Met de trein altijd beetje reizen...

Onderwerpen die nergens anders thuis horen en toch eerder technisch van aard zijn? Post ze hier!
Plaats reactie
Gebruikersavatar
petrol242
Elite Poster
Elite Poster
Berichten: 4368
Lid geworden op: 17 sep 2012, 12:07
Uitgedeelde bedankjes: 85 keer
Bedankt: 260 keer

Het is al lang geen onderscheid meer tussen fiets en auto gebruik, zoals wij oude rotjes gewoon zijn.
Nu, 5000 euro is voor mij wel de max om eventueel uit te geven, al dan niet met leasing, aan een trapding.

Ik heb tot 5 jaar terug met een gewone elektrische fiets naar het werk gereden. Het betrof een Koga Myata extender, thans de E-extender, bouwjaar 2009.
Heel leuk, tot die 28 km/uur eraan kwam en dan was het gedaan met de lol.

Uiteindelijk ben ik terug naar mijn cross hybride overgestapt, waar ik sneller en fysieker mijn bestemming mee haal. Toegegeven, ik doe het niet elke dag. Ongeveer 1/3 doe ik met de fiets en 2/3 carpool. Totale afstand met de fiets : 25 km enkel dus. Afstand met de auto enkel 30 km. Ik rij dus zelf ongeveer 1/3 van de totale maandelijkse verplaatsing met de auto.
duizend
Elite Poster
Elite Poster
Berichten: 2970
Lid geworden op: 23 apr 2008, 20:36
Uitgedeelde bedankjes: 165 keer
Bedankt: 266 keer
Recent bedankt: 1 keer

Gray schreef:Iemand zijn elektrische fiets al gestolen?
Dat is eigenlijk de hoofdreden dat ik nog geen heb.
In zo een dure stromer zit een GPS en GSM data module.
Je kan de fiets tracken via de smartphone app en de motor locken zodat er niet mee te rijden valt.
Data module werkt wereldwijd en kan je er niet uit halen zonder de fiets compleet useless te maken ...
ubremoved_539
Deel van't meubilair
Deel van't meubilair
Berichten: 29849
Lid geworden op: 28 okt 2003, 09:17
Uitgedeelde bedankjes: 434 keer
Bedankt: 1972 keer

JamesEarlGray schreef:Jaja, de Stromer ST1 kost rond de €3k à €4k en heeft al een bereik van 40 tot 120km afhankelijk van hoe zwaar de assistentie staat ingesteld en hoeveel tegenwind er is.
Als ik de commentaar lees op https://www.egear.be/stromer-st1-test/ dan heeft de persoon niet echt veel marge meer na amper 30 km ?
MichelJ
Elite Poster
Elite Poster
Berichten: 1078
Lid geworden op: 10 maa 2010, 13:32
Locatie: Kapellen
Uitgedeelde bedankjes: 25 keer
Bedankt: 66 keer
Recent bedankt: 2 keer

Ondertussen 'oud' model. :)

Of je veel marge hebt hangt van tal van factoren af : buitentemperatuur, tegenwind, ondersteuningsniveau, batterijcapaciteit en uiteraard de snelheid.

Stromer eigenaars of liefhebbers kunnen dan ook eens hier kijken : http://www.stromerforum.nl/
ubremoved_983
Elite Poster
Elite Poster
Berichten: 3868
Lid geworden op: 20 maa 2004, 20:10
Uitgedeelde bedankjes: 84 keer
Bedankt: 46 keer

Gray schreef:Iemand zijn elektrische fiets al gestolen?
Dat is eigenlijk de hoofdreden dat ik nog geen heb.
Ik heb een full omnium met diefstalverzekering op mijn Larry vs Harry eBullitt
Gebruikersavatar
krisken
userbase crew
userbase crew
Berichten: 19763
Lid geworden op: 07 nov 2006, 12:11
Twitter: kriskenbe
Locatie: Massemen - 91WET0
Uitgedeelde bedankjes: 1857 keer
Bedankt: 1035 keer

r2504 schreef:
JamesEarlGray schreef:Jaja, de Stromer ST1 kost rond de €3k à €4k en heeft al een bereik van 40 tot 120km afhankelijk van hoe zwaar de assistentie staat ingesteld en hoeveel tegenwind er is.
Als ik de commentaar lees op https://www.egear.be/stromer-st1-test/ dan heeft de persoon niet echt veel marge meer na amper 30 km ?
Met een afstand van 15km enkele rit (ongeveer) is dit voor mij dus geen optie. Ik kan niet opladen op het werk, dus moet nog met diezelfde batterijlading naar huis ook geraken.

