Voor de eerste keer camperen met de tent. Tips?

Onderwerpen die nergens anders thuis horen en toch eerder technisch van aard zijn? Post ze hier!
Plaats reactie
Tuneboy2005
Pro Member
Pro Member
Berichten: 233
Lid geworden op: 15 maa 2007, 19:20
Uitgedeelde bedankjes: 1 keer
Bedankt: 5 keer

Hallo, Wij gaan deze zomer voor de eerste keer op reis met enkel de tent (camping nabij disneyland voor 3 nachtjes). Mobilhome en sta caravan zijn we al beetje gewend. Toch had ik graag wat tips gehad over het wel en wee van camperen met de tent. De tent die we hebben is de volgende
https://www.decathlon.be/nl/p/gezinsten ... R-p-173597
Wij hebben 2 kinderen van 7 en 9 jaar. Nu had ik enkele vragen ook.
Welke verlichting en verwarming (om het op de koude zomeravonden toch wat aangenaam te hebben)zouden jullie kiezen voor in deze tent?
Alsook welk stopcontact is er te vinden op de meeste campings? Is dit een CEE stekker of een gewoon stopcontact?
Alle tips zijn welkom :)
Alvast bedankt
Gebruikersavatar
cadsite
Elite Poster
Elite Poster
Berichten: 6112
Lid geworden op: 20 jan 2015, 16:10
Locatie: Kortrijk
Uitgedeelde bedankjes: 244 keer
Bedankt: 582 keer
Recent bedankt: 8 keer

De meeste campings hebben een blauwe stekker. Wij hebben wel een verloopstuk mee voor het zeldzame geval het een gewone is.

Als je je tent wat properder wil houden kan je een (groene jongens, kijk even de andere kant op) afdekfolie onder je tent leggen.
Voor verlichting gebruiken we een ordinaire hanglamp met een led lamp in. Dus gewoon 230V.

Als je nog nooit de tent hebt opgezet doe je dat best eerst eens in de tuin.

Wij hebben vlaggenslingers gemaakt. We hangen die aan de stormlinten waar je gemakkelijk over kan struikelen, zo vallen ze beter op.

Verwarmen hebben we slechts 1 keer gedaan, maar dat was in de paasvakantie in zeeland tijdens een stormweekend. We hebben toen zo'n straler gekocht in een winkel in de buurt.
Erna nooit meer gebruikt. Nu, met onze kinderen erbij (8 & 10) moet ik dat niet meer hebben, veel te gevaarlijk in een kleine ruimte.
Ook warmt dat niet echt je tent op.

Koop best ook wat extra haringen. Een voorraad rotspiketten en zandharingen komt altijd van pas.
Ook wat extra klassieke haringen heb ik graag op overschot.

Voor de rest, gewoon genieten van de vrijheid.
Gebruikersavatar
krisken
userbase crew
userbase crew
Berichten: 19763
Lid geworden op: 07 nov 2006, 12:11
Twitter: kriskenbe
Locatie: Massemen - 91WET0
Uitgedeelde bedankjes: 1857 keer
Bedankt: 1035 keer

CEE en gewone prise, ik ben ze beiden al tegengekomen op campings. Best dus alvast een verloopstekker voorzien.
Wat verlichting betreft : ik gebruik iets waarvan ik de exacte benaming niet ken. Je kan dit het beste vergelijken met een transparante tuinslang met LED-verlichting er in. Heb een rol van 15 meter (voor in de tent) en een rol van 25 meter (voor de shelter/partytent). Je hangt dat gewoon in de hoeken en dat werkt vrij goed om overal "iets" van licht te hebben. Wat verwarming betreft : ik gebruik geen verwarming, het mag al danig afkoelen eer het in de tent zelf koud gaat worden.

Onze tent : Coleman Coastline 6 deluxe : https://www.anwb.nl/kamperen/tent/tente ... e-6-deluxe inclusief de luifel (https://rockandmountain.co.uk/product/c ... ix-person/).

