Statiegeld... of blauwe zak

Onderwerpen die nergens anders thuis horen en toch eerder technisch van aard zijn? Post ze hier!
ubremoved_539
Deel van't meubilair
Deel van't meubilair
Berichten: 29849
Lid geworden op: 28 okt 2003, 09:17
Uitgedeelde bedankjes: 434 keer
Bedankt: 1972 keer

‘Wat een desinformatie.’ ‘Denken ze dat we idioten zijn?’ De boze reacties op de Facebookpagina van De Blauwe Zaak liegen er niet om. De retailfederaties Comeos en Buurtsuper voeren met de campagne De Blauwe Zaak (een verwijzing naar de blauwe PMD-vuilniszak, red.) strijd tegen het statiegeld op blikjes en plastic flessen. Vooral het filmpje – met Callboys-acteur Rik Verheye – zet kwaad bloed. Daarin laat hij het verschil zien tussen de blauwe zak (gemakkelijk) en de verpakkingen terugbrengen naar de winkel (tijdverlies, vuil in de koffer).

Bron: http://www.standaard.be/cnt/dmf20180604_03545109
Jack Daniels
Elite Poster
Elite Poster
Berichten: 7916
Lid geworden op: 06 jul 2008, 13:51
Locatie: Dendermonde
Uitgedeelde bedankjes: 376 keer
Bedankt: 734 keer
Recent bedankt: 1 keer

Statiegeld wat mij betreft. En maak er hier meteen een poll van
MacMini M1 - Vu+ Zero - Fritz!Box 7590 AX + OVH VoIP
12x Sunpower 318W zonnepanelen
14x Sunpower 425W zonnepanelen
Huawei Luna2000 batterij 10kW
bruma
Elite Poster
Elite Poster
Berichten: 1800
Lid geworden op: 06 jan 2014, 13:45
Uitgedeelde bedankjes: 46 keer
Bedankt: 89 keer
Recent bedankt: 1 keer

Binnenkort ook statiegeld op wegwerpglas? Rond de glasbollen ligt t ook vol glas, en mei plastiek vrij, binnenkort ook statiegeld op plastiekverpakking, de zee zit er vol mee? Of gewoon statiegeld op alle verpakking?
En straks is er veel meer verkeer om die verpakking terug te brengen. Geen verschil zeg je want je gaat toch eten kopen? Sinds grof vuil ophaling werd afgeschaft moet je maar eens kijken hoeveel file er is aan een containerpark. Mensen willen hun 'vuil' of 'leeg' kwijt uit hun huis. Dus filevorming aan de statiegeld automaat, zoals in NL op drukke momenten.
Gebruikersavatar
mailracer
Elite Poster
Elite Poster
Berichten: 3872
Lid geworden op: 23 feb 2010, 21:03
Uitgedeelde bedankjes: 217 keer
Bedankt: 315 keer

Plastiek dat in België gebruikt word, wordt gerecycleerd. Het is door andere (niet Europese landen) dat er zoveel Plastiek in de zee is. Statiegeld gaat dat niet oplossen. Als ze met statiegeld te vragen, ervoor kunnen zorgen dat er minder zwerfvuil is, dan mag het voor mijn part, maar dan denk ik dat er meer glazen flessen gebruikt gaan worden omdat dat steviger is en het in een bak aangekocht kan worden.
bruma
Elite Poster
Elite Poster
Berichten: 1800
Lid geworden op: 06 jan 2014, 13:45
Uitgedeelde bedankjes: 46 keer
Bedankt: 89 keer
Recent bedankt: 1 keer

Oei de glazen flessen .... Hoeveel drinkwater en energie hebben ze daarvoor nodig om die te spoelen.
En BE heeft gekozen voor sorteren en ophalen andere landen zagen meer heil in statiegeld. Vorige week nog een artikel gelezen maar kan het niet meteen vinden waar statiegeld ook niet DE wonderoplossing is.
Jack Daniels
Elite Poster
Elite Poster
Berichten: 7916
Lid geworden op: 06 jul 2008, 13:51
Locatie: Dendermonde
Uitgedeelde bedankjes: 376 keer
Bedankt: 734 keer
Recent bedankt: 1 keer

