bureau afkoelen met air cooler of ventilator bij warme dagen

Onderwerpen die nergens anders thuis horen en toch eerder technisch van aard zijn? Post ze hier!
Plaats reactie
AfAX
Premium Member
Premium Member
Berichten: 491
Lid geworden op: 01 dec 2011, 20:01
Uitgedeelde bedankjes: 30 keer
Bedankt: 29 keer

De bureau is steeds een warme plek geweest bij warme dagen. Maar nu er een hoge grafische kaart in de PC zit was het een echte sauna tijdens het gamen een weekje geleden toen we wat warmere dagen hadden.
Er staat reeds een thread betreffende airco op dit forum, maar mobiele of vaste airco is geen optie bij mij.

Ik had dus gedacht aan een air cooler, maar de meeste ervaringen dat ik daaromtrent tegen kom zijn terleurstellend.
Langs de andere kant zijn de meesten vol lof over een simpele ventilator met bevroren plastiekflessen water ervoor.
Hetgeen onmiddellijk bij me opkomt, is dat een air cooler toch ook gewoon lucht blaast over water waar je vervroren ijspanelen inlegt, waarom werkt dit dan niet? Of zijn die ventilator met ijsflessen fabeltjes?

Iemand ervaring met de ventilator+ijsflessen combo en/of de air cooler?
Gebruikersavatar
THRene
Plus Member
Plus Member
Berichten: 209
Lid geworden op: 25 jun 2010, 00:09
Locatie: Antwerpen
Uitgedeelde bedankjes: 55 keer
Bedankt: 7 keer

Koude bestaat niet. Alles boven de -273°C is warmte.

Bij de meeste airco's is er een probleem dat de warmte die opgenomen wordt uit de kamer ergens (onmiddellijk) terug weg moet. Zeker bij monoblokken wordt die dan nogal eens slordig 'weggeblazen'. Een goed geplaatste en geluidsarme buitenunit is hier zeker een oplossing maar niet goedkoop. Bij een airco mogen er ook geen ramen openstaan want dan is het dweilen met de kraan open.

Die flessen hebben als grote voordeel dat de warmte op voorhand is weggenomen en er dus ruimte is om er andere warmte in op te slaan.

Ik gebruik bewust het woord 'warmte' herhaaldelijk.
ddd
Elite Poster
Elite Poster
Berichten: 2382
Lid geworden op: 08 feb 2010, 15:56
Uitgedeelde bedankjes: 359 keer
Bedankt: 165 keer

Als je de bevroren fles(sen) aan de warme uitgang van uw pc zet, heb je zelfs geen ventilator nodig (= minder warmte). :-D
boran_blok
Elite Poster
Elite Poster
Berichten: 1021
Lid geworden op: 09 maa 2011, 16:04
Uitgedeelde bedankjes: 16 keer
Bedankt: 81 keer

vergeet niet dat je met de condens ergens naar toe moet. Warme lucht koud maken is zoals een handdoek uitwringen.
Gebruikersavatar
heist_175
Moderator
Moderator
Berichten: 14848
Lid geworden op: 07 okt 2010, 09:35
Locatie: Kempen
Uitgedeelde bedankjes: 484 keer
Bedankt: 1043 keer
Recent bedankt: 7 keer

Een airco is eigenlijk sowieso dweilen met de kraan open.
Waarom is uw bureauruimte zo warm, probeer daar iets aan te doen?

Ik heb het hier al meermaals gezegd: wij hebben een zuidgerichte living met meer raam dan muur. Potentieel dus een bron van hitte in de zomer, maar ook bron van aangename "zonnewarmte" in de winter.
Wij laten onze muren begroeien met druivelaar (zuiden) en wingerd (oost en west).
winter -> geen begroeiing, dus maximale zon en warmte
zomer -> wel begroeiing, met bladeren die minstens 20cm van de muur "hangen", een ideaal isolatiescherm tegen zon en hitte

