Regenwaterrecuperatie advies

Onderwerpen die nergens anders thuis horen en toch eerder technisch van aard zijn? Post ze hier!
Gebruikersavatar
heist_175
Moderator
Moderator
Berichten: 14848
Lid geworden op: 07 okt 2010, 09:35
Locatie: Kempen
Uitgedeelde bedankjes: 484 keer
Bedankt: 1043 keer
Recent bedankt: 7 keer

Bij ons gaat het vooral over het principe.
Wij hebben ooit onze gazon vooraan opnieuw laten aanleggen. Hoewel het begin maart gebeurd is, is het de dag na de aanleg 2W droog geweest. We konden toen kiezen tussen alles opnieuw laten doen wegens dor gras of sproeien met drinkwater.
Het is absurd dat we toiletten spoelen met drinkwater.

@ €3500
Als je via een aannemer werkt zal je nu niet zo ver van dat bedrag zitten, maar opnieuw: het is geen rocket science.
Ik durf dat best zelf te doen. En dan moet je alleen stukken kopen.
En een winkel die advies durft/kan/wil geven.
Gebruikersavatar
svermassen
Elite Poster
Elite Poster
Berichten: 2302
Lid geworden op: 21 nov 2004, 20:05
Uitgedeelde bedankjes: 356 keer
Bedankt: 60 keer
Recent bedankt: 1 keer

De WC's hier staan op regenwater hoor. Was trouwens bij ons al verplicht.
En zoniet, was dat toch gebeurd.
Wat ik eveneens kan bevestigen, is dat de Grundfos MQ XX inderdaad wel lawaaierig zijn.
Is trouwens bij ons al 1x stuk gegaan, 250 EUR om het te herstellen :-(
Wasmachine was een hele discussie, maar bij het afwerken van de wasplaats zal deze zeker op regenwater gezet worden :lol:
En het andere zaken zullen we dan zeker opnieuw bekijken.

Ter info: voor je gazon kan je toch ook grondwater gebruiken :-)
Hebben wij ook niet, maar wel een optie.
liegebeestig
Elite Poster
Elite Poster
Berichten: 2265
Lid geworden op: 01 jun 2006, 15:16
Uitgedeelde bedankjes: 35 keer
Bedankt: 70 keer

Uit eigen ervaring: uvfilter moet je elk jaar vervangen. Als je goed zoekt op het internet kun je hem voor 70 euro vinden. Maar dan moet je dus al goed zoeken. Anders richting 100 eur extra per jaar.
Gebruikersavatar
svermassen
Elite Poster
Elite Poster
Berichten: 2302
Lid geworden op: 21 nov 2004, 20:05
Uitgedeelde bedankjes: 356 keer
Bedankt: 60 keer
Recent bedankt: 1 keer

liegebeestig schreef:Uit eigen ervaring: uvfilter moet je elk jaar vervangen. Als je goed zoekt op het internet kun je hem voor 70 euro vinden. Maar dan moet je dus al goed zoeken. Anders richting 100 eur extra per jaar.
Duidelijk dus dat het allemaal een pak goedkoper geworden is.
Dacht dat er bij ons destijds sprake was van 150-200 EUR.
En als je dan nog niet eens 300 EUR aan water betaalden per jaar, dan is dat wel een grote kost.
Snap wel natuurlijk dat het principe van drinkbaar water belangrijker wordt.
Het feit dat we nu ook 2 kinderen hebben en de prijzen enorm gestegen zijn, geeft natuurlijk een ander beeld de dag van vandaag.
Gebruikersavatar
heist_175
Moderator
Moderator
Berichten: 14848
Lid geworden op: 07 okt 2010, 09:35
Locatie: Kempen
Uitgedeelde bedankjes: 484 keer
Bedankt: 1043 keer
Recent bedankt: 7 keer

liegebeestig schreef:Uit eigen ervaring: uvfilter moet je elk jaar vervangen. Als je goed zoekt op het internet kun je hem voor 70 euro vinden. Maar dan moet je dus al goed zoeken. Anders richting 100 eur extra per jaar.
Eerlijk: ik ken er nog niets van.
Wat moet je dan vervangen? De lamp? Een filter in de lamp?
Welke filter/lamp/... heb jij steken?

