Auto : wanneer distributieriem vervangen?

Onderwerpen die nergens anders thuis horen en toch eerder technisch van aard zijn? Post ze hier!
Plaats reactie
Gebruikersavatar
krisken
userbase crew
userbase crew
Berichten: 19763
Lid geworden op: 07 nov 2006, 12:11
Twitter: kriskenbe
Locatie: Massemen - 91WET0
Uitgedeelde bedankjes: 1857 keer
Bedankt: 1035 keer

Beste UB'ers,

Ikzelf rij in een Citroën Berlingo van het jaar 2012, en deze zal komende september aldus 6 jaar oud worden. Heeft een goeie 180000km op de teller en zit nog steeds aan zijn eerste distributieriem.

Ik vind dit wat vreemd : als ik hoor naar andere eigenaars van wagens spreken die dat elke 100.000 a 150.000km's deze moet vervangen worden. Mijn eigen garagist (een erkende citroëngarage uit Merelbeke) spreekt dat dit rond de 240.000km's moet, ofwel 10 jaar (afhankelijk van wat eerst komt). Hijzelf neemt een maximum aan van 200.000km's.

Klopt deze info? Vanwaar zulke verschillen?

Voor alle duidelijkheid : het gaat niet om een distributieketting, maar een gewone simpele rubberen riem.

Internet = Orange 150/15Mbps + WirelessBelgië
Telefonie = EDPnet + OVH
GSM = Orange Go Extreme SE + Scarlet Red
TV = TVV App + Netflix + Disney+ + Streamz
Netwerk = Mikrotik + Ubiquiti
SpecialK
Elite Poster
Elite Poster
Berichten: 1590
Lid geworden op: 22 mei 2013, 09:04
Uitgedeelde bedankjes: 3 keer
Bedankt: 132 keer
Recent bedankt: 1 keer

Dat hangt heel erg af van hoe de riem belast wordt. Wat hangt er allemaal mee op de distributieriem; enkel de vitale onderdelen (nokkenas + waterpomp) of ook servopomp, aircocompressor,... Hoe meer erop hangt hoe meer belasting voor de riem uiteraard.
Bij mijn vorige wagen (Audi 2.0 TDI) moest de riem op 210.000 vervangen worden. Ironisch genoeg is de waterpomp vervangen op 180.000 km (waarvoor de riem er dus af moest) en hebben ze toch de oude riem terug gestoken. De leasing wou nl niet betalen voor een nieuwe riem (95 eur?) omdat de wagen ingeleverd zou worden voor die 210.000 km. Dus probleem voor de volgende eigenaar :)

Ik heb ooit een Ford met een 1.8TD gehad en die stonden gekend voor problemen met de distributieriem. Daar moest die op 105.000 vervangen worden.
Dus het antwoord is: it depends :)
bruma
Elite Poster
Elite Poster
Berichten: 1800
Lid geworden op: 06 jan 2014, 13:45
Uitgedeelde bedankjes: 46 keer
Bedankt: 89 keer
Recent bedankt: 1 keer

is gewoon afhankelijk van merk, model en motortype, je hebt een onderhoudsboekje gekregen en daarin moet je dit opzoeken
moeilijker is het niet, de reden is zo technisch dat ze de moeite niet doen om dit in het onderhoudsboekje te vermelden
Jack Daniels
Elite Poster
Elite Poster
Berichten: 7916
Lid geworden op: 06 jul 2008, 13:51
Locatie: Dendermonde
Uitgedeelde bedankjes: 376 keer
Bedankt: 734 keer
Recent bedankt: 1 keer

krisken schreef:Beste UB'ers,
Ikzelf rij in een Citroën Berlingo van het jaar 2012, en deze zal komende september aldus 6 jaar oud worden. Heeft een goeie 180000km op de teller en zit nog steeds aan zijn eerste distributieriem.