Een grondzeil (liefst groter dan je tent) is zeker een aanrader. Kijk zeker naar extra piketten/haringen : je wilt extra stevige, degene die ze standaard meeleveren met de tent voldoen meestal amper. Koop ook meteen een rubberen hamer met trekoog om je haringen terug uit de grond te trekken. Voorzie een lange stroomkabel om deze vanaf het verdeelpunt tot aan je tent te leggen (50m of iets in die aard is geen overbodige luxe). Daarnaast uiteraard genoeg verdeelstekkers.

Internet = Orange 150/15Mbps + WirelessBelgië
Telefonie = EDPnet + OVH
GSM = Orange Go Extreme SE + Scarlet Red
TV = TVV App + Netflix + Disney+ + Streamz
Netwerk = Mikrotik + Ubiquiti
Tuneboy2005
Pro Member
Pro Member
Berichten: 233
Lid geworden op: 15 maa 2007, 19:20
Uitgedeelde bedankjes: 1 keer
Bedankt: 5 keer

Ok bedankt alvast voor de antwoorden. Hier kan ik al wat mee.
Voor de verwarming zal ik nog zien. Is niet zozeer voor mezelf maar vrouwlief das wat anders hehe.
Gebruikersavatar
krisken
userbase crew
userbase crew
Berichten: 19763
Lid geworden op: 07 nov 2006, 12:11
Twitter: kriskenbe
Locatie: Massemen - 91WET0
Uitgedeelde bedankjes: 1857 keer
Bedankt: 1035 keer

Zou vooral niet verwarmen met vuur, noch met elektriciteit. Dus schiet er niet veel meer over hé. Op sommige campings krijg je stroom die afgezekerd is op 6A. Dus kan je maar maximaal 1300Watt aan verwarming er zetten...

Internet = Orange 150/15Mbps + WirelessBelgië
Telefonie = EDPnet + OVH
GSM = Orange Go Extreme SE + Scarlet Red
TV = TVV App + Netflix + Disney+ + Streamz
Netwerk = Mikrotik + Ubiquiti
Tuneboy2005
Pro Member
Pro Member
Berichten: 233
Lid geworden op: 15 maa 2007, 19:20
Uitgedeelde bedankjes: 1 keer
Bedankt: 5 keer

krisken schreef:Zou vooral niet verwarmen met vuur, noch met elektriciteit. Dus schiet er niet veel meer over hé. Op sommige campings krijg je stroom die afgezekerd is op 6A. Dus kan je maar maximaal 1300Watt aan verwarming er zetten...
Als ik rondkijk op forums zijn er toch veel die een klein gas kacheltje hebben. Niet zozeer om de tent volledig op te warmen want dat gaat niet maar gewoon om de kilte ietwat uit je tent te krijgen.
Gebruikersavatar
krisken
userbase crew
userbase crew
Berichten: 19763
Lid geworden op: 07 nov 2006, 12:11
Twitter: kriskenbe
Locatie: Massemen - 91WET0
Uitgedeelde bedankjes: 1857 keer
Bedankt: 1035 keer

Tja een gasvuur in een tent is net wat je niet wilt dunkt me. Voor je het weet staat jouw tent, en 15 minuten later de hele camping, in lichterlaaie.

Dat is ook de reden waarom ik een shelter/partytent mee neem : ik zet het vuur in het midden en kook daar kan op (van die campinggaz dingen). En uiteraard met 4x een 20 liter emmer vol met water in elke hoek van die partytent. Handig als "ballast" maar ook als blusmiddel :)

Internet = Orange 150/15Mbps + WirelessBelgië
Telefonie = EDPnet + OVH
GSM = Orange Go Extreme SE + Scarlet Red
TV = TVV App + Netflix + Disney+ + Streamz
Netwerk = Mikrotik + Ubiquiti
Gebruikersavatar
Nob
Erelid
Erelid
Berichten: 3442
Lid geworden op: 09 sep 2002, 18:19
Locatie: Belgium, Bever
Uitgedeelde bedankjes: 104 keer
Bedankt: 125 keer

Ik heb zo'n tent (enkel bij ons op de weide al geplaatst, ik ben er nog niet mee gaan kamperen):
https://www.canvascamp.com/nl/sibley-400-ultimate

Waar je dan voor verwarming en te koken zoiets kan inplaatsen:
https://www.canvascamp.com/nl/frontier-draagbare-kachel

Misschien dat dat ook in jouw tent kan?

