Statiegeld... of blauwe zak

Onderwerpen die nergens anders thuis horen en toch eerder technisch van aard zijn? Post ze hier!
mipa
Plus Member
Plus Member
Berichten: 173
Lid geworden op: 04 jul 2011, 20:56
Uitgedeelde bedankjes: 1 keer
Bedankt: 7 keer

iceke schreef:Ik drink enkel bier, véél minder belastend voor het milieu ;-)
Onlangs heb ik nog een halfvol flesje Duvel van het fietspad gehaald.
Hier rechtover is een nachtwinkel en de klant zal geen goesting meer
gehad hebben om het uit te drinken. Ik heb het uitgegoten en in de
automaat bij de Carrefour gestopt. De keer daar voor had ik zoveel
geluk niet: Een pilsflesje helemaal stuk gereden op
mijn parking en ik kan u verzekeren: Dat spat ver weg :x
Gebruikersavatar
cadsite
Elite Poster
Elite Poster
Berichten: 6111
Lid geworden op: 20 jan 2015, 16:10
Locatie: Kortrijk
Uitgedeelde bedankjes: 244 keer
Bedankt: 582 keer
Recent bedankt: 8 keer

Statiegeld op flessen en blikken zal niets structureels oplossen.
Het pest veel mensen die nu al goed hun best doen en het geeft daklozen een extra zakcentje.

Verder dan dat zie ik geen verbetering.

Ik zie veel meer voordeel uit een kosteloos te gebruiken containerpark.
Gebruikersavatar
on4bam
Moderator
Moderator
Berichten: 5308
Lid geworden op: 05 mei 2006, 16:05
Locatie: 127.0.0.1 of elders
Uitgedeelde bedankjes: 279 keer
Bedankt: 493 keer
Recent bedankt: 13 keer

cadsite schreef:Ik zie veel meer voordeel uit een kosteloos te gebruiken containerpark.
Wie nu al zijn flesjes e.d. op staat gooit gaat ook niet naar een gratis containerpark.

Wees maar zeker dat wanneer je leeggoed genoeg waard is je niets meer weggooit. Het weinige dat toch nog op straat of in de natuur beland zal gretig meegenomen worden. 10cent zal waarschijnlijk te weinig zijn, maak er 25 cent van en ik denk dat we niet veel zwerfflesjes zullen zien.

Nu nog een oplossing voor de rest van het vuil op straat. Wij wonen dicht bij een school en je wil niet weten hoeveel "onze toekomst" (middelbaar) gewoon voor onze deur op de grond gooit (halve Panosbroodjes, blikjes, koeken, sigaretten...) en weten dat op minder dan 10m afstand er een openbare vuilbak hangt.
Bye, Maurice
https://on4bam.com
Gebruikersavatar
cadsite
Elite Poster
Elite Poster
Berichten: 6111
Lid geworden op: 20 jan 2015, 16:10
Locatie: Kortrijk
Uitgedeelde bedankjes: 244 keer
Bedankt: 582 keer
Recent bedankt: 8 keer

Ik heb in mijn vorige woonplaats het containerpark betalend weten worden.
Het sluikstorten nam extreem toe.

Wij wonen naast een traiteur op een 100 m van een de panos, 150m van een frituur en 300m van een paar scholen.
Mij moet je niet uitleggen dat er een probleem is met zwerfvuil.

De traiteur naast de deur heeft een picknick bank buiten staan waar leerlingen 's middags hun broodje opeten. Ernaast staat een vuilbak. Toch kan ik dagelijks afval ruimen.
Zelden zijn het blikjes of flessen, meestal papieren of plastic zakken, servetten, peuken,...
Vandaar mijn mening, statiegeld lost niets op.
Jack Daniels
Elite Poster
Elite Poster
Berichten: 7916
Lid geworden op: 06 jul 2008, 13:51
Locatie: Dendermonde
Uitgedeelde bedankjes: 376 keer
Bedankt: 734 keer
Recent bedankt: 1 keer

on4bam schreef:10cent zal waarschijnlijk te weinig zijn, maak er 25 cent van en ik denk dat we niet veel zwerfflesjes zullen zien.
Hier ben ik het volmondig mee eens. Of maak er een halve euro van. Als mensen niet goedschiks willen luisteren, dan maar kwaadschiks. En wees gerust, als ze een halve euro statiegeld moeten betalen, de flesjes zullen niet meer op straat belanden.
MacMini M1 - Vu+ Zero - Fritz!Box 7590 AX + OVH VoIP
12x Sunpower 318W zonnepanelen
14x Sunpower 425W zonnepanelen
Huawei Luna2000 batterij 10kW
boonpwnz
Elite Poster
Elite Poster
Berichten: 5071
Lid geworden op: 05 jul 2017, 09:50
Uitgedeelde bedankjes: 84 keer
Bedankt: 151 keer
Recent bedankt: 3 keer

Maar weer zit jij Jack Daniels puur zoals iemand te kijken dat iedereen sluikstort.

Moet altijd een groep in de kou gezet worden daarom?

