Met de trein altijd beetje reizen...

Onderwerpen die nergens anders thuis horen en toch eerder technisch van aard zijn? Post ze hier!
Plaats reactie
Gebruikersavatar
krisken
userbase crew
userbase crew
Berichten: 19763
Lid geworden op: 07 nov 2006, 12:11
Twitter: kriskenbe
Locatie: Massemen - 91WET0
Uitgedeelde bedankjes: 1857 keer
Bedankt: 1035 keer

Is toch een goeie 13km en dus een goeie 45minuten rijden per fiets. Dan is de auto toch nog steeds sneller. Elke minuut dat ik langer in mijn bed kan liggen, is er eentje! :-)

Buiten dat ik met mn job mn minuten slaap erg waardeer, is het ook niet echt handig om half bezweet toe te komen op je werk. En al zeker niet in de medische sector. OK, wij hebben de luxe dat we kunnen douchen op het werk maar dan gaat het snel helemaal te gek worden... Respect voor jouw dagelijkse trip overigens, maar mij zal je niet snel zo ver krijgen vrees ik...

Internet = Orange 150/15Mbps + WirelessBelgië
Telefonie = EDPnet + OVH
GSM = Orange Go Extreme SE + Scarlet Red
TV = TVV App + Netflix + Disney+ + Streamz
Netwerk = Mikrotik + Ubiquiti
ITnetadmin
userbase crew
userbase crew
Berichten: 8974
Lid geworden op: 28 jan 2012, 18:22
Uitgedeelde bedankjes: 199 keer
Bedankt: 690 keer
Recent bedankt: 2 keer

krisken schreef:Elke minuut dat ik langer in mijn bed kan liggen, is er eentje! :-)
Ook een goed set argumenten waarin ik mij kan vinden.
Ik ben helemaal geen ochtendmens, dus elke extra minuut is goud waard; en ik heb idd ook geen zin om al vermoeid te zijn nog voor ik aan het werk begin (sport in de ochtend *blech*) :-)
Gebruikersavatar
cadsite
Elite Poster
Elite Poster
Berichten: 6126
Lid geworden op: 20 jan 2015, 16:10
Locatie: Kortrijk
Uitgedeelde bedankjes: 244 keer
Bedankt: 584 keer
Recent bedankt: 10 keer

13 km lijkt me een ideaal traject om elektrisch te fietsen. Ik heb er maar 5km te gaan, dus doe dat met een trapfiets.
Het voordeel van elektrisch is dat je de effecten van tegenwind teniet kan doen en je niet nat in 't zweet staat.
Ik niet, maar velen hebben ook nog eens het voordeel van een fietsvergoeding. Dus minder kosten en meer inkomsten.
ubremoved_539
Deel van't meubilair
Deel van't meubilair
Berichten: 29849
Lid geworden op: 28 okt 2003, 09:17
Uitgedeelde bedankjes: 434 keer
Bedankt: 1972 keer

ITnetadmin schreef:Waarom zou je met 3 op zo'n bank zitten?
Omdat het nu eenmaal banken voor 3 zijn... en het anders rechtstaan is !

We hebben dus nog vooroorlogse treinstellen met de 2 + 3 combinatie en afschuwelijke "zetels".

Zelfs met twee op een bank van 2 zitten is al proppen, iden voor met drie op een bank van 3.
ITnetadmin schreef:en als ik ga zitten is het hopelijk een 1e klas gang, die heeft tenminste nog tapijt).
Eerste klasse moest men gewoon afschaffen... trouwens ik begrijp niet wat daar "klasse" aan is.
MichelJ
Elite Poster
Elite Poster
Berichten: 1078
Lid geworden op: 10 maa 2010, 13:32
Locatie: Kapellen
Uitgedeelde bedankjes: 25 keer
Bedankt: 66 keer
Recent bedankt: 2 keer

ITnetadmin schreef:...
Ook een goed set argumenten waarin ik mij kan vinden.
...
Eerder uitvluchten :twisted:

Als je gewoon begint met elke andere dag, al dan niet elektrisch, je hartslag onder controle houdt. Begin je je conditie op te bouwen en na een halfjaartje ga je vlotjes die 13km afhaspelen, niet al te bezweet en zeker niet vermoeid aankomen.

Heb het hier ook dagelijks gedaan(22km enkel), in shiften en geen burojob, de eerste maanden zwaar maar nadien vele beter. Meer energie. Enigste fout die ik maakte was steeds alles geven en in het rood gaan. Vanaf volgende week hervat ik het fietsen, de verbinding linker- en rechteroever rond Antwerpen is bijna niet meer te doen ook niet in shiften, ditmaal wel met hartslagmeter.
Gebruikersavatar
Sinna
Elite Poster
Elite Poster
Berichten: 2965
Lid geworden op: 14 nov 2008, 08:22
Twitter: KrSi78
Locatie: Brugge
Uitgedeelde bedankjes: 286 keer
Bedankt: 202 keer
Recent bedankt: 6 keer
Contacteer:

r2504 schreef:Eerste klasse moest men gewoon afschaffen... trouwens ik begrijp niet wat daar "klasse" aan is.
Akkoord voor de nieuwere treinstellen/rijtuigen waar het verschil inderdaad minimaal is. Ik zou zelf ook veel liever zien dat de 1ste klasse vervangen wordt door een stiltecoupé. Dan zou ik het prijsverschil aanvaardbaar vinden.
Computer(k)nul
Gebruikersavatar
Dizzy
Elite Poster
Elite Poster
Berichten: 9745
Lid geworden op: 06 dec 2009, 13:28
Locatie: Hier ter plaatse
Uitgedeelde bedankjes: 384 keer
Bedankt: 592 keer
Recent bedankt: 40 keer

Ik doe 8km enkel zonder batterij en dat is goed te doen en ik doe het liever dan de bus. Voordelen, betere conditie en frisser starten aan werkdag en minder stress.

