Openen cola light en cola zero plastic flessen, koolzuurgas ontsnapt met meer kracht dan vroeger.

Onderwerpen die nergens anders thuis horen en toch eerder technisch van aard zijn? Post ze hier!
Plaats reactie
Abusimbal
Elite Poster
Elite Poster
Berichten: 1990
Lid geworden op: 30 okt 2004, 13:34
Uitgedeelde bedankjes: 305 keer
Bedankt: 107 keer

Ligt het aan mij ?

Sind een paar maand is het openen van cola light en cola zero plastic flessen anders in mijn beleving.

Eerst als ik ze opende ontsnapte het koolzuur gas geleidelijk.
Maar sinds een paar maand (weet niet meer exact wanneer) is dit veranderd.
Als je nu ze opent dat ontsnapt het gas met meer kracht (kleine ontploffing)

Zijn er nog mensen die dezelfde ervaring hebben ?
Enig idee hoe het komt dat dit nu anders is ?
Telenet All-Internet (Gigabit optie)
Samsung Galaxy S22 Ultra
Ubiquiti UDM Pro
Synology DS3615xs
Nvidia Shield TV console
Intel NUC 13 Extreme i7 13700K
Microsoft Surface Pro 8
Garmin VivoSmart 5 (activity tracker)
Gebruikersavatar
mailracer
Elite Poster
Elite Poster
Berichten: 3872
Lid geworden op: 23 feb 2010, 21:03
Uitgedeelde bedankjes: 217 keer
Bedankt: 315 keer

Ik denk dat het aan de leverancier ligt. Mogelijk rijdt hij expres rond over een kasseiweg om dan ervoor te zorgen dat de druk in de flessen is gestegen. Maar Mogelijk staat er ook iemand anders aan de band die meer koolzuurgas in de flessen pomp. Of Het recept kan veranderd zijn.

Het kan natuurlijk ook zijn dat je ze plat moet stapelen, of net niet. Een handleiding kan je hierbij helpen, maar is wel moeilijk te vinden.

Als test kan je eens alle flessen opendraaien in de winkel en degene met de minste druk mee naar huis nemen. Als je niet tevreden bent kan je dan je geld niet terug vragen ?

Nu als het echt stoort, stel de vraag eens aan de klantendienst, die staat vermeld op de flessen. Je zal steevast een antwoord krijgen van de QS (quality service) en erbovenop mss wel een aantal kortingsbonnen.
Laatst gewijzigd door mailracer 18 mei 2018, 11:15, in totaal 1 gewijzigd.
Abusimbal
Elite Poster
Elite Poster
Berichten: 1990
Lid geworden op: 30 okt 2004, 13:34
Uitgedeelde bedankjes: 305 keer
Bedankt: 107 keer

Kom juist van de winkel, ze waren niet blij met de geopende flessen. :wink:

Ik zal de klantendienst eens bellen en zal het posten.
Telenet All-Internet (Gigabit optie)
Samsung Galaxy S22 Ultra
Ubiquiti UDM Pro
Synology DS3615xs
Nvidia Shield TV console
Intel NUC 13 Extreme i7 13700K
Microsoft Surface Pro 8
Garmin VivoSmart 5 (activity tracker)
Tomby
Elite Poster
Elite Poster
Berichten: 6350
Lid geworden op: 01 feb 2006, 12:36
Uitgedeelde bedankjes: 1287 keer
Bedankt: 486 keer
Recent bedankt: 2 keer

Hier ook Coca Cola Zero drinker. Ik denk niet dat dit iets is dat recent veranderd is. Ik heb in het verleden ook al flessen geopend die een duidelijke 'pop' gaven van zodra het gas vrijkwam, en zelfs een klein damppluimpje gaven. Vaak is dat ook niet het geval. Heb in elk geval niet de indruk dat het iets is dat recent veranderd is, dus ik denk ook eerder aan de piste van wat er voorheen met de flessen gebeurd is.
Gebruikersavatar
mailracer
Elite Poster
Elite Poster
Berichten: 3872
Lid geworden op: 23 feb 2010, 21:03
Uitgedeelde bedankjes: 217 keer
Bedankt: 315 keer