Er is nog een verschil tussen sluikstorten en sorteren want die haal je nu echt dooreen :bang:
Jack Daniels
Elite Poster
Elite Poster
Berichten: 7916
Lid geworden op: 06 jul 2008, 13:51
Locatie: Dendermonde
Uitgedeelde bedankjes: 376 keer
Bedankt: 734 keer
Recent bedankt: 1 keer

Wat is je punt nu? Want ik snap het niet goed. Als je mensen "verplicht" om hun lege verpakkingen tegen betaling binnen te brengen, dan is daar toch niks mis mee? Ik pas dat principe al jaren toe. Ik koop uitsluitend bakken spuitwater en cola. Statiegeld is 5 euro voor de spa en ik denk zelfs iets meer voor een bak cola. Het principe (van veel geld te vragen) werkt dus wel. Ik heb nog nooit bakken met lege flessen zien rondslingeren op straat.
MacMini M1 - Vu+ Zero - Fritz!Box 7590 AX + OVH VoIP
12x Sunpower 318W zonnepanelen
14x Sunpower 425W zonnepanelen
Huawei Luna2000 batterij 10kW
Gebruikersavatar
cadsite
Elite Poster
Elite Poster
Berichten: 6111
Lid geworden op: 20 jan 2015, 16:10
Locatie: Kortrijk
Uitgedeelde bedankjes: 244 keer
Bedankt: 582 keer
Recent bedankt: 8 keer

bakken niet, maar flesjes wel.
Ik krijg geregeld een flesje op mijn stoep. Dat zet ik dan netjes bij mijn leeggoed. Het vermeed dus geen zwerfvuil, het zorgt er wel voor dat anderen zich sneller geroepen zullen voelen dat op te rapen.

Vorige week stond ik aan het rode licht te wachten toen naast mij een vrouw doodleuk de folie van rond haar sigaretten door haar raam smeet. Haar aanspreken resulteerde in een boze blik en weg was ze.
Wat ga je doen? €1 statiegeld op de folie rond sigaretten? :banana:
Gebruikersavatar
Joe de Mannen
Elite Poster
Elite Poster
Berichten: 6287
Lid geworden op: 22 feb 2005, 12:46
Uitgedeelde bedankjes: 505 keer
Bedankt: 609 keer
Recent bedankt: 3 keer

nu nog niet...
Ik ben alleen verantwoordelijk voor mij eigen uitspraken, niet voor wat anderen ervan maken of aan toevoegen...
fluppie
Elite Poster
Elite Poster
Berichten: 3909
Lid geworden op: 18 feb 2008, 17:55
Uitgedeelde bedankjes: 133 keer
Bedankt: 64 keer

Ik vind dat er veel mist gespuit word,door de politiek,over dit topic.In Nederland bijv.is er een systeem van statiegeld,maar dan alleen voor verpakkingen vanaf 1L.Dus in Nederland geen statiegeld op blikjes,en kleine plastiek flesjes,dit is ook om de winkels een beetje te ontzien van het werk (en de kost)dat daarmee samen komt.Nederland is van plan om een PMD zak in te voeren,om juist die kleine verpakkingen weg te krijgen.Ik vind dat het goed zou zijn,om zo een systeem eventueel over te nemen.Als men dit niet zou doen,dan gaan nog meer mensen hun drank(in blik bijv.) kopen in Ned,en het verschil is nu al enorm.
Ik heb maanden geleden Pepsi max gekocht in blik,en in reklame in Ned voor 7,5€ voor 24 blikjes,en ik heb zo meerdere verpakkingen gekocht,en ik was niet de enige(Belg).
Volgens mij is statiegeld op kleinere verpakkingen dan 1L dan ook veel te duur (ik bedoel dan aan man-kracht)voor hier in Belgie alleen door te voeren.

Wij hebben hier ook geen container park,en de dichts aanpalende gemeente ook niet!!
Laatst gewijzigd door fluppie 06 jun 2018, 16:16, in totaal 1 gewijzigd.
Gebruikersavatar
cadsite
Elite Poster
Elite Poster
Berichten: 6111
Lid geworden op: 20 jan 2015, 16:10
Locatie: Kortrijk
Uitgedeelde bedankjes: 244 keer
Bedankt: 582 keer
Recent bedankt: 8 keer

Hoeveel grote flessen vind je in de berm, op de stoep, in het park?
Als er dan echt statiegeld moet komen, dan juist op de kleine verpakkingen...
Gebruikersavatar
svermassen
Elite Poster
Elite Poster
Berichten: 2302
Lid geworden op: 21 nov 2004, 20:05
Uitgedeelde bedankjes: 356 keer
Bedankt: 60 keer
Recent bedankt: 1 keer

In Duitsland is dat dacht ik ook op kleinere verpakkingen.
Voel je dan ook aan de plastiek die een stukje dikker is.
Allemaal toch raar.
Zou het sluikstorten daarmee ophouden?
Denk het niet :lol:
q-tec
Elite Poster
Elite Poster
Berichten: 2399
Lid geworden op: 23 dec 2007, 15:56
Locatie: nevele
Uitgedeelde bedankjes: 71 keer
Bedankt: 102 keer

Pet plastic kan je moeilijk recyclen...een bidon daarintegen is spoelen grinden smelten en er komt een nieuwe bidon uit.
Lego blokken worden deels gemaakt van afal plastic.

