VAA betalen op dienst-GSM??

Onderwerpen die nergens anders thuis horen en toch eerder technisch van aard zijn? Post ze hier!
Plaats reactie
KRL100
Elite Poster
Elite Poster
Berichten: 807
Lid geworden op: 22 sep 2008, 08:21
Locatie: Diksmuide
Uitgedeelde bedankjes: 33 keer
Bedankt: 59 keer

Hello,

Ik ben sinds jaar en dag (ondertussen meer dan 10 jaar) werkzaam voor een externe dienst op het werk, preventie en bescherming. Volksmond: het medisch onderzoek. Ala Mensura, Provikmo, Attentia,...
11 jaar geleden tekende ik mijn contract, en kreeg ik een dienst-GSM en dienst-PC. GSM was enkel voor het werk, PC via VPN ook niet privé bruikbaar.

Nu proberen ze ons (onder het mom van de GDPR en 'veranderde wetten') ineens VAA (Voordeel Alle Aard) aan te rekenen hiervoor. Lees: ze gaan ons (zonder overleg) een dichtgetimmerde smartphone bezorgen, waarbij de werkgever via MDM (MobileIron) volledig toegang heeft tot de smartphone), waarop we zo goed als niks privé kunnen installeren, weliswaar met een belpakket en een pak mobiele data. Er wordt ons wel 12€ per maand van ons loon afgetrokken daarvoor! Voor wat? Voor iets dat ik niet nodig heb?

Vraag: kan men ons dit zomaar door onze strot rammen?? Ik heb naast mijn werk-GSM nl ook mijn privé-GSM, waarop vooral data zit, die ik meest gebruik. Werkgever wil ons data impliceren, maar op het hier inferieure netwerk (Proximus is in Diksmuide echt kak!) en een bundel die mij totaal niet interesseert... Laat staan dat ze controle hebben over wanneer je naar welke site surft, wat je streamt (ik doe nl veel videostreamings), en naar wie je SMS't...

Iemand enige tips om dit te ontwijken??
DJ KaReL de Groot --- www.kareldegroot.be
ddd
Elite Poster
Elite Poster
Berichten: 2382
Lid geworden op: 08 feb 2010, 15:56
Uitgedeelde bedankjes: 359 keer
Bedankt: 165 keer

Lijkt me voer voor de vakbond..?
Bababa
Premium Member
Premium Member
Berichten: 649
Lid geworden op: 28 jul 2014, 19:20
Uitgedeelde bedankjes: 26 keer
Bedankt: 35 keer

Op mijn werk moet HR gewoon een vinkje uitschakelen, dat ik deze gsm niet voor privé gebruik en dan betaal je er geen VAA op.
Orange Love Trio
Orange Flybox
Orange Extra surf card
Gebruikersavatar
cadsite
Elite Poster
Elite Poster
Berichten: 6126
Lid geworden op: 20 jan 2015, 16:10
Locatie: Kortrijk
Uitgedeelde bedankjes: 245 keer
Bedankt: 584 keer
Recent bedankt: 10 keer

Er liep hier een gelijkaardig topic:
https://userbase.be/forum/viewtopic.php ... aa#p740663

Persoonlijk zou ik de gsm en laptop terug geven. Als jij er geen persoonlijk voordeel aan hebt zie ik niet in waarom je akkoord zou gaan met het betalen voor dat onbestaande voordeel.

Wij hebben ook een gelijkaardige discussie gehad. We gingen forfaitaire vergoeding krijgen voor een uithuizige opdracht. Probleem is wel dat dat meestal samen gaat met (onbetaalde, niet te recupereren) overuren en extra kosten onderweg (tol, parking,...) die hoger zijn dat het forfait.
Dus: ofwel terugbetaling van de werkelijke kosten ofwel geen uithuizige opdracht meer.
Duidelijkheid kan soms helpen. :angel:
KRL100
Elite Poster
Elite Poster
Berichten: 807
Lid geworden op: 22 sep 2008, 08:21
Locatie: Diksmuide
Uitgedeelde bedankjes: 33 keer
Bedankt: 59 keer

Ik volg. Temeer interessant gezien ik indertijd een contract heb getekend zonder 'privé-gebruik' van het nr van het werk, en dat nog steeds niet is veranderd...
DJ KaReL de Groot --- www.kareldegroot.be
laroyj
Elite Poster
Elite Poster
Berichten: 2006
Lid geworden op: 19 maa 2011, 08:42
Locatie: TIELT
Uitgedeelde bedankjes: 24 keer
Bedankt: 103 keer

is hier ook al enkele jaren zo hoor, na een controle van de belastingen, maar in het begin was het 6 euro, nu al een tijdje ook 12 euro, echter men heeft er een mouw kunnen aanpassen door dat bedrag tegen te boeken... men gebruikt dezelfde codes en bedragen bij de omschrijving bij de loonprestaties en premies, en onder belastbaar trekt men ze dan weer af, op die manier is het een "0" operatie...