Deel je dan ook de kortingsbonnen :lol: ik gok dat de pet-fles een ander design heeft, waardoor de druk sneller vrij komt. of omdat door het nieuwe ontwerp er een betere dichting mogelijk is en er meer druk in de fles blijft na verloop van tijd.
fredo66
Elite Poster
Elite Poster
Berichten: 1959
Lid geworden op: 26 jan 2009, 09:29
Locatie: Gent
Uitgedeelde bedankjes: 351 keer
Bedankt: 155 keer

mailracer schreef:Maar Mogelijk staat er ook iemand anders aan de band die meer koolzuurgas in de flessen pomp.
Zo werken ze daar echt niet hoor. De instructies voor het brouwsel moeten heel strikt opgevolgd worden. En mocht er iemand continu andere dosis gaan gebruiken zou de kwaliteitscontrole dat ook zien (er worden geregeld staalnames gedaan van de productie die onmiddellijk naar het labo gaan).

Zal wel meer te maken hebben met opslag, transport etc
EDPNET VDSL XS' - Fritzbox 7360v1
johan.devos
Elite Poster
Elite Poster
Berichten: 1267
Lid geworden op: 14 mei 2008, 15:36
Locatie: Bevergem :-)
Uitgedeelde bedankjes: 249 keer
Bedankt: 170 keer

Of misschien een ander design van fles/dop?
Gebruikersavatar
mailracer
Elite Poster
Elite Poster
Berichten: 3872
Lid geworden op: 23 feb 2010, 21:03
Uitgedeelde bedankjes: 217 keer
Bedankt: 315 keer

fredo66 schreef:
mailracer schreef:Maar Mogelijk staat er ook iemand anders aan de band die meer koolzuurgas in de flessen pomp.
Zo werken ze daar echt niet hoor. De instructies voor het brouwsel moeten heel strikt opgevolgd worden. En mocht er iemand continu andere dosis gaan gebruiken zou de kwaliteitscontrole dat ook zien (er worden geregeld staalnames gedaan van de productie die onmiddellijk naar het labo gaan).

Zal wel meer te maken hebben met opslag, transport etc
het hoofdrecept moet hetzelfde blijven, maar van koolzuurgas in dranken kan afgeweken worden zonder veel aan de smaak te doen. Het valt me vaak op dat er niet altijd evenveel bubbels in een frisdrank zitten. Niet dat ik ze tel :oops: , maar ik merk hierop wel verschil. Maar externe factoren spelen een rol over hoe gas ontsnapt uit drank. Mss moeten we Lieven Scheire de vraag stellen waar dat plopgeluid vandaan komt.
Gebruikersavatar
devilkin
Administrator
Administrator
Berichten: 6009
Lid geworden op: 17 mei 2006, 20:10
Uitgedeelde bedankjes: 826 keer
Bedankt: 507 keer
Recent bedankt: 3 keer

Dat opvullen is toch 100% machinaal, dus 't zou me verbazen dat daar plots een machine denkt van "ho, we gaan eens anders doen"...
Telenet All-Internet -- using CV8560E & OPNsense on PCEngines APU2E4
Proximus & Mobile Vikings -- Using OnePlus 8 Pro (ROM: Stock)
Gebruikersavatar
mailracer
Elite Poster
Elite Poster
Berichten: 3872
Lid geworden op: 23 feb 2010, 21:03
Uitgedeelde bedankjes: 217 keer
Bedankt: 315 keer

Machinaal wel, net zoals met de chocomousse. Alleen zit daar ook verschil in hoeveelheid op. Daar kan soms nog een halve centimeter meer in. :troosten:
laroyj
Elite Poster
Elite Poster
Berichten: 2006
Lid geworden op: 19 maa 2011, 08:42
Locatie: TIELT
Uitgedeelde bedankjes: 24 keer
Bedankt: 103 keer