Ik heb die kachel ook, maar ik heb hem nog nooit in de tent zelf gebruikt, wel buiten de tent. Die kachel geeft veel warmte aangezien hij toch klein is.
Ik heb er ook al op gekookt en dat ging ook vrij goed. Alternatieven kan je ook nog op die site vinden, maar zijn wel direct een stuk duurder.

Om op te koken (buiten de tent) heb ik ook nog:
Dat werkt echt super. Je moet maar eens wat reviews bekijken op youtube.
Laatst gewijzigd door Nob 19 jun 2018, 22:07, in totaal 1 gewijzigd.
De toenemende haast is een symptoom van de wereld die steeds meer in getallen wordt uitgedrukt.
Gebruikersavatar
cadsite
Elite Poster
Elite Poster
Berichten: 6112
Lid geworden op: 20 jan 2015, 16:10
Locatie: Kortrijk
Uitgedeelde bedankjes: 244 keer
Bedankt: 582 keer
Recent bedankt: 8 keer

Dat wil je toch niet in een tent???
Al zeker niet met kinderen in de buurt.
Gebruikersavatar
Joe de Mannen
Elite Poster
Elite Poster
Berichten: 6287
Lid geworden op: 22 feb 2005, 12:46
Uitgedeelde bedankjes: 505 keer
Bedankt: 609 keer
Recent bedankt: 3 keer

Kwa verwarming: een goeie slaapzak en kort vijeen kruipen als het moet. En als dat niet helpt: niet kamperen.
Wij hebben ooit zo'n straalding van campingaz gekocht maar je bent meer aan het verluchten en aan het opletten dat je het niet omloopt dan dat je er plezier van hebt.
J.
Ik ben alleen verantwoordelijk voor mij eigen uitspraken, niet voor wat anderen ervan maken of aan toevoegen...
Tuneboy2005
Pro Member
Pro Member
Berichten: 233
Lid geworden op: 15 maa 2007, 19:20
Uitgedeelde bedankjes: 1 keer
Bedankt: 5 keer

Neen idd daarvoor ga ik passen lol.
Mischien ga ik het toch houden op een Safe-T-heater 1500
Heeft 3 standen 500/1000/1500W en zou volgens de site tot een max van 60m³ moeten kunnen verwarmen. Denk dat dit voldoende moet zijn voor mijn tent om op zijn minst de kilte wat buiten te houden.
Alvast bedankt nog voor de antwoorden.
Gebruikersavatar
krisken
userbase crew
userbase crew
Berichten: 19763
Lid geworden op: 07 nov 2006, 12:11
Twitter: kriskenbe
Locatie: Massemen - 91WET0
Uitgedeelde bedankjes: 1857 keer
Bedankt: 1035 keer

Waar ga je ergens kamperen? Hier in BE kan het wel eens nodig zijn om de kilte buiten te krijgen, maar in het zuiden (FR of ES) is dat niet echt een issue.

Internet = Orange 150/15Mbps + WirelessBelgië
Telefonie = EDPnet + OVH
GSM = Orange Go Extreme SE + Scarlet Red
TV = TVV App + Netflix + Disney+ + Streamz
Netwerk = Mikrotik + Ubiquiti
Gebruikersavatar
Nob
Erelid
Erelid
Berichten: 3442
Lid geworden op: 09 sep 2002, 18:19
Locatie: Belgium, Bever
Uitgedeelde bedankjes: 104 keer
Bedankt: 125 keer

cadsite schreef:Dat wil je toch niet in een tent???
Al zeker niet met kinderen in de buurt.
Ik zie niet in waarom niet (die kachels zijn speciaal gemaakt voor tenten).
Met echt kleine kinderen misschien niet, maar eens 6-7 jaar zou ik dat zeker met kinderen durven doen. Kinderen leren omgaan met "gevaar" is voor mij deel van het leerproces. Ik doe liever dat dan ze afschermen als kasplantjes.

Ik heb natuurlijk ook een katoenen tent, wat niet zo snel zal branden als zo'n synthetisch ding. En dan nog, het vuur blijft echt wel mooi in die kachel hoor.
Kachel op zich is ook heel stabiel, omverlopen/duwen is vrijwel uitgesloten. Je kan je wel eens verbranden als je pech hebt (of lomp bent). Maar dat geldt evenzeer voor een gasvuur.