PS: op die winkel in Hasselt na (die geen Grundfos heeft, noch Alupex -- toch niet op de website), heb ik nog geen tips gezien van winkels die meedenken en tips kunnen geven :?
liegebeestig
Elite Poster
Elite Poster
Berichten: 2265
Lid geworden op: 01 jun 2006, 15:16
Uitgedeelde bedankjes: 35 keer
Bedankt: 70 keer

Uv-lamp Moet je helaas telkens in zijn geheel vervangen. De mijne is een cintropur. Maar eigenlijk een Philips. Is een beschermde markt en je kunt helaas niet omheen de dozenschuivers in dit geval. De vervanglamp is zelfs inclusief socket met draad... lekker ecologisch. Maar doet wel zijn werk!

Wat pompen betreft: in hasselt vind je de betere merken en niet de consumenten merken. Het advies van de baas daar is: zo weinig mogelijk elektronica want een printplaat in zo een pomp zorgt vroeg of laat voor problemen. Daarom gaan die automatische systemen zo snel stuk. Hij heeft zoiets enkel met vlotters en een vergaarbak zelf nagebouwd hier. Werkt prima.
Gebruikersavatar
Joe de Mannen
Elite Poster
Elite Poster
Berichten: 6287
Lid geworden op: 22 feb 2005, 12:46
Uitgedeelde bedankjes: 505 keer
Bedankt: 609 keer
Recent bedankt: 3 keer

selfmatic vermelding niet gezien dan ?
Ik ben alleen verantwoordelijk voor mij eigen uitspraken, niet voor wat anderen ervan maken of aan toevoegen...
Gebruikersavatar
heist_175
Moderator
Moderator
Berichten: 14848
Lid geworden op: 07 okt 2010, 09:35
Locatie: Kempen
Uitgedeelde bedankjes: 484 keer
Bedankt: 1043 keer
Recent bedankt: 7 keer

Joe de Mannen schreef:selfmatic vermelding niet gezien dan ?
Die winkels/ketens beperken vooral zichzelf, in hun productaanbod.
Easykit
Levert 2 systemen, telkens met centrifugaalpomp op het droge. Lees: veel lawaai (70 dB)

Selfmatic
Levert 2 systemen, telkens met centrifugaalpomp op het droge. Lees: veel lawaai (70 dB)

Sack
Geen extra informatie op hun website, ik heb van hen eerder al een offerte gekregen voor een Grundfos SB 3-45 AW.
Dit is de beste kanshebber op dit moment.
Doktor Avalanche
Premium Member
Premium Member
Berichten: 702
Lid geworden op: 21 dec 2010, 10:17
Locatie: Oostmalle
Uitgedeelde bedankjes: 120 keer
Bedankt: 70 keer
Contacteer:

Kijk eens bij brainbox, daar heb ik alles van laten komen.
"The Internet is allergic to truth, reason and humour."
johan.devos
Elite Poster
Elite Poster
Berichten: 1266
Lid geworden op: 14 mei 2008, 15:36
Locatie: Bevergem :-)
Uitgedeelde bedankjes: 249 keer
Bedankt: 170 keer
Recent bedankt: 3 keer

Overdrijft men tegenwoordig niet een beetje met regeltjes, bangmakerij en hygiëne?

Ik heb al > 25 jaar een regenput van 15000 liter met enkel bladfilters in de goten (spinnen) en gebruik deze voor de tuin, 2 toiletten, wasmachine en vaatwasser.

Ik kuis jaarlijks de goten en ongeveer om de 2-3 jaar de regenput (als deze bijna leeg is) en we zijn nog nooit ziek geweest van dit regenwater. Een beetje vuil deert ons niet en is zelfsgoed voor onze afweer. Voor drinkwater zou ik wel een actieve filter voorzien maar voor de rest?

