Over discriminatie gesproken ...

Onderwerpen die nergens anders thuis horen en toch eerder technisch van aard zijn? Post ze hier!
Gebruikersavatar
heist_175
Moderator
Moderator
Berichten: 14885
Lid geworden op: 07 okt 2010, 09:35
Locatie: Kempen
Uitgedeelde bedankjes: 484 keer
Bedankt: 1054 keer
Recent bedankt: 15 keer

Nob schreef:https://www.tijd.be/politiek-economie/b ... 18826.html

Enough said :-)

Verkeerde studierichting en/of motivatie vrees ik. ;-)
Of gewoon pech natuurlijk.
- denk 2 keer na in het stemhokje voor je op een bende ultrarechtse populisten stemt
Ontkracht door de harde cijfers... spijtig, het was zo leuk om alles op de rechtse populisten te steken...
Volgende keer beter cijfermateriaal zoeken
Dat een hoger diploma tot meer jobkansen leidt, blijft anno 2018 een zekerheid, maar binnen de verschillende studieniveaus bestaan er opvallende verschillen. Zo kan je, als je meteen na je secundair aan het werk wil, binnen het technisch secundair onderwijs maar beter geen richtingen zoals informaticabeheer, multimedia of fotografie volgen. Met een tso-diploma ­autotechnieken of hotel ben je dan weer veel beter af.

Wie een professionele bachelor volgt, zit zeker goed met een opleiding houttechnologie, orthopedie of verpleegkunde. Wie audiovisuele kunsten studeerde, loopt dan weer een veel groter risico om niet meteen werk te vinden.

Ook binnen de masteropleidingen zijn er nog stevige verschillen: een diploma tandheelkunde of architectuur levert je binnen het jaar zeker een job op. Masters in de kunstwetenschappen, internationale politiek of geschiedenis zullen vaak wat meer geduld moeten oefenen.
Gebruikersavatar
Nob
Erelid
Erelid
Berichten: 3442
Lid geworden op: 09 sep 2002, 18:19
Locatie: Belgium, Bever
Uitgedeelde bedankjes: 104 keer
Bedankt: 125 keer

heist_175 schreef: Volgende keer beter cijfermateriaal zoeken
Het gaat hier toch over een bachelor?/master? geschiedenis.

De cijfers in dat artikel in de tijd zijn daarover duidelijk. Slechts 10% heeft na een jaar nog geen werk gevonden.

En wat bewijst jouw quote eigenlijk? Dat er verschillen zijn? Dat weet iedereen wel en da's ook niet erg en dat zal altijd wel zo blijven.
De toenemende haast is een symptoom van de wereld die steeds meer in getallen wordt uitgedrukt.
ITnetadmin
userbase crew
userbase crew
Berichten: 8974
Lid geworden op: 28 jan 2012, 18:22
Uitgedeelde bedankjes: 199 keer
Bedankt: 690 keer
Recent bedankt: 2 keer

Interessant dat een TSOer informaticabeheer niet direct een job vindt, aangezien zowat alle IT jobs als knelpuntberoep gedefinieerd zijn.
Zou het niveau van die opleiding te laag zitten?
Gebruikersavatar
Didymus
Elite Poster
Elite Poster
Berichten: 1099
Lid geworden op: 17 jun 2004, 15:23
Uitgedeelde bedankjes: 258 keer
Bedankt: 94 keer

Met de huidige diplomainflatie kan ik me goed voorstellen dat die uit de markt worden geduwd door graduaten en bachelors.
fvhbrugge
Elite Poster
Elite Poster
Berichten: 1597
Lid geworden op: 23 nov 2008, 20:38
Uitgedeelde bedankjes: 101 keer
Bedankt: 123 keer

Inderdaad bedrijven nemen voor eerste lijnshulp al graduaten aan, terwijl een TSO beter geschikt zou zijn, maar ja dan moet de werkgever toch nog dat klein beetje extra in opleiding steken en dat vinden ze tijd en geldverlies. Maar ondertussen vinden ze ook geen graduaten of zijn die graduaten gefrustreerd omdat ze zo weinig verdienen of maar enkel ingezet worden om simpele problemen op te lossen.
Gebruikersavatar
Ofloo
Elite Poster
Elite Poster
Berichten: 5271
Lid geworden op: 04 okt 2004, 07:36
Locatie: BALEN
Uitgedeelde bedankjes: 57 keer
Bedankt: 92 keer

