Regenwaterrecuperatie advies

Onderwerpen die nergens anders thuis horen en toch eerder technisch van aard zijn? Post ze hier!
Hyronimus
Starter
Starter
Berichten: 1
Lid geworden op: 22 jul 2018, 11:44

MClaeys ik lees hier dat jij grondwater doorsteekt naar de regenwaterput. Wij hebben een zelfde situatie, ook een grondwaterput gevonden.
Heb jij het water laten testen, speciale filters of tips waar we rekening mee moeten houden?
Gebruikersavatar
MClaeys
Elite Poster
Elite Poster
Berichten: 6044
Lid geworden op: 16 feb 2011, 22:43
Uitgedeelde bedankjes: 376 keer
Bedankt: 346 keer

Ik heb het niet laten testen (heb het ook nog niet nodig gehad momenteel), maar wij filteren het water van het dak voordat het in de regenput gaat, en dat van de grondwaterpeil gaat door dezelfde filter gaan eerst. En dan binnen gaat het ook nog eens door een filter natuurlijk.
Of het echt nodig is te filteren voor het de regenput in gaat, normaal niet, maar de filter ligt er dus waarom niet :). (bij ons zit er naar 't schijnt wel wat ijzer in)
Gebruikersavatar
Joe de Mannen
Elite Poster
Elite Poster
Berichten: 6287
Lid geworden op: 22 feb 2005, 12:46
Uitgedeelde bedankjes: 505 keer
Bedankt: 609 keer
Recent bedankt: 3 keer

Is die voorfilter niet meer voor de bladeren enzo ?

J.
Ik ben alleen verantwoordelijk voor mij eigen uitspraken, niet voor wat anderen ervan maken of aan toevoegen...
Gebruikersavatar
MClaeys
Elite Poster
Elite Poster
Berichten: 6044
Lid geworden op: 16 feb 2011, 22:43
Uitgedeelde bedankjes: 376 keer
Bedankt: 346 keer

Onder andere, het is een zelfgebouwde, niet zo een bladernetje dat soms boven in een put hangt. Gebasseerd op een soort dat mijn pa vroeger bouwde voor vijvers. Ik denk niet dat het ijzer zou kunnen filteren, misschien een deel, maar kwaad kan het niet dat het water er eerst doorgaat.
pwr
Pro Member
Pro Member
Berichten: 293
Lid geworden op: 14 aug 2004, 08:46
Locatie: Mechelen
Uitgedeelde bedankjes: 41 keer
Bedankt: 7 keer

Ik gebruik geen egel meer bovenaan in mijn dakgoten wegens vrij vlug verstopt..
in de plaats heb ik beneden in de buizen die van de dakgoten komen bladafscheiders geplaatst
werkt perfect maar de bladeren die er door worden verwijderd liggen dan uiteraard op de grond
https://witway.be/bladscheider-110/
Gebruikersavatar
Joe de Mannen
Elite Poster
Elite Poster
Berichten: 6287
Lid geworden op: 22 feb 2005, 12:46
Uitgedeelde bedankjes: 505 keer
Bedankt: 609 keer
Recent bedankt: 3 keer

Bij mij zit er een cycloonfilter voor. Werkt goed en ge moet dat bijna nooit uitkuisen.

J.
Ik ben alleen verantwoordelijk voor mij eigen uitspraken, niet voor wat anderen ervan maken of aan toevoegen...
Gebruikersavatar
heist_175
Moderator
Moderator
Berichten: 14848
Lid geworden op: 07 okt 2010, 09:35
Locatie: Kempen
Uitgedeelde bedankjes: 484 keer
Bedankt: 1043 keer
Recent bedankt: 7 keer

Wij hebben zowel een "spin" in de afvoerpijp als een "rooster" op de dakgoot.
Alleen zoeken we voor die rooster nog een iets robuustere versie.

Afbeelding Afbeelding
ubremoved_539
Deel van't meubilair
Deel van't meubilair
Berichten: 29849
Lid geworden op: 28 okt 2003, 09:17
Uitgedeelde bedankjes: 434 keer
Bedankt: 1972 keer

Dergelijke spinnen heb ik eruit genomen... dakgoot zat regelmatig verstopt (leuk als ze begint over te lopen).