Als mijn regenput leeg is koppel ik de uitgang van de pomp los van de centrale regenwatercollector en verbindt het leidingwater met deze regenwatercollector. Ik kan op deze manier onmogelijk regenwater terugsteken op de leidingen en heb dan wel op al mijn toestellen leidingwater. Met een gezin van 4 heb ik in 25 jaar dit 3 keer moeten doen.
Gebruikersavatar
Joe de Mannen
Elite Poster
Elite Poster
Berichten: 6287
Lid geworden op: 22 feb 2005, 12:46
Uitgedeelde bedankjes: 505 keer
Bedankt: 609 keer
Recent bedankt: 3 keer

heist_175 schreef:
Joe de Mannen schreef:selfmatic vermelding niet gezien dan ?
Die winkels/ketens beperken vooral zichzelf, in hun productaanbod.
Easykit
Levert 2 systemen, telkens met centrifugaalpomp op het droge. Lees: veel lawaai (70 dB)

Selfmatic
Levert 2 systemen, telkens met centrifugaalpomp op het droge. Lees: veel lawaai (70 dB)

Sack
Geen extra informatie op hun website, ik heb van hen eerder al een offerte gekregen voor een Grundfos SB 3-45 AW.
Dit is de beste kanshebber op dit moment.
Dus je verwacht een zaak die je alles aanbiedt, ook wat ze zelf niet verkopen ?

Ter info: wij hebben een centrifugaalpomp op het droge, ze staat op het eerste verdiep, maar is gemonteerd op silent blocks, je hoort ze nauwelijks maar wel voldoende om het te horen als er iets mis is.

J.
Ik ben alleen verantwoordelijk voor mij eigen uitspraken, niet voor wat anderen ervan maken of aan toevoegen...
Gebruikersavatar
heist_175
Moderator
Moderator
Berichten: 14848
Lid geworden op: 07 okt 2010, 09:35
Locatie: Kempen
Uitgedeelde bedankjes: 484 keer
Bedankt: 1043 keer
Recent bedankt: 7 keer

Joe de Mannen schreef:Dus je verwacht een zaak die je alles aanbiedt, ook wat ze zelf niet verkopen?
Dat is een contradictio in terminis natuurlijk.
Maar als je 1 DAB pomp aanbiedt als enige oplossing voor "regenwaterrecuperatie", kan je dat toch wel als beperkend beschouwen.
Er zijn heel wat merken en types op de markt...
philippe_d
Moderator
Moderator
Berichten: 17487
Lid geworden op: 28 apr 2008, 11:22
Locatie: Waregem
Uitgedeelde bedankjes: 921 keer
Bedankt: 3348 keer
Recent bedankt: 5 keer

ditCh schreef:Los van de stijgende kostprijs van drinkbaar water gaat het mij ook een beetje om het principe. Het is eigenlijk absurd om drinkbaar water te gebruiken om toiletten door te spoelen. Onze wasmachine was initieel ook niet de bedoeling, tot ik mij wat informeerde. Met een gezin van 3 (kleine) kinderen draait onze machine overuren.
Zolang je geen water onnodig verspilt (vb. overlopende regenwaterput), maakt het niet uit waar je regenwater verbruikt: ieder liter regenwater die je gebruikt, is een liter drinkwater minder die je moet kopen...

Als je dus over méér dan voldoende hemelwater beschikt, is inderdaad absurd om drinkbaar water te gebruiken om toiletten door te spoelen.

Als je over een beperktere hoeveelheid beschikt (kleinere voorraad, 2-3 keer per jaar leeggetrokken), dan moet je het beschikbare regenwater gebruiken waar regenwater het nuttigst is:
  • - wasmachine in de eerste plaats (minder kalk).
    - buitenkraantje (vb kuisen: ruiten wassen met regenwater geeft minder strepen).
    - vaatwas (geen zout of spoelmiddel nodign blinkende glazen).
    - warmwater.
    - bad/douche (bad nemen, haar wassen met regenwater voelt toch zoveel aangenamer aan, minder zeep nodig, enz)
In die optiek vind ik het niet absurd om drinkbaar water te gebruiken om toiletten door te spoelen, maar een "verkwisting" van regenwater, gezien ik het liever gebruik voor de was/vaat/warm water dan het laten verdwijnen door het toilet :-)

