Boete veel te laat ontvangen en 1 dag om te betalen, afzetters

Onderwerpen die nergens anders thuis horen en toch eerder technisch van aard zijn? Post ze hier!
Plaats reactie
Gebruikersavatar
petrol242
Elite Poster
Elite Poster
Berichten: 4368
Lid geworden op: 17 sep 2012, 12:07
Uitgedeelde bedankjes: 85 keer
Bedankt: 260 keer

mailracer schreef:Daarom dat men veel met preventie en met campagnes werkt, vooral bij bezoldigd vervoer. Het is dan met gezond verstand dat je niet met de wagen rijdt als je ...[...]
En daar zit het hem nu net in. Als we in die anonieme metalen doos kruipen, zetten we allemaal een andere pet op en verandert ons gedrag drastisch. Dat zit nu eenmaal zo in ons ingebakken, bij de één al wat meer dan bij de andere. Het is dus niet alleen die zot die tegen 160 per uur over de weg knalt. Het beperkt zich dus niet alleen tot die groep. We moeten gestuurd of bestraft worden willen we dat gedrag manipuleren. Je zegt het zelf dat het spijtig is voor diegenen die matig een kleine overtreding begaat, al dan niet bewust? Waar trek je de lijn? Welke vrijheid laat je jezelf toe om dan te gaan interpreteren en die afwijking voor je zelf aanvaardbaar te maken op levensreddende regels? Als men in de luchtvaart op dezelfde manier zou handelen zou het kot te klein zijn, maar voor onszelf maken we dan wel de uitzonderingen?

Met enkel campagnes ga je er dus niet komen. Het is hoop en al een eerste stap in een bewustmaking, maar dat wil nog geen verandering garanderen. En dat betekent in de eerste plaats dus een doorgedreven aanpassing van de infrastructuur, eerder dan een repressief optreden. Ik beperk het hier dus niet alleen tot de factor snelheid. En hou die tik op de vingers klaar mocht het toch nog verkeerd gaan. Je kan dat dan een politiestaat noemen zoals sommigen hier, maar het zij zo dan.
ubremoved_539
Deel van't meubilair
Deel van't meubilair
Berichten: 29849
Lid geworden op: 28 okt 2003, 09:17
Uitgedeelde bedankjes: 434 keer
Bedankt: 1972 keer

petrol242 schreef:Maar snelheid blijft wel de voornaamste rede van ernstig letsel en erger.
Inderdaad... maar snelheid op zich doet niets... anders zouden we overal 30 moeten rijden (en niet 50 of 70 of 90 of 120).
petrol242 schreef:Het eerste zinnige argument dat ik hier van jou lees. Voor de rest ben je maar aan het nabekken.
Van jou heb ik ook nog niets zinnigs gelezen want je blijft je blindstaren op een cijfer op een bord ongeacht de omstandigheden/infrastructuur.

Verder blijf je hervallen in alles sneller dan dat cijfer is onverantwoord en associaal.
petrol242 schreef:Waar trek je de lijn?
Vanuit handhaving besef ik dat het moeilijk is flexibel te zijn met die lijn... al zou men best meer tijd kunnen investeren om met anonieme wagens de echte associale bestuurders en onverantwoord gedrag vast te stellen (en wat mij betreft is dat niet iemand die 130 km/u rijdt op een lege autostrade of 90 km/u op rechte weg buiten de bebouwde kom)... maar het is natuurlijk eenvoudiger lui achteruit te gaan zitten in je flitsauto en de kassa te laten rinkelen.
petrol242 schreef:En dat betekent in de eerste plaats dus een doorgedreven aanpassing van de infrastructuur, eerder dan een repressief optreden.
Ow, ben je plots van mening aan het veranderen ?
Gebruikersavatar
petrol242
Elite Poster
Elite Poster
Berichten: 4368
Lid geworden op: 17 sep 2012, 12:07
Uitgedeelde bedankjes: 85 keer
Bedankt: 260 keer

r2504 schreef:Ow, ben je plots van mening aan het veranderen ?
Jij leest echt enkel wat je wil lezen hé. Daaruit komt dan meestal een conclusie die haaks staat op de discussie en waarmee zoals gewoonlijk mensen woorden in de mond worden gelegd. Ik ben dus helemaal niet van mening aan het veranderen. Die foortrukjes pakken geen verf meer hoor.
Als je mijn bijdrage over Vision Zero zou gelezen hebben zou je weten wat dat betekent en dat dat in de eerste plaats op infrastructuuraanpassingen stoelt, zoals het plaatsen van afscheidingen op plaatsen waar het niet wenselijk is om in te halen. Remember?

Ik heb ook nooit gezegd dat we ons blind moeten staren op een getalleke op een bord. Ook hier weer dezelfde tactiek?

Dat er meer anonieme controles nodig zijn, daar ben ik het volmondig mee eens, maar dat is dus het repressief deel van het verhaal waar we op moeten terug vallen omdat we die infrastructuur nog niet hebben. En dan ga je ook weer de reactie krijgen van dat we in een politiestaat leven, hoewel er in het verkeer voor mij gerust een nultolerantie mag heersen. Met de kantjes eraf te lopen gaan we er ook niet komen.

