Hoe lang duurt de inklaring van een pakje uit de US?

Onderwerpen die nergens anders thuis horen en toch eerder technisch van aard zijn? Post ze hier!
Plaats reactie
Gebruikersavatar
seagull
Elite Poster
Elite Poster
Berichten: 1974
Lid geworden op: 23 nov 2006, 08:55
Twitter: WimVerlinden
Locatie: Kortenberg
Uitgedeelde bedankjes: 52 keer
Bedankt: 102 keer
Recent bedankt: 1 keer

Ik heb een pakje uit de US dat verstuurd werd met USPS dat nu al een week bij de douane in Zaventem ligt voor inklaring. :eek:
Hoe lang kan zoiets duren?
Business Fibernet 300 plus met Speedboost 1G Business- Proximus Internet Maxi fixed IP (failover)
Business Mobile Flex + (smartphone) & Business Mobile Flex (Mifi router) - 3CX/Teams Direct Routing - Proximus TV
Gebruikersavatar
mailracer
Elite Poster
Elite Poster
Berichten: 3872
Lid geworden op: 23 feb 2010, 21:03
Uitgedeelde bedankjes: 217 keer
Bedankt: 315 keer

2 tot 4 weken. :-(
beont
Plus Member
Plus Member
Berichten: 178
Lid geworden op: 16 jan 2011, 10:06
Uitgedeelde bedankjes: 14 keer
Bedankt: 7 keer

Hangt er vanaf, van paar dagen, tot een aantal weken.
road rebel
Premium Member
Premium Member
Berichten: 632
Lid geworden op: 24 jun 2015, 14:28
Uitgedeelde bedankjes: 88 keer
Bedankt: 45 keer

Mijn laatste pakket vorige maand: 1 dag. Hangt af van de drukte, type pakket, waarde, stakingen, degene die inklaart, enz.
CCatalyst
Elite Poster
Elite Poster
Berichten: 8271
Lid geworden op: 20 jun 2016, 18:36
Uitgedeelde bedankjes: 19 keer
Bedankt: 526 keer
Recent bedankt: 12 keer

Met FedEx, UPS, DHL is het al elektronisch ingeklaard voordat het in Belgie (of de EU) aankomt. DHL stuurt u zelfs al een email met een factuur voor de kosten als uw pakket nog in een ander continent ligt.

Douane doet weliswaar nog random+gerichte inspecties eenmaal het fysisch in de EU aankomt, maar zo winnen ze veel tijd.

Tip dus voor de volgende keer.
ITnetadmin
userbase crew
userbase crew
Berichten: 8974
Lid geworden op: 28 jan 2012, 18:22
Uitgedeelde bedankjes: 199 keer
Bedankt: 690 keer
Recent bedankt: 2 keer

Ooit iemand gekend dit in de tijden van CDs een stuk of 50 had gekocht in de US; en slim genoeg geweest om ze uit de doosjes te halen en in zo'n storage map te plaatsen zodat het niet opviel voor de douane op de luchthaven dat ze nieuw gekocht waren.

Maar als liefhebber wou hij uiteraard ook de doosjes, dus had hij die leeg opgestuurd naar zichzelf.
Die hebben 2 maand bij de douane gestaan; hij vermoed omdat ze lege cd doosjes verdacht vonden en dus wss drugs of iets dergelijks vermoedden.
Gebruikersavatar
seagull
Elite Poster
Elite Poster
Berichten: 1974
Lid geworden op: 23 nov 2006, 08:55
Twitter: WimVerlinden
Locatie: Kortenberg
Uitgedeelde bedankjes: 52 keer
Bedankt: 102 keer
Recent bedankt: 1 keer

Your item cleared customs in BELGIUM at 5:47 pm on April 25, 2018.
Het ligt daar sinds April 9, 2018, 9:07 am ... :eek:
Business Fibernet 300 plus met Speedboost 1G Business- Proximus Internet Maxi fixed IP (failover)
Business Mobile Flex + (smartphone) & Business Mobile Flex (Mifi router) - 3CX/Teams Direct Routing - Proximus TV
CCatalyst
Elite Poster
Elite Poster
Berichten: 8271
Lid geworden op: 20 jun 2016, 18:36
Uitgedeelde bedankjes: 19 keer
Bedankt: 526 keer
Recent bedankt: 12 keer

't Zal druk zijn he :-)

En paasvakantie enz.

In het vervolg expressdienst nemen.
Gebruikersavatar
seagull
Elite Poster
Elite Poster
Berichten: 1974
Lid geworden op: 23 nov 2006, 08:55
Twitter: WimVerlinden
Locatie: Kortenberg
Uitgedeelde bedankjes: 52 keer
Bedankt: 102 keer
Recent bedankt: 1 keer

Was express dienst (Priority Mail Express International), maar enige mogelijkheid was USPS.
April 4, 2018, 1:59 pm - USPS in possession of item - BOZEMAN, MT 59718
April 9, 2018, 9:07 am - Processed Through Facility - BELGIUM
3 werkdagen van het hol van Pluto in de US via San Francisco en New York naar Zaventem
13 werkdagen bij de douane in Zaventem
Business Fibernet 300 plus met Speedboost 1G Business- Proximus Internet Maxi fixed IP (failover)
Business Mobile Flex + (smartphone) & Business Mobile Flex (Mifi router) - 3CX/Teams Direct Routing - Proximus TV
CCatalyst
Elite Poster
Elite Poster
Berichten: 8271
Lid geworden op: 20 jun 2016, 18:36
Uitgedeelde bedankjes: 19 keer
Bedankt: 526 keer
Recent bedankt: 12 keer

Die USPS Priority Mail Express International is helaas niet "express" genoeg. Het enige wat "express" daaraan is, is de verzending naar het land van bestemming, en dat is in uw geval ook snel gebeurd (3 werkdagen na verzending lag het in Belgie). Dan wordt het helaas alsnog aan bpost gegeven voor de inklaring.