@warm water
Het is ook verboden om koud leidingwater te mengen met warm regenwater via een mengkraan in bad/douche/watersteen (vb termostatische kranen), want hiermee kan ook regenwater teruggaan naar het drinkwatercircuit.
VoIP: WeePee (vaste nummers geporteerd), Sipgate.de, Sipgate.co.uk, MegaVoip (uitgaand België).
Provider: Proximus Fiber Essential (50/8 mbps down/up).
Modem/Router: Fritz!Box 7590 int, OS 07.50, aangesloten op Proximus ONT (VLAN20).
Telefoon centrale: Euracom 181 achter FritzBox So.
TV: Telenet CI+, Fritz!DVB-C.
Gebruikersavatar
Joe de Mannen
Elite Poster
Elite Poster
Berichten: 6287
Lid geworden op: 22 feb 2005, 12:46
Uitgedeelde bedankjes: 505 keer
Bedankt: 609 keer
Recent bedankt: 3 keer

je komt sowieso bijna uit op: zoek het zelf uit en koop war je het kan krijgen.
Ik ben alleen verantwoordelijk voor mij eigen uitspraken, niet voor wat anderen ervan maken of aan toevoegen...
Argon
Elite Poster
Elite Poster
Berichten: 1264
Lid geworden op: 21 mei 2007, 22:26
Uitgedeelde bedankjes: 20 keer
Bedankt: 49 keer

Afgelopen jaar hebben we ook een regenput laten steken (7500 + 3000 en hangen aan elkaar via een hevel).
Ik kocht ook een Grundfos pomp (SBA3-45 AW). De installatie deed ik volledig zelf. Moeilijk is het echt niet ...

Socarex van 1" aansluiten op de pomp, collector binnen ophangen en van daaruit naar 2 toiletten vertrekken + wasmachine met Alpex en Levica aansluitingen. Werkt ondertussen meer dan een jaar zoals het hoort.

Trouwens, ik kocht de pomp op https://www.baumarkteu.de/ . Was een groot verschil qua prijs vergeleken met de Belgische firma's!
Gebruikersavatar
heist_175
Moderator
Moderator
Berichten: 14848
Lid geworden op: 07 okt 2010, 09:35
Locatie: Kempen
Uitgedeelde bedankjes: 484 keer
Bedankt: 1043 keer
Recent bedankt: 7 keer

philippe_d schreef:@warm water
Het is ook verboden om koud leidingwater te mengen met warm regenwater via een mengkraan in bad/douche/watersteen (vb termostatische kranen), want hiermee kan ook regenwater teruggaan naar het drinkwatercircuit.
Het plan is om in de keuken en de lavabo van de badkamer koud leidingwater te gebruiken, aangevuld met leidingwater op een elektrische boiler.
Gebruikersavatar
MClaeys
Elite Poster
Elite Poster
Berichten: 6044
Lid geworden op: 16 feb 2011, 22:43
Uitgedeelde bedankjes: 376 keer
Bedankt: 346 keer

Bij Sack waar onze waterleiding vandaan kwam gaven ze een overbrugging met terugslagklep mee. Niet echt wenselijk, met de melding deze af te koppelen tijdens de keuring. Wie zich dan geen vragen stelt (wat bij de meeste mensen zal zijn veronderstel ik) is zich van geen kwaad bewust dan. Blijkbaar weten wel meerdere mensen niet dat het niet aan elkaar mag gelinkt zijn.
Bij ons was het plan om gewoon binnen een kraan te voorzien om leidingwater in de put met regenwater te kunnen laten lopen (tuinslang er aan en boven put hangen). Dit is nog steeds voorzien, maar gaan we normaal niet nodig hebben. Na het plaatsen van de put (7500liter) hebben we nog een geboorde put gevonden onder het terras ook die nergens stond aangegeven. We gaan deze nu gebruiken om de regenput bij te vullen indien het niveau te laag komt. Als die ook nog leeg is dan is de andere kraan nog de extra backup.
Het overpompen tussen de putten zal met een gewone tuinpomp in het tuinhuis gebeuren, dus hier gaan we geen lawaaihinder van hebben.
In de berging zou dan een Scala2 pomp komen. Die hangt er nu nog niet, eerst de badkamer afwerken. De 2 toiletten, tuinslang en het wasmachine hangen aan het regenwater, het plan is om de vaatwasser er waarschijnlijk ook nog aan te koppelen achteraf.
We doen ook alles zelf hier, is best te doen.
Gebruikersavatar
heist_175
Moderator
Moderator
Berichten: 14848
Lid geworden op: 07 okt 2010, 09:35
Locatie: Kempen
Uitgedeelde bedankjes: 484 keer
Bedankt: 1043 keer
Recent bedankt: 7 keer

Waarom de Scala2 en niet de SB 3-45 AW?
Ik twijfel ook tussen beide pompen, maar de ideale locatie voor de Scala2 is 15m van de put weg (totaal hoogteverschil 3m max). In de brochure van de Scala2 spreken ze alleen over een maximale aanzuigdiepte, niet over de maximale lengte van de aanzuigleiding.

