Trucker verplaatst ambulance

Onderwerpen die nergens anders thuis horen en toch eerder technisch van aard zijn? Post ze hier!
Jack Daniels
Elite Poster
Elite Poster
Berichten: 7918
Lid geworden op: 06 jul 2008, 13:51
Locatie: Dendermonde
Uitgedeelde bedankjes: 376 keer
Bedankt: 734 keer

Voer voor discussie, zeker omdat er hier (als ik mij niet vergis) een lid op het forum is die ook ambulancier is. Ik ben benieuwd naar de reacties. Hier alvast de bron:
https://www.hln.be/nieuws/binnenland/tr ... ~aa46a804/
Alvast mijn bedenkingen:
ambulance kon mooi geparkeerd worden tussen andere auto's waardoor het verkeer kon doorstromen, die moest niet midden op straat blijven staan.
Heel belangrijk: ambulance stond, zonder dat iemand erin zat, met draaiende motor midden op straat. Dit is aanleiding geven tot diefstal waarvoor je door de politie beboet kan worden. De motor hoeft zelfs niet te draaien, gewoon de auto ergens parkeren/stationeren met de sleutel in het contactslot is voldoende om beboet te worden (kameraad van mij heeft het ooit meegemaakt).
MacMini M1 - Vu+ Zero - Fritz!Box 7590 AX + OVH VoIP
12x Sunpower 318W zonnepanelen
14x Sunpower 425W zonnepanelen
Huawei Luna2000 batterij 10kW
Gebruikersavatar
krisken
userbase crew
userbase crew
Berichten: 19763
Lid geworden op: 07 nov 2006, 12:11
Twitter: kriskenbe
Locatie: Massemen - 91WET0
Uitgedeelde bedankjes: 1857 keer
Bedankt: 1035 keer

Ik heb dat artikel ook gelezen maar kan er bijzonder weinig over zeggen eigenlijk, daar ik ook de omstandigheden niet ken van die interventie.

1. Was het een 112 rit, of een secundaire rit? Er staat 112 op de deur, maar dat wilt niet altijd zeggen dat het een 112 rit is.
2. Wat was de reden van de oproep? Iets banaals als "ik heb mijn teen pijn gedaan toen ik tegen de tafelpoot aan stootte" of iets serieus als een reanimatie?
3. Was het iets binnenshuis of buitenshuis?
4. Kon hij wel gewoon legaal parkeren (de trucker zet de ambulance achteruit, maar wie zegt dat er daar geen parkeerverbod of garages zijn?

Ik heb het zelf ook al meegemaakt dat we een dringende opdracht kregen in een straat in Gent. Tja dan sta je gewoon op de tramsporen. Pech voor de bussen en trams die door moeten, die moeten dan maar wachten. Je hebt niet altijd de tijd (of de plaats) om correct te parkeren. Maar dat is enkel bij een interventie waar het medisch gezien serieus fout gaat. Als het iets banaals is zullen we misschien wel de straat blokkeren aan één kant, maar zal doorgaand verkeer steeds mogelijk zijn. We proberen de overlast te beperken, maar slagen daar niet altijd in.

Nu, vroeger was het de gewoonte om de auto te laten draaien zodat anderen - zoals in dit voorbeeld - de auto konden verzetten. Nu is dat een pak minder de gewoonte. Ofwel staat de auto te draaien maar kan jij niet in de wagen (een knopje op het dashboard, waardoor de auto blijft draaien terwijl jij de sleutel gewoon mee neemt) ofwel zal men de wagen volledig stil leggen, en zelfs volledig afsluiten (het zou niet de eerste keer zijn dat we van de plaats van interventie naar de auto lopen om iets te halen zoals zuurstof oid, en we iemand uit de sanitaire cel zien springen).

Ik heb geen probleem dat dit overigens ter discussie hier staat, waar ik wel problemen mee heb is de typische "vtm sensatie" waarmee men dit filmpje laat zien aan vtm kijkend Vlaanderen. Het is net niet "breaking news"...

Internet = Orange 150/15Mbps + WirelessBelgië
Telefonie = EDPnet + OVH
GSM = Orange Go Extreme SE + Scarlet Red
TV = TVV App + Netflix + Disney+ + Streamz
Netwerk = Mikrotik + Ubiquiti
MichelJ
Elite Poster
Elite Poster
Berichten: 1078
Lid geworden op: 10 maa 2010, 13:32
Locatie: Kapellen
Uitgedeelde bedankjes: 25 keer
Bedankt: 66 keer
Recent bedankt: 2 keer

Past volledig in het kader van de te snel rijden topic, niemand heeft nog tijd, elke minuut telt.
Jack Daniels
Elite Poster
Elite Poster
Berichten: 7918
Lid geworden op: 06 jul 2008, 13:51
Locatie: Dendermonde
Uitgedeelde bedankjes: 376 keer
Bedankt: 734 keer