Ik vind dit wat vreemd : als ik hoor naar andere eigenaars van wagens spreken die dat elke 100.000 a 150.000km's deze moet vervangen worden. Mijn eigen garagist (een erkende citroëngarage uit Merelbeke) spreekt dat dit rond de 240.000km's moet, ofwel 10 jaar (afhankelijk van wat eerst komt). Hijzelf neemt een maximum aan van 200.000km's.
De garagist heeft gelijk. Ik heb tot vorig jaar met een C4 gereden en op een bepaald ogenblik ook de vraag gesteld wanneer de distributieriem vervangen moest worden. Ook hier sprak de garagist over 240.000 km. Als 2 erkende Citroën garagisten hetzelfde vertellen, dan zal het wel juist zijn zeker?
MacMini M1 - Vu+ Zero - Fritz!Box 7590 AX + OVH VoIP
12x Sunpower 318W zonnepanelen
14x Sunpower 425W zonnepanelen
Huawei Luna2000 batterij 10kW
Vaganzza
Elite Poster
Elite Poster
Berichten: 3220
Lid geworden op: 04 jan 2013, 22:33
Uitgedeelde bedankjes: 67 keer
Bedankt: 217 keer
Recent bedankt: 1 keer

Kijk gewoon in het instructieboekje... Dat staat er normaal in vermeld. Verschilt inderdaad van merk tot merk, van type tot type en van jaar tot jaar.
Internet & TV: Proximus Flex Fiber 500/500 + TV via  Apple TV
GSM: Hey Telecom 20 GB + 20GB boost

 iPhone 11 64GB SG |  Mac Mini (2020 M1 16GB 1TB SSD) |  Retina MacBook Pro 13" (2017 8GB 128GB SSD) |  iPad Air 5Gen (2022) 64GB blauw |  Apple TV 4K 2022 (2x) | Ubiquiti Unifi: USW-16-POE Gen 2, Cloud Key Plus Gen 2 en 5x UAP-AC-PRO
Gebruikersavatar
krisken
userbase crew
userbase crew
Berichten: 19763
Lid geworden op: 07 nov 2006, 12:11
Twitter: kriskenbe
Locatie: Massemen - 91WET0
Uitgedeelde bedankjes: 1857 keer
Bedankt: 1035 keer

Tja .. Dan blijkt het gewoon te kloppen! Die 200.000km zal dus wel een goeie inschatting zijn dan.
berlingo-distributieriem.jpg

Internet = Orange 150/15Mbps + WirelessBelgië
Telefonie = EDPnet + OVH
GSM = Orange Go Extreme SE + Scarlet Red
TV = TVV App + Netflix + Disney+ + Streamz
Netwerk = Mikrotik + Ubiquiti
Gebruikersavatar
iceke
Elite Poster
Elite Poster
Berichten: 6784
Lid geworden op: 11 jun 2010, 12:58
Uitgedeelde bedankjes: 225 keer
Bedankt: 613 keer
Recent bedankt: 2 keer

Ha ? Voor de garagist dan bedoel je .
Waarom zou je een riem vervangen op 200.000 als 240.000 is voorgeschreven...
Gebruikersavatar
krisken
userbase crew
userbase crew
Berichten: 19763
Lid geworden op: 07 nov 2006, 12:11
Twitter: kriskenbe
Locatie: Massemen - 91WET0
Uitgedeelde bedankjes: 1857 keer
Bedankt: 1035 keer

240.000 is normaal gebruik, 180.000 is zwaar gebruik. De vraag is alleen : wat beschouwd men als normaal en wat beschouwd men als zwaar gebruik...
En aangezien ik niet wil dat de riem stuk schiet, en de hele motor vernield, is het misschien niet slecht om die 200k km's te aanvaarden?

Internet = Orange 150/15Mbps + WirelessBelgië
Telefonie = EDPnet + OVH
GSM = Orange Go Extreme SE + Scarlet Red
TV = TVV App + Netflix + Disney+ + Streamz
Netwerk = Mikrotik + Ubiquiti
ITnetadmin
userbase crew
userbase crew
Berichten: 8965
Lid geworden op: 28 jan 2012, 18:22
Uitgedeelde bedankjes: 199 keer
Bedankt: 689 keer
Recent bedankt: 2 keer

Dat staat idd in je onderhoudsboekje.
Nu, ik zou 180000km op nog geen 6 jaar toch al als zwaar(der) gebruik klasseren.
Gebruikersavatar
iceke
Elite Poster
Elite Poster
Berichten: 6784
Lid geworden op: 11 jun 2010, 12:58
Uitgedeelde bedankjes: 225 keer
Bedankt: 613 keer
Recent bedankt: 2 keer