Internet = Orange 150/15Mbps + WirelessBelgië
Telefonie = EDPnet + OVH
GSM = Orange Go Extreme SE + Scarlet Red
TV = TVV App + Netflix + Disney+ + Streamz
Netwerk = Mikrotik + Ubiquiti
Gebruikersavatar
JamesEarlGray
Elite Poster
Elite Poster
Berichten: 1322
Lid geworden op: 24 aug 2017, 13:04
Uitgedeelde bedankjes: 77 keer
Bedankt: 135 keer

krisken schreef:Met een afstand van 15km enkele rit (ongeveer) is dit voor mij dus geen optie. Ik kan niet opladen op het werk, dus moet nog met diezelfde batterijlading naar huis ook geraken.
De ST1 kan heus wel verder dan 30km, ik ken iemand die daarmee net geen 90km (heen en terug) kon doen aan 45km/u, want te veel kans op een lege batterij indien het weer niet mee zat qua windsnelheid en -richting.

Soit, zoals gezegd hangt veel af van de omstandigheden, maar twee keer 15 kilometer lijkt mij echt binnen de zekerheidsmarge van de ST1 te liggen, zeker weten.
Gebruikersavatar
heist_175
Moderator
Moderator
Berichten: 14885
Lid geworden op: 07 okt 2010, 09:35
Locatie: Kempen
Uitgedeelde bedankjes: 484 keer
Bedankt: 1054 keer
Recent bedankt: 15 keer

krisken schreef:
r2504 schreef:
JamesEarlGray schreef:Jaja, de Stromer ST1 kost rond de €3k à €4k en heeft al een bereik van 40 tot 120km afhankelijk van hoe zwaar de assistentie staat ingesteld en hoeveel tegenwind er is.
Als ik de commentaar lees op https://www.egear.be/stromer-st1-test/ dan heeft de persoon niet echt veel marge meer na amper 30 km ?
Met een afstand van 15km enkele rit (ongeveer) is dit voor mij dus geen optie. Ik kan niet opladen op het werk, dus moet nog met diezelfde batterijlading naar huis ook geraken.
Uit zo'n speedbike haal je heus wel meer dan 30km op 1 lading :).
Als je 150kg weegt, en met tegenwind van 8 beaufort een constante helling van 20% naar boven moet, misschien haal je dan net 30km.
In normale omstandigheden kom je ruimschoots boven de 60-70km.

Ik strijd niet af dat je niet kan opladen, maar bij heel wat ebikes kan je de batterij afkoppelen.
Geen idee of dat bij speedbikes ook zo is?
MichelJ
Elite Poster
Elite Poster
Berichten: 1078
Lid geworden op: 10 maa 2010, 13:32
Locatie: Kapellen
Uitgedeelde bedankjes: 25 keer
Bedankt: 66 keer
Recent bedankt: 2 keer

Denk dat bij allemaal de batterij verwijderd kan worden. Tijdens koude wintermaanden raden ze ook aan de batterij op een warme plek te bewaren indien je niet aan het rijden bent, thuis/werk.
duizend
Elite Poster
Elite Poster
Berichten: 2970
Lid geworden op: 23 apr 2008, 20:36
Uitgedeelde bedankjes: 165 keer
Bedankt: 266 keer
Recent bedankt: 1 keer

krisken schreef: Als ik de commentaar lees op https://www.egear.be/stromer-st1-test/ dan heeft de persoon niet echt veel marge meer na amper 30 km ?
Met een afstand van 15km enkele rit (ongeveer) is dit voor mij dus geen optie. Ik kan niet opladen op het werk, dus moet nog met diezelfde batterijlading naar huis ook geraken.[/quote]

Na 15 km met volle ondersteuning staat de batterij op 70%.
Dus meer dan genoeg overschot om terug te geraken.