Glazen flessen worden hergebruikt nadat ze gereinigd werden. Voor elke plastieken fles wordt er een nieuwe gemaakt.
MacMini M1 - Vu+ Zero - Fritz!Box 7590 AX + OVH VoIP
12x Sunpower 318W zonnepanelen
14x Sunpower 425W zonnepanelen
Huawei Luna2000 batterij 10kW
Gebruikersavatar
petrol242
Elite Poster
Elite Poster
Berichten: 4368
Lid geworden op: 17 sep 2012, 12:07
Uitgedeelde bedankjes: 85 keer
Bedankt: 260 keer

mailracer schreef:Plastiek dat in België gebruikt word, wordt gerecycleerd.
Slechts een fractie van de kunststoffen wordt in België gerecycleerd. Het is te gemakkelijk om de schuld op anderen te steken en zelf (nog) niet recht in de schoenen te staan. Volgens de OVAM belandt nog 38% van huishoudelijk plastiek afval dat normaal in de PMD hoort, in het restafval. Nog niet te spreken dan over de fracties die gewoonweg niet recycleerbaar zijn (botervlootjes bv) of gewoonweg niet in een reguliere afvalstroom terecht komen, zeg maar in de natuur. Als we 50% halen mag het al goed zijn.

Nog een factor waar rekening mee gehouden moet worden is dat ons verbruik van plastiek exponentieel is toegenomen de laatste halve eeuw. Ondanks onze opgesmukte recyclagecijfers, hebben we nog nooit zoveel plastiek gedumpt als nu.

Statiegeld is een stap in de goede richting, maar dekt ook maar een beperkt deel van de plastiek afvalstroom. Kijk maar eens wat je wegsmijt waar je geen statiegeld op kan vragen, zoals het plastieken bakje waar je koekjes in zitten. En daar is de PMD-zak dan weer wel goed voor.

Een combinatie van de twee lijkt me al een klein deel van de oplossing. Maar vooral een bewuster consumptiegedrag kan een kentering teweeg brengen.

Wat betreft de "Blauwe zaak" is het weer van hetzelfde. PMD brengt geld op, statiegeld kost geld. Heel simpel, maar een constructieve aanpak ontbreekt. Dus ja, die lobby rammelt langs alle kanten en het is aan ons burgers, om de ballon te doorprikken en massaal zulke campagnes aan te vechten. En het blijkt te werken, want er is al veel ophef rond.

Edit :
Jack Daniels schreef:Glazen flessen worden hergebruikt nadat ze gereinigd werden. Voor elke plastieken fles wordt er een nieuwe gemaakt.
In Duitsland worden PET flessen met statiegeld herbruikt voor een x aantal keer. Ze zijn ook dikker dan de flessen die wij hier kennen.
Gebruikersavatar
raf1
Elite Poster
Elite Poster
Berichten: 5780
Lid geworden op: 17 nov 2009, 22:39
Uitgedeelde bedankjes: 261 keer
Bedankt: 1770 keer
Recent bedankt: 10 keer

mailracer schreef:Plastiek dat in België gebruikt word, wordt gerecycleerd. Het is door andere (niet Europese landen) dat er zoveel Plastiek in de zee is.
Ah ja want in België zijn wij altijd de voorbeeldigste en beste van heel de wereld. :bang:
Kijk misschien eens op http://www.plasticheroes.nl/ en stel vast dat Nederland net iets zorgvuldiger omspringt met plastics.
ubremoved_539
Deel van't meubilair
Deel van't meubilair
Berichten: 29849
Lid geworden op: 28 okt 2003, 09:17
Uitgedeelde bedankjes: 434 keer
Bedankt: 1972 keer

Jack Daniels schreef:Statiegeld wat mij betreft. En maak er hier meteen een poll van
Ik zie het nut er niet echt van in om ieder afzonderlijk met z'n plastic te gaan sleuren... ik heb nu al twee zakken (blauwe en roze).

Er zit wat mij betreft enorm veel waarheid in het filmpje.
Gebruikersavatar
petrol242
Elite Poster
Elite Poster
Berichten: 4368
Lid geworden op: 17 sep 2012, 12:07
Uitgedeelde bedankjes: 85 keer
Bedankt: 260 keer

bruma schreef:Oei de glazen flessen .... Hoeveel drinkwater en energie hebben ze daarvoor nodig om die te spoelen. En BE heeft gekozen voor sorteren en ophalen andere landen zagen meer heil in statiegeld[...]
Reinigen kost inderdaad water en energie en chemisch spul, maar bijlange niet zoveel om te reinigen, sorteren, omsmelten en terug te fabriceren. En het is niet zo dat onze buurlanden hebben gekozen voor x of y. Ze doen het beiden.

In Duitsland is er oa statiegeld op eenmalig gebruik van verpakking, het zogenaamde Dozenpfand waardoor de verkoop van drank in blikjes massaal is terug gelopen. Van 7 miljard blikjes in 2003 tot amper 100 miljoen in 2005 toen ze enkel in de winkel van aankoop mochten ingeleverd worden. Nadien is er een gemakkelijker inleversysteem gekomen en is de verkoop terug gestegen tot 2,5 miljard blikjes in 2006.
Maar 96 % van de verpakking die onder het statiegeld valt, wordt ingeleverd. Combineer dat met een PMD zak en je vangt een serieuze fractie.