De conditie gaat snel vooruit en eens de conditie ok is zal het zweten ook verdwijnen. Rij zo snel als je aankan en zweten is dan beperkt tot minimum. Op warme dagen neem ik een extra shirt mee en fris me op op het werk.

Dit WE reed ik +50km tegen +20km/u zonder echt zweten, dat kan met een goede conditie. Je bent ook minder snel ziek.

Ik zie er enkel voordelen in en veel excuses om het niet te doen.
vverbeke
Elite Poster
Elite Poster
Berichten: 935
Lid geworden op: 19 mei 2009, 11:31
Uitgedeelde bedankjes: 60 keer
Bedankt: 94 keer

ITnetadmin schreef:
krisken schreef:Elke minuut dat ik langer in mijn bed kan liggen, is er eentje! :-)
Ook een goed set argumenten waarin ik mij kan vinden.
Ik ben helemaal geen ochtendmens, dus elke extra minuut is goud waard; en ik heb idd ook geen zin om al vermoeid te zijn nog voor ik aan het werk begin (sport in de ochtend *blech*) :-)
Elk zijn goesting, maar ik ben net veel frisser als ik met de fiets naar het werk ben geweest. 13 km is perfect haalbaar met een elektrische fiets, eventueel maar enkele dagen in de week. Mits je een aangename fietsroute kan uitstippelen welteverstaan. Hier is woon-werk 25 km, ik beklaag mij tegenwoordig vooral de dagen dat ik niet met de fiets ben.
@home: VDSL 100/35 • @work: fiber 200/200 + fiber 300/50 + cable 240/30
Gebruikersavatar
cadsite
Elite Poster
Elite Poster
Berichten: 6126
Lid geworden op: 20 jan 2015, 16:10
Locatie: Kortrijk
Uitgedeelde bedankjes: 244 keer
Bedankt: 584 keer
Recent bedankt: 10 keer

't Is inderdaad een echte klik die je maakt.
Ik ben enkele jaren geleden met de fiets beginnen gaan omdat mijn wagen stuk was en de herstelling op zich liet wachten. In het begin was het dus uit noodzaak dat ik de fiets nam.
Dan begaf onze andere auto het, dus nam mijn vrouw mijn auto in afwachting van de nieuwe. Zo heb ik enkele maanden de fiets 'moeten' gebruiken voor al mijn verplaatsingen.
Nu zijn we jaren verder en ben ik lastig als ik met de auto moet gaan werken (afhalen kinderen/supermarkt/...).
Zelfs met regen, sneeuw, ijs,... neem ik nog liever de fiets dan mijn auto van 't stal te halen. Ik heb altijd mijn fietstas mee met daarin een regenbroek, een cape en (zelfgemaakte) overschoenen. Dus zelfs bij stortregen zijn enkel mijn handen en gezicht nat.
Gebruikersavatar
krisken
userbase crew
userbase crew
Berichten: 19763
Lid geworden op: 07 nov 2006, 12:11
Twitter: kriskenbe
Locatie: Massemen - 91WET0
Uitgedeelde bedankjes: 1857 keer
Bedankt: 1035 keer

Goh in het begin heb ik ook gedacht om me een elektrische fiets aan te schaffen hiervoor. Maar dat bleek nog serieus tegen te vallen. De kostprijs is niet min om te beginnen. Voor iets deftigs zit je snel boven de 1250 euro. "Van horen zeggen" (jullie kunnen me waarschijnlijk beter informeren met jullie ervaring) heb ik gehoord dat je de batterij vroeger uit de fiets kon nemen en in een lader steken thuis. Dat dit nu onmogelijk is, en dat je de hele fiets aan de stekker moet hangen. Ik woon in een simpel rijhuis, heb wel een voortuin en een achtertuin, maar niks overdekking. Dus de fiets zou s nachts buiten moeten slapen als hij aan het laden is (heb een garage, maar daar is geen elektriciteitsvoorziening).

Wat mn conditie betreft zit het wel OK overigens : ik kom dankzij t werk ruim aan de 10000 stappen die je dagelijks moet zetten. Maar ik vraag me af wat voor een vreselijk lichaam ik dan niet heb : ik heb vroeger (schooltijd) dagelijks 15km heen en 15km terug gefietst met een groep vrienden, en ik kan niet zeggen dat ik ooit "droog" thuis ben gekomen. Zweten doe je immers altijd ...