Scala2 is bovengronds, droog en in het zicht, lawaai is er nauwelijks (47dB).
De SB is ietske duurder en staat uit het zicht, dus als er problemen zijn, moet je in de put...

@leiding afkoppelen bij keuring
Je moet toch al een halve idioot zijn om niet door te hebben dat er iets niet pluis is als je voor de keuring iets moet afkoppelen. :bang:
ubremoved_539
Deel van't meubilair
Deel van't meubilair
Berichten: 29849
Lid geworden op: 28 okt 2003, 09:17
Uitgedeelde bedankjes: 434 keer
Bedankt: 1972 keer

Ook je wassen met regenwater kan je ziek maken. Daarvoor gebruik je het beter niet.
Bron: https://www.vmm.be/waterloket/gezond-wa ... -gebruiken
fvhbrugge
Elite Poster
Elite Poster
Berichten: 1597
Lid geworden op: 23 nov 2008, 20:38
Uitgedeelde bedankjes: 101 keer
Bedankt: 123 keer

En al zeker geen regenwater aansluiten op een vaatwas!
tb0ne
Elite Poster
Elite Poster
Berichten: 1020
Lid geworden op: 24 aug 2012, 11:49
Uitgedeelde bedankjes: 27 keer
Bedankt: 85 keer

svermassen schreef: Wat ik eveneens kan bevestigen, is dat de Grundfos MQ XX inderdaad wel lawaaierig zijn.
Is trouwens bij ons al 1x stuk gegaan, 250 EUR om het te herstellen :-(
...
+1, die dingen zijn enorm zwak aan de as waar de waaier op zit, de moer was bij ons gewoon afgebroken door corrosie na 3 jaar gebruik.
Voor een dure pomp was dat toch even schrikken en als de waaier niet draait valt er niet veel te pompen.
De kit om dit te herstellen kan je bestellen bij Grundfoss dus ze kennen het probleem.
Pomp opengegooid en zelf een herstelling gedaan met een vriend, werkt ondertussen al twee jaar terug feilloos.
Gebruikersavatar
heist_175
Moderator
Moderator
Berichten: 14848
Lid geworden op: 07 okt 2010, 09:35
Locatie: Kempen
Uitgedeelde bedankjes: 484 keer
Bedankt: 1043 keer
Recent bedankt: 7 keer

Uit uw bed stappen kan je ook ziek maken, aan de pc zitten ook, etc etc.
Zie hierboven de comment over doorgeschoten regeltjes.

Als je regenwater niet goed zuivert, heb je vodden.
Als je onvoorzichtig bent met leidingwater, heb je ook vodden. Alle vaststellingen van problemen met leidingwater is door het niet volgen van regels en gezond verstand.
Overigens heeft de VMM niets te zeggen of hoe je met uw water omgaat. Uit de discussie en de rapporten rond fijn stof bij kachels heb ik toch het gevoel overgehouden dat de VMM niet zo onafhankelijk is.
Enkel Belacqua definieert de regels. Als iemand ergens een referentie vindt die stelt dat wat ik van plan ben niet volgens de regels is, laat maar weten (graag zelfs).

Ik lees NERGENS op fora over mensen die regenwater gebruiken voor vaatwas of bad/douche dat ze afgesloten hebben en teruggegaan zijn naar leidingwater. Ik heb ondertussen met enkele ven de hier vernoemde leveranciers/winkels gebeld en niemand viel van z'n stoel als ik sprak over een 20K put of regenwater voor het bad.