toevallig zelf geen andere wagen gekocht met meer vering, of schokdemper defect... normaal gezien zijn dat vastgestelde concentraties, want mocht er echt teveel koolzuurgas in zitten zouden de klan,ten beginnen klagen over opgeblazen gevoel etc.
iedere fles passeert ook een soort weegschaal/weegbrug, bij de minste afwijking vliegen de flessen eruit, wanneer er echt teveel gas inzit zie je dat ook.. Meestal is de oorzaak dat de consument er niet voorzichtig genoeg is mee omgegaan, snel consumeren na transport, stockage op een ander plaats, licht iopv donker, koud ipv warm etc..
Internet: Orange vast+4G+Telenet Basic + EDPNET SLA VDSL2 (85/20)
Telefonie: VOIP: EDPNET + Weepee + Cheapconnect + Internetcalls
GSM: Orange Arend60
Tablet: Ipad2/Android
TV: Orange Digt tv-Tv Vlaanderen-Canaal Digitaal-Stievie
Netwerk: Giga Orange/Telenet IPV4-Giga EDPNET SLA IPV4/IPV6-Giga FON-netwerk NanobridgeM5
radiometeor.be
barttech
Member
Member
Berichten: 66
Lid geworden op: 17 aug 2013, 09:37
Uitgedeelde bedankjes: 3 keer
Bedankt: 5 keer

Dit geeft volgens mij met verandering van flessen te maken .
Die plop is al langer aanwezig als je die wat vlug open draaid

En dat is gekomen sinds dat ze bezig waren over dat giftig goedje dat in de plastic gevonden hebben dat op lange termijn ens als da te warm werd

Dus ik vermoed da de fles anders is . Is ook zo dat die flessen soepeler zijn dan vroeger
Stroper
Elite Poster
Elite Poster
Berichten: 1892
Lid geworden op: 24 aug 2011, 10:27
Uitgedeelde bedankjes: 95 keer
Bedankt: 155 keer
Recent bedankt: 1 keer

mailracer schreef:Machinaal wel, net zoals met de chocomousse. Alleen zit daar ook verschil in hoeveelheid op. Daar kan soms nog een halve centimeter meer in. :troosten:
Geen ervaring met Cola(machines), wel met een handmatige Sodastream en in als je een nieuwe gasfles steekt dan krijg je hetzelfde fenomeen als de topicstarter nu heeft naderhand ontsnapt de CO2 minder krachtig.
Bij machinale CO2 injectie zal zoiets ook wel meespelen.
Al lijkt het mij statische onwaarschijnlijk dat de topicstarter vroeger altijd batches van een bijna-lege CO2 fles kocht, terwijl ie er nu toevallig altijd koopt na een nieuwe vulling.
MichelJ
Elite Poster
Elite Poster
Berichten: 1078
Lid geworden op: 10 maa 2010, 13:32
Locatie: Kapellen
Uitgedeelde bedankjes: 25 keer
Bedankt: 66 keer
Recent bedankt: 2 keer

Denk dat de druk op een nog niet-geopende fles vermoedelijk afkomstig is van de toevoeging van vloeibare stisktof.
Gebruikersavatar
cptKangaroo
Elite Poster
Elite Poster
Berichten: 3064
Lid geworden op: 18 dec 2004, 14:33
Locatie: 053 Aalst
Uitgedeelde bedankjes: 666 keer
Bedankt: 227 keer
Recent bedankt: 1 keer

Verleden week dacht ik hetzelfde bij flessen Fanta & Sprite maar deze week was het weer 'normaal'. Ik denk wel dat men tegenwoordig veel minder gas gebruikt dan voor de eeuwwisseling want zodra de fles open is, zit er geen bruis meer in (en dat kan toch niet enkel aan de PET flessen liggen). Misschien vond men dat er te veel geboerd werd? Maar ja, vroeger was frisdrank ook verfrissend, nu krijg je er een droge keel van.

btw, weet iemand uit de omgeving soms Aalsterse winkels waar men Roman Cola verkoopt?
Abusimbal
Elite Poster
Elite Poster
Berichten: 1990
Lid geworden op: 30 okt 2004, 13:34
Uitgedeelde bedankjes: 305 keer
Bedankt: 107 keer

Zelfde auto (3 jaar oud), haal ook altijd in de Colruyt, altijd op zelfde plaats bewaard, alles hetzelfde dan vroeger.
Ik denk dat het sinds november is.
Telenet All-Internet (Gigabit optie)
Samsung Galaxy S22 Ultra
Ubiquiti UDM Pro
Synology DS3615xs
Nvidia Shield TV console
Intel NUC 13 Extreme i7 13700K
Microsoft Surface Pro 8
Garmin VivoSmart 5 (activity tracker)
Plaats reactie

Terug naar “Allerlei”