Statiegeld... of blauwe zak

Onderwerpen die nergens anders thuis horen en toch eerder technisch van aard zijn? Post ze hier!
M_016
Elite Poster
Elite Poster
Berichten: 817
Lid geworden op: 23 aug 2017, 22:52
Uitgedeelde bedankjes: 9 keer
Bedankt: 95 keer

Tja
http://kanaalz.knack.be/talk/wit-en-gek ... 75455.html

duur +/- 30 minuten, citaat op +/- 20 minuten
Gebruikersavatar
mailracer
Elite Poster
Elite Poster
Berichten: 3872
Lid geworden op: 23 feb 2010, 21:03
Uitgedeelde bedankjes: 217 keer
Bedankt: 315 keer

Jack Daniels schreef:Tja, de afval ophaling is nu eenmaal een lachertje.
Daar ben ik het mee eens. Onze dienst zit in een gebouw met vijf verdiepen. Ik schat in totaal een 500 man maximale bezetting. Ieder verdiep of dienst heeft één soort vuilbak waar alles mag ingekieprd worden. Ook papier. Die worden dan opgehaald na de kantooruren en gedropt in containers in een lokaal in de garages op de min één. Vraag me niet hoe die leeg gemaakt worden, maar een ophaling kan alleen maar gebeuren met een normale wagen en ik zie ze die containers niet naar boven duwen op de stijle inrit. Een ander gebouw heeft containers op de binnenkoer staan, ik denk een 20 tal waar alles mooi gescheiden opgehaald word. Dus niet ieder bedrijf heeft hetzelfde principe wat sorteren betreft.

Ook in de stations zie je van die vuilbakken met vier compartimenten, terwijl alles in 1 vrachtwagen van een ophaaldienst verdwijnt. Ik heb vangansenwinkel er al veel zien paseren maar nadien is niets gescheiden meer. Mss papier nog apart, maar ook dat kan ik in twijfel trekken. Nu op zich maak ik me geen zorgen omdat sortering ook machinaal kan gebeuren en er meer dan 90 procent kan gescheiden worden. Maar het kan goedkoper als je sommige fragmenten al apart hebt verzameld denk ik dan.
Gebruikersavatar
petrol242
Elite Poster
Elite Poster
Berichten: 4368
Lid geworden op: 17 sep 2012, 12:07
Uitgedeelde bedankjes: 85 keer
Bedankt: 260 keer

@ M_016 : Zeer interessant interview met Dirk Fransaer, dus niet alleen op 20 min. Hij zegt heel zinnige dingen (oa koolstof heb je nodig als grondstof 8) ) Hij zegt ook exact wat ik hier al aanhaalde, dat je zoveel mogelijk circulair moet inzamelen want bij lineaire inzameling ga je op den duur grondstoffen missen, zoals de pet fabrikanten nu al ervaren met hun recyclaat. Tussen de regels dus eerder een aanzet tot systemen zoals statiegeld.

Je ziet ook dat hij de financieel-economische problematiek erkent. Alleen spijtig dat hij daar geen duidelijk standpunt in (durft) nemen, behalve het fiscale stuk over het drinkwater.
Gebruikersavatar
Dizzy
Elite Poster
Elite Poster
Berichten: 9667
Lid geworden op: 06 dec 2009, 13:28
Locatie: Hier ter plaatse
Uitgedeelde bedankjes: 381 keer
Bedankt: 584 keer
Recent bedankt: 39 keer

Vandaag nog een leuk artikel over het draagvlak voor statiegeld. Het is duidelijk dat sommige politici duidelijk niet de moed tonen die hun kiezers hen vragen of voor een andere lobbygroep werken.
Gebruikersavatar
heist_175
Moderator
Moderator
Berichten: 14848
Lid geworden op: 07 okt 2010, 09:35
Locatie: Kempen
Uitgedeelde bedankjes: 484 keer
Bedankt: 1043 keer
Recent bedankt: 7 keer

Jack Daniels schreef:ik heb geen wit glas
Afbeelding
ubremoved_22196
Elite Poster
Elite Poster
Berichten: 3131
Lid geworden op: 18 apr 2013, 09:41
Locatie: Leuven
Uitgedeelde bedankjes: 351 keer
Bedankt: 222 keer

Er is een tijd geweest dat zowel gekleurd als wit glas bij elkaar werd gekieperd omdat er te veel gekleurd glas bij het wit glas werd gegooid en dan kan je daar inderdaad geen wit glas meer van maken maar is het eender hoe gekleurd glas. Wederom, ligt niet aan de afvalophalers, wel aan de mentaliteit van de sorteerders. Als ik zie wat ze van de glasbollen maken in bepaalde wijken bij mij in de buurt. Dat zijn mini storten geworden met alles wat er zeker niet in mag.

