Boete veel te laat ontvangen en 1 dag om te betalen, afzetters

Onderwerpen die nergens anders thuis horen en toch eerder technisch van aard zijn? Post ze hier!
Plaats reactie
Gebruikersavatar
cadsite
Elite Poster
Elite Poster
Berichten: 6126
Lid geworden op: 20 jan 2015, 16:10
Locatie: Kortrijk
Uitgedeelde bedankjes: 245 keer
Bedankt: 584 keer
Recent bedankt: 10 keer

boulder schreef:
Cadsite schreef:Het enige dat zorgt voor kassa kassa is het object tussen de zetel en het stuur zit.

Deze ochtend gereden op de Brugsesteenweg tussen Kortrijk en Ingelmunster. Vroeger 70 met stukjes 90, nu 50 met zelfde infrastructuur. Ikke 53 op CC. Voilà, geen kassa-kassa.
Ik voelde me wel een locomotief met al die wagon’s.
Dus je geeft zelf toe dat het een slakkegangetje was, en dat het niet vooruit ging.
Waar zeg ik dat? Het was voor de rest alvast te traag, dat wel.
Ik vond het ook traag, maar niet te traag. Het gebeurt dat ik er ook fiets. Als auto's je dan aan 70/90 passeerden dan voelde dat behoorlijk intimiderend. Laat staan als het vrachtwagens zijn die 70 een slakkengang vonden en dus heldhaftig de bovengrens aan hun laars lappen.
Gebruikersavatar
selder
Moderator
Moderator
Berichten: 6438
Lid geworden op: 29 jun 2005, 20:25
Locatie: Tienen
Uitgedeelde bedankjes: 106 keer
Bedankt: 736 keer

Ik kan me (persoonlijk dus hé, ik praat over niemand anders!) me totaal niet vinden in die gedachtengang "slaafs de regels volgen".

Die verkeersregels zijn er, en die moeten gevolgd worden. Waar gaan we naartoe als iedere persoon voor zichzelf gaat uitmaken "deze regel volg ik, en die niet want daar ben ik niet mee akkoord en ik voel me tekort gedaan". What the...
Al de verkeersregels heb je "geleerd" tijdens je opleiding en de overheid maar zeker alle andere actoren in het verkeer mogen ervanuit gaan dat je deze allemaal kent. Hoe gaat iemand anders op de weg anders weten "oh, die blauwe auto die rijdt hier altijd 70 ipv 50, ik moet daar rekening mee houden". Iedereen ziet toch dat zo'n dingen onhoudbaar zijn?

Wat ik wél begrijp is dat mensen argwanend staan tegenover dingen of beslissingen waar je geen achtergrond informatie over hebt.

Diegenen die hier willen begrijpen waarom er snelheidslimiet X op weg Y is, hebben jullie de overheid al eens gecontacteerd om meer uitleg te vragen? Of lijkt het jullie een beter idee om wat verzuurd langs de kant te gaan klagen op fora? En maar wat zitten roepen "vroeger was het anders, IK mocht daar sneller rijden en IK heb daar nooit een ongeluk gehad" ... Wait a minute...

Contacteer dan toch gewoon je politiekantoor, wijkagent, gemeentehuis of burgemeester? Daarvoor dienen die mensen toch? Als het gaat over een gewestweg dan zullen die mensen je ook wel in deze richting sturen: http://wegenenverkeer.be/districten?field_dregio_tid=5 (bijvoorbeeld voor Vlaams-Brabant).

Zo was er in onze straat een tijd geleden werken aan de voetpaden in beide richtingen, waardoor de straat 1-richting gemaakt werd. We merkten 's avonds op dat we véél minder geluid hoorde van de straat. Daarop heb ik de burgemeester gecontacteerd en uitgelegd dat het aangenamer was, en of dat die enkele richting niet permanent gemaakt kon worden. Een tijd later kreeg ik een (officiele - met stempel en al) brief dat ze dit onderzocht hadden, maar dat onze straat een verbindingsweg was naar een naburig dorp, en ze de enkele richting dus niet permanent konden maken. Perfect te begrijpen toch?

Echt verschrikkelijk de gedachtengang van sommige mensen hier.
r2504 schreef:
axs schreef:Rijd ik ook te snel? Vermoedelijk wel eens onbewust
Als ik enkele uitspraken van hiervoor lees dan moest men meteen je rijbewijs afnemen want dan ben je niet aandachtig !
Het gaat toch niet over die enkele keren dat je eens te snel rijdt. Heel deze thread gaat over CONSISTENT te snel rijden.
Fractal Design North • 13900KS • Asus ROG Ryuo III 240mm • Asus Z790-E • Z5 7800 c34 64GB RGB • nVidia RTX4090FE • Samsung 990 PRO 2TB • Asus ROG Swift PG42UQ 42” OLED 138Hz
ubremoved_539
Deel van't meubilair
Deel van't meubilair
Berichten: 29849
Lid geworden op: 28 okt 2003, 09:17
Uitgedeelde bedankjes: 434 keer
Bedankt: 1972 keer