Zonder spin spoelen de bladeren gewoon mee door.
Gebruikersavatar
heist_175
Moderator
Moderator
Berichten: 14848
Lid geworden op: 07 okt 2010, 09:35
Locatie: Kempen
Uitgedeelde bedankjes: 484 keer
Bedankt: 1043 keer
Recent bedankt: 7 keer

Onze bedoeling is om de regenput zo proper mogelijk te houden, dus bladeren die wegspoelen in de regenpijp willen we eigenlijk voorkomen :)
Gebruikersavatar
Joe de Mannen
Elite Poster
Elite Poster
Berichten: 6287
Lid geworden op: 22 feb 2005, 12:46
Uitgedeelde bedankjes: 505 keer
Bedankt: 609 keer
Recent bedankt: 3 keer

Ik zeg het nog eens: een cycloonfilter...

J.
Ik ben alleen verantwoordelijk voor mij eigen uitspraken, niet voor wat anderen ervan maken of aan toevoegen...
bruma
Elite Poster
Elite Poster
Berichten: 1800
Lid geworden op: 06 jan 2014, 13:45
Uitgedeelde bedankjes: 46 keer
Bedankt: 89 keer
Recent bedankt: 1 keer

Joe de Mannen schreef:Ik zeg het nog eens: een cycloonfilter...

J.
Is achteraf toch niet zo makkelijk meer te integreren?
Gebruikersavatar
Joe de Mannen
Elite Poster
Elite Poster
Berichten: 6287
Lid geworden op: 22 feb 2005, 12:46
Uitgedeelde bedankjes: 505 keer
Bedankt: 609 keer
Recent bedankt: 3 keer

Dat hangt helemaal van de situatie af...

J.
Ik ben alleen verantwoordelijk voor mij eigen uitspraken, niet voor wat anderen ervan maken of aan toevoegen...
Gebruikersavatar
honda4life
Moderator
Moderator
Berichten: 6006
Lid geworden op: 03 jan 2010, 21:42
Locatie: 127.0.0.1
Uitgedeelde bedankjes: 207 keer
Bedankt: 376 keer
Recent bedankt: 2 keer

heist_175 schreef:Wij hebben zowel een "spin" in de afvoerpijp als een "rooster" op de dakgoot.
Alleen zoeken we voor die rooster nog een iets robuustere versie.

Afbeelding Afbeelding
Ik heb dat gemaakt met zo'n verzinkte fijne "kippendraad".
Heel goedkoop en gaat toch ook al 3 jaar mee (begint wel een beetje te roesten daar waar de draad geknipt is).
✂ – – – – – – – – – – – – – – – – – – – – – – – – – – – – – – – – – – – – – – – – – – – – – – – – – – – – – – – – – – – – – – – – – – – – – – – – – – – – –
Gebruikersavatar
heist_175
Moderator
Moderator
Berichten: 14848
Lid geworden op: 07 okt 2010, 09:35
Locatie: Kempen
Uitgedeelde bedankjes: 484 keer
Bedankt: 1043 keer
Recent bedankt: 7 keer

Ik heb regendata gevonden van de voorbije jaren (neerslag per uur).
Als ik dan wat simuleer (20K put, oppervlakte dak, verbruik per dag), komen we eigenlijk nooit in de problemen. De buffercapaciteit is voldoende om dorgere periode door te komen.
Periodes met weinig neerslag, die zo uit de data af te lezen zijn: 2007/05, 2011/05, 2014/05, 2016/10, 2018/07
- in die periodes gaat de buffer onder de 10K.
- 95,3% van de tijd heb ik meer dan 15K water

Nog een feitelijke vaststelling met data: in volume valt er geweldig veel regen :). Ik kan elk jaar mijn put 5 keer vullen :bdaysmile:
Zelfs in droge jaren (bv 2005) vul ik de put nog 3,5 keer volledig en in natte jaren (bv 2011, 2012) is dat 6 keer.

