Frankrijk : "aire de ..." : lijst?

Onderwerpen die nergens anders thuis horen en toch eerder technisch van aard zijn? Post ze hier!
Plaats reactie
Gebruikersavatar
krisken
userbase crew
userbase crew
Berichten: 19763
Lid geworden op: 07 nov 2006, 12:11
Twitter: kriskenbe
Locatie: Massemen - 91WET0
Uitgedeelde bedankjes: 1857 keer
Bedankt: 1035 keer

Is er een bekende lijst van de "aire's" (stopplaatsen) in frankrijk, idealiter met de namen en de exacte plaatsen er op? Kwestie van de reis wat voor te bereiden alvast :)

Internet = Orange 150/15Mbps + WirelessBelgië
Telefonie = EDPnet + OVH
GSM = Orange Go Extreme SE + Scarlet Red
TV = TVV App + Netflix + Disney+ + Streamz
Netwerk = Mikrotik + Ubiquiti
Gebruikersavatar
Joe de Mannen
Elite Poster
Elite Poster
Berichten: 6287
Lid geworden op: 22 feb 2005, 12:46
Uitgedeelde bedankjes: 505 keer
Bedankt: 609 keer
Recent bedankt: 3 keer

Geen idee of het bestaat zo'n lijst maar ga je dat echt voorbereiden? :eek:
J.
Ik ben alleen verantwoordelijk voor mij eigen uitspraken, niet voor wat anderen ervan maken of aan toevoegen...
ubremoved_22196
Elite Poster
Elite Poster
Berichten: 3131
Lid geworden op: 18 apr 2013, 09:41
Locatie: Leuven
Uitgedeelde bedankjes: 351 keer
Bedankt: 222 keer

Als je verwacht uren vast te staan in de file kan dat wel handig zijn volgens mij... Sommige van die aires zijn zelfs de moeite waard om speciaal voor te stoppen. :)

Als het enkel om te plassen is dan is Frankrijk wel een stuk fijner rijden dan België, om de 15-20 km zijn er wel van die plasplaatsen waar je kan stoppen.

http://www.autoroutes.fr/fr/aires-de-service.htm
http://www.aprr.fr/fr/preparation_au_vo ... ille_route
https://www.anwb.nl/binaries/content/as ... -aires.pdf
https://www.frankrijk.nl/2017/07/de-bes ... utoroutes/
Gebruikersavatar
krisken
userbase crew
userbase crew
Berichten: 19763
Lid geworden op: 07 nov 2006, 12:11
Twitter: kriskenbe
Locatie: Massemen - 91WET0
Uitgedeelde bedankjes: 1857 keer
Bedankt: 1035 keer

Het is eerder om de vriendin gerust te stellen. Ik ben iemand die 's nachts vertrekt op vakantie, in de hoop om zo vlot overal te kunnen rijden. Dit jaar vertrekken we vanuit regio Gent naar een camping net boven de grens met Spanje (iets voorbij Perpignan). Het makkelijkste is dus de E17 richting Kortrijk te nemen, om daarna via Rijsel, Arras, Parijs, Orléans, Bourges, Clermont-Ferrand, Béziers, Narbonne en Perpignan te rijden.

Met zo een lijstje in de wagen (of eerder op de tablet) weten we altijd welke de volgende "aire" is met bvb een tankstation, iets om te eten/drinken, ...

Tijdens de rit ligt de vriendin meestal te slapen (schijnbaar doen normale mensen dat altijd 's nachts), maar eens ze wakker is volgt de vraag naar een plaspauze snel :). Bedoeling is om voor de ochtendspits voorbij Clermont-Ferrand te zijn.

Overigens : vanaf Clermont-Ferrand tot Béziers zijn er amper stopplaatsen volgens die links. Is dat correct? Zou me zo hard verwonderen ...

Internet = Orange 150/15Mbps + WirelessBelgië
Telefonie = EDPnet + OVH
GSM = Orange Go Extreme SE + Scarlet Red
TV = TVV App + Netflix + Disney+ + Streamz
Netwerk = Mikrotik + Ubiquiti
ubremoved_2964
Elite Poster
Elite Poster
Berichten: 5295
Lid geworden op: 12 jan 2006, 14:25
Uitgedeelde bedankjes: 65 keer
Bedankt: 387 keer

Stop maar al aan de aire van de brug van Milau.



afrit op 02:46

Tot aan Clermont F is het een nogal saaie baan. Het stuk tussen Clermont F. en Milau daar rijd je op een plateau, en daar zijn prachtige aires, met een uitzicht dat meer dan de moeite is. Daar loont het de moeite regelmatig te stoppen. Het stuk tussen Milau en Perpignan is voor de kleinere motervermogens soms een uitdaging, maar wat een zicht! Daar heb je zelfs een soort canyon.

Dus vanaf Clermont F. loont het de moeite om dit overdag te doen.

Wat ook de moeite is richting Perpignan, is er af gaan aan afrit 40 op de A9, dus afrit Leucate. Je kan dan binnendoor tot in Perpignan rijden en je passeert dan port Leucate, en je rijdt daar op de D627 en aan beide kanten heb je water, is best de moeite daar.