De ST1 wordt trouwens niet meer gemaakt.
johan.devos
Elite Poster
Elite Poster
Berichten: 1268
Lid geworden op: 14 mei 2008, 15:36
Locatie: Bevergem :-)
Uitgedeelde bedankjes: 249 keer
Bedankt: 170 keer

r2504 schreef:Als ik de commentaar lees op https://www.egear.be/stromer-st1-test/ dan heeft de persoon niet echt veel marge meer na amper 30 km ?
Ik lees in dit artikel dat hij na 30 km nog 40% batterij heeft met een batterij van 630 Wh.

De nieuwe Stromers hebben een batterij van 800 Wh dus hiermee kun je zeker nog 15% verder fietsen.
ubremoved_539
Deel van't meubilair
Deel van't meubilair
Berichten: 29849
Lid geworden op: 28 okt 2003, 09:17
Uitgedeelde bedankjes: 434 keer
Bedankt: 1972 keer

En met nog 4 (van de 10) streepjes overschot in de batterij.
Ik heb de mogelijkheid om de batterij een hele dag in het stopcontact te laten zitten maar na drie uurtjes ga ik weer eens kijken en hij is volledig opgeladen.
Op minder dan een uur leg ik mijn traject van deur tot deur af. Stadsverkeer en stoplichten meegerekend haal ik een gemiddelde van 30 per uur
Met nog 2 streepjes batterij op overschot rijd ik m’n garage binnen.
Een streepje is dus 10%... hij had dus nog 20% overschot na een enkele rit van het werk naar huis (afstand vermoedelijk iets meer dan 30km) met een volle batterij. Het was gewoon een eenvoudige conclusie... en zelfs met een grotere batterij lijkt het me voor de persoon toch wel riskant om niet tijdens de dag op te laden.
powaq
Elite Poster
Elite Poster
Berichten: 971
Lid geworden op: 16 sep 2008, 11:43
Uitgedeelde bedankjes: 19 keer
Bedankt: 63 keer

ditCh schreef:
Gray schreef:Iemand zijn elektrische fiets al gestolen?
Dat is eigenlijk de hoofdreden dat ik nog geen heb.
Ik heb een full omnium met diefstalverzekering op mijn Larry vs Harry eBullitt
Wat kost dat als ik vragen mag? Zou ook graag in de toekomst onze cabby vervangen door een eBullitt. Alleen twijfel ik wat omdat er binnenkort ook wel kinderen aankomen en een Bullitt is iets minder handig met kinderen (wegens vrij smal te zijn).
Gebruikersavatar
cadsite
Elite Poster
Elite Poster
Berichten: 6126
Lid geworden op: 20 jan 2015, 16:10
Locatie: Kortrijk
Uitgedeelde bedankjes: 245 keer
Bedankt: 584 keer
Recent bedankt: 10 keer

Ik zie hier toch veel mensen met zo'n bullit rondrijden met kinderen in.
Je kan er een bak op maken/kopen waar de kinderen achter elkaar of tegenover elkaar zitten. Ik vind die fietsen aan de dure kant, maar als je er het budget voor over hebt denk ik dat er oplossingen zijn.
Gebruikersavatar
heist_175
Moderator
Moderator
Berichten: 14885
Lid geworden op: 07 okt 2010, 09:35
Locatie: Kempen
Uitgedeelde bedankjes: 484 keer
Bedankt: 1054 keer
Recent bedankt: 15 keer

Mag je kinderen in een bak vervoeren?
Wil je kinderen in een bak vervoeren? Wat bij een aanrijding?

Wij hebben nu een Thule Cruzer, een vorig model van deze:
Afbeelding
Bij een aanrijding fungeert de fietskar als "rolkooi", de kinderen zitten ook ingegordeld, dus ze hebben enige kans van overleven zonder hersenletsels.
Maar (al dan niet ingegordeld) in een bak?