Maar soit, de situatie naar Gent is de situatie vandaag. Naar Mechelen (ziekenhuis is echt vlakbij het station) en naar Sint-Niklaas (is wat verder, maar doenbaar per fiets) kan je dus niet geraken met het OV op de gewenste dagen/uren ...

Internet = Orange 150/15Mbps + WirelessBelgië
Telefonie = EDPnet + OVH
GSM = Orange Go Extreme SE + Scarlet Red
TV = TVV App + Netflix + Disney+ + Streamz
Netwerk = Mikrotik + Ubiquiti
Gebruikersavatar
Dizzy
Elite Poster
Elite Poster
Berichten: 9745
Lid geworden op: 06 dec 2009, 13:28
Locatie: Hier ter plaatse
Uitgedeelde bedankjes: 384 keer
Bedankt: 592 keer
Recent bedankt: 40 keer

Je begint pas echt te zweten als je over uw limiet gaat. Zorg voor goede conditie en probeer niet dagelijks uw record te verbreken en het zweten valt goed mee.

Aangepaste kledij kan ook helpen, op de fiets maakt je zelf wind en kledij die goed ventileert maakt echt een groot verschil.
ubremoved_983
Elite Poster
Elite Poster
Berichten: 3868
Lid geworden op: 20 maa 2004, 20:10
Uitgedeelde bedankjes: 84 keer
Bedankt: 46 keer

krisken schreef: "Van horen zeggen" (jullie kunnen me waarschijnlijk beter informeren met jullie ervaring) heb ik gehoord dat je de batterij vroeger uit de fiets kon nemen en in een lader steken thuis. Dat dit nu onmogelijk is, en dat je de hele fiets aan de stekker moet hangen.
Urban legend ...
boran_blok
Elite Poster
Elite Poster
Berichten: 1021
Lid geworden op: 09 maa 2011, 16:04
Uitgedeelde bedankjes: 16 keer
Bedankt: 81 keer

Zal ook wel van model tot model afhangen zeker.

In elk geval, conditie opbouwen doe je inderdaad tussen de 55 en 65% 75 en 85% van HR max om de dag. Je HR max kan je schatten aan de hand van de geslacht, leeftijd en gewicht, maar je kan het ook laten meten in een sportlabo. (wat wss overkill is als je gewoon conditie wilt opbouwen)

edit: had verkeerde HR waarden.
Laatst gewijzigd door boran_blok 07 mei 2018, 14:13, in totaal 2 gewijzigd.
boonpwnz
Elite Poster
Elite Poster
Berichten: 5081
Lid geworden op: 05 jul 2017, 09:50
Uitgedeelde bedankjes: 84 keer
Bedankt: 153 keer
Recent bedankt: 5 keer

Ik weet waar mijn limiet zit van te fietsen.

Dat is met een 2 korte pauzes tussendoor(2min) tussen de 2u en 2u30 fietsen zonder echte problemen.

Wanneer fiets ik?
1 keer om de 2 weken. Voor de rest doe ik geen fysieke sporten.
Ben wel nog jong en moet eigenlijk meer sporten maar de zin voor :oops:
vverbeke
Elite Poster
Elite Poster
Berichten: 935
Lid geworden op: 19 mei 2009, 11:31
Uitgedeelde bedankjes: 60 keer
Bedankt: 94 keer

krisken schreef:Goh in het begin heb ik ook gedacht om me een elektrische fiets aan te schaffen hiervoor. Maar dat bleek nog serieus tegen te vallen.
Wat betreft de kostprijs: Die is idd niet min. De mijne kostte > 3000 €. Ik krijg wel een fietsvergoeding. Als ik alles samenreken (uitgespaarde autokilometers plus fietsvergoeding) heb ik de mijne na een tweetal jaar terugverdiend. Verder, een auto of openbaar vervoer kost ook (veel meer) geld.

Wat betreft de batterij: Dit hangt af van het model. Vrijwel alle modellen met middenmotor (aan te raden) hebben een uitneembare batterij. Enkel de goedkopere modellen, meestal die met voorwielmotor, hebben een vaste batterij. Opladen in bvb. vrieskou is sowieso niet aan te raden voor de levensduur van de batterij. Als je die batterij goed behandelt gaat die best wel lang mee (d.w.z. opladen op kamertemperatuur en pas vol laden voordat je hem effectief gebruikt, lading zo veel mogelijk tussen de 30 à 70% houden). Ik merk na 2,5 jaar amper achteruitgang in capaciteit.

Zweten op een elektrische fiets is al minder een issue, de fiets neemt een stuk van het werk over. Ik heb sowieso een aparte t-shirt mee zodat ik niet in mijn fietskleren zit te werken.

Ik heb een afneembare fietstas die ook dienst doet als schoudertas waar mijn laptop en eten e.d. in zit en een "vastere" fietstas die altijd blijft hangen, in die laatste zit regenkledij voor mocht het nodig zijn (jas, regenbroek met overschoenen) en wat materiaal voor noodgevallen (inbussleuteltjes, bandenlichters, reserveband, reservelichtjes). Omdat ik niet elke dag met de fiets ga kan ik wat plannen rond de echte regendagen. Mocht ik kunnen douchen op het werk zou die regen wat minder een issue zijn.
@home: VDSL 100/35 • @work: fiber 200/200 + fiber 300/50 + cable 240/30
boonpwnz
Elite Poster
Elite Poster
Berichten: 5081
Lid geworden op: 05 jul 2017, 09:50
Uitgedeelde bedankjes: 84 keer
Bedankt: 153 keer
Recent bedankt: 5 keer

vverbeke schreef: Omdat ik niet elke dag met de fiets ga kan ik wat plannen rond de echte regendagen. Mocht ik kunnen douchen op het werk zou die regen wat minder een issue zijn.
Daar moeten ze toch echt iets aan veranderen vindk.