Idem... "aangepaste" snelheid ! Stop eens met iedereen meteen als een hooligan te zien.
axs
Moderator
Moderator
Berichten: 2630
Lid geworden op: 18 dec 2010, 11:56
Uitgedeelde bedankjes: 445 keer
Bedankt: 221 keer

selder schreef:
r2504 schreef:
axs schreef:Rijd ik ook te snel? Vermoedelijk wel eens onbewust
Als ik enkele uitspraken van hiervoor lees dan moest men meteen je rijbewijs afnemen want dan ben je niet aandachtig !
Het gaat toch niet over die enkele keren dat je eens te snel rijdt. Heel deze thread gaat over CONSISTENT te snel rijden.
Idd! Maar er worden hier duidelijk dingen uit hun verband getrokken om toch maar aan te tonen dat de andere zijn gelijk krijgt/heeft.
Gebruikersavatar
selder
Moderator
Moderator
Berichten: 6438
Lid geworden op: 29 jun 2005, 20:25
Locatie: Tienen
Uitgedeelde bedankjes: 106 keer
Bedankt: 736 keer

Och ja, fora hé ... de limieten van communicatie worden altijd opgezocht :-)
Fractal Design North • 13900KS • Asus ROG Ryuo III 240mm • Asus Z790-E • Z5 7800 c34 64GB RGB • nVidia RTX4090FE • Samsung 990 PRO 2TB • Asus ROG Swift PG42UQ 42” OLED 138Hz
Gebruikersavatar
cadsite
Elite Poster
Elite Poster
Berichten: 6126
Lid geworden op: 20 jan 2015, 16:10
Locatie: Kortrijk
Uitgedeelde bedankjes: 245 keer
Bedankt: 584 keer
Recent bedankt: 10 keer

r2504 schreef:Idem... "aangepaste" snelheid ! Stop eens met iedereen meteen als een hooligan te zien.
Geen probleem mee.
Kan je dan in dezelfde beweging mensen die de regels wel (proberen te) volgen niet meer bekijken als debiele slaven die te stom zijn om het verkeer in te schatten?
Gebruikersavatar
selder
Moderator
Moderator
Berichten: 6438
Lid geworden op: 29 jun 2005, 20:25
Locatie: Tienen
Uitgedeelde bedankjes: 106 keer
Bedankt: 736 keer

cadsite schreef:
r2504 schreef:Idem... "aangepaste" snelheid ! Stop eens met iedereen meteen als een hooligan te zien.
Geen probleem mee.
Kan je dan in dezelfde beweging mensen die de regels wel (proberen te) volgen niet meer bekijken als debiele slaven die te stom zijn om het verkeer in te schatten?
Dat zal toch moeilijk worden hoor ... want die die te snel rijden hebben gelijk en de verkeersregels hebben ongelijk!
Fractal Design North • 13900KS • Asus ROG Ryuo III 240mm • Asus Z790-E • Z5 7800 c34 64GB RGB • nVidia RTX4090FE • Samsung 990 PRO 2TB • Asus ROG Swift PG42UQ 42” OLED 138Hz
ubremoved_539
Deel van't meubilair
Deel van't meubilair
Berichten: 29849
Lid geworden op: 28 okt 2003, 09:17
Uitgedeelde bedankjes: 434 keer
Bedankt: 1972 keer

Het is gewoon geen zwart/wit situatie zoals sommige perfectionisten hier willen laten uitschijnen (maar dan iets verder wel schrijven dat ze ook wel eens te snel rijden).

Feit blijft;

- De situatie is vaak niet aangepast aan de snelheid (of andersom)
- Iedereen begaat onbewust al eens een overtreding (en dat afstraffen gaat weinig zin hebben)
- Constant gevaarlijk/associaal gedrag moet harder aangepakt worden (al lukt dat enkel met controles door anonieme wagens)
Gebruikersavatar
Joe de Mannen
Elite Poster
Elite Poster
Berichten: 6309
Lid geworden op: 22 feb 2005, 12:46
Uitgedeelde bedankjes: 506 keer
Bedankt: 613 keer
Recent bedankt: 7 keer

Iedereen begaat onbewust wel eens een overtreding, waarom zou je dat niet moeten straffen als je het ziet ?
- de pakkans is al zo klein
- de bestuurder wordt er op gewezen dat hij een overtreding beging, hij wordt er bewuster van en gaat beter opletten.
- misschien is het een plaats waar je al jaren iets verkeerd doet, onbewust...

Juist omdat de pakkans zo klein is in ons land, neem de bluts met de buil. Als je één keer om de x-jaar een boete hebt, zie het dan als abonnement voor alle overtredingen die je de jaren ervoor gedaan hebt, bewust of onbewust.

J.
Ik ben alleen verantwoordelijk voor mij eigen uitspraken, niet voor wat anderen ervan maken of aan toevoegen...
ubremoved_539
Deel van't meubilair
Deel van't meubilair
Berichten: 29849
Lid geworden op: 28 okt 2003, 09:17
Uitgedeelde bedankjes: 434 keer
Bedankt: 1972 keer

Joe de Mannen schreef:Iedereen begaat onbewust wel eens een overtreding, waarom zou je dat niet moeten straffen als je het ziet ?
Op zich is het een zinloze discussie omdat de flitspaal/agent niet weet wanneer het bewust of onbewust is... maar vanuit opvoedkundig opzicht lijkt het me gewoon geen goed idee zo iemand meteen te straffen. Ik denk dat veel meer kan bereiken door een vriendelijke brief of gesprek.

