Met de trein altijd beetje reizen...

Gebruikersavatar
heist_175
Elite Poster
Elite Poster
Berichten: 5771
Lid geworden op: 07 Okt 2010
Locatie: Kempen
Bedankt: 428 keer
Recent bedankt: 9 keer
Uitgedeelde bedankjes: 306 keer

Re: Met de trein altijd beetje reizen...

Berichtdoor heist_175 » 08 Mei 2018, 19:16

Mijn auto kan 240km/u, maar ik rij dat zelden (nooit eigenlijk, maar goed).
Je moet gek zijn om met een speed pedelec op een jaagpad op een zonnige zondagnamiddag per sé uw 45km/h te willen halen. Je moet uw snelheid aanpassen aan de omstandigheden hé.

Qua budget: er zijn ook al goeie speed pedelecs (Koga XLR8 b v) voor €4K, nog steeds veel geld maar nog geen €7K :)

Voor mij is dat ook van toepassing voor auto's.
Ik vind een zone30 rond een school onzin. Die zone30 is er meestal permanent, maar voor en na de schoolspits is dat onzinnig want er is geen jeugd op de baan. Tijdens de schoolspits kan je sowieso al geen 30km/h rijden, dus waar dient die zone eigenlijk voor?
Als ik laat begin of heel vroeg eindig, dan rij ik door meerdere dorpskernen met scholen. Onmogelijk om in de ruimere omgeving van de school op een verantwoorde manier 30km/h te rijden.

Gebruikersavatar
r2504
Deel van't meubilair
Deel van't meubilair
Berichten: 28427
Lid geworden op: 28 Okt 2003
Bedankt: 1866 keer
Recent bedankt: 6 keer
Uitgedeelde bedankjes: 359 keer

Re: Met de trein altijd beetje reizen...

Berichtdoor r2504 » 08 Mei 2018, 22:24

JamesEarlGray schreef:Dat klinkt veel, maar als je elke werkdag 20km enkele rit fietst en...


En hoeveel mensen die met de fiets naar het werk rijden doen dit IEDERE dag ?

Gebruikersavatar
petrol242
Elite Poster
Elite Poster
Berichten: 2034
Lid geworden op: 17 Sep 2012
Locatie: Brasschaat
Bedankt: 185 keer
Recent bedankt: 14 keer
Uitgedeelde bedankjes: 56 keer

Re: Met de trein altijd beetje reizen...

Berichtdoor petrol242 » 08 Mei 2018, 23:58

Ik denk dat je daar nog van gaat verschieten. Op BASF is inmiddels het fiets lease plan stevig ingeburgerd. Véél mensen die nu met de fiets gaan werken. En die de kilometers ook ingeven. Laatste statistiek was bijna duizend mensen die hebben ingetekend... en die dat nog altijd consequent doen.

Het kan dus wel hé.

boonpwnz
Elite Poster
Elite Poster
Berichten: 1508
Lid geworden op: 05 Jul 2017
Bedankt: 37 keer
Recent bedankt: 2 keer
Uitgedeelde bedankjes: 37 keer

Re: Met de trein altijd beetje reizen...

Berichtdoor boonpwnz » 09 Mei 2018, 00:14

heist_175 schreef:
Voor mij is dat ook van toepassing voor auto's.
Ik vind een zone30 rond een school onzin. Die zone30 is er meestal permanent, maar voor en na de schoolspits is dat onzinnig want er is geen jeugd op de baan. Tijdens de schoolspits kan je sowieso al geen 30km/h rijden, dus waar dient die zone eigenlijk voor?
Als ik laat begin of heel vroeg eindig, dan rij ik door meerdere dorpskernen met scholen. Onmogelijk om in de ruimere omgeving van de school op een verantwoorde manier 30km/h te rijden.


Ze moeten gewoon electrische plaatsen die dan op de tijd ingaan wanneer er school is. Maarnee nog altijd statische palen tja dan vind ik het ook verkeerd.

Gebruikersavatar
petrol242
Elite Poster
Elite Poster
Berichten: 2034
Lid geworden op: 17 Sep 2012
Locatie: Brasschaat
Bedankt: 185 keer
Recent bedankt: 14 keer
Uitgedeelde bedankjes: 56 keer

Re: Met de trein altijd beetje reizen...

Berichtdoor petrol242 » 09 Mei 2018, 00:25

off-topic, maar toch wil ik dit even meegeven : Die discussie rond scholen is in mijn omgeving ook aan de gang. Ondertussen hebben we op de meeste plaatsen al wel van die digitale borden, maar geen kat die zich daar aan houdt. De rush is zo groot om die koters zo snel mogelijk af te zetten en dan te gaan bumperen met de rest van Vlaanderen...

Ik heb mijn kinderen altijd te voet of met de fiets naar school gebracht, tot ze zelf bekwaam waren om deel te nemen aan het verkeer rond de school... En dan kwam ik van die kwieten tegen die parkeerden op voetpaden en dergelijke en die kwamen dan met de uitleg van hoever ze wel woonden, ondanks dat de ramen nog aangevroren waren en de de uitlaat/catalyst nauwelijks de koude uitlaatgassen konden verwerken.