@r2504 : het filmje is gewoon te belachelijk voor woorden. Het doet me denken aan die tele-verkoop filmpjes over hoe onhandig het vroeger was... maar nu met product X is het zoveel beter. Mij bekoort het in ieder geval niet.
bruma
Elite Poster
Elite Poster
Berichten: 1800
Lid geworden op: 06 jan 2014, 13:45
Uitgedeelde bedankjes: 46 keer
Bedankt: 89 keer
Recent bedankt: 1 keer

En indien plastiekflessen hergebruikt moeten worden dan zullen er veel vrachtwagens rondrotsen met lege verpakkingen in plaats van nuttige last, waarvoor dan weer een andere vrachtwagen de baan op moet.
Om ze in te zamelen en samen te persen leg je weer onnuttige werklast bij de winkels die nu al de moeite hebben om hun kop boven water te houden.
Gebruikersavatar
petrol242
Elite Poster
Elite Poster
Berichten: 4368
Lid geworden op: 17 sep 2012, 12:07
Uitgedeelde bedankjes: 85 keer
Bedankt: 260 keer

Het grootste deel van het ingeleverde statiegoed is Dozenpfand. PET flessen en blikjes die niet hergebruikt worden, maar terug in de grondstoffenstroom terecht komt. Die worden in een machine in de winkel (waar de winkel voor betaald wordt!!) samengeperst zoals jij dat thuis niet kan doen. De afvoer is dus net compacter. De Merhrwegflaschen zijn niet zo'n groot succes en vormen steeds een kleinere fractie. Maar daar komen we dan op de discussie rond energie voor reiniging en/of transport. Als de ophaal van PMD verminderd kan worden, scheelt dat ook een pak op transport en energie, want dat betekent minder vuilkarren in de straat.
bruma
Elite Poster
Elite Poster
Berichten: 1800
Lid geworden op: 06 jan 2014, 13:45
Uitgedeelde bedankjes: 46 keer
Bedankt: 89 keer
Recent bedankt: 1 keer

En de lokaal rijdende, op t eind van een stadsrit volle vuilkar ga je vervangen door een grotendeels lege vrachtwagen die de helft van t land moet doorkruisen om naar de depot te rijden om zijn 'pakje' in een andere vrachtwagen te laden tot die vol is om hem terug de baan op te sturen richting? Of gaan ze dat verwerken in of rond de depots.
Gebruikersavatar
cadsite
Elite Poster
Elite Poster
Berichten: 6111
Lid geworden op: 20 jan 2015, 16:10
Locatie: Kortrijk
Uitgedeelde bedankjes: 244 keer
Bedankt: 582 keer
Recent bedankt: 8 keer

raf1 schreef:
mailracer schreef:Plastiek dat in België gebruikt word, wordt gerecycleerd. Het is door andere (niet Europese landen) dat er zoveel Plastiek in de zee is.
Ah ja want in België zijn wij altijd de voorbeeldigste en beste van heel de wereld. :bang:
Kijk misschien eens op http://www.plasticheroes.nl/ en stel vast dat Nederland net iets zorgvuldiger omspringt met plastics.
Ik kom heel vaak in NL. Zowel voor mijn werk (meestal max. 1 dag) als privé (paar weken congé).
In NL lopen ze toch behoorlijk achter als het gaat over gesorteerd ophalen. Alles in 1 bak: klaar.
ubremoved_539
Deel van't meubilair
Deel van't meubilair
Berichten: 29849
Lid geworden op: 28 okt 2003, 09:17
Uitgedeelde bedankjes: 434 keer
Bedankt: 1972 keer

petrol242 schreef:Die worden in een machine in de winkel (waar de winkel voor betaald wordt!!) samengeperst zoals jij dat thuis niet kan doen.
Ik geloof niet dat men de machine's gaat betalen die de winkels moet plaatsen... de prijzen daarvan zijn niet min (de verkopers van die toestellen zitten alvast te juichen). Feit is ook dat ik de plastic flessen/blikjes in oorspronkelijk staat moet houden want anders gaat de machine ze ook niet aanvaarden zoals in het filmpje.