Ik vermoed dat jij op je werk of waar dan ook wel eens foutjes maakt... ik denk niet dat het constructief zou zijn moest je hiervoor iederen keer 50 of 100 euro voor moeten afdragen. Mensen zouden gewoon angstig worden nog iets fout te doen wat vaak tot gevolg heeft dat het nog gevaarlijker wordt (en dat zie je ook vaak op de weg).

Ik merk ook van mezelf dat ik op sommige plaatsen niet ontspannen meer rij vanwege de massa's aan flitspalen en camera's... want je zou toch maar eens iets gemist moeten hebben.
Joe de Mannen schreef:- de bestuurder wordt er op gewezen dat hij een overtreding beging, hij wordt er bewuster van en gaat beter opletten.
Moet dat financieel dan... er zijn diverse manieren om iemand op een fout te wijzen.
Gebruikersavatar
cadsite
Elite Poster
Elite Poster
Berichten: 6126
Lid geworden op: 20 jan 2015, 16:10
Locatie: Kortrijk
Uitgedeelde bedankjes: 245 keer
Bedankt: 584 keer
Recent bedankt: 10 keer

r2504 schreef:Moet dat financieel dan... er zijn diverse manieren om iemand op een fout te wijzen.
Dat is natuurlijk de gemakkelijkste manier en het voordeligst voor de staat. Aan wat had jij gedacht? Een alcoholslot bestaat bijvoorbeeld. Verkeerscursus wordt soms gedaan.

Niet dat ik het altijd correct vind hoor. Neem nu bij ons in Kortrijk, tot voor kort was "weide" een gigantische gratis parking. Nu staat er een school, co-working plek, fuifzaal en binnenkort een zwembad. De oude inrit is nu enkel toegankelijk voor goedgekeurde nummerplaten (wat met deelauto's? :roll: ).
Staat jouw nummerplaat niet in de whitelist dan heb je €155 aan je broek. Op zich versta ik dat er een stok moet zijn, maar zelfs al zou dit €20 zijn, de boodschap zou inderdaad nog steeds overduidelijk zijn.

Het komt erop aan dat er nu zowat enkel gefocust wordt op snelheid terwijl er zoveel meer bij te sturen is.
Inhaalverbod voor 3.5T+ bij regenweer
middenstrookrijden
Lichtloos fietsen
autokontneuken
onverzekerd rondrijden
...
Dat zorgt voor frustratie.
ubremoved_539
Deel van't meubilair
Deel van't meubilair
Berichten: 29849
Lid geworden op: 28 okt 2003, 09:17
Uitgedeelde bedankjes: 434 keer
Bedankt: 1972 keer

cadsite schreef:Aan wat had jij gedacht? Een alcoholslot bestaat bijvoorbeeld. Verkeerscursus wordt soms gedaan.
Dan heb je het volgens mij niet over iemand die soms eens onbewust een overtreding maakt... dergelijke oplossing wijzen duidelijk op veelpleging en gaan zelfs een stap verder dan louter een financiele straf.
cadsite schreef:Staat jouw nummerplaat niet in de whitelist dan heb je €155 aan je broek. Op zich versta ik dat er een stok moet zijn, maar zelfs al zou dit €20 zijn, de boodschap zou inderdaad nog steeds overduidelijk zijn.
€155 voor dergelijke vergissing noem ik al geen stok meer maar eerder een foltering. Stuur iemand inderdaad de eerste keer gewoon een brief of vraag 20 euro... veel efficienter dan meteen iemand behandelen als crimineel (terwijl de echte criminelen gewoon rondlopen).
cadsite schreef:Het komt erop aan dat er nu zowat enkel gefocust wordt op snelheid terwijl er zoveel meer bij te sturen is.
Inderdaad... maar de frustraties in topics als deze zit bij het zwart/wit kijken... ofwel ben je een perfectionist, ofwel een verkeers hooligan ? Ik ben zeker niet het eerst, maar zeker ook niet het laatste... ik ben gewoon een mens.
Gebruikersavatar
selder
Moderator
Moderator
Berichten: 6438
Lid geworden op: 29 jun 2005, 20:25
Locatie: Tienen
Uitgedeelde bedankjes: 106 keer
Bedankt: 736 keer

Het gaat in dit topic nu vooral over de snelheidslimieten en wat iedereen daarvan denkt, da's een gevolg van wat er in de startpost geschreven werd. Uiteraard mag je het gerust over iets anders hebben, en andere onderwerpen erbij sleuren, maar het gaat hier over de snelheidslimieten en niet dat de échte criminelen rondlopen.

Je haalt zwart/wit aan, maar als er nu iets zwart/wit is dan is het toch wel de snelheidslimiet op de weg! Ik zou nu graag horen welke verkeersrechter daar een ander gedacht over heeft. Als het een goeie verkeersrechter is dan gaat die oordelen naar de geest van de wet maar dan nog gaat die nooit akkoord gaan dat je 90kmph rijdt waar je 50 mag, of als je aankomt met 'veel' minnelijke schikkingen waaruit blijkt dat je consistent te snel rijdt... Dan wens ik je heel veel success!
Fractal Design North • 13900KS • Asus ROG Ryuo III 240mm • Asus Z790-E • Z5 7800 c34 64GB RGB • nVidia RTX4090FE • Samsung 990 PRO 2TB • Asus ROG Swift PG42UQ 42” OLED 138Hz
Gebruikersavatar
petrol242
Elite Poster
Elite Poster
Berichten: 4368
Lid geworden op: 17 sep 2012, 12:07
Uitgedeelde bedankjes: 85 keer
Bedankt: 260 keer

Een mens is eigenlijk niet geschikt om auto te rijden. Onze snelheidsperceptie is maar beperkt tot 20-30 km/u omdat dat onze fysische natuurlijke limieten zijn. Alles erboven wordt eigenlijk verkeerd ingeschat. Dat is ook de rede waarom snelheid de meest voorkomende oorzaak is van ongevallen.