Zorg er dus in de eerste plaats voor dat mensen zulk gedrag niet kunnen vertonen. Toegegeven, dat is niet overal even simpel, maar landen zoals Zweden tonen perfect aan dat die aanpak werkt, ook in de steden met een gelijkaardige verkeersdichtheid als in ons stadje Vlaanderen.
Gebruikersavatar
Dizzy
Elite Poster
Elite Poster
Berichten: 9667
Lid geworden op: 06 dec 2009, 13:28
Locatie: Hier ter plaatse
Uitgedeelde bedankjes: 381 keer
Bedankt: 584 keer
Recent bedankt: 39 keer

r2504 schreef:
JamesEarlGray schreef:Effe voor de duidelijkheid, Dizzy.

Sneller rijden dan bordelijk toegelaten staat niet sowieso gelijk aan gevaarlijk en onverantwoord rijden.
Hopeloos om dat duidelijk te maken aan Dizzy en enkele medestanders... je blijft een associale overantwoorde bestuurder volgens hun :roll:

Als ik hun logica zou volgen zou ik trouwens uit een auto blijven... de kans bestaat altijd, we zijn nu eenmaal maar mensen.
En waar beweer ik dat dan? Iemand die even te snel rijdt is geen wegpiraat voor mij, iemand die dit systematisch doet wel. Het is trouwens wel telkens asociaal.

Het valt op, ook bij anderen, dat steeds dezelfde overdrijvingen worden gebruikt om toch nog te kunnen tegenstribbelen ondanks dat het tegendeel al meermaals herhaald is. Ook het feit dat het niet enkel om de factor snelheid gaat, wordt steevast "vergeten" :nono:

Iemand die systematisch te snel rijdt is voor mij geen moordenaar maar wel een potentiële moordenaar. Dat is iets dat we graag verdringen omdat het te erg is. Helaas is het aantal dat van de ene naar de andere categorie is verschoven hallucinant. Iedereen met enige uitgebouwde kennissenkring zal wel iemand kennen (of gekend hebben) die ofwel slachtoffer of dader was bij een "ongeval". Pas op, hiermee beweer ik dus niet dat ALLE ongevallen een fout zijn van de bestuurder, wel dat het er teveel zijn.

Infrastructuur aanpassen is beter maar het is onrealistisch om alles aan te passen, bovendien vraagt dit tijd. Op sommige plaatsen kan het ook niet of gaan we op autosnelwegen ook bloembakken zetten. Er zal altijd een verantwoordelijkheid van de bestuurder zijn zolang deze de wagen bedient. Het wijst ook op het feit dat velen geen afstand van deze mentaliteit wensen. Zij willen gewoon zo snel blijven rijden als ze geschikt achten en al de rest kan de boom/berm in. Deze mensen zijn boos als je hen egoïsten noemt :lol:
Gebruikersavatar
petrol242
Elite Poster
Elite Poster
Berichten: 4368
Lid geworden op: 17 sep 2012, 12:07
Uitgedeelde bedankjes: 85 keer
Bedankt: 260 keer

Dizzy schreef:Infrastructuur aanpassen is beter maar het is onrealistisch om alles aan te passen, bovendien vraagt dit tijd.
Uiteraard kan je niet overal steunen op een aangepaste infrastructuur. En het neemt tijd, heel veel tijd en middelen om het in te voeren. Maar dat zijn geen argumenten om het niet te doen. In Zweden zijn ze er in 1997 mee begonnen, meer dan 20 jaar dus en er zijn landen, zoals Canada die er nu ook mee beginnen. Canada heeft trouwens, ondanks zijn uitgestrektheid, een even hoge dodentol als België.
Een interessante wiki over Zero Vision : https://en.wikipedia.org/wiki/Vision_Zero
Sommigen gaan het snelheidstabelletje niet leuk vinden.

Vision Zero is based on an underlying ethical principle that "it can never be ethically acceptable that people are killed or seriously injured when moving within the road transport system." As an ethics-based approach, Vision Zero functions to guide strategy selection and not to set particular goals or targets. In most road transport systems, road users bear complete responsibility for safety. Vision Zero changes this relationship by emphasizing that responsibility is shared by transportation system designers and road users.
ubremoved_539
Deel van't meubilair
Deel van't meubilair
Berichten: 29849
Lid geworden op: 28 okt 2003, 09:17
Uitgedeelde bedankjes: 434 keer
Bedankt: 1972 keer

petrol242 schreef:Ik heb ook nooit gezegd dat we ons blind moeten staren op een getalleke op een bord.