Voor de anderen die mij scheef bekijken... Ik heb even snel een bevraging gedaan bij de 4 collega's die hier bij mij op het werk zaten. Geen enkele is voorstander van statiegeld op pet flessen. Het zal zijn dat hoger opgeleiden die het forum hier bevolken sneller te vinden zijn tot dergelijke compromissen? Wanneer ik vroeg waarom ze dat niet zagen zitten... Omdat ze nu al voor hun statiegeld speciaal naar de winkel reden. Iets wat ik hier ook aanhaalde. Heb het van de week trouwens zelf ook weer ervaren. Delhaize neemt niet alles aan dus... Ritje extra naar de prik & tik om de rest binnen te brengen, daar wat speciaal bier genomen om dat bonnetje op te kunnen gebruiken. Gezeur dat de flesjes van Bionade geen statiegeld hebben terwijl ik bij een andere prik & tik WEL statiegeld heb betaald. Wanneer ik wat begon door te vragen zij de kassierster doodleuk dat er enkele bedrijven beslist hebben om het statiegeld af te schaffen, want dat is makkelijker voor de klant. Dus, als de industrie er al niet achter staat, wat zouden de gewone mensen er moeten achter staan? Het vlot nu al niet... Wat met petflessen die nog meer plek innemen dat glas? Nog sneller extra ritjes?

Nog één van de opmerkingen was het bonnetje dat wel eens werd vergeten, want vaak doe je na een feestje een hoop flesjes binnen maar koop je niet direct al opnieuw 5 bakken bier of dergelijke... Ach ja... Het is dat ik het zelf al niet verzin en me toch minder alleen voel nu. :p
Gebruikersavatar
raf1
Elite Poster
Elite Poster
Berichten: 5780
Lid geworden op: 17 nov 2009, 22:39
Uitgedeelde bedankjes: 261 keer
Bedankt: 1770 keer
Recent bedankt: 10 keer

De blauwe zak verdwijnt niet, de grijze zak verdwijnt niet.

Als volksgezondheid en een gezond leefmilieu u niets kunnen schelen: gooi alles in de grijze zak of container en betaal per kilo afval voor de milieuschade die je aanricht.

Diegene die wél afgedankte grondstoffen willen verzamelen en sorteren zullen financieel beloond worden met statiegeld en de verpakkingsindustrie gaat dat deze keer niet kunnen tegenhouden. Het draagvlak is te groot, de bevolking wil het en als het niet voor de verkiezingen wordt doorgevoerd wordt dit alvast een verkiezingsthema waarbij het kleine groepje tegenstanders compleet belachelijk zullen gemaakt worden door de argumenten van de meerderheid van de bevolking.
Jack Daniels
Elite Poster
Elite Poster
Berichten: 7916
Lid geworden op: 06 jul 2008, 13:51
Locatie: Dendermonde
Uitgedeelde bedankjes: 376 keer
Bedankt: 734 keer
Recent bedankt: 1 keer

heist_175 schreef:
Jack Daniels schreef:ik heb geen wit glas
Afbeelding
Man, man, man. Gulden draak flessen zijn bruine flessen met witte plastiek folie rond. Pfffff....
MacMini M1 - Vu+ Zero - Fritz!Box 7590 AX + OVH VoIP
12x Sunpower 318W zonnepanelen
14x Sunpower 425W zonnepanelen
Huawei Luna2000 batterij 10kW
Funfile
Pro Member
Pro Member
Berichten: 407
Lid geworden op: 28 jan 2006, 11:00
Locatie: Kinrooi
Uitgedeelde bedankjes: 71 keer
Bedankt: 33 keer

raf1 schreef:Diegene die wél afgedankte grondstoffen willen verzamelen en sorteren zullen financieel beloond worden met statiegeld
Beloond worden met statiegeld ? Als statiegeld er komt dan moet je dat eerst betalen en als je de fles ongeschonden inlevert dan krijg je het terug. Kan daar met de beste wil ter wereld helemaal geen beloning in ontdekken.
Pluk de dag

