Doe je in je tuin wat je wil?

Onderwerpen die nergens anders thuis horen en toch eerder technisch van aard zijn? Post ze hier!
Plaats reactie
q-tec
Elite Poster
Elite Poster
Berichten: 2399
Lid geworden op: 23 dec 2007, 15:56
Locatie: nevele
Uitgedeelde bedankjes: 71 keer
Bedankt: 102 keer

https://www.omgevingsloketvlaanderen.be/gebouw

Bovenstaande vind ik wel maar misschien iemand die mij in de juiste richting kan helpen

-Parking aanleggen voor een auto in je achtertuin (45m van het huis) er staat een carport en daarnaast nog wat beton gieten voor de andere 2 wagens.
-Hoeveel auto's mag je eigenlijk in je tuin (gras/aarde/onkruid) stallen? die ingeschreven zijn op plaat en verzekerd?
Ja wrakken etc mag niet logisch maar als je pakweg 5 oltimers hebt...
Edpnet High upload 16/10 + edpnet voip + weepee voip
Belgacom Vdsl 16.5/2
Galys2 + Mobile vikings
Afbeelding

Afbeelding
Gebruikersavatar
cadsite
Elite Poster
Elite Poster
Berichten: 6112
Lid geworden op: 20 jan 2015, 16:10
Locatie: Kortrijk
Uitgedeelde bedankjes: 244 keer
Bedankt: 582 keer
Recent bedankt: 8 keer

Uiteraard doe je in je tuin niet wat je wil. Gelukkig maar.

Best ga je eens langs, langs de technische dienst van je stad/gemeente.
Er zijn wel Vlaamse (of Federale?) regels, maar ook provinciale en gemeentelijke. Om zeker te zijn ga je dus best bij de bron te rade.
Ik ben er wel al vrij zeker van dat beton op een grote oppervlakte zo goed als niet zal mogen.
Gebruikersavatar
Nob
Erelid
Erelid
Berichten: 3442
Lid geworden op: 09 sep 2002, 18:19
Locatie: Belgium, Bever
Uitgedeelde bedankjes: 104 keer
Bedankt: 125 keer

Ik dacht dat de algemene regel was (behoudens verkavelingsvoorschriften enzo):

Buiten je vergunde woning mag je (zonder vergunning):

40 m² bijgebouwen plaatsen zonder vergunning (bvb tuinhuisje, serre, ...) (aan bepaalde voorwaarden te voldoen, zoals max hoogte enzo).
80 m² aan niet gebouwen (bvb parking, vijver, ...) zonder vergunning.

Mits extra vergunningen mag je meer, maar het zal niet gemakkelijk zijn om die vergunning te pakken te krijgen.

Als er al bvb koterie/verharding stond bij aankoop, moet je die oppervlakte wel aftrekken van je 40/80 m² om te weten hoeveel er nog overschiet.

https://www.omgevingsloketvlaanderen.be ... er-zwembad

https://www.omgevingsloketvlaanderen.be ... ijgebouwen
De toenemende haast is een symptoom van de wereld die steeds meer in getallen wordt uitgedrukt.
bruma
Elite Poster
Elite Poster
Berichten: 1800
Lid geworden op: 06 jan 2014, 13:45
Uitgedeelde bedankjes: 46 keer
Bedankt: 89 keer
Recent bedankt: 1 keer

het staat toch duidelijk vermeld in volgende link (van uw aangehaalde pagina):
https://www.omgevingsloketvlaanderen.be ... er-zwembad
er zou eventueel nog een beperking kunnen zijn van een vroegere verkavelingsvergunning, echter deze kan geregulariseerd worden indien ze beperkter is via een procedure 'handtekeningenjacht'.
Gebruikersavatar
raf1
Elite Poster
Elite Poster
Berichten: 5780
Lid geworden op: 17 nov 2009, 22:39
Uitgedeelde bedankjes: 261 keer
Bedankt: 1770 keer
Recent bedankt: 10 keer

Als jij je volledige tuin betonneert en al het regenwater stroomt daardoor naar de buren of op de openbare weg, dan veroorzaak jij met je parking bij een stortbui wateroverlast, dus schade.
En dan zijn er nog wel een paar dingen te bedenken waar de buren of de overheid last van kunnen hebben als je in je tuin een parking aanlegt.

Je maakt dus best een omgevingsplannetje en uitvoeringsplan en foto's van de plaats van de uit te voeren werken. Dat dien je dan digitaal in bij het omgevingsloket en dan kijken de bevoegde ambtenaren na of dit binnen de wetgeving past.