We zoeken ook een oplossing voor kinderen die wat ouder zijn (6+), maar ik vind nergens fietskarren die dat kunnen (gewicht en/of lengte van de kinderen). Hoewel het technisch gezien perfect moet kunnen.
Gebruikersavatar
Didymus
Elite Poster
Elite Poster
Berichten: 1099
Lid geworden op: 17 jun 2004, 15:23
Uitgedeelde bedankjes: 258 keer
Bedankt: 94 keer

Kans dat een fietskar die achter je aan bengelt wordt aangereden lijkt toch groter dan dat er iemand tegen je "voorsteven" rijdt. Zolang er een zitplaats voorzien is mag je op eender welk stuk van je fiets personen vervoeren.
ubremoved_539
Deel van't meubilair
Deel van't meubilair
Berichten: 29849
Lid geworden op: 28 okt 2003, 09:17
Uitgedeelde bedankjes: 434 keer
Bedankt: 1972 keer

heist_175 schreef:Mag je kinderen in een bak vervoeren?
Wil je kinderen in een bak vervoeren? Wat bij een aanrijding?
Ik vind het in ieder geval totaal onverantwoord !
Gebruikersavatar
heist_175
Moderator
Moderator
Berichten: 14885
Lid geworden op: 07 okt 2010, 09:35
Locatie: Kempen
Uitgedeelde bedankjes: 484 keer
Bedankt: 1054 keer
Recent bedankt: 15 keer

Nou, er worden anders genoeg fietsers aangereden per dag. Dus of dat nu het verschil gaat maken?

Ik val ook niemand aan, ik stel een vraag, eigenlijk 2.
- is het veilig om kinderen in een bak te vervoeren (op foto's online zitten de kinderen in een fietsbak altijd met een helm op, aan de schoolpoort heb ik dat nog niet veel gezien)
- zijn er of kent er iemand oplossingen voor kinderen 6+, los van de "aanhangfiets"?
Afbeelding of
Afbeelding
Gebruikersavatar
cadsite
Elite Poster
Elite Poster
Berichten: 6126
Lid geworden op: 20 jan 2015, 16:10
Locatie: Kortrijk
Uitgedeelde bedankjes: 245 keer
Bedankt: 584 keer
Recent bedankt: 10 keer

Wij hebben onze kinderen in een fietskar vervoerd. Ik vond dat heel leuk, maar in 't stad reed ik daar niet graag mee. Dan lijkt een bak me toch een pak beter.

Eenmaal ze 5/6 jaar waren gebruikten we een FollowMe. Vrij duur systeem, maar ik ben fan.
https://followme-tandem.nl

Inklikken als ze moe zijn of bij gevaarlijke stukken, loskoppelen op mooie stukken.
Doktor Avalanche
Premium Member
Premium Member
Berichten: 702
Lid geworden op: 21 dec 2010, 10:17
Locatie: Oostmalle
Uitgedeelde bedankjes: 120 keer
Bedankt: 70 keer
Contacteer:

Vanaf ze 5-6 waren, moesten ze zelf rijden ;-)
"The Internet is allergic to truth, reason and humour."
Gebruikersavatar
heist_175
Moderator
Moderator
Berichten: 14885
Lid geworden op: 07 okt 2010, 09:35
Locatie: Kempen
Uitgedeelde bedankjes: 484 keer
Bedankt: 1054 keer
Recent bedankt: 15 keer

"als ze moe zijn" -> in de fietskar vallen ze dan in slaap
Als je op zo'n fietsbeugel in slaap valt, heb je wel een probleem :).

De fietskar is ook ideaal als het koud is of hard regent. Ik doe een warme jas of regenjas aan en klaar.
Als ze aan zo'n fietsbeugel hangen, worden ze nog altijd mee nat of rijden ze in de kou. Onze kinderen hoeven niet onder een stolp groot worden, maar de gear om in alle soorten weersomstandigheden te rijden is niet altijd beschikbaar voor kinderen (nog even los van het feit dat je hun gerief dan elk jaar opniew moet kopen, want ze zijn eruit gegroeid...).
Doktor Avalanche schreef:Vanaf ze 5-6 waren, moesten ze zelf rijden
Niet alle afstanden, weersomstandigheden of situaties (vermoeid, ...) lenen zich ertoe dat ze zelf rijden.
ubremoved_539
Deel van't meubilair
Deel van't meubilair
Berichten: 29849
Lid geworden op: 28 okt 2003, 09:17
Uitgedeelde bedankjes: 434 keer
Bedankt: 1972 keer

cadsite schreef:Wij hebben onze kinderen in een fietskar vervoerd. Ik vond dat heel leuk
"Leuk"... wat een bizarre omschrijving, als je moet uitwijken/slecht wegdek hebt is het als fietser soms al niet eenvoudig om je evenwicht te behouden... het idee dat je dan nog kinderen in een bak hebt zitten die niet de reflex hebben van hun gewicht te corrigeren blijft voor mij dus eerder totaal onverantwoord ipv. "leuk" :bang:

Nu ja, als het ooit fout gaat dan zal het wel weer de fout van de automobilist zijn zeker ?
Gebruikersavatar
heist_175
Moderator
Moderator
Berichten: 14885
Lid geworden op: 07 okt 2010, 09:35
Locatie: Kempen
Uitgedeelde bedankjes: 484 keer
Bedankt: 1054 keer
Recent bedankt: 15 keer

r2504 schreef:
cadsite schreef:Wij hebben onze kinderen in een fietskar vervoerd. Ik vond dat heel leuk
"Leuk"... wat een bizarre omschrijving, als je moet uitwijken/slecht wegdek hebt is het als fietser soms al niet eenvoudig om je evenwicht te behouden... het idee dat je dan nog kinderen in een bak hebt zitten die niet de reflex hebben van hun gewicht te corrigeren blijft voor mij dus eerder totaal onverantwoord ipv. "leuk" :bang:
Maak wel even het onderscheid tussen:
- fietskar: hangt als een aanhangwagen achter de fiets, de koppeling is meestal op de achteras
- fietsstoel: staat op de bagagedrager (achter) of het stuur
- bakfiets: fiets met een bak waar je goederen of kinderen in kan vervoeren, al dan niet met gordels, de bak is bijna altijd vooraan

@fout
Dat is toch niet anders dan met een andere fietser of meer in het algemeen weggebruiker?
De verzekering van beide partijen of de rechter oordeelt over al dan niet in fout.
Gebruikersavatar
cadsite
Elite Poster
Elite Poster
Berichten: 6126
Lid geworden op: 20 jan 2015, 16:10
Locatie: Kortrijk
Uitgedeelde bedankjes: 245 keer
Bedankt: 584 keer
Recent bedankt: 10 keer

r2504 schreef:
cadsite schreef:Wij hebben onze kinderen in een fietskar vervoerd. Ik vond dat heel leuk
"Leuk"... wat een bizarre omschrijving, als je moet uitwijken/slecht wegdek hebt is het als fietser soms al niet eenvoudig om je evenwicht te behouden... het idee dat je dan nog kinderen in een bak hebt zitten die niet de reflex hebben van hun gewicht te corrigeren blijft voor mij dus eerder totaal onverantwoord ipv. "leuk" :bang:
Weet je nog wat je zegt? Ik zeg dat ik ze in een KAR vervoer en jij verwijt me dat ik ze in een bak steek.
Stop met veroordelen... Zal ik anders naar de bakker gaan met een tank ipv de onverantwoorde fiets? Veel beter é. Hoe vervoer jij je kinderen?

Maar goed, voor de serieuze mensen hier:
Onze kinderen vielen ook in 't slaap in de kar, maar op die FollowMe gelukkig niet.
Bij ons was het trouwens geen 'of' maar een 'en' verhaal. Afhankelijk van het weer, de goesting, de nood,... kozen we voor de kar of voor de follow me.
ubremoved_539
Deel van't meubilair
Deel van't meubilair
Berichten: 29849
Lid geworden op: 28 okt 2003, 09:17
Uitgedeelde bedankjes: 434 keer
Bedankt: 1972 keer

cadsite schreef:Ik zeg dat ik ze in een KAR vervoer en jij verwijt me dat ik ze in een bak steek.
En waar denk je dat jou KAR naartoe gaat in dezelfde omstandigheden... of denk je dat ze netjes achter je fiets blijft staan als jij zou vallen ?

Kinderen rijden wat mij betreft zelfstandig of anders niet... ik zie niet in waarom kinderen van 6 jaar nog met welke constructie dan ook vervoerd moeten worden (op die leeftijd reeds ik alléén naar school met m'n fietsje).
Gebruikersavatar
cadsite
Elite Poster
Elite Poster
Berichten: 6126
Lid geworden op: 20 jan 2015, 16:10
Locatie: Kortrijk
Uitgedeelde bedankjes: 245 keer
Bedankt: 584 keer
Recent bedankt: 10 keer

Overduidelijk een kenner die spreekt. :roll:

Een fietskar hangt met een kogelverbinding aan de as van een fiets. Als ik val val ik. Die kar blijft gewoon op zijn twee wielen staan. Onze kar was eentje van het type waar 2 kinderen in een isomo schelp naast elkaar kunnen zitten, dus een behoorlijk brede wielbasis.