Ik heb nu al stage gedaan en gewerkt bij bedrijven die allemaal genoeg douches hebben(opgelet dat is geen werktijd) en vind toch dat ieder middelgroot tot groot bedrijf dat moet hebben.
ITnetadmin
userbase crew
userbase crew
Berichten: 8974
Lid geworden op: 28 jan 2012, 18:22
Uitgedeelde bedankjes: 199 keer
Bedankt: 690 keer
Recent bedankt: 2 keer

r2504 schreef:
ITnetadmin schreef:Waarom zou je met 3 op zo'n bank zitten?
Omdat het nu eenmaal banken voor 3 zijn... en het anders rechtstaan is !
We hebben dus nog vooroorlogse treinstellen met de 2 + 3 combinatie en afschuwelijke "zetels".
Zelfs met twee op een bank van 2 zitten is al proppen, iden voor met drie op een bank van 3.
Wat?????
Ik heb altijd gedacht dat dat banken van 2 en banken van 1 waren.
No effing way dat ik daar met meer op zit.

vverbeke schreef:Elk zijn goesting, maar ik ben net veel frisser als ik met de fiets naar het werk ben geweest.
Klopt, ik ken nog mensen die graag 's ochtends sporten.
Voor mij is dat een laatavondactiviteit, want ik duik meestal mijn bed in na het sporten voor een dutje, als het al niet laat genoeg is om gewoon te gaan maffen.

krisken schreef:Ik woon in een simpel rijhuis
Verhuisd? :-)

boonpwnz schreef:bedrijven die allemaal genoeg douches hebben(opgelet dat is geen werktijd)
Geen werktijd? Maak het nog wat.
Ik vind het al erg genoeg dat de verplaatsing geen werktijd is, terwijl ik toch echt niet voor mijn plezier die afstand afleg door het verkeer.
Lord Utopia
Erelid
Erelid
Berichten: 7819
Lid geworden op: 10 mei 2007, 16:33
Uitgedeelde bedankjes: 404 keer
Bedankt: 386 keer

Wat?????
Ik heb altijd gedacht dat dat banken van 2 en banken van 1 waren.
No effing way dat ik daar met meer op zit.
Bang voor een accidentele aanraking van een vreemd persoon?
Ik zie geen reden waarom je daar als normaal persoon tijdens de spits niet met drie of twee kan opzitten.
Ja, die enkele asociale trutten en zwanworsten die denken dat een zitplaats dienst doet als bagagerek of "personal space". (in de spits kùnnen die zaken niet)

Die treinen zijn daar speciaal zo voor ontworpen en dat is eigenlijk prima... zolang je natuurlijk niet in panne valt met die trein.
ITnetadmin
userbase crew
userbase crew
Berichten: 8974
Lid geworden op: 28 jan 2012, 18:22
Uitgedeelde bedankjes: 199 keer
Bedankt: 690 keer
Recent bedankt: 2 keer

Lord Utopia schreef:Bang voor een accidentele aanraking van een vreemd persoon?
Ik zie geen reden waarom je daar als normaal persoon tijdens de spits niet met drie of twee kan opzitten.
Ja, die enkele asociale trutten en zwanworsten die denken dat een zitplaats dienst doet als bagagerek of "personal space". (in de spits kùnnen die zaken niet)
Ja. Ik ben niet graag omringd door mensen, en al helemaal niet graag ingesloten.
Ik heb dus graag mijn 50cm personal space in alle richtingen en zal die ook afdwingen.
Nog een reden om vooral geen openbaar vervoer te gebruiken in de spits.
Dat dat niet "kan" zogezegd, is gewoon omdat de maatschappijen weigeren hun voertuigen op de capaciteit te voorzien.
vverbeke
Elite Poster
Elite Poster
Berichten: 935
Lid geworden op: 19 mei 2009, 11:31
Uitgedeelde bedankjes: 60 keer
Bedankt: 94 keer

ITnetadmin schreef:Ik heb dus graag mijn 50cm personal space in alle richtingen en zal die ook afdwingen.
50 cm Is vrij veel in openbaar vervoer context, idem bij vliegen. Verwacht dan ook niet dat maatschappijen zich daarop gaan aanpassen bij hun standaardaanbod. Wie meer personal space wil kan bijbetalen (1ste klas trein, business class vliegen).
@home: VDSL 100/35 • @work: fiber 200/200 + fiber 300/50 + cable 240/30
Gebruikersavatar
heist_175
Moderator
Moderator
Berichten: 14885
Lid geworden op: 07 okt 2010, 09:35
Locatie: Kempen
Uitgedeelde bedankjes: 484 keer
Bedankt: 1054 keer
Recent bedankt: 16 keer

krisken schreef:Goh in het begin heb ik ook gedacht om me een elektrische fiets aan te schaffen hiervoor. Maar dat bleek nog serieus tegen te vallen. De kostprijs is niet min om te beginnen. Voor iets deftigs zit je snel boven de 1250 euro.
Reken maar €3000 voor een goede fiets. Mijn vrouw haar Koga gaat al ruim 6 jaar mee, met enkel het normale onderhoud. De batterij is nog in prima conditie.
Batterij kan je meestal wel loskoppelen, maar als dat een vereiste is, kan je uw model daarop selecteren.
Je kan ook zoeken naar 2dehands Koga's, al dalen die niet echt sterk in prijs.