Ook onze psyche is eigenlijk niet geschikt om auto te rijden. Dat verklaart de vele middenvakrijders die zelfs nog niet beseffen hoe gevaarlijk ze rijden en een pak frustraties bij de anderen opwekken.
We zien de andere weggebruikers niet als mensen, maar als objecten. En de isolatie die je hebt in je ijzeren omscherming maakt dat alleen maar erger. Neem nu bijvoorbeeld bumperrijden. Dat doe je toch ook niet in de supermarkt met de winkelwagentjes? Omdat je daar nog steeds de sociale controle hebt en onmiddellijk aangesproken kan worden. Mensen zijn rare wezens, zeker als ze achter het stuur zitten. Ik betrap er mezelf ook op dat ik plots een andere pet draag als ik in de auto zit.

Daarom is het ook verwonderlijk dat iedereen een rijbewijs kan halen. Desnoods met 10 keer herkansing. Als daar al eens een limiet op kan staan... ik weet het, het klinkt hautain, maar dan gaan we weer economische belangen in het gedrang brengen?
Gebruikersavatar
cadsite
Elite Poster
Elite Poster
Berichten: 6126
Lid geworden op: 20 jan 2015, 16:10
Locatie: Kortrijk
Uitgedeelde bedankjes: 245 keer
Bedankt: 584 keer
Recent bedankt: 10 keer

petrol242 schreef:Neem nu bijvoorbeeld bumperrijden. Dat doe je toch ook niet in de supermarkt met de winkelwagentjes? Omdat je daar nog steeds de sociale controle hebt en onmiddellijk aangesproken kan worden.
Ga eens naar Delhaize op een zaterdagochtend. :twisted:
Gebruikersavatar
petrol242
Elite Poster
Elite Poster
Berichten: 4368
Lid geworden op: 17 sep 2012, 12:07
Uitgedeelde bedankjes: 85 keer
Bedankt: 260 keer

mmmm, ja, daar heb je een punt. Slecht voorbeeld misschien, maar ik bedoel maar dat de drempel toch veel hoger is om "sociale fouten" te maken.
johan.devos
Elite Poster
Elite Poster
Berichten: 1268
Lid geworden op: 14 mei 2008, 15:36
Locatie: Bevergem :-)
Uitgedeelde bedankjes: 249 keer
Bedankt: 170 keer

De wagens zijn tegenwoordig zo goed geïsoleerd en stil dat the quasi onmogelijk is om op het gevoel de snelheid in te schatten met als gevolg dat men continue op de snelheidsmeter moet kijken als men geen boetes wil rijden. Met elektrische wagens wordt dit nog ergen en ook voetgangers en fietsers horen deze niet meer afkomen.

Ik rij met verschillende wagens en enkel met de cabrio (met het dak open) is het geen probleem om op het gevoel aan de juiste snelheid te rijden. Ik rij ik ook veel trager dan met de andere wagens en toch heb ik het gevoel dat ik sneller rij. Met het dak open is men ook veel meer betrokken bij het verkeer, bijna zoals een fietser of voetganger. Men hoort en ziet gewoon veel meer terwijl men met een dikke SUV in een cocon zit waar men in het geheel geen voeling heeft met de buitenwereld en de rest van de wereld kan de pot op...

Misschien moet de overheid alle wagens met dak verbieden om het aantal verkeersdoden in te perken :-)
Gebruikersavatar
Dizzy
Elite Poster
Elite Poster
Berichten: 9755
Lid geworden op: 06 dec 2009, 13:28
Locatie: Hier ter plaatse
Uitgedeelde bedankjes: 385 keer
Bedankt: 592 keer
Recent bedankt: 38 keer

Vandaag toevallig nieuwe cijfers en ze zijn zo slecht niet:
https://www.nieuwsblad.be/cnt/dmf20180604_03543966

We zijn dus op de "goede weg" en de snelheidsverlagingen leveren duidelijk resultaat op. Het leed van elke zoon/dochter minder die we moeten afgeven, weegt duidelijk op tegen de verzuring van mensen die koste wat kost hun eigen goesting willen doen omdat ze zich weigeren aan te passen.
Gebruikersavatar
mailracer
Elite Poster
Elite Poster
Berichten: 3872
Lid geworden op: 23 feb 2010, 21:03
Uitgedeelde bedankjes: 217 keer
Bedankt: 315 keer

petrol242 schreef:Een mens is eigenlijk niet geschikt om auto te rijden. Onze snelheidsperceptie is maar beperkt tot 20-30 km/u omdat dat onze fysische natuurlijke limieten zijn. Alles erboven wordt eigenlijk verkeerd ingeschat. Dat is ook de rede waarom snelheid de meest voorkomende oorzaak is van ongevallen.
haha, ik heb 2 stilstaande auto's nog niet weten botsen. Zoals ik eerder aanhaalde is het snelheidsverschil de grote speler hier. zowel op de autobaan, als in bebouwde kom is het snelheidsverschil 50. (verplicht minimum 70 op autostrade). Daarom dat op een expresweg de meeste doden vielen, waar het verschil vroeger 90 was.
ITnetadmin
userbase crew
userbase crew
Berichten: 8974
Lid geworden op: 28 jan 2012, 18:22
Uitgedeelde bedankjes: 199 keer
Bedankt: 690 keer
Recent bedankt: 2 keer