Het voordeel van een dossiertje in te dienen is dat je daarna door de overheid perfect geïnformeerd wordt over de betreffende wetgeving of gemeentelijke voorschriften.
Gebruikersavatar
WalterB1
Elite Poster
Elite Poster
Berichten: 2029
Lid geworden op: 22 jan 2010, 18:59
Uitgedeelde bedankjes: 177 keer
Bedankt: 143 keer
Recent bedankt: 1 keer

Veldwetboek is misschien wat ouderwets en niet 100%, de gemeente kan afwijken, maar nog steeds relevant voor afsluitingen, bomen bij grens en zo.

http://www.landelijk.vlaanderen/domeine ... ldwetboek/
philippe_d
Moderator
Moderator
Berichten: 17487
Lid geworden op: 28 apr 2008, 11:22
Locatie: Waregem
Uitgedeelde bedankjes: 921 keer
Bedankt: 3348 keer
Recent bedankt: 5 keer

raf1 schreef:Als jij je volledige tuin betonneert en al het regenwater stroomt daardoor naar de buren of op de openbare weg, dan veroorzaak jij met je parking bij een stortbui wateroverlast, dus schade.
Tegenwoordig heb je van die grasbetontegels.
Ideaal als je toch een stuk wil verharden, maar het groen wil houden, en tevens beter voor het milieu (water kan doorsijpelen).
Geen idee of dit ook tot de beperking van 80m2 hoort.
VoIP: WeePee (vaste nummers geporteerd), Sipgate.de, Sipgate.co.uk, MegaVoip (uitgaand België).
Provider: Proximus Fiber Essential (50/8 mbps down/up).
Modem/Router: Fritz!Box 7590 int, OS 07.50, aangesloten op Proximus ONT (VLAN20).
Telefoon centrale: Euracom 181 achter FritzBox So.
TV: Telenet CI+, Fritz!DVB-C.
bruma
Elite Poster
Elite Poster
Berichten: 1800
Lid geworden op: 06 jan 2014, 13:45
Uitgedeelde bedankjes: 46 keer
Bedankt: 89 keer
Recent bedankt: 1 keer

Of van die kunststof tegels waar je kleine of grote sierkiezel in kwijt kan
Gebruikersavatar
petrol242
Elite Poster
Elite Poster
Berichten: 4368
Lid geworden op: 17 sep 2012, 12:07
Uitgedeelde bedankjes: 85 keer
Bedankt: 260 keer

cadsite schreef:[...]
Best ga je eens langs, langs de technische dienst van je stad/gemeente.
Ik heb hier zo'n plezant dossierke lopen. Ik wou een veranda achteraan bouwen. Ik wist dat ik nog een gedeelte moest vergunnen, een aanbouw van de vorige eigenaar. Ik dus naar de gemeente om te vragen wat ik daarmee moest doen, want ik wil erachter nog die kleine veranda zetten. De onvergunde zone zou geen probleem zijn, mocht ik met luchtfoto's kunnen aantonen dat het gebouw er langer dan 20 jaar staat (gebouwd in 1969). Luchtfoto's niet voor handen, maar ik kon altijd perfect regulariseren via een architect aangezien ik de bouwgrens niet overschreden heb. De veranda ging absoluut geen probleem zijn, dus heb ik die architect uiteindelijk onder de arm genomen.

Dus na meer dan 2000 euro kosten aan architect om die onvergunde zone te regulariseren, dien ik opnieuw het plan voor de veranda in via het omgevingsloket en ik krijg doodleuk van diezelfde gemeentelijke administratie een ongunstig advies voor die veranda omdat ik nota bene zijmuren moet plaatsen omdat mijn zijburen de bouwgrens niet gerespecteerd hebben... Ze wisten dat al via mijn eerste aanvraag. Dit is gewoon Kafka. Ik ben op kosten gejaagd, verkeerd geïnformeerd en gediscrimineerd, want de buren blijken wel vergund te zijn om dieper te bouwen...
ITnetadmin
userbase crew
userbase crew
Berichten: 8965
Lid geworden op: 28 jan 2012, 18:22
Uitgedeelde bedankjes: 199 keer
Bedankt: 689 keer
Recent bedankt: 2 keer

petrol242 schreef:Dus na meer dan 2000 euro kosten aan architect om die onvergunde zone te regulariseren, dien ik opnieuw het plan voor de veranda in via het omgevingsloket en ik krijg doodleuk van diezelfde gemeentelijke administratie een ongunstig advies voor die veranda omdat ik nota bene zijmuren moet plaatsen omdat mijn zijburen de bouwgrens niet gerespecteerd hebben... Ze wisten dat al via mijn eerste aanvraag. Dit is gewoon Kafka. Ik ben op kosten gejaagd, verkeerd geïnformeerd en gediscrimineerd, want de buren blijken wel vergund te zijn om dieper te bouwen...
Daar kan ik het inderdaad van krijgen.
Het is net zoals een netwerk ofzo debuggen (of een slecht programma).
Het ding stopt te werken bij fout 1 en je hebt geen idee of er 1 fout of 37 zijn tot je ze een voor een allemaal tegengekomen bent.
Ik word daar ook onnozel van; en de ambtenaar is niet eens verantwoordelijk te houden voor zijn uitspraak.
Gebruikersavatar
petrol242
Elite Poster
Elite Poster
Berichten: 4368
Lid geworden op: 17 sep 2012, 12:07
Uitgedeelde bedankjes: 85 keer
Bedankt: 260 keer