hoewel er in het verkeer voor mij gerust een nultolerantie mag heersen.
Voor je mij truuken van de foor verwijt moet je eens duidelijk zeggen wat je nu wil... nultolerantie is je blindstaren op dat getalleke. Kom dus niet doen alsof ik je woorden in de mond probeer te leggen want ik heb je al alle kanten zien uitgaan in dit topic (inclusief dat je zelf ook niet zo heilig bent dan wat je in een posting ervoor of erna tracht te beweren).
Dizzy schreef:En waar beweer ik dat dan? Iemand die even te snel rijdt is geen wegpiraat voor mij, iemand die dit systematisch doet wel. Het is trouwens wel telkens asociaal.
Ik denk dat er weinig mensen zijn die dit systematisch doen... maar het is natuurlijk cool om te doen alsof iedereen zich zo gedraagt zodra hij over dat getalleke op het bord gaat. Het is dus een beetje absurd je te focussen op die kleine groep van wegpiraten... daar is iedereen over akkoord dat het niet kan (en daar voelt zich hier ook niemand op aangesproken vermoed ik).
Dizzy schreef:Het valt op, ook bij anderen, dat steeds dezelfde overdrijvingen worden gebruikt om toch nog te kunnen tegenstribbelen ondanks dat het tegendeel al meermaals herhaald is.
Hopelijk besef je dan dat je net hetzelfde doet... precies of iedereen rijdt hier systematisch te snel (ik hou alvast geen statistieken bij maar het overgrote deel van m'n tijd op de baan doe ik dat niet). Deze discussie heeft dus ook totaal geen zin meer op die manier... over extremen kan je blijven discussieren.
johan.devos
Elite Poster
Elite Poster
Berichten: 1266
Lid geworden op: 14 mei 2008, 15:36
Locatie: Bevergem :-)
Uitgedeelde bedankjes: 249 keer
Bedankt: 170 keer
Recent bedankt: 3 keer

En vandaag toont een nieuwe studie aan dat opeens vermoeidheid de grote boosdoener is in het verkeer. Deze cijfers staan echter nergens in de statistieken. Zijn er nu opeens 20%-30% minder doden veroorzaakt door snelheid?

https://www.veiligverkeer.be/inhoud/ver ... t-verkeer/
Gebruikersavatar
petrol242
Elite Poster
Elite Poster
Berichten: 4368
Lid geworden op: 17 sep 2012, 12:07
Uitgedeelde bedankjes: 85 keer
Bedankt: 260 keer

r2504 schreef:nultolerantie is je blindstaren op dat getalleke
Een algemene nultolerantie op gedrag in het verkeer, want dat is waar het over ging, is nog altijd wel wat anders dan het blind staren op een getalleke op een verkeersbord. Doordat je dat weeral eens uit zijn context rukt, leg je verbanden die er niet zijn en dan is het logisch dat iemand zijn argumentatie in jouw ogen nogal wispelturig lijkt. Bij hier en daar een paar quotes bij elkaar te plakken, daar dan wat blabla bij te schrijven, denk je een bijdrage te leveren aan het debat.
r2504 schreef:(inclusief dat je zelf ook niet zo heilig bent dan wat je in een posting ervoor of erna tracht te beweren).
En wat wil daar nu mee aantonen? Dat ik wispelturig ben, of misschien dat ik wel wil zeggen dat we allemaal mensen zijn en dat ik durf toegeven in de fout te gaan in plaats van het probeer goed te praten? Dat ik in het algemeen spreek in plaats van over mezelf is je misschien nog niet opgevallen? Denk je dat ik soms, al dan niet bewust, geen zotte toeren uithaal? Ondanks in vele jaren niet geflitst te zijn? Is het dat waar je op vist?

Kom met een goede onderbouwde argumentatie en dan ben ik meer dan bereid om er een constructief debat van te maken. Het pak-pak spelleke hoeft voor mij helemaal niet. Over de anonieme controles hoopte ik een opening te maken, maar dat zal je ontgaan zijn.
ubremoved_539
Deel van't meubilair
Deel van't meubilair
Berichten: 29849
Lid geworden op: 28 okt 2003, 09:17
Uitgedeelde bedankjes: 434 keer
Bedankt: 1972 keer

petrol242 schreef:Denk je dat ik soms, al dan niet bewust, geen zotte toeren uithaal? Ondanks in vele jaren niet geflitst te zijn? Is het dat waar je op vist?
Ik denk dat niet, noch vis ik erachter... ik weet het gewoon en dat maakt het allemaal zo hypocriet !

De eerste die hier komt beweren dat hij heilig is wil ik wel eens een dagje volgen... en dan praten we nogmaals voor je iemand anders komt verketteren. Over de extreme gevallen zijn we het hier allemaal eens... maar de overige groep is niet beter of slechter dan de gemiddelde Belg dus bespaar me het idee dat je de enige bent met een onderbouwde argumentatie.

Case closed.
ubremoved_22196
Elite Poster
Elite Poster
Berichten: 3131
Lid geworden op: 18 apr 2013, 09:41
Locatie: Leuven
Uitgedeelde bedankjes: 351 keer
Bedankt: 222 keer

r2504 schreef:Van jou heb ik ook nog niets zinnigs gelezen want je blijft je blindstaren op een cijfer op een bord ongeacht de omstandigheden/infrastructuur.