Internet : Hoofdlocatie : Hey (Orange)
2e locatie : Orange Flybox Easy Internet atHome 150 GB
OS : Windows 10, Linux Mint
dragonflo
Elite Poster
Elite Poster
Berichten: 887
Lid geworden op: 30 dec 2009, 23:49
Uitgedeelde bedankjes: 11 keer
Bedankt: 28 keer

raf1 schreef:De blauwe zak verdwijnt niet, de grijze zak verdwijnt niet.

Als volksgezondheid en een gezond leefmilieu u niets kunnen schelen: gooi alles in de grijze zak of container en betaal per kilo afval voor de milieuschade die je aanricht.

Diegene die wél afgedankte grondstoffen willen verzamelen en sorteren zullen financieel beloond worden met statiegeld en de verpakkingsindustrie gaat dat deze keer niet kunnen tegenhouden. Het draagvlak is te groot, de bevolking wil het en als het niet voor de verkiezingen wordt doorgevoerd wordt dit alvast een verkiezingsthema waarbij het kleine groepje tegenstanders compleet belachelijk zullen gemaakt worden door de argumenten van de meerderheid van de bevolking.
Ik ken gewoon niemand die zit te wachten op statiegeld op plastiek flessen. De enige plaats waar dit voorstel draagvlak heeft is bij de de politici die hun zakken moeten vullen en begroting doen kloppen. Wie zit er wel te wachten op een extra belasting en dat extra gesleur?
Jack Daniels
Elite Poster
Elite Poster
Berichten: 7916
Lid geworden op: 06 jul 2008, 13:51
Locatie: Dendermonde
Uitgedeelde bedankjes: 376 keer
Bedankt: 734 keer
Recent bedankt: 1 keer

dragonflo schreef: Wie zit er wel te wachten op een extra belasting en dat extra gesleur?
Wat zit je nu te zeuren? Dat principe wordt toch al jaaaaaaren toegepast op bakken bier, frisdrank, water, melk....
MacMini M1 - Vu+ Zero - Fritz!Box 7590 AX + OVH VoIP
12x Sunpower 318W zonnepanelen
14x Sunpower 425W zonnepanelen
Huawei Luna2000 batterij 10kW
bruma
Elite Poster
Elite Poster
Berichten: 1800
Lid geworden op: 06 jan 2014, 13:45
Uitgedeelde bedankjes: 46 keer
Bedankt: 89 keer
Recent bedankt: 1 keer

Inderdaad op onvervormbare flessen. Bij plastiek is dit anders en indien niet in originele staat weg zijn uw centen.
Gebruikersavatar
raf1
Elite Poster
Elite Poster
Berichten: 5780
Lid geworden op: 17 nov 2009, 22:39
Uitgedeelde bedankjes: 261 keer
Bedankt: 1770 keer
Recent bedankt: 10 keer

Funfile schreef:Beloond worden met statiegeld ? Als statiegeld er komt dan moet je dat eerst betalen en als je de fles ongeschonden inlevert dan krijg je het terug. Kan daar met de beste wil ter wereld helemaal geen beloning in ontdekken.
Je krijgt je geld pas terug na een gedragswijziging of inspanning, daarom noem ik het een beloning. Niet iedereen zal die inspanning willen leveren, voor hen is het dan een zuivere belasting voor de milieuschade die ze aanrichten door afgedankte grondstoffen zomaar te laten verbranden of downcyclen tot niet-recycleerbare harde plastics.
dragonflo schreef:Wie zit er wel te wachten op een extra belasting en dat extra gesleur?
Voor het extra gesleur kies je zelf, met SodaStream en konsoorten maak je van kraantjeswater spuitwater en alle frisdranken die je kan bedenken. Bier, wijn en sterke drank heeft altijd in glazen flesjes gezeten, daaraan verandert niets.
Heb je geen goesting om plastics terug naar de winkel te brengen, kies dan voor een brouwer die je bestelling in glazen flessen aan huis brengt en het leeggoed weer ophaalt.

