Gezocht : soort GPS om je positie te delen

Onderwerpen die nergens anders thuis horen en toch eerder technisch van aard zijn? Post ze hier!
Plaats reactie
Gebruikersavatar
krisken
userbase crew
userbase crew
Berichten: 19763
Lid geworden op: 07 nov 2006, 12:11
Twitter: kriskenbe
Locatie: Massemen - 91WET0
Uitgedeelde bedankjes: 1857 keer
Bedankt: 1035 keer

Net de vraag gekregen van kennissen, maar kon er zelf ook niet op antwoorden.

Ze gaan volgende maand op reis en zouden graag bijna 24/7 met intervallen van maximaal een kwartier hun actuele GPS positie delen met het thuisfront. Iets als een GPS ontvanger in de auto kegelen, stroom geven en het thuisfront moet dan aanloggen op één of andere Google Maps toestand zodat ze daar kunnen zien waar ze exact zitten. Ze willen hiervoor een apart device dat werkt met een 3G of 4G kaartje er in, dus geen smartphone of geen device dat een (wifi) verbinding maakt met de smartphone.

Iemand een idee of zoiets bestaat, en wat dat kost? Eventueel waar je het kan kopen?

Internet = Orange 150/15Mbps + WirelessBelgië
Telefonie = EDPnet + OVH
GSM = Orange Go Extreme SE + Scarlet Red
TV = TVV App + Netflix + Disney+ + Streamz
Netwerk = Mikrotik + Ubiquiti
Tim.Bracquez
Elite Poster
Elite Poster
Berichten: 3202
Lid geworden op: 05 dec 2010, 15:09
Bedankt: 450 keer

Oude smartphone met sim er in en https://glympse.com/get-glympse-app/ er op gaat het goedkoopste en beste werken.
Gebruikersavatar
heist_175
Moderator
Moderator
Berichten: 14848
Lid geworden op: 07 okt 2010, 09:35
Locatie: Kempen
Uitgedeelde bedankjes: 484 keer
Bedankt: 1043 keer
Recent bedankt: 7 keer

Is dit niet voldoende, ook weer smartphone :)
https://www.androidcentral.com/how-shar ... oogle-maps
(...)
Use the + icon to select a time period or select the Until you turn this off setting to share your location indefinitely.
(...)
Once you've selected the contacts you want to share your location to, tap Share.
misterjo
Premium Member
Premium Member
Berichten: 712
Lid geworden op: 30 nov 2003, 13:23
Locatie: leuven
Uitgedeelde bedankjes: 33 keer
Bedankt: 24 keer

Valt buiten de requirements sinds het weer Android is maar wel de moeite om te bekijken: https://owntracks.org

Zelf gebruik ik het om met intervallen MQTT berichten door te sturen over 4G naar een node-red server waarop een kaart draait.

Alternatief kan je in Google je Android ook gewoon opsporen. Al kan je hier zelf niet veel instellen.

Als je echt iets stand alone wil zal je een auto gps tracker moeten kopen.
Ik heb zoiets van chinese makelij in m'n oldtimer zitten en kan per sms de locatie opvragen. Moet je wel inbouwen en aan de batterij hangen. Je hebt er ook die je natuurlijk gewoon in de cigarette 12V kan steken en op 4G werken.
Gebruikersavatar
Joe de Mannen
Elite Poster
Elite Poster
Berichten: 6287
Lid geworden op: 22 feb 2005, 12:46
Uitgedeelde bedankjes: 505 keer
Bedankt: 609 keer
Recent bedankt: 3 keer

Zoek eens op gps tracker mt1. Bij aliexpress voor minder dan 20€ te koop met abonnement op een tracking site inbegrepen.
Het is een klein ding maar dus ook met weinig autonomie als de 12V eraf is.
J.
Ik ben alleen verantwoordelijk voor mij eigen uitspraken, niet voor wat anderen ervan maken of aan toevoegen...
Wilfired
Starter Plus
Starter Plus
Berichten: 27
Lid geworden op: 24 maa 2018, 12:01
Uitgedeelde bedankjes: 3 keer
Bedankt: 4 keer

Garmin inreach https://explore.garmin.com/nl-BE/inreach/
Spot https://www.findmespot.com

Garmin heeft de voorkeur hier
Bababa
Premium Member
Premium Member
Berichten: 648
Lid geworden op: 28 jul 2014, 19:20
Uitgedeelde bedankjes: 26 keer
Bedankt: 35 keer

waarom geen smartphone? je moet een toestel hebben met een batterij waar een simkaart in past en die de locatie verzendt. Bij wat denk je dat je gaat uitkomen?
Orange Love Trio
Orange Flybox
Orange Extra surf card
rpr
Pro Member
Pro Member
Berichten: 446
Lid geworden op: 03 jul 2008, 10:15
Uitgedeelde bedankjes: 5 keer
Bedankt: 14 keer