Eerst gaan we pleiten voor openbaar vervoer... en dan gaan we iedereen vragen terug over en weer te rijden in plaats van dat er twee-wekelijks een vuilniswagen langskomt !? Trouwens wat gaat we doen met alle andere plastics... daar is ook geen statiegeld voor.
bruma
Elite Poster
Elite Poster
Berichten: 1800
Lid geworden op: 06 jan 2014, 13:45
Uitgedeelde bedankjes: 46 keer
Bedankt: 89 keer
Recent bedankt: 1 keer

En zeggen dat er tot voor kort van die, hoe noemden ze weer, vangnetten stonden waar bestuurders normaal stoppen en hun blikken en flessen konden ingooien.
Buiten een paar die niet konden mikken toch veel minder zwerfvuil.
In t nieuws hadden ze t over 100m€ en we lopen hier rond met iets meer dan 10m Belgen da's 10€/kop/j. Organiseer met o.a. vangnetten, openbare vuilbakken het efficiënter en de prijs zal wel zakken.
Maar ja de belasting op een vuilzakken/bak ligt zodanig hoog dat je neveneffecten krijgt, maar dat doen ze zichzelf aan.
johann
Pro Member
Pro Member
Berichten: 229
Lid geworden op: 18 nov 2011, 00:44
Uitgedeelde bedankjes: 16 keer
Bedankt: 35 keer

bruma schreef: Vorige week nog een artikel gelezen maar kan het niet meteen vinden waar statiegeld ook niet DE wonderoplossing is.
Er zijn inderdaad wel een aantal problemen met dat statiegeld in Duitsland. Het is een gedoe, daar moeten we eerlijk in zijn. Je moet er iedere keer weer aan denken om plastic flessen mee te nemen als je naar de supermarkt gaat. Dat verhindert al de combinatie van het inkopen doen met heel wat activiteiten vooraf. Bovendien is niet iedere winkel verplicht om alle flessen terug te nemen, wat het hele systeem hopeloos complex maakt.

Daarnaast blijf ik het er moeilijk mee hebben dat het verzamelen van plastic & glazen flessen is uitgegroeid tot een quasi noodzakelijke bezigheid van velen om hun Hartz IV-uitkering aan te vullen, met als symptoom dat openbare vuilnisbakken eindeloos worden gefrequenteerd door flessenvissers. Sociaal beleid is in mijn ogen wat anders.
Gebruikersavatar
petrol242
Elite Poster
Elite Poster
Berichten: 4368
Lid geworden op: 17 sep 2012, 12:07
Uitgedeelde bedankjes: 85 keer
Bedankt: 260 keer

@r2504 : Dat klopt. Daarom dat het een én-én-verhaal zal moeten zijn, zoals verschillende landen in Europa al doen. Het is niet zo dat de PMD afgeschaft zal worden hé.

Wat betreft de extra kosten van die machines. In Duitsland krijgen de supermarkten en kleine verkooppunten een handling fee. De handling fees worden uitgekeerd door de centrale systeemeigenaren, die hun inkomsten krijgen uit de verkoop van materialen, niet geïnd statiegeld en vergoedingen van de producenten. Er verschijnen nu ook meer en meer inzamelpunten buiten de supermarkten. Voor de consument zou het (in principe) ook goedkoper moeten worden, aangezien je uiteindelijk netto enkel voor de inhoud betaalt.
johann schreef:Bovendien is niet iedere winkel verplicht om alle flessen terug te nemen, wat het hele systeem hopeloos complex maakt.
Dan ben je niet goed ingelicht. Alle "pfand" spullen gekocht in Duitsland moeten door álle winkels ingenomen worden. Ik vertoef dikwijls voor langere tijd in Duitsland en heb nog nooit problemen gehad met het statiegeld. Dus wat die problemen zouden zijn, wil ik wel eens kennen.
ubremoved_539
Deel van't meubilair
Deel van't meubilair
Berichten: 29849
Lid geworden op: 28 okt 2003, 09:17
Uitgedeelde bedankjes: 434 keer
Bedankt: 1972 keer

petrol242 schreef:Wat betreft de extra kosten van die machines. In Duitsland krijgen de supermarkten en kleine verkooppunten een handling fee.
Ik kan de link niet meteen meer vinden maar de handling fee zou helemaal niet volstaan voor de machine op een redelijke termijn terug te verdienen.

Wat ga je trouwens doen met kleine winkeltjes die nu drank verkopen... of moet je dan met je leeggoed elders naartoe ?

Het huidige systeem is niet perfect maar ik betwijfel sterk of statiegeld (op louter één van de zovele plastics) de oplossing is.
Gebruikersavatar
on4bam
Moderator
Moderator
Berichten: 5308
Lid geworden op: 05 mei 2006, 16:05
Locatie: 127.0.0.1 of elders
Uitgedeelde bedankjes: 279 keer
Bedankt: 493 keer
Recent bedankt: 13 keer

Toen we 25 jaar geleden in Denemarken op vakantie waren konden we onze flessen al in de automaat van de winkel dumpen, bonnetje nemen en in mindering laten brengen aan de kassa. Tijdens enkele trips naar Noorwegen, idem. Blikjes zijn er verboden. Zelfs in Groenland met zijn weinige inwoners en soms maar een klein winkeltje per dorp kan men plastic flesjes in de automaat gooien.