Ik heb morgen een afspraak op het gemeentehuis. Niet dat ik daar veel van ga verwachten, maar het moet toch van mijn lever. Misschien moet ik iemand gaan opzoeken die ik kan omkopen ofzo :bang:

Nee, alle gekheid op een stokje. Ik woon in Brasschaat en als ik zie hoe ruimte hier soms letterlijk individueel verkracht wordt... maar een arbeider met een rijhuisje kan het meestal wel schudden.

Edit : Het gaat dus over een oppervlakte van 5x2.5 ...
Laatst gewijzigd door petrol242 04 jul 2018, 23:01, in totaal 1 gewijzigd.
Gebruikersavatar
cadsite
Elite Poster
Elite Poster
Berichten: 6112
Lid geworden op: 20 jan 2015, 16:10
Locatie: Kortrijk
Uitgedeelde bedankjes: 244 keer
Bedankt: 582 keer
Recent bedankt: 8 keer

Ga anders eens langs de provincie. Dan doen die ook eens iets nuttigs...
Gebruikersavatar
petrol242
Elite Poster
Elite Poster
Berichten: 4368
Lid geworden op: 17 sep 2012, 12:07
Uitgedeelde bedankjes: 85 keer
Bedankt: 260 keer

De provincie? Kunnen die iets doen? Nog niet aan gedacht eigenlijk. Goeie tip!
Gebruikersavatar
on4bam
Moderator
Moderator
Berichten: 5309
Lid geworden op: 05 mei 2006, 16:05
Locatie: 127.0.0.1 of elders
Uitgedeelde bedankjes: 279 keer
Bedankt: 493 keer
Recent bedankt: 13 keer

petrol242 schreef: Ik woon in Brasschaat
Al geprobeerd om "Ik ken Jan Jambon" te zeggen? Anderen hebben dat ook al gedaan. :wink:
Bye, Maurice
https://on4bam.com
Gebruikersavatar
petrol242
Elite Poster
Elite Poster
Berichten: 4368
Lid geworden op: 17 sep 2012, 12:07
Uitgedeelde bedankjes: 85 keer
Bedankt: 260 keer

Ik kom op voor de PVDA in Brasschaat...
Gebruikersavatar
on4bam
Moderator
Moderator
Berichten: 5309
Lid geworden op: 05 mei 2006, 16:05
Locatie: 127.0.0.1 of elders
Uitgedeelde bedankjes: 279 keer
Bedankt: 493 keer
Recent bedankt: 13 keer

Dan ken je hem maar gaat er niets van gedaan krijgen :lol:
off topic: Suc6 in oktober!
Bye, Maurice
https://on4bam.com
Gebruikersavatar
petrol242
Elite Poster
Elite Poster
Berichten: 4368
Lid geworden op: 17 sep 2012, 12:07
Uitgedeelde bedankjes: 85 keer
Bedankt: 260 keer

merci
Doktor Avalanche
Premium Member
Premium Member
Berichten: 702
Lid geworden op: 21 dec 2010, 10:17
Locatie: Oostmalle
Uitgedeelde bedankjes: 120 keer
Bedankt: 70 keer
Contacteer:

Idd, een brief schrijven nr de gedeputeerde van de provincie. Ik heb het nog niet zo heel lang geleden voorgehad.
Kosteloze afstand van grond ;-)
Gemeente had in mijn aanvraag voor tuinhuis, de voorwaarde gesteld dat ik de eerste 2.5m van mijn grond kosteloos moest afgeven. Maakte ik mijn eigen nog niet zo druk over, tot ik hoorde dat ik voor de kosten van de landmeter (+/-€600) en notaris (nog eens +/-€600) moest op draven.
De geschatte waarde van de grond die ik moest afgeven was €11000, en omdat te mogen afgeven zou ik nog eens €1200 mogen betalen. Ik dacht het niet...
Brief naar provincie, en deze regel werd uit de aanvraag verwijdert.
"The Internet is allergic to truth, reason and humour."
Gebruikersavatar
cadsite
Elite Poster
Elite Poster
Berichten: 6112
Lid geworden op: 20 jan 2015, 16:10
Locatie: Kortrijk
Uitgedeelde bedankjes: 244 keer
Bedankt: 582 keer
Recent bedankt: 8 keer

petrol242 schreef:De provincie? Kunnen die iets doen? Nog niet aan gedacht eigenlijk. Goeie tip!
Zeker.
Voor kleine aanvragen is de stad bevoegd, voor grote gaat het langs de provincie. Maar ze kunnen ook tussenkomen bij onenigheid.
Enne, PVDA in Brasschaat, qua Don Quichotte gehalte kan dat wel tellen. :lol2:
wimpie3
Premium Member
Premium Member
Berichten: 491
Lid geworden op: 22 dec 2004, 14:17
Uitgedeelde bedankjes: 5 keer
Bedankt: 54 keer

