Bacterie vreet je auto schoon.

Onderwerpen die nergens anders thuis horen en toch eerder technisch van aard zijn? Post ze hier!
ubremoved_22196
Elite Poster
Elite Poster
Berichten: 3131
Lid geworden op: 18 apr 2013, 09:41
Locatie: Leuven
Uitgedeelde bedankjes: 351 keer
Bedankt: 222 keer

https://www.hln.be/regio/zemst/bacterie ... ~a2ffcdcb/

Lijkt me wel te mooi om waar te zijn dat er geen nadelen aan zijn...
Gebruikersavatar
MClaeys
Elite Poster
Elite Poster
Berichten: 6044
Lid geworden op: 16 feb 2011, 22:43
Uitgedeelde bedankjes: 376 keer
Bedankt: 346 keer

Inderdaad, maar ik dacht misschien toch eens proberen. Als je dan zoekt op "contactloos wassen" kom je een heleboel tegen :) bestaat dus al langer (en geen idee waar deze dan te koop zou zijn).
ubremoved_22196
Elite Poster
Elite Poster
Berichten: 3131
Lid geworden op: 18 apr 2013, 09:41
Locatie: Leuven
Uitgedeelde bedankjes: 351 keer
Bedankt: 222 keer

Ja, dat is natuurlijk het probleem. Ik passeer meer dan regelmatig in Zemst en 12 euro is ook niet veel maar als er dan nadelen aan zijn die later meer dan 12 euro kosten... Vandaar. In dubio. :)
Gray
Elite Poster
Elite Poster
Berichten: 1461
Lid geworden op: 17 apr 2005, 02:18
Uitgedeelde bedankjes: 370 keer
Bedankt: 155 keer

lijkt wel recht uit zijn beerput, daar zitten ook bacteriën in :lol:
Gebruikersavatar
MClaeys
Elite Poster
Elite Poster
Berichten: 6044
Lid geworden op: 16 feb 2011, 22:43
Uitgedeelde bedankjes: 376 keer
Bedankt: 346 keer

Ah, nu staat er een aankoopadres bij. Als iemand eens test en het hier dan post
Gebruikersavatar
antutu
Pro Member
Pro Member
Berichten: 376
Lid geworden op: 12 jun 2017, 17:17
Uitgedeelde bedankjes: 147 keer
Bedankt: 37 keer

HLN testte het en was danig onder de indruk. Maar tjah.. wil niet zeggen dat het nu mooi en netjes is dat er geen effecten kunnen zijn op lange termijn voor de autolak. Ik ben sceptisch en zal er mij alvast niet aan wagen.
There's something strange and you can't reboot. Who you gonna call? Joost Prutsers.
payphoneuser
Pro Member
Pro Member
Berichten: 260
Lid geworden op: 26 jun 2015, 19:39
Uitgedeelde bedankjes: 47 keer
Bedankt: 30 keer
Recent bedankt: 3 keer

Ik vind het nogal dubieus dat ze al die contactinformatie erbij zetten, het geeft mij eerder het idee van verdoken reclame
bruma
Elite Poster
Elite Poster
Berichten: 1801
Lid geworden op: 06 jan 2014, 13:45
Uitgedeelde bedankjes: 46 keer
Bedankt: 89 keer
Recent bedankt: 1 keer

De laatste tijd zijn er meer en meer 'artikels' die eigenlijk reclame info is verpakt in een 'jasje'
axs
Moderator
Moderator
Berichten: 2630
Lid geworden op: 18 dec 2010, 11:56
Uitgedeelde bedankjes: 445 keer
Bedankt: 221 keer

Tja ze moeten iets ipv maar steeds sensatie / good feel artikels Te kopiëren uit UK en US media.
Gebruikersavatar
antutu
Pro Member
Pro Member
Berichten: 376
Lid geworden op: 12 jun 2017, 17:17
Uitgedeelde bedankjes: 147 keer
Bedankt: 37 keer

axs schreef:Tja ze moeten iets ipv maar steeds sensatie / good feel artikels Te kopiëren uit UK en US media.
Ja, daar krijg ik de laatste tijd ook wel een beetje de spetter van. Kan het mij wat deren dat er ergens 8.000 kilometer hiervandaan een serveerster 3.000 dollar fooi heeft gekregen. :sleepy:
There's something strange and you can't reboot. Who you gonna call? Joost Prutsers.
ubremoved_22196
Elite Poster
Elite Poster
Berichten: 3131
Lid geworden op: 18 apr 2013, 09:41
Locatie: Leuven
Uitgedeelde bedankjes: 351 keer
Bedankt: 222 keer