Joe de Mannen schreef:Bega je dan geen overtreding als je een bord niet gezien hebt ? die moet ik onthouden. :bang: :beerchug:

J.
Uiteraard *wel*.
Dat is het probleem met die zoneborden; gewone borden herhalen zich na elk kruispunt, dus daar krijg je automatisch reminders als je eentje gemist hebt, bij zoneborden niet.
axs
Moderator
Moderator
Berichten: 2630
Lid geworden op: 18 dec 2010, 11:56
Uitgedeelde bedankjes: 445 keer
Bedankt: 221 keer

Wat doen jullie dan in het buitenland? Daar worden borden sowieso niet herhaald (is typisch belgisch).
In NL heb je wel kleurcodes en aanduidingen op hectometerpaaltjes, maar ook belange niet overal.
ITnetadmin
userbase crew
userbase crew
Berichten: 8974
Lid geworden op: 28 jan 2012, 18:22
Uitgedeelde bedankjes: 199 keer
Bedankt: 690 keer
Recent bedankt: 2 keer

Er zijn genoeg verkeersregels die verkeerd toegepast worden en die je dus flexibel moet/gaat interpreteren (soms voor je eigen gezondheid):

- snelheidsbeperkingen die niemand volgt (viaduct Vilvoorde bv) en waar het dus levensgevaarlijk is om 90 te rijden wanneer iedereen aan 130 voorbijvlamt

- snelheidsbeperkingen (viaduct Vilvoorde bv) die niet ingegeven zijn omwille van verkeersveiligheid maar omwille van geluidsoverlast zonder dat de baan aangepast wordt

- snelheidsbeperkingen bij onaangepaste infrastructuur; mensen schatten snelheden in en een factor daarin is de baanbreedte; als je dus een oude 90 baan 70 en dan 50 maakt zonder de baan aan te passen, wérkt dat dus niet want chauffeurs zitten niet met hun neus op hun snelheidsmeter

- snelheidsbeperkingen bij wegenwerken die pas 300m na de werken opgehoffen worden (of gewoon leuk niet) en waar je dus je leven riskeert als je je eraan houdt (wat niemand doet want het is gewoon belachelijk om 30 te blijven doen op een 70/90 baan)

- snelheidsbeperkingen bij wegenwerken *naast* de weg die er duidelijk zijn om de werkers te beschermen, maar die wel leuk blijven staan s nachts en in het weekend wanneer er in de verste verte geen arbeider te bespeuren valt

- zone 30s in zowat élke NIMBY wijk en straat want "in onze straat moet het traag gaan".

- hele gemeentes die doodleuk een zone 50 bord aan het begin van hun gemeente plaatsen (zoals ze vroeger met zone 70 deden)

- gemeentes die oude 90 banen doodleuk naar 70 teruggebracht hebben door de nieuwe wetgeving, terwijl ze die vroeger goed genoeg vonden om 90 op te doen maar nu te lui zijn om daar een "max 90" bord te gaan plaatsen

- gemeentes die na een dodelijk ongeval een 70 baan naar 50 terugbrengen terwijl de chauffeur die uit de bocht vloog 100-120 deed op die baan

- ...
ubremoved_539
Deel van't meubilair
Deel van't meubilair
Berichten: 29849
Lid geworden op: 28 okt 2003, 09:17
Uitgedeelde bedankjes: 434 keer
Bedankt: 1972 keer

Dizzy schreef:We zijn dus op de "goede weg" en de snelheidsverlagingen leveren duidelijk resultaat op.
Geen idee op basis van wat je die conclusie trekt... iedere verkeersdode is vanwege snelheid zeker ?
axs
Moderator
Moderator
Berichten: 2630
Lid geworden op: 18 dec 2010, 11:56
Uitgedeelde bedankjes: 445 keer
Bedankt: 221 keer

ITnetadmin schreef:Er zijn genoeg verkeersregels die verkeerd toegepast worden en die je dus flexibel moet/gaat interpreteren (soms voor je eigen gezondheid):

- snelheidsbeperkingen die niemand volgt (viaduct Vilvoorde bv) en waar het dus levensgevaarlijk is om 90 te rijden wanneer iedereen aan 130 voorbijvlamt
1000den keren over het viaduct gereden tegen 90 en nog steeds geen kras op de wagen. De keren dat ik daar een ongeval heb gezien, valt ook wel mee....

Dus het originele probleem is geluidsoverlast dat wordt opgelost met een snelheidsbeperking.
Degenen die zich aan de 90 houden zijn plots in gevaar door degenen die 130 rijden? Zijn degenen die 90 rijden dan de hoofdoorzaak van die ‘levensgevaarlijke’ situatie?