Maar dat statiegeld dan koop ik mijn water wel in Frankrijk als ik passeer.
Edpnet High upload 16/10 + edpnet voip + weepee voip
Belgacom Vdsl 16.5/2
Galys2 + Mobile vikings
Afbeelding

Afbeelding
Jack Daniels
Elite Poster
Elite Poster
Berichten: 7916
Lid geworden op: 06 jul 2008, 13:51
Locatie: Dendermonde
Uitgedeelde bedankjes: 376 keer
Bedankt: 734 keer
Recent bedankt: 1 keer

Kort samengevat, gebaseerd op een aantal reacties: mensen hebben lak aan statiegeld en gooien het desondanks liever weg dan naar de winkel te doen. Het is inderdaad een kwestie van mentaliteit en dat blijkt overduidelijk uit een aantal reacties hier. Een beetje de "not in my backyard" mentaliteit.
MacMini M1 - Vu+ Zero - Fritz!Box 7590 AX + OVH VoIP
12x Sunpower 318W zonnepanelen
14x Sunpower 425W zonnepanelen
Huawei Luna2000 batterij 10kW
Gebruikersavatar
petrol242
Elite Poster
Elite Poster
Berichten: 4368
Lid geworden op: 17 sep 2012, 12:07
Uitgedeelde bedankjes: 85 keer
Bedankt: 260 keer

ulixes schreef:Ik begrijp niet wat er mis is met de blauwe zak die door een centrale dienst wordt opgehaald. Is toch veel efficiënter dan dat iedereen afzonderlijk de baan opgaat om flessen in te leveren?[...]
Met die zak is niets mis mee en die moet blijven bestaan.
In de winkel kom je sowieso toch, dus voor het statiegeld is dat geen extra verplaatsing dus zie ik daar geen probleem? We kunnen zo hard zeveren als we willen, en verontwaardigd zijn over de milieuproblematiek en alles wat daarbij hoort, maar een ander gaat het probleem niet oplossen. Die oplossing zal van ons allen moeten komen.

Invoering van het statiegeld heeft als voordeel dat materiaalstromen quasi rond geraken, wat je met de PMD zak niet hebt. Je krijgt namelijk via de inzamelpunten een zuiver recyclaat dat zo goed als onmiddellijk terug in de kring ingezet kan worden om nieuwe verpakking te produceren en je krijgt geen nevenstromen waarbij de recyclaten als secundaire grondstof toch nog hun weg uiteindelijk vinden naar de afvalberg.
warpozio2
Elite Poster
Elite Poster
Berichten: 1055
Lid geworden op: 19 okt 2016, 12:36
Uitgedeelde bedankjes: 77 keer
Bedankt: 26 keer

bruma schreef:En indien plastiekflessen hergebruikt moeten worden dan zullen er veel vrachtwagens rondrotsen met lege verpakkingen in plaats van nuttige last, waarvoor dan weer een andere vrachtwagen de baan op moet.
Om ze in te zamelen en samen te persen leg je weer onnuttige werklast bij de winkels die nu al de moeite hebben om hun kop boven water te houden.
Meer vrachtwagens met PMD tov minder vuilkarren met plastiekafval.
Dat zal wel gelijkaardig zijn zeker?
Bovendien denk ik dat een vuilkar die steeds optrekt en paar tiental meter weer stopt meer uitstoot dan een camion die met vaste snelheid rijd.
9livesuni
Elite Poster
Elite Poster
Berichten: 1104
Lid geworden op: 25 jun 2012, 17:31
Uitgedeelde bedankjes: 6 keer
Bedankt: 85 keer

petrol242 schreef:Je krijgt namelijk via de inzamelpunten een zuiver recyclaat

Voor blik misschien maar al die PET flessen bestaan toch uit meerdere plastics. Het beeld van een grote berg plastic waar aan de voet een indisch vrouwke mooi de randjes HDPE afsmelt zijn op mijn netvlies gebrand.
warpozio2
Elite Poster
Elite Poster
Berichten: 1055
Lid geworden op: 19 okt 2016, 12:36
Uitgedeelde bedankjes: 77 keer
Bedankt: 26 keer

mailracer schreef:
warpozio2 schreef:We kunnen natuurlijk de "derde weg" proberen.
50 cent statiegeld per fles zoals in Duitsland en we latende consument kiezen of hij het wegggooid, in e blauwe zak steekt of terugbrengt naar de winkel en zijn 50 cent terugkrijgt.
Niets verplichting... vrije keuze.
En dan ga ik elke dag voor dag en dauw op stap om alle zakken naar de winkel terug te brengen. Kassa, kassa.
Dat is toch logisch?
Als je buurman een zak met 50 eurocent munten buitenzet zou je die toch ook bezigen?
Gebruikersavatar
mailracer
Elite Poster
Elite Poster
Berichten: 3872
Lid geworden op: 23 feb 2010, 21:03
Uitgedeelde bedankjes: 217 keer
Bedankt: 315 keer

warpozio2 schreef:Als je buurman een zak met 50 eurocent munten buitenzet zou je die toch ook bezigen?
natuurlijk is dat logisch. Ook met papier heb ik al vastgesteld dat het opgehaald werd door anderen dan de vuilkar. :cop:
fluppie
Elite Poster
Elite Poster
Berichten: 3909
Lid geworden op: 18 feb 2008, 17:55
Uitgedeelde bedankjes: 133 keer
Bedankt: 64 keer

Het grote probleem met kleine verpakkingen,is gewoon de kost,hoeveel personeel zal er niet nodig zijn om bijv. 10.000 blikjes te verwerken?? dat zijn dan extra kosten,en niet het statiegeld.De kloof met Ned. is nu al veel te groot(zonder van Frankrijk te spreken)dit heeft tot gevolg dat meer en meer mensen hun inkopen zullen doen in Ned,(FRA)en hun PMD zakken zien vernield worden,door anderen die denken statiegeld te kunnen innen.
Gebruikersavatar
iceke
Elite Poster
Elite Poster
Berichten: 6783
Lid geworden op: 11 jun 2010, 12:58
Uitgedeelde bedankjes: 225 keer
Bedankt: 613 keer
Recent bedankt: 2 keer