Op dat moment denk ik daar wel het mijne over.

cadsite
Elite Poster
Elite Poster
Berichten: 2035
Lid geworden op: 20 Jan 2015
Locatie: Kortrijk
Bedankt: 156 keer
Recent bedankt: 10 keer
Uitgedeelde bedankjes: 55 keer
Contact:

Re: Met de trein altijd beetje reizen...

Berichtdoor cadsite » 09 Mei 2018, 09:28

r2504 schreef:En hoeveel mensen die met de fiets naar het werk rijden doen dit IEDERE dag ?

Er is volgens mij toch een serieuze omslag bezig.
Bij ons ben ik meestal alleen, maar als ik bij de buren kijk zie ik die fietsenstallingen toch behoorlijk vol staan, en niet enkel met weer zoals nu.

9livesuni
Pro Member
Pro Member
Berichten: 243
Lid geworden op: 25 Jun 2012
Bedankt: 43 keer

Re: Met de trein altijd beetje reizen...

Berichtdoor 9livesuni » 09 Mei 2018, 10:12

r2504 schreef:En hoeveel mensen die met de fiets naar het werk rijden doen dit IEDERE dag ?


Tja ik heb mijn collega`s ook nog nooit met hun paarden of hun plezierjacht weten komen, hun moto`s en quads komen in de zomer wel meermaals van stal. En die roken nog ELKE dag de kost van zo een `dure`fiets op. Werkende mensen hebben nu eenmaal wat marge op hun inkomsten dat ze naar believen kunnen spenderen.

Voor de een zal de aankoop uit liefhebberij zijn , voor de ander een berekende noodzaak. Maar ik ben er zeker van dat mensen die 5K spenderen aan een fiets daar zeer veel plezier aan gaan beleven.En naar het schijnt zou dat plezier er ook zijn bij al die supermarkt en krantenfietsen, al lijkt mij dat eerder een troostgedachte.

Gebruikersavatar
r2504
Deel van't meubilair
Deel van't meubilair
Berichten: 28427
Lid geworden op: 28 Okt 2003
Bedankt: 1866 keer
Recent bedankt: 6 keer
Uitgedeelde bedankjes: 359 keer

Re: Met de trein altijd beetje reizen...

Berichtdoor r2504 » 09 Mei 2018, 10:52

cadsite schreef:Bij ons ben ik meestal alleen, maar als ik bij de buren kijk zie ik die fietsenstallingen toch behoorlijk vol staan, en niet enkel met weer zoals nu.


M'n vraag had betrekking op IEDERE DAG, maw. zowel in de zomer als in de winter als het slecht weer is.

Gebruikersavatar
JamesEarlGray
Pro Member
Pro Member
Berichten: 404
Lid geworden op: 24 Aug 2017
Bedankt: 30 keer
Recent bedankt: 2 keer
Uitgedeelde bedankjes: 5 keer

Re: Met de trein altijd beetje reizen...

Berichtdoor JamesEarlGray » 09 Mei 2018, 11:10

Voor sommigen is hun werkplek niet ineens beter bereikbaar met de auto wanneer het slecht weer is, waarschijnlijk zelfs omgekeerd.

Er zijn genoeg mensen die de moed opbrengen om zelfs in slecht of koud weer met de fiets te gaan werken, cf. cadsite.

Afin, wat maken enkele dagen per jaar uit voor de opbrengst van de fietsvergoeding? Waarschijnlijk nog geen tien percent, als de werknemer tenminste de keuze heeft om zijn vervoerswijze te veranderen naargelang het weer.

cadsite
Elite Poster
Elite Poster
Berichten: 2035
Lid geworden op: 20 Jan 2015
Locatie: Kortrijk
Bedankt: 156 keer
Recent bedankt: 10 keer
Uitgedeelde bedankjes: 55 keer
Contact:

Re: Met de trein altijd beetje reizen...

Berichtdoor cadsite » 09 Mei 2018, 11:13

Ik hou geen lijsten bij.
Bij ons ben ik meestal alleen met de fiets, met dit mooie weer zijn er wel eens een paar die de auto laten staan, maar dat maakt het verschil niet.

Bij de buren zie ik toch winter en zomer fietsen staan en in het weekend zijn de rekken leeg, dus ik veronderstel dat er daar toch redelijk wat mensen echt dagelijks de fiets nemen.
Ook op het fietspad herken ik dagelijks dezelfde mensen, winter en zomer.

Er is volgens mij een (heel trage) overgang bezig. In NL zie je iedereen fietsen. Hier wordt je nog snel scheef bekeken als geitenwollensok of bakfiets-linkiwinki door petrolheads. Eigenaardig, want het is door hen dat de files korter zijn en dat ze sneller parking vinden.

Gebruikersavatar
JamesEarlGray
Pro Member
Pro Member
Berichten: 404
Lid geworden op: 24 Aug 2017
Bedankt: 30 keer
Recent bedankt: 2 keer
Uitgedeelde bedankjes: 5 keer

Re: Met de trein altijd beetje reizen...

Berichtdoor JamesEarlGray » 09 Mei 2018, 11:22

In .be heerst nog het klassieke stoerdoenerij, dat ge als echte vent niet serieus moogt inzitten met toekomst, klimaat, zelfs gezondheid!