Om toch op uw vraag te antwoorden:
Uw diepvriezer heeft de warmte al uit de flessen water getrokken, dus de ruimte waar de diepvriezer staat is lichtjes opgewarmd, om in uw bureau de temperatuur te doen dalen.
Een andere mogelijkheid is om een ventilator vol te hangen met spiraalvormige koperen buis waar je koud water door laat lopen. Liefst in een gesloten circuit, eventueel met ijsblokken in het water. Dat heb ik jaren geleden gebruikt als ik studeerde in Leuven en dat werkt echt goed.
ITnetadmin
userbase crew
userbase crew
Berichten: 8965
Lid geworden op: 28 jan 2012, 18:22
Uitgedeelde bedankjes: 199 keer
Bedankt: 689 keer
Recent bedankt: 2 keer

Coolen met ijsblokken is eigenlijk geen goed idee.
Je maakt de ruimte nl vochtig, en vochtige lucht voelt nog warmer aan dan droge lucht (aircos ontvochtigen dan ook de lucht en dat maakt al snel 5 graden verschil qua gevoelstemperatuur).
Eenmaal je ijs op is en de ruimte terug opwarmt voelt ze dus al snel veel warmer aan.
AfAX
Premium Member
Premium Member
Berichten: 491
Lid geworden op: 01 dec 2011, 20:01
Uitgedeelde bedankjes: 30 keer
Bedankt: 29 keer

heist_175 schreef:Een airco is eigenlijk sowieso dweilen met de kraan open.
Waarom is uw bureauruimte zo warm, probeer daar iets aan te doen?
Onze airco in de living levert anders goed werk, de t° komt er nooit boven de 26° en met de airco koelen we af tot onder de 24°, maar zoals ik aangaf is airco geen optie voor ons in de bureau vandaar ook de vraag over ventilator of air cooler.
En de bureau wordt zo warm door de hitte die de PC afgeeft. Daar kan ik idd iets aan doen: niet opzetten. Maar ik zoek liever een andere oplossing ;-)
ddd
Elite Poster
Elite Poster
Berichten: 2382
Lid geworden op: 08 feb 2010, 15:56
Uitgedeelde bedankjes: 359 keer
Bedankt: 165 keer

Ook als het ijs in gesloten flessen zit?
remus
Pro Member
Pro Member
Berichten: 309
Lid geworden op: 28 dec 2009, 15:05
Uitgedeelde bedankjes: 26 keer
Bedankt: 15 keer

kan je aan de buitenkant van je raam van je bureau geen screen of andere zonwering plaatsen?
lanadekat
Elite Poster
Elite Poster
Berichten: 918
Lid geworden op: 23 aug 2013, 21:17
Uitgedeelde bedankjes: 45 keer
Bedankt: 83 keer

In principe kan je de computer altijd op een andere plek zetten. (Thunderbolt 3 dock) Of kan je via watercooling de warmte naar een andere plek brengen. Kijk maar eens naar Linustechtips voor inspiratie. Linus van LTT heeft gewoon een kleine ruimte naast/achter zijn burearuimte met ventilator naar buiten. De warmte komt nooit binnen bij de bureauruimte.

Nu lijkt mij dit niet de simpelste oplossing maar je pakt het probleem zo wel bij de oorzaak aan.
Gebruikersavatar
mailracer
Elite Poster
Elite Poster
Berichten: 3872
Lid geworden op: 23 feb 2010, 21:03
Uitgedeelde bedankjes: 217 keer
Bedankt: 315 keer

AfAX schreef: Hetgeen onmiddellijk bij me opkomt, is dat een air cooler toch ook gewoon lucht blaast over water waar je vervroren ijspanelen inlegt, waarom werkt dit dan niet? Of zijn die ventilator met ijsflessen fabeltjes?
Natuurlijk zijn het fabeltjes. De bedoeling is dat de warme lucht met een zo groot mogelijk koud opervlakte in contact komt om te kunnen afkoelen. Met een simpele waterfles heb je dus geen voldoende groot opervlakte. Een klimaatgroep werkt ook op freon-gas dat ervoor zorgt dat de koude temperatuur die de lucht afkoelt tot ver onder het vriespunt kan liggen. De enige oplossing die je hebt is verduisteren of de warmte van je pc afvoeren met waterkoeling naar een andere ruimte.
Jack Daniels
Elite Poster
Elite Poster
Berichten: 7916
Lid geworden op: 06 jul 2008, 13:51
Locatie: Dendermonde
Uitgedeelde bedankjes: 376 keer
Bedankt: 734 keer
Recent bedankt: 1 keer