Yup, en dat is net de bedoeling.. supermarkten terug aanzetten om minder plastic flessen te verkopen ... Bij mijn biersteker kan ik 99% in glas kopen, bij de supermarkt is dat heel wat minder.
Gebruikersavatar
Dizzy
Elite Poster
Elite Poster
Berichten: 9667
Lid geworden op: 06 dec 2009, 13:28
Locatie: Hier ter plaatse
Uitgedeelde bedankjes: 381 keer
Bedankt: 584 keer
Recent bedankt: 39 keer

Jack Daniels schreef:Kort samengevat, gebaseerd op een aantal reacties: mensen hebben lak aan statiegeld en gooien het desondanks liever weg dan naar de winkel te doen. Het is inderdaad een kwestie van mentaliteit en dat blijkt overduidelijk uit een aantal reacties hier. Een beetje de "not in my backyard" mentaliteit.
Uw conclusie is redelijk spot on op 1 verbetering na. SOMMIGE mensen hebben lak aan statiegeld omdat ze te vadsig zijn om wat dan ook maar te veranderen aan hun gedrag. Dat zijn meestal dezelfde die te lui zijn om 50 meter te stappen of een eindje te fietsen. Dat is ook moeilijk als je te vet staat en je gaat ervan zweten (bah). Ik kom ze tegen op oa festivals. Ze klagen dat de parking te duur is maar ik sta gratis op 30 minuten stappen. Ze klagen over de dure drankbonnen maar zijn te lui om hun eigen bekers terug te brengen en zo deels gratis te drinken. Dat zijn de mensen die klagen over de kostprijs van verpakking/statiegeld maar niet de moeite willen doen om hun zak lege verpakkingen terug mee naar de winkel te nemen.

Mentaliteit is inderdaad het keyword, velen hebben een absolute hekel aan verandering en al zeker een verandering van HUN gedrag. Klagen kunnen ze als de beste maar zelf een inspanning leveren, ho maar. Ondertussen stemmen ze op de kracht van verandering (geen grap).

Dat we het milieu en de leefwereld van onze kinderen met deze kinderachtige houding naar de kloten helpen kan hen geen (plastic) zak schelen, zolang zij maar niet moeten veranderen. Ondertussen klikken ze nog op een like van een politieker die vraagt om aan te passen of op te krassen :roll:
Jack Daniels
Elite Poster
Elite Poster
Berichten: 7916
Lid geworden op: 06 jul 2008, 13:51
Locatie: Dendermonde
Uitgedeelde bedankjes: 376 keer
Bedankt: 734 keer
Recent bedankt: 1 keer

@Dizzy: daar kan ik geen speld tussen krijgen. Wat jij beschrijft is zo herkenbaar. Vandaar de +1
MacMini M1 - Vu+ Zero - Fritz!Box 7590 AX + OVH VoIP
12x Sunpower 318W zonnepanelen
14x Sunpower 425W zonnepanelen
Huawei Luna2000 batterij 10kW
fluppie
Elite Poster
Elite Poster
Berichten: 3909
Lid geworden op: 18 feb 2008, 17:55
Uitgedeelde bedankjes: 133 keer
Bedankt: 64 keer

Ik denk nu niet dat de supermarkten terug alles in glas zullen beginnen te verpakken,ze gaan gewoon verder doen,en de consument statiegeld plus de kosten voor het verwerken,sorteren,opslaan de consument alles bij laten betalen,plus het statiegeld,die men terug kan krijgen.
xayana
Premium Member
Premium Member
Berichten: 694
Lid geworden op: 21 dec 2009, 17:33
Uitgedeelde bedankjes: 57 keer
Bedankt: 77 keer

Ik haat statiegeld. De bonnetjes die ik krijg vergeet ik dan te gebruiken.
Bovendien zou dat waarschijnlijk enkel gaan om plasticflessen. Dan zit je nog steeds met verpakkingsplastic.
Doe mij maar dus een stevige PMD zak of bak (waar je ALLE plastic kan ingooien). Ik denk dat ik dan eigenlijk geen restafval meer heb.
Nu al hebben wij hier (IVVO) een grijze en groene bak. Daar mag gerust een blauwe naast komen.

Moesten ze ons nu eens betalen per gewicht dat in die PMD bak wordt opgehaald, dan zou iedereen wel netjes alle plastic in de PMD zak steken. Nu moeten we betalen om het te laten ophalen...
Jack Daniels
Elite Poster
Elite Poster
Berichten: 7916
Lid geworden op: 06 jul 2008, 13:51
Locatie: Dendermonde
Uitgedeelde bedankjes: 376 keer
Bedankt: 734 keer
Recent bedankt: 1 keer

xayana schreef:Ik haat statiegeld.
Dizzy, bij deze de bevestiging dat mensen lak hebben aan statiegeld. Ik zou het zelf niet beter verwoord kunnen hebben. Maar zijn betoog over bonnetjes raakt kant noch wal natuurlijk. Als ik een bak Spa in de winkel afgeef zonder een nieuwe te kopen krijg ik geen bonnetje maar krijg ik wel de waarde van de bak in contant geld terug betaald. Tenzij xayana daar ergens in een godvergeten gat woont waar de beschaving nog niet gepasseerd is natuurlijk.
MacMini M1 - Vu+ Zero - Fritz!Box 7590 AX + OVH VoIP
12x Sunpower 318W zonnepanelen
14x Sunpower 425W zonnepanelen
Huawei Luna2000 batterij 10kW
ulixes
Plus Member
Plus Member
Berichten: 151
Lid geworden op: 21 sep 2002, 22:46
Locatie: Limburg
Uitgedeelde bedankjes: 9 keer
Bedankt: 6 keer

Dizzy schreef:...
Amai, gooi anders alles op één hoopje :') Ik voel mij alvast op geen enkel punt aangesproken, al zeker niet wat die politieke nonsens betreft.

