgedeelde bedankjes: 177 keer
Bedankt: 143 keer
Recent bedankt: 1 keer

Ik ben toch voorstander om het uur te gebruiken dat zo dicht mogelijk tegen het zonneuur is.

Die keuze wil niet zeggen dat men heel het jaar shiften van 9 tot 5 moet inplannen. Ik ben voorstander om het uur niet te veranderen maar wel de openingsuren / werktijden naar gelang het seizoen. In beperkte mate is dat reeds zo, de zogenaamde 'zomerregeling' in gemeentehuizen en bij vuilnisophalers.
Jack Daniels
Elite Poster
Elite Poster
Berichten: 7916
Lid geworden op: 06 jul 2008, 13:51
Locatie: Dendermonde
Uitgedeelde bedankjes: 376 keer
Bedankt: 734 keer
Recent bedankt: 1 keer

Ik ben al een tijd af van mijn "9 to 5" shiften. De vroege (beginnen om 6.30, 7 of 7.30), de late (beginnen om 14 of 14.30) en de nacht (beginnen om 22u). Gewoonweg zalig. Nooit met de grote massa naar het werk vertrekken of naar huis komen (ik ga met de trein werken). En zeker de nacht: als ik om 6.30 naar huis ga, dan verlaten hele horden "werklustigen" de trein om naar het werk te vertrekken en ik neem diezelfde (ondertussen lege) trein om naar huis te gaan. Die zomertijd lig ik dus écht niet van wakker. Het leven kan toch schoon zijn.
MacMini M1 - Vu+ Zero - Fritz!Box 7590 AX + OVH VoIP
12x Sunpower 318W zonnepanelen
14x Sunpower 425W zonnepanelen
Huawei Luna2000 batterij 10kW
1207
Elite Poster
Elite Poster
Berichten: 3443
Lid geworden op: 11 jun 2009, 11:02
Uitgedeelde bedankjes: 11 keer
Bedankt: 96 keer

Ramaht schreef:Nu die discussie ;)
Doe maar altijd wintertijd dan.
mo deze discussie heeft toch maar 1 doel?
zover mogelijk commissie, raden expertgroepen, ... oprichten op alle denkbare niveaus om zovele mogelijk te kunnen gaan eten, eu ambtenaren toch
uiteraard de boel nog heel lang rekken inch. vetorecht van een stadstaatje zodat ge nog meer kunt onderhandelen, compromissen zoeken of gaan eten
wanneer afschaffen, zomer of wintertijd, uitzonderingen, ...

leuk eu referendum
niemand wist het en uiteindelijk stemt 0,7 à 0,8% vd Europese bevolking :)
Tomby
Elite Poster
Elite Poster
Berichten: 6348
Lid geworden op: 01 feb 2006, 12:36
Uitgedeelde bedankjes: 1285 keer
Bedankt: 485 keer
Recent bedankt: 2 keer

Ramaht schreef:Doe maar altijd wintertijd dan.
Ik snap niet dat dat ook maar voor iemand een optie zou zijn. Zou betekenen dat in de zomer de zon nog vóór 5u op komt. Buiten de 1% ultra vroege vogels heeft niemand daar iets aan.
Ik lees ook argumenten tegen de zomertijd omdat het dan in de winter te laat klaar zou worden, maar de dagen zijn dan toch al zodanig kort dat hoe je het draait of keert er veel verkeer in het donker zal zijn. Met de huidige wintertijd moet ik evenzeer in het donker vertrekken om naar mijn werk te gaan of de kinderen naar school te brengen.
Tenslotte las ik nog over Frank Deboosere die verwijst naar de stand van de zon. Wie wil er nu om 12u al de zon op zijn hoogste punt ? Er is nagenoeg niemand wiens bioritme symmetrisch rond 12u ligt. Dus als we optimaal van daglicht willen genieten, moet de zon op zijn hoogste punt staan rond 14u of zo, maar zeker niet om 12u.
Gebruikersavatar
Didymus
Elite Poster
Elite Poster
Berichten: 1098
Lid geworden op: 17 jun 2004, 15:23
Uitgedeelde bedankjes: 258 keer
Bedankt: 94 keer