De extra belasting op plastics is logisch: de vervuiler betaalt, en voor dat principe bestaat een democratische meerderheid. De milieuschade die aangericht wordt door zwerfvuil loopt trouwens hoog op: jaarlijks duizenden zieke of dode runderen die plastics en blik in hun maag krijgen, jaarlijks tienduizenden tonnen zwerfvuil dat opgekuist moet worden en dan hebben we het probleem van zwerfvuil in rivieren en oceanen nog niet aangepakt.

Voor wie niet vervuilt, geldt die "belasting" trouwens niet. Je krijgt netjes je statiegeld terug.

Wat is je punt dan nog? De vervuiler richt schade aan en moet die schade vergoeden. Dat is een perfect rechtvaardig principe.
Gebruikersavatar
petrol242
Elite Poster
Elite Poster
Berichten: 4368
Lid geworden op: 17 sep 2012, 12:07
Uitgedeelde bedankjes: 85 keer
Bedankt: 260 keer

Slafes schreef:Ik heb even snel een bevraging gedaan bij de 4 collega's die hier bij mij op het werk zaten. Geen enkele is voorstander van statiegeld op pet flessen. Het zal zijn dat hoger opgeleiden die het forum hier bevolken sneller te vinden zijn tot dergelijke compromissen?
Dat zegt helemaal niets over het draagvlak dat zou bestaan onder de bevolking. Ik kan net zo goed het tegendeel beweren want in mijn vriendenkring is bijna iedereen voorstander. En hoog opgeleid of niet, zegt niets over het maatschappelijk geëngageerd zijn.

Wat betreft het aanvaarden van statiegoed is het duidelijk dat er een wettelijk kader moet gecreëerd worden. Nu is het één en al chaos van bij wie je met je statiegoed terecht kan. En dat is net één van de argumenten om het niet in te voeren? Door het te reguleren, zoals in Duitsland gebeurd is na de invoering, kan je die onhebbelijkheden weg werken. Het is dan perfect mogelijk om een bijvoorbeeld een pet fles van een Aldi-merk bij de Delhaize binnen te brengen.
Edit :
raf1 schreef:Wat is je punt dan nog? De vervuiler richt schade aan en moet die schade vergoeden. Dat is een perfect rechtvaardig principe.
Daar heb ik het toch moeilijk mee. Het principe van "de vervuiler betaalt" is achterhaald en werkt niet. Het bewijst trouwens weeral een klassenstrijd waardoor ik het niet rechtvaardig vind. Op die manier ga je ook niet actief beletten dat de vervuiling doorgaat. Je tolereert ze mits betaling? Voer statiegeld in en verbied het dumpen van het statiegoed in welke afvalstroom dan ook.
ubremoved_539
Deel van't meubilair
Deel van't meubilair
Berichten: 29849
Lid geworden op: 28 okt 2003, 09:17
Uitgedeelde bedankjes: 434 keer
Bedankt: 1972 keer

raf1 schreef:Je krijgt je geld pas terug na een gedragswijziging of inspanning, daarom noem ik het een beloning. Niet iedereen zal die inspanning willen leveren, voor hen is het dan een zuivere belasting
Ik heb geen problem met de blauwe zak… staat hier enkele meters vandaag in de garage.

Moet ik morgen met lege plastic flessen gaan sleuren dan zou dit wel eens de "druppel" kunnen zijn zodat ze gewoon bij het restafval gaan.

Ik ga alvast geen pestgedrag belonen van onze politici ! Laat ze zich maar focussen op de vervuiler, niet op de persoon die wil sorteren :nono:
ubremoved_22196
Elite Poster
Elite Poster
Berichten: 3131
Lid geworden op: 18 apr 2013, 09:41
Locatie: Leuven
Uitgedeelde bedankjes: 351 keer
Bedankt: 222 keer

raf1 schreef: De extra belasting op plastics is logisch: de vervuiler betaalt, en voor dat principe bestaat een democratische meerderheid. De milieuschade die aangericht wordt door zwerfvuil loopt trouwens hoog op: jaarlijks duizenden zieke of dode runderen die plastics en blik in hun maag krijgen, jaarlijks tienduizenden tonnen zwerfvuil dat opgekuist moet worden en dan hebben we het probleem van zwerfvuil in rivieren en oceanen nog niet aangepakt.