Zoals de meeste "normale" burgers
- laat ik nergens vuil achter (zelfs als er idioten ongevraagd kaartjes op mijn wagen achterlaten neem ik die braaf mee naar huis om daar bij het papier te gooien)
- sorteer ik alles consequent (en mag er voor mijn part gerust nog een aparte zak komen voor plasticfolies)

Statiegeld is imo een maatregel
- die mij persoonlijk het leven moeilijker maakt (ja dat is een egoïstisch argument, maar nog steeds een argument)
- die de Belgische economie zal schaden
- die amper een impact zal hebben op de hoeveelheid zwerfvuil

Maw een gevalletje kosten vs baten.

Maar hey, als het er toch doorkomt, zal ik braafjes m'n flessen inleveren hoor. Dus laat je ridicule vooroordelen de volgende keer gerust op stal.
Jack Daniels
Elite Poster
Elite Poster
Berichten: 7916
Lid geworden op: 06 jul 2008, 13:51
Locatie: Dendermonde
Uitgedeelde bedankjes: 376 keer
Bedankt: 734 keer
Recent bedankt: 1 keer

ulixes schreef: Statiegeld is imo een maatregel
- die mij persoonlijk het leven moeilijker maakt (ja dat is een egoïstisch argument, maar nog steeds een argument)
Deze moet je toch eens verklaren. Ik betaal al 30 jaar statiegeld op bakken Spa en cola maar met de beste wil van de wereld kan ik mij niet voorstellen hoe of waarom dat statiegeld mijn leven moeilijker heeft gemaakt.
MacMini M1 - Vu+ Zero - Fritz!Box 7590 AX + OVH VoIP
12x Sunpower 318W zonnepanelen
14x Sunpower 425W zonnepanelen
Huawei Luna2000 batterij 10kW
ulixes
Plus Member
Plus Member
Berichten: 151
Lid geworden op: 21 sep 2002, 22:46
Locatie: Limburg
Uitgedeelde bedankjes: 9 keer
Bedankt: 6 keer

Jack Daniels schreef:
ulixes schreef: Statiegeld is imo een maatregel
- die mij persoonlijk het leven moeilijker maakt (ja dat is een egoïstisch argument, maar nog steeds een argument)
Deze moet je toch eens verklaren. Ik betaal al 30 jaar statiegeld op bakken Spa en cola maar met de beste wil van de wereld kan ik mij niet voorstellen hoe of waarom dat statiegeld mijn leven moeilijker heeft gemaakt.
Eerste wat ik zo kan bedenken:

- je moet eraan denken als je naar de winkel gaat
- je koffer zit vol, dus sowieso eerst naar de supermarkt (en dan eerst terug naar huis, anders bederven de gekoelde etenswaren)
- fles per fles inleveren gaat stukken trager dan per bak
- oh tof, de band staat vol en de machine weigert nog flessen aan te nemen, even bellen en tien minuten met de vingers draaien tot de medewerker van de supermarkt langskomt
- idiote bonnetjes die je 9 van de 10 keer vergeet in te leveren
Jack Daniels
Elite Poster
Elite Poster
Berichten: 7916
Lid geworden op: 06 jul 2008, 13:51
Locatie: Dendermonde
Uitgedeelde bedankjes: 376 keer
Bedankt: 734 keer
Recent bedankt: 1 keer

ulixes schreef: Eerste wat ik zo kan bedenken:

- je moet eraan denken als je naar de winkel gaat
- je koffer zit vol, dus sowieso eerst naar de supermarkt (en dan eerst terug naar huis, anders bederven de gekoelde etenswaren)
- fles per fles inleveren gaat stukken trager dan per bak
- oh tof, de band staat vol en de machine weigert nog flessen aan te nemen, even bellen en tien minuten met de vingers draaien tot de medewerker van de supermarkt langskomt
- idiote bonnetjes die je 9 van de 10 keer vergeet in te leveren
Als je daar een berg flessen ziet waar je over struikelt moet je eraan denken voor je naar de winkel gaat??? Moet je er ook aan denken om je stapel glazen flessen af te voeren naar de glascontainer?
Koffer zit vol? Ofwel piepkleine auto ofwel het equivalent van een glascontainer in de koffer?
Gekoelde etenswaren bederven niet op 1 of 2 uur tijd. Nog nooit zo slim geweest om een frigobox mee te nemen als je vlees of vis koopt?
Als het inleveren van flessen te traag gaat, vertrek dan vroeger naar de winkel
De band die vol staat: al meegemaakt of gewoon hier aangevoerd als uitvlucht om het toch maar niet te doen?
Bonnetjes die je krijgt wissel je meteen om aan de kassa. Tenzij jij flessen inlevert in een winkel waar je geen aankopen doet.
Qua idiotie kunnen jouw argumenten wel tellen. En dan nu graag echte, realistische argumenten.
MacMini M1 - Vu+ Zero - Fritz!Box 7590 AX + OVH VoIP
12x Sunpower 318W zonnepanelen
14x Sunpower 425W zonnepanelen
Huawei Luna2000 batterij 10kW
Gebruikersavatar
petrol242
Elite Poster
Elite Poster
Berichten: 4368
Lid geworden op: 17 sep 2012, 12:07
Uitgedeelde bedankjes: 85 keer
Bedankt: 260 keer