nu gebruikt men 3 codes om het van ons loon af te trekken
1621 mobiele telefoon (toestel) VAA -3 euro
1624 vast of mobiel telefoonabonnement VAA -4 euro
1626 vast of mobiel internet VAA - 5 euro
Internet: Orange vast+4G+Telenet Basic + EDPNET SLA VDSL2 (85/20)
Telefonie: VOIP: EDPNET + Weepee + Cheapconnect + Internetcalls
GSM: Orange Arend60
Tablet: Ipad2/Android
TV: Orange Digt tv-Tv Vlaanderen-Canaal Digitaal-Stievie
Netwerk: Giga Orange/Telenet IPV4-Giga EDPNET SLA IPV4/IPV6-Giga FON-netwerk NanobridgeM5
radiometeor.be
powaq
Elite Poster
Elite Poster
Berichten: 971
Lid geworden op: 16 sep 2008, 11:43
Uitgedeelde bedankjes: 19 keer
Bedankt: 63 keer

laroyj schreef:is hier ook al enkele jaren zo hoor, na een controle van de belastingen, maar in het begin was het 6 euro, nu al een tijdje ook 12 euro, echter men heeft er een mouw kunnen aanpassen door dat bedrag tegen te boeken... men gebruikt dezelfde codes en bedragen bij de omschrijving bij de loonprestaties en premies, en onder belastbaar trekt men ze dan weer af, op die manier is het een "0" operatie...

nu gebruikt men 3 codes om het van ons loon af te trekken
1621 mobiele telefoon (toestel) VAA -3 euro
1624 vast of mobiel telefoonabonnement VAA -4 euro
1626 vast of mobiel internet VAA - 5 euro
Ik denk dat je je loonbrief verkeerd leest. Ze worden eerst bij je brutoloon bijgeteld om RSZ en belasting daar dan op te berekenen. En dan worden ze afgetrokken van je nettoloon dat overblijft. Anders zou je 3+4+5 euro extra uitbetaald worden.
Reginald.S
Starter
Starter
Berichten: 8
Lid geworden op: 17 mei 2018, 17:37

Grote kans dat ze controle hebben gekregen van de arbeidsinspectie...

Wij hebben vier profielen opgezet na het bezoek van de bevoegde overheidsdiensten
Telefoon Enkel bereikbaar en werkgerelateerd bellen (verklaring op eer) - 0 euro VAA
Telefoon zonder data, prive gebruik toegelaten - 7 euro VAA
Telefoon met data, prive gebruik toegelaten - 12 euro VAA
BYOD met data, prive gebruik toegelaten - 9 euro VAA

Voor gebruikers die mobile data nodig hebben voor hun werk en onder 0 euro VAA willen vallen hebben we mifi’s met data voorzien, deze vallen niet onder de VAA gezien ze enkel connecteren met bedrijfsnetwerk en privé gebruik dus niet mogelijk is.

Administratieve vereenvoudiging is het alvast niet geworden!
Ik dacht thans dat we daar een staatssecretaris voor hadden?!
seppe
Pro Member
Pro Member
Berichten: 272
Lid geworden op: 21 okt 2005, 19:45
Uitgedeelde bedankjes: 2 keer
Bedankt: 12 keer

ik zeg altijd; kloot je werkvolk en ze kloten de baas minstens 3 keer zo hard terug....
Ik weet niet of je overuren doet; hier en daar een kwartierke extra erbij zetten(4x15min=1uur extra betaald) en zo heb je je die vaa 'terug verdient'... :)
Het zal ze geld kosten ipv opbrengen
Reginald.S
Starter
Starter
Berichten: 8
Lid geworden op: 17 mei 2018, 17:37

Zoals vermeld, bij ons was het absoluut niet de keuze van de werkgever.
De overheid had geld geroken...
driesp
Plus Member
Plus Member
Berichten: 191
Lid geworden op: 17 jan 2014, 17:11
Uitgedeelde bedankjes: 10 keer
Bedankt: 12 keer

Ik dacht dat het mogelijk was om de VAA GSM, te laten vallen,
op voorwaarde dat je kan aantonen, dat die GSM 100% werkgerelateerd wordt gebruikt.
En dat is in dit geval toch zo?

VAA is een belasting dat je betaalt omdat het een voordeel privé is? Niet?
Mag je uiteraard geen enkele SMS sturen, telefoon plegen, of website bezoeken privématig.
Of ben ik mis?
Gebruikersavatar
Goztow
Administrator
Administrator
Berichten: 14441
Lid geworden op: 14 nov 2006, 16:21
Locatie: Brussel
Uitgedeelde bedankjes: 1600 keer
Bedankt: 1194 keer
Recent bedankt: 3 keer

Driesp, je hebt gelijk denk ik. Zeker als je kan aantonen dat je daarnaast ook een privé-GSM hebt.
Gebruikersavatar
Ofloo
Elite Poster
Elite Poster
Berichten: 5271
Lid geworden op: 04 okt 2004, 07:36
Locatie: BALEN
Uitgedeelde bedankjes: 57 keer
Bedankt: 92 keer

Ik heb identiek hetzelfde probleem gehad, storingstelefoon voor firma en dan heb ik en papier ondertekent dat ik hier geen gebruik van maak, omdat ik tenslotte mijn eigen gsm had met het nummer 'blah' en dan bleek dat voldoende te zijn om dit niet meer te moeten betalen.
Plaats reactie

Terug naar “Allerlei”