Qua rijden is het vooral een klik of een mindset.
Als je wil, kan het. Maar er zijn tal van obstakels als je ze wil zien: te warm, te koud, te veel wind, te veel zon, regen, donker, ... :)
ubremoved_539
Deel van't meubilair
Deel van't meubilair
Berichten: 29849
Lid geworden op: 28 okt 2003, 09:17
Uitgedeelde bedankjes: 434 keer
Bedankt: 1972 keer

krisken schreef:Voor iets deftigs zit je snel boven de 1250 euro.
Een vriendin van me is een fanatieke wielrenster en gaat dus ook met de fiets naar het werk maar om niet bezweet aan te komen en omdat het toch iets verder is wou ze zo'n snelle electrische fiets... blijkbaar spreek je dan meteen van bedragen vanaf 5, 6 en 7000 euro :eek:
Lord Utopia schreef:Bang voor een accidentele aanraking van een vreemd persoon?
Ik zie geen reden waarom je daar als normaal persoon tijdens de spits niet met drie of twee kan opzitten.
Ik vind het alles behalve gezellig tegen iemand aangepropt te zitten ongeacht hoe netjes die persoon is... maar vandaag was het weeral van dat, trein had 10 minuten vertraging, was een oud wrak (nochtans is het 's avonds normaal moderner) met amper airco en propvol. Resultaat was dat ik mijn aansluiting kwijt was en nogmaals een extra halfuur mocht wachten... en dus meer dan 1u30 onderweg was voor 45km :evil:
MichelJ
Elite Poster
Elite Poster
Berichten: 1078
Lid geworden op: 10 maa 2010, 13:32
Locatie: Kapellen
Uitgedeelde bedankjes: 25 keer
Bedankt: 66 keer
Recent bedankt: 2 keer

r2504 schreef:... blijkbaar spreek je dan meteen van bedragen vanaf 5, 6 en 7000 euro :eek: ...
De speed pedelecs kunnen aardig oplopen, mijne zou er weldra moeten zijn, DIV is wat overwerkt denk ik, ben al bijna 2 weken aan het wachten op platen
warpozio2
Elite Poster
Elite Poster
Berichten: 1058
Lid geworden op: 19 okt 2016, 12:36
Uitgedeelde bedankjes: 77 keer
Bedankt: 26 keer

r2504 schreef: en dus meer dan 1u30 onderweg was voor 45km :evil:
Zat jij ook in de file aan de Kennedytunnel? ;)
ubremoved_539
Deel van't meubilair
Deel van't meubilair
Berichten: 29849
Lid geworden op: 28 okt 2003, 09:17
Uitgedeelde bedankjes: 434 keer
Bedankt: 1972 keer

Nee, op het wonderbaarlijke OV... de trein !
Gebruikersavatar
iceke
Elite Poster
Elite Poster
Berichten: 6790
Lid geworden op: 11 jun 2010, 12:58
Uitgedeelde bedankjes: 225 keer
Bedankt: 614 keer
Recent bedankt: 3 keer

Ik heb de Elektrische fiets hier ook ontdekt (na 20 jaar niet op een vélo gezeten te hebben)
Sinds een maand probeer ik alles <20 km met de fiets te doen en dat lukt aardig.
Woon werk verkeer heb ik niet, maar ik schat dat 80% van wat ik nu met de wagen doe ga vervangen door de fiets, tiid verspil ik er in ieder geval niet mee.ttz, de ritjes die "moeten" zijn meestal <10km en dan win je de tijd die je langer fietst terug met het niet hoeven te zoeken naar een parkeerplaats. De ritjes die niet moeten worden meestal wat langer....ik rij nu naar de bakker een dorp verder ;-)
Dit weekend zijn we naar de zoo gefietst, ik had uitgerekend 26 km heen en terug(+de watertaxi) maar uiteindelijk zaten we aan 60km(wachten we 20minuten op dien boot, of fietsen we die afstand zelf op 25 minuten?)
Konditie moet je met een elektrische fiets niet hebben, ga je er mi ook nooit mee opbouwen, maar het is zoveel rustiger rijden dat ik er de ongemakken(voornamelijk het weer) graag bijneem.
Gebruikersavatar
JamesEarlGray
Elite Poster
Elite Poster
Berichten: 1322
Lid geworden op: 24 aug 2017, 13:04
Uitgedeelde bedankjes: 77 keer
Bedankt: 135 keer

r2504 schreef:blijkbaar spreek je dan meteen van bedragen vanaf 5, 6 en 7000 euro :eek:
Dat klinkt veel, maar als je elke werkdag 20km enkele rit fietst en je krijgt €0,2 fietsvergoeding per gereden kilometer (wat nog niet eens het fiscaal aftrekbaar maximum bedraagt), dan krijg je €1750 per jaar aan fietsvergoeding. Zo is je 'dure' fiets wel snel terugbetaald.