MichelJ schreef:Past volledig in het kader van de te snel rijden topic, niemand heeft nog tijd, elke minuut telt.
Je bedoelt de ambulanciers die geen tijd hadden/namen om de auto aan de kant te zetten?
MacMini M1 - Vu+ Zero - Fritz!Box 7590 AX + OVH VoIP
12x Sunpower 318W zonnepanelen
14x Sunpower 425W zonnepanelen
Huawei Luna2000 batterij 10kW
MichelJ
Elite Poster
Elite Poster
Berichten: 1078
Lid geworden op: 10 maa 2010, 13:32
Locatie: Kapellen
Uitgedeelde bedankjes: 25 keer
Bedankt: 66 keer
Recent bedankt: 2 keer

Ik ga er van uit dat de ambulanciers zich niet hebben geparkeerd voor een reden.
Heb ook maar een klein stukje gezien van het filmpje, of het is niet lang. Stond die ambulance niet voor die plaats en was die plaats bij het binnengaan nog niet vrij? Zoals Krisken al aangeeft, we zien slechts een klein stukje van de situatie. Hoe dan ook, ik kruip zeker niet achter het stuur om die dan zelf te gaan verzetten, net zo min ik verrijdbare krikken ga zetten onder een auto die voor mijn oprit staat geparkeerd.
Gebruikersavatar
krisken
userbase crew
userbase crew
Berichten: 19763
Lid geworden op: 07 nov 2006, 12:11
Twitter: kriskenbe
Locatie: Massemen - 91WET0
Uitgedeelde bedankjes: 1857 keer
Bedankt: 1035 keer

Bon, ik heb de plaats gevonden ...
In het filmpje bovenaan zie je duidelijk een rode deur met een wit mannetje er op. Inmiddels zijn we zeker dat het de augustijnenstraat in Antwerpen betreft. Dit kan dus niet anders zijn dan deze locatie : https://www.google.be/maps/place/August ... d4.3982266

Niet al te veel plaats als er rechts auto's geparkeerd staan dunkt me ... En de camionchauffeur heeft de vrachtwagen geparkeerd voor de grijze rolpoort links.

Internet = Orange 150/15Mbps + WirelessBelgië
Telefonie = EDPnet + OVH
GSM = Orange Go Extreme SE + Scarlet Red
TV = TVV App + Netflix + Disney+ + Streamz
Netwerk = Mikrotik + Ubiquiti
Gebruikersavatar
on4bam
Moderator
Moderator
Berichten: 5341
Lid geworden op: 05 mei 2006, 16:05
Locatie: 127.0.0.1 of elders
Uitgedeelde bedankjes: 280 keer
Bedankt: 493 keer
Recent bedankt: 11 keer

Volgens De Standaard "Dat een vrachtwagenbestuurder dan maar zelf de ambulance verplaatste, zodat de achterdeuren niet open konden, noemt Verbeeck 'ongehoord. "

Als elke seconde telt, en dat kan de trucker niet weten, zou je bijna misdadig kunnen noemen. Ik ga er vanuit dat de nummerplaat van de vrachtwagen verder in het filmpje misschien wel te zien is of dat één van de vele camera's hem geregistreerd hebben, dan is het interessant om de uitleg van de chauffeur te horen.

Edit: Chauffeur heeft zich gemeld. Hij deed "om goed te doen" volgens vrtnws.
Bye, Maurice
https://on4bam.com
MichelJ
Elite Poster
Elite Poster
Berichten: 1078
Lid geworden op: 10 maa 2010, 13:32
Locatie: Kapellen
Uitgedeelde bedankjes: 25 keer
Bedankt: 66 keer
Recent bedankt: 2 keer

Misdadig zou ik het niet noemen eerlijk gezegd, die hoop toeterende autobestuurders achter die vrachtwagen zal ook wel voor de nodige druk hebben gezorgd en samen met je eigen 'frustratie' dan ga je wel al eens over tot actie na het overwegen van de pro's en contra's :)
Gebruikersavatar
MClaeys
Elite Poster
Elite Poster
Berichten: 6044
Lid geworden op: 16 feb 2011, 22:43
Uitgedeelde bedankjes: 376 keer
Bedankt: 346 keer

krisken schreef:En de camionchauffeur heeft de vrachtwagen geparkeerd voor de grijze rolpoort links.
Nuja, dat lijkt me niet echt relevant want toen de hele straat geblokkeerd stond was die poort evengoed geblokkeerd natuurlijk :).