Verder blijf je hervallen in alles sneller dan dat cijfer is onverantwoord en associaal.
Ik ga er uw quotes toch nog even moeten bijhalen...

Downloaden is diefstal want illegaal, geen enkel argument is volgens u valabel.

Te snel rijden levert u een boete op maar elk argument dat je aanhaalt is eveneens niet valabel. Punt andere lijn. Anderen zijn plots blindstaarders op cijfers. Zo kan je ook elke discussie doodslaan.

Welke was nu nog zo een van uw uitspraken? Ha ja, iets met: je kan niet alles hebben in het leven.

Te snel rijden is asociaal ja. Volgens wikipedia: Asociaal gedrag is een vorm van publiekelijk gedrag waarbij men geen rekening houdt met andere mensen of de omgeving. Past perfect bij te snel rijden en dan heb ik het niet over 10 per uur te snel. Dat jij dergelijk gedrag blijft verdedigen...

Nu ja, alles is al 10 keer gezegd, hopelijk komen de voorstanders van te snel rijden geen ongeval tegen en hopelijk passen ze hun gedrag aan als ze een paar keer geflitst worden. :) Niemand is trouwens heilig, alleen zijn er bij die moedwillig overal hun laars aan lappen en dan komen we terug op asociaal gedrag.

Case closed. :)
Gebruikersavatar
on4bam
Moderator
Moderator
Berichten: 5308
Lid geworden op: 05 mei 2006, 16:05
Locatie: 127.0.0.1 of elders
Uitgedeelde bedankjes: 279 keer
Bedankt: 493 keer
Recent bedankt: 13 keer

Slafes schreef:Nu ja, alles is al 10 keer gezegd, hopelijk komen de voorstanders van te snel rijden geen ongeval tegen en hopelijk passen ze hun gedrag aan als ze een paar keer geflitst worden. :)
Ik denk dat hier niet zo veel "voorstanders van te snel rijden" zitten. Het grootste deel gaat over toegelaten snelheden die te laag zijn of aanvoelen volgens de omstandigheden. (zone 30 's nachts iemand?).
Bye, Maurice
https://on4bam.com
Gebruikersavatar
Dizzy
Elite Poster
Elite Poster
Berichten: 9667
Lid geworden op: 06 dec 2009, 13:28
Locatie: Hier ter plaatse
Uitgedeelde bedankjes: 381 keer
Bedankt: 584 keer
Recent bedankt: 39 keer

r2504 schreef:Ik denk dat er weinig mensen zijn die dit systematisch doen... maar het is natuurlijk cool om te doen alsof iedereen zich zo gedraagt zodra hij over dat getalleke op het bord gaat. Het is dus een beetje absurd je te focussen op die kleine groep van wegpiraten... daar is iedereen over akkoord dat het niet kan (en daar voelt zich hier ook niemand op aangesproken vermoed ik).

Hopelijk besef je dan dat je net hetzelfde doet... precies of iedereen rijdt hier systematisch te snel (ik hou alvast geen statistieken bij maar het overgrote deel van m'n tijd op de baan doe ik dat niet). Deze discussie heeft dus ook totaal geen zin meer op die manier... over extremen kan je blijven discussieren.
75% geeft zelf aan te snel te rijden, ik vind dat redelijk veel en je kan dan ook terecht spreken van een systematisch probleem en foute mentaliteit.

Het is net het probleem dat iedereen de ander ziet als een gevaarlijke zot maar dat aan het eigen rijgedrag nog veel te verbeteren is. Iemand die eens iets sneller rijdt dan toegelaten is geen wegpiraat maar het "iets" wordt te vaak opgerekt en eigenlijk rijden velen gewoon altijd en overal te snel als de situatie(weg) dat toelaat. Je ziet dat bijvoorbeeld bij de trajectcontrole, eens deze zone voorbij zie je ineens sommigen optrekken alsof ze tijd moeten inhalen. Een mobiele controle op 2 km na deze zone zou deze personen makkelijk kunnen onderscheppen. Een rijbewijs met punten nog beter.

Nergens zeg ik dat iedereen te snel rijdt, wel dat het meer zijn dan "weinig mensen". Als er zo weinig mensen te snel reden zou de overheid er niets aan verdienen en zouden de controles ook niet nodig zijn. Het aandeel snelheid in de ongevallen zou ook lager zijn. Iets terug haalt een medestander de vele snelheidsinbreuken net aan als bewijs dat de regels niet goed zouden zijn, men moet wel ergens kiezen he :lol:

De lijst met mensen die zich heilig verklaren wil ik ook eens zien :lol:

Leuke thesis gevonden over het onderwerp :lol:
Gebruikersavatar
petrol242
Elite Poster
Elite Poster
Berichten: 4368
Lid geworden op: 17 sep 2012, 12:07
Uitgedeelde bedankjes: 85 keer
Bedankt: 260 keer

r2504 schreef:Case closed.
Mocht je dat willen dan raad ik je aan om te proberen mod te worden. Alleen dan kan je slotjes plaatsen.
Dizzy schreef:75% geeft zelf aan te snel te rijden, ik vind dat redelijk veel en je kan dan ook terecht spreken van een systematisch probleem en foute mentaliteit.
Komt dat uit die aangehaalde thesis?
Gebruikersavatar
JamesEarlGray
Elite Poster
Elite Poster
Berichten: 1322
Lid geworden op: 24 aug 2017, 13:04
Uitgedeelde bedankjes: 77 keer
Bedankt: 135 keer

Frankrijk als geslaagd voorbeeld van een systeem met punten op het rijbewijs is ook maar wat je ervan maakt. Op de autostrade waar de pakkans groot is, ja, daar rijden ze braaf 130 (of wat de maximumsnelheid ook mag zijn). Maar (vooral in het zuiden) op de binnenwegen? Zo hard vlammen en in elke toerist zijn gat boren dat je ze Italiaan mag noemen. Voilà, dat krijg je met een puntensysteem, enkel schrik wanneer de pakkans reëel is.

Dus inderdaad, de regels zijn gewijzigd en er is een systeem op poten gezet om het gedrag te doen veranderen, maar de mentaliteit is blijven steken.

Waarom zou dat zijn? Afbeelding

Dit is heus geen retorische vraag, want inderdaad, een mentaliteitswijziging is de echte oplossing voor dit probleem, lijkt mij. Maar die lijkt nergens te gebeuren. Ik wil graag eens uitzoeken waarom dat is.
johan.devos
Elite Poster
Elite Poster
Berichten: 1266
Lid geworden op: 14 mei 2008, 15:36
Locatie: Bevergem :-)
Uitgedeelde bedankjes: 249 keer
Bedankt: 170 keer
Recent bedankt: 3 keer

Uit de thesis.

Tussen 1975 en 2005 waren er geen snelheidsverlagingen maar daalde het aantal doden en gewonden door betere technologie in de wagens (gordels, airbags, kreukelzone,...)

en op pagina 32’
De werkelijke kwetsuur hangt af van de lichamelijke conditie van de persoon, aanwezigheid van airbags en gordeldracht
en pagina 33:
In 2006 wordt de relatie tussen een snelheidsverlaging van 90 naar 70 km/u op Vlaamse wegen en het aantal ongevallen en letselongevallen onderzocht. In het onderzoek kan geen trend gevonden worden van de effectiviteit van de snelheidsverlaging...
En op pagina 34:
Deze snelheid milderende maatregelen wordt genomen in het kader van energiebesparing in een acute energiecrisis...
MichelJ
Elite Poster
Elite Poster
Berichten: 1078
Lid geworden op: 10 maa 2010, 13:32
Locatie: Kapellen
Uitgedeelde bedankjes: 25 keer
Bedankt: 66 keer
Recent bedankt: 2 keer

JamesEarlGray schreef:...). Maar (vooral in het zuiden) op de binnenwegen? Zo hard vlammen en in elke toerist zijn gat boren dat je ze Italiaan mag noemen...
Volledig de schuld van de overheid, 90km/u op wat smallere wegen, veelal met beperkt zicht door de glooiingen en bochten, de fietsers daar, allemaal infrastructuur die niet aangepast is aan de natuurlijke snelheid. :twisted:
ubremoved_539
Deel van't meubilair
Deel van't meubilair
Berichten: 29849
Lid geworden op: 28 okt 2003, 09:17
Uitgedeelde bedankjes: 434 keer
Bedankt: 1972 keer

petrol242 schreef:Mocht je dat willen dan raad ik je aan om te proberen mod te worden. Alleen dan kan je slotjes plaatsen.
Ik denk dat ik toch zelf beslis of ik nog langer wil meespelen in jou eindeloze discussies waar je steeds in extremen vervalt en iedereen meteen een stempel geeft van verkeershooligan.

Case closed... veel plezier nog.
Gebruikersavatar
petrol242
Elite Poster
Elite Poster
Berichten: 4368
Lid geworden op: 17 sep 2012, 12:07
Uitgedeelde bedankjes: 85 keer
Bedankt: 260 keer

r2504 schreef:Ik denk dat ik toch zelf beslis of ik nog langer wil meespelen in jou eindeloze discussies waar je steeds in extremen vervalt en iedereen meteen een stempel geeft van verkeershooligan.
En dat is dus jouw probleem. Nergens, maar dan ook nergens heb ik iemand een "verkeershooligan" genoemd. Ik gruwel taalkundig trouwens van dat woord. En dat is omdat je maar halfbakken leest wat de mensen op het forum schrijven. Meermaals krijg je reacties van forumgangers in de stijl van "Waar heb ik dit of dat beweerd..." Het is schering en inslag. Ik ben dus niet de enige. Ik ben trouwens net zo nieuwsgierig naar wat jij extremen noemt, als naar dat lijstje "heiligmakers" die misschien eens een keer anders willen denken en niet vast geroest zitten in oubollige ideeën die al lang achterhaald zijn, maar waar sommigen halsstarrig aan vastklampen.