ulixes schreef:Statiegeld is imo een maatregel
- die mij persoonlijk het leven moeilijker maakt (ja dat is een egoïstisch argument, maar nog steeds een argument)
- die de Belgische economie zal schaden
- die amper een impact zal hebben op de hoeveelheid zwerfvuil
Eerste argument : inderdaad egoïstisch en het zijn zulke vast geroeste houdingen die ons geen bal vooruit helpen. Een argument ja, maar een heel zwak.

Tweede argument : Waar baseer je je op? Dit is eigenlijk wel een groteske uitspraak, dus kan je dat ook eens staven? Misschien geldt wel het tegendeel?

Derde argument : Onwaar en uit de duim gezogen. Projecten in het buitenland bewijzen het tegendeel. Trouwens minder zwerfvuil is maar één van de positieve punten die statiegeld met zich mee brengt.
ulixes schreef:- je moet eraan denken als je naar de winkel gaat
Ja, dat is moeilijk voor sommigen...
ulixes schreef:- je koffer zit vol, dus sowieso eerst naar de supermarkt
Klein autootje? Of voor een heel regiment?
ulixes schreef:- oh tof, de band staat vol en de machine weigert nog flessen aan te nemen, even bellen en tien minuten met de vingers draaien tot de medewerker van de supermarkt langskomt
En hopelijk valt er geen asteroïde op je hoofd... :bang:
ulixes schreef:- idiote bonnetjes die je 9 van de 10 keer vergeet in te leveren
Ja, nogmaals dat is moeilijk voor sommigen...
Funfile
Pro Member
Pro Member
Berichten: 407
Lid geworden op: 28 jan 2006, 11:00
Locatie: Kinrooi
Uitgedeelde bedankjes: 71 keer
Bedankt: 33 keer

In Nederland (op 5 minuten fietsen van mijn woonplaats) werken ze al met statiegeldflessen in de Aldi. 25 cent per fles van 1,5 liter.

Als de fles niet in zo goed als perfecte staat in de machine wordt gestoken krijg je :
- de boodschap "Deze fles wordt hier niet aangenomen"
- komt die rotfles ook terug uit de machine.
Voor de duidelijkheid : het ging hier over een in de bewuste Aldi aangekochte fles waar er 25 cent statiegeld op betaald was.

Komt er dan nog zo'n medewerkster bij staan met de opmerking : je moet die fles opblazen. Zie je je al staan in de winkel met je geweigerde fles(sen) en deze dan proberen op te blazen om een deuk er uit te krijgen zodat die dure innamemachine het ding herkent ?

Ben dan nog zo fatsoenlijk geweest om die fles mee te nemen en ze is uiteindelijk bij de PMD mee gegaan.

Toppunt is bovendien nog dat die fles in de winkel zelf nog samengeperst wordt en nadien opgehaald ter verwerking :
https://www.businessinsider.nl/hoe-aldi ... en-570480/

Mag je 2 keer raden wat mensen, die er nu al geen probleem mee hebben om allerlei troep te dumpen, met hun geweigerde flessen gaan doen. Braaf mee naar huis nemen gaat het zeker niet zijn.
Pluk de dag

Internet : Hoofdlocatie : Hey (Orange)
2e locatie : Orange Flybox Easy Internet atHome 150 GB
OS : Windows 10, Linux Mint
Jack Daniels
Elite Poster
Elite Poster
Berichten: 7916
Lid geworden op: 06 jul 2008, 13:51
Locatie: Dendermonde
Uitgedeelde bedankjes: 376 keer
Bedankt: 734 keer
Recent bedankt: 1 keer

Funfile schreef: Mag je 2 keer raden wat mensen, die er nu al geen probleem mee hebben om allerlei troep te dumpen, met hun geweigerde flessen gaan doen. Braaf mee naar huis nemen gaat het zeker niet zijn.
Toch geen flessen van 25cent per stuk in de vuilnisbak of op de parking dumpen zeker? Ik kom wel opruimen en incasseren.
MacMini M1 - Vu+ Zero - Fritz!Box 7590 AX + OVH VoIP
12x Sunpower 318W zonnepanelen
14x Sunpower 425W zonnepanelen
Huawei Luna2000 batterij 10kW
Gebruikersavatar
mailracer
Elite Poster
Elite Poster
Berichten: 3872
Lid geworden op: 23 feb 2010, 21:03
Uitgedeelde bedankjes: 217 keer
Bedankt: 315 keer