@MQ
Die pomp wordt het zeker niet. Het maakt VERSCHRIKKELIJK veel lawaai.
Als je zo'n pomp wil aanschaffen met plaatsing in huis - zelfs in de kelder of het waskot - ga dan eerst eens bij iemand horen die de pomp al in gebruik heeft.
Gebruikersavatar
MClaeys
Elite Poster
Elite Poster
Berichten: 6044
Lid geworden op: 16 feb 2011, 22:43
Uitgedeelde bedankjes: 376 keer
Bedankt: 346 keer

heist_175 schreef:@leiding afkoppelen bij keuring
Je moet toch al een halve idioot zijn om niet door te hebben dat er iets niet pluis is als je voor de keuring iets moet afkoppelen.
Want zo lopen er niet genoeg rond? :think:

De Scala2 omdat de pomp in de achterbouw gaat staan en vlak achter de achterbouw ligt de put, makkelijk bereikbaar, stil genoeg dus geen hinder (komt ook nog een kastje rond).
Gebruikersavatar
svermassen
Elite Poster
Elite Poster
Berichten: 2302
Lid geworden op: 21 nov 2004, 20:05
Uitgedeelde bedankjes: 356 keer
Bedankt: 60 keer
Recent bedankt: 1 keer

Bij ons was een sensor (flow-sensor) kappot, waardoor hij bij het pompen steeds stil viel en opnieuw startte.
Gebruikersavatar
MClaeys
Elite Poster
Elite Poster
Berichten: 6044
Lid geworden op: 16 feb 2011, 22:43
Uitgedeelde bedankjes: 376 keer
Bedankt: 346 keer

Iemand een idee of deze goed zijn/volstaan: https://www.hrshop.be/nl/regenwater/fil ... f60ax.html
Er is nogal verschil in filters, enkel, dubbel trippel, met UV, zonder UV, etc...
ubremoved_983
Elite Poster
Elite Poster
Berichten: 3868
Lid geworden op: 20 maa 2004, 20:10
Uitgedeelde bedankjes: 84 keer
Bedankt: 46 keer

MClaeys schreef:Iemand een idee of deze goed zijn/volstaan: https://www.hrshop.be/nl/regenwater/fil ... f60ax.html
Er is nogal verschil in filters, enkel, dubbel trippel, met UV, zonder UV, etc...
Ik heb die triplex filter staan van Honeywell. Gebruik het water voor de was en de toiletten (en buitenkraan).
Doktor Avalanche
Premium Member
Premium Member
Berichten: 702
Lid geworden op: 21 dec 2010, 10:17
Locatie: Oostmalle
Uitgedeelde bedankjes: 120 keer
Bedankt: 70 keer
Contacteer:

Hier staat een duplex, ik vervang elk half jaar de actieve kool filter en de zeeffilter was ik wat af. Voor de rest weinig over te zeggen denk ik.
Gebruiken wij voor toilet, wasmachine, tuin en gisteren vullen zwembad ;-)

Wim
"The Internet is allergic to truth, reason and humour."
bruma
Elite Poster
Elite Poster
Berichten: 1800
Lid geworden op: 06 jan 2014, 13:45
Uitgedeelde bedankjes: 46 keer
Bedankt: 89 keer
Recent bedankt: 1 keer

r2504 schreef:
Ook je wassen met regenwater kan je ziek maken. Daarvoor gebruik je het beter niet.
Bron: https://www.vmm.be/waterloket/gezond-wa ... -gebruiken
Gezien ik kan kiezen welke drinkwatermaatschappij drinkwater levert komen hun 'aanbevelingen' echt geloofwaardig over.
Bedrijfs- of openbare douches dienen speciale richtlijnen te volgen om de legionellabesmetting in te dijken, op drinkwater wel te verstaan (zelfde monopoliemaatschappijregels), dus als je dezelfde regels respecteert met je regenwater dan zit je redelijk veilig.
Gebruikersavatar
MClaeys
Elite Poster
Elite Poster
Berichten: 6044
Lid geworden op: 16 feb 2011, 22:43
Uitgedeelde bedankjes: 376 keer
Bedankt: 346 keer

Bij ons zou het ook voor 2 toiletten zijn, de wasmachine en de tuin. Dan leek de UV filter mij al overkill. Dus een zeeffilter en koolstoffilter volstaat dan in principe? Top :).
ubremoved_983
Elite Poster
Elite Poster
Berichten: 3868
Lid geworden op: 20 maa 2004, 20:10
Uitgedeelde bedankjes: 84 keer
Bedankt: 46 keer