Het wachten is op de plaatsing van de put, dan kan het spelen beginnen :).
Gebruikersavatar
Joe de Mannen
Elite Poster
Elite Poster
Berichten: 6287
Lid geworden op: 22 feb 2005, 12:46
Uitgedeelde bedankjes: 505 keer
Bedankt: 609 keer
Recent bedankt: 3 keer

Het wachten is op de plaatsing van de put
...en op regen :evil:
Ik ben alleen verantwoordelijk voor mij eigen uitspraken, niet voor wat anderen ervan maken of aan toevoegen...
Gebruikersavatar
heist_175
Moderator
Moderator
Berichten: 14848
Lid geworden op: 07 okt 2010, 09:35
Locatie: Kempen
Uitgedeelde bedankjes: 484 keer
Bedankt: 1043 keer
Recent bedankt: 7 keer

Joe de Mannen schreef:
Het wachten is op de plaatsing van de put
...en op regen :evil:
Deze ochtend heeft het bij ons zeker 45 minuten lang "gezapig" geregend.

Wat het wachten betreft: historisch (data van 14 jaar) zijn juli/augustus en december/januari de natste maanden.
Verwacht in augustus 30 tot 180mm neerslag :)
Maar 2018 is idd echt super droog in de maand juli, vorig "droogterecord" was 2006 met 34mm neerslag, voor 2018 zitten we momenteel op 3mm :-D (al zijn er nog enkele dagen te gaan)
Gebruikersavatar
honda4life
Moderator
Moderator
Berichten: 6006
Lid geworden op: 03 jan 2010, 21:42
Locatie: 127.0.0.1
Uitgedeelde bedankjes: 207 keer
Bedankt: 376 keer
Recent bedankt: 2 keer

Er bestaan formules voor hoeveelheid neerslag om te rekenen naar hoeveelheid opgevangen (en niet verdampt) water, je zou versteld staan hoor hoe veel kleine buitjes er zo verloren gaan ;-)
✂ – – – – – – – – – – – – – – – – – – – – – – – – – – – – – – – – – – – – – – – – – – – – – – – – – – – – – – – – – – – – – – – – – – – – – – – – – – – – –
Gebruikersavatar
heist_175
Moderator
Moderator
Berichten: 14848
Lid geworden op: 07 okt 2010, 09:35
Locatie: Kempen
Uitgedeelde bedankjes: 484 keer
Bedankt: 1043 keer
Recent bedankt: 7 keer

Als je zo'n formules hebt, feel free to share :).

Kleine buitjes:
- 35% van de dagen in België is er helemaal geen neerslag
- 31% van de dagen is er een buitje dat ik niet meetel omdat het kleiner is dan 1mm
- 34% van de dagen is er een bui die de moeite is om mee te rekenen
ik mis data van 3% van de dagen, die dus - mogelijks - foutief als "droge dag" geteld worden, wat alleen maar een onderschatting zou opleveren in mijn model/simulatie (vandaar de "droogte" in 2016/11 - geen regendata voor 2016/09 en 2016/10.

In mijn simulaties heb ik een drempel ingesteld vanaf welke hoeveelheid ik het ook meereken.

Code: Selecteer alles

drempel   %
0,0mm     100
0,5mm      98,3
1,0mm      96,2
1,5mm      93,2
2,0mm      90,4
2,5mm      87,6
3,0mm      84,4
Ik heb de drempel ingesteld op 1mm. Dat gaat niet zomaar verdampen :)
Droge dagen reken ik ook als dagen met minder dan 1mm neerslag.
Om in perspectief te zetten: op 200m² dak levert 1mm neerslag dus 200 liter op, 200L verdampt niet zomaar hé :). Maar omdat ik mezelf niet rijk wilde rekenen, heb ik de marges conservatief gezet (1mm drempel, 90% dak en geen 100%).

De invoer/aanvoer van regenwater is anders ook wel impressionant. Met ons dakoppervlakte krijgen we op 1/3 van de regendagen meer dan 1m³ water bij (op 1 dag) en gemiddeld 2 dagen per jaar met meer dan 5m³ aanvoer op 24u.

Afbeelding
Tot hiertoe was 30/05/2011 de droogste dag (met het laagste gesimuleerde putniveau), maar we gaan dat dit jaar "breken", want de komende dagen wordt er geen regen voorspeld.

Mocht er iemand regendata per dag hebben die verder gaat dan 14 jaar, ik heb wel interesse!
Gebruikersavatar
honda4life
Moderator
Moderator
Berichten: 6006
Lid geworden op: 03 jan 2010, 21:42
Locatie: 127.0.0.1
Uitgedeelde bedankjes: 207 keer
Bedankt: 376 keer
Recent bedankt: 2 keer

Verdampen niet alles uiteraard... Maar je dakpannen zijn ook een beetje poreus, mos, Wat in de dakgoot blijft staan,...