Als ieder zich aan de 90 houdt (of 70 voor de vrachtwagens) is er geen sprake van een levensgevaarlijke situatie en als bonus is er minder geluidsoverlast EN een vlotte doorstroming (om nog niet te spreken over het feit dat je de staat niet moet sponsoren bij een overtreding.

Dacht dat enkel degenen die ‘slaafs’ de regeltjes die ‘door hun strot worden geramd’ kuddedieren waren (cfr enkele reacties hier).
Maar als ‘iedereen’ plots daar 130 rijdt, dan moeten diegenen die dat roepen hun precies ook toevoegen aan de kudde van 130-rijders.
Vreemde wereld!
Gebruikersavatar
mailracer
Elite Poster
Elite Poster
Berichten: 3872
Lid geworden op: 23 feb 2010, 21:03
Uitgedeelde bedankjes: 217 keer
Bedankt: 315 keer

ITnetadmin schreef:Er zijn genoeg verkeersregels die verkeerd toegepast worden en die je dus flexibel moet/gaat interpreteren (soms voor je eigen gezondheid):- ...
- Ik ben voorstander om meerdere delen op de ring een snelheidsbeperking op te leggen van 90/u. Zeker de complexen met veel op-en afritten vlak na elkaar. Eventueel dynamisch.

- chauffeurs zouden net wel hun snelheidsmeter moeten in het oog houden. Waar dient die snelheidsmeter anders voor ? Decoratie ???

- afbakening van wegenwerken is nodig voor de veiligheid tijdens werken. Als er niet gewerkt word voor een paar uur (of 'snachts), dan verwacht je toch niet dat ze de hele pit opbreken ?

- De zone 30 mag in mijn omgeving vergroot worden. Zeker in de tweerichtingsstraten waar parkeren aan 1 kant toegelaten is. Het geeft tegenliggers meer overzicht om degelijk in te voegen. Het vergroot ook de veiligheid voor fietsers en het kan bestuurders weren in het racen op de binnenwegen of woonstraten om zo snel mogelijk op hun bestemming te komen.
ITnetadmin
userbase crew
userbase crew
Berichten: 8974
Lid geworden op: 28 jan 2012, 18:22
Uitgedeelde bedankjes: 199 keer
Bedankt: 690 keer
Recent bedankt: 2 keer

mailracer schreef:- chauffeurs zouden net wel hun snelheidsmeter moeten in het oog houden. Waar dient die snelheidsmeter anders voor ? Decoratie ???
Niet om meer in het oog te houden dan de baan zelf.
mailracer schreef:- afbakening van wegenwerken is nodig voor de veiligheid tijdens werken. Als er niet gewerkt word voor een paar uur (of 'snachts), dan verwacht je toch niet dat ze de hele pit opbreken ?
Als het werken aan de rand van de baan betreft en de beperking is dus om de arbeiders te beschermen, dan verwacht ik idd dat die borden omgedraaid of neergelegd worden s nachts.
Gebruikersavatar
Joe de Mannen
Elite Poster
Elite Poster
Berichten: 6309
Lid geworden op: 22 feb 2005, 12:46
Uitgedeelde bedankjes: 506 keer
Bedankt: 613 keer
Recent bedankt: 7 keer

Ben je wel geschikt om met de auto te rijden als je niet op de weg kan letten en je snelheid in het oog houden tegelijk ?
J.
Ik ben alleen verantwoordelijk voor mij eigen uitspraken, niet voor wat anderen ervan maken of aan toevoegen...
Gebruikersavatar
selder
Moderator
Moderator
Berichten: 6438
Lid geworden op: 29 jun 2005, 20:25
Locatie: Tienen
Uitgedeelde bedankjes: 106 keer
Bedankt: 736 keer

Ik vermoed dat al die opmerkingen dat het toch echt wel heel moeilijk is voor die arme automobilist om én op de weg te letten én om de maximaal toegelaten snelheid te respecteren voortvloeit uit ... dat ze te snel rijden. Ofwel woon ik in een ruim gebied waar dat allemaal kei goed aangeduid is, want ik kan me nergens iets inbeelden waar het niet duidelijk is hoe snel je er moet rijden. Ja, sommige trajecten gaan van 90 naar 50 naar 70 naar 30 enzovoorts, maar zo moeilijk is dat allemaal niet hoor!

Of laten die arme bestuurders zich opjutten door nóg andere bestuurders die nóg sneller rijden? Is het allemaal een wedstrijd? Laat "voorbij gestoken worden" zo'n diepe indruk na op die tekortgedane bestuurders? Stel u voor dat die andere VIJF minuten sneller thuis is seg, weet je wel wat je allemaal op vijf minuten kan doen??!