MClaeys schreef:Bij ons zou het ook voor 2 toiletten zijn, de wasmachine en de tuin. Dan leek de UV filter mij al overkill. Dus een zeeffilter en koolstoffilter volstaat dan in principe? Top :).
Absoluut. Die zeeffilters was ik ook gewoon uit.
Gebruikersavatar
honda4life
Moderator
Moderator
Berichten: 6006
Lid geworden op: 03 jan 2010, 21:42
Locatie: 127.0.0.1
Uitgedeelde bedankjes: 207 keer
Bedankt: 376 keer
Recent bedankt: 2 keer

Alles begint met het volgdende:
Jaarlijks uw dakgoten eens kuisen en bladvangers.
Tweejaarlijks uw regenput eens kuisen (of dan toch maar jaarlijks als hij droog staat).
Een vlottende aanzuigslang (dus niet uw vuil van de bodem, maar enkele cm's onder het oppervlak), zelf te maken met een lege bidon met een handvat en een soepele aanzuigleiding, geen stijve PE darm dus.
Best ook nog een "trage inloop", waar uw inlopend water niet in de put "valt" en zo vuil omwoelt. PVC buis naar de bodem en 2 bochten van 90° zodat de uitloop "keert" naar boven. Het vallende water is zo al z'n snelheid kwijt.
Eventueel nog een extra bladvanger voor uw water de put in loopt.
Allemaal simpele dingen die je zelf kan doen en die zeker niet duur zijn.

Filter... bwaa ik heb m'n 50µ mazenfilter op 3 jaar nog niet eens moeten kuisen zo ;-)
Waar ik het meeste last van hebt is het warmere water in de zomer. je krijgt eerder een soort glibberige algen die zich in de jachtbak van het toilet durven vastzetten. Het ene toilet is gevoeliger dan het andere, eens reinigen met een borstel en je kan er weer een hele tijd tegen.
Volgens mij niet op te lossen met een simpele filter.
Jouw voorgestelde filter van 150€ kan je overtreffen met 50€ aan simpele maatregelen.
✂ – – – – – – – – – – – – – – – – – – – – – – – – – – – – – – – – – – – – – – – – – – – – – – – – – – – – – – – – – – – – – – – – – – – – – – – – – – – – –
Gebruikersavatar
heist_175
Moderator
Moderator
Berichten: 14848
Lid geworden op: 07 okt 2010, 09:35
Locatie: Kempen
Uitgedeelde bedankjes: 484 keer
Bedankt: 1043 keer
Recent bedankt: 7 keer

Ik ken er die geen filters hebben en enkel de WC spoelen met dat ongefilterd regenwater.
De meesten plaatsen een grof/fijn filter, omdat je die kan uitwassen. De actieve koolfilter is voor chemie en geuren (ook chemie) uit het water te halen.

FF60 voor een lagere prijs:
https://www.verwarming-shop-online.be/W ... lters.html
https://sanitair-webwinkel.be/index.php ... ilter.html

Wij zijn zo ver nog niet. Eerst de put laten plaatsen :).
Gebruikersavatar
MClaeys
Elite Poster
Elite Poster
Berichten: 6044
Lid geworden op: 16 feb 2011, 22:43
Uitgedeelde bedankjes: 376 keer
Bedankt: 346 keer

Die lagere prijzen had ik ook gevonden, maar met de verzendkosten bij komt het op hetzelfde neer :).