Ikzelf zou nooit overgaan tot het verplaatsen van de ambulance, maar als men al een kwartier achter hem staat te claxoneren snap ik de frustratie waar het uit voortvloeit wel. Het zal wel niet voor een gestoten teen geweest zijn gezien ze al een kwartier of langer binnen waren.
En ik denk ook echt dat hij het wel gedaan heeft om goed te doen (een goede intentie komt niet noodzakelijk ook zo over).
Gebruikersavatar
krisken
userbase crew
userbase crew
Berichten: 19763
Lid geworden op: 07 nov 2006, 12:11
Twitter: kriskenbe
Locatie: Massemen - 91WET0
Uitgedeelde bedankjes: 1857 keer
Bedankt: 1035 keer

Eerlijk? Je zou ervan verschieten hoor. Bomma'ke die gevallen is uit haar bed, dan ben je ook gauw een kwartier bezig. Eer ze hun ID etc gevonden hebben, geloof me : dat duurt :)

https://www.nieuwsblad.be/cnt/dmf201806 ... 9562149983

Internet = Orange 150/15Mbps + WirelessBelgië
Telefonie = EDPnet + OVH
GSM = Orange Go Extreme SE + Scarlet Red
TV = TVV App + Netflix + Disney+ + Streamz
Netwerk = Mikrotik + Ubiquiti
gm123
Elite Poster
Elite Poster
Berichten: 1113
Lid geworden op: 08 maa 2009, 22:27
Uitgedeelde bedankjes: 63 keer
Bedankt: 116 keer

Zo, wat een sensatie weer. Als jij of iemand uit je familie morgen moet gereanimeerd worden, ga je dan ook verwachten dat men tijd verspilt met het netjes parkeren van de ambulance, wetende dat die extra tijd het verschil kan zijn tussen leven en dood?

Het is niet aan ons om te oordelen of die ambulance daar terecht stond of niet, en al zeker niet aan een geïrriteerde truckchauffeur om hem te gaan verplaatsen. Meer woorden hoeven daar niet aan vuilgemaakt te worden. Laat hulppersoneel gewoon hun werk doen, jouw persoonlijk ongemak is ondergeschikt aan een mensenleven.
Gebruikersavatar
heist_175
Moderator
Moderator
Berichten: 14885
Lid geworden op: 07 okt 2010, 09:35
Locatie: Kempen
Uitgedeelde bedankjes: 484 keer
Bedankt: 1054 keer
Recent bedankt: 15 keer

Prima om weer veel kliks te krijgen.
Als ik op de baan ben, zie ik toch dat prioritaire voertuigen makkelijk ruimte krijgen, behalve in Brussel.
Of iedereen adequaat reageert is iets anders, maar de overgrote meerderheid gaat toch echt gewoon aan de kant.

Als je HLN en VTM mag geloven (en Trump hoort ook in dat rijtje), gaat de criminaliteit ook omhoog, wat door alle cijfers wordt tegengesproken.
Een soort clickbait.
Gebruikersavatar
Petrikske
Elite Poster
Elite Poster
Berichten: 2997
Lid geworden op: 07 feb 2006, 13:54
Uitgedeelde bedankjes: 593 keer
Bedankt: 82 keer
Recent bedankt: 1 keer

Mij is altijd geleerd om van andermans spulletjes af te blijven, ik verdien m'n boterham ook op de weg door met een mastodont rond te rijden. (gelede autobus)
Maar geen haar op m'n hoofd zou er aan denken om even een ander voertuig te gaan verplaatsen, laat staan een ziekenwagen.

Waar gaan we naartoe als mensen dit al normaal gaan vinden.
FlashBlue
Erelid
Erelid
Berichten: 2114
Lid geworden op: 20 jan 2006, 21:08
Locatie: Gent
Uitgedeelde bedankjes: 1022 keer
Bedankt: 296 keer

Petrikske schreef:Mij is altijd geleerd om van andermans spulletjes af te blijven, ik verdien m'n boterham ook op de weg door met een mastodont rond te rijden. (gelede autobus)
Maar geen haar op m'n hoofd zou er aan denken om even een ander voertuig te gaan verplaatsen, laat staan een ziekenwagen.
Exact, zeker in uw geval. Dispatching verwittigen, en oftewel vragen die bij hc100 wel na hoelang de interventie nog duurt, oftewel gewoon ff wachten op een dienstwagen om het probleem op te lossen of achteruit te begeleiden alst niet binnen aanvaardbare tijd opgelost is.
Uren lopen toch door, en anders brengen ze maar nen aflos* aan. (* bij Regie althans, als gij bij ne pachter zit, hebt ge dat geluk niet)
Gebruikersavatar
cadsite
Elite Poster
Elite Poster
Berichten: 6126
Lid geworden op: 20 jan 2015, 16:10
Locatie: Kortrijk
Uitgedeelde bedankjes: 244 keer
Bedankt: 584 keer
Recent bedankt: 10 keer

Geen idee of dit hier het geval is, maar transport is echt een ramp aan het worden.
Wij werken constant met onderaanneming voor transport. Bij ons wordt er bewust gekozen voor Vlaamse firma's met chauffeurs die kunnen communiceren en correct werken, maar op de leveringen die we ontvangen hebben we geen invloed. Heel vaak zijn dat Bulgaren, Roemenen, Slovaken,... die geen letter Nederlands spreken, zelfs niets van Engels of Frans. Die mensen werken tegen een hongerloon aan degoutante voorwaarden.
Dat zo'n mensen dan alles doen om die halve boterham te verdedigen versta ik helemaal. Schiet niet op die sukkelaars maar ons gebrekkige systeem.
Gebruikersavatar
krisken
userbase crew
userbase crew
Berichten: 19763
Lid geworden op: 07 nov 2006, 12:11
Twitter: kriskenbe
Locatie: Massemen - 91WET0
Uitgedeelde bedankjes: 1857 keer
Bedankt: 1035 keer

Kijk eens uit uw doppen op de Vlaamse autostrades en je weet genoeg ...