Smartphone en whatsapp live locatie doorzenden?
Gebruikersavatar
krisken
userbase crew
userbase crew
Berichten: 19763
Lid geworden op: 07 nov 2006, 12:11
Twitter: kriskenbe
Locatie: Massemen - 91WET0
Uitgedeelde bedankjes: 1857 keer
Bedankt: 1035 keer

Wel dat heb ik ook voorgesteld : een smartphone (ik heb hier nog wel een paar androids liggen die ik ter beschikking wil stellen) met een app op. Probleem is dat de mensen die de GPS locatie moeten bezoeken "oudere" mensen zijn (60+) en die geen smartphone hebben. Dus alles zou moeten aangeleverd worden via een publieke pagina met bvb Google Maps of Open Street View. En dat is het punt waaruit blijkt dat dit ook niet altijd even goed gaat ...

Internet = Orange 150/15Mbps + WirelessBelgië
Telefonie = EDPnet + OVH
GSM = Orange Go Extreme SE + Scarlet Red
TV = TVV App + Netflix + Disney+ + Streamz
Netwerk = Mikrotik + Ubiquiti
freggy
Member
Member
Berichten: 98
Lid geworden op: 09 sep 2011, 14:22
Uitgedeelde bedankjes: 3 keer
Bedankt: 20 keer

Is OpenGTS geen optie: http://www.opengts.org/
In combinatie met GPSLogger: https://play.google.com/store/apps/deta ... .gpslogger
ygeffens
Elite Poster
Elite Poster
Berichten: 1543
Lid geworden op: 08 sep 2011, 19:19
Locatie: Arendonk
Uitgedeelde bedankjes: 131 keer
Bedankt: 94 keer

Koop dit:
https://www.alibaba.com/showroom/tk306- ... acker.html


Maak hier een account:
http://orange.gps-trace.com/


Bestel dit (gratis voor 6 maanden):
http://tele2.m2m.com
I'm a bilingual. I'm a bilingual illiterate. I can't read in two languages.
zorka
Plus Member
Plus Member
Berichten: 134
Lid geworden op: 28 dec 2011, 09:58
Uitgedeelde bedankjes: 9 keer
Bedankt: 10 keer

traccar.org

Werkt met diverse chinese en andere devices (ook client voor smartphone trouwens)
Tim.Bracquez
Elite Poster
Elite Poster
Berichten: 3202
Lid geworden op: 05 dec 2010, 15:09
Bedankt: 450 keer

krisken schreef: Dus alles zou moeten aangeleverd worden via een publieke pagina met bvb Google Maps of Open Street View. En dat is het punt waaruit blijkt dat dit ook niet altijd even goed gaat ...
Glympse published een webpage....
Gebruikersavatar
bitbite
Premium Member
Premium Member
Berichten: 558
Lid geworden op: 18 dec 2012, 14:01
Uitgedeelde bedankjes: 38 keer
Bedankt: 42 keer

Moet er dan in de praktijk bij de meeste auto's geen paneel open blijven? Ik heb een gewone odb2 uitlezer en in mijn VW past het deksel er niet meer op.
ygeffens
Elite Poster
Elite Poster
Berichten: 1543
Lid geworden op: 08 sep 2011, 19:19
Locatie: Arendonk
Uitgedeelde bedankjes: 131 keer
Bedankt: 94 keer

Er zijn platte OBD2 verlangkabels waardoor je in veel gevallen dat probleem kan vermijden.

http://www.dx.com/p/obdii-obd2-16pin-ma ... 0cm-390163
I'm a bilingual. I'm a bilingual illiterate. I can't read in two languages.
Gebruikersavatar
krisken
userbase crew
userbase crew
Berichten: 19763
Lid geworden op: 07 nov 2006, 12:11
Twitter: kriskenbe
Locatie: Massemen - 91WET0
Uitgedeelde bedankjes: 1857 keer
Bedankt: 1035 keer

Ben eerst aan het kijken naar de makkelijkste oplossing, die van Tim dus. Heb Glympse op mn GSM gezet als test, maar zie nergens hoe ik mijn positie naar anderen kan pushen als effectieve URL. Moet ze eerst uitnodigen in een groep, wat blijkbaar alleen gaat als je de app hebt?