Bouw uw eigen airco:

En zo zijn er nog veel filmpjes
MacMini M1 - Vu+ Zero - Fritz!Box 7590 AX + OVH VoIP
12x Sunpower 318W zonnepanelen
14x Sunpower 425W zonnepanelen
Huawei Luna2000 batterij 10kW
ITnetadmin
userbase crew
userbase crew
Berichten: 8965
Lid geworden op: 28 jan 2012, 18:22
Uitgedeelde bedankjes: 199 keer
Bedankt: 689 keer
Recent bedankt: 2 keer

Een airco gaat idd niet alleen de lucht afkoelen, maar ook ontvochtigen voor een koelere gevoelstemperatuur.
Van die ijsblazers werken even goed als van die nevelsystemen op festivals; dat is goed voor effe, en dan neemt de vochtige omgevingslucht een veel hogere gevoelstemperatuur aan en ben je eigenlijk nog slechter af achteraf.

Als aircos al decennia de lucht ontvochtigen, dan is er wss een fundamentele fout in koelingsoplossingen die de lucht bevochtigen, zou ik persoonlijk denken.
Onderschat dat gevoelseffect niet; het loopt makkelijk op tot 5 graden en dat maakt al snel het verschil tussen een aangename en een verstikkende warmte, zeker in de slaapkamer.

Je kan mogelijks het ijs in een fles laten, maar dan ga je heel wss weinig exposure oppervlakte en dus weinig heat exchange krijgen.
Gebruikersavatar
heist_175
Moderator
Moderator
Berichten: 14848
Lid geworden op: 07 okt 2010, 09:35
Locatie: Kempen
Uitgedeelde bedankjes: 484 keer
Bedankt: 1043 keer
Recent bedankt: 7 keer

Je moet die blok ijs wel in een fles steken hé, dan is de stijging van de absolute luchtvochtigheid bijna 0.
Als je met een (gesloten) circuit in een koperen buis en met ijsblokjes in water werkt, ga je een hogere efficiëntie (want beter warmtewisselaar) realiseren.

Van de relatieve luchtvochtigheid zou ik me niet meteen zorgen maken, met zo'n ijsflessen constructie ga je de temperatuur niet plots 20° doen zakken hé :)
ITnetadmin
userbase crew
userbase crew
Berichten: 8965
Lid geworden op: 28 jan 2012, 18:22
Uitgedeelde bedankjes: 199 keer
Bedankt: 689 keer
Recent bedankt: 2 keer

Maar met een airco dus ook niet.
Mijn airco (zo'n rijdend blokmodel) is belange niet efficient genoeg om de kamer 10 graden te doen dalen, maar als hij er 5 graden vanaf doet en de gevoelstemperatuur daalt nog ns zo'n 5 graden, dan is het wel in orde om in te leven uiteraard.
Elke graad telt he.
Gebruikersavatar
Goztow
Administrator
Administrator
Berichten: 14441
Lid geworden op: 14 nov 2006, 16:21
Locatie: Brussel
Uitgedeelde bedankjes: 1600 keer
Bedankt: 1194 keer
Recent bedankt: 6 keer

Ik zou ook de warmtebron proberen te verzetten naar de kamer ernaast, enkele graatjes in de muur voor kabels en opgelost. Of via steam kan je tegenwoordig toch ook streamen om te gamen?
ubremoved_539
Deel van't meubilair
Deel van't meubilair
Berichten: 29849
Lid geworden op: 28 okt 2003, 09:17
Uitgedeelde bedankjes: 434 keer
Bedankt: 1972 keer

heist_175 schreef:Je moet die blok ijs wel in een fles steken hé, dan is de stijging van de absolute luchtvochtigheid bijna 0.
De luchtvochtigheid komt niet van het blok ijs in de fles... maar wel van de condensatie op de fles (van je warme lucht dus).
ddd
Elite Poster
Elite Poster
Berichten: 2382
Lid geworden op: 08 feb 2010, 15:56
Uitgedeelde bedankjes: 359 keer
Bedankt: 165 keer