Maar ieder zijn ding natuurlijk.
De toenemende haast is een symptoom van de wereld die steeds meer in getallen wordt uitgedrukt.
Gebruikersavatar
krisken
userbase crew
userbase crew
Berichten: 19763
Lid geworden op: 07 nov 2006, 12:11
Twitter: kriskenbe
Locatie: Massemen - 91WET0
Uitgedeelde bedankjes: 1857 keer
Bedankt: 1035 keer

Leren omgaan met gevaar is, in mijn ogen althans, iets helemaal anders dan een brander zetten ergens waar spelende kinderen kunnen tegen lopen en waar je 2 minuten later geen tent meer hebt...

Tenten zijn extreem, ik herhaal : extreem, brandbaar...

Internet = Orange 150/15Mbps + WirelessBelgië
Telefonie = EDPnet + OVH
GSM = Orange Go Extreme SE + Scarlet Red
TV = TVV App + Netflix + Disney+ + Streamz
Netwerk = Mikrotik + Ubiquiti
Gebruikersavatar
Nob
Erelid
Erelid
Berichten: 3442
Lid geworden op: 09 sep 2002, 18:19
Locatie: Belgium, Bever
Uitgedeelde bedankjes: 104 keer
Bedankt: 125 keer

Effe alles afbreken ivm houtkachel, maar gasvuurtjes zijn dan wel ok?
Tuneboy2005 schreef:Als ik rondkijk op forums zijn er toch veel die een klein gas kacheltje hebben. Niet zozeer om de tent volledig op te warmen want dat gaat niet maar gewoon om de kilte ietwat uit je tent te krijgen.
En zoals gezegd, die kachel omverlopen zal je echt wel moeilijk kunnen doen.
Als je er dan ook nog eens bijbent (als ouder) terwijl die kachel brandt...
De toenemende haast is een symptoom van de wereld die steeds meer in getallen wordt uitgedrukt.
Wilfired
Starter Plus
Starter Plus
Berichten: 27
Lid geworden op: 24 maa 2018, 12:01
Uitgedeelde bedankjes: 3 keer
Bedankt: 4 keer

Voor de kilte/vocht even te verdrijven volstaat een haardroger kortstondig te gebruiken.

Vuur in of nabij een tent is absoluut gevaarlijk!
Gebruikersavatar
cadsite
Elite Poster
Elite Poster
Berichten: 6112
Lid geworden op: 20 jan 2015, 16:10
Locatie: Kortrijk
Uitgedeelde bedankjes: 244 keer
Bedankt: 582 keer
Recent bedankt: 8 keer

Doe ermee wat je wil, noem mij een kweker van kasplanten, geen probleem.
Maar in een ruimte, bestaande uit extreem brandbaar materiaal, van een paar m3 een brander zetten is voor mij een uitgesloten zaak.
Nog liever bibberen van de kou dan mijn kinderen hieraan blootstellen.
Wie is hier nu de kasplant?
Gebruikersavatar
Nob
Erelid
Erelid
Berichten: 3442
Lid geworden op: 09 sep 2002, 18:19
Locatie: Belgium, Bever
Uitgedeelde bedankjes: 104 keer
Bedankt: 125 keer

Ik :roll:
De toenemende haast is een symptoom van de wereld die steeds meer in getallen wordt uitgedrukt.
Jack Daniels
Elite Poster
Elite Poster
Berichten: 7916
Lid geworden op: 06 jul 2008, 13:51
Locatie: Dendermonde
Uitgedeelde bedankjes: 376 keer
Bedankt: 734 keer
Recent bedankt: 1 keer