Voor wie niet vervuilt, geldt die "belasting" trouwens niet. Je krijgt netjes je statiegeld terug.

Wat is je punt dan nog? De vervuiler richt schade aan en moet die schade vergoeden. Dat is een perfect rechtvaardig principe.
Extra belasting? Waar? Hoezo? Statiegeld is toch geen belasting? Of heb je het nu over de dranken die mogelijk duurder worden omdat de fabrikant/winkelier zal mogen opdraaien voor het opslaan, ophalen en vervoeren van je statiegeld verpakkingen? Dan geef ik je 100% gelijk dat het een belasting zal zijn, ook voor de mensen die netjes alles terugbrengen.

Beloningen in de vorm van statiegeld? Door extra kosten te doen om er mee rond te rijden zoals nu? :bang:

Als je dan toch wil belonen, dan zou ik voorstellen dat er geen statiegeld wordt betaald, maar dat je wel x aantal cent krijgt wanneer je een fles binnen brengt. DAT is belonen en dat zou een stuk makkelijker verkocht worden aan de normale mensen die nu nog weigerachtig staan tegenover statiegeld.

Wat democratische meerderheid betreft, ik denk dat er evenveel voor als tegenstanders zijn voor het statiegeld verhaal. Ik zie het hier ook duidelijk aan de reacties...

Trouwens, er werd al meermaals aangehaald dat het zwerfvuil verhaal niet stopt met statiegeld te vragen...
Gebruikersavatar
petrol242
Elite Poster
Elite Poster
Berichten: 4368
Lid geworden op: 17 sep 2012, 12:07
Uitgedeelde bedankjes: 85 keer
Bedankt: 260 keer

r2504 schreef: Laat ze zich maar focussen op de vervuiler, niet op de persoon die wil sorteren
En daar zit dus een heel groot nuance verschil in. Ondanks sorteerder ben je nog steeds een vervuiler. Je denkt alleen maar dat je goed bezig bent. Het is een valse gemoedsrust.

Ik neem het niemand kwalijk, maar zo wordt het wel verkocht. De zaken uit de blauwe zak worden zelden terug gebruikt in hun oorspronkelijke bestemming en worden als mengrecyclaat aan een hele waaier producenten aangeboden, betaald trouwens door de consument. Vandaar de lobby van Fost Plus die er een heel aardige cent aan verdiend en er een aardige cent voor over heeft om de consument te hersenspoelen met promotiefilmpjes.

Door die fractie mengrecyclaat zijn we verplicht om terug meer primaire grondstof aan te maken, terwijl een hoop kostbaar materiaal uiteindelijk op de afvalberg terecht komt. En dat is toch niet wat we willen hé?
ubremoved_539
Deel van't meubilair
Deel van't meubilair
Berichten: 29849
Lid geworden op: 28 okt 2003, 09:17
Uitgedeelde bedankjes: 434 keer
Bedankt: 1972 keer

petrol242 schreef:En daar zit dus een heel groot nuance verschil in. Ondanks sorteerder ben je nog steeds een vervuiler. Je denkt alleen maar dat je goed bezig bent. Het is een valse gemoedsrust.
En waarom zou dat anders zijn bij het statiegeld… als dit al fout gaat is dit niet het problem van de Blauwe zak.
Gebruikersavatar
petrol242
Elite Poster
Elite Poster
Berichten: 4368
Lid geworden op: 17 sep 2012, 12:07
Uitgedeelde bedankjes: 85 keer
Bedankt: 260 keer

Omdat de sortering achteraf van de blauwe zak op zijn minst bedenkelijk te noemen is, want een deftige na-sortering kost geld. Een andere bestemming geven is een pak goedkoper, brengt zelfs geld op. Je krijgt hoop en al een scheiding van thermoplasten en de rest van de plastiek.

Statiegeld is een stap verder in de sortering en creëert een circulaire recyclage. Het materiaal wordt terug gebruikt voor zijn oorspronkelijk doel. Een pet fles zal dan terug een pet fles worden en moet er veel minder nieuwe pet aangemaakt worden. Een pet fles in de blauwe zak eindigt als wasmand, emmer, fleece,...