Dat is toch vocht dat eerst in de lucht zat?
Gebruikersavatar
heist_175
Moderator
Moderator
Berichten: 14848
Lid geworden op: 07 okt 2010, 09:35
Locatie: Kempen
Uitgedeelde bedankjes: 484 keer
Bedankt: 1043 keer
Recent bedankt: 7 keer

r2504 schreef:
heist_175 schreef:Je moet die blok ijs wel in een fles steken hé, dan is de stijging van de absolute luchtvochtigheid bijna 0.
De luchtvochtigheid komt niet van het blok ijs in de fles... maar wel van de condensatie op de fles (van je warme lucht dus).
Vandaar dat ik het ook over de absolute luchtvochtigheid had (het aantal liter water per kuub lucht).
Of dat water dan in de lucht "hangt" of op de fles condenseert, maakt niet uit.

Bij gelijkblijven absolute vochtigheid zal de relatieve luchtvochtigheid stijgen bij een dalende temperatuur.
Maar met zo'n doe-het-zelf airco ga je de temperatuur niet van 26° naar 12° brengen, dus ga je die stijging in relatieve luchtvochtigheid amper voelen.
ITnetadmin
userbase crew
userbase crew
Berichten: 8965
Lid geworden op: 28 jan 2012, 18:22
Uitgedeelde bedankjes: 199 keer
Bedankt: 689 keer
Recent bedankt: 2 keer

Als je flessen gebruikt die je afsluit ga je die stijging niet voelen (die is er idd ook niet echt in absolute waarde want de condens is vochtigheid die er al was), maar het verschil tussen die stijging en de respectievelijke daling van een echte airco gaat wel zeer voelbaar zijn.
Als je geen flessen gebruikt en het ijs gewoon open en bloot laat verdampen ben je volgens mij zeker wel slechter af.

Ik blijf erbij dat een airco kopen nog altijd de beste oplossing is.
bruma
Elite Poster
Elite Poster
Berichten: 1800
Lid geworden op: 06 jan 2014, 13:45
Uitgedeelde bedankjes: 46 keer
Bedankt: 89 keer
Recent bedankt: 1 keer

Ik heb alle mogelijkheden geprobeerd en altijd met mijn kop tegen de muur gelopen: de verdamper waar je ook een koelelement in kon plaatsen of ijsblokjes. Na een half uur was t al uit met de pret. Ook met flessen gewerkt en een ventilator, de diepvries kon niet snel genoeg flessen bevriezen en wat een geknoei om toch niet een kou gevoel te hebben. De mobiele airco die meer lawaai maakt dan dat hij koelt (monoblok). Van een collega gehoord dat een mobiele split ook zorgt voor veel lawaai. En uiteindelijk een WP gekocht om hoofdzakelijk het huis te verwarmen waar en wanneer nodig te ontvochten en als dat niet lukt te koelen tot 24 of 25 graden, niet lager.
Gebruikersavatar
iceke
Elite Poster
Elite Poster
Berichten: 6783
Lid geworden op: 11 jun 2010, 12:58
Uitgedeelde bedankjes: 225 keer
Bedankt: 613 keer
Recent bedankt: 2 keer

Mijn ouders zouden zeggen,... 't is goe weer, pakt u nen bak bier, nen zonnebril & een voetbaddeke en zet u buiten onozelaar. ;-)
SyncBE
Starter Plus
Starter Plus
Berichten: 45
Lid geworden op: 04 jan 2018, 09:20
Uitgedeelde bedankjes: 3 keer
Bedankt: 2 keer

Ik weet niet waar de zon zit bij jou, maar hier had ik ook een warme bureau omdat de zon er in middag op zat te schijnen.
Wat ik gedaan heb is een speciale raamfolie voor de zon tegen het raam geplakt, en scheelde toch een dikke 5 graden.
Voor de rest had ik gewoon een waaier staan, want heb zelf zo aircooler en dat werkt enkel goed als je raam open zet en de aircooler ervoor zet.
Maar verwacht er geen wonderen van, is vooral goed als het binnen enorm droog is.

Moet maar eens op Youtube kijken hoe het echt in zijn werk zit, meeste denken ijsblokken erin en hop dat koelt.

https://www.gamma.be/nl/assortiment/dc- ... /p/B429681

Andere tip is dikke gordijnen voor het raam, dat houd de zon ook buiten en de warmte.
Als de zon onder is, raam open, ventilator voor het raam en naar binnen laten blazen en andere kant een raam open zetten.
Gaat het echt serieus afkoelen.