Los van plastic in de blauwe zak of terug naar de winkel zal statiegeld er alleszins voor zorgen dat er minder flesjes als zwerfvuil eindigen. Misschien iets voor de ergernissen thread maar ik erger mij blauw aan al het afval (niet alleen plastic flesjes) dat overal in de natuur ligt. Wat voor een asociale vetzak moet je zijn om een volle vuilzak (en erger) te dumpen in een bos ver weg van de huizen :evil:
Bye, Maurice
https://on4bam.com
johann
Pro Member
Pro Member
Berichten: 229
Lid geworden op: 18 nov 2011, 00:44
Uitgedeelde bedankjes: 16 keer
Bedankt: 35 keer

petrol242 schreef: Dan ben je niet goed ingelicht. Alle "pfand" spullen gekocht in Duitsland moeten door álle winkels ingenomen worden. Ik vertoef dikwijls voor langere tijd in Duitsland en heb nog nooit problemen gehad met het statiegeld. Dus wat die problemen zouden zijn, wil ik wel eens kennen.
Winkels met een handelsoppervlakte van minder dan 200 m2 hoeven geen of zeker niet alle flessen terug te nemen. Je hoeft er dus niet aan te denken om bij een kiosk op een stationsperron eventjes een opgebouwde collectie af te geven, want dat zal niet werken. Maar als je daar een drankje koopt, wordt natuurlijk wel Pfand gerekend.
Gebruikersavatar
petrol242
Elite Poster
Elite Poster
Berichten: 4368
Lid geworden op: 17 sep 2012, 12:07
Uitgedeelde bedankjes: 85 keer
Bedankt: 260 keer

Elke winkel, kiosk of wat dan ook is verplicht minstens het leeggoed terug te nemen dat ze verkocht hebben als de klant dat wil. Supermarkten en kleine zaken zijn verplicht alles onder statiegeld terug te nemen. Dus zie ik niet wat daar complex aan is.
Ik heb al vele keren in de imbiss mijn statiegeld terug ontvangen via manuele verwerking. Ze zijn daar zelfs scheutig op, want dan krijgen zij de afhandelingsfee en niet de supermarkt of inhaalpunt. Ze trekken het bijna uit je handen als je vertrekt.
ubremoved_22196
Elite Poster
Elite Poster
Berichten: 3131
Lid geworden op: 18 apr 2013, 09:41
Locatie: Leuven
Uitgedeelde bedankjes: 351 keer
Bedankt: 222 keer

Er werd al eens gesteld dat plastic drankflessen minder milieu belastend zouden zijn dan glazen flessen. Snap het nut dan helemaal niet meer dat we onze auto moeten gaan pakken met z'n allen om het dozijn petflessen ongeschonden terug te moeten gaan brengen daar waar nu de PMD zak ze in het groot komt ophalen.

Hier wordt alles netjes gesorteerd. Ik heb 2!!! bruine zakken per jaar en wat ik daar in stop vind ik vaak ook zonde want dat zijn meestal van die "zilveren" verpakkingen die de frabrikant ook gewoon in plastic zou kunnen stoppen of isomo verpakkingen waar ik ook al van gruwel.
Gebruikersavatar
petrol242
Elite Poster
Elite Poster
Berichten: 4368
Lid geworden op: 17 sep 2012, 12:07
Uitgedeelde bedankjes: 85 keer
Bedankt: 260 keer

Ik durf niet direct stellen dat PET minder belastend zou zijn voor het milieu dan glas als we alle parameters in rekening brengen, al dan niet ook bij hergebruik. Alleen al de grondstoffen en energie om tot productie over te gaan zijn bij beiden niet te onderschatten. Het hangt af van welke lobbygroep de uitleg komt. Een paar bedenkingen van mezelf, ook niet direct afdoend bewijsbaar dus :

pro glas : chemisch inert, 100% recycleerbaar, herbruikbaar, volledig gesloten kringloopsysteem, minder impact als het in het milieu terecht komt
contra glas : gewicht, breekbaar
pro PET : licht, onbreekbaar
contra PET : veel energie en water en milieubelastend om de grondstof te produceren uit aardolie (ik heb in de sector gewerkt...) interactie met de voeding, geen volledig gesloten kringloopsysteem *, impact als het in het milieu terecht komt

* De recyclage van PET is niet volledig circulair en wordt uiteindelijk ook in andere eindproducten herverwerkt zoals in fleece truien en komt zo toch op de afvalberg terecht.