En normaal gesproken zou de consument bij statiegeld er uiteindelijk ook voordeel uit halen. Je betaalt dan netto voor de inhoud van je blik of fles.
Gebruikersavatar
cadsite
Elite Poster
Elite Poster
Berichten: 6111
Lid geworden op: 20 jan 2015, 16:10
Locatie: Kortrijk
Uitgedeelde bedankjes: 244 keer
Bedankt: 582 keer
Recent bedankt: 8 keer

petrol242 schreef:Omdat de sortering achteraf van de blauwe zak op zijn minst bedenkelijk te noemen is, want een deftige na-sortering kost geld. Een andere bestemming geven is een pak goedkoper, brengt zelfs geld op. Je krijgt hoop en al een scheiding van thermoplasten en de rest van de plastiek.
Efkes de zaken omdraaien.
Waarom dan de sortering achteraf niet verplicht verbeteren in plaats van de consument verplichten aan een systeem deel te nemen dat veel irritatie opwekt?
Gebruikersavatar
petrol242
Elite Poster
Elite Poster
Berichten: 4368
Lid geworden op: 17 sep 2012, 12:07
Uitgedeelde bedankjes: 85 keer
Bedankt: 260 keer

Omdat dat teveel kost. Het komt altijd op diezelfde shit neer.
Gebruikersavatar
mailracer
Elite Poster
Elite Poster
Berichten: 3872
Lid geworden op: 23 feb 2010, 21:03
Uitgedeelde bedankjes: 217 keer
Bedankt: 315 keer

petrol242 schreef:Een pet fles in de blauwe zak eindigt als wasmand, emmer, fleece,...
en waarom zal een pmd fles die in een winkel ontvangen word opnieuw een pmd fles worden. Die worden toch ook vermaalt tot korrels. De enige stap die overgeslagen word, is het machinaal verwijderen van de pet-fracties uit een blauwe zak, als het in een winkel ontvangen wordt.

de enige reden om statiegeld te geven voor pet-flessen is ervoor te zorgen dat ze niet weggesmeten worden als sluikstort.
road rebel
Premium Member
Premium Member
Berichten: 632
Lid geworden op: 24 jun 2015, 14:28
Uitgedeelde bedankjes: 88 keer
Bedankt: 45 keer

Wat doe je met buitenlandse/ alternatieve flessen in dat statiegeldsysteem?
Gebruikersavatar
iceke
Elite Poster
Elite Poster
Berichten: 6784
Lid geworden op: 11 jun 2010, 12:58
Uitgedeelde bedankjes: 225 keer
Bedankt: 613 keer
Recent bedankt: 2 keer

Eigenlijk is het simpel.. zorg ervoor dat plastic flessen financieel niet het interessants zijn voor fabrikanten.
Van zodra dat het geval is staan de supermarkten een week later terug vol glazen statiegeld flessen.
fluppie
Elite Poster
Elite Poster
Berichten: 3909
Lid geworden op: 18 feb 2008, 17:55
Uitgedeelde bedankjes: 133 keer
Bedankt: 64 keer

Ondertussen heb ik de nieuwe PMD zakken (gekocht in oostakker,want hier zijn geen winkels)even getest,en die zijn echt wel veel beter van kwaliteit,plus geen witte band meer warmee je de zakken moet dichtbinden(en waar het soms grondig fout ging)maar wel vier flappen,die je per twee aan elkaar kan binden.Men kan zich afvragen of dit veranderd is door klachten v/d gebruiker,of dit al een voorbereiding is om alle zakken tesamen op te halen
ubremoved_539
Deel van't meubilair
Deel van't meubilair
Berichten: 29849
Lid geworden op: 28 okt 2003, 09:17
Uitgedeelde bedankjes: 434 keer
Bedankt: 1972 keer

Onze blauwe zakken hebben een zwart lint om samen te trekken en zijn van goede kwaliteit.