Nu pc kan wel wat hitte aan eigenlijk, maar heb je goede airflow in je case ? Kan ook al veel doen eigenlijk, en anders kijken voor watercooling.
axs
Moderator
Moderator
Berichten: 2630
Lid geworden op: 18 dec 2010, 11:56
Uitgedeelde bedankjes: 445 keer
Bedankt: 221 keer

Zon dien je buiten te houden van de buitenkant.
Alle oplossingen langs ‘binnen’ (gordijnen, folies,...) zijn niet afdoende.
Gebruikersavatar
mailracer
Elite Poster
Elite Poster
Berichten: 3872
Lid geworden op: 23 feb 2010, 21:03
Uitgedeelde bedankjes: 217 keer
Bedankt: 315 keer

Klopt wat je zegt, maar de ts zijn computer verstookt vele watts aan elektriciteit zodat de kamer snel opwarmt tijdens het gamen. Ik merk bij ons een verbruik van 300 watt tijdens gamen met een oude i7 en 1060 GTX.
ddd
Elite Poster
Elite Poster
Berichten: 2382
Lid geworden op: 08 feb 2010, 15:56
Uitgedeelde bedankjes: 359 keer
Bedankt: 165 keer

Ik heb toch ook op 1 plaats hetzelfde probleem als TS.

Zolderkamerke, met rolluik (dus zon perfect buiten te houden).
Maar als je daar met 2 zit te xboxen (een 360) en een 40" TV, is de temperatuur na een uurke al aardig gestegen.
Ik denk dat zijn PC nog heel wat meer warmte produceert...
Gebruikersavatar
devilkin
Administrator
Administrator
Berichten: 5998
Lid geworden op: 17 mei 2006, 20:10
Uitgedeelde bedankjes: 826 keer
Bedankt: 506 keer
Recent bedankt: 2 keer

Telenet All-Internet -- using CV8560E & OPNsense on PCEngines APU2E4
Proximus & Mobile Vikings -- Using OnePlus 8 Pro (ROM: Stock)
Gebruikersavatar
krisken
userbase crew
userbase crew
Berichten: 19763
Lid geworden op: 07 nov 2006, 12:11
Twitter: kriskenbe
Locatie: Massemen - 91WET0
Uitgedeelde bedankjes: 1857 keer
Bedankt: 1035 keer

Vergeet ook niet de warmte die het menselijk lichaam afgeeft! In rust geef je 100 Watt aan warmte af. Tijdens sporten kan dat gaan tot 500 Watt en meer! Als je daar op die zolderkamer met 2 personen zit en een "heftig" spelletje xboxen, dan mag je eigenlijk al minimaal 200 tot 300 Watt erbij tellen qua warmte.

Jammere aan die Dyson dingen is het het echt wel duur is...

Internet = Orange 150/15Mbps + WirelessBelgië
Telefonie = EDPnet + OVH
GSM = Orange Go Extreme SE + Scarlet Red
TV = TVV App + Netflix + Disney+ + Streamz
Netwerk = Mikrotik + Ubiquiti
ITnetadmin
userbase crew
userbase crew
Berichten: 8965
Lid geworden op: 28 jan 2012, 18:22
Uitgedeelde bedankjes: 199 keer
Bedankt: 689 keer
Recent bedankt: 2 keer

Volgens mij koelen die Dysons niks af, maar blazen die gewoon lucht rond.
Ik blijf bij "airco is het beste".
Gebruikersavatar
cptKangaroo
Elite Poster
Elite Poster
Berichten: 3057
Lid geworden op: 18 dec 2004, 14:33
Locatie: 053 Aalst
Uitgedeelde bedankjes: 666 keer
Bedankt: 227 keer
Recent bedankt: 2 keer

Als de ruimte een vals plafond heeft en er genoeg ruimte bovenzit, kan je overwegen om het plafond weg te doen. Warme lucht stijgt en vooral je hoofd is gevoelig dus een meterke extra kan verschil maken (alsook de extra luchtcirculatie en volume).
Gebruikersavatar
devilkin
Administrator
Administrator
Berichten: 5998
Lid geworden op: 17 mei 2006, 20:10
Uitgedeelde bedankjes: 826 keer
Bedankt: 506 keer
Recent bedankt: 2 keer