kijk anders eens rond op je kantoor of er daar voldoende gesorteerd word ? hier in ieder geval word het papier apart opgehaald. De rest word mss in andere vuilbakken gedropt, maar alles word in 1 vuilkar gedropt bij ons. Ook de vuilbakken in het station worden maar door 1 aannemer opgehaald en ook hier zal enkel papier apart vervoert worden. Dus als er dan toch afval niet gerecycleerd word, dan gaat het het afval zijn van de bedrijven.
Nu op zich moet je niet panikeren omdat alle afval hoe het ook in een verwerkingsbedrijf aankomt gerecycleerd word voor meer dan 90 percent.
Als je huishoudelijk al sorteert, dan doe je al meer dan wat in de bedrijfscultuur ingeprent is. Maar veel hoor ik dat plaatsgebrek een reden is. Wat ook in appartementen mogelijk een probleem vormt.
Nu of je plastiek flessen in een blauwe zak steekt, of je brengt het naar een winkel maakt niets uit in een sorteerproces. Maar het zal ervoor zorgen dat er minder vuilkarren rondrijden naar de residenties, maar in de plaats naar een supermarkt moeten rijden.
Of je nu statiegeld krijgt, of je mag het in een zak steken gaat imo er niet voor zorgen dat er minder flessen in omloop gaan zijn. Mensen moeten drinken en gebruiken hiervoor ofwel glas, blik of pet-flessen. Enkel een herbruikbare fles kan gevuld worden met kraantjeswater. als je ze met cola vult, heeft een herbruikbare fles geen nut meer.
Maar je kan op het werk ook gewoon van een waterfontein of kraan drinken.
boonpwnz
Elite Poster
Elite Poster
Berichten: 5071
Lid geworden op: 05 jul 2017, 09:50
Uitgedeelde bedankjes: 84 keer
Bedankt: 151 keer
Recent bedankt: 3 keer

Jack Daniels schreef: maar krijg ik wel de waarde van de bak in contant geld terug betaald.
Alleszinds niet in de colruyt dan hoor :bang:

Ik drink thuis af en toe frisdrank maar voor de rest is men pmd beperkt tot bokalen, deodorant en dergelijke.
Tomsworld
Elite Poster
Elite Poster
Berichten: 2655
Lid geworden op: 29 jan 2004, 10:15
Uitgedeelde bedankjes: 85 keer
Bedankt: 231 keer

Glas is moeilijker, dan plastiek. Maar waarom kost hetzelfde product vaak meer in glas dan in plastic misschien moet je daar ook is starten met prijsdifferentiatie om glas wat zoveel beter zou zijn beter te doen scoren.

Maar soit ik vraag me wel af dat glas zoveel beter is, ik had is gehoord dat de milieu impact van glas groter is dan wegwerp flessen. Omwille van transport co2 en vooral het vele water om af te wassen en de veel duurdere recyclagekost van glas > glas.
ulixes
Plus Member
Plus Member
Berichten: 151
Lid geworden op: 21 sep 2002, 22:46
Locatie: Limburg
Uitgedeelde bedankjes: 9 keer
Bedankt: 6 keer

Jack Daniels schreef:Als je daar een berg flessen ziet waar je over struikelt moet je eraan denken voor je naar de winkel gaat??? Moet je er ook aan denken om je stapel glazen flessen af te voeren naar de glascontainer?
Koffer zit vol? Ofwel piepkleine auto ofwel het equivalent van een glascontainer in de koffer?
Gekoelde etenswaren bederven niet op 1 of 2 uur tijd. Nog nooit zo slim geweest om een frigobox mee te nemen als je vlees of vis koopt?
Als het inleveren van flessen te traag gaat, vertrek dan vroeger naar de winkel
De band die vol staat: al meegemaakt of gewoon hier aangevoerd als uitvlucht om het toch maar niet te doen?
Bonnetjes die je krijgt wissel je meteen om aan de kassa. Tenzij jij flessen inlevert in een winkel waar je geen aankopen doet.
Qua idiotie kunnen jouw argumenten wel tellen. En dan nu graag echte, realistische argumenten.
- Die berg flessen is inderdaad nog zoiets. Ipv alles gewoon in de PMD-zak te steken moet ik ze blijkbaar nog in perfecte staat houden of ik kan fluiten naar mijn geld. En grappig dat je spreekt over het afvoeren van glas naar de glasbak. Daar krijg ik geen statiegeld voor, en toch ligt het niet overal rond te slingeren?? Tot slot: ja ik vergeet dat vaak, ik doe het pas weg wanneer de situatie "onhoudbaar" wordt. Het afvoeren van afval is niet bepaald het hoogtepunt van de week.

- Ik heb toevallig geen piepkleine auto, maar wat als het wel zo was? Ecowarriors zoals jij zouden dat toch fantastisch moeten vinden?

- Band vol: niet verzonnen, al verschillende keren meegemaakt. Niet verwonderlijk aangezien het winkelpersoneel tegenwoordig bestaat uit 3 man voor een ganse winkel en ze 3000 taken tegelijk moeten doen. Laat staan wat dat gaat geven als iedereen ook nog eens z'n petflessen en blikjes komt inleveren.

- Bonnetjes: vergeet ik vaak in mijn portefeuille. Tegen dat ik aan de kassa ben, denk ik er niet meer aan. En 't is niet alsof de kassier/ster tijd heeft om ernaar te vragen, nee die scant al je koopwaar aan een rottempo en hup volgende klant (niet hun fout).