Veel bergen , een aanhangwagen, constant stoppen/vertrekken, volgeladen,....
Gebruikersavatar
krisken
userbase crew
userbase crew
Berichten: 19763
Lid geworden op: 07 nov 2006, 12:11
Twitter: kriskenbe
Locatie: Massemen - 91WET0
Uitgedeelde bedankjes: 1857 keer
Bedankt: 1035 keer

Volgeladen is hij nooit. Bijna in 99% van de gevallen ik alleen of wel met de vriendin. Niet meer dan dat. Goed, de achterbank en de koffer liggen wel vol, maar alles samen weegt dat volgens mij nog geen 25kg. Gaat voornamelijk over reservekleren die we altijd meenemen, fluojassen, ...

Bergen gebeurd wel eens (ardennen, vlaamse ardennen, ...) maar ook dat is niet overdreven. Keer of 10 per jaar dat we een dagje in heuvelachtig gebied zitten?

Aanhangwagen is er niet, en constant stoppen/vertrekken ... tja we rijden in Vlaanderen hé :D

Internet = Orange 150/15Mbps + WirelessBelgië
Telefonie = EDPnet + OVH
GSM = Orange Go Extreme SE + Scarlet Red
TV = TVV App + Netflix + Disney+ + Streamz
Netwerk = Mikrotik + Ubiquiti
Gebruikersavatar
iceke
Elite Poster
Elite Poster
Berichten: 6784
Lid geworden op: 11 jun 2010, 12:58
Uitgedeelde bedankjes: 225 keer
Bedankt: 613 keer
Recent bedankt: 2 keer

Ik veronderstel dat je dan ook wel doorhebt dat dat onder normaal valt en niet onder zwaar gebruik..
bruma
Elite Poster
Elite Poster
Berichten: 1800
Lid geworden op: 06 jan 2014, 13:45
Uitgedeelde bedankjes: 46 keer
Bedankt: 89 keer
Recent bedankt: 1 keer

ITnetadmin schreef:Dat staat idd in je onderhoudsboekje.
Nu, ik zou 180000km op nog geen 6 jaar toch al als zwaar(der) gebruik klasseren.
Ik heb vroeger nogal wat afgereden, 275000 in 5j of in verhouding gelijkaardig in 3j en dit werd als normaal eerder lichte gebruiker gezien omdat er veel snelwegkleding bijzaten
Gebruikersavatar
Garpenlov
Elite Poster
Elite Poster
Berichten: 803
Lid geworden op: 24 okt 2014, 22:17
Uitgedeelde bedankjes: 65 keer
Bedankt: 70 keer

zou dat geen ketting zijn dan? Heb nog nooit een distributie riem gezien die zo lang meegaat.

Of kan een natte riem zijn, die gaan erg lang mee
ISP: Telenet 1000/40 (CV8560E -> Unifi UDM-B)
Mobiel: Orange Go+ / Samsung Galaxy S23
Gebruikersavatar
krisken
userbase crew
userbase crew
Berichten: 19763
Lid geworden op: 07 nov 2006, 12:11
Twitter: kriskenbe
Locatie: Massemen - 91WET0
Uitgedeelde bedankjes: 1857 keer
Bedankt: 1035 keer

100% zeker dat het een riem betreft.

Internet = Orange 150/15Mbps + WirelessBelgië
Telefonie = EDPnet + OVH
GSM = Orange Go Extreme SE + Scarlet Red
TV = TVV App + Netflix + Disney+ + Streamz
Netwerk = Mikrotik + Ubiquiti
fvhbrugge
Elite Poster
Elite Poster
Berichten: 1597
Lid geworden op: 23 nov 2008, 20:38
Uitgedeelde bedankjes: 101 keer
Bedankt: 123 keer

Wat is zware belasting? Als je altijd in hoge toeren draait misschien want dan draait de riem sneller rond. Maar eigenlijk bestaat een zware belasting in de huidige auto's niet meer voor een distributieriem.