ITnetadmin schreef:Volgens mij koelen die Dysons niks af, maar blazen die gewoon lucht rond.
Ik blijf bij "airco is het beste".
De hitte voorkomen lijkt me nog beter :)

Folie op de ramen voorzien, welke de infrarood stralen terugketst?
Telenet All-Internet -- using CV8560E & OPNsense on PCEngines APU2E4
Proximus & Mobile Vikings -- Using OnePlus 8 Pro (ROM: Stock)
ubremoved_22196
Elite Poster
Elite Poster
Berichten: 3131
Lid geworden op: 18 apr 2013, 09:41
Locatie: Leuven
Uitgedeelde bedankjes: 351 keer
Bedankt: 222 keer

Vooral goede raamfolie nemen. Dit scheelt inderdaad makkelijk 5 graden. Helaas, de raamfolie die ik online kocht, heeft 1 jaar gewerkt, daarna kwamen er broebelen op, de lichtblauwe kleur was weg en daar was de warmte weer.

Iemand een idee waar online WEL goede raamfolie te vinden is? (en betaalbaar)

Verder kan ik aanraden ofwel te gamen in de late uurtjes, ofwel in de vroege uurtjes. Ik speel in de zomer al lang niet meer als het buiten warm is... PC kamer staat onder een schuin dak en in de zomer zelfs met buitenzonnewering is het na een uurtje of 2 gamen ook veel te warm. In de winter is dat wel prettig natuurlijk. :)
toxictooms
Member
Member
Berichten: 67
Lid geworden op: 28 aug 2017, 12:52
Uitgedeelde bedankjes: 5 keer
Bedankt: 9 keer
Recent bedankt: 3 keer

beste, een aantal jaren geleden hebben wij hier een renson "fixscreen" laten plaatsen.
Daar zijn wij heel tevreden over
bruma
Elite Poster
Elite Poster
Berichten: 1800
Lid geworden op: 06 jan 2014, 13:45
Uitgedeelde bedankjes: 46 keer
Bedankt: 89 keer
Recent bedankt: 1 keer

We zijn aan het afwijken: een op zich warm lokaal, misschien zelfs lage energie woning met een toestel welke veel warmte uitstraalt (gamepc).
Ik denk niet dat hulpmiddelen is creens en folies veel zullen helpen.
ubremoved_22196
Elite Poster
Elite Poster
Berichten: 3131
Lid geworden op: 18 apr 2013, 09:41
Locatie: Leuven
Uitgedeelde bedankjes: 351 keer
Bedankt: 222 keer

Waarom niet? Vermits de originele post is: het is er steeds warm bij WARME dagen. Dan is het zaak om de warmte op voorhand al buiten te houden wat resulteert in een koelere kamer. Lijkt mij behoorlijk logisch. :)

Ik heb thuis ook al vanalles geprobeerd in de game kamer en slaapkamer, ook de ventilator met ijsblokken, de ventilator met bevroren flessen ijs, etc etc maar geen enkele werkt echt afdoende of lang genoeg. Als deze onvoldoende werken zijn tips om de warmte buiten te houden op zich niet verkeerd. Ik wil hiervoor ook gerust een nieuw topic openen maar of het nuttig is?
AfAX
Premium Member
Premium Member
Berichten: 491
Lid geworden op: 01 dec 2011, 20:01
Uitgedeelde bedankjes: 30 keer
Bedankt: 29 keer

bruma schreef:We zijn aan het afwijken: een op zich warm lokaal, misschien zelfs lage energie woning met een toestel welke veel warmte uitstraalt (gamepc).
Ik denk niet dat hulpmiddelen is creens en folies veel zullen helpen.
Inderdaad, de buitenafrolders van de ramen (grote) zijn steeds naar beneden als het volle zon is (buiten de onderste kiertjes om wat licht binnen te krijgen. De warmte komt wel degelijk van de PC. en hoe zwaarder de processor en grafische kaart: hoe meer warmte. De deur open zetten naar de inkomhall helpt ook niet vermits de houten deur met lichttrekkers ernaast eveneens een warmtbron is bij heel zonnig weer.