Onze roze zakken (voor andere plastics) hebben dan weer de vier flappen wat ook wel z'n werk doet (al vind ik het lint handiger).
fluppie
Elite Poster
Elite Poster
Berichten: 3909
Lid geworden op: 18 feb 2008, 17:55
Uitgedeelde bedankjes: 133 keer
Bedankt: 64 keer

Dat wit lint in de PMD zakken scheurde steeds door de zak heen,bij het opspannen,en was daarmee zo goed als waardeloos,ik heb er veel buitengezet waar minder inzat,en met een knoop van boven.
MichelJ
Elite Poster
Elite Poster
Berichten: 1078
Lid geworden op: 10 maa 2010, 13:32
Locatie: Kapellen
Uitgedeelde bedankjes: 25 keer
Bedankt: 66 keer
Recent bedankt: 2 keer

Heb de blauwe zakken hier ook weten verslechteren qua kwaliteit. Maar nu is het simpel, ik passeer gewoon even langs het containerpark en drop het gratis af, geen zakken nodig :wink:
ubremoved_539
Deel van't meubilair
Deel van't meubilair
Berichten: 29849
Lid geworden op: 28 okt 2003, 09:17
Uitgedeelde bedankjes: 434 keer
Bedankt: 1972 keer

Zelfs indien je het zelf naar het containerpark brengt MOET het bij ons in een blauwe zak zitten !

Je mag dus niet gewoon je PET flessen in de container kieperen :bang:
MichelJ
Elite Poster
Elite Poster
Berichten: 1078
Lid geworden op: 10 maa 2010, 13:32
Locatie: Kapellen
Uitgedeelde bedankjes: 25 keer
Bedankt: 66 keer
Recent bedankt: 2 keer

r2504 schreef:Zelfs indien je het zelf naar het containerpark brengt MOET het bij ons in een blauwe zak zitten !
Bij ons dus niet :P

Wel zie ik regelmatig mensen toekomen en de blauwe zak er zwieren, die betalen dus om het te brengen ipv buiten te zetten, geld teveel zeker :)
ubremoved_539
Deel van't meubilair
Deel van't meubilair
Berichten: 29849
Lid geworden op: 28 okt 2003, 09:17
Uitgedeelde bedankjes: 434 keer
Bedankt: 1972 keer

Als ik naar het containerpark moet voor m'n gras (in een straat verder komt men dat ophalen) en ik heb nog plaats in de auto dan gooi ik hem er ook wel bij in... dan ben ik er meteen vanaf en vergeet ik alvast niet om hem buiten te zetten.
fluppie
Elite Poster
Elite Poster
Berichten: 3909
Lid geworden op: 18 feb 2008, 17:55
Uitgedeelde bedankjes: 133 keer
Bedankt: 64 keer

Hier altijd een zak,maar we wonen hier 2 meter v/d weg,en het is rustig,daardoor is het goed mogelijk om bij kalm weer de zakken de vorige avond reeds buiten te zetten,niemand reklameerd daar op,ook de politie niet.
apestaart
Elite Poster
Elite Poster
Berichten: 1338
Lid geworden op: 10 jun 2013, 21:23
Locatie: Oostende
Uitgedeelde bedankjes: 1 keer
Bedankt: 66 keer

De kogel is door de kerk, de Vlaamse regering heeft vannacht beslist dat er voorlopig geen statiegeld komt op plastic flessen en blikjes wel zou er meer plastic soorten in de blauwe zak gestoken mogen worden en er komt een verbod op gratis plastic draagzakken in de winkels.

https://www.hln.be/nieuws/binnenland/ge ... ~ac1b3955/
ubremoved_22196
Elite Poster
Elite Poster
Berichten: 3131
Lid geworden op: 18 apr 2013, 09:41
Locatie: Leuven
Uitgedeelde bedankjes: 351 keer
Bedankt: 222 keer

Ik vind de reactie van Groen wel kort door de bocht. Zij gaan er vanuit dat er een zeer grote meerderheid is voor statiegeld en dat de Vlamingen zich mateloos storen aan zwerfvuil. Wie gooit dat zwerfvuil dan rond in Vlaanderen? Vlamingen tiens. :bang:

Waarom gaat iedereen er los vanuit dat zwerfvuil enkel blik, glas en PET is?