Alles moet in teken staan van prestige, zelfverrijking en yolo-gedrag zoals veel te hard zuipen, paffen, met uw blote rug aanbakken in de zon omdat ge een mooi tintje moet hebben dat past bij de dure zonnenbril, pastelroze polo en de beige-witte mocassins.

Groenten? Da's voor de konijnen, wij kweken liever met zijn allen wat extra darmkanker. Fietsen? Da's voor hippies, ik heb mijn dure slee veel te veel betaald om te laten staan tijdens de week! Plus dan kan ik er niet mee patsen. Een dure auto dient om op een ander zijn parking te staan blinken, duh.

Hollanders zijn daar nuchterder in, heb ik de indruk. Veel minder nouvelle-bourgeoisie, zich minder aantrekken van wat de andere mensen van hen zouden denken. Misschien is dat wel het protestantse van daar?

Gebruikersavatar
mailracer
Elite Poster
Elite Poster
Berichten: 2650
Lid geworden op: 23 Feb 2010
Bedankt: 210 keer
Recent bedankt: 11 keer
Uitgedeelde bedankjes: 156 keer

Re: Met de trein altijd beetje reizen...

Berichtdoor mailracer » 09 Mei 2018, 11:25

petrol242 schreef:off-topic, maar toch wil ik dit even meegeven : Die discussie rond scholen is in mijn omgeving ook aan de gang. Ondertussen hebben we op de meeste plaatsen al wel van die digitale borden, maar geen kat die zich daar aan houdt. De rush is zo groot om die koters zo snel mogelijk af te zetten en dan te gaan bumperen met de rest van Vlaanderen...


Dat probleem ervaar ik niet alleen rond scholen, maar in het algemeen in de kleine straatjes rond de grote steden. Iedereen wijkt van de steenweg af om niet te moeten aanschuiven in de file. Je merkt dan meer verkeer in de kleine straatjes waar snelheid belangrijker is dan veiligheid voor de zwakke weggebruiker.

Hollanders zijn daar nuchterder in, heb ik de indruk. Veel minder nouvelle-bourgeoisie, zich minder aantrekken van wat de andere mensen van hen zouden denken. Misschien is dat wel het protestantse van daar?


De belasting op dure bolides is er een pak hoger dan hier heeft iemand me vertelt. Het zou een fortuin kosten om een drie liter in te schrijven en de verkeersbelasting hierop zou dan nog eens de helft van de kostprijs van de wagen zijn. Moeten we eens opzoeken :idea:
Laatst gewijzigd door mailracer op 09 Mei 2018, 11:29, 1 keer totaal gewijzigd.

Gebruikersavatar
r2504
Deel van't meubilair
Deel van't meubilair
Berichten: 28427
Lid geworden op: 28 Okt 2003
Bedankt: 1866 keer
Recent bedankt: 6 keer
Uitgedeelde bedankjes: 359 keer

Re: Met de trein altijd beetje reizen...

Berichtdoor r2504 » 09 Mei 2018, 11:25

cadsite schreef:Hier wordt je nog snel scheef bekeken als geitenwollensok of bakfiets-linkiwinki door petrolheads. Eigenaardig, want het is door hen dat de files korter zijn en dat ze sneller parking vinden.


Ik zie niet in waarom we fietsers scheef zouden moeten bekijken... zolang ze ook automobilisten (die vaak geen andere keuze hebben) ook niet scheef bekijken. Het probleem is dat een aantal geitenwollensokken dat echter wel doen... zij gaan ervan uit dat als zij met de fiets kunnen gaan werken iedereen dat maar moet kunnen :nono:

vverbeke
Premium Member
Premium Member
Berichten: 460
Lid geworden op: 19 Mei 2009
Locatie: Z-WVL
Bedankt: 39 keer
Uitgedeelde bedankjes: 15 keer

Re: Met de trein altijd beetje reizen...

Berichtdoor vverbeke » 09 Mei 2018, 11:30

Ik heb toch de indruk dat er meer en meer gefietst wordt, de (elektrische) fiets wordt stilaan een autovervanger (al dan niet af en toe) voor wie het haalbaar is. In zekere zin is het drukke verkeer een zegen, mensen zijn dat beu en nemen liever de fiets.

Gisteren dan weer de verpersoonlijking van de term wielerterrorist gekruist, achter mij reden wat schoolkinderen die naar meneer zijn gedacht wat te veel in de weg reden, meneer begon dan maar voor heel Kortrijk centrum te brullen. Meneer wou waarschijnlijk koersen op een Strava segmentje en vond er niet beter op dan dat vlak na schooltijd te doen. Zoals eerder gezegd, idioten heb je zowel op de fiets als in de auto. Een 10tal kilometer verderop een wielertoerist die met een vriendelijke pardon wou passeren (smal jaagpad met putten, ik reed wat in het midden), het kan dus ook anders.
@home: VDSL 100/15 • @work: fiber 50/50 + VDSL 70/10 + cable 240/30

Gebruikersavatar
heist_175
Elite Poster
Elite Poster
Berichten: 5771
Lid geworden op: 07 Okt 2010
Locatie: Kempen
Bedankt: 428 keer
Recent bedankt: 9 keer
Uitgedeelde bedankjes: 306 keer

Re: Met de trein altijd beetje reizen...