Maar uiteindelijk draait de discussie hier niet om glas vs PET en ik wil ook niet het één of het ander mijn voorkeur geven. Glas dat we in de glasbol deponeren valt uiteindelijk ook niet onder statiegeld. Waar het wel om draait is hoe we ons verpakkingsmateriaal terug in de keten proberen te brengen en in het buitenland liggen de bewijzen dat de recyclagegraad bij statiegeld spectaculair hoog ligt, tot 97% zelfs.

In die auto stappen we toch als we naar de supermarkt rijden, met die lege winkeltas of transportbak, dus zie ik het probleem niet goed wat daar meer belastend aan zou zijn dan om het in de PMD zak te zwieren. Door het invoeren van het statiegeld voor een beperkt aantal verpakkingen maak je de sortering en distributie van die afvalstroom al een pak eenvoudiger terwijl de stimulans om de kring rond te maken heel wat efficiënter is en dan wil ik daar gerust mijn steentje toe bijdragen.
mipa
Plus Member
Plus Member
Berichten: 173
Lid geworden op: 04 jul 2011, 20:56
Uitgedeelde bedankjes: 1 keer
Bedankt: 7 keer

Het 'grensoverschrijdend' gedrag is ook niet uit het oog te verliezen.

https://www.parool.nl/buitenland/belgen ... d~a235736/

Het is dus uitkijken of die Nederlanders al die petflessen niet gaan
terug brengen of -gezien de frisdrank zelf in NL goedkoper is- de
Belgen hun petflessen massaal in NL gaan halen.
Gebruikersavatar
Joe de Mannen
Elite Poster
Elite Poster
Berichten: 6287
Lid geworden op: 22 feb 2005, 12:46
Uitgedeelde bedankjes: 505 keer
Bedankt: 609 keer
Recent bedankt: 3 keer

Andere barcodes volstaan om dat te voorkomen. Uw buitenlandse fles wordt gewoon geweigerd door de machine.
J.
Ik ben alleen verantwoordelijk voor mij eigen uitspraken, niet voor wat anderen ervan maken of aan toevoegen...
Gebruikersavatar
cadsite
Elite Poster
Elite Poster
Berichten: 6111
Lid geworden op: 20 jan 2015, 16:10
Locatie: Kortrijk
Uitgedeelde bedankjes: 244 keer
Bedankt: 582 keer
Recent bedankt: 8 keer

Joe de Mannen schreef:Andere barcodes volstaan om dat te voorkomen. Uw buitenlandse fles wordt gewoon geweigerd door de machine.
J.
Toch niet.
Als we gaan kamperen in NL hebben we uiteraard wat drank mee van thuis. Die evian fles gekocht in Kortrijk wordt netjes aanvaard in de automaten en je krijgt er €0,10 voor.
warpozio2
Elite Poster
Elite Poster
Berichten: 1055
Lid geworden op: 19 okt 2016, 12:36
Uitgedeelde bedankjes: 77 keer
Bedankt: 26 keer

We kunnen natuurlijk de "derde weg" proberen.
50 cent statiegeld per fles zoals in Duitsland en we latende consument kiezen of hij het wegggooid, in e blauwe zak steekt of terugbrengt naar de winkel en zijn 50 cent terugkrijgt.
Niets verplichting... vrije keuze.
Gebruikersavatar
iceke
Elite Poster
Elite Poster
Berichten: 6783
Lid geworden op: 11 jun 2010, 12:58
Uitgedeelde bedankjes: 225 keer
Bedankt: 613 keer
Recent bedankt: 2 keer

Ik drink enkel bier, véél minder belastend voor het milieu ;-)
Gebruikersavatar
cadsite
Elite Poster
Elite Poster
Berichten: 6111
Lid geworden op: 20 jan 2015, 16:10
Locatie: Kortrijk
Uitgedeelde bedankjes: 244 keer
Bedankt: 582 keer
Recent bedankt: 8 keer

iceke schreef:Ik drink enkel bier, véél minder belastend voor het milieu ;-)
Dat is ook mijn favoriete drank, maar of dat echt zoveel beter is voor het milieu weet ik niet. :angel:
:beerchug:
Gebruikersavatar
mailracer
Elite Poster
Elite Poster
Berichten: 3872
Lid geworden op: 23 feb 2010, 21:03
Uitgedeelde bedankjes: 217 keer
Bedankt: 315 keer

warpozio2 schreef:We kunnen natuurlijk de "derde weg" proberen.
50 cent statiegeld per fles zoals in Duitsland en we latende consument kiezen of hij het wegggooid, in e blauwe zak steekt of terugbrengt naar de winkel en zijn 50 cent terugkrijgt.
Niets verplichting... vrije keuze.
En dan ga ik elke dag voor dag en dauw op stap om alle zakken naar de winkel terug te brengen. Kassa, kassa.
ubremoved_22196
Elite Poster
Elite Poster
Berichten: 3131
Lid geworden op: 18 apr 2013, 09:41
Locatie: Leuven
Uitgedeelde bedankjes: 351 keer
Bedankt: 222 keer