Precies geen echte kampeerders hier. Men neme een bloempot (in aardewerk natuurlijk), verhit die op het gas uur en eens die goed heet is plaats je die op een hittebestendige ondergrond in de tent. Die bloempot zal wel zijn hitte rond stralen. Nadeel: koelt ook af waardoor je opnieuw moet beginnen.
MacMini M1 - Vu+ Zero - Fritz!Box 7590 AX + OVH VoIP
12x Sunpower 318W zonnepanelen
14x Sunpower 425W zonnepanelen
Huawei Luna2000 batterij 10kW
Gebruikersavatar
WalterB1
Elite Poster
Elite Poster
Berichten: 2029
Lid geworden op: 22 jan 2010, 18:59
Uitgedeelde bedankjes: 177 keer
Bedankt: 143 keer
Recent bedankt: 1 keer

Over gas; ... Campingaz, een volle tank, is schandalig duur. Vergeleken met gewone gasflessen. Weet niet of er eigenlijk alternatieven zijn voor Campingaz. Je wil een compacte gasfles. Wat een gewone niet is.
Gebruikersavatar
krisken
userbase crew
userbase crew
Berichten: 19763
Lid geworden op: 07 nov 2006, 12:11
Twitter: kriskenbe
Locatie: Massemen - 91WET0
Uitgedeelde bedankjes: 1857 keer
Bedankt: 1035 keer

Yup, en als je gaat kamperen : zorg dat er een stromende beek/rivier in de buurt is! Je kan daar je bakken bier in gooien (zo blijft je bier lekker fris), maar met extra haringen en touwtjes kan je ook flessen cola etc gewoon de rivier in kegelen. Opgelet : enkel doen bij betrouwbare buren :)

Internet = Orange 150/15Mbps + WirelessBelgië
Telefonie = EDPnet + OVH
GSM = Orange Go Extreme SE + Scarlet Red
TV = TVV App + Netflix + Disney+ + Streamz
Netwerk = Mikrotik + Ubiquiti
Gebruikersavatar
cadsite
Elite Poster
Elite Poster
Berichten: 6112
Lid geworden op: 20 jan 2015, 16:10
Locatie: Kortrijk
Uitgedeelde bedankjes: 244 keer
Bedankt: 582 keer
Recent bedankt: 8 keer

phildww
Pro Member
Pro Member
Berichten: 386
Lid geworden op: 05 aug 2009, 21:57
Uitgedeelde bedankjes: 19 keer
Bedankt: 41 keer

Elektriciteit, kachel, wat lees ik hier allemaal zeg...

Ik heb vele jaren gekampeerd, mét 3 kinderen (vanaf ze geboren waren), zonder al die dingen, en ook in Zweden, Denemarken,...

Neem wél goede en warme (speel)kleren mee. Voor de rest: hele dag buiten, dan hete douche en de slaapzak in, uw kids hebben echt niet meer nodig. Trouwens: dicht bijeen kruipen houdt ook warm. Neem het aan van een zware ervaringsdeskundige 8)
vverbeke
Elite Poster
Elite Poster
Berichten: 935
Lid geworden op: 19 mei 2009, 11:31
Uitgedeelde bedankjes: 60 keer
Bedankt: 94 keer

Idem hier. Noorwegen, Zweden, de Kemmelberg, IJsland, ... Allemaal geen probleem en zonder extra verwarming. Deze zomer nog eens IJsland met de kinders erbij (4 en 8 ).
@home: VDSL 100/35 • @work: fiber 200/200 + fiber 300/50 + cable 240/30
Tuneboy2005
Pro Member
Pro Member
Berichten: 233
Lid geworden op: 15 maa 2007, 19:20
Uitgedeelde bedankjes: 1 keer
Bedankt: 5 keer

Ik denk dat ik het voorlopig ga houden op Eurom Safe-T-heater 1500. Kan je instellen op 500/1000/1500W
Deze zou geschikt zijn om een ruimte tot 60 kubieke meter te verwarmen volgens de video. Dit zou moeten voldoende zijn om op zijn minst de kilte weg te houden.
Gebruikersavatar
cadsite
Elite Poster
Elite Poster
Berichten: 6112
Lid geworden op: 20 jan 2015, 16:10
Locatie: Kortrijk
Uitgedeelde bedankjes: 244 keer
Bedankt: 582 keer
Recent bedankt: 8 keer