Op mijn 6 reed ik ook alleen naar overal waar ik wilde. Dat is ondertussen wel al 34 jaar geleden. Dingen veranderen weet je wel?

Hoe vervoer jij trouwens je kinderen? Enkel op de achterbank?
Gebruikersavatar
heist_175
Moderator
Moderator
Berichten: 14885
Lid geworden op: 07 okt 2010, 09:35
Locatie: Kempen
Uitgedeelde bedankjes: 484 keer
Bedankt: 1054 keer
Recent bedankt: 15 keer

r2504 schreef:[Kinderen rijden wat mij betreft zelfstandig of anders niet... ik zie niet in waarom kinderen van 6 jaar nog met welke constructie dan ook vervoerd moeten worden (op die leeftijd reeds ik alléén naar school met m'n fietsje).
Misschien heb je de discussie hierboven gemist waarin ik stelde dat een fietskar fungeert als een rolkooi?
Als ik met mijn fiets wordt aangereden, val ik en blijft de kar staan.
Als de fietskar wordt aangereden, rolt die om, maar blijven de kinderen - in hun gordels - zitten/hangen/zweven.
Het alternatief is nog meer NOx, CO2 en files.

@6jaar en alleen naar school
Als volwassene is het in een schoolomgeving al moeilijk, laat staan als kind.
Iedereen wil per sé met zijn tank of heilige koe niet voor maar als het kan IN de schoolpoort gaan staan en wil om dat te bereiken ook de meest bizarre en geschifte manoeuvres uithalen. Als volwassene kan je zo'n apenstreken al beter inschatten, kan je beter en sneller reageren en houden mensen ook gewoon meer rekening met u.
Voor de volledigheid: de school is in onze straat op iets minder dan 1km, wat ik op die kilometer heen en terug al meegemaakt heb, geloof je niet :).
Gebruikersavatar
cadsite
Elite Poster
Elite Poster
Berichten: 6126
Lid geworden op: 20 jan 2015, 16:10
Locatie: Kortrijk
Uitgedeelde bedankjes: 245 keer
Bedankt: 584 keer
Recent bedankt: 10 keer

Ik geloof je wel.
Wij hebben op weg naar de school (1km) 2 andere lagere scholen en we wonen naast een beenhouwer.
Mij zal je niet snel kunnen verbazen met arrogantie, luiheid en zottigheid van vele automobilisten. :roll:

Hoe je het ook draait of keert. Als je als fietser een ongeval hebt met een wagen ben je de pineut. Of dat nu in een stoeltje, kar of bak is.
Moet je je daardoor laten tegenhouden?
De oplossing: gewoon allemaal altijd en overal met de auto. Dan pas ben je verantwoord bezig.
ubremoved_983
Elite Poster
Elite Poster
Berichten: 3868
Lid geworden op: 20 maa 2004, 20:10
Uitgedeelde bedankjes: 84 keer
Bedankt: 46 keer

cadsite schreef:Ik zie hier toch veel mensen met zo'n bullit rondrijden met kinderen in.
Je kan er een bak op maken/kopen waar de kinderen achter elkaar of tegenover elkaar zitten. Ik vind die fietsen aan de dure kant, maar als je er het budget voor over hebt denk ik dat er oplossingen zijn.
Wij hebben sinds kort een eBullitt na lang met een fietskar rond te rijden. Wat een verademing. Ook interessanter voor de kinderen :-)

Dat kost +- €5500, afhankelijk welke opties je neemt. Wij hebben er gewoon side panels op staan en stoeltje (ipv die Canopy). Ik vervoer daar 3 kinderen mee van 4, 5 en 7 jaar. Ik krijg ze eigenlijk alledrie in die bak ook, maar de oudste kan ook op een zitje op de bovenbuis tussen mij en het stuur.