Er bestaan nog nauwkeurigere formules voor platte daken etc.

https://www.livios.be/nl/bouwinformatie ... cuperatie/
✂ – – – – – – – – – – – – – – – – – – – – – – – – – – – – – – – – – – – – – – – – – – – – – – – – – – – – – – – – – – – – – – – – – – – – – – – – – – – – –
Gebruikersavatar
honda4life
Moderator
Moderator
Berichten: 6006
Lid geworden op: 03 jan 2010, 21:42
Locatie: 127.0.0.1
Uitgedeelde bedankjes: 207 keer
Bedankt: 376 keer
Recent bedankt: 2 keer

Wat heb je nu aan zo'n gigantische hoeveelheid regenwater?
De meerprijs van die tweede put kan toch nooit opwegen tov. Die paar dagen leegstand in een normale zomer.
Een betere investering was dan een grondwaterput geweest denk ik.

Je sproeit misschien graag je tuin eens, ... allemaal goed en wel maar zou je dat ook doen als je enkel kraantjeswater ter beschikking zou gehad hebben?
✂ – – – – – – – – – – – – – – – – – – – – – – – – – – – – – – – – – – – – – – – – – – – – – – – – – – – – – – – – – – – – – – – – – – – – – – – – – – – – –
ubremoved_22196
Elite Poster
Elite Poster
Berichten: 3131
Lid geworden op: 18 apr 2013, 09:41
Locatie: Leuven
Uitgedeelde bedankjes: 351 keer
Bedankt: 222 keer

Ik heb een 5000 liter put, net zoals de buren. Ik heb nog een meter water in mijn put staan en in Leuven heeft het op 5 minuten na nog niet geregend de voorbije weken. (WC's en wasmachine aangesloten, besproeien van moestuin) De buren, een gezin van 4 hebben nog 30 cm water in hun put (enkel wc's aangesloten). 20000 liter water is beetje overkill, bij mij is het op het randje nu met de droogte en had een 10000 liter put genoeg geweest. Aan de andere kant... Voor de eerste keer in 11 jaar dat de put dreigt droog te vallen. Voor de moestuin gaan we beiden samen eens kijken of het loont om een waterput te boren dichter bij de tuin. Geen idee van prijzen, maar op 12m diepte zit bij ons al een waterlaag dus dat zou misschien nog meevallen...
Gebruikersavatar
honda4life
Moderator
Moderator
Berichten: 6006
Lid geworden op: 03 jan 2010, 21:42
Locatie: 127.0.0.1
Uitgedeelde bedankjes: 207 keer
Bedankt: 376 keer
Recent bedankt: 2 keer

Hier 45 m³ voor 2 personen / jaar met 5000L en dat zijn meestal slechts enkele dagen leeg per jaar.
Helaas hebben die f*** slechts een half dak aangesloten op de regenput :bang:
Grondwater zal rond de 250 - 300€ zijn, maar aan goede doe-het-zelver steekt die gewoon zelf uit interesse :angel:
✂ – – – – – – – – – – – – – – – – – – – – – – – – – – – – – – – – – – – – – – – – – – – – – – – – – – – – – – – – – – – – – – – – – – – – – – – – – – – – –
Gebruikersavatar
Joe de Mannen
Elite Poster
Elite Poster
Berichten: 6287
Lid geworden op: 22 feb 2005, 12:46
Uitgedeelde bedankjes: 505 keer
Bedankt: 609 keer
Recent bedankt: 3 keer

zoals ze het vroeger deden: eerste ring op de grond zetten, erin gaan staan en schuppen, als de ring onder de grond zit, de tweede erop enzoverder... tot ge met uw voeten in het water staat... :)

J.
Ik ben alleen verantwoordelijk voor mij eigen uitspraken, niet voor wat anderen ervan maken of aan toevoegen...
Gebruikersavatar
Nob
Erelid
Erelid
Berichten: 3442
Lid geworden op: 09 sep 2002, 18:19
Locatie: Belgium, Bever
Uitgedeelde bedankjes: 104 keer
Bedankt: 125 keer

Grondwaterput van 12 meter diep voor 250 a 300?
Graag wat referenties.
De toenemende haast is een symptoom van de wereld die steeds meer in getallen wordt uitgedrukt.
Gebruikersavatar
honda4life
Moderator
Moderator
Berichten: 6006
Lid geworden op: 03 jan 2010, 21:42
Locatie: 127.0.0.1
Uitgedeelde bedankjes: 207 keer
Bedankt: 376 keer
Recent bedankt: 2 keer

Ik heb me zelf verdiept in dat soort zaken.
Wie me z'n locatie (bij benadering) wil delen via PM, kan ik wel eens opzoeken hoe de bodem is, hoe diep je kan en de grondwaterstand is.