Pertinente problemen (en zo zijn er nog items op het forum die in jouw ogen extreem zijn) vragen een aanpak. Door dat te ontkennen geraken we geen meter verder. Beter is dan misschien die "extreme" out-of-the-box methodes eens te bekijken en eruit te halen wat nuttig is. Noem het brainstormen, eerder dan een discussie, mij maakt het niet uit, maar het kan zeker geen kwaad om eens verder te kijken dan onze neus lang is.

De case mag dus gerust verder gaan voor mij, maar het afbekken hoeft voor mij niet meer.
ubremoved_539
Deel van't meubilair
Deel van't meubilair
Berichten: 29849
Lid geworden op: 28 okt 2003, 09:17
Uitgedeelde bedankjes: 434 keer
Bedankt: 1972 keer

Pot, ketel, zwart... ik ken het verhaaltje ondertussen wel :roll: Het is trouwens altijd iemand anders die fout is...
Gebruikersavatar
petrol242
Elite Poster
Elite Poster
Berichten: 4368
Lid geworden op: 17 sep 2012, 12:07
Uitgedeelde bedankjes: 85 keer
Bedankt: 260 keer

JamesEarlGray schreef:[...]
Dit is heus geen retorische vraag, want inderdaad, een mentaliteitswijziging is de echte oplossing voor dit probleem, lijkt mij. Maar die lijkt nergens te gebeuren. Ik wil graag eens uitzoeken waarom dat is.
Omdat dat niet in onze genen zit. Een mentaliteitswijziging alleen is niet genoeg. Een deel zal dat misschien doen, maar een groot deel ook niet. Misschien ook onwetendheid? Vanaf dat je zelf of je omgeving geconfronteerd wordt met de gevolgen van een verkeersongeluk, sta je misschien wel even stil bij die dingen die we dagdagelijks in het verkeer doen. Maar ik wens het niemand toe.

Dus moeten er bijkomende dingen gebeuren die het menselijk element zoveel mogelijk uitschakelen. Zoals aanpassingen aan de infrastructuur. En ik heb hier op het forum al de zelf rijdende auto's zien passeren. Allemaal dingen die misschien nog utopisch klinken, maar het zijn wel die zaken waar we naar mijn bescheiden mening naar toe moeten evolueren willen we echt de drastische gevolgen van het verkeer nu, naar beneden halen.
MichelJ
Elite Poster
Elite Poster
Berichten: 1078
Lid geworden op: 10 maa 2010, 13:32
Locatie: Kapellen
Uitgedeelde bedankjes: 25 keer
Bedankt: 66 keer
Recent bedankt: 2 keer

r2504 schreef:..Het is trouwens altijd iemand anders die fout is...
Meestal de overheid dus.
Gebruikersavatar
selder
Moderator
Moderator
Berichten: 6437
Lid geworden op: 29 jun 2005, 20:25
Locatie: Tienen
Uitgedeelde bedankjes: 106 keer
Bedankt: 736 keer

Ok ok, het topic is uitgestorven, maar nu dat ik sinds gisteren een Dashcam heb en vanmorgen voor de eerste keer ermee naar het werk gereden heb, zag ik dit:

[youtube]gpMqIUhJrRo[/youtube]

Het ergste is dat "dit dan eigelijk nog meeviel", maar eigelijk is het dat niet. Je MOET stoppen voor een oranje licht, voor die Volvo is geen énkele reden te verzinnen buiten dan "ik pak dat oranje licht nog mee want anders sta ik te lang stil".

Dit is _exact_ wat ik hier al een paar keer in dit topic gezegd heb, mensen die de verkeersregels op een héél subtiele wijze aan hun laars lappen.
Fractal Design North • 13900KS • Asus ROG Ryuo III 240mm • Asus Z790-E • Z5 7800 c34 64GB RGB • nVidia RTX4090FE • Samsung 990 PRO 2TB • Asus ROG Swift PG42UQ 42” OLED 138Hz
Gebruikersavatar
heist_175
Moderator
Moderator
Berichten: 14848
Lid geworden op: 07 okt 2010, 09:35
Locatie: Kempen
Uitgedeelde bedankjes: 484 keer
Bedankt: 1043 keer
Recent bedankt: 7 keer

Deze ochtend een ongeval op de brug over het kanaal in Brussel (kruising N277/N260a).
De politie stond er (met 1 combi en 1 V40) het verkeer te regelen en iedereen moest naar rechts de N260A op richting Tour&Taxis. Voor het oog van al die politiemensen draaide bijna iedereen over de volle lijn terug (op de N260A nog steeds) om terug de N277 op te rijden.
Het is dus niet eens subtiel, het is flagrant en de politie staat er op toe te kijken.