Internet = Orange 150/15Mbps + WirelessBelgië
Telefonie = EDPnet + OVH
GSM = Orange Go Extreme SE + Scarlet Red
TV = TVV App + Netflix + Disney+ + Streamz
Netwerk = Mikrotik + Ubiquiti
Gebruikersavatar
petrol242
Elite Poster
Elite Poster
Berichten: 4368
Lid geworden op: 17 sep 2012, 12:07
Uitgedeelde bedankjes: 85 keer
Bedankt: 260 keer

Ik heb al ongelooflijk veel geduld gehad op dit forum, maar nog steeds valt mijn bek open van verontwaardiging over de reacties die ik te lezen krijg. Een ambulance verplaatsen om tijd te winnen, terwijl er misschien wel kostbare tijd verloren gaat? En voor wat? Economische gevolgen primeren op een eerste hulpverlening? Want daar komt het uiteindelijk op neer he.

Voor zo'n voertuig moet je respect hebben en vooral afstand houden en met je fikken daar van afblijven! Het is ver gekomen mensen.
ITnetadmin
userbase crew
userbase crew
Berichten: 8974
Lid geworden op: 28 jan 2012, 18:22
Uitgedeelde bedankjes: 199 keer
Bedankt: 690 keer
Recent bedankt: 2 keer

Mmm, het gebeurt denk ik ook wel dat ambulanciers nogal snel "hem ergens zetten" omdat ze de situatie niet kennen of kunnen inschatten, maar daarna (als de interventie niet medisch urgent blijkt) de moeite niet meer doen om snel effe de bak te verplaatsen.

Hoewel ik dit hier niet goedkeur, moet je als ambulancier natuurlijk ook bewust zijn dat je een straat volledig aan het blokkeren bent, met alle maatschappelijke gevolgen vandien (monsterfiles, andere mensen die ook nog ergens moeten geraken, ...)
Hoewel de economie geen prio treft tov medische noodgevallen, is er vaak genoeg marge om een beetje water bij de wijn te doen.
Dat wegwuiven met "iedereen die geen medisch noodgeval heeft moet maar wachten" is ook onzin.
Gebruikersavatar
petrol242
Elite Poster
Elite Poster
Berichten: 4368
Lid geworden op: 17 sep 2012, 12:07
Uitgedeelde bedankjes: 85 keer
Bedankt: 260 keer

Als we als maatschappij niet meer kunnen tolereren dat een ambulance de straat blokkeert, dan heb ik geen goed oog meer op die maatschappij. Dit is een perfect staaltje over hoe we aan het evolueren zijn. Ik vind het gewoon niet kunnen.

Als ambulancier weet je nooit wat te verwachten op een interventie. Wat mij betreft staat een ambulance nooit in de weg.

"Allez Jos, gaat gij maar al naar binnen. Ik ga efkes onzen bak schoon parkeren zodat die kutcamion kan passeren." Het magisch-realisme wordt op sinistere wijze her-uitgevonden mij blijkt.
bruma
Elite Poster
Elite Poster
Berichten: 1801
Lid geworden op: 06 jan 2014, 13:45
Uitgedeelde bedankjes: 46 keer
Bedankt: 89 keer
Recent bedankt: 1 keer

Ik stel me gewoon de vraag hoe de NC112 een MUG team zou kunnen begeleiden in hun aanrijroute indien de ambulance in een steeds grotere zone het verkeer laat stilstaan.
Los van de bedenkingen over de ernst van hun interventie bij aanvang (wordt immers door burgers zonder kennis van zaken gemeld).
Gebruikersavatar
cadsite
Elite Poster
Elite Poster
Berichten: 6126
Lid geworden op: 20 jan 2015, 16:10
Locatie: Kortrijk
Uitgedeelde bedankjes: 244 keer
Bedankt: 584 keer
Recent bedankt: 10 keer

petrol242 schreef:Ik heb al ongelooflijk veel geduld gehad op dit forum, maar nog steeds valt mijn bek open van verontwaardiging over de reacties die ik te lezen krijg.
Ofwel kijk ik er straal over ofwel zie jij andere dingen.
Ik vind namelijk nergens iemand die goedkeurt wat er gebeurd is.
Ik zie wel dat een aantal mensen vragen stellen, kritisch zijn en begrip opbrengen. Menselijk en wenselijk in mijn ogen.
Gebruikersavatar
krisken
userbase crew
userbase crew
Berichten: 19763
Lid geworden op: 07 nov 2006, 12:11
Twitter: kriskenbe
Locatie: Massemen - 91WET0
Uitgedeelde bedankjes: 1857 keer
Bedankt: 1035 keer

petrol242 schreef:Als we als maatschappij niet meer kunnen tolereren dat een ambulance de straat blokkeert, dan heb ik geen goed oog meer op die maatschappij. Dit is een perfect staaltje over hoe we aan het evolueren zijn. Ik vind het gewoon niet kunnen.