MClaeys schreef:Ah, nu staat er een aankoopadres bij. Als iemand eens test en het hier dan post Afbeelding
Op uw auto dan? :)
Gebruikersavatar
MClaeys
Elite Poster
Elite Poster
Berichten: 6044
Lid geworden op: 16 feb 2011, 22:43
Uitgedeelde bedankjes: 376 keer
Bedankt: 346 keer

Net niet, das leasing, die willen ze zo goed als nieuw terug Afbeelding als het blijkt te werken, sure. Ik heb een hekel aan de auto wassen :).
fvhbrugge
Elite Poster
Elite Poster
Berichten: 1597
Lid geworden op: 23 nov 2008, 20:38
Uitgedeelde bedankjes: 101 keer
Bedankt: 123 keer

Ik geloof er niet direct dat er bacteriën in zij product zitten... Misschien wel enzymen

De truc is dat hi de shampoo een 10tal minuten laat inweken en pas dan afspuit met hogedrukreiniger.
Door het inweken is het vuil wat los komen zitten en gaat het afspuiten makkelijker.

Slecht zal de shampoo niet zijn, maar beweren dat bacteriën het werk doen dat al wel overdreven zijn.

Misschien zitten er wel enzymen in de shampoo die dierlijke resten week maken.

En Euh zo uniek is het product dan ook niet,

http://www.roboticcarwash.com/product/b ... ar-cleaner
ubremoved_2964
Elite Poster
Elite Poster
Berichten: 5295
Lid geworden op: 12 jan 2006, 14:25
Uitgedeelde bedankjes: 65 keer
Bedankt: 387 keer

Hier is de procedure eenvoudig:

- auto nat maken, en er biover allesreiniger op sprayen
- met washandje in cirkels wrijven
- met een tuinslang en zo'n sproeikop met meerdere patronen alles er af sproeien

Ik ben dus afgestapt van de hogedrukreiniger.

Dat was niet loskomt, zoals insecten:

- yebo gogo er op
- 5 a 10 minuten laten inwerken
- afsproeien

zelfde met velgen en remklauwen, het ziet er weer als nieuw uit. Het vuil komt vrijwel allemaal direct los.

Yebo gogo is een industriële ontvetter voor de horeca die veel beter werkt dan de meeste consumer producten. Ook in de keuken doet dit wonderen.
http://webshop.maro.be/kookpotten-en-pa ... ens-pdm143
gm123
Elite Poster
Elite Poster
Berichten: 1113
Lid geworden op: 08 maa 2009, 22:27
Uitgedeelde bedankjes: 63 keer
Bedankt: 116 keer

Klinkt allemaal goed, maar werkt het beter dan gewone zeep? Als ik mijn auto inspuit met geconcentreerde vloeibare zeep en dat even laat intrekken, zal de auto ook properder zijn dan voordien. De vraag is hoe proper. Het feit dat er geen vergelijkende foto's in dat "artikel" staan zegt al genoeg denk ik.
Tim.Bracquez
Elite Poster
Elite Poster
Berichten: 3202
Lid geworden op: 05 dec 2010, 15:09
Bedankt: 450 keer

ub4b schreef: - met washandje in cirkels wrijven
Ik heb net geleerd dit niet te doen, zo maak je swirls doordat je het vuil in circeltjes rond draait
Gebruikersavatar
selder
Moderator
Moderator
Berichten: 6438
Lid geworden op: 29 jun 2005, 20:25
Locatie: Tienen
Uitgedeelde bedankjes: 106 keer
Bedankt: 736 keer

Maakt geen fluit uit met wat je je auto wast, zeep en enzymen die halen alleen het oppervlakkige vuil weg. Als je alleen inzeept met een foamgun bijvoorbeeld, dan is al het oppervlakkige vuil weg, maar de hele kleine vuildeeltjes die blijven gewoon “in” uw blanke lak laag “plakken”. Werk je met te bijtende producten dan is na verloop van tijd je blanke lak laag zelfs weg - helemaal niet aan te raden dus.