Voor kleine kinderen zou ik zeker de canopy aanraden. Dat is eigenlijk gewoon een fietskar op je bakfiets. Ze zitten beschermd van de elementen. De stoel is dezelfde als die voor de sidepanels (voorzien van 2 gordels).
ubremoved_539
Deel van't meubilair
Deel van't meubilair
Berichten: 29849
Lid geworden op: 28 okt 2003, 09:17
Uitgedeelde bedankjes: 434 keer
Bedankt: 1972 keer

cadsite schreef:Op mijn 6 reed ik ook alleen naar overal waar ik wilde. Dat is ondertussen wel al 34 jaar geleden. Dingen veranderen weet je wel?
Als je kinderen van 6 of zelfs 7 jaar nog steeds zelf moet vervoeren met een bak, kar, ... hoe gaan ze dan ooit vertrouwen krijgen in het verkeer ?

Dingen veranderen... dus ik zou verwachten dat kinderen van die leeftijd vandaag de dag zeker mature genoeg zijn om zelf met de fiets te rijden.
Gebruikersavatar
cadsite
Elite Poster
Elite Poster
Berichten: 6126
Lid geworden op: 20 jan 2015, 16:10
Locatie: Kortrijk
Uitgedeelde bedankjes: 245 keer
Bedankt: 584 keer
Recent bedankt: 10 keer

Hoe verplaats jij je kinderen?
ubremoved_983
Elite Poster
Elite Poster
Berichten: 3868
Lid geworden op: 20 maa 2004, 20:10
Uitgedeelde bedankjes: 84 keer
Bedankt: 46 keer

r2504 schreef: Als je kinderen van 6 of zelfs 7 jaar nog steeds zelf moet vervoeren met een bak, kar, ... hoe gaan ze dan ooit vertrouwen krijgen in het verkeer ?

Dingen veranderen... dus ik zou verwachten dat kinderen van die leeftijd vandaag de dag zeker mature genoeg zijn om zelf met de fiets te rijden.
Mijn oudste van 7 rijdt in principe altijd zelf met de fiets. We moeten soms echter op plaatsen zijn waar de infrastructuur dermate slecht en onveilig is voor kinderen dat ik hem mee op de bakfiets steek. Bijkomend gaat met het met de bakfiets trouwens ook sneller, want tis ne treuzelaar.

Kinderen zijn misschien wel matuur genoeg, maar als fietser stel ik vast dat dat de infrastructuur dat niet is (en bij uitbreiding lijken veel mede weggebruikers ook niet matuur genoeg te zijn ...)
Gebruikersavatar
heist_175
Moderator
Moderator
Berichten: 14885
Lid geworden op: 07 okt 2010, 09:35
Locatie: Kempen
Uitgedeelde bedankjes: 484 keer
Bedankt: 1054 keer
Recent bedankt: 15 keer

De vraag is niet of de kinderen matuur genoeg zijn, maar of de andere weggebruikers een kind de kans willen geven om te leren.
Leren doe je - oa - door fouten te maken, om maar te beginnen met inschattingsfouten.

Als ik met mijn dochter een rondpunt wil "oversteken", met een gescheiden fietspad dus, heb ik
70% kans dat er een auto stopt en haar ruimschoots de gelegenheid geeft om terug te vertrekken
30% kans dat er een auto nog snel-snel voorschiet, om zeker geen 15seconden tijd te verliezen met te wachten op een snotjong dat begot nog niet kan fietsen
Idem met een "L" op auto's. Aan kruispunten beginnen stotteren enzo. Hoe leer je het? Door het te doen.

Met wel die bedenking: als een 6-jarige wordt aangereden door een auto zijn de gevolgen ietske desastreuzer dan wanneer een L blikschade heeft.

Dus ja, dingen veranderen, maar niet altijd in de positieve richting.
Vandaar dat je politici nodig hebt die beslissingen nemen die effect hebben binnen hun bevoegdheden.
Een burgemeester kan niets doen aan egoïstische bestuurders, zelfs als je overal "blauw op de straat" zet, die werken geen 24/7 en zien ook niet alles.
Een burgemeester kan wel zorgen voor veilige en ruime fietspaden, voor verkeersvrije of -arme zones rond scholen etc.
Dat soort maatregelen kan je op elk niveau nemen natuurlijk. De gemeente voor gemeentewegen, het gewest, etc.
Gebruikersavatar
cadsite
Elite Poster
Elite Poster
Berichten: 6126
Lid geworden op: 20 jan 2015, 16:10
Locatie: Kortrijk
Uitgedeelde bedankjes: 245 keer
Bedankt: 584 keer
Recent bedankt: 10 keer