Als ambulancier weet je nooit wat te verwachten op een interventie. Wat mij betreft staat een ambulance nooit in de weg.

"Allez Jos, gaat gij maar al naar binnen. Ik ga efkes onzen bak schoon parkeren zodat die kutcamion kan passeren." Het magisch-realisme wordt op sinistere wijze her-uitgevonden mij blijkt.
Ben blij dat iemand dit opmerkt. Ik heb al gehad dat HC112 meldde dat er een reanimatie moest gestart worden, terwijl de persoon gewoon hevige buikpijn had. Of dat ze bellen voor een reanimatie terwijl die persoon al dagen dood was (en als we weigeren te reanimeren, krijgen we nog te horen dat ze ons wel even voor de rechtbank gaan gooien wegens het weigeren van hulp). Maar ik heb ook al meegemaakt dat iemand klaagt dat hij pijn had in de linkerarm ... 3 minuten na onze aankomst stonden we te pompen.

Normaliter zal pakweg 90% van dit forum eerst een huisarts bellen voor ze een ambulance bellen. Maar doe dat eens in het midden van de nacht? Een groot deel van de huisartsen geven het antwoord "bij zo een klachten, bel maar meteen een ambulance". Te leeg, te tam en te lui om uit hun bed te komen tijdens hun wachtdienst...

En eerlijk? Kijk naar de streetview welke ik heb gepost : tis niet dat je de ambulance deftig kan parkeren daar. Wat die vrachtwagenchauffeur doet - parkeren voor een garagepoort zodat hij door kan - lijkt me ook niet wenselijk.

Internet = Orange 150/15Mbps + WirelessBelgië
Telefonie = EDPnet + OVH
GSM = Orange Go Extreme SE + Scarlet Red
TV = TVV App + Netflix + Disney+ + Streamz
Netwerk = Mikrotik + Ubiquiti
boonpwnz
Elite Poster
Elite Poster
Berichten: 5081
Lid geworden op: 05 jul 2017, 09:50
Uitgedeelde bedankjes: 84 keer
Bedankt: 153 keer
Recent bedankt: 5 keer

Wat ik me nog het meest afvraag is waarom die trucker in de eerste plaats die ambulance kon verplaatsen. :roll:

Als er iemand met slechte gedachten gewoon zegt van he ik heb hier een ambulance ik ga heb eens meenemen om te showen aan men vrienden :beerchug:

Wat gebeurt er dan in die gevallen? Dan is er een dringende interventie en is opeens je ambulance weg :roll:
Gebruikersavatar
krisken
userbase crew
userbase crew
Berichten: 19763
Lid geworden op: 07 nov 2006, 12:11
Twitter: kriskenbe
Locatie: Massemen - 91WET0
Uitgedeelde bedankjes: 1857 keer
Bedankt: 1035 keer

Zie mijn eerste post in deze thread :)
Nu, geen paniek : elke ambulance is uitgerust met meerdere systemen zodat je die perfect kan volgen :)

Internet = Orange 150/15Mbps + WirelessBelgië
Telefonie = EDPnet + OVH
GSM = Orange Go Extreme SE + Scarlet Red
TV = TVV App + Netflix + Disney+ + Streamz
Netwerk = Mikrotik + Ubiquiti
Jack Daniels
Elite Poster
Elite Poster
Berichten: 7918
Lid geworden op: 06 jul 2008, 13:51
Locatie: Dendermonde
Uitgedeelde bedankjes: 376 keer
Bedankt: 734 keer

boonpwnz schreef:Wat ik me nog het meest afvraag is waarom die trucker in de eerste plaats die ambulance kon verplaatsen.
Dat is een echt domme vraag. Dat kon omdat die ambulance daar stond met ofwel draaiende motor ofwel met de sleutels in het contactslot. In beide gevallen geeft de chauffeur (van de ambulance) aanleiding tot autodiefstal waar je een boete voor kan krijgen.
MacMini M1 - Vu+ Zero - Fritz!Box 7590 AX + OVH VoIP
12x Sunpower 318W zonnepanelen
14x Sunpower 425W zonnepanelen
Huawei Luna2000 batterij 10kW
Gebruikersavatar
krisken
userbase crew
userbase crew
Berichten: 19763
Lid geworden op: 07 nov 2006, 12:11
Twitter: kriskenbe
Locatie: Massemen - 91WET0
Uitgedeelde bedankjes: 1857 keer
Bedankt: 1035 keer

Ik denk dat elke logisch denkende agent er zelfs nog niet over gaat denken om een boete uit te schrijven. Iets met uitzonderlijke omstandigheden en uitzonderlijke maatregelen... In sommige gevallen zijn we zelfs verplicht (!) om de motor te laten draaien terwijl we de interventie uitvoeren.