Als je zulke firma's laat komen en je hebt zandgrond is het zeer eenvoudig hoor.
Die mannen verdienen er dik aan hoor, geloof me :wink:

Referenties is zinloos denk ik, vermits je toch een lokaal iemand nodig hebt die de bodem kent (en verplaatsingskosten).
✂ – – – – – – – – – – – – – – – – – – – – – – – – – – – – – – – – – – – – – – – – – – – – – – – – – – – – – – – – – – – – – – – – – – – – – – – – – – – – –
Gebruikersavatar
heist_175
Moderator
Moderator
Berichten: 14848
Lid geworden op: 07 okt 2010, 09:35
Locatie: Kempen
Uitgedeelde bedankjes: 484 keer
Bedankt: 1043 keer
Recent bedankt: 7 keer

@te grote put
De kost van een 10K put is €800, een 20K put kost €1200; dat is de prijs van de betonnen constructie. Het transport en de graafwerken zijn voor de 20K versie ook ietske duurder.
Die put is wel een investering voor de komende "100 jaar". Wat is dan €400-500 meerprijs voor dubbele capaciteit? Op 30 jaar tijd is dat een kost van €15 per jaar. Dat haal je er dus met gemak uit.

Als ik me niet vergis, moet je op een grondboring jaarlijks belastingen betalen?
Niet onlogische, want grondwater is "van de gemeenschap" en als iedereen morgen alles via opgepompt grondwater gaat doen, zitten we in no-time in een woestijn.
Gebruikersavatar
MClaeys
Elite Poster
Elite Poster
Berichten: 6044
Lid geworden op: 16 feb 2011, 22:43
Uitgedeelde bedankjes: 376 keer
Bedankt: 346 keer

Dat kan verklaren waarom die bij ons verstopt was onder het terras :lol:
Gebruikersavatar
honda4life
Moderator
Moderator
Berichten: 6006
Lid geworden op: 03 jan 2010, 21:42
Locatie: 127.0.0.1
Uitgedeelde bedankjes: 207 keer
Bedankt: 376 keer
Recent bedankt: 2 keer

heist_175 schreef:Wat is dan €400-500 meerprijs voor dubbele capaciteit? Op 30 jaar tijd is dat een kost van €15 per jaar. Dat haal je er dus met gemak uit.
Die je enkel kan terugwinnen de dagen dat de kleinere put droog zou staan...
In een gezin met 4 lukt dat vast gemakkelijker dan met 2 ;-)

Grondwater is inderdaad te betalen...
Maar kijk eens hoe veel particuliere putten er aangegeven zijn, dan weet je genoeg.
Ik vind het idee wel belachelijk als "lozingsbijdrage" als het voor de tuin te sproeien is.
Als je je toilet begint door te spoelen, dat is natuurlijk weer wat anders.

PS: Handpomp mag altijd zonder taks, tot op een bepaalde locatiegebonden diepte denk ik.
✂ – – – – – – – – – – – – – – – – – – – – – – – – – – – – – – – – – – – – – – – – – – – – – – – – – – – – – – – – – – – – – – – – – – – – – – – – – – – – –
Gebruikersavatar
heist_175
Moderator
Moderator
Berichten: 14848
Lid geworden op: 07 okt 2010, 09:35
Locatie: Kempen
Uitgedeelde bedankjes: 484 keer
Bedankt: 1043 keer
Recent bedankt: 7 keer