En vanaf Perpignan:

Wij zijn al een paar keer naar Portbou gereden net over de grens in Spanje, het baantje van Perpignan naar Portbou is zeker de moeite, en dan van Portbou eens naar Roses en omstreken rijden.
Ramaht
Elite Poster
Elite Poster
Berichten: 1294
Lid geworden op: 05 jul 2008, 10:36
Uitgedeelde bedankjes: 22 keer
Bedankt: 150 keer

Zeg maar dat ze geen stress moet hebben, twee jaar terug nog met twee net zindelijke tweejarigen over Milau gereden, en altijd tijdig een plekje gevonden voor het potje te zetten. ;)

En het tofste vonden ze pipi with a view ;)
phildww
Pro Member
Pro Member
Berichten: 386
Lid geworden op: 05 aug 2009, 21:57
Uitgedeelde bedankjes: 19 keer
Bedankt: 41 keer

Slafes schreef:Als het enkel om te plassen is dan is Frankrijk wel een stuk fijner rijden dan België
Je betaalt er dan ook voor, en nog niet weinig ook. Buiten de péages is het al veel minder....
Gebruikersavatar
Joe de Mannen
Elite Poster
Elite Poster
Berichten: 6287
Lid geworden op: 22 feb 2005, 12:46
Uitgedeelde bedankjes: 505 keer
Bedankt: 609 keer
Recent bedankt: 3 keer

In Belgie op snelwegparkings betaal je ook om te plassen hoor... En als je dan met dat kortingsbonnetje een cola koopt betaal je een normale prijs...
Ik ben alleen verantwoordelijk voor mij eigen uitspraken, niet voor wat anderen ervan maken of aan toevoegen...
phildww
Pro Member
Pro Member
Berichten: 386
Lid geworden op: 05 aug 2009, 21:57
Uitgedeelde bedankjes: 19 keer
Bedankt: 41 keer

Ik bedoel: met het geld dat je aan péage betaalt, kunnen ze hun mooie aire's bekostigen...

Rapport 2015: >9mia euro omzet binnengehaald. En tarieven zijn intussen gestegen nog.
http://www.autoroutes.fr/FCKeditor/User ... 6%20BD.pdf

Op zich niets tegen het principe hoor: de gebruiker betaalt, en de snelwegen en aires zijn in zeer goede staat. Maar een reisje naar Frankrijk kost je bovenop de duurdere brandstof ook nog aardig wat tol.
Tim H.
Elite Poster
Elite Poster
Berichten: 759
Lid geworden op: 29 nov 2011, 22:31
Uitgedeelde bedankjes: 15 keer
Bedankt: 38 keer

krisken schreef:Het is eerder om de vriendin gerust te stellen. Ik ben iemand die 's nachts vertrekt op vakantie, in de hoop om zo vlot overal te kunnen rijden. Dit jaar vertrekken we vanuit regio Gent naar een camping net boven de grens met Spanje (iets voorbij Perpignan). Het makkelijkste is dus de E17 richting Kortrijk te nemen, om daarna via Rijsel, Arras, Parijs, Orléans, Bourges, Clermont-Ferrand, Béziers, Narbonne en Perpignan te rijden.

Met zo een lijstje in de wagen (of eerder op de tablet) weten we altijd welke de volgende "aire" is met bvb een tankstation, iets om te eten/drinken, ...

Tijdens de rit ligt de vriendin meestal te slapen (schijnbaar doen normale mensen dat altijd 's nachts), maar eens ze wakker is volgt de vraag naar een plaspauze snel :). Bedoeling is om voor de ochtendspits voorbij Clermont-Ferrand te zijn.

Overigens : vanaf Clermont-Ferrand tot Béziers zijn er amper stopplaatsen volgens die links. Is dat correct? Zou me zo hard verwonderen ...
Wij rijden altijd via Reims, ben je bijna alleen op de weg tussen Aras en Macon. Enkel een lastig stuk in Lyon en tss Bezier en Narbonne.
Wij hebben trouwens sinds enkele jaren zo'n tol bakje, is ook handig.
Gebruikersavatar
krisken
userbase crew
userbase crew
Berichten: 19763
Lid geworden op: 07 nov 2006, 12:11
Twitter: kriskenbe
Locatie: Massemen - 91WET0
Uitgedeelde bedankjes: 1857 keer
Bedankt: 1035 keer

Yep, hier ook zo een tol bakje :-)

Internet = Orange 150/15Mbps + WirelessBelgië
Telefonie = EDPnet + OVH
GSM = Orange Go Extreme SE + Scarlet Red
TV = TVV App + Netflix + Disney+ + Streamz
Netwerk = Mikrotik + Ubiquiti
Gebruikersavatar
on4bam
Moderator
Moderator
Berichten: 5308
Lid geworden op: 05 mei 2006, 16:05
Locatie: 127.0.0.1 of elders
Uitgedeelde bedankjes: 279 keer
Bedankt: 493 keer
Recent bedankt: 13 keer

Heb je hier iets aan? Ik zou denken dat er toch een lijst met GPS coordinaten van al die "Aires" bestaat.
Bye, Maurice
https://on4bam.com
custk9
Starter Plus
Starter Plus
Berichten: 49
Lid geworden op: 16 jan 2007, 14:51
Uitgedeelde bedankjes: 5 keer
Bedankt: 4 keer

Op wikipedia staat blijkbaar per autostrade een lijst met afritten, peages, aires, enz... Per autostrade.

https://nl.wikipedia.org/wiki/A75_(Frankrijk)

als voorbeeld voor de A75. Staan wel geen kilometers op maar dan heb je al een indicatie. Véél plezier op verlof!
Plaats reactie

Terug naar “Allerlei”