vraag kosten nutsvoorzieningen

Onderwerpen die nergens anders thuis horen en toch eerder technisch van aard zijn? Post ze hier!
Plaats reactie
scoobydoo1985
Starter
Starter
Berichten: 7
Lid geworden op: 22 jun 2018, 17:08

Hallo,

Ik heb eens volgende vraag:

Iemand die ik ken woont op het waesmeer in tielrode...
dit was vroeger een soort camping( recreatie)
blijkbaar kan je daar sinds enkele jaren effectief wonen en uw domicilie hebben.
Nu hoor ik net van haar dat ze daar op dat domein aardgas,elektriciteit,en water hebben...met volgende situatie:

Aan de straatzeide staat 1 meter voor gas en water en elektriciteit
vandaar vertrekken er allemaal kabels naar de kavels... en elke kavel heeft een eigen meter(deze is niet van de maatschappij) maar van een beheerder van dat domein.

deze rekent dan aan elke eigenaar het verbruik nog eens apart aan ,en heeft daar een kleine winstmarge op...
verder rekent die aan elke eigenaar meterhuur .... voor elektriciteit is dat 78 euro per jaar? en die heeft zo 300 tal kavels ...
mag dit zomaar ? dat er 1 globale meter is (waar 1 hoofdhuur) op betaald word ? en dat elke eigenaar nog eens 78 euro huur per jaar moet betalen?
ik vind dit precies bedrog...
is dit wettelijk?
de woonsten zijn niet van die beheerder,dit zijn effectieve eigendommen van de bewoners zelf.
maar blijkbaar ligt er van de maatschappij zelf geen installatie op het domein( dit zou te kostelijk zijn)

iemand enig diee?

Groeten,
bruma
Elite Poster
Elite Poster
Berichten: 1800
Lid geworden op: 06 jan 2014, 13:45
Uitgedeelde bedankjes: 46 keer
Bedankt: 89 keer
Recent bedankt: 1 keer

Een keer kijken naar de Vlaamse Wooncode, ik meen me te herinneren dat dit inderdaad niet meer kan op een gedomicilieerd adres, iets van vrije keuze leverancier of zo. Ook bij Eandis/Infra of Vreg kan je even in hun documenten kijken.
fendtje
Elite Poster
Elite Poster
Berichten: 789
Lid geworden op: 04 jan 2007, 01:06
Uitgedeelde bedankjes: 37 keer
Bedankt: 71 keer

Het is simpel.
U heeft daar een prive contract met de beheerder.
De beheerder is vrij de prijs te bepalen.

Dit is info van ministerie economische zaken.

Wat u aanhaalt is op alle campeer verblijfparken aan de kust de normale gang van zaken.
Een hoofdteller en dan tussen meters.

En het huis kan eigendom zijn , maar de grond daar kan geen eigen grond zijn.
Dus zal er ook elk jaar dienen betaald te worden huur voor de grond , onderhoud domein enz.
Vandaar die regeling.
Tim.Bracquez
Elite Poster
Elite Poster
Berichten: 3202
Lid geworden op: 05 dec 2010, 15:09
Bedankt: 450 keer

Hou er rekening dat ze niet direct winst er op maken, als je 1kWh in het begin van het domein door je kabel jaagt tot aan het huisje dan is dit geen 1kWh meer... er zitten allemaal verliezen op. Ik vermoed zelfs dat ze een eigen transformator hebben (midden of hoogspanning), deze gaan ook stuk en moeten onderhouden worden. Ook meter opnames en/of vervangingen kosten geld

Wees blij dat je nooit de (oude) turteltaks hebt moeten betalen of het prosumenten tarief, daarvan ben je vrijgesteld :-) Dus leg zonnepanelen, ga je daar meer op verdienen dan er thuis nog te leggen.

Het mag zeker nog, er zijn blokken genoeg (steden, kust, vakantieparken...) die nutsvoorzieningen zo aanbieden en sommige zelfs gewoon zonder teller ! Dus gewoon forfaitair of gedeeld door aantal bewoners.
scoobydoo1985
Starter
Starter
Berichten: 7
Lid geworden op: 22 jun 2018, 17:08

fendtje schreef:Het is simpel.
U heeft daar een prive contract met de beheerder.
De beheerder is vrij de prijs te bepalen.

Dit is info van ministerie economische zaken.

Wat u aanhaalt is op alle campeer verblijfparken aan de kust de normale gang van zaken.
Een hoofdteller en dan tussen meters.

En het huis kan eigendom zijn , maar de grond daar kan geen eigen grond zijn.
Dus zal er ook elk jaar dienen betaald te worden huur voor de grond , onderhoud domein enz.
Vandaar die regeling.
De grond is wel volledige eigendom...
maar volgens de beheerder wil eandis enz niet investeren voor iedere bewoner/eigenaar een meter te voorzien?
Tim.Bracquez
Elite Poster
Elite Poster
Berichten: 3202
Lid geworden op: 05 dec 2010, 15:09
Bedankt: 450 keer

@scoobydoo1985: Zelfs al wilt eandis investeren; de wegen in het domein zijn gedeelde eigendom normaal, dus mag eandis daar niet graven zonder toestemming van de meerderheid in het domein.
In de aankoopakte staat dit mooi beschreven, de gemene delen en alle kosten, rechten en plichten van de eigenaar. En ja hier kan instaan dat de stroom voorzien wordt door de vzw of onderneming die instaat voor het onderhoud van het domein. In de beheerraad heb je als eigenaar ook jouw stem over dit en krijg je zelfs een overzicht van alle kosten en inkomen.

Dit is nu eenmaal zo als dit gedeeld is, dit was normaal gekend van de aankoop. Probeer er je voordeel uit te halen, dit heeft ook zijn voordelen! Grond eigendom of niet, dit maakt opzich niet uit.