petrol242 schreef:In die auto stappen we toch als we naar de supermarkt rijden, met die lege winkeltas of transportbak, dus zie ik het probleem niet goed wat daar meer belastend aan zou zijn dan om het in de PMD zak te zwieren. Door het invoeren van het statiegeld voor een beperkt aantal verpakkingen maak je de sortering en distributie van die afvalstroom al een pak eenvoudiger terwijl de stimulans om de kring rond te maken heel wat efficiënter is en dan wil ik daar gerust mijn steentje toe bijdragen.
Bij mij toch niet... Ik ken mezelf, ik vergeet nu al mijn glas met statiegeld mee te nemen naar de winkel... Dus als ik eens rij met mijn glas dan is dat een rit met de auto ipv met de fiets, want zo'n bak bier dat ik 2 keer per jaar koop gaat echt niet mee op de fiets... Bijkomend: niet alle flesjes worden aanvaard in de lokale winkel dus moet ik alsnog... Naar de Prik en Tik met... De auto ipv ze op de hoek van het straat in de glasbol te droppen. Soms stop ik onderweg in de Prik en Tik in Geel, daar is het aanbod anders en die flesjes worden eveneens nergens aanvaard hier, dus... Dat staat hier al 2 jaar in de berging omdat ik het steeds vergeet... Zal hetzelfde zijn met statiegeld. Enkel nodeloos puzzelen wat wel en wat niet, waar dat wel en waar dat niet... en ondertussen staat daar nog steeds een roze zak, een blauwe zak, een bruine zak, een doos voor de glasbol een doos voor het statiegeld glas en nog een extra doos voor het statiegeld PET flessen.

Sorry, maar sorteren is net zoals te snel rijden, een mentaliteit. Ofwel ben je begaan ermee ofwel trek je jezelf er totaal geen (roze, bruine, groene, paarse, blauwe) zak van aan.

Ik ga regelmatig lopenen/wandelen in het bos en elke keer maak ik mij de bedenking: wat voor afval ligt hier nu, en ja, daar zitten PET flessen in, maar eveneens statiegeld flessen en ander glas en ander afval. Er is hier maar één schuldige, en dat is de mens. Dat los je met statiegeld niet op. Ik doe ook aan geocaching en die hebben van die CITO events. Cache in, Trash out. Als ik mijn eigen caches ga onderhouden ruim ik ook steeds een ander zijn afval op.
boonpwnz
Elite Poster
Elite Poster
Berichten: 5071
Lid geworden op: 05 jul 2017, 09:50
Uitgedeelde bedankjes: 84 keer
Bedankt: 151 keer
Recent bedankt: 3 keer

Ik ga nooit sluikstorten maar echt sorteren daar doe ik niet echt aan mee.

Bv als ik een paar flesjes bier koop voor als er bezoek komt dan gaan die regelrecht de glasbak in. Deze gaan niet naar de winkel om even mijn statiegeld terug te vragen :bang:
Jack Daniels
Elite Poster
Elite Poster
Berichten: 7916
Lid geworden op: 06 jul 2008, 13:51
Locatie: Dendermonde
Uitgedeelde bedankjes: 376 keer
Bedankt: 734 keer
Recent bedankt: 1 keer

boonpwnz schreef:Bv als ik een paar flesjes bier koop voor als er bezoek komt dan gaan die regelrecht de glasbak in. Deze gaan niet naar de winkel om even mijn statiegeld terug te vragen :bang:
Deze mentaliteit gaat er bij mij écht niet in. Als ik wat flesjes bier koop, dan doe ik die naar de winkel om het statiegeld te incasseren. Niet dat ik voor 6 flesjes naar de winkel rijd maar als er hier een stuk of 20 staan, dan gaan ze in een plastieken bak en neem ik ze mee bij mijn volgende winkelbeurt. Kan natuurlijk ook zijn dat boonpwnz zodanig veel geld verdient dat die paar centen hem echt niet kunnen schelen. Ik kijk wel naar mijn portemonnee, ieder zijn meug natuurlijk.
MacMini M1 - Vu+ Zero - Fritz!Box 7590 AX + OVH VoIP
12x Sunpower 318W zonnepanelen
14x Sunpower 425W zonnepanelen
Huawei Luna2000 batterij 10kW
ulixes
Plus Member
Plus Member
Berichten: 151
Lid geworden op: 21 sep 2002, 22:46
Locatie: Limburg
Uitgedeelde bedankjes: 9 keer
Bedankt: 6 keer