Internet = Orange 150/15Mbps + WirelessBelgië
Telefonie = EDPnet + OVH
GSM = Orange Go Extreme SE + Scarlet Red
TV = TVV App + Netflix + Disney+ + Streamz
Netwerk = Mikrotik + Ubiquiti
bruma
Elite Poster
Elite Poster
Berichten: 1800
Lid geworden op: 06 jan 2014, 13:45
Uitgedeelde bedankjes: 46 keer
Bedankt: 89 keer
Recent bedankt: 1 keer

toestellen genoeg van usb laders tot stand-alones
https://www.banggood.com/search/gps-tracker-car.html

edit: maar waarom het moeilijker maken dan het is
een oude smartphone maak je een specifieke gmail/google account aan
zet je de locatie op nauwkeurig en zorg dat de smartphone altijd stroom krijgt (bv via koffer stekker)
overal waar de gsm passeert zal hij de locatie registreren
ga naar die account om op het even welke plaats (inloggen)
neem maps.google.com -> timeline en je ziet waar die gsm overal gebleven is
rechtsonder kant je normaliter de raw data vragen en je kan op de bolletjes klikken om te zien welk tijdstip bij die registratie hoort
heb je wel dataconnectie nodig

En je zou wase en of maps app kunnen installeren en ze hebben er een GPS bij met fileinfo maar dan niet in de koffer monteren
waze is on-line
maps is off en on line, enkel online verkeersinfo, off line kan je op provincieniveau kaarten downloaden mocht de rest niet werken

maps werkt op oude toestellen met weinig opslag geheugen
ubremoved_983
Elite Poster
Elite Poster
Berichten: 3868
Lid geworden op: 20 maa 2004, 20:10
Uitgedeelde bedankjes: 84 keer
Bedankt: 46 keer

Zelf fan van Spot (omdat ik nu eenmaal op plaatsen kom zonder GSM ontvangst). Maar als er in principe altijd 3G of meer is, kan je https://livetracking.io/ eens bekijken. De IPBike app op android kan hier oa naar versturen. Maar de API van livetracking is ook leuk en je zou snel een eigen app kunnen maken en de tracked data naar een google map duwen.
Gebruikersavatar
krisken
userbase crew
userbase crew
Berichten: 19763
Lid geworden op: 07 nov 2006, 12:11
Twitter: kriskenbe
Locatie: Massemen - 91WET0
Uitgedeelde bedankjes: 1857 keer
Bedankt: 1035 keer

@Bruma : de reden dat de mensen zeiden dat ze dit niet wouden draaien op een smartphone is omdat ze bang waren dat de batterij helemaal plat zou gaan op het einde. Wat ik wel geloof, en iets is wat je niet wilt tijdens je reis. Ik heb hun gezegd dat ze gerust een oude smartphone van mij mochten gebruiken, en dat ze deze via de 12V aansluiting in hun koffer continu stroom konden geven. Dit is een prima oplossing voor hun. Het moet dus geen stand-alone meer zijn. Zoals jij het omschrijft zal het ongetwijfeld werken, maar het is de bedoeling om de personen in het thuisfront live te laten zien waar ze zitten. Daar dit "oudere" mensen zijn, liefst zonder al te veel prutsen en doen. Dat zorgt ervoor dat er al een pak mogelijkheden afvallen zoals je locatie delen met Whatsapp, Google Maps en Waze.

@ditCh : Ik vermoed dat er altijd wel 3G of 4G zal zijn, ik heb de reisplannen snel gezien en dat lijkt me geen issue. Met een API werken zou natuurlijk handig wezen, maar ik + programmeren = nogo :) Zoek dus een min-of-meer kant en klare oplossing voor hun.

Ik heb ook eens verder gekeken naar Glympse maar die stopt met uitzenden na een tijdje (12 uur maximaal). Het zou echt zo goed als 24/7 moeten uitzenden, of toch zeker van zodra het beweging detecteert.

De trip : Ze rijden via België naar Luxemburg, via Frankrijk naar Zwitserland en zo tot het puntje van de laars van Italië. Vanaf dat punt zouden ze doorsteken naar Sicilië. Daar een tweede deel van hun vakantie. Van Sicilië nemen ze in Palermo de boot naar Napels, van Napels naar Porte-Vecchio (Corsica), waar ze een derde deel van de reis doen, vanut Bastia (Corsica) rijden ze dan naar Genua (Italië), om zo naar Frankrijk door te steken (Provence), waar ze een vierde deel van de reis verblijven, en dan zo via Parijs terug keren naar België. Zou een roadtrip van een goeie 6 weken zijn met een campingcar.