Ook ergens je domicillie zetten wilt zelfs niet zeggen of je daar een huis mag zetten :-) Ken genoeg zonevreemde woningen in de ardennen (in het midden van een bos) dat de gemeente gewoon domicillie aanvragen goedkeurd ook al mag je daar niets bouwen in dat bosgebied. Dat geeft je dus daarom niet meer rechten, het grappige is zelfs dat de gemeente geen goedkeuringen geeft voor nutsvoorzieningen te leggen via de openbare weg naar daar (om het wonen te ontmoedigen)

In een ander domein dat ik ken is er geen huur van de meter en dit jaar op de vergadering besloten alle meters te vervangen en iedereen moet ineens bijna 1000 euro extra bij leggen voor de kosten en aanzuivering reserve kapitaal. Dus bekijk maar eens goed waar die kosten naartoe gaan, het kan zijn dat ze gewoon op die manier kapitaal opbouwen voor herstellingswerken/vernieuwingen, want ineens na xx jaar 1000 euro leggen is voor sommige eigenaars een probleem
scoobydoo1985
Starter
Starter
Berichten: 7
Lid geworden op: 22 jun 2018, 17:08

Beste,

Maar kan die beheerder zomaar zijn tarieven zelf beslissen?
of is hier een wetgeving rond?
Kan toch niet de bedoeling zijn, om nutsvoorzieningen te gaan verkopen met extra winst?
is dit geen basis dat iedereen moet hebben?
De woning was vroeger recreatie, maar sinds enkele jaren door de gemeente aangepast naar woonzone .

het enige dat daar volledig is nieuw gelegd is alles van proximus...

er ligt niks van voorzieningen van de watermaatschappij,gas of elektriciteit...terwijl dit wel volledige eigendom is van de eigenaars van de woning incl de grond...
Gebruikersavatar
raf1
Elite Poster
Elite Poster
Berichten: 5780
Lid geworden op: 17 nov 2009, 22:39
Uitgedeelde bedankjes: 261 keer
Bedankt: 1770 keer
Recent bedankt: 10 keer

scoobydoo1985 schreef:Maar kan die beheerder zomaar zijn tarieven zelf beslissen?
Normaalgezien gaat het om mede-eigendom. Dat stukje grond waarop je caravan staat is wél je eigendom maar de gemeenschappelijke wegen en nutsvoorzieningen betreffen dan mede-eigendom. Dan moet er jaarlijks een vergadering zijn met alle bewoners en met de beheerder. Op die vergadering kan je met een stemming beslissen om bepaalde zaken anders aan te pakken.
Maar bij mede-eigendom zal je altijd zelf initiatief moeten nemen om de huidige gang van zaken te veranderen. Je zal kopies moeten opvragen van alle documenten bij de beheerder, je zal al die documenten grondig moeten bestuderen, je zal de mede-bewoners moeten overtuigen om het anders aan te pakken, etc..

Kortom, mede-eigendom is niet simpel.

Bij de notaris zal je meer informatie kunnen vragen en in volgende brochure staat alles uitgelegd: https://www.notaris.be/nieuws-pers/broc ... wnloads/47
Gebruikersavatar
Joe de Mannen
Elite Poster
Elite Poster
Berichten: 6287
Lid geworden op: 22 feb 2005, 12:46
Uitgedeelde bedankjes: 505 keer
Bedankt: 609 keer
Recent bedankt: 3 keer

Naar wat ik hier begrijp is de grond eigendom maar grenst die niet aan openbaar domein (de straat bij de meesten) daar knelt het denk ik.
J.
Ik ben alleen verantwoordelijk voor mij eigen uitspraken, niet voor wat anderen ervan maken of aan toevoegen...
scoobydoo1985
Starter
Starter
Berichten: 7
Lid geworden op: 22 jun 2018, 17:08

Joe de Mannen schreef:Naar wat ik hier begrijp is de grond eigendom maar grenst die niet aan openbaar domein (de straat bij de meesten) daar knelt het denk ik.
J.

Joe de mannen,

Klopt je hebt volledig gelijk, dit is de situatie...

dus er is niks van de maatschappij rechtstreeks ... gas is een ringlijn... elektriciteit ook prive van beheerder en water ook...
scoobydoo1985
Starter
Starter
Berichten: 7
Lid geworden op: 22 jun 2018, 17:08

Vandaar dat ik de vraag stel.... mag een beheerder zomaar vragen wat hij wilt?
als je niet de mogelijkheid hebt een andere levarancier te kiezen...
Gebruikersavatar
Joe de Mannen
Elite Poster
Elite Poster
Berichten: 6287
Lid geworden op: 22 feb 2005, 12:46
Uitgedeelde bedankjes: 505 keer
Bedankt: 609 keer
Recent bedankt: 3 keer

Eoals eerder gezegd: reglementen en overeenkomsten bekijken.
J.
Ik ben alleen verantwoordelijk voor mij eigen uitspraken, niet voor wat anderen ervan maken of aan toevoegen...
ubremoved_539
Deel van't meubilair
Deel van't meubilair
Berichten: 29849
Lid geworden op: 28 okt 2003, 09:17
Uitgedeelde bedankjes: 434 keer
Bedankt: 1972 keer

scoobydoo1985 schreef:mag een beheerder zomaar vragen wat hij wilt?
Nee, dergelijke dingen leg je vast op een jaarlijkse vergadering bij stemming (dus als hij dat nu vraagt vermoed ik dat het ooit zo gestemd is ook al kan je dat bij een volgende vergadering opnieuw ter stemming brengen maar zorg er dan ook voor dat je weet waarover je praat).
Plaats reactie

Terug naar “Allerlei”