vakbond kiezen?

Onderwerpen die nergens anders thuis horen en toch eerder technisch van aard zijn? Post ze hier!
Gebruikersavatar
petrol242
Elite Poster
Elite Poster
Berichten: 4368
Lid geworden op: 17 sep 2012, 12:07
Uitgedeelde bedankjes: 85 keer
Bedankt: 260 keer

Afspraak 16 mei in Brussel.
Gebruikersavatar
cadsite
Elite Poster
Elite Poster
Berichten: 6126
Lid geworden op: 20 jan 2015, 16:10
Locatie: Kortrijk
Uitgedeelde bedankjes: 245 keer
Bedankt: 584 keer
Recent bedankt: 10 keer

petrol242 schreef:Dat is de rede waarom de kleintjes zouden moeten samen hokken om op zijn minst iets groter te worden. Maar ik begrijp je situatie.

Maar als er een grote mobilisatie is tegen pensioenshervormingen bijvoorbeeld, zou je kunnen mee inspringen, of het verhaal blijven slikken over al de onzin die over onze pensioenen de wereld ingestuurd worden.
Dus:
Er is een maatregel die de regering neemt die me totaal niet aanstaat.
De oplossing: Staken. Mijn werkgever (een KMO) ne kloot afdraaien in de hoop dat de politici dan van mening veranderen? :roll:

Als mijn oudste dochter lastig doet straf ik de jongste niet, maar de oudste. :bang:
Gebruikersavatar
petrol242
Elite Poster
Elite Poster
Berichten: 4368
Lid geworden op: 17 sep 2012, 12:07
Uitgedeelde bedankjes: 85 keer
Bedankt: 260 keer

Waarom steunen dan de officiële vertegenwoordigers van de KMO's, zoals het VBO, de maatregelen van deze regering? Waarom fluit jouw kmo die organisatie dan niet terug?
ubremoved_539
Deel van't meubilair
Deel van't meubilair
Berichten: 29849
Lid geworden op: 28 okt 2003, 09:17
Uitgedeelde bedankjes: 434 keer
Bedankt: 1972 keer

heist_175 schreef:Maar waar moet ik als kleintje gaan klagen dat ze mijn sociale zekerheid aan het uithollen zijn, dat ze mijn pensioen aan het inkorten zijn, dat ze alle belastingen/toeslagen/retributies/.... telken male verhogen?
Tip: bij de vakbond :)
Het probleem is dat net de vakbond mede verantwoordelijk is voor gans je lijstje door het trachten in stand te houden van een oud en onbetaalbaar model !
Gebruikersavatar
cadsite
Elite Poster
Elite Poster
Berichten: 6126
Lid geworden op: 20 jan 2015, 16:10
Locatie: Kortrijk
Uitgedeelde bedankjes: 245 keer
Bedankt: 584 keer
Recent bedankt: 10 keer

petrol242 schreef:Waarom steunen dan de officiële vertegenwoordigers van de KMO's, zoals het VBO, de maatregelen van deze regering? Waarom fluit jouw kmo die organisatie dan niet terug?
Hoe weet jij wat de kmo waarvoor ik werk doet?
Als 'mijn' kmo niet akkoord gaat, moeten we dan maar onze klanten in hun kloten shotten om ons goesting te krijgen?

Onze klanten zijn voor de helft Nederlanders, een kleine helft Vlamingen en een restje Walen en Fransen. Wat hebben zij te maken met 'ons' pensioendebat?

Wij hebben concurrentie van het buitenland, maar hé, weet je wat? Laat ons eens staken tegen de regering, maar wel onze werkgever raken. :bang: :bang: :bang: :bang: :bang:
Gebruikersavatar
petrol242
Elite Poster
Elite Poster
Berichten: 4368
Lid geworden op: 17 sep 2012, 12:07
Uitgedeelde bedankjes: 85 keer
Bedankt: 260 keer

r2504 schreef: Het probleem is dat net de vakbond mede verantwoordelijk is voor gans je lijstje door het trachten in stand te houden van een oud en onbetaalbaar model !
Denk eens buiten de lijntjes. Als iets 100 000 keer herhaald word zal het uiteindelijk ook nagekwaakt worden... :bang:
Waar baseer jij je op dat pensioenen onbetaalbaar zijn? Omdat dat elke dag in onze strot geramd wordt??
Hoe verklaar jij dat sinds 1946 de productiviteit vervijfvoudigd is, maar dat de welvaart niet mee in diezelfde trend gevolgd is?

Er zijn heel andere factoren die ons willen laten geloven dat dat lijstje onbetaalbaar is geworden hoor. Tijd om een andere kleur van pil te slikken.

Al sinds ik geboren ben hoor ik diezelfde shitverhalen in de trend van "het einde van de tunnel is in zicht" en nog van die onzin. We zijn ondertussen een paar decennia verder en we besparen ons nog steeds kapot, werken langer en zijn productiever dan ooit. En niemand die zich daar vragen bij stelt? Haal die pellen van de ogen, zou ik zeggen.

We worden van in de papklas geconditioneerd om in het "bedrijfsleven" te starten, school te lopen "voor een goei job" af te peigeren tot aan dat gehoopt moment van rust, en dan nog zitten ze aan je bankrekening te zuigen als platte boelekes aan de borst door één of andere multinational die bepaalt hoe lang je pamper mee kan tot dat ie verzadigd is. En uiteindelijk ga je in je blote kloten tussen zes planken of een laken van deze aardkloot.

Ondertussen is de waarde van je batterij lekker benut voor het genot van een ander. Maar je hebt het nog geen eens door, want waarschijnlijk ben je twee keer per jaar op verlof geweest als je geluk hebt gehad om net die ene goeie kutjob te hebben gehad. Dat je ondertussen in vijfvoud bent leeg gezogen gaan ze natuurlijk niet vertellen.

Stop dus aub met die verhalen als zou het lijstje niet onbetaalbaar zijn, want dat is gewoon in je kop geramd, tot je het zelf bent gaan geloven!

Edit @cadsite : Ja cadsite, ondertussen hebben we wel door dat je van je werkgever houdt. Geef hem nog een kusje en laat vooral de klantjes bepalen hoe jouw