Wassen met een spons of washmit moet je doen zonder druk te zetten, want dan duw je de kleine stukjes vuil nog dieper in de blanke lak laag, en al zeker niet in cirkels, dat is een one-way ticket naar beschadiging...

Wil je je auto écht mooi proper hebben dan zal je met een detailing spray, water en een stuk klei moeten werken. Als je nadien dan je auto behandelt met wax, dan krijgt het vuil geen kans meer om aan of “in” de blanke lak te plakken. Kuisen nadien is een fluitje van een cent, omdat elke wasbeurt dan alle vuil dat alleen maar oppervlakkig is weghaalt.

Kost allemaal wel wat, maar als je je auto goed wilt onderhouden dan is er geen andere manier.
Fractal Design North • 13900KS • Asus ROG Ryuo III 240mm • Asus Z790-E • Z5 7800 c34 64GB RGB • nVidia RTX4090FE • Samsung 990 PRO 2TB • Asus ROG Swift PG42UQ 42” OLED 138Hz
woutervh
Elite Poster
Elite Poster
Berichten: 2322
Lid geworden op: 09 mei 2007, 11:44
Uitgedeelde bedankjes: 12 keer
Bedankt: 183 keer
Recent bedankt: 1 keer

Auto wassen? Rijdt hij dan beter? Zuiniger? Praktischer? In tegendeel, zand en gruis wordt erin gewreven met krassen tot gevolg. Hier 2x per jaar de wasstraat, één keer voor de winterbanden erop gaan en 1x voor de zomerbanden. Leuker voor degene die ze moet wisselen, worden proper weg gelegd en geen contrast bij verwisselen. Voor de rest doet de regen zijn werk. En bij het inruilen is de lak in betere staat dan iemand die deze elke week heeft staan schrobben :-)
lanadekat
Elite Poster
Elite Poster
Berichten: 918
Lid geworden op: 23 aug 2013, 21:17
Uitgedeelde bedankjes: 45 keer
Bedankt: 83 keer

U woont duidelijk niet op het platteland. Als ik mijn auto een maand niet was kan ik niets meer zien door de autoruiten. Waarschijnlijk gaat dat er met wat water ook wel af maar als ik mijn auto 2 keer per jaar zou wassen zou die er werkelijk verschrikkelijk uitzien.
Gebruikersavatar
selder
Moderator
Moderator
Berichten: 6438
Lid geworden op: 29 jun 2005, 20:25
Locatie: Tienen
Uitgedeelde bedankjes: 106 keer
Bedankt: 736 keer

woutervh schreef:Auto wassen? Rijdt hij dan beter? Zuiniger? Praktischer? [...] schrobben
Als je je auto wast op de manier waarop jij het zegt (“schrobben”) inderdaad ja, dan laat je beter de vuiligheid erop zitten.

Wasstraat met hun niet optimale producten en manier van wassen is ook uit den boze. Of wacht, is dat zo’n amerikaanse manier van wassen dat je door een automaat moet rijden? Er is niks slechters dan dat voor je lak!

Lees m’n post nog eens, en kom nadien gerust onze auto’s vergelijken, die van mij is zijdezacht sinds vanmorgen :-)
Bijlagen
IMG_1761 2.jpg
IMG_1786 2.jpg
Fractal Design North • 13900KS • Asus ROG Ryuo III 240mm • Asus Z790-E • Z5 7800 c34 64GB RGB • nVidia RTX4090FE • Samsung 990 PRO 2TB • Asus ROG Swift PG42UQ 42” OLED 138Hz
Gebruikersavatar
antutu
Pro Member
Pro Member
Berichten: 376
Lid geworden op: 12 jun 2017, 17:17
Uitgedeelde bedankjes: 147 keer
Bedankt: 37 keer

lanadekat schreef:U woont duidelijk niet op het platteland. Als ik mijn auto een maand niet was kan ik niets meer zien door de autoruiten. Waarschijnlijk gaat dat er met wat water ook wel af maar als ik mijn auto 2 keer per jaar zou wassen zou die er werkelijk verschrikkelijk uitzien.
Nja pas op, kleur doet ook veel hoor. Ik woon ook op het platteland, maar mijn vorige zilverkleurige wagen die altijd buiten staat had toch ook maar om de 4 of 5 maand eens een wasbeurt nodig (en dat was dan nog omdat ik de velgen eens proper wou hebben, aan de carrosserie was dan nog altijd niets te zien).