- Vertrek vroeger naar de winkel: bedankt voor je gouden tip, tante Kaat :D

Vind het onwaarschijnlijk dat jij en nog een paar andere pipo's hier zwáár overkoken en met persoonlijke verwijten komen aanzetten omdat er wat meningsverschillen zijn over iets wat uiteindelijk een minor issue is. Janken en tieren alsof iedereen die bedenkingen heeft bij statiegeld wel de baarlijke duivel moet zijn die de planeet het liefst zo snel mogelijk naar de kloten ziet gaan.
Gebruikersavatar
petrol242
Elite Poster
Elite Poster
Berichten: 4368
Lid geworden op: 17 sep 2012, 12:07
Uitgedeelde bedankjes: 85 keer
Bedankt: 260 keer

Dat laatste, is dat ook een argument? Of zegt het iets meer over jou ?
In een discussie is het nu éénmaal zo dat er argumenten en tegen-argumenten aan bod komen. Meningsverschillen zie ik dan ook eerder een verrijking.

Geen enkele "pipo" "Tante Kaat" of "Ecowarrior" hier zit te janken en te tieren of te beledigen. Die eer valt eerder jou te beurt zo te zien. Op die manier ga je de discussie niet naar je kant trekken hoor.

Je lokt reacties uit door met argumenten af te komen die helemaal niet onderbouwd zijn. Dat leidt al eens tot ironie en op dat moment kan je best je tenen eens intrekken op Userbase. Het zijn hier inderdaad geen watjes. Stel jezelf eens wat harder op en je zal zien dat het met die "pipo's" nog heel goed mee kan vallen, maar je moet al eens tegen een bots kunnen.
Tomsworld schreef:Maar soit ik vraag me wel af dat glas zoveel beter is, ik had is gehoord dat de milieu impact van glas groter is dan wegwerp flessen. Omwille van transport co2 en vooral het vele water om af te wassen en de veel duurdere recyclagekost van glas > glas.
Het hangt ervan welke recyclagestroom van glas je volgt. Bij hergebruik (statiegeld!) is het de impact beperkt tot transport en reiniging. Bij recyclage (glasbol) komt daar wassing, eventuele sortering, afsmelting en productie bij en dan is de impact al heel wat groter. Het grote voordeel van glas is de duurzaamheid en de neutraliteit tegenover het voedingsproduct dat in de fles zit.

PET kan niet hergebruikt worden (behalve LDPE en HDPE, maar dan nog beperkt) en zal bijna altijd als recyclaat behandeld worden. Dat betekent ook wassen, afsmelten en granuleren waar ook veel water en energie voor nodig is. Het grootste nadeel is de initiële productie van PET(P) dat een enorme impact heeft qua energie en uitstoot. Wetende de primaire destillatie van aardolie, de naftaontzwaveling (waterstof nodig...) fractionering en dan komt de kraking. Vandaar moet het dan nog gesynthetiseerd worden (verestering tot een polyester dus). Recyclage is dus een stap vooruit.
mailracer schreef:Nu of je plastiek flessen in een blauwe zak steekt, of je brengt het naar een winkel maakt niets uit in een sorteerproces.
Toch wel, want bij gebruik van statiegeld, wordt de PET bijna volledig ingezet om terug flessen van te maken. In de PMD zak wordt PET in een secundaire recyclage gestoken, waardoor het uiteindelijk toch in een latere fase op de afvalhoop of de verbranding terecht komt. De PET in de PMD zak wordt nauwelijks gebruikt voor de productie van nieuwe flessen.
Muziekbos
Elite Poster
Elite Poster
Berichten: 1421
Lid geworden op: 08 dec 2008, 22:54
Uitgedeelde bedankjes: 15 keer
Bedankt: 300 keer

cadsite schreef: De traiteur naast de deur heeft een picknick bank buiten staan waar leerlingen 's middags hun broodje opeten. Ernaast staat een vuilbak. Toch kan ik dagelijks afval ruimen.
Zelden zijn het blikjes of flessen, meestal papieren of plastic zakken, servetten, peuken,...
Vandaar mijn mening, statiegeld lost niets op.
Nog nooit goesting gehad om s'avonds alle vuil voor de voordeur van de traiteur te vegen ... Of veegt de traiteur dagelijks zijn trottoir op om alle vuil van zijn klanten in de vuilbak te deponeren?

Ooit naast een uitgaanscafe gewoond. Als ik dan op zaterdag- zondag- en maandagmorgen buiten kwam deponeerde ik alle afval voor de deur. :bdaysmile:
Gebruikersavatar
iceke
Elite Poster
Elite Poster
Berichten: 6783
Lid geworden op: 11 jun 2010, 12:58
Uitgedeelde bedankjes: 225 keer
Bedankt: 613 keer
Recent bedankt: 2 keer

Blijkbaar hebben er een heleboel een andere mentaliteit dan ik, ik kijk niet naar wat het "kost", maar naar wat het "opbrengt"

Door zo weinig mogelijk te winkelen in de supermarkt (ik haal daar enkel droge voeding) beperk ik mijn afval in ieder geval voor een groot deel.
Ik doe dat niet om afval te besparen maar omdat de kwaliteit gewoon beter/verser is.

2 patekes in een kartonnen doos tov in een plastic bakje
100g charcuterie in een papierke tov 200g in een plastic schaaltje
12kg water in een bak tov van 6kg in plastic flessen
Groenten in een linnen zak ipv alles apart verpakt in plastic

Ja, een bak bier moet je terug naar de winkel sleuren en een fles wijn naar de glasbokaal, maar ik ga echt geen bucht kopen omdat ik het makkelijker van A naar B kan rijden(waar zijn we dan mee bezig?)
Plaats reactie

Terug naar “Allerlei”