Onderhoudsboek is het belangrijkst om kmstand n'a te kijken.
Bij Renault benzine was het 80.000km of 6 jaar - naargelang wat het eerste voorkomt.
In principe heb je altijd wat réserve maar het is het risico niet waard. Want bij defect is de schade niet te schatten, als de motor al herstelbaar is...
Gebruikersavatar
petrol242
Elite Poster
Elite Poster
Berichten: 4368
Lid geworden op: 17 sep 2012, 12:07
Uitgedeelde bedankjes: 85 keer
Bedankt: 260 keer

Normaal gezien geeft de fabrikant een marge op. Meestal is dat om de 120 000 voor een 4 cilinder motor. Eigenlijk is dat een garantie kwestie. Ik ken motoren die 500 000 + met een originele belt. Maar of je dat risico wil nemen?
Dus 120/240/360...

En een Berlingo heeft een riem, geen ketting, dus dat is naast de kwestie.
Gebruikersavatar
krisken
userbase crew
userbase crew
Berichten: 19763
Lid geworden op: 07 nov 2006, 12:11
Twitter: kriskenbe
Locatie: Massemen - 91WET0
Uitgedeelde bedankjes: 1857 keer
Bedankt: 1035 keer

Mja garantie ... onderhoudsboekje, dé referentie die je hebt, zegt 180 a 240. Dus zullen we dat maar als correct nemen hé.

Internet = Orange 150/15Mbps + WirelessBelgië
Telefonie = EDPnet + OVH
GSM = Orange Go Extreme SE + Scarlet Red
TV = TVV App + Netflix + Disney+ + Streamz
Netwerk = Mikrotik + Ubiquiti
Gebruikersavatar
petrol242
Elite Poster
Elite Poster
Berichten: 4368
Lid geworden op: 17 sep 2012, 12:07
Uitgedeelde bedankjes: 85 keer
Bedankt: 260 keer

180 000 is een goeie stand om eens een riemke te vervangen.
ITnetadmin
userbase crew
userbase crew
Berichten: 8965
Lid geworden op: 28 jan 2012, 18:22
Uitgedeelde bedankjes: 199 keer
Bedankt: 689 keer
Recent bedankt: 2 keer

De mijne ook net vervangen op 180000; boekje zei 160 maar de garagist had dat allemaal niet nagekeken.
Zucht... chance da mijne frank viel.
Kiwivogel
Pro Member
Pro Member
Berichten: 264
Lid geworden op: 08 nov 2015, 19:26
Uitgedeelde bedankjes: 14 keer
Bedankt: 22 keer

Ik denk dat je het van een ander standpunt moet bekijken:

Iedere km boven de 180000 km vergroot de kans een heel klein beetje dat de riem knapt, en dus de kleppen van je cilinderkop krom slaat (bij een dieselmotor is het een garantie dat de kleppen krom gaan, bij turbo benzine motoren kan je een geluk hebben dat het een non-interference motor is)
Ben je van plan de auto te houden tot voorbij 240000km kan je mijn insziens beter de riem + rollen en waterpomp nu al laten vervangen, zodat je weer gerust bent tot 360000km. Ben je van plan de auto te verkopen voor 240000km is het te overwegen om de riem niet te vervangen, als je echt zuinig moet zijn op de centen.

Als de riem knapt heb je nog ongeveer 1500€ extra kosten om de kop te laten reviseren + nieuwe koppakking. Dan kan je ook dat risico correct inschatten.
ygeffens
Elite Poster
Elite Poster
Berichten: 1543
Lid geworden op: 08 sep 2011, 19:19
Locatie: Arendonk
Uitgedeelde bedankjes: 131 keer
Bedankt: 94 keer

Kan iemand mij in een paar lijnen vertellen waarom de motor stuk gaat wanneer die riem het begeeft?

Ik heb totaal geen kennis van auto's, maar ik vind het "merkwaardig" dat zoiets zo'n schade kan veroorzaken. Je zou denken dat ze dan kiezen voor een ander design (?).
I'm a bilingual. I'm a bilingual illiterate. I can't read in two languages.
Gebruikersavatar
buthead
Elite Poster
Elite Poster
Berichten: 2277
Lid geworden op: 10 jan 2016, 13:14
Locatie: Oost-Vlaanderen
Uitgedeelde bedankjes: 46 keer
Bedankt: 92 keer