Internet = Orange 150/15Mbps + WirelessBelgië
Telefonie = EDPnet + OVH
GSM = Orange Go Extreme SE + Scarlet Red
TV = TVV App + Netflix + Disney+ + Streamz
Netwerk = Mikrotik + Ubiquiti
Jack Daniels
Elite Poster
Elite Poster
Berichten: 7918
Lid geworden op: 06 jul 2008, 13:51
Locatie: Dendermonde
Uitgedeelde bedankjes: 376 keer
Bedankt: 734 keer

Een agent is niet gehouden aan (zijn eigen) logica maar aan de wet. Maar goed, stel dat de truckchauffeur een dief of zo was die beslist om met die ambulance wat te gaan joyriden. Dan sta je daar schoon met je motor verplicht te laten draaien. Leg het maar uit.
Laatst gewijzigd door Jack Daniels 20 jun 2018, 11:02, in totaal 1 gewijzigd.
MacMini M1 - Vu+ Zero - Fritz!Box 7590 AX + OVH VoIP
12x Sunpower 318W zonnepanelen
14x Sunpower 425W zonnepanelen
Huawei Luna2000 batterij 10kW
Gebruikersavatar
cadsite
Elite Poster
Elite Poster
Berichten: 6126
Lid geworden op: 20 jan 2015, 16:10
Locatie: Kortrijk
Uitgedeelde bedankjes: 244 keer
Bedankt: 584 keer
Recent bedankt: 10 keer

krisken schreef:En eerlijk? Kijk naar de streetview welke ik heb gepost : tis niet dat je de ambulance deftig kan parkeren daar. Wat die vrachtwagenchauffeur doet - parkeren voor een garagepoort zodat hij door kan - lijkt me ook niet wenselijk.
Bwaa...
Zo'n 2 jaar geleden was er weer iemand op bezoek bij onze buren. Die waren nogal enthousiast en zijn ineens met de auto naar binnen gereden. Als ik 's ochtends naar mijn werk wilde vertrekken kon het niet omdat de brandweer voor mijn poort stond. Geen haar op mijn hoofd dat eraan dacht te gaan zagen. Liever dat ze daar staan dan de hele straat te blokkeren (wat ze uiteindelijk toch deden, maar goed).
Als het kan lijkt het me logisch om liever een beperkt aantal mensen te hinderen dan iedereen.
Gebruikersavatar
krisken
userbase crew
userbase crew
Berichten: 19763
Lid geworden op: 07 nov 2006, 12:11
Twitter: kriskenbe
Locatie: Massemen - 91WET0
Uitgedeelde bedankjes: 1857 keer
Bedankt: 1035 keer

Jack Daniels schreef:Een agent is niet gehouden aan (zijn eigen) logica maar aan de wet.
Wie weet waren de sleutels zelfs niet op de ambulance? :-) Als jij nu gaat zeggen dat dit onmogelijk is om dan een auto te verplaatsen kan ik alleen maar "fout" zeggen :)

Trouwens, op wegcode.be vind ik niet meteen het betreffende artikel terug hoor...
Laatst gewijzigd door krisken 20 jun 2018, 11:04, in totaal 1 gewijzigd.

Internet = Orange 150/15Mbps + WirelessBelgië
Telefonie = EDPnet + OVH
GSM = Orange Go Extreme SE + Scarlet Red
TV = TVV App + Netflix + Disney+ + Streamz
Netwerk = Mikrotik + Ubiquiti
Jack Daniels
Elite Poster
Elite Poster
Berichten: 7918
Lid geworden op: 06 jul 2008, 13:51
Locatie: Dendermonde
Uitgedeelde bedankjes: 376 keer
Bedankt: 734 keer

krisken schreef:
Jack Daniels schreef:Een agent is niet gehouden aan (zijn eigen) logica maar aan de wet.
Wie weet waren de sleutels zelfs niet op de ambulance? :-) Als jij nu gaat zeggen dat dit onmogelijk is om dan een auto te verplaatsen kan ik alleen maar "fout" zeggen :)
????? Die trucker stapt toch gewoon in en rijdt toch met die ambulance???? Leg jij dan eens uit hoe je met die auto kan rijden zonder sleutel?
Laatst gewijzigd door Jack Daniels 20 jun 2018, 11:04, in totaal 1 gewijzigd.
MacMini M1 - Vu+ Zero - Fritz!Box 7590 AX + OVH VoIP
12x Sunpower 318W zonnepanelen
14x Sunpower 425W zonnepanelen
Huawei Luna2000 batterij 10kW
denkleine
Plus Member
Plus Member
Berichten: 182
Lid geworden op: 26 feb 2011, 00:05
Uitgedeelde bedankjes: 10 keer
Bedankt: 12 keer

Jack Daniels schreef:In beide gevallen geeft de chauffeur (van de ambulance) aanleiding tot autodiefstal waar je een boete voor kan krijgen.
Als je deze logica doortrekt zou dus elk voertuig op interventie (brandweer, ambulance, politie) zich altijd aan de wet moeten houden. Dus zou bij een interventie de brandweer dus ook een rood licht niet mogen negeren, en als men dat toch doet een boeye moeten betalen hiervoor. Terwijl men eigenlijk juist op inyerventie is en het hier over levens kan gaan?
Gebruikersavatar
krisken
userbase crew
userbase crew
Berichten: 19763
Lid geworden op: 07 nov 2006, 12:11
Twitter: kriskenbe
Locatie: Massemen - 91WET0
Uitgedeelde bedankjes: 1857 keer
Bedankt: 1035 keer

Jack Daniels : zoals reeds gezegd door mij in deze thread : er bestaan ambulances waar je op een knopje duwt en waarbij de motor blijft draaien, ook al haal je de sleutel van het contact. Het is dan wel de bedoeling dat je die auto afsluit (met draaiende motor, jawel) maar goed.