Ik vind het altijd leerrijk om mensen zonder kinderen me de les te zien spellen, jij niet heist_175?
We hebben er namelijk geen klare kijk meer op blijkbaar.
axs
Moderator
Moderator
Berichten: 2630
Lid geworden op: 18 dec 2010, 11:56
Uitgedeelde bedankjes: 445 keer
Bedankt: 221 keer

r2504 schreef:
Dingen veranderen... dus ik zou verwachten dat kinderen van die leeftijd vandaag de dag zeker mature genoeg zijn om zelf met de fiets te rijden.
Mijn kinderen wel, echter heel wat bestuurders met (al jaaaaaren) een rijbewijs, niet.
Gebruikersavatar
iceke
Elite Poster
Elite Poster
Berichten: 6790
Lid geworden op: 11 jun 2010, 12:58
Uitgedeelde bedankjes: 225 keer
Bedankt: 614 keer
Recent bedankt: 3 keer

't is natuurlijk wel een schande dat je die niet zelf laat fietsen & opsluit in uw bakfiets/kar.
Is dat nu zo moeilijk om een auto te pakken als je meer dan 5 km moet doen ? Niks dan voordelen, je rijd niet in de weg van de andere automobilisten, de kans dat een andere automobilist u omver rijd wordt een pak kleiner, je wordt niet nat, je verbrandt niet in de zon, enz... :angel:
Gebruikersavatar
mailracer
Elite Poster
Elite Poster
Berichten: 3872
Lid geworden op: 23 feb 2010, 21:03
Uitgedeelde bedankjes: 217 keer
Bedankt: 315 keer

goh ja. Die 5 kilometer doe ik sneller met de fiets, dan met de wagen. :banana:
Gebruikersavatar
on4bam
Moderator
Moderator
Berichten: 5341
Lid geworden op: 05 mei 2006, 16:05
Locatie: 127.0.0.1 of elders
Uitgedeelde bedankjes: 280 keer
Bedankt: 493 keer
Recent bedankt: 11 keer

heist_175 schreef: Als ik met mijn dochter een rondpunt wil "oversteken", met een gescheiden fietspad dus, heb ik
70% kans dat er een auto stopt en haar ruimschoots de gelegenheid geeft om terug te vertrekken
30% kans dat er een auto nog snel-snel voorschiet, om zeker geen 15seconden tijd te verliezen met te wachten op een snotjong dat begot nog niet kan fietsen
Ik nodig je uit om bij ons in de buurt eens aan de rotonde te komen kijken. Er komen 5 straten bij elkaar waarvan er 3 nog een vluchtheuvel hebben zodat de rijrichtingen gescheiden zijn. Aan elk rijvak staan voor de fietsers "haaientanden" en een bordje met "omgekeerde driehoek", je moet eens komen tellen hoeveel fietsers er stoppen om voorrang te verlenen... Het is natuurlijk ook een beetje de fout van de automobilisten die dikwijls stoppen om fietsers door te laten. Fiets je in Nederland dan kan je best voorrang geven want daar weten de automobilisten wel dat de fietsers moeten stoppen (en daar doen ze dat dan ook).
Bye, Maurice
https://on4bam.com
Gebruikersavatar
cadsite
Elite Poster
Elite Poster
Berichten: 6126
Lid geworden op: 20 jan 2015, 16:10
Locatie: Kortrijk
Uitgedeelde bedankjes: 245 keer
Bedankt: 584 keer
Recent bedankt: 10 keer

Als je daar als fietser netjes voorrang geeft moet je wel zorgen voor een lunchpakket. :roll:

't Zijn dit soort erfenissen qua infrastructuurinrichting die eruit moeten. Waarom heeft de auto per definitie voorrang? Voor mij mogen ze dat omdraaien.

En ja, ik rij ook met de auto.

Zeggen dat fietsers in NL netjes voorrang geven vind ik zeer eigenaardig. Ik rijd vaak in Nederland, ik heb eerder de indruk dat fietsers daar (nog) agressiever/assertiever hun plaats inpakken.
Plaats reactie

Terug naar “Allerlei”