Heb de mijne na 11j vervangen, volgens mijn garagist is het afhankelijk van jouw type auto en rijgedrag.
Internet = EDPnet
Telefonie/GSM = PX Mobiel
TV = PX pickx + Netflix + Disney+
SpecialK
Elite Poster
Elite Poster
Berichten: 1590
Lid geworden op: 22 mei 2013, 09:04
Uitgedeelde bedankjes: 3 keer
Bedankt: 132 keer
Recent bedankt: 1 keer

ygeffens schreef:Kan iemand mij in een paar lijnen vertellen waarom de motor stuk gaat wanneer die riem het begeeft?
De riem verbindt oa krukas en nokkenas, en drijft dus de nokkenas aan. De nokkenas bedient te kleppen. Als de nokkenas stil valt, blijven de kleppen in hun laatste positie staan, en zijn die dus niet noodzakelijk gesloten op het moment dat de cylinder helemaal bovenaan staat. Gevolg is dat de cylinder tegen de kleppen slaagt en minstens de kleppen, maar vaak ook de cylinderkop zwaar beschadigt.
Alternatief is een ketting (en dat loopt ook wel eens mis, bv bij de VW 1.2 en 1.4 TSI motoren en bepaalde BMW motoren), en sommige fabrikanten experimenteren momenteel met elektrisch aangedreven kleppen. Wat ook wel eens kan mislopen denk ik :)
ygeffens
Elite Poster
Elite Poster
Berichten: 1543
Lid geworden op: 08 sep 2011, 19:19
Locatie: Arendonk
Uitgedeelde bedankjes: 131 keer
Bedankt: 94 keer

Top, dus eigenlijk alleen maar problemen en geen goede oplossingen (voor een verbrandingsmotor). :roll:
I'm a bilingual. I'm a bilingual illiterate. I can't read in two languages.
SpecialK
Elite Poster
Elite Poster
Berichten: 1590
Lid geworden op: 22 mei 2013, 09:04
Uitgedeelde bedankjes: 3 keer
Bedankt: 132 keer
Recent bedankt: 1 keer

Zo slecht vind ik hedendaagse verbrandingsmotoren nog niet :)
Er zijn nog een aantal oudere technieken (oa met onderliggende nokkenas met klepstoters, directe aandrijving met een aantal tandwielen, systeem met een haakse as en twee conische tandwielen) maar die hebben dan weer als nadeel dat er aanzienlijke wrijvingsverliezen zijn en die worden tegenwoordig niet meer toegepast. Dus we zullen nog even met riemen en kettingen zitten.
Walking
Starter
Starter
Berichten: 1
Lid geworden op: 12 jul 2021, 01:38

Hey,
Ik rijdt met een wagen met dezelfde motor.
Namelijk een Peugeot 207 1.6 HDi 92pk met een
dv6dted (9hp) motor.
En de interval om de distributie riem te vervangen is inderdaad 180k voor zwaar omstandigheden en 240k voor normale omstandigheden.
Zware omstandigheden zijn wss heel hoge of lage temperatuur (tropen of Polen), en zware belasting, veel starten en stoppen, en nog enkele die ik vergeet wss.
Mijn wagen heeft nu 223k km en heb distributieriem nog nooit vervangen. Maar ben wel bezig dit werk voor te bereiden. Heb Blokkeerpennen gekocht voor de poelies te blokkeren. En heb enkele YouTube video's gekeken.
Ik doe alles zelf aan mijn auto. Maar heb wel kennis van auto mechanica. Al heb ik nooit een distributieriem vervangen op een auto, wel op een motor op statief.
Gebruikersavatar
Garpenlov
Elite Poster
Elite Poster
Berichten: 803
Lid geworden op: 24 okt 2014, 22:17
Uitgedeelde bedankjes: 65 keer
Bedankt: 70 keer

Valt goed mee hoor. Doe ze geregeld voor vrienden en de Opel club.

Belangrijkste is elke pulley met een lijntje tipex markeren. De Spanners nooit helpen en alles mooi op torque zetten.
En goed kijken dat de tipex lijnen nog mooi op dezelfde plek staan.

Het voordeel aan distributie riemen zijn dat je nooit half werk kunt leveren.

Het is oftewel goed oftewel auto naar de sloop :-D.
ISP: Telenet 1000/40 (CV8560E -> Unifi UDM-B)
Mobiel: Orange Go+ / Samsung Galaxy S23
bollegijs
Elite Poster
Elite Poster
Berichten: 911
Lid geworden op: 31 jul 2019, 13:26
Uitgedeelde bedankjes: 55 keer
Bedankt: 27 keer

Wie heeft er al eens een gesprongen distributieriem meegemaakt? Schuldig.