honda4life schreef:
heist_175 schreef:Wat is dan €400-500 meerprijs voor dubbele capaciteit? Op 30 jaar tijd is dat een kost van €15 per jaar. Dat haal je er dus met gemak uit.
Die je enkel kan terugwinnen de dagen dat de kleinere put droog zou staan...
In een gezin met 4 lukt dat vast gemakkelijker dan met 2
Iedereen die ik ken met een put tot 10K, trekt die meermaals per jaar leeg met enkel WC, wasmachine en tuin.
Ons dagverbruik (all-in, met 4) is nu 236L (reminder: bedoeling is om ook bad/douche op de regenput te laten draaien), maar als er nog lieven bijkomen in de toekomst of ons verbruik wat verhoogt, wil ik ook wat buffer hebben.
Je hebt ook geen eche capaciteit van 10K, want de in- en uitvoer liggen met een hoogteverschil, uw put ligt misschien met een lichte helling en uw aanzuigkorf laat nog 10-15cm water over.

Met een verbruik van 300L, zouden we al 8,5% van de tijd droog staan met een put van 10K. Met een put van 20K is dat maar 1% (en we hebben nog 3K van een bestaande put :)).

Code: Selecteer alles

verbruik   %droog  %droog  %droog
per dag     10K     20K     23K
200L        0,1%    0,0%
250L        2,6%    0,0%
300L        8,5%    1,0%    0,0%
350L       28,2%   10,3%    2,7%
400L       90,1%   82,9%   68,6%
Als ons verbruik dus naar 350L gaat, zal het lastig beginnen worden :)
ubremoved_22196
Elite Poster
Elite Poster
Berichten: 3131
Lid geworden op: 18 apr 2013, 09:41
Locatie: Leuven
Uitgedeelde bedankjes: 351 keer
Bedankt: 222 keer

Mijn 5000 liter put staat nog niet droog, die van mijn broer met een gezin van 4 ook nog net niet. :) Nog steeds geen betekenisvolle regenbui gevallen in Leuven waar wij wonen.

De 5000 liter put van mijn vriendin staat al een maand droog. Hangt volgens mij van verschillende factoren af.

Nu, mijn gewoon (leiding)water gebruik is ook maar 8m³ per jaar.
Gebruikersavatar
honda4life
Moderator
Moderator
Berichten: 6006
Lid geworden op: 03 jan 2010, 21:42
Locatie: 127.0.0.1
Uitgedeelde bedankjes: 207 keer
Bedankt: 376 keer
Recent bedankt: 2 keer

Toch hele grote verschillen per gezin lijkt me.

Bad en douche op regenwater wordt niet aanbevolen.
Ook nogal lastig voor warm water, tweede gescheiden verwarmingsketel die ook niet gratis is.
Soit, ieder moet z'n eigen rekensom maar eens maken
✂ – – – – – – – – – – – – – – – – – – – – – – – – – – – – – – – – – – – – – – – – – – – – – – – – – – – – – – – – – – – – – – – – – – – – – – – – – – – – –
Gebruikersavatar
heist_175
Moderator
Moderator
Berichten: 14848
Lid geworden op: 07 okt 2010, 09:35
Locatie: Kempen
Uitgedeelde bedankjes: 484 keer
Bedankt: 1043 keer
Recent bedankt: 7 keer

Hoe snel uw put leeg is, hangt vooral van het gebruik/verbruik af.
ubremoved_22196
Elite Poster
Elite Poster
Berichten: 3131
Lid geworden op: 18 apr 2013, 09:41
Locatie: Leuven
Uitgedeelde bedankjes: 351 keer
Bedankt: 222 keer

Kunnen we er dan vanuit gaan dat mensen met een grotere put ook meer verbruiken? :) Snel een wasje doen, het kost me toch geen water. Ook al zit de machine maar halfvol bvb?

Of is de put slecht onderhouden en ligt er een dikke laag bezinksel in waardoor er minder water over schiet?

Bij mijn vriendin is de put trouwens niet helemaal leeg, maar daar zit een vlotter in die met de pomp communiceert. Ook al is de put niet leeg, als dat ding af springt schakelt de pomp over op leidingwater. Ondanks dat er toch nog ruim een halve meter water in staat. In dat geval zit er geen 5000 liter water in je put maar heel wat bruikbare liter water minder. Groot nadeel van dat systeem is ook dat er geen automatische omwisseling is van stadswater naar regenwater, daarvoor moet je het toestel zelf resetten. Onbegrijpelijk slecht (en duur) systeem van Grundfos.