Enige USPS dienst die "express" genoeg is, is USPS Global Express Guaranteed. Maar dat is feitelijk niets meer dan "wij sturen uw pakket naar het dichtste FedEx station en FedEx doet de rest, inclusief de inklaring en aflevering bij de bestemmeling". De USPS weet immers ook wel dat ze het niet zelf moeten gaan doen als ze met gegarandeerde levering afkomen.

Naast die specifieke USPS dienst zijn FedEx, UPS, DHL ook allemaal ok, voor zover het de gegarandeerde expressdiensten betreft. EMS is via bpost dus te mijden.

Ik corrigeer mezelf dus: "In het vervolg expressdienst met gegarandeerde leveringsdag nemen."

Het komt er vooral op neer dat er geen bpost bij betrokken mag zijn. De douaniers die de zendingen voor bpost controleren worden niet meer of minder betaald afh van hoe duur de verzending is, dus 't is puur op basis van first in/first out ginder.
Laatst gewijzigd door CCatalyst 25 apr 2018, 21:26, in totaal 1 gewijzigd.
Gebruikersavatar
seagull
Elite Poster
Elite Poster
Berichten: 1974
Lid geworden op: 23 nov 2006, 08:55
Twitter: WimVerlinden
Locatie: Kortenberg
Uitgedeelde bedankjes: 52 keer
Bedankt: 102 keer
Recent bedankt: 1 keer

Die keuze had ik niet.
Volgende keer laat ik het met mijn UPS account ophalen ...
Business Fibernet 300 plus met Speedboost 1G Business- Proximus Internet Maxi fixed IP (failover)
Business Mobile Flex + (smartphone) & Business Mobile Flex (Mifi router) - 3CX/Teams Direct Routing - Proximus TV
CCatalyst
Elite Poster
Elite Poster
Berichten: 8271
Lid geworden op: 20 jun 2016, 18:36
Uitgedeelde bedankjes: 19 keer
Bedankt: 526 keer
Recent bedankt: 12 keer

Inderdaad, vraag verzender om het item dimensioneel zo compact mogelijk in te pakken, en neem UPS Worldwide Saver of Expedited, en de kost valt nog relatief mee, zeker als je een korting op je account hebt. Als het in een verpakking van UPS zelf past des te beter, is nog goedkoper.

Zoals op hun productpagina staat: "Door-to-door service with in-house customs clearance", dus daarmee zit je goed.
Gebruikersavatar
Splitter
Elite Poster
Elite Poster
Berichten: 5250
Lid geworden op: 10 maa 2010, 12:30
Uitgedeelde bedankjes: 64 keer
Bedankt: 526 keer
Recent bedankt: 12 keer

het hele bpost verhaal is absurd... heb ooit zo eens een pakje gehad met een waarde van, ik geloof, 21 euro.
bpost vond echter dat het wat meer waard was en eiste dus taks/btw/inklaringskosten/....
en dat was dan iets van een 23 euro ofzo.
ja hallo, alsof ik meer als 100% bovenop ga betalen voor bpost die mijn pakje nog een maand bij hun laat liggen.

na heel wat heen en weer gezever heb ik hen uiteindelijk gezegd van foert, stuurt het dan maar terug naar china op jullie kap.
heeft een hele tijd geduurd, maar ik had mijn geld terug (aliexpress, goods returned) en bpost kon naar hun absurd hoge vergoeding fluiten.
soms vraag ik me af hoe ze aan die bedragen komen, en andere keren vraag ik me af hoe ze het in hun hoofd halen die inklaringskost een "dienstverlening" te noemen, als ze je pakje langer laten liggen op BEBRUA dan dat het heeft geduurd om van ginder tot hier te komen.

dhl heb ik betere ervaringen mee, maar dan betaal je dus d'office wel extra kosten, of een pakje nu echt moet worden ingeklaard of niet.
ITnetadmin
userbase crew
userbase crew
Berichten: 8974
Lid geworden op: 28 jan 2012, 18:22
Uitgedeelde bedankjes: 199 keer
Bedankt: 690 keer
Recent bedankt: 2 keer

Wel, het staat hen denk ik vrij om een product te valueren naar de gemiddelde prijzen waaraan het zou verkocht worden op EU grondgebied, iirc.
Dat is nl "de waarde van het product op de EU markt".
De soms belachelijke prijzen van de Chinese markt geloven ze hier niet altijd, en dan gaan ze van een foute aangifte uit.

De rest van de berekening is gekend:
- onder de 150 euro: BTW aan 21% op de waarde van het goed + de kostprijs van de verzending
- erboven: Invoerrechten op de waarde van het goed + de kostprijs van de verzending, en dan BTW op die gecombineerde waarde + BTW op de invoerrechten (hoe onnozel dat ook klinkt).
En uiteraard ook een handling fee die al vaak makkelijk tot 10 euro of meer is want een vast bedrag en geen % van de kostprijs van het pakket.
Plaats reactie

Terug naar “Allerlei”