Nu lees ik al een hele tijd dat je eigenlijk buiten de grenzen van het sociaal systeem valt, die grens moet trouwens ergens vallen, .. maar ik zie nergens geen discriminatie?
blaatpraat
Elite Poster
Elite Poster
Berichten: 1301
Lid geworden op: 10 jan 2014, 12:09
Uitgedeelde bedankjes: 32 keer
Bedankt: 103 keer

ITnetadmin schreef:Interessant dat een TSOer informaticabeheer niet direct een job vindt, aangezien zowat alle IT jobs als knelpuntberoep gedefinieerd zijn.
Zou het niveau van die opleiding te laag zitten?
Ik heb Informaticabeheer (middelbaar), Electronica-ICT (richting ICT; bachelor) en Electronica-ICT (Master) gevolgd.
Ik kan je bevestigen dat het niveau van informaticabeheer relatief laag is; qua IT heb ik niets bijgeleerd dat ik nog niet wist, en vastgesteld dat men verkeerde technieken aanleert (ik moest indertijd bijvoorbeeld een website maken; het gebruik van frames was verplicht, terwijl die technologie al jaren als "verboden" in sector aangegeven wordt, zelfs toen al).

Dan kan ik ook stellen dat de master in feite ook niet goed is, mijns inziens.
Je ziet veel IT, maar puur theoretisch, en hebt te weinig praktijk (iets dat gangbaar is in quasi alle masters veronderstel ik).
Je kan programmeren uit een boek, maar hebt nog nooit een IDE aangeraakt; je weet hoe een computer werkt, maar hebt er nog nooit 1 open gevezen.
Dan had ik toch liever de bachelor waar je veel meer praktijkervaring op deed, en je echt klaarstoomde voor de arbeidsmarkt in de IT-sector.

Wel een ironische opmerking hierbij:
Ik ben zelfstandige in bijberoep, en heb kennis van IT moeten aantonen.
Mijn diploma informaticabeheer volstond hiervoor, mijn bachelor (op dat moment had ik nog niet de stap gezet om door te schakelen naar een master) niet.
axs
Moderator
Moderator
Berichten: 2630
Lid geworden op: 18 dec 2010, 11:56
Uitgedeelde bedankjes: 445 keer
Bedankt: 221 keer

Ach, zo moest ik 2 jaar geleden een diploma bedrijfsbeheer kunnen voorleggen ... terwijl ik een executive MBA voltooid had. :bang:
Gebruikersavatar
cadsite
Elite Poster
Elite Poster
Berichten: 6126
Lid geworden op: 20 jan 2015, 16:10
Locatie: Kortrijk
Uitgedeelde bedankjes: 244 keer
Bedankt: 584 keer
Recent bedankt: 10 keer

axs schreef:Ach, zo moest ik 2 jaar geleden een diploma bedrijfsbeheer kunnen voorleggen ... terwijl ik een executive MBA voltooid had. :bang:
Ik moest dat niet, mijn vrouw stapte mee in het zaakje en had een diploma HBO5 orthopedagogie.
Logisch toch? :angel:
koenraaddeconinck
Elite Poster
Elite Poster
Berichten: 2065
Lid geworden op: 21 jul 2010, 10:11
Uitgedeelde bedankjes: 209 keer
Bedankt: 118 keer

Ofloo schreef:Nu lees ik al een hele tijd dat je eigenlijk buiten de grenzen van het sociaal systeem valt, die grens moet trouwens ergens vallen, .. maar ik zie nergens geen discriminatie?
Dat er bepaalde studierichtingen vlotter en vlugger resulteren in toegang tot de arbeidsmarkt daar ben ik het volledig mee eens. We hebben dit ook gevreesd maar anderzijds iemand dwingen / forceren om een masteropleiding te volgen in een richting die hem / haar niet interesseert, leidt vaak tot niets of niet veel goeds en kost de maatschappij vaak nog veel, veel meer wegens "dubbelen", veranderen van studiekeuze om dan uiteindelijk vast te stellen dat die dan ook weer niet hetgeen is wat men verwachtte, etc.

Hij heeft 1 jaar langer gedaan over zijn 2 masteropleidingen dan gepland maar ik ken andere gevallen die de maatschappij ook subsidieert ....