Ik was trouwens aan het zoeken naar de heffing voor grondwater... In het ene artikel staat:

Iedereen die op het grondgebied van het Vlaamse Gewest

een grondwaterwinning heeft van minstens 500 m³ per jaar
of een grondwaterwinning heeft die bestemd is voor de openbare drinkwatervoorziening
moet een heffing op de winning van grondwater betalen.

Volgens mij is er dus geen heffing op nav dat artikel. Wat verder op dezelfde site kan je echter berekenen hoeveel de heffing zou zijn. (heu, ja, de overheid he) Daar kan je dus selecteren dat je drinkwater afneemt van een maatschappij en een aangifte wil doen voor heffing op waterverontreiniging en dan kom ik op een luttele 12,87 euro heffing. Dat is toch peanuts?
Gebruikersavatar
heist_175
Moderator
Moderator
Berichten: 14848
Lid geworden op: 07 okt 2010, 09:35
Locatie: Kempen
Uitgedeelde bedankjes: 484 keer
Bedankt: 1043 keer
Recent bedankt: 7 keer

Slafes schreef:Kunnen we er dan vanuit gaan dat mensen met een grotere put ook meer verbruiken? :) Snel een wasje doen, het kost me toch geen water. Ook al zit de machine maar halfvol bvb?
Een collega heeft een put van 15K en sproeit er zijn gazon mee. Eens je begint te sproeien gaat het snel natuurlijk :)

@belasting op grondwaterboring
https://www.boringenverheyden.be/waterw ... erwinning/
Wordt de winning van grondwater belast?
Particulieren die grondwater voor huishoudelijk gebruik winnen zijn vrijgesteld. Hetzelfde geldt voor bronbemalingen en drainering, proefpompingen, koude- en warmtepompgebruikers en bodemsaneringen, mits het voorleggen van een attest. Zie de website van de Vlaamse Milieumaatschappij: www.vmm.be

Drinkwatermaatschappijen en alle exploitanten van een waterwinning van meer dan 500 m³ per jaar moeten wel een grondwaterheffing betalen. De vergunningsverlenende overheid kan debietmeters opleggen voor alle winningen die vergunningsplichtig zijn. Aan de hand van de debietmeter bepaalt men de heffing op het onttrekken van het grondwater en de heffing op het afvalwater. Wij kunnen een goedgekeurde en geijkte meter plaatsen en eventueel een peilbuis in een bestaande winning monteren.
fvhbrugge
Elite Poster
Elite Poster
Berichten: 1597
Lid geworden op: 23 nov 2008, 20:38
Uitgedeelde bedankjes: 101 keer
Bedankt: 123 keer

Voor zover ik weet, moet je wel betalen voor de waterzuivering, via de factuur va' de watermaatschappij.
Dat is geen belasting maar bijdrage voor waterzuivering.
Uitleg staat hier:
https://www.farys.be/eigen-water
Gebruikersavatar
heist_175
Moderator
Moderator
Berichten: 14848
Lid geworden op: 07 okt 2010, 09:35
Locatie: Kempen
Uitgedeelde bedankjes: 484 keer
Bedankt: 1043 keer
Recent bedankt: 7 keer

Een eigen waterwinning gaat over grondwater, oppervlaktewater, regenwater … dus alle vormen van waterverbruik behalve leidingwater.
Verhuis je naar een woning met een eigen waterwinning? Of neem je een nieuwe eigen waterwinning in gebruik? Breng ons hiervan zo snel mogelijk op de hoogte.
Dus iedereen met een waterput (verplicht bij nieuwbouw) moet zijn waterleverancier daarvan op de hoogte brengen?
Tarieven voor zuivere eigen waterwinners
Saneringsvergoeding
Vastrecht € 30
Korting op vastrecht € -6
Basistarief zuivere eigen waterwinners € 1,3538
Via je factuur eigen water betaal je jaarlijks een gemeentelijke vergoeding. Deze gemeentelijke vergoeding bestaat uit een vastrecht en een prijs per m³, berekend op een forfaitair verbruik van 30 m³ per gedomicilieerde.
Tarieven voor gemengde eigen waterwinners
Saneringsvergoeding
Basistarief gemengde eigen waterwinners € 1,3538
Gebruik je naast leidingwater een eigen waterwinning? Dan betaal je aan FARYS:

via je waterfactuur een gemeentelijke en bovengemeentelijke bijdrage op je drinkwater.
via je factuur eigen water een gemeentelijke vergoeding voor je eigen waterwinning. Deze gemeentelijke vergoeding bestaat uit een prijs per m³, berekend op een forfaitair verbruik van 10 m³ per gedomicilieerde.
Voor rechtspersonen is het forfaitair waterverbruik vastgelegd op 500 m³.
Het vastrecht op de gemeentelijke vergoeding wordt aangerekend op je drinkwaterfactuur, niet op je factuur eigen water.
Gebruikersavatar
heist_175
Moderator
Moderator
Berichten: 14848
Lid geworden op: 07 okt 2010, 09:35
Locatie: Kempen
Uitgedeelde bedankjes: 484 keer
Bedankt: 1043 keer
Recent bedankt: 7 keer

Vandaag in DeStandaard een open brief van "de watersector" (uitgebreider paywall artikel)
Een van de denkpistes is om nieuwbouwwoningen uit te rusten met twee soorten waterleidingen, zodat er een kraan voor drinkbaar water is en een kraan met regenwater.
Exact wat wij van plan zijn :)
‘Meer periodes van watertekort en wateroverlast en toenemende hittestress in steden zijn rechtstreekse gevolgen van de klimaatopwarming. Dat zijn allemaal problemen gelinkt aan onze waterhuishouding. We moeten leren leven met opeenvolgende droogtes als deze, we denken dat er genoeg water is, maar dat is niet zo. Vlaanderen heeft slechts 1.500 kubieke meter water per persoon per jaar beschikbaar. Dat is laag, vanaf 1.000 is het kritiek. Ter vergelijking: Nederland heeft 5.500 kubieke meter beschikbaar.’
In Zuid Afrika hebben ze dit jaar al gerantsoeneerd, ooit hebben we dat hier in België ook nog voor.
Een droog najaar en voorjaar, wat maakt dat de reserves niet aangevuld zijn en dat gevolgd door een warme periode in mei/juni. Boeren failliet wegens verbod op oppompen, boetes bij het sproeien/auto wassen, striktere controle op meterstandevolutie op verschillende dagen en/of regio's tijdelijk afkoppelen.
Gebruikersavatar
MClaeys
Elite Poster
Elite Poster
Berichten: 6044
Lid geworden op: 16 feb 2011, 22:43
Uitgedeelde bedankjes: 376 keer
Bedankt: 346 keer

Ik heb dat op sommige plaatsen gedaan, enkel spijt dat ik het niet gedaan heb aan de vaatwasser, al kan ik die desnoods aan de collector nog oversteken. Als we ooit nog eens iets kopen en renoveren weet ik zo nog wel een paar punten waar ik het anders aan zou pakken.
ubremoved_539
Deel van't meubilair
Deel van't meubilair
Berichten: 29849
Lid geworden op: 28 okt 2003, 09:17
Uitgedeelde bedankjes: 434 keer
Bedankt: 1972 keer

heist_175 schreef:Een collega heeft een put van 15K en sproeit er zijn gazon mee. Eens je begint te sproeien gaat het snel natuurlijk :)
Inderdaad... en dan heb je nog het verschil met een eenvoudig waaiertje om te sproeien versus een sproeiinstallatie. Op mijn achterste tuin staan zo zes sproeiers... daar heb je meer debiet voor nodig dan dat de waterleiding kan leveren (sluit ik het aan op de waterleiding dan komen de sproeiers zelfs niet uit de grond... het werkt dus enkel met een pomp op m'n put).
8balljunkie
Pro Member
Pro Member
Berichten: 361
Lid geworden op: 30 mei 2012, 10:31
Uitgedeelde bedankjes: 29 keer
Bedankt: 29 keer

Een van de denkpistes is om nieuwbouwwoningen uit te rusten met twee soorten waterleidingen, zodat er een kraan voor drinkbaar water is en een kraan met regenwater.
Dat is perfect legaal omdat uw drinkbaar water gescheiden is van uw regenwater, maar je mag je tuinslang niet aansluiten op je regenwater en daarna op je drinkbaar water want dan ben je aan het mengen :wink:
Maarja wie controleert dat
Plaats reactie

Terug naar “Allerlei”