Aan de andere kant : medische ploegen hebben altijd voorrang op politie. Eén uitzondering op deze regel, namelijk de eerste regel in het handboek van de ambulancier : eigen veiligheid. Als deze in het gedrang komt kunnen wij deze voorrang opgeven en de politiediensten hun werk laten doen.

En als we echt moeilijk gaan doen : met prioritaire signalen mag je ook niet tegen de richting van het verkeer rijden, bvb in éénrichtingstraten. Aangezien Gent vol zit van dergelijke straten gebeurt het wel eens dat we dit wel doen. Niet om dwars te liggen tegenover de andere chauffeurs, maar om nog sneller ter plaatse te zijn...
Laatst gewijzigd door krisken 20 jun 2018, 11:09, in totaal 1 gewijzigd.

Internet = Orange 150/15Mbps + WirelessBelgië
Telefonie = EDPnet + OVH
GSM = Orange Go Extreme SE + Scarlet Red
TV = TVV App + Netflix + Disney+ + Streamz
Netwerk = Mikrotik + Ubiquiti
Jack Daniels
Elite Poster
Elite Poster
Berichten: 7918
Lid geworden op: 06 jul 2008, 13:51
Locatie: Dendermonde
Uitgedeelde bedankjes: 376 keer
Bedankt: 734 keer

Rood licht mag enkel genegeerd worden als het een prioritair voertuig betreft, dus met zwaailichten en loeiende sirene. Alhoewel zowat elke ambulance tegenwoordig enkel met zwaailichten op rijdt (dus niet prioritair) en eens aan een rood licht gaat de sirene op (prioritair). Eens voorbij het rode licht gaat de sirene weer uit. ofwel ben je prioritair ofwel ben je het niet maar je bent niet eventjes prioritair om het rode licht te kunnen negeren.
MacMini M1 - Vu+ Zero - Fritz!Box 7590 AX + OVH VoIP
12x Sunpower 318W zonnepanelen
14x Sunpower 425W zonnepanelen
Huawei Luna2000 batterij 10kW
Gebruikersavatar
krisken
userbase crew
userbase crew
Berichten: 19763
Lid geworden op: 07 nov 2006, 12:11
Twitter: kriskenbe
Locatie: Massemen - 91WET0
Uitgedeelde bedankjes: 1857 keer
Bedankt: 1035 keer

En opnieuw : fout! Wij hebben de beslissingsmacht (net als brandweer en politie) om dit te doen! Meer dan eens vraagt een dokter "glijdend vervoer" aan. Dit wilt zeggen dat we enkel aan de lichten de sirene zullen gebruiken.

Een ambulance gaat richting de opdracht altijd volledig prioritair rijden (net omdat de ervaring uitwijst dat wat ze zeggen aan de telefoon niet altijd overeenkomt met de werkelijkheid). Van de opdracht richting het ziekenhuis zal altijd met de lichten aan gebeuren (= in opdracht), maar daarom niet altijd prioritair. 's Nachts is het dan weer anders, want dan zijn er mensen die t in hun hoofd halen om klacht in te dienen voor nachtlawaai. Niet elke wagen is uitgerust met een nachtsirene, dus rijden ze zo al met enkel de blauwe lichten aan richting de opdracht. Niet omdat wij dat leuk vinden, maar omdat mensen nu eenmaal graag van hun nachtrust genieten.

Internet = Orange 150/15Mbps + WirelessBelgië
Telefonie = EDPnet + OVH
GSM = Orange Go Extreme SE + Scarlet Red
TV = TVV App + Netflix + Disney+ + Streamz
Netwerk = Mikrotik + Ubiquiti
Jack Daniels
Elite Poster
Elite Poster
Berichten: 7918
Lid geworden op: 06 jul 2008, 13:51
Locatie: Dendermonde
Uitgedeelde bedankjes: 376 keer
Bedankt: 734 keer

krisken schreef:Het is dan wel de bedoeling dat je die auto afsluit (met draaiende motor, jawel) maar goed.
Wat hier dus niet het geval was en de ambulanciers aanleiding gaven tot autodiefstal. Stop toch eens met rond de pot te draaien!!!
MacMini M1 - Vu+ Zero - Fritz!Box 7590 AX + OVH VoIP
12x Sunpower 318W zonnepanelen
14x Sunpower 425W zonnepanelen
Huawei Luna2000 batterij 10kW
Gebruikersavatar
Didymus
Elite Poster
Elite Poster
Berichten: 1099
Lid geworden op: 17 jun 2004, 15:23
Uitgedeelde bedankjes: 258 keer
Bedankt: 94 keer