Geef toe, een fiets van €5-7.000 koop je niet om effe 7 kilometer mee te sjeezen, die koop je om grotere afstanden (zoals 20km enkele rit) mee te doen.
Gebruikersavatar
cadsite
Elite Poster
Elite Poster
Berichten: 6126
Lid geworden op: 20 jan 2015, 16:10
Locatie: Kortrijk
Uitgedeelde bedankjes: 244 keer
Bedankt: 584 keer
Recent bedankt: 10 keer

Persoonlijk ben ik absoluut geen voorstander van de speed pedelec. Die snelheid is veel te hoog voor op fietspaden.
Vorige week was er behoorlijk veel wind en ik had het geluk dat het 100% op de rug was. Op dat moment fietste ik zonder inspanning rond de 33km/u. Dit was op een afzonderlijk fietspad van zo'n 2m breed, afgesloten langs beide zijkanten. Ik heb dat niet lang gedaan omdat ik het totaal onveilig vond. De mensen in de tegenovergestelde richting hadden de wind op de neus en reden met een trapfiets amper 10, de elektrisch aangedreven medemens reed 20/25. Dat is gewoon een onverantwoorde snelheid om mee naar elkaar te rijden. Stel je eens voor dat we beiden 40 à 45 rijden! Dat is aan een snelheid van 80 à 90 km/u dat je naar elkaar toe rijdt. :eek:
vverbeke
Elite Poster
Elite Poster
Berichten: 935
Lid geworden op: 19 mei 2009, 11:31
Uitgedeelde bedankjes: 60 keer
Bedankt: 94 keer

iceke schreef:Konditie moet je met een elektrische fiets niet hebben, ga je er mi ook nooit mee opbouwen, maar het is zoveel rustiger rijden dat ik er de ongemakken(voornamelijk het weer) graag bijneem.
Je bouwt daar meer conditie mee op dan de meesten denken hoor. Je zou mijn benen eens moeten vergelijken met voor ik elektrisch fietste naar het werk, ge kunt een hele bende te eten geven met de hesp die daar aan hangt :lol:
@home: VDSL 100/35 • @work: fiber 200/200 + fiber 300/50 + cable 240/30
MichelJ
Elite Poster
Elite Poster
Berichten: 1078
Lid geworden op: 10 maa 2010, 13:32
Locatie: Kapellen
Uitgedeelde bedankjes: 25 keer
Bedankt: 66 keer
Recent bedankt: 2 keer

@cadsite : de fiets die ik heb aangeschaft gaat ook 45, als ik stevig doortrap, zelfs met maximale ondersteuning. Maar 35km/u(zonder te harde tegenwind) zal eerder de kruissnelheid zijn die ik ga kunnen aanhouden. Er zijn er genoeg met koersfietsen die kruissnelheden boven de 30 aanhouden, wat moeten we daar mee doen dan? Als ik inhaal dien ik toch rekening te houden met hoe mijn voorganger aan het rijden is, hem/haar waarschuwen, vertragen als ik nog maar denk dat dat mijn voorligger me negeert/niet gehoord heeft en naar eventuele tegenliggers zien. Van de andere weggebruikers mag ik hopen dat ze ook een beetje proactief aan het rijden zijn( hoe hoger de snelheid hoe meer vooruitziend denk ik dan)? Waar is de tijd van de 2-taktjes op de fietspaden, en scheuren maar :)
butskristof
Elite Poster
Elite Poster
Berichten: 1513
Lid geworden op: 19 dec 2011, 18:42
Locatie: Heist-op-den-Berg
Uitgedeelde bedankjes: 478 keer
Bedankt: 110 keer

Ik stel me toch ook vragen bij de veiligheid van die pedelecs op een gewoon fietspad. Het is natuurlijk ook geen doen van ze op de straat tussen de auto's te sturen, maar toch.
Hier in Antwerpen heb ik persoonlijk niet echt te klagen over de fietspaden (toch niet op mijn traject), maar ik rijd zelf wel aan een redelijk hoog tempo (niet elektrisch). De keren dat ik door zo'n pedelec al bijna van de baan gekieperd ben terwijl ik iemand aan het voorbijsteken was wil ik niet tellen. In de meeste gevallen lijkt het mij dan dat ze al redelijk snel rijden, en niet op tijd kunnen vertragen om achter mij te blijven wanneer ik voorbij steek. Dus proberen ze zichzelf tegen die hoge snelheid maar tussen mij en de straat te proppen, met het gevolg dat ik mezelf een ongeluk schrik want je verwacht natuurlijk niet dat er iemand je op zo'n krappe plaats gaat passeren tijdens je manoeuvre.
En dit is iets dat quasi dagelijks voorvalt hé..