Verder maak ik een beetje de vergelijking met mijn tijd, begin de jaren '80. Er waren tal van "tewerkstellingsbevorderende maatregelen en statuten" (DAC, BTK, tewerkgestelde werkloze, etc. etc.) maar deze waren meer tewerkstellingsremmend dan bevorderend, rekening houdend met de criteria die men hanteerde qua minimale of maximale duur van de werkloosheid met idem voor wat de voorbije tewerkstellingsperiode betreft.
Nu zijn er andere omstandigheden en factoren die de zaak bemoeilijken.

Nu zit je met een master diploma ook niet goed wegens - en terecht hier reeds opgemerkt - het feit dat masters de kansen van de bachelors in veel gevallen hypothekeren, de bachelors dan weer de kansen van A2- afgestudeerden, etc. etc. etc. Ik werk zelf in een openbare dienst en daar hoef je als master ook niet uit te pakken voor bachelor-functies.

Als je echt alternatieve paden bewandeld om toch maar aan de slag te raken (bv. in de distributiesector) dan heb je ook weinig kans wegens vermeend risico op vroegtijdig vertrek van zodra men dan toch een "interessant(er) aanbod" krijgt.

Om het even welke job aannemen om toch maar aan de slag te geraken - want wat hier nog niet vermeld is, is het ook het psychologisch impact van werkloosheid - is blijkbaar al niet goed voor de verdere carrièreplanning.

Verder heeft men ook liefst iemand met ervaring maar dan weer niet te veel want dan word je te duur als werknemer.

Interimkantoren bieden ook blijkbaar niet direct soelaas.

En inderdaad met heel wat vrijwilligerswerk en hand- en spandiensten probeert mijn zoon zijn CV op te krikken.

Wat mij betreft, wordt het dan echt ver zowat door het oog van een naald kruipen.

Dat hij geen inspanningen levert om te solliciteren en sommig werk denegrerend vindt, kan ik niet zeggen. Hij heeft vanaf het secundair tot na zijn afstuderen als master, gepoetst bij "ISS" en dit zelfs in ploegensystemen. Hij weet echt wat het is om toiletten te reinigen gedurende meerdere uren per dag en in een temperatuur van 30 graden in een kelder met dissolvant, lijmresten van klevers in een kelder te verwijderen. Een bedrijfsleider heeft dit laatste zelfs eens een halt toegeroepen omdat hij ernstige vragen had bij het medisch verantwoord gehalte daarvan.
Alleen willen poetsfima's hem niet aanwerven om eerder vermelde reden (te hoge diploma's) en het feit dat ze in dergelijke werknemers een gevaar zien voor de tewerkstellingskansen van hun doelgroep.

De lijst met uren en kosten aan vrijwilligerswerk zijn zeker niet gering, alleen "pimpt" dit het CV blijkbaar niet genoeg.

Alleen heeft hij het ongeluk geen "handige Harry" te zijn met voldoende technisch inzicht. Ik dacht evenwel dat de "perfecte mens" niet tot deze wereld behoorde en dat, als ze al bestaan, ze in aantal heel miniem zijn.

Dat de VDAB geen ! hand toesteekt - nogmaals want hij kost hen geen duit - vind ik ronduit degoutant.

Verder verschaffen we hem als ouders met heel, heel veel plezier onderdak, kledij, voeding en nog veel meer dan hij stricto sensu nodig heeft. Dit is wat mij betreft zelfs een evidentie. Verder ga ik ook geen malafide trukken uithalen om hem via het OCMW een uitkering te laten "versieren" omdat dit sociaal ook niet echt correct is, alhoewel ik als het hier over gaat, feiten vaststel die zeer bedenkelijk zijn.

Dat hij dan ook niet meer meer rekening houdend met voorgaande, meetelt voor bepaalde voorzieningen die bevoegdheid zijn van de Vlaamse Overheid (bv. een renovatiepremie) als persoon ten laste terwijl hij fiscaal wel ten laste is, vind ik ronduit even weerzinwekkend.

En finaal, dat iedereen benefits plukt van onze bloeiende economie, daar ben ik nog niet zo zeker van. Ik ken momenteel jongeren uit arbeidersgezinnen voor wie univ. niet meer betaalbaar is, los van de andere voorbeelden die ik vroeger al gegeven heb waaruit blijkt dat dit slechts het geval is voor een bepaalde klasse.