Wat blik betreft kan je het zelfs inzamelen en naar de ijzerboer brengen als statiegeld dan zo heilig is... Je kan het zelfs plattrappen en ken effectief mensen die het ook doen. Ben aan het twijfelen om het ook te doen omdat ik regelmatig passeer bij de ijzerboer dus zou er niet eens voor moeten omrijden. 16c per kilo voor metaal, 80c per kilo aluminium. :)
Gebruikersavatar
MClaeys
Elite Poster
Elite Poster
Berichten: 6044
Lid geworden op: 16 feb 2011, 22:43
Uitgedeelde bedankjes: 376 keer
Bedankt: 346 keer

Slafes schreef:Wie gooit dat zwerfvuil dan rond in Vlaanderen? Vlamingen tiens. :bang:
Akkoord, maar ik denk nog altijd wel de minderheid. Varkens heb je in alle bevolkingslagen en mensengroepen.
boonpwnz
Elite Poster
Elite Poster
Berichten: 5071
Lid geworden op: 05 jul 2017, 09:50
Uitgedeelde bedankjes: 84 keer
Bedankt: 151 keer
Recent bedankt: 3 keer

Ik ben een slechte sorteerder maar wel geen sluikstorter. Bv pmd en restafval alsook glas doe ik nog maar de rest interesseert me geen moer. Alles bij restafval behalve dan weer batterijen.

Hier wordt vaak beoogt dat een sluikstorter ook iemand is die niet sorteert...
ubremoved_22196
Elite Poster
Elite Poster
Berichten: 3131
Lid geworden op: 18 apr 2013, 09:41
Locatie: Leuven
Uitgedeelde bedankjes: 351 keer
Bedankt: 222 keer

Die varkens haal je er niet uit met statiegeld.

Ik ga grof zijn... Als ik zie wie er afval op de weg werpt moet ik niet ver zoeken hoor. Scholieren. Die krijgen hun flesje of blikje wel mee en zelf betalen ze er niets voor, dat is de papa en de mama. Die gaan echt hun blikje drank niet heel de dag meesleuren in hun boekentasje om dat ongeschonden terug mee naar huis te nemen. Zij worden ook zelf niet gestraft he, want ze betalen het zelf niet. Hoe vaak dat ik het niet zie... Bij mijn grootouders over hun omheining langs een fietswegje worden er regelmatig blikjes en flesjes gegooid. Steevast scholieren.

Paar weken terug ook gezien, bende was op stap, bak bier op de fiets. Bak bier valt eraf, alle flesjes stuk, pakken doodleuk de lege bak op en laten al de rest liggen voor de deur van iemand anders. Dat is dezelfde jeugd die ook gewoon hun flesjes en blikjes laat liggen. Als we ons er met z'n allen toch zo hard aan storen, doe dan zoals ik en neem alvast mee wat je tegen komt.
warpozio2
Elite Poster
Elite Poster
Berichten: 1055
Lid geworden op: 19 okt 2016, 12:36
Uitgedeelde bedankjes: 77 keer
Bedankt: 26 keer

Slafes schreef:dat de Vlamingen zich mateloos storen aan zwerfvuil.
Ik vrees dat dit NIMBY is.
Stoort het dat er steeds zwerfvuil in je straat, tuin, ... komt? De meesten gaan ja zeggen.
Stoort het dat er steeds zwerfvuil in Verweggistan komt? Inderdaad niet ...
fluppie
Elite Poster
Elite Poster
Berichten: 3909
Lid geworden op: 18 feb 2008, 17:55
Uitgedeelde bedankjes: 133 keer
Bedankt: 64 keer

Ik zie in Nederland hier en daar zo een 'blikkenvanger' zo een systeem,waar je vanaop de fiets een blikje kan werpen,door een soort grote hoepel,die dan verbonden is met een net,waar de blikjes in samenkomen,als men het aantal blikjes ziet,denk ik dat dit door jongeren veel gebruikt word.
boonpwnz
Elite Poster
Elite Poster
Berichten: 5071
Lid geworden op: 05 jul 2017, 09:50
Uitgedeelde bedankjes: 84 keer
Bedankt: 151 keer
Recent bedankt: 3 keer

Maar fluppie hier in BE heb je dat ook alleen bijna nauwelijks te vinden..


Ik weet dat er 1 was ter hoogte van Snellegem/Jabbeke
Plaats reactie

Terug naar “Allerlei”