Ik begrijp niet wat er mis is met de blauwe zak die door een centrale dienst wordt opgehaald. Is toch veel efficiënter dan dat iedereen afzonderlijk de baan opgaat om flessen in te leveren? Ik vind dat nu al een gedoe voor die paar bierflesjes die ik jaarlijks inlever, laat staan voor de vele flessen water die hier gedronken worden. Het gemiddeld stuk onbenul dat afval in de natuur dumpt, gaat zich van die 10 cent (?) statiegeld sowieso geen bal aantrekken.
Gebruikersavatar
Joe de Mannen
Elite Poster
Elite Poster
Berichten: 6287
Lid geworden op: 22 feb 2005, 12:46
Uitgedeelde bedankjes: 505 keer
Bedankt: 609 keer
Recent bedankt: 3 keer

Bwa, ik weet het niet, als het gaat om 10cent op pakweg een euro aankoop dan liggen ze er plots wel van wakker hoor.
En die blauwe zak werkt wel voor alles wat je thuis verbruikt maar het is soms te veel moeite om een flesje mee te nemen naar huis om het daar in die zak te droppen, dus blijft de vraag of de moeite om het terug te brengen wel gaat genomen worden.

Op vakantie in Zweden werkte het daar precies wel maar de mentaliteit van de bevolking is daar misschien ook gewoon anders.

J.
Ik ben alleen verantwoordelijk voor mij eigen uitspraken, niet voor wat anderen ervan maken of aan toevoegen...
blaatpraat
Elite Poster
Elite Poster
Berichten: 1300
Lid geworden op: 10 jan 2014, 12:09
Uitgedeelde bedankjes: 32 keer
Bedankt: 103 keer

cadsite schreef:
Joe de Mannen schreef:Andere barcodes volstaan om dat te voorkomen. Uw buitenlandse fles wordt gewoon geweigerd door de machine.
J.
Toch niet.
Als we gaan kamperen in NL hebben we uiteraard wat drank mee van thuis. Die evian fles gekocht in Kortrijk wordt netjes aanvaard in de automaten en je krijgt er €0,10 voor.
Evian is momenteel dan ook de enige (waar ik toch van weet) dat openlijk zelf verklaart dat ze dezelfde flessen maken voor België en Nederland, en dat het toegestaan is om statiegeld te innen in Nederland met hier gekochte flessen.
Veel andere producenten maken net dezelfde flessen als voor Frankrijk, net zodat je dit niet zult kunnen.
Gebruikersavatar
TiTanium
Moderator
Moderator
Berichten: 5776
Lid geworden op: 27 feb 2007, 02:15
Locatie: Antwerpen 2
Uitgedeelde bedankjes: 716 keer
Bedankt: 470 keer
Recent bedankt: 1 keer

neem sodastream!
Sinds wij dat hier hebben scheelt dat een pak in plastiek.
PC: PRIME Asus X299 Deluxe ~ i7 7820X ~ 32GB DDR4 ~ 1080Ti Strix ~ M.2 Crucial P5 1TB
NUC: NUC8i3BEH2 ~ 8GB DDR4 ~ M.2 SX6000 Pro 256GB
Monitor: Asus 27" ROG Strix XG27WQ
Mobile: Samsung S21 Ultra 512GB & Samsung Tab S9 Ultra 5G

Provider: Telenet OneUP for 5.
Unifi: Dream Machine Switch: 2x 8 POE-60W ~ 2x Flex Mini AP's: Flex-HD ~ Mesh
Gebruikersavatar
devilkin
Administrator
Administrator
Berichten: 5998
Lid geworden op: 17 mei 2006, 20:10
Uitgedeelde bedankjes: 826 keer
Bedankt: 506 keer
Recent bedankt: 2 keer

En stop met water in plasticflessen te kopen... (queue overheid drama en conspiracy theorieën)
Telenet All-Internet -- using CV8560E & OPNsense on PCEngines APU2E4
Proximus & Mobile Vikings -- Using OnePlus 8 Pro (ROM: Stock)
Gebruikersavatar
cadsite
Elite Poster
Elite Poster
Berichten: 6111
Lid geworden op: 20 jan 2015, 16:10
Locatie: Kortrijk
Uitgedeelde bedankjes: 244 keer
Bedankt: 582 keer
Recent bedankt: 8 keer

devilkin schreef:En stop met water in plasticflessen te kopen... (queue overheid drama en conspiracy theorieën)
Voor thuis geef ik je gelijk, voor onderweg bezondig ik me nog aan wegwerp plastic.
Plaats reactie

Terug naar “Allerlei”