Overigens: de nummerplaat van de Volvo is niet geblurred, dus overtreed je eigenlijk de privacyregels door dit filmpje online te zetten.
Gebruikersavatar
Joe de Mannen
Elite Poster
Elite Poster
Berichten: 6287
Lid geworden op: 22 feb 2005, 12:46
Uitgedeelde bedankjes: 505 keer
Bedankt: 609 keer
Recent bedankt: 3 keer

Als je geflitst wordt voor door het rood rijden dan mag je het gaan uitleggen bij de politierechter, dan zegt die doodleuk hoelang het licht op oranje stond en hoelang het al op rood stond voor je geflitst bent. (ik was daar voor iets anders en heb redelijk veel dossiers zien passeren toen)
Dat is echt wel confronterend hoor.

Maar onze maatschappij is jachtig geworden en we denken allemaal dat we onmisbaar zijn op de plek waar we naartoe gaan.

J.
Ik ben alleen verantwoordelijk voor mij eigen uitspraken, niet voor wat anderen ervan maken of aan toevoegen...
Gebruikersavatar
Dizzy
Elite Poster
Elite Poster
Berichten: 9667
Lid geworden op: 06 dec 2009, 13:28
Locatie: Hier ter plaatse
Uitgedeelde bedankjes: 381 keer
Bedankt: 584 keer
Recent bedankt: 39 keer

Ik vind het filmpje niet eens zo extreem. Ik zie er geregeld die echt door het rode licht rijden.

Dit is de mentaliteit waar we het in deze topic over hebben. Deze mensen zijn zich meestal niet eens bewust van wat ze verkeerd doen want ze zien het meer als een spelletje waarbij je zoveel mogelijk tijd/punten wint. De regels interpreteren ze flexibel, streng voor anderen, laks voor zichzelf. Als ze dan toch eens betrapt worden en moeten betalen is het de fout van de overheid :roll:
Gebruikersavatar
bollewolle
Elite Poster
Elite Poster
Berichten: 956
Lid geworden op: 16 nov 2007, 12:53
Twitter: bollewolle
Locatie: Gent
Uitgedeelde bedankjes: 191 keer
Bedankt: 91 keer

Vorige week nog als voetganger overgestoken op het kruispunt bij Berchemstation komende van de posthofbrug en bijna omver gereden. Ken het er goed genoeg, ik weet dat voordat het groen wordt voor de voetgangers het laatste licht voor de auto's datgene is voor de mensen die van centrum komen en de singel op moeten (en dus de voetgangers passeren). Elke dag opnieuw is het zo dat als het groen wordt voor de voetgangers er toch nog minsten (inderdaad, minstens) 2 wagens afkomen gereden. Nu, vorige week stond ik dus al bijna aan het 2de baanvak toen er toch nog een auto voor me doorschoot. Eens goed op zijn dak geklopt, begon em nog te mekkeren ook. Sorry, maar als ik na groen worden oversteek en al tot aan het 2e baanvak ben geraakt en ik kan uwe auto zonder moeite aanraken dan moet ge niet komen klagen en zagen en beweren dat ge nog groen of zelfs oranje had. :bang:

To be honest, het zijn zeker niet alleen de auto's hoor, idioten heb je overal. Ik verbaas me ook iedere dag weer hoeveel fietsers en voetgangers er op mijn woon-werk traject door rode lichten rijden/wandelen. En dan soms zelfs nog met kinderen erbij, wat een voorbeeld geef je dan? :?
Gebruikersavatar
mailracer
Elite Poster
Elite Poster
Berichten: 3872
Lid geworden op: 23 feb 2010, 21:03
Uitgedeelde bedankjes: 217 keer
Bedankt: 315 keer

bollewolle schreef:Vorige week nog als voetganger overgestoken op het kruispunt bij Berchemstation komende van de posthofbrug en bijna omver gereden.
Als voetganger vind het ik tijdens de vakantie gevaarlijker om over te steken, En zeker op zebrapaden. Terwijl tijdens de drukke momenten de auto’s er meestal stapvoets rijden, zijn ze nu minder oplettend voor overstekende passanten. Ik kan dus best geloven dat ze zones met lage snelheid (zone 20-30) invoeren op plaatsen waar voetgangers en fietsers ook aanwezig zijn.
Gebruikersavatar
Goztow
Administrator
Administrator
Berichten: 14441
Lid geworden op: 14 nov 2006, 16:21
Locatie: Brussel
Uitgedeelde bedankjes: 1600 keer
Bedankt: 1194 keer
Recent bedankt: 6 keer

Fietsers moeten ook begrijpen dat het voor automobilisten ook aartsmoeilijk kan zijn. Zo is er vlakbij mijn huis een plaats waar je de laan moet kruisen, daar moet je op een heel smal stukje opletten voor twee trams (beide richtingen), de auto die langs de andere kant draait, fietsen die daar nog in het midden door mogen en voetgangers. Ik heb daar ook al gehad dat een fietser keihard om mijn koffer klopt. Sorry maar soms kan ik er ook niet aan doen en dan schrik je je wel rot als een fietser op je koffer klopt. Helemaal niet mooi!
Gebruikersavatar
krisken
userbase crew
userbase crew
Berichten: 19763
Lid geworden op: 07 nov 2006, 12:11
Twitter: kriskenbe
Locatie: Massemen - 91WET0
Uitgedeelde bedankjes: 1857 keer
Bedankt: 1035 keer

Tja ik beweerde vroeger ook dat ik prima te zien was op de fiets (reglementair uitgerust met verlichting etc). Sinds ik met de auto rij en zelf bijna een fietser omver gereden heb zorg ik wel voor reflecterende banden rond mn kledij en minimum 2 lichtjes op batterij ipv die op een dynamo aangedreven verlichting...