Internet = Orange 150/15Mbps + WirelessBelgië
Telefonie = EDPnet + OVH
GSM = Orange Go Extreme SE + Scarlet Red
TV = TVV App + Netflix + Disney+ + Streamz
Netwerk = Mikrotik + Ubiquiti
ygeffens
Elite Poster
Elite Poster
Berichten: 1543
Lid geworden op: 08 sep 2011, 19:19
Locatie: Arendonk
Uitgedeelde bedankjes: 131 keer
Bedankt: 94 keer

Met die Tele2 kaartjes maakt het niet uit in welk land je het gebruikt. Je spreekt over Zwitserland, dat is lang niet bij elke kaart/abo inbegrepen.

Die OBD2 dongle kan je ook gemakkelijk op een 12v aansluiting koppelen. Die heeft niet noodzakelijk een OBD2 poort nodig. Gewoon de 2 pinnetjes van de voeding aansluiten en klaar.

En op die gps-trace.com website moet je niets instellen buiten 1malig de id van die tracker koppelen.

De tracker zelf is te config'n door een 5-tal sms'jes te sturen.

Geen programmeerwerk, goed te volgen op de kaart. En dezelfde login kan je gebruiken in een app op je telefoon en dan kan je zelfs zo volgen.
Zelfs live volgen kan, daar zit hoogstens een vertraging op van 10 seconden.

Geen programmeerwerk, bestaande apps en tools, gratis kaart, enkel de tracker aan te schaffen (en misschien een verlengsnoertje naar OBD2).
Bijlagen
Schermafbeelding 2018-06-21 om 23.20.20.png
I'm a bilingual. I'm a bilingual illiterate. I can't read in two languages.
bruma
Elite Poster
Elite Poster
Berichten: 1800
Lid geworden op: 06 jan 2014, 13:45
Uitgedeelde bedankjes: 46 keer
Bedankt: 89 keer
Recent bedankt: 1 keer

Android smartphone met data verbinding stuurt op geregelde tijdstippen de locatie door naar Google. Ongeacht of er een app actief is.

Via pc kan je inloggen op dezelfde account als de smartphone, om het even waar op de aardbol.
Als je dan naar maps.google.com gaat, de tijdslijn kiest dan zie je in real time waar de smartphone is op de kaart. Op een smartphone ipv PC geopend zelfs met wat er op tussenstops te vinden is (bv restaurant) op PC moet ik dit nakijken of en waar die lijst zichtbaar wordt.

Wat de batterij betreft, je kan de smartphone batterij uitbreiden met een powerbank met pass-through (laden en gebruiken terzelfder tijd).
Ik begrijp wel niet 'op t eind


Het alternatief is zo'n GPS tracker.
Een collega van mij heeft er eentje in zijn mobile home geïnstalleerd. 85€ in BE gekocht.
Op een bepaald ogenblik zei hij 'he ze zijn aan t tijdens, hij kreeg een alert dat die zich verplaatste op zijn gsm. Hij legde in en kon op een kaart exact zie waar ze aan t rijden waren.
De rit was gepland trouwens.
AfAX
Premium Member
Premium Member
Berichten: 491
Lid geworden op: 01 dec 2011, 20:01
Uitgedeelde bedankjes: 30 keer
Bedankt: 29 keer

Via Waze kan je een link laten doorsturen naar de tegenpartij die je dan live kan volgen op een tablet, PC, ...
road rebel
Premium Member
Premium Member
Berichten: 632
Lid geworden op: 24 jun 2015, 14:28
Uitgedeelde bedankjes: 88 keer
Bedankt: 45 keer

Volgens mij zijn de eisen niet een antwoord op het probleem waar ze een oplossing voor willen. Idealiter vraag je aan zo een mensen: wat wil je bekomen i.p.v. hoe.

Waarschijnlijk was de meest intuïtieve oplossing een iPad voor de oudjes, dan kunnen ze volgen telkens als ze “vrienden checken”, en hoeft de transmitter/ transponder/ smartphone niet voortdurend uitzenden.

De eerste 60plusser die niet met een iPad kan werken moet ik nog tegenkomen. Zelfs de grootmoeder van Mn vrouw (helaas overleden) kon ons volgen op haar 90 met die vrienden app. IOS is kinderspel in vergelijking met een pc.
Enfin dit gezegd zijnde, Garmin Spot is wellicht hetgeen het meest beantwoord aan de eisen, met de luxe dat je niet eens 3G/4G nodig hebt (daar zou ik niet overal op rekenen). De verversingsfrequentie van 15min niet, echter zal dat wellicht arbitrair opgesteld zijn.

De aliexpress/Alibaba opties zijn zeker goed, maar ik zou niet rekenen op levering voor vertrek, tenzij je via de EUwarehouse kan kopen en het reeds ingeklaard werd.
Plaats reactie

Terug naar “Allerlei”