(jammer genoeg)
Gebruikersavatar
Garpenlov
Elite Poster
Elite Poster
Berichten: 803
Lid geworden op: 24 okt 2014, 22:17
Uitgedeelde bedankjes: 65 keer
Bedankt: 70 keer

Hier ook, Spanner begaf het. was zwaar overtijd. Heeft me een nieuwe cyllinderkop gekost
ISP: Telenet 1000/40 (CV8560E -> Unifi UDM-B)
Mobiel: Orange Go+ / Samsung Galaxy S23
Gebruikersavatar
testertje
Elite Poster
Elite Poster
Berichten: 833
Lid geworden op: 17 jan 2008, 18:55
Locatie: Antwerpen
Uitgedeelde bedankjes: 33 keer
Bedankt: 70 keer

Hier ook: Renault 25 TD met weinig kilometers, ergens rond 1995. Gelukkig stond ik bijna stil (parkeren) en was de schade nog te betalen.
Victory Not Vengeance
Gebruikersavatar
honda4life
Moderator
Moderator
Berichten: 6006
Lid geworden op: 03 jan 2010, 21:42
Locatie: 127.0.0.1
Uitgedeelde bedankjes: 207 keer
Bedankt: 376 keer
Recent bedankt: 2 keer

Is simpel toch, een omwenteling voor deze kapot gaat toch :banana:
✂ – – – – – – – – – – – – – – – – – – – – – – – – – – – – – – – – – – – – – – – – – – – – – – – – – – – – – – – – – – – – – – – – – – – – – – – – – – – – –
Turbokeu
Plus Member
Plus Member
Berichten: 127
Lid geworden op: 28 feb 2007, 16:26
Locatie: Lincent/Lijsem
Uitgedeelde bedankjes: 13 keer
Bedankt: 16 keer

SpecialK schreef:Zo slecht vind ik hedendaagse verbrandingsmotoren nog niet :)
Er zijn nog een aantal oudere technieken (oa met onderliggende nokkenas met klepstoters, ...
Mijn Harley (2001-2011) was nog met onderliggende nokkenas met klepstoters, typisch bij Harley sinds 1903.
Ik dacht dat een paar Engelse motorfietsmerken (Norton, Triumph?) ook deze techniek nog steeds gebruiken.
Simpel, niets te vervangen...
fvhbrugge
Elite Poster
Elite Poster
Berichten: 1597
Lid geworden op: 23 nov 2008, 20:38
Uitgedeelde bedankjes: 101 keer
Bedankt: 123 keer

bollegijs schreef:Wie heeft er al eens een gesprongen distributieriem meegemaakt? Schuldig.

(jammer genoeg)
Ikke, heeft me veel geld gekost voor mij als studente toen...
Gelukkig de werkuren in 't zwart bij de garage,..
Moest wel lang wachten, werd na de gewone uren gedaan door de zijn personeel om de kosten wat te drukken. .
Gebruikersavatar
lacer
Elite Poster
Elite Poster
Berichten: 2965
Lid geworden op: 24 feb 2007, 23:15
Locatie: 09
Uitgedeelde bedankjes: 130 keer
Bedankt: 159 keer

bollegijs schreef:Wie heeft er al eens een gesprongen distributieriem meegemaakt? Schuldig.

(jammer genoeg)
Mijn éérste 2de hands wagen in 1981, een oude Ford Taunus 1600 :lol:
Distributieriem was blijkbaar door olieverlies vroegtijdig kapot gegaan en afgesprongen.
Resultaat 2 kleppen krom. Dat werd uiteraard allemaal netjes hersteld samen met een nieuwe distributie riem en reed er nadien nog een paar jaren mee.
EdpNet XL 99/35 Mbps
VoIp OVH + Gigaset C610IP + C430H
Telenet Digital TV HD Digicorder AD 2200
RPi 2B Pi-Hole / 3B Kodi-19 / 3B+ Node-Red+Grafana
FLUKSO monitoring Elec-Gas-Water-PV > PVoutput
Ubuntu Mate 18.04 ESM / 22.04
Plaats reactie

Terug naar “Allerlei”