Als iedereen een beetje rustiger zou zijn dan zou de wereld véél aangenamer zijn. Ik ben echt overtuigd dat dat "consistent te snel rijden" een veel diepere oorzaak heeft, misschien wel het aloude excuus "ik heb het drukker dan al de rest dus beslis ik waar ik m'n hyper-kostbare beperkte tijd aan geef" - iedereen ziet toch wel de ironie van zo'n gedachtengang?
Fractal Design North • 13900KS • Asus ROG Ryuo III 240mm • Asus Z790-E • Z5 7800 c34 64GB RGB • nVidia RTX4090FE • Samsung 990 PRO 2TB • Asus ROG Swift PG42UQ 42” OLED 138Hz
Gebruikersavatar
Goztow
Administrator
Administrator
Berichten: 14441
Lid geworden op: 14 nov 2006, 16:21
Locatie: Brussel
Uitgedeelde bedankjes: 1600 keer
Bedankt: 1194 keer
Recent bedankt: 3 keer

1 antwoord. Adaptive cruise control
FlashBlue
Erelid
Erelid
Berichten: 2114
Lid geworden op: 20 jan 2006, 21:08
Locatie: Gent
Uitgedeelde bedankjes: 1022 keer
Bedankt: 296 keer

Goztow: En dan krijg je hetzelfde fenomeen als dat je hebt als je zelf manueel de wettelijke volgafstand toepaste.
Opgefokte konijnen die overal tussen kruipen omdat ze 2 seconden sneller willen zijn dan de rest en het niet kunnen hebben dat jij wel de snelheid en volgafstand toepast zoals wettelijk voorzien.

Ik ben voorstander van een technologische oplossing in de toekomst, geintegreerd in het smart-car concept:
Elke auto uitgerust met een console die de wagens rondom u displayed, en waar je kan aanduiden wanneer ze de wet overtreden of huftergedrag vertonen.
Enige manier om de hardrijders, bumperklevers, afsnijders en andere criminelen uit het verkeer te halen is collectieve data verzamelingen en op jaarlijkse basis straffen op basis van aantal strafpunten dat ze verzameld hebben bij hun medeweggebruikers.

Of zoals in nederland eens wat meer EMG's opleggen (educatieve maatregel gedrag), mag je betalend (betalend, niet betaald!) in je eigen tijd (verlof nemen dus) verplicht een cursus gaan volgen om je verkeersgedrag aan te passen. Dat komt bij de meesten harder aan dan "oh een boete, rap betalen en verder vliegen".
Gebruikersavatar
Dizzy
Elite Poster
Elite Poster
Berichten: 9755
Lid geworden op: 06 dec 2009, 13:28
Locatie: Hier ter plaatse
Uitgedeelde bedankjes: 385 keer
Bedankt: 592 keer
Recent bedankt: 38 keer

r2504 schreef:
Dizzy schreef:We zijn dus op de "goede weg" en de snelheidsverlagingen leveren duidelijk resultaat op.
Geen idee op basis van wat je die conclusie trekt... iedere verkeersdode is vanwege snelheid zeker ?
Niet elke dode maar wel veel:
http://veiligverkeer.be/inhoud/snelheid ... ngevallen/

Lagere snelheid zal ook de ernst van het ongeval verminderen en van een dode soms een gewonde maken en het aantal gewonden doen dalen.

Ik rij op het viaduct ook altijd 90 en nog geen ongeval gehad. Er zijn inderdaad zotten die daar doorvlammen maar dat doen die overal, zeker geen reden om zelf de zot te spelen. Men probeert de logica zelve om te draaien, niet de zotten zijn gevaarlijk, het zijn de mensen die de normale toegelaten snelheid wel respecteren :nono:

In het artikel staat ook een mooie verwijzing naar de mentaliteit. Blijkbaar beginnen jongeren te snappen dat rijden en drinken niet samen gaan maar bij de oudere generatie is dat besef er nog niet. Wat zegt dat over wijsheid die samen met de jaren komt? :lol:
Gebruikersavatar
selder
Moderator
Moderator
Berichten: 6438
Lid geworden op: 29 jun 2005, 20:25
Locatie: Tienen
Uitgedeelde bedankjes: 106 keer
Bedankt: 736 keer

Met open mond lees ik hier inderdaad die commentaren "die die zich aan de snelheidslimiet houden moeten zich maar aanpassen". Hoe kan je hier nu achter staan en dat niet de wereld op zijn kop vinden??!
Fractal Design North • 13900KS • Asus ROG Ryuo III 240mm • Asus Z790-E • Z5 7800 c34 64GB RGB • nVidia RTX4090FE • Samsung 990 PRO 2TB • Asus ROG Swift PG42UQ 42” OLED 138Hz
MichelJ
Elite Poster
Elite Poster
Berichten: 1078
Lid geworden op: 10 maa 2010, 13:32
Locatie: Kapellen
Uitgedeelde bedankjes: 25 keer
Bedankt: 66 keer
Recent bedankt: 2 keer

Dizzy schreef:...
In het artikel staat ook een mooie verwijzing naar de mentaliteit. Blijkbaar beginnen jongeren te snappen dat rijden en drinken niet samen gaan maar bij de oudere generatie is dat besef er nog niet. Wat zegt dat over wijsheid die samen met de jaren komt? :lol:
Ik ben van die oudere generatie, maar ik heb 9 jaar geleden mijn les geleerd, ik heb nog een kans gekregen en ben daar zeer dankbaar voor. Mij zal je daarop nooit meer betrappen.

wat betreft snelheid :

https://www.gva.be/cnt/dmf20180605_0354 ... j-70-mocht nog wat werk aan de winkel

Anderzijds , zeg nu niet dat de wetgever ook geen begrip heeft voor chauffeurs die regelmatig eens te hard willen rijden :
http://www.standaard.be/cnt/dmf20180604_03545572
ubremoved_539
Deel van't meubilair
Deel van't meubilair
Berichten: 29849
Lid geworden op: 28 okt 2003, 09:17
Uitgedeelde bedankjes: 434 keer
Bedankt: 1972 keer

selder schreef:Met open mond lees ik hier inderdaad die commentaren "die die zich aan de snelheidslimiet houden moeten zich maar aanpassen". Hoe kan je hier nu achter staan en dat niet de wereld op zijn kop vinden??!
Die vraag stel ik me hier ook vaak... in een andere context dan wel maar dan heeft men allemaal een groot Robin Hood gehalte.