Wat me soms ook in het oog springt is dat elektrische fietsen vaak gebruikt worden door bejaarden. Op zich absoluut geen problemen mee, maar ik merk soms aan de manier waarop ze op de baan liggen dat ze die fiets niet écht onder controle hebben. Die dingen zijn toch een pak zwaarder dan een gewone fiets en duwen je uiteindelijk voort of je het nu wilt of niet.
MichelJ
Elite Poster
Elite Poster
Berichten: 1078
Lid geworden op: 10 maa 2010, 13:32
Locatie: Kapellen
Uitgedeelde bedankjes: 25 keer
Bedankt: 66 keer
Recent bedankt: 2 keer

butskristof schreef:...
Wat me soms ook in het oog springt is dat elektrische fietsen vaak gebruikt worden door bejaarden. Op zich absoluut geen problemen mee, maar ik merk soms aan de manier waarop ze op de baan liggen dat ze die fiets niet écht onder controle hebben. Die dingen zijn toch een pak zwaarder dan een gewone fiets en duwen je uiteindelijk voort of je het nu wilt of niet.
Pedelecs duwen je niet vooruit, tenzij je trapt
Gebruikersavatar
Sinna
Elite Poster
Elite Poster
Berichten: 2965
Lid geworden op: 14 nov 2008, 08:22
Twitter: KrSi78
Locatie: Brugge
Uitgedeelde bedankjes: 286 keer
Bedankt: 202 keer
Recent bedankt: 6 keer
Contacteer:

butskristof schreef:... niet op tijd kunnen vertragen ...
Lees: niet op tijd willen vertragen want... time is money. Die speed-elecs zijn levensgevaarlijk, wegen als lood, maar die 5 gram die een fietsbel weegt is er teveel aan. De keren dat ik al geschrokken ben van een inhalende fietser zonder te bellen...
Computer(k)nul
Gebruikersavatar
cadsite
Elite Poster
Elite Poster
Berichten: 6126
Lid geworden op: 20 jan 2015, 16:10
Locatie: Kortrijk
Uitgedeelde bedankjes: 244 keer
Bedankt: 584 keer
Recent bedankt: 10 keer

MichelJ schreef: Er zijn er genoeg met koersfietsen die kruissnelheden boven de 30 aanhouden, wat moeten we daar mee doen dan?
Yep, maar dat zullen ze niet in beide richtingen doen of toch maar zelden. (wind)
Die asfaltjanetten die denken dat ze, eenmaal klikpedalen aan hun voeten, denken dat ze de tour de France aan het rijden zijn, breek er me de mond niet over open...

Hoe dan ook, de snelheid gaat omhoog met elektrische fietsen, maar eenmaal de 30km/u gepasseerd en zeker de 40 vind ik het gewoon veel te snel om veilig te zijn. Nogmaals, als je beiden met zo'n snelheid naar elkaar rijdt, rij je naar elkaar met een verschil in snelheid tot 90 km/u!! Op gewestwegen mogen auto's nog maar 70 rijden, maar een fietser met een isomo klak op zijn hoofd die laten we 45 rijden op een fietspad.
MichelJ
Elite Poster
Elite Poster
Berichten: 1078
Lid geworden op: 10 maa 2010, 13:32
Locatie: Kapellen
Uitgedeelde bedankjes: 25 keer
Bedankt: 66 keer
Recent bedankt: 2 keer

Sinna schreef:..
Lees: niet op tijd willen vertragen want... time is money. Die speed-elecs zijn levensgevaarlijk, wegen als lood, maar die 5 gram die een fietsbel weegt is er teveel aan. De keren dat ik al geschrokken ben van een inhalende fietser zonder te bellen...
Of time money is weet ik niet, maar je hebt idioten rondrijden met allerlei voertuigen(gebruik smartphone, oortjes in,...)

Vanaf 2018 is een claxon verplicht, zelf ga ik er nog een bel op zetten, op een druk fietspad ga ik niet volop liggen toeteren met dat luid spel :)

Opnieuw, hoeveel keer heb ik al op de gewone fiets moeten rinkelen omdat voetgangers op het fietspad blijven stilstaan aan een rood licht terwijl ik groen heb, en hoeveel keer heb ik al een hoop gebrul gehoord omdat er eentje met een koersfiets inderdaad 5gr wou uitsparen.
vverbeke
Elite Poster
Elite Poster
Berichten: 935
Lid geworden op: 19 mei 2009, 11:31
Uitgedeelde bedankjes: 60 keer
Bedankt: 94 keer

MichelJ schreef:Of time money is weet ik niet, maar je hebt idioten rondrijden met allerlei voertuigen(gebruik smartphone, oortjes in,...)
Dit dus, idioten heb je overal, heeft weinig te maken met het vervoersmiddel op zich maar vooral met wie het bestuurt.