Berichtdoor heist_175 » 09 Mei 2018, 11:35

r2504 schreef:M'n vraag had betrekking op IEDERE DAG, maw. zowel in de zomer als in de winter als het slecht weer is.

Ik doe mijn kinderen elk weekend met de (elektrische) fiets naar de dansles, turnles, ...
Ook in de winter, ook als het regent, ook als het waait.
De dansles begint om 9u, ik zal maar zeggen dat het in de winter om dat uur nog friskes kan zijn.
Gelukkig heb je daar anno 2018 super goed gerief voor: windstopper buff, winstopper muts, windstopper handschoenen, ... Ik heb het nog niet koud gehad op de fiets.

Het is geen kwestie van kunnen, maar van willen.
Ik voel me geen missionaris, dus ik ga of wil u niet bekeren, ik toon gewoon aan dat het kan.
Sinds ik mijn elektrische fiets gekocht heb, gebruik ik mijn firmawagen (volgens sommigen is die gratis) enkel voor het werk, voor lange afstanden en voor zwaar gerief (wekelijkse inkopen bij de Colruyt passen gewoon niet in de fietskar). Al de rest, ongeacht het weer: (elektrische) fiets.

@wielerterroristen
Ik heb de indruk dat het een uitstervend ras is? Vroeger kwam ik precies vaker brulapen in een maillot tegen.

@meer en meer fietsen
Ik heb geen cijfermateriaal. Het is gevaarlijk om wat je ziet te extrapoleren.
Telkens er mega opstoppingen of grote wegwerkzaamheden zijn (bv nu het Kennedytunnel-armatuur-debacle, heraanlegHavenlaan) denk ik toch dat er meer mensen denken: F** YOU, ik neem de fiets.

Gebruikersavatar
r2504
Deel van't meubilair
Deel van't meubilair
Berichten: 28427
Lid geworden op: 28 Okt 2003
Bedankt: 1866 keer
Recent bedankt: 6 keer
Uitgedeelde bedankjes: 359 keer

Re: Met de trein altijd beetje reizen...

Berichtdoor r2504 » 09 Mei 2018, 13:19

heist_175 schreef:Het is geen kwestie van kunnen, maar van willen.
Ik voel me geen missionaris, dus ik ga of wil u niet bekeren, ik toon gewoon aan dat het kan.


Mensen kunnen veel als ze willen... zonder iPhone, zonder 55" TV, zonder centrale verwarming, zonder buitenlandse groenten/fruit, ... (trouwens ook allemaal dingen die rechtstreeks of onrechtstreeks een milieu impact hebben). Iedereen maakt hier dus een keuze in wat hij wel of niet wil laten en de gevolgen daarvan.

Mijn supermarkt is op zo'n goeie 3 km vogelvlucht... met de fiets 28 minuten heen en weer, met de auto 14 minuten. Gewoon met de auto gaan winkelen (wat ik trouwens doe als ik van het werk kom) geeft me dus reeds een kwartiertje winst. Zo heb je diverse afstanden die op zich best te doen zijn met de fiets maar uiteindelijk veel van je vrije tijd kosten.

wied
Elite Poster
Elite Poster
Berichten: 3515
Lid geworden op: 28 Okt 2011
Locatie: 'tstad
Bedankt: 190 keer
Uitgedeelde bedankjes: 288 keer

Re: Met de trein altijd beetje reizen...

Berichtdoor wied » 09 Mei 2018, 13:25

...vrije tijd die je beter kan benutten om hier berichten te posten (28.000 plus!) :-D
Laatst gewijzigd door wied op 10 Mei 2018, 12:10, 1 keer totaal gewijzigd.
Proximus Start, OVH/Tempo Easy, Scarlet Red, DVB-T2/S2, Netflix

Gebruikersavatar
mailracer
Elite Poster
Elite Poster
Berichten: 2650
Lid geworden op: 23 Feb 2010
Bedankt: 210 keer
Recent bedankt: 11 keer
Uitgedeelde bedankjes: 156 keer

Re: Met de trein altijd beetje reizen...

Berichtdoor mailracer » 09 Mei 2018, 14:09

sommige kiezen een fitness abonnement, anderen gaan gewoon actiever door het leven en gebruik de fiets of gaan te voet. Het is maar hoe je de dag indeelt. of waar je prioriteiten liggen.

Gebruikersavatar
JamesEarlGray
Pro Member
Pro Member
Berichten: 404
Lid geworden op: 24 Aug 2017
Bedankt: 30 keer
Recent bedankt: 2 keer
Uitgedeelde bedankjes: 5 keer

Re: Met de trein altijd beetje reizen...

Berichtdoor JamesEarlGray » 09 Mei 2018, 15:36

Bwa, mensen hebben volgens mij geen fitnessabo voor stomme cardio, maar soit. 8)

ITnetadmin
Elite Poster
Elite Poster
Berichten: 6425
Lid geworden op: 28 Jan 2012
Bedankt: 479 keer
Recent bedankt: 9 keer
Uitgedeelde bedankjes: 92 keer

Re: Met de trein altijd beetje reizen...