De ruiten voor en achter sproeide ik gewoon eens af met de ruitenwisservloeistof bij elke rit (ja, ik ging wel door een voorraad flesjes heen :P).

Nu heb ik een zwarte wagen en als ik 'm vandaag was ziet hij er morgen weer uit alsof ie een jaar niet gewassen is.
There's something strange and you can't reboot. Who you gonna call? Joost Prutsers.
Gebruikersavatar
heist_175
Moderator
Moderator
Berichten: 14885
Lid geworden op: 07 okt 2010, 09:35
Locatie: Kempen
Uitgedeelde bedankjes: 484 keer
Bedankt: 1054 keer
Recent bedankt: 15 keer

selder schreef:auto’s
In volle GDPR-hysterie kom jij hier doodleuk uw nummerplaat posten :)
axs
Moderator
Moderator
Berichten: 2630
Lid geworden op: 18 dec 2010, 11:56
Uitgedeelde bedankjes: 445 keer
Bedankt: 221 keer

En wat is de link met GDPR?
Gebruikersavatar
selder
Moderator
Moderator
Berichten: 6438
Lid geworden op: 29 jun 2005, 20:25
Locatie: Tienen
Uitgedeelde bedankjes: 106 keer
Bedankt: 736 keer

Ik snap het ook niet echt. Nummerplaten... nooit echt begrepen waarom die niet op het interner mogen staan... weet je nu wie ik ben?
Fractal Design North • 13900KS • Asus ROG Ryuo III 240mm • Asus Z790-E • Z5 7800 c34 64GB RGB • nVidia RTX4090FE • Samsung 990 PRO 2TB • Asus ROG Swift PG42UQ 42” OLED 138Hz
Dima_2005
Elite Poster
Elite Poster
Berichten: 2522
Lid geworden op: 23 jan 2010, 15:45
Uitgedeelde bedankjes: 86 keer
Bedankt: 263 keer

ub4b schreef:Hier is de procedure eenvoudig:

- auto nat maken, en er biover allesreiniger op sprayen
- met washandje in cirkels wrijven
- met een tuinslang en zo'n sproeikop met meerdere patronen alles er af sproeien

Ik ben dus afgestapt van de hogedrukreiniger.

Dat was niet loskomt, zoals insecten:

- yebo gogo er op
- 5 a 10 minuten laten inwerken
- afsproeien

zelfde met velgen en remklauwen, het ziet er weer als nieuw uit. Het vuil komt vrijwel allemaal direct los.

Yebo gogo is een industriële ontvetter voor de horeca die veel beter werkt dan de meeste consumer producten. Ook in de keuken doet dit wonderen.
http://webshop.maro.be/kookpotten-en-pa ... ens-pdm143
Voor mij is dit echt cringe... Je hebt dus 0,0 beschermlaag, maakt waarschijnlijk swirls en stript je blanke laag beetje bij beetje.

Overgins alle touchless washes ed zijn bs Zelf geloof ik in een goeie wasbeurt (ph neutraal) en een goede coating/wax. Achteraf nog makkelijker proper te krijgen ook nog.
brubbel
Elite Poster
Elite Poster
Berichten: 919
Lid geworden op: 04 jul 2012, 16:55
Uitgedeelde bedankjes: 76 keer
Bedankt: 174 keer
Recent bedankt: 1 keer

Controleert die bacterie ook het oliepeil achteraf?
Geert2800
Pro Member
Pro Member
Berichten: 310
Lid geworden op: 14 aug 2013, 19:13
Uitgedeelde bedankjes: 1 keer
Bedankt: 47 keer