Nob schreef:Ik dacht dat de algemene regel was (behoudens verkavelingsvoorschriften enzo):

Buiten je vergunde woning mag je (zonder vergunning):

40 m² bijgebouwen plaatsen zonder vergunning (bvb tuinhuisje, serre, ...)
Zeker niet altijd correct! Ik heb voor mijn tuinhuisje van 3 op 3 een bouwvergunning moeten aanvragen. Idem voor het verwijderen van een boom. Daar is zelfs iemand van de stadsdiensten komen naar kijken.
ubremoved_539
Deel van't meubilair
Deel van't meubilair
Berichten: 29849
Lid geworden op: 28 okt 2003, 09:17
Uitgedeelde bedankjes: 434 keer
Bedankt: 1972 keer

Beetje bizar... weet wel dat het vroeger 10m2 was... dus een tuinhuisje van 3x3 ging nog net zonder gedoe.
Doktor Avalanche
Premium Member
Premium Member
Berichten: 702
Lid geworden op: 21 dec 2010, 10:17
Locatie: Oostmalle
Uitgedeelde bedankjes: 120 keer
Bedankt: 70 keer
Contacteer:

als je dat niet op een perceelsgrens zet, mag je tot 40m², zonder aanvraag bouwen.
Zijn nog een aantal regels (uit mijn hoofd, max 3m nokhoogte)
"The Internet is allergic to truth, reason and humour."
Gebruikersavatar
cadsite
Elite Poster
Elite Poster
Berichten: 6112
Lid geworden op: 20 jan 2015, 16:10
Locatie: Kortrijk
Uitgedeelde bedankjes: 244 keer
Bedankt: 582 keer
Recent bedankt: 8 keer

Er zijn zoveel regeltjes door zoveel besturen dat je echt het risico niet wil lopen iets te zetten zonder goedkeuring.
De stedenbouwkundige dienst van je stad of de provincie moeten je kunnen helpen.
ubremoved_539
Deel van't meubilair
Deel van't meubilair
Berichten: 29849
Lid geworden op: 28 okt 2003, 09:17
Uitgedeelde bedankjes: 434 keer
Bedankt: 1972 keer

cadsite schreef:Er zijn zoveel regeltjes door zoveel besturen dat je echt het risico niet wil lopen iets te zetten zonder goedkeuring.
En hoeveel van de tuinhuisjes in Belgie zouden gezet zijn met de correcte goedkeuring ?

Veel hangt af van je buren... als die zeuren over het minste dan volg je best de procedure (maar meestal hebben ze zelf ook wel iets staan wat niet mag).
Gebruikersavatar
cadsite
Elite Poster
Elite Poster
Berichten: 6112
Lid geworden op: 20 jan 2015, 16:10
Locatie: Kortrijk
Uitgedeelde bedankjes: 244 keer
Bedankt: 582 keer
Recent bedankt: 8 keer

't Is de goeie die het zegt?? Sinds wanneer zijn regels er enkel om te volgen als er risico is op afstraffing? :roll:
Gebruikersavatar
Joe de Mannen
Elite Poster
Elite Poster
Berichten: 6287
Lid geworden op: 22 feb 2005, 12:46
Uitgedeelde bedankjes: 505 keer
Bedankt: 609 keer
Recent bedankt: 3 keer

Die 40m² is inderdaad op 1m van de perceelsgrens, max nokhoogte 3m. Anders vervalt de vrijstelling.

J.
Ik ben alleen verantwoordelijk voor mij eigen uitspraken, niet voor wat anderen ervan maken of aan toevoegen...
M_016
Elite Poster
Elite Poster
Berichten: 817
Lid geworden op: 23 aug 2017, 22:52
Uitgedeelde bedankjes: 9 keer
Bedankt: 95 keer

@petrol242
ter info: aansprakelijkheid ambtenaar
http://www.avcb-vsgb.be/documents/docum ... soneel.pdf
samemgevat:
Openbare rechtspersonen zijn aansprakelijk voor de schade aan derden op de wijze waarop aanstellers aansprakelijk zijn voor de schade aangericht door hun aangestelden ook wanneer de personeelsleden gehandeld hebben in de uitoefening van de openbare macht
rechtspersoon = college van burgemeester en schepenen; aangestelde = statutaire of contractuele ambtenaar
Plaats reactie

Terug naar “Allerlei”