Maar intss toch begrepen dat in mijn geval zowel ventilator als air cooler geen oplossing is, in tegendeel. Bedankt voor alle reacties.
ubremoved_22196
Elite Poster
Elite Poster
Berichten: 3131
Lid geworden op: 18 apr 2013, 09:41
Locatie: Leuven
Uitgedeelde bedankjes: 351 keer
Bedankt: 222 keer

Staat de pc dan de ganse dag op? Vermits je in je eerste post toch schrijft dat het bureau altijd al warm geweest is op warme dagen...
bruma
Elite Poster
Elite Poster
Berichten: 1800
Lid geworden op: 06 jan 2014, 13:45
Uitgedeelde bedankjes: 46 keer
Bedankt: 89 keer
Recent bedankt: 1 keer

Het enige waar ik nu kan denken heeft te maken met de constructie die ik gemaakt heb voor de mobiele airco (monoblok).

Ik had een plaats (betonbekisting) op maat welke ik in de gleuven van de rolluiken kon schuiven. In die plaat was een rond gat waarin de dikke afvoer lichtbuis van die airco paste. Zo werd er warme lucht naar buiten geblazen en met de rolluiken dicht was t nog donker in de kamer nadat boven en onderaan die plaat een rubberen tochtkleefband werd bevestigd.
Enkel 1 raam moest openstaan zodat het vliegenraam voor het gesloten raam kon schuiven.

Indien je dezelfde constructie zou gebruiken maar met de buizentechniek van de condenserende ketel (dubbelwandig en met het buitenrooster met in het midden de verlengde buis) en in die buitenbuis een in-buis ventilator. Het geheel sluit je aan op een grote 'doos' waarin je PC staat.
Je zuigt koude lucht van buis en blaast die in de 'doos'. Met de overdruk wordt de warme lucht door het andere gedeelte van de buis naar buiten geblazen.

Je zou ook 2 afzonderlijke buizen kunnen gebruiken maar je moet zorgen dat je warme lucht niet opnieuw aanzuigt.
Gebruikersavatar
devilkin
Administrator
Administrator
Berichten: 5998
Lid geworden op: 17 mei 2006, 20:10
Uitgedeelde bedankjes: 826 keer
Bedankt: 506 keer
Recent bedankt: 2 keer

Als je pc met waterkoeling werkt: de radiator buiten hangen? :p :lol:
Telenet All-Internet -- using CV8560E & OPNsense on PCEngines APU2E4
Proximus & Mobile Vikings -- Using OnePlus 8 Pro (ROM: Stock)
AfAX
Premium Member
Premium Member
Berichten: 491
Lid geworden op: 01 dec 2011, 20:01
Uitgedeelde bedankjes: 30 keer
Bedankt: 29 keer

Slafes schreef:Staat de pc dan de ganse dag op? Vermits je in je eerste post toch schrijft dat het bureau altijd al warm geweest is op warme dagen...
De PC staat enkel op als ik 'game'.

Nu heb ik voor mij intussen een bevredigende oplossing gevonden.

Ik had er nog niet bijgezegd dat ik de laatste tijd met een Oculus Rift zit te VR-en. In de maand mei was het dus echt zweten vanaf dat ik 10 minuten speelde. Soaking wet was die headset na een uurtje.
Nu heb ik toch maar een torenventilator (geen gewone ventilator dus, maar van die hoge cilinders) gekocht en die richt ik fixed op mij zonder de rondzwaaifunctie. Als het warm is gewoon op slaapstand, en met de huidige temperaturen op stand 2 of 3 (van de 5 standen).
Ik zweet nu niet meer dan anders.

Heb gisterennamiddag bvb 3 uur ge-VRd (veel te warm om buiten te komen ;-) ): de bureau wordt niet minder warm dan anders natuurlijk: de GTX1060 op de i7 draaien op volle toeren in VR. Maar door de luchtstroming zal het zweet wss geen kans hebben om op het lichaam te blijven.
Ik kan de torenventilatoren aan iedereen in mijn situatie aanraden. Dit impliceer wel dus dat je mijn bureau niet kan vergelijken met een zolderkamertje onder dak waar het mss 10° of meer warmer is, hiermee heb ik geen ervaring.
Plaats reactie

Terug naar “Allerlei”