Slafes schreef:https://www.hln.be/regio/zemst/bacterie ... ~a2ffcdcb/

Lijkt me wel te mooi om waar te zijn dat er geen nadelen aan zijn...
Heb er een mailtje naar gestuurd gisteren. Ik wacht nog altijd op zijn antwoord. Als hij evenveel van het product verkoopt dan hij antwoord zal het gene vette zijn net als de verhuur van zijn mobilehomes dan ook gene vette zal zijn.
ubremoved_2964
Elite Poster
Elite Poster
Berichten: 5295
Lid geworden op: 12 jan 2006, 14:25
Uitgedeelde bedankjes: 65 keer
Bedankt: 387 keer

Dima_2005 schreef: Voor mij is dit echt cringe... Je hebt dus 0,0 beschermlaag, maakt waarschijnlijk swirls en stript je blanke laag beetje bij beetje.

Overgins alle touchless washes ed zijn bs Zelf geloof ik in een goeie wasbeurt (ph neutraal) en een goede coating/wax. Achteraf nog makkelijker proper te krijgen ook nog.
Update: ik wrijf van links naar rechts horizontaal, zoals je ruiten hoort te doen met een speciaal microvezel doek dat geen strepen nalaat, maar dan met een washandje.

De oude afgeschreven volvo ziet er na 8 jaar nog steeds zeer goed uit, en is een zeer lastig blauw kleur dat verandert met de lichtinval en stand van de zon. Daarop zie je het minste foutje.

De nieuwe wagen overweeg ik wel eens om professioneel in de wax te steken. Geen zin om het zelf te doen. Car wash no way.
Dima_2005
Elite Poster
Elite Poster
Berichten: 2522
Lid geworden op: 23 jan 2010, 15:45
Uitgedeelde bedankjes: 86 keer
Bedankt: 263 keer

Het waxen is niet zo moeilijk. Grootste challenge is van correct onderhoud. Als je daarna tekeer gaat gaan met allesreinigers en ontvetters, gaat je waxlaagje letterlijk 1 wasbeurt overleven.
yezzer
Plus Member
Plus Member
Berichten: 185
Lid geworden op: 28 jan 2016, 09:15
Uitgedeelde bedankjes: 61 keer
Bedankt: 8 keer

Geert2800 schreef:
Slafes schreef:https://www.hln.be/regio/zemst/bacterie ... ~a2ffcdcb/

Lijkt me wel te mooi om waar te zijn dat er geen nadelen aan zijn...
Heb er een mailtje naar gestuurd gisteren. Ik wacht nog altijd op zijn antwoord. Als hij evenveel van het product verkoopt dan hij antwoord zal het gene vette zijn net als de verhuur van zijn mobilehomes dan ook gene vette zal zijn.
ik heb wél antwoord gehad, met een knipoogje naar de GDPR...haha

[email protected] <[email protected]>
1 jun. (2 dagen geleden)
aan mij

Beste,

Deze kan enkel afgehaald worden in zemst na tel afspraak

Mvg,

Mark
0494/738521
ubremoved_2964
Elite Poster
Elite Poster
Berichten: 5295
Lid geworden op: 12 jan 2006, 14:25
Uitgedeelde bedankjes: 65 keer
Bedankt: 387 keer

Dima_2005 schreef:Het waxen is niet zo moeilijk. Grootste challenge is van correct onderhoud. Als je daarna tekeer gaat gaan met allesreinigers en ontvetters, gaat je waxlaagje letterlijk 1 wasbeurt overleven.
Het is geen typische chemische reiniger waar je ziek van wordt :(

https://www.di.be/nl/p/allesreiniger-ec ... gIsnfD_BwE
Dima_2005
Elite Poster
Elite Poster
Berichten: 2522
Lid geworden op: 23 jan 2010, 15:45
Uitgedeelde bedankjes: 86 keer
Bedankt: 263 keer

Dat maakt niet uit. Alle waxlagen en coatings worden heel sterk aangetast door ontvetters. Of het nu bio of niet is.

Koop gewoon autoshampoo (liefst een goeie) die ph+neutraal is. Zal minder kosten ook nog. Meeste goede autoshampoos zijn ook helemaal niet slecht voor milieu (biologisch afbreekbaar) en sommige zijn zelfs heel aangenaam voor je huid.
q-tec
Elite Poster
Elite Poster
Berichten: 2401
Lid geworden op: 23 dec 2007, 15:56
Locatie: nevele
Uitgedeelde bedankjes: 71 keer
Bedankt: 102 keer

Auto wassen? Nooit simpel op groen zie je dat niet goed dus maakt mij niet uit.