Geen probleem met diegenen die dit "gal spuwen noemen". Ieder zijn waarheid. Ik zie hier eerder een aantal elementen die ruiken naar sociale onrechtvaardigheid en laksheid en "mooie-praatjes-verkoop" door politici. Hoeveel vacatures en jobs komen er niet bij en hoeveel geraken er niet ingevuld ...

Heel eenvoudig. Ik denk er echt aan binnenkort eens naar deze weledele heren een brief te schrijven om mijn zoon een job te bezorgen. Voor hen zal dit toch in een kwinkslag geregeld zijn ... ???
Gebruikersavatar
cadsite
Elite Poster
Elite Poster
Berichten: 6126
Lid geworden op: 20 jan 2015, 16:10
Locatie: Kortrijk
Uitgedeelde bedankjes: 244 keer
Bedankt: 584 keer
Recent bedankt: 10 keer

OK, mooie uiteenzetting van jouw frustratie, maar waar zit de discriminatie?
Gebruikersavatar
Joe de Mannen
Elite Poster
Elite Poster
Berichten: 6309
Lid geworden op: 22 feb 2005, 12:46
Uitgedeelde bedankjes: 506 keer
Bedankt: 613 keer
Recent bedankt: 7 keer

Een werkzoekende die niet geholpen wordt door de sociale systemen ?

Discriminatie is het niet echt maar erg is het wel in een welvarend land als het onze.
Het lijkt bijna op 'niet mogen werken'...


J.
Ik ben alleen verantwoordelijk voor mij eigen uitspraken, niet voor wat anderen ervan maken of aan toevoegen...
Beepee
Plus Member
Plus Member
Berichten: 139
Lid geworden op: 24 jun 2017, 22:37
Uitgedeelde bedankjes: 138 keer
Bedankt: 10 keer

als jou zoon geen inkomen heeft is hij gerechtigd naar het OCMW te gaan en kan hij daar misschien in het kader van art 60 een job aangeboden krijgen waardoor hij in regel kan komen met alles en ook nadien werkloosheid vergoeding kan ontvangen mocht hij dan nog geen reguliere job kunnen vinden.

Hij moet daarvoor zelfs niet een ander domicilie nemen

Denk zelfs dat ie recht heeft op leefloon (bedrag als samenwonende)
https://www.mi-is.be/nl/equivalent-leefloon

Sociale tewerkstelling art. 60 § 7 van de OCMW-wet
Wat?
Wanneer je recht hebt op (equivalent) leefloon, dan kan je jouw toekomstige tewerkstellingskansen verhogen door een tewerkstelling art. 60 § 7 te doorlopen. De doelstelling van deze tewerkstelling is tweeledig:

Jou de mogelijkheid geven om werkervaring op te doen, je bij te scholen en arbeidsattitudes te oefenen zodat je jouw kansen op een duurzame tewerkstelling verhoogt.
Opbouwen van sociale zekerheidsrechten, waardoor je na een volledig afgeronde tewerkstelling in het kader van art. 60 § 7 (opnieuw) aanspraak kan maken op een werkloosheidsuitkering.

Tijdens deze tewerkstelling ontvang je een loon en word je intensief begeleid door een arbeidstrajectbegeleider van het Welzijnshuis. In aanloop van het einde van de tewerkstelling art. 60 § 7 stippelt de arbeidstrajectbegeleider samen met jou een vervolgtraject uit (opleiding, doorstroom naar de reguliere arbeidsmarkt, …).

Indien de tewerkstelling wordt gerealiseerd bij een privé-werkgever, dan kan deze werkgever onder bepaalde voorwaarden een toelage ontvangen voor de omkadering en eventuele opleiding van de tewerkgestelde persoon (zgn. omkaderings- en opleidingspremie).
Wilfired
Starter Plus
Starter Plus
Berichten: 27
Lid geworden op: 24 maa 2018, 12:01
Uitgedeelde bedankjes: 3 keer
Bedankt: 4 keer