Bij ons is het een betonnen put, de darm ligt een goede 10cm van de bodem met een zeef op. Het water valt er wel in van boven, dat is misschien nog wel een aanpassing waard de volgende keer als ik hem uitkuis :). In principe moet dat niet vaak gebeuren, want we hebben zelf nog een vrij grote en grondige filter gebouwd voor de put die alle aanvoer filtert. Mos, zand, bladen etc... kunnen er in theorie niet in komen.
Ik moet wel nog iets vinden om de overloop op een bepaalde manier af te sluiten, want er lag een verzopen rat in.
Gebruikersavatar
heist_175
Moderator
Moderator
Berichten: 14848
Lid geworden op: 07 okt 2010, 09:35
Locatie: Kempen
Uitgedeelde bedankjes: 484 keer
Bedankt: 1043 keer
Recent bedankt: 7 keer

> water opzuigen: steek een zuiger met zo'n drijvende bal
> rustige invoer kan je perfect zelf plaatsen idd, zo blijft het water "rustig"
> overloop: terugslagklep plaatsen
Gebruikersavatar
Joe de Mannen
Elite Poster
Elite Poster
Berichten: 6287
Lid geworden op: 22 feb 2005, 12:46
Uitgedeelde bedankjes: 505 keer
Bedankt: 609 keer
Recent bedankt: 3 keer

Er bestaan sifons met een rattenklep, die heeft scherpe kanten aan de straatkant.
J.
Ik ben alleen verantwoordelijk voor mij eigen uitspraken, niet voor wat anderen ervan maken of aan toevoegen...
Argon
Elite Poster
Elite Poster
Berichten: 1264
Lid geworden op: 21 mei 2007, 22:26
Uitgedeelde bedankjes: 20 keer
Bedankt: 49 keer

Wij gebruiken ons regenwater ook voor toilet en wasmachine. Ik gebruik niets van filters en heb alvast geen klachten.
Elke jaar in de zomer kruip ik eens in beide regenputten om deze te reinigen.

Maak wel gebruik van trage inloop + zwevende aanzuigvlotter.
karine
Elite Poster
Elite Poster
Berichten: 1231
Lid geworden op: 04 aug 2006, 09:44
Locatie: Geel (Antwerpen)
Uitgedeelde bedankjes: 10 keer
Bedankt: 22 keer

Hier al 17 jaar gewone micronfilter voor wc, wasmachine en buitenwater.
Nooit problemen gehad en proper water.
Put van 10.000L nooit leeg gekregen ondanks we er beperkt mee de planten sproeien.(groot dak en genoeg regen in België)
Collega heeft hetzelfde systeem maar dan al 25 jaar maar deze heeft er ook nog zijn douche ophangen.
Gebruikersavatar
MClaeys
Elite Poster
Elite Poster
Berichten: 6044
Lid geworden op: 16 feb 2011, 22:43
Uitgedeelde bedankjes: 376 keer
Bedankt: 346 keer

ditCh schreef:
MClaeys schreef:Bij ons zou het ook voor 2 toiletten zijn, de wasmachine en de tuin. Dan leek de UV filter mij al overkill. Dus een zeeffilter en koolstoffilter volstaat dan in principe? Top :).
Absoluut. Die zeeffilters was ik ook gewoon uit.
Hier zijn ze vandaag toegekomen, hopelijk van t weekend tijd om ze te plaatsen met de pomp :). Nog een klein vraagske, zit er bij u ook een overdrukventiel voor en een "hamer"-bescherming achter? Het staat in de handleiding dat dat aan te raden is, maar ik ben dat in de winkel nog niet tegengekomen eigenlijk.


Trouwens, iemand installateur? Er zat een code bij men pomp voor hier: https://be.grundfos.com/grundfos-for-in ... f-use.html
ubremoved_983
Elite Poster
Elite Poster
Berichten: 3868
Lid geworden op: 20 maa 2004, 20:10
Uitgedeelde bedankjes: 84 keer
Bedankt: 46 keer

MClaeys schreef: Hier zijn ze vandaag toegekomen, hopelijk van t weekend tijd om ze te plaatsen met de pomp :). Nog een klein vraagske, zit er bij u ook een overdrukventiel voor en een "hamer"-bescherming achter? Het staat in de handleiding dat dat aan te raden is, maar ik ben dat in de winkel nog niet tegengekomen eigenlijk.
Nope dat zit heb ik er niet voor & achter staan.
Gebruikersavatar
MClaeys
Elite Poster
Elite Poster
Berichten: 6044
Lid geworden op: 16 feb 2011, 22:43
Uitgedeelde bedankjes: 376 keer
Bedankt: 346 keer

Top, vanavond eens kijken voor de nodige leidingen en er dit weekend eens voor proberen gaan :).
Plaats reactie

Terug naar “Allerlei”