Die producten bestaan al veel langer hoor, wax-it webshop eens bekijken.
Enige dat ik hier heb is Iron out even op de velgen spuiten laten intrekken en afspoelen en clean. Aan de geur zou ik zeggen dat er een redelijke dosis zoutzuur inzit.
Edpnet High upload 16/10 + edpnet voip + weepee voip
Belgacom Vdsl 16.5/2
Galys2 + Mobile vikings
Afbeelding

Afbeelding
ubremoved_2964
Elite Poster
Elite Poster
Berichten: 5295
Lid geworden op: 12 jan 2006, 14:25
Uitgedeelde bedankjes: 65 keer
Bedankt: 387 keer

Elke carwash maakt krassen, ook bij manueel poetsen:

http://www.wax-it.be/handleiding-algeme ... eling.html
Geert2800
Pro Member
Pro Member
Berichten: 310
Lid geworden op: 14 aug 2013, 19:13
Uitgedeelde bedankjes: 1 keer
Bedankt: 47 keer

Ik gebruik de producten van Meguiars.
Ja ze zijn misschien aan de dure kant maar met zo een klein busje zeep van hen kom je zeer lang toe.
Heb er een jaar meegedaan.

Ik heb een witte wagen en daar zie je vliegroest enorm goed op. Iron X zou je er naar het schijnt voor kunnen gebruiken om het te verwijderen.
Ze raden wel aan om je wagen erna terug in de wax te zetten. Dus zal dat met deze wonderzeep van Marcske ook zo wel zijn.
Laatst gewijzigd door Geert2800 03 jun 2018, 15:15, in totaal 1 gewijzigd.
Gebruikersavatar
selder
Moderator
Moderator
Berichten: 6438
Lid geworden op: 29 jun 2005, 20:25
Locatie: Tienen
Uitgedeelde bedankjes: 106 keer
Bedankt: 736 keer

Geert2800 schreef:[...]naar het schijt[...]
I lol’d
Fractal Design North • 13900KS • Asus ROG Ryuo III 240mm • Asus Z790-E • Z5 7800 c34 64GB RGB • nVidia RTX4090FE • Samsung 990 PRO 2TB • Asus ROG Swift PG42UQ 42” OLED 138Hz
fvhbrugge
Elite Poster
Elite Poster
Berichten: 1597
Lid geworden op: 23 nov 2008, 20:38
Uitgedeelde bedankjes: 101 keer
Bedankt: 123 keer

ub4b schreef:Elke carwash maakt krassen,
Geen probleem, wat kan het me wat schelen... een paar krassen. Beter dan een paar crashen...
Ramaht
Elite Poster
Elite Poster
Berichten: 1294
Lid geworden op: 05 jul 2008, 10:36
Uitgedeelde bedankjes: 22 keer
Bedankt: 150 keer

Ben vooral benieuwd hoe lang die beestjes overleven en wat die met de rest van het ecosysteem doen waar ze in terechtkomen...
decat
Elite Poster
Elite Poster
Berichten: 1656
Lid geworden op: 31 jan 2007, 11:53
Locatie: Brabant
Uitgedeelde bedankjes: 90 keer
Bedankt: 101 keer

selder schreef:Ik snap het ook niet echt. Nummerplaten... nooit echt begrepen waarom die niet op het interner mogen staan... weet je nu wie ik ben?
Yes Greet, blijkbaar hebben we drie gemeenschappelijke vrienden op feestbook. 8)
ubremoved_539
Deel van't meubilair
Deel van't meubilair
Berichten: 29849
Lid geworden op: 28 okt 2003, 09:17
Uitgedeelde bedankjes: 434 keer
Bedankt: 1972 keer

selder schreef:Ik snap het ook niet echt. Nummerplaten... nooit echt begrepen waarom die niet op het interner mogen staan... weet je nu wie ik ben?
Sommige mensen hebben toegang tot de DIV database ;-) (en nee, ik doe dat niet omdat het niet mag).
Plaats reactie

Terug naar “Allerlei”