krisken schreef:Normaliter zal pakweg 90% van dit forum eerst een huisarts bellen voor ze een ambulance bellen. Maar doe dat eens in het midden van de nacht? Een groot deel van de huisartsen geven het antwoord "bij zo een klachten, bel maar meteen een ambulance". Te leeg, te tam en te lui om uit hun bed te komen tijdens hun wachtdienst...
Ook wel een eenzijdige kijk hierop. Als het echt spoedeisend is (wat zoals je zelf aangeeft vaak moeilijk in te schatten is), dan gaan er kostbare minuten verloren als een huisarts eerst uit zijn bed moet komen, zich moet aankleden, zijn materiaal en autosleutels moet bijeen grabbelen om dan niet-prioritair naar de patiënt die misschien wel 10 km verderop woont te rijden. In het nieuwe systeem, waarbij de noodcentrale de wachtdienstoproepen trieert (1733), komen dergelijke oproepen gewoon niet meer bij de huisarts van wacht terecht en gelukkig maar.
Gebruikersavatar
krisken
userbase crew
userbase crew
Berichten: 19763
Lid geworden op: 07 nov 2006, 12:11
Twitter: kriskenbe
Locatie: Massemen - 91WET0
Uitgedeelde bedankjes: 1857 keer
Bedankt: 1035 keer

Dat nieuwe systeem zal inderdaad een hele verbetering zijn, zeker nu HC112 die telefoontjes ook doet en niet langer een andere dienst. Helaas is dit nog niet in héél België gekend.

Een éénzijdige kijk is het zeker niet, meer een realistische benadering vanuit de praktijk. Gelijk jij het voorstelt heb je 100% gelijk : hoe sneller er iemand aanwezig is, hoe beter. Maar als er iemand met een griep (en letterlijk alle symptomen van een goeie griep) belt naar de dokter en die zegt belt een ambulance, dan mogen we toch concluderen dat die dokter dat zelf kon oplossen, niet? Overigens : zelfs bij een cardiaal probleem heeft de dokter meer in zijn auto liggen dan wij. Hij kan bvb al rijden richting de patiënt en daar bvb Cedocard alvast toedienen.

Internet = Orange 150/15Mbps + WirelessBelgië
Telefonie = EDPnet + OVH
GSM = Orange Go Extreme SE + Scarlet Red
TV = TVV App + Netflix + Disney+ + Streamz
Netwerk = Mikrotik + Ubiquiti
Gebruikersavatar
Didymus
Elite Poster
Elite Poster
Berichten: 1099
Lid geworden op: 17 jun 2004, 15:23
Uitgedeelde bedankjes: 258 keer
Bedankt: 94 keer

Voor griep een ambulance aanraden is het inderdaad afschuiven, dat is zonneklaar.

Het omgekeerde gebeurt helaas ook, nl. dat iemand zich zogenaamd "niet goed" voelt en wanneer de huisarts ter plaatse komt blijkt de patiënt te zijn overleden, maar het bij de naasten niet is opgekomen om een ambulance en MUG te vragen. Ik ken trouwens niet veel huisartsen (lees: geen) die een defibrillator of intubatiemateriaal in hun auto hebben, het hangt er dus maar van af wat je met "meer" materiaal bedoelt. :)
Gebruikersavatar
krisken
userbase crew
userbase crew
Berichten: 19763
Lid geworden op: 07 nov 2006, 12:11
Twitter: kriskenbe
Locatie: Massemen - 91WET0
Uitgedeelde bedankjes: 1857 keer
Bedankt: 1035 keer

Waarom zou je een defib nodig hebben? Je hebt twee handen en je kan beginnen pompen? Belangrijkste is dat er circulatie is van bloed en dus ook zuurstof. Een defib helpt enkel als er fibrillatie van het hart is, niet om doden tot leven te wekken. Intuberen zal een dokter niet kunnen doen, maar hij zal alvast wel kunnen zorgen voor een vrije luchtweg (bvb een mayo steken). Als je dan gaat pompen, ga je automatisch ook lucht in de longen duwen.

Internet = Orange 150/15Mbps + WirelessBelgië
Telefonie = EDPnet + OVH
GSM = Orange Go Extreme SE + Scarlet Red
TV = TVV App + Netflix + Disney+ + Streamz
Netwerk = Mikrotik + Ubiquiti
Gebruikersavatar
Didymus
Elite Poster
Elite Poster
Berichten: 1099
Lid geworden op: 17 jun 2004, 15:23
Uitgedeelde bedankjes: 258 keer
Bedankt: 94 keer

De buurman of vrouw die kan en durft te reanimeren dan toch ook? Die zal sneller ter plaatse zijn dan eender welke dokter of ambulance, dus misschien moeten we daar op inzetten. ;)
Plaats reactie

Terug naar “Allerlei”