Nochtans is wat Frank Deboosere aanhaalt de kern van het probleem. We kunnen ons lichaam proberen te bedriegen door met de klok te foefelen, maar we zijn wel degelijk biologisch geprogrammeerd om ons leven op het zenit van de zon af te stemmen. De zomertijd is in België met andere woorden compleet tegennatuurlijk. Wintertijd is iets beter, maar nog altijd niet correct...
Tomby
Elite Poster
Elite Poster
Berichten: 6348
Lid geworden op: 01 feb 2006, 12:36
Uitgedeelde bedankjes: 1285 keer
Bedankt: 485 keer
Recent bedankt: 2 keer

Didymus schreef:We kunnen ons lichaam proberen te bedriegen door met de klok te foefelen, maar we zijn wel degelijk biologisch geprogrammeerd om ons leven op het zenit van de zon af te stemmen.
Juist daarmee dat je dan niet forceren om dat zenit om 12u te leggen, toch ?! Of ga jij om 20u gaan slapen om dan om 4u op te staan ?
Jack Daniels
Elite Poster
Elite Poster
Berichten: 7916
Lid geworden op: 06 jul 2008, 13:51
Locatie: Dendermonde
Uitgedeelde bedankjes: 376 keer
Bedankt: 734 keer
Recent bedankt: 1 keer

Tomby schreef:Of ga jij om 20u gaan slapen om dan om 4u op te staan ?
8 uur slapen???? Da's wel veel zenne.
MacMini M1 - Vu+ Zero - Fritz!Box 7590 AX + OVH VoIP
12x Sunpower 318W zonnepanelen
14x Sunpower 425W zonnepanelen
Huawei Luna2000 batterij 10kW
ubremoved_22196
Elite Poster
Elite Poster
Berichten: 3131
Lid geworden op: 18 apr 2013, 09:41
Locatie: Leuven
Uitgedeelde bedankjes: 351 keer
Bedankt: 222 keer

Als ik de uitleg van experts daarnet even heb bekeken zou altijd zomertijd het slechtste zijn van de twee keuzes. Was ook eerder mijn gedacht, veel mensen willen niet tot 23u buiten zitten, want de dag nadien moeten ze natuurlijk ook werken. Als je slaapt is de zonsopkomst ook voor kinderen absoluut niet belangrijk. Wel dat ze moeten gaan slapen in het licht.

Nu ja, ik blijf er bij, kap het in twee. Elk kamp een half uur. Voor beiden voor en nadelen. Niet idioot laat licht in de winter en toch nog een half uurtje meer licht.
Gebruikersavatar
Didymus
Elite Poster
Elite Poster
Berichten: 1098
Lid geworden op: 17 jun 2004, 15:23
Uitgedeelde bedankjes: 258 keer
Bedankt: 94 keer

Tomby schreef:Juist daarmee dat je dan niet forceren om dat zenit om 12u te leggen, toch ?! Of ga jij om 20u gaan slapen om dan om 4u op te staan ?
Je keert het probleem om; die biologische realiteit is er en kan niet worden geremedieerd door met de klok te spelen. We worden nu, vooral tijdens de zomertijd, geforceerd om in een onnatuurlijk ritme te leven waardoor we eigenlijk te vroeg opstaan en gaan slapen.
Gebruikersavatar
jutuiz
Premium Member
Premium Member
Berichten: 725
Lid geworden op: 23 okt 2016, 15:26
Locatie: West-Vlaanderen
Uitgedeelde bedankjes: 163 keer
Bedankt: 53 keer
Recent bedankt: 1 keer

Zomertijd is ook veel beter voor sporters. Je kan 's avonds nog trainen of wedstrijden hebben zonder kunstverlichting. Een uurtje langer licht is eigenlijk ideaal.
kaarsenbril
Pro Member
Pro Member
Berichten: 347
Lid geworden op: 16 jun 2012, 18:48
Uitgedeelde bedankjes: 9 keer
Bedankt: 43 keer

Het enige correcte en meest natuurlijke is als de zon loodrecht staat op de aarde het dan middag is.
Wintertijd komt best in de buurt van de zonnetijd
Het liefst zou ik hebben dat men kiest voor wintertijd + 1 uur
desnoods past men de uren van de werktijden en de uren van de scholen aan als men hiermee niet kan leven...
Plaats reactie

Terug naar “Allerlei”