Berichtdoor ITnetadmin » 11 Mei 2018, 17:05

Het heeft natuurlijk ook wel wat met de kostprijs te maken.
4000-6000 euro voor een elektrische bakfiets, of 1000-2000 voor een elektrische fiets, daar koop ik liever een oldtimer moto mee en haal ik wel mijn rijbewijs A.
Van zodra er degelijke elektrische fietsen zijn die in de 200-400 price range komen, wil ik dat ook wel overwegen.
Maar vanaf 500 euro geef ik dan liever wat geld aan een brommer of moto.
En bij de echt dure modellen is het vaak al goedkopen om een tweedehands auto aan te schaffen voor dezelfde prijs, en daar kan je veel meer mee.

axs
Moderator
Moderator
Berichten: 1983
Lid geworden op: 18 Dec 2010
Bedankt: 159 keer
Recent bedankt: 7 keer
Uitgedeelde bedankjes: 384 keer

Re: Met de trein altijd beetje reizen...

Berichtdoor axs » 11 Mei 2018, 17:09

Het gaat hier vooral over fietsvergoeding / fietslease. Een moto/brommer/auto is dus eigenlijk een heel andere discussie.

ITnetadmin
Elite Poster
Elite Poster
Berichten: 6425
Lid geworden op: 28 Jan 2012
Bedankt: 479 keer
Recent bedankt: 9 keer
Uitgedeelde bedankjes: 92 keer

Re: Met de trein altijd beetje reizen...

Berichtdoor ITnetadmin » 11 Mei 2018, 17:13

Het gaat erom wat je waaraan wil spenderen.
Ik betaal zoveel geld niet aan een ding waar ik zelf de duwkracht moet genereren.

MichelJ
Premium Member
Premium Member
Berichten: 652
Lid geworden op: 10 Mar 2010
Locatie: Kapellen
Bedankt: 50 keer
Recent bedankt: 4 keer
Uitgedeelde bedankjes: 13 keer

Re: Met de trein altijd beetje reizen...

Berichtdoor MichelJ » 11 Mei 2018, 17:26

ITnetadmin schreef:Het gaat erom wat je waaraan wil spenderen.
Ik betaal zoveel geld niet aan een ding waar ik zelf de duwkracht moet genereren.


Het kost niets als : je een 2e wagen kan wegdoen of kilometers kan uitsparen(brandstof/onderhoud/...), fietsvergoeding krijgt(die je voorheen niet had) en fietslease. Je wordt dan zelfs betaald om te duwen.

Gebruikersavatar
JamesEarlGray
Pro Member
Pro Member
Berichten: 404
Lid geworden op: 24 Aug 2017
Bedankt: 30 keer
Recent bedankt: 2 keer
Uitgedeelde bedankjes: 5 keer

Re: Met de trein altijd beetje reizen...

Berichtdoor JamesEarlGray » 11 Mei 2018, 17:31

Inderdaad, bij een fiets komt geen duur (twee-?)jaarlijks onderhoud bij kijken, noch verzekering, noch significante brandstofkosten, etc.

ITnetadmin doet precies of de aankoopprijs het enige belangrijke is, maar de totale nettokost is die die het verschil zal maken.

blaatpraat
Premium Member
Premium Member
Berichten: 661
Lid geworden op: 10 Jan 2014
Bedankt: 55 keer
Recent bedankt: 4 keer
Uitgedeelde bedankjes: 20 keer

Re: Met de trein altijd beetje reizen...

Berichtdoor blaatpraat » 11 Mei 2018, 17:33

Op mijn werk kun je tegenwoordig aan fietsleasing doen (net zoals je bij veel bedrijven aan autolease kunt doen), en daar zit jaarlijks onderhoud, omnium verzekering enzovoort toch inbegrepen in de leasing...
Dit zijn kosten die bij een fiets hebt, net zoals bij een auto; maar omdat een fiets veel simpeler is van techniek dan een wagen, doe je veel van het onderhoud gewoon zelf (of zelfs totaal niet, als je een fiets niet vaak gebruikt, is dit niet nodig, in tegenstelling tot bij een auto).

Maar mijn bottomline is: onderhoud, verzekering, pechbijstand enzovoort zijn toch zaken die je ook bij een fiets kunt hebben.

MichelJ
Premium Member
Premium Member
Berichten: 652
Lid geworden op: 10 Mar 2010
Locatie: Kapellen
Bedankt: 50 keer
Recent bedankt: 4 keer
Uitgedeelde bedankjes: 13 keer

Re: Met de trein altijd beetje reizen...

Berichtdoor MichelJ » 11 Mei 2018, 17:45

blaatpraat schreef:...
Maar mijn bottomline is: onderhoud, verzekering, pechbijstand enzovoort zijn toch zaken die je ook bij een fiets kunt hebben.


Natuurlijk, die kosten heb je ook. Zoals ik al eerder aanhaalde, je moet kosten/baten berekenen. Ook je reistijd en de moeiijkheden met het verkeer moet je in overweging nemen.