Deze hier heeft me ook eens een uitnodiging gegeven om naar de politierechter te gaan : https://www.google.be/maps/@51.1053943, ... 312!8i6656

Ik stond voorgesorteerd om naar links te gaan, kon het rood licht links van me amper zien. Stond als eerste dus zag het licht boven mij ook niet. Zie op het rechter licht dat het groen word, auto rechts van mij vertrekt rechtdoor en hopla, ik was mee door het rood. Flits en uitleggen maar. Niet leuk maar tis en blijft een begane fout natuurlijk. Politierechter was vrij mild qua uitspraak gelukkig. Iets van een 120 euro moeten betalen dacht ik (is van 2010 geleden).

Internet = Orange 150/15Mbps + WirelessBelgië
Telefonie = EDPnet + OVH
GSM = Orange Go Extreme SE + Scarlet Red
TV = TVV App + Netflix + Disney+ + Streamz
Netwerk = Mikrotik + Ubiquiti
ubremoved_539
Deel van't meubilair
Deel van't meubilair
Berichten: 29849
Lid geworden op: 28 okt 2003, 09:17
Uitgedeelde bedankjes: 434 keer
Bedankt: 1972 keer

Misschien nog een tip voor de TS... https://mijnboete.be
philippe_d
Moderator
Moderator
Berichten: 17487
Lid geworden op: 28 apr 2008, 11:22
Locatie: Waregem
Uitgedeelde bedankjes: 921 keer
Bedankt: 3348 keer
Recent bedankt: 5 keer

Vandaag ook een boete in de bus (58 gecorrigeerd in bebouwde kom). Mea culpa :(
Chronolgie:
  • - geflitst op 19-07-2018.
    - vaststelling door de agent op 24-07-2018.
    - datum Pro Justitia: 08-08-2018.
    - boete ontvangen op 14-08-2018 (vandaag).
    - te betalen (53€) voor 18-08-2018 (4 dagen).
Het formulier bevat een QR-code die ik zou kunnen scannen met een bank-app.
Geen idee hoe dat werkt (geprobeerd met Bancontact App, maar dat was geen geldige QR code)?
VoIP: WeePee (vaste nummers geporteerd), Sipgate.de, Sipgate.co.uk, MegaVoip (uitgaand België).
Provider: Proximus Fiber Essential (50/8 mbps down/up).
Modem/Router: Fritz!Box 7590 int, OS 07.50, aangesloten op Proximus ONT (VLAN20).
Telefoon centrale: Euracom 181 achter FritzBox So.
TV: Telenet CI+, Fritz!DVB-C.
ubremoved_539
Deel van't meubilair
Deel van't meubilair
Berichten: 29849
Lid geworden op: 28 okt 2003, 09:17
Uitgedeelde bedankjes: 434 keer
Bedankt: 1972 keer

philippe_d schreef:Vandaag ook een boete in de bus (58 gecorrigeerd in bebouwde kom). Mea culpa :(
Hopelijk behoorde je hier recent niet tot de groep die dergelijke mensen verketterde :lol:
philippe_d schreef:Het formulier bevat een QR-code die ik zou kunnen scannen met een bank-app.
Geen idee hoe dat werkt (geprobeerd met Bancontact App, maar dat was geen geldige QR code)?
Is dat niet gewoon een URL naar de website waar je kan betalen ?

Werkt een offline (waar de ontvangende Bancontact/Payconiq app niet meer actief is) QR code trouwens ?
philippe_d
Moderator
Moderator
Berichten: 17487
Lid geworden op: 28 apr 2008, 11:22
Locatie: Waregem
Uitgedeelde bedankjes: 921 keer
Bedankt: 3348 keer
Recent bedankt: 5 keer

De QR code bevat als tekst:
  • - naam en rekeningnummer van begunstigde
    - bedrag
    - gestructureerde mededeling
Blijkbaar in een formaat dat kan gelezen worden door sommige banking apps op een smartphone ?
VoIP: WeePee (vaste nummers geporteerd), Sipgate.de, Sipgate.co.uk, MegaVoip (uitgaand België).
Provider: Proximus Fiber Essential (50/8 mbps down/up).
Modem/Router: Fritz!Box 7590 int, OS 07.50, aangesloten op Proximus ONT (VLAN20).
Telefoon centrale: Euracom 181 achter FritzBox So.
TV: Telenet CI+, Fritz!DVB-C.
Plaats reactie

Terug naar “Allerlei”