heist_175 schreef:
johan.devos schreef:
Wilfired schreef: Best kan zo een persoon zich dan bijscholen naar een meer gevraagd profiel, bvb boekhoudkundig bediende, office management, sales, marketing, etc.
Richtingen die algemeen zijn en niet te veel technisch vernuft vereisen.
Helaas zijn er nogal wat ASO'ers, Masters,... die neerkijken op een technisch beroep en "handigheid" of "techinisch inzicht" als excuus gebruiken om hun handen niet vuil te moeten maken. Dit is ook vaak de oorzaak van het watervaleffect in de scholen.
Idd. Intelectueel is (bv) elektricien niet meteen een uitdaging, maar je kan er goed uw boterham mee verdienen. Idem loodgieter, dakwerker, schrijnwerker, ...
Vergis u toch maar niet in het intelectuele aspect van technische beroepen.
De minachting die je hier aan de dag legt zorgt er trouwens voor dat weinigen er inderdaad bewust voor zulke studies kiezen.

geloof me, een goede technieker heeft intelect, handigheid en technisch inzicht nodig om als zelfstandige het te maken.

Al de rest verkast naar grote firma’s waar de ‘mindere’ techniekers gewoon hun instructieblaadje moeten opvolgen en overzien worden door bekwamere ploegbazen
ITnetadmin
userbase crew
userbase crew
Berichten: 8974
Lid geworden op: 28 jan 2012, 18:22
Uitgedeelde bedankjes: 199 keer
Bedankt: 690 keer
Recent bedankt: 2 keer

Die zelfstandige beroepen vragen idd wel wat verstand en inzicht.
Naast de wettelijke normen (vooral bij bv elektriciteit) moet je ook administratief en boekhoudkundig redelijk stevig in je schoenen staan.

De rest gaat idd ergens in loondienst terecht komen; zo in de stijl van de laatste ISP technieker die ik met kabel op de router aansloot om hem vervolgens via wifi te zien verbinden. Enfin, proberen, want hem duidelijk maken dat de wifi afstond en er verderop een AP werkte, was er teveel aan.
Goed, het is niet strict zijn job, maar zonder absoluut enige kennis van IT geraakt je als installateur ook niet echt ver he.
Gebruikersavatar
heist_175
Moderator
Moderator
Berichten: 14885
Lid geworden op: 07 okt 2010, 09:35
Locatie: Kempen
Uitgedeelde bedankjes: 484 keer
Bedankt: 1054 keer
Recent bedankt: 15 keer

Wilfired schreef:
heist_175 schreef:Intelectueel is (bv) elektricien niet meteen een uitdaging, maar je kan er goed uw boterham mee verdienen. Idem loodgieter, dakwerker, schrijnwerker, ...
Vergis u toch maar niet in het intelectuele aspect van technische beroepen.
De minachting die je hier aan de dag legt zorgt er trouwens voor dat weinigen er inderdaad bewust voor zulke studies kiezen.

geloof me, een goede technieker heeft intelect, handigheid en technisch inzicht nodig om als zelfstandige het te maken.

Al de rest verkast naar grote firma’s waar de ‘mindere’ techniekers gewoon hun instructieblaadje moeten opvolgen en overzien worden door bekwamere ploegbazen
Van minachtig is langs mijn kant alvast geen sprake. Er zijn nog beroepen of jobs waar je intellectueel niet echt uitgedaagd wordt, maar die zijn daarom niet minder.
Als je als elektricien 1 huis opgeleverd hebt, zullen de andere in de komende 50 jaar ook nog wel lukken. Je moet een beetje bijscholen, rond CAT5/6 kabel trekken, productvernieuwing wat opvolgen (geholpen door uw leveranciers) en als je zin hebt met domotica aan de slag.
Domotica is al wat pittiger, maar een wisselschakeling of een trappenhuisautomaat sluit je wel blindelings aan hé. Dat is niet echt een uitdaging meer...
Gebruikersavatar
cadsite
Elite Poster
Elite Poster
Berichten: 6126
Lid geworden op: 20 jan 2015, 16:10
Locatie: Kortrijk
Uitgedeelde bedankjes: 244 keer
Bedankt: 584 keer
Recent bedankt: 10 keer

Minachting is het misschien niet, maar je stelt het wel heel simpel voor.
Ik werk vaak samen met elektriciens. Zelfs voor ordinaire stopcontacten te steken zitten er vaak behoorlijke uitdagingen op werven. Stellen dat je daar geen intellectuele uitdaging uit haalt vind ik totaal verkeerd.
Plaats reactie

Terug naar “Allerlei”