Ik doe steeds het traject tussen rechter- en linkeroever rond Antwerpen. Ik doe shiften, en iedereen dan : jij hebt geen last van files. Yeah right, na de vroege te laat doorrijden in de week, dan is het Liefkenshoektunnel(ook niet gratis), na de nacht wat te laat vertrekken, ook prijs. Voor de late, daar glip ik nog wel van tussen. Maar gisteren, feestdag, de late op, langs de Kennedy en kon toch lekker 10 minuten langer over doen. Reistijd is normaal rond de 25 minuten, tel daar 10 minuten vertraging bij, dan begin ik al aardig in de buurt te komen van fietstijd.

En volgend jaar naar een dagfunctie en heel het Ring project van start. Dan is de keus snel gemaakt, bijna even snel en kost me niets(bespaar zelfs, ik kan de kaart van de toltunnel wegdoen).

ITnetadmin
Elite Poster
Elite Poster
Berichten: 6425
Lid geworden op: 28 Jan 2012
Bedankt: 479 keer
Recent bedankt: 9 keer
Uitgedeelde bedankjes: 92 keer

Re: Met de trein altijd beetje reizen...

Berichtdoor ITnetadmin » 11 Mei 2018, 17:53

JamesEarlGray schreef:Inderdaad, bij een fiets komt geen duur (twee-?)jaarlijks onderhoud bij kijken, noch verzekering, noch significante brandstofkosten, etc.

ITnetadmin doet precies of de aankoopprijs het enige belangrijke is, maar de totale nettokost is die die het verschil zal maken.

Nee hoor.
Maar ik ga gewoon echt geen 500+ euro besteden aan een toestel waar ik zélf op moet trappen.
Dan geef ik dat geld liever uit aan een voertuig dat zichzelf voortstuwt.

9livesuni
Pro Member
Pro Member
Berichten: 243
Lid geworden op: 25 Jun 2012
Bedankt: 43 keer

Re: Met de trein altijd beetje reizen...

Berichtdoor 9livesuni » 11 Mei 2018, 18:09

Dat is inderdaad een voordeel bijna niets hoeft echt en het staat iedereen vrij zijn materiaal op te rijden. Lijkt me een leuke ingesteldheid voor jongeren wiens ouders zorgen voor het onderhoud en voor de garagedochters die jaarlijks eens buiten mogen tijdens de schoonmaak.

Een maandelijks nazicht en geregeld een onderhoud is geen overbodige luxe voor een voertuig waar je toch graag op kunt rekenen.

Voor mensen die denken dat het dolletjes is bij de wagen de commerce rond fietsen mag er ook best wezen.

150€ voor een onderhoud ( zonder materiaal kosten)
BA verzekering Diefstalverzekering pechbijstand en,deze is toch wel echt belangrijk, een setje winterbanden om ook op mindere dagen als the king te kunnen rijden.

Dan heb je het aandeel aangepaste kledij nog dus fietsen kost eigenlijk best wat geld als je het consistent wil doen.

Gebruikersavatar
JamesEarlGray
Pro Member
Pro Member
Berichten: 404
Lid geworden op: 24 Aug 2017
Bedankt: 30 keer
Recent bedankt: 2 keer
Uitgedeelde bedankjes: 5 keer

Re: Met de trein altijd beetje reizen...

Berichtdoor JamesEarlGray » 11 Mei 2018, 18:22

ITnetadmin schreef:Maar ik ga gewoon echt geen 500+ euro besteden aan een toestel waar ik zélf op moet trappen.

Een raar criterium.

Ik zou er toch voor opteren om een deftige fiets te kopen als ik van plan ben om die zeer vaak en veel te gebruiken. Niet dat ik tout court veel duizenden euros wens uit te geven, maar ik erken wel de mogelijkheid dat een fiets van €2k meer comfort of andere voordelen kan bieden dan eentje van €500. Zeker wanneer iemand fietsvergoeding krijgt, zou ik het niet erg vinden om een beetje uit te geven aan dat dagelijks transportmiddel.

TL;DR: het criterium dat ITnetadmin hier poneert is er eentje dat enkel wordt gesteld door iemand die niet pendelt met de fiets.

ITnetadmin
Elite Poster
Elite Poster
Berichten: 6425
Lid geworden op: 28 Jan 2012
Bedankt: 479 keer
Recent bedankt: 9 keer
Uitgedeelde bedankjes: 92 keer

Re: Met de trein altijd beetje reizen...

Berichtdoor ITnetadmin » 11 Mei 2018, 18:26

Ik pendel idd niet met de fiets.
Mede door het totaal gebrek aan realiteitszin inzake prijzen van de fabrikant.
Bij mij bestaat er gewoon geen enkel klassement aan fietsen dat 500+ kost.

Voor de prijs van een dure fiets koop ik liever een autootje dat me beschermt tegen weer en wind en waar ik geen spierkracht nodig heb om vooruit te geraken. Voor 1000+ koop ik wel een brommer of moto, dat gaat sneller en daar ben ik minder bezweet en moe mee.
Voor mij is dat het belangrijkste criterium.

johan.devos
Elite Poster
Elite Poster
Berichten: 774
Lid geworden op: 14 Mei 2008
Locatie: Bevergem :-)
Bedankt: 97 keer
Recent bedankt: 7 keer
Uitgedeelde bedankjes: 112 keer

Re: Met de trein altijd beetje reizen...

Berichtdoor johan.devos » 11 Mei 2018, 19:56

Fietsen kan ook gewoon leuk zijn en je hebt er nog gratis fitness bij.

Ik heb een firmawagen maar heb toch 2 e-bikes besteld (voor mijn echtgenote en mezelf) om meer met de fiets naar het werk te kunnen fietsen. We hebben wel gewone fietsen maar we hebben geen zin om bezweet op het werk te komen.

Met een auto, moto, OV mis je gewoon de beweging die we broodnodig hebben en die je met een fiets wel hebt.

butskristof
Elite Poster
Elite Poster
Berichten: 1181
Lid geworden op: 19 Dec 2011
Locatie: Heist-op-den-Berg
Bedankt: 68 keer
Uitgedeelde bedankjes: 475 keer
Contact:

Re: Met de trein altijd beetje reizen...

Berichtdoor butskristof » 12 Mei 2018, 08:58

Een degelijke (niet-elektrische) fiets hoeft ook geen stukken van mensen te kosten. Mijn fiets is bijna 40 jaar oud, maar was toen het absolute topmodel. Perfect onderhouden en rijdt zalig.
Ik doe er dagelijks ofwel het traject naar school (5 km enkel) ofwel naar m'n werk (10 km enkel) mee, en hij rijdt pakken beter dan mijn nieuwere fiets die hier staat te rotten in de garage.
Heeft toen stukken van mensen gekost, maar op 2dehands geven ze ze nu praktisch weg.

Alles hangt natuurlijk af van de afstand die je ermee moet doen en in welke omstandigheden, maar ik verkies toch een top-of-the-line fiets van 1000 euro boven een krakkemikkige auto van 1000 euro. En zoals hierboven al aangehaald: een fiets kan je misschien in aankoop wat kosten, maar dan stoppen de kosten ook praktisch. Op die moto/auto van 1000 euro kan je jezelf dan nog beginnen blauw betalen aan verzekering/brandstof/parking/... .
Maar opnieuw: iedereen moet het voor zichzelf uitmaken en alles is afhankelijk van waarvoor het moet dienen. Voor mijn huidige verplaatsingen in Antwerpen is mijn fiets de gemakkelijkste en snelste optie.
 MacBook Pro 15" (2017)  MacBook Pro 13" (Mid 2015)  iPhone 7 Plus  iPad Air 2  Watch Series 3

liegebeestig
Elite Poster
Elite Poster
Berichten: 918
Lid geworden op: 01 Jun 2006
Bedankt: 18 keer
Uitgedeelde bedankjes: 1 keer

Re: Met de trein altijd beetje reizen...

Berichtdoor liegebeestig » 12 Mei 2018, 09:09

Butskristof, en welk degelijk merk is dat, dat je zo goedkoop op 2dehands vindt?

butskristof
Elite Poster
Elite Poster
Berichten: 1181
Lid geworden op: 19 Dec 2011
Locatie: Heist-op-den-Berg
Bedankt: 68 keer
Uitgedeelde bedankjes: 475 keer
Contact:

Re: Met de trein altijd beetje reizen...

Berichtdoor butskristof » 12 Mei 2018, 12:44

De mijne is een erfstuk (Norta Deluxe). Maar als je wat rondkijkt op 2dehands vind je echt wel goede aanbiedingen voor degelijke fietsen.
 MacBook Pro 15" (2017)  MacBook Pro 13" (Mid 2015)  iPhone 7 Plus  iPad Air 2  Watch Series 3

MichelJ
Premium Member
Premium Member
Berichten: 652
Lid geworden op: 10 Mar 2010
Locatie: Kapellen
Bedankt: 50 keer
Recent bedankt: 4 keer
Uitgedeelde bedankjes: 13 keer

Re: Met de trein altijd beetje reizen...

Berichtdoor MichelJ » 12 Mei 2018, 12:58

butskristof schreef:...
Maar opnieuw: iedereen moet het voor zichzelf uitmaken en alles is afhankelijk van waarvoor het moet dienen. Voor mijn huidige verplaatsingen in Antwerpen is mijn fiets de gemakkelijkste en snelste optie.


Dat is voor mij ook de hoofdreden. Als ze gaan beginnen graven is het helemaal een ramp.

Gebruikersavatar
heist_175
Elite Poster
Elite Poster
Berichten: 5771
Lid geworden op: 07 Okt 2010
Locatie: Kempen
Bedankt: 428 keer
Recent bedankt: 9 keer
Uitgedeelde bedankjes: 306 keer

Re: Met de trein altijd beetje reizen...

Berichtdoor heist_175 » 12 Mei 2018, 14:13

ITnetadmin schreef:Ik pendel idd niet met de fiets.
Mede door het totaal gebrek aan realiteitszin inzake prijzen van de fabrikant.
Bij mij bestaat er gewoon geen enkel klassement aan fietsen dat 500+ kost.

Voor de prijs van een dure fiets koop ik liever een autootje dat me beschermt tegen weer en wind en waar ik geen spierkracht nodig heb om vooruit te geraken. Voor 1000+ koop ik wel een brommer of moto, dat gaat sneller en daar ben ik minder bezweet en moe mee.
Voor mij is dat het belangrijkste criterium.