Wij hebben zoiets 1 weekend gebruikt. Het verbrandt je gezicht en je gat vriest af. :angel:
Tuneboy2005
Pro Member
Pro Member
Berichten: 233
Lid geworden op: 15 maa 2007, 19:20
Uitgedeelde bedankjes: 1 keer
Bedankt: 5 keer

krisken schreef:Waar ga je ergens kamperen? Hier in BE kan het wel eens nodig zijn om de kilte buiten te krijgen, maar in het zuiden (FR of ES) is dat niet echt een issue.
voorlopig 3 nachtjes nabij Disneyland. Maar we zouden zeker nog eens naar zeeland (nederland) willen gaan ook.
Gebruikersavatar
cadsite
Elite Poster
Elite Poster
Berichten: 6112
Lid geworden op: 20 jan 2015, 16:10
Locatie: Kortrijk
Uitgedeelde bedankjes: 244 keer
Bedankt: 582 keer
Recent bedankt: 8 keer

Nederland is schitterend om te kamperen. Het zit er vol van de kleine prachtige campings.
Wij gaan er al jaren en elk jaar is het moeilijk om te kiezen.
Hoe noordelijker je gaat hoe mooier de camping voor minder geld. Drenthe en Groningen hebben heel mooie mini campings.
En misschien nog belangrijker, de kut-hollanders zitten in het Zuiden. Dus rust alom daar.
Gebruikersavatar
WalterB1
Elite Poster
Elite Poster
Berichten: 2029
Lid geworden op: 22 jan 2010, 18:59
Uitgedeelde bedankjes: 177 keer
Bedankt: 143 keer
Recent bedankt: 1 keer

Ik ben vorig jaar gaan kamperen in Groot-Brittannië, zeer ruime omgeving van Londen. Dat was einde april. Toen heb ik het een bepaalde nacht vreselijk koud gehad. Klein tentje, geen verwarming, slaapzak die goed was tot -5. Alle kledij aangetrokken die ik had en lijden. Alles was stijf bevroren.

De volgende dag ben ik fleecedeken gaan kopen. Maakte een enorm verschil.

Wat ik wil zeggen; breng in de eerste plaats een deken mee. Een echt of een fleece (heel compact).
Gebruikersavatar
cadsite
Elite Poster
Elite Poster
Berichten: 6112
Lid geworden op: 20 jan 2015, 16:10
Locatie: Kortrijk
Uitgedeelde bedankjes: 244 keer
Bedankt: 582 keer
Recent bedankt: 8 keer

Misschien een open deur instampen, maar hang je binnentent op, dat maakt een zee van verschil.
Ik heb al te vaak gezien dat mensen dat niet gebruiken, maar dat flinterdun stofje maakt echt een verschil.
Tuneboy2005
Pro Member
Pro Member
Berichten: 233
Lid geworden op: 15 maa 2007, 19:20
Uitgedeelde bedankjes: 1 keer
Bedankt: 5 keer

Mijn bestelling van electra en kacheltje is gebeurd. Ik zal het wel zien hoe het gaat. Vandaag voor de eerste keer de tent opgezet als "training" haha
alles goed verlopen.
Alvast bedankt voor de tips!
Gebruikersavatar
cptKangaroo
Elite Poster
Elite Poster
Berichten: 3057
Lid geworden op: 18 dec 2004, 14:33
Locatie: 053 Aalst
Uitgedeelde bedankjes: 666 keer
Bedankt: 227 keer
Recent bedankt: 2 keer

Geef iedereen een eigen zaklamp voor een beetje gemoedsrust als er 's nachts ratten op de tent springen. Zet je tent op een waterpas stuk grond en in de schaduw indien mogelijk. Als het met een ritssluiting is, kan je bovenaan een kiertje laten voor verluchting.

Slapen bergbeklimmers niet met zo weinig mogelijk kleren in een slaapzak om te voorkomen dat je gaat zweten en daardoor sterk afkoelt?
Gebruikersavatar
WalterB1
Elite Poster
Elite Poster
Berichten: 2029
Lid geworden op: 22 jan 2010, 18:59
Uitgedeelde bedankjes: 177 keer
Bedankt: 143 keer
Recent bedankt: 1 keer

Ter info - Kampeerspullen staan vandaag, correctie sinds gisteren, in tijdelijke promotie in de Lidl.
Plaats reactie

Terug naar “Allerlei”