Nu zijn het hier plots allemaal heiligen die de ultieme perfectie nastreven en nooit niets fout doen in het verkeer :roll:

Dat er opmerkingen zijn over verkeershooloigans zoals iemand die 155 km/u rijdt waar je maar 50 km/u mag kan ik volop begrijpen maar je gaat mij niet wijsmaken dat de miljoenen verkeersboetes die ieder jaar opnieuw worden uitgeschreven allemaal voor verkeershooligans zijn.
Gebruikersavatar
cadsite
Elite Poster
Elite Poster
Berichten: 6126
Lid geworden op: 20 jan 2015, 16:10
Locatie: Kortrijk
Uitgedeelde bedankjes: 245 keer
Bedankt: 584 keer
Recent bedankt: 10 keer

r2504 schreef:Nu zijn het hier plots allemaal heiligen die de ultieme perfectie nastreven en nooit niets fout doen in het verkeer :roll:
Het is "nooit iets fout doen". :twisted:

Maar goed, de perfectie nastreven betekent volgens mij dat je niet perfect bent maar het nastreeft.
Dus: Ik weet dat ik niet perfect ben maar tracht wel de regels compleet te volgen.
Gebruikersavatar
Dizzy
Elite Poster
Elite Poster
Berichten: 9755
Lid geworden op: 06 dec 2009, 13:28
Locatie: Hier ter plaatse
Uitgedeelde bedankjes: 385 keer
Bedankt: 592 keer
Recent bedankt: 38 keer

r2504 schreef:Nu zijn het hier plots allemaal heiligen die de ultieme perfectie nastreven en nooit niets fout doen in het verkeer :roll:

Dat er opmerkingen zijn over verkeershooloigans zoals iemand die 155 km/u rijdt waar je maar 50 km/u mag kan ik volop begrijpen maar je gaat mij niet wijsmaken dat de miljoenen verkeersboetes die ieder jaar opnieuw worden uitgeschreven allemaal voor verkeershooligans zijn.
Oude truc om iets proberen te ontkrachten door een compleet tegenovergestelde zware overdrijving te gebruiken. Niemand beweert hier heilig te zijn of nooit iets fout te doen. Het aantal heiligen zal dus stabiel blijven.

Je gaat niemand wijsmaken dat mensen die herhaaldelijk gepakt worden, mensen zijn die net die keer eens iets te snel reden :roll:
ubremoved_539
Deel van't meubilair
Deel van't meubilair
Berichten: 29849
Lid geworden op: 28 okt 2003, 09:17
Uitgedeelde bedankjes: 434 keer
Bedankt: 1972 keer

Dizzy schreef:Je gaat niemand wijsmaken dat mensen die herhaaldelijk gepakt worden, mensen zijn die net die keer eens iets te snel reden :roll:
Dat beweer ik ook niet... maar jullie doen alsof iedereen een verkeershooligan is als hij niet constant met z'n neus op z'n snelheidsmeter zit.
Gebruikersavatar
Joe de Mannen
Elite Poster
Elite Poster
Berichten: 6309
Lid geworden op: 22 feb 2005, 12:46
Uitgedeelde bedankjes: 506 keer
Bedankt: 613 keer
Recent bedankt: 7 keer

Dizzy schreef:Je gaat niemand wijsmaken dat mensen die herhaaldelijk gepakt worden, mensen zijn die net die keer eens iets te snel reden :roll:
Euh,... dit lijkt me zelfs onmogelijk :beerchug:

J.
Ik ben alleen verantwoordelijk voor mij eigen uitspraken, niet voor wat anderen ervan maken of aan toevoegen...
Gebruikersavatar
cadsite
Elite Poster
Elite Poster
Berichten: 6126
Lid geworden op: 20 jan 2015, 16:10
Locatie: Kortrijk
Uitgedeelde bedankjes: 245 keer
Bedankt: 584 keer
Recent bedankt: 10 keer

r2504 schreef:...jullie doen alsof iedereen een verkeershooligan is als hij niet constant met z'n neus op z'n snelheidsmeter zit.
Ofwel kijk ik er compleet over, maar volgens mij is dat nergens geschreven.
SpecialK
Elite Poster
Elite Poster
Berichten: 1590
Lid geworden op: 22 mei 2013, 09:04
Uitgedeelde bedankjes: 3 keer
Bedankt: 132 keer
Recent bedankt: 1 keer

Net bericht gekregen dat er nog eens een dure foto van mijn auto gemaakt is.
Je mag hier 50 rijden, en doordat het bebouwde kom is tikt het bedrag al snel aan.
En inderdaad, gisterenavond gekregen, maar uiterste betaaldatum is morgen.
Bijlagen
Capture.jpg
Plaats reactie

Terug naar “Allerlei”