Uw denkfout zit in de aanschafprijs vs TCO.
Mijn vrouw haar ebike kost(te) nieuwe €3K. Een 2dehands bakkersautootje zou ons 6J geleden €10K gekost hebben, een nieuwe €16K.
Ik wil de rekening wel eens maken, na 6J :).
Auto vs fiets: verzekering, onderhoud+herstelling, brandstof
Dan is het verschil niet gewoon de €7K in aankoop, maar een veelvoud.

@realiteitszin in prijzen
Vergelijk een "supermarktfiets" van €400 eens met (bv) Koga van €1600. Met die Koga ga je 20-40 jaar rijden, de supermarktfiets valt na 4 jaar uit elkaar. Niet van horen zeggen of op HLN hé :). Een kennis heeft een Carrefour fiets van €400 jààren geleden gekocht, ik had toen een Batavus gekocht. Mijn Batavus rijdt nog altijd, zijn Carrefour ding had heel snel last van versnellingsproblemen en is na 3-4 jaar naar het containerpark gegaan wegens totaal onbetrouwbaar.
Er is een reden dat sommige fietsenmakers weigeren om fietsen van de supermarkt te herstellen.

Maar opnieuw: ik ben geen missionaris :).
Ik haal enkel aan dat het prijsverschil tussen bepaalde merken niet enkel voor het merk is, maar ook kwalitatief het verschil maakt. Zeker op langere termijn.

Gebruikersavatar
r2504
Deel van't meubilair
Deel van't meubilair
Berichten: 28427
Lid geworden op: 28 Okt 2003
Bedankt: 1866 keer
Recent bedankt: 6 keer
Uitgedeelde bedankjes: 359 keer

Re: Met de trein altijd beetje reizen...

Berichtdoor r2504 » 12 Mei 2018, 15:47

heist_175 schreef:Een kennis heeft een Carrefour fiets van €400 jààren geleden gekocht, ik had toen een Batavus gekocht. Mijn Batavus rijdt nog altijd, zijn Carrefour ding had heel snel last van versnellingsproblemen en is na 3-4 jaar naar het containerpark gegaan wegens totaal onbetrouwbaar.


Ik rij nochtans al meer dan 10 jaar met een fiets van Decathlon (dacht destijds iets van een 250 €).

Ik ga niet beweren dat de kwaliteit identiek is maar de naam Batavus, Koga, ... kost ook flink wat centen (net zoals BMW, Mercedes, Audi, ...).

9livesuni
Pro Member
Pro Member
Berichten: 243
Lid geworden op: 25 Jun 2012
Bedankt: 43 keer

Re: Met de trein altijd beetje reizen...

Berichtdoor 9livesuni » 12 Mei 2018, 16:43

r2504 schreef:Ik rij nochtans al meer dan 10 jaar met een fiets van Decathlon (dacht destijds iets van een 250 €).


Is dat IEDERE DAG :?:

Ik verbaas me over de levensduur van fietsen, veertig jaar begot, bijna onvoorstelbaar. De enigste die ik zie na 40 jaar garage houden het hier geen academie jaar vol.

duizend
Elite Poster
Elite Poster
Berichten: 904
Lid geworden op: 23 Apr 2008
Bedankt: 146 keer
Uitgedeelde bedankjes: 134 keer

Re: Met de trein altijd beetje reizen...

Berichtdoor duizend » 12 Mei 2018, 21:07

r2504 schreef:Ik rij nochtans al meer dan 10 jaar met een fiets van Decathlon (dacht destijds iets van een 250 €).


Decathlon is dan ook geen supermarkt fiets.
Fietsen van decathlon zijn van prima kwaliteit voor weinig geld.

Gebruikersavatar
iceke
Elite Poster
Elite Poster
Berichten: 4704
Lid geworden op: 11 Jun 2010
Bedankt: 552 keer
Uitgedeelde bedankjes: 187 keer

Re: Met de trein altijd beetje reizen...

Berichtdoor iceke » 13 Mei 2018, 13:46

ITnetadmin schreef:Ik pendel idd niet met de fiets.
Mede door het totaal gebrek aan realiteitszin inzake prijzen van de fabrikant.
Bij mij bestaat er gewoon geen enkel klassement aan fietsen dat 500+ kost.

Voor de prijs van een dure fiets koop ik liever een autootje dat me beschermt tegen weer en wind en waar ik geen spierkracht nodig heb om vooruit te geraken. Voor 1000+ koop ik wel een brommer of moto, dat gaat sneller en daar ben ik minder bezweet en moe mee.
Voor mij is dat het belangrijkste criterium.


Bij een fiets betaal je op een bepaald moment vooral een meerprijs aan onderdelen die minder slijten, minder onderhoud vergen of comfortabeler fietsen.
Laat ons zeggen dat je voor 500€ een goeie velo hebt en voor 1500€ een héle goeie, wat is het probleem dan om 1000€ meer uit te geven als je meer km's (of uren) doet met de fiets dan met de auto ?


Terug naar “Allerlei”

Wie is er online

Gebruikers op dit forum: Geen geregistreerde gebruikers en 1 gast