Bizar trouwens dat men (niet alleen hier) zo zit te vloeken op speed pedelecs en roept om regulering en snelheidsbegrenzing, terwijl de gemiddelde auto veel gevaarlijker is, meer en dodelijker ongevallen veroorzaakt en veel sneller kan dan de maximum toegelaten snelheid.
@home: VDSL 100/35 • @work: fiber 200/200 + fiber 300/50 + cable 240/30
butskristof
Elite Poster
Elite Poster
Berichten: 1513
Lid geworden op: 19 dec 2011, 18:42
Locatie: Heist-op-den-Berg
Uitgedeelde bedankjes: 478 keer
Bedankt: 110 keer

MichelJ schreef:Pedelecs duwen je niet vooruit, tenzij je trapt
Klopt, maar eens je begint te trappen trekt hij je wel op naar de snelheid die je instelt.
cadsite schreef:Op gewestwegen mogen auto's nog maar 70 rijden, maar een fietser met een isomo klak op zijn hoofd die laten we 45 rijden op een fietspad.
Volledig mee eens. Is er bij brommers niet een regeling dat je op stukken tot 50 km/u op de autorijbaan moet/mag ipv het fietspad?
vverbeke schreef:Bizar trouwens dat men (niet alleen hier) zo zit te vloeken op speed pedelecs en roept om regulering en snelheidsbegrenzing, terwijl de gemiddelde auto veel gevaarlijker is, meer en dodelijker ongevallen veroorzaakt en veel sneller kan dan de maximum toegelaten snelheid.
Da's waar maar hoeveel van die pedelecs rijden er nu rond en hoe vaak worden ze gebruikt? Als ze aan populariteit winnen en ze de fietspaden beginnen overnemen zie ik echt wel een probleem zich vormen.

Op zich allemaal fan van elektrisch fietsen en dergelijke, maar nu lijkt het er toch sterk op dat 'de wet van de sterkste' van toepassing is op het fietspad in plaats van de verkeersregels die door iedereen gekend zouden moeten zijn en waar iedereen zich aan zou moeten houden.
Gebruikersavatar
Sinna
Elite Poster
Elite Poster
Berichten: 2965
Lid geworden op: 14 nov 2008, 08:22
Twitter: KrSi78
Locatie: Brugge
Uitgedeelde bedankjes: 286 keer
Bedankt: 202 keer
Recent bedankt: 6 keer
Contacteer:

Ergens begrijpelijk omdat de breedte van een fietspad nu eenmaal niet te vergelijken is met de breedte van een (auto)weg, je mag verwachten dat de auto's allemaal aan ongeveer dezelfde snelheid rijden (lees: elkaar ophouden) en er op de baan ook veel meer plaats is om veilig voorbij te steken.
Op het fietspad - als er al een fietspad is - krijg je nu te maken met zeer veel verschillende snelheden: papa en mama met kindje die net zijn eerste fietsje op twee wielen aan het inrijden is (zeer traag), de actieve gepensioneerde fietser (zonder mechanische doping), de gepensioneerde fietser (met mechanische doping), de 'normale' fietser en dan... de speed-elec die eigenlijk even snel (of zelfs sneller) rijdt dan een bromfiets.
Juist de combinatie van beperkte breedte en (zeer) veel verschillende snelheden zorgt volgens mij voor conflicten.
Computer(k)nul
MichelJ
Elite Poster
Elite Poster
Berichten: 1078
Lid geworden op: 10 maa 2010, 13:32
Locatie: Kapellen
Uitgedeelde bedankjes: 25 keer
Bedankt: 66 keer
Recent bedankt: 2 keer

Sinna schreef:... de speed-elec die eigenlijk even snel (of zelfs sneller) rijdt dan een bromfiets.
KAN, hangt af van je conditie en hoe hard je gaat trappen. Net zoals een gewone fietser ook een 25km/u snorfiets KAN bijhouden of voorbijsteken.

Ik begrijp wel de conflict situatie, de snelste moet zich aanpassen en iedereen gezond verstand gebruiken. De papa met z'n kleine kindjes mag ik hopen dat de kindjes voor hem rijden zodat hij er een oogje op kan houden. Bij belgerinkel hij even de situatie bekijkt of hij z'n kinderen moet aanmanen om voorzichtig te zijn, immers is dat niet wat we moeten doen als ouder, rijvaardigheid en hoffelijkheid bijbrengen. De oorsprong van de het belgerinkel mag toch niet uitmaken of je opzij gaat of niet voor je medeweggebruiker? Anderzijds, de beller moet ook wel zien dat er kinderen zijn en zijn snelheid aanpassen aan de situatie. Dus ik begrijp echt niet het probleem van de snelle fiets. Ik begrijp enkel dat de conflicten er komen omwille van onaangepast rijgedrag, tiens, net zoals bij de automobilisten dus.
Gebruikersavatar
cadsite
Elite Poster
Elite Poster
Berichten: 6126
Lid geworden op: 20 jan 2015, 16:10
Locatie: Kortrijk
Uitgedeelde bedankjes: 244 keer
Bedankt: 584 keer
Recent bedankt: 10 keer

Wat passeert er plots op mijnen twitter:
https://t.co/0om8sJGM33
Als ik die man netjes zijn tips hoor geven qua veiligheid maar wel vlot 40 zie rijden langs geparkeerde wagens staat mijn hart stil.

De keren dat ik aan 15km/u een noodstop heb moeten maken om net niet in een openslaande deur te hangen kan ik niet meer bijhouden.
Aan zijn snelheid mag hij er een kruis over maken.

Neen dank u wat mij betreft.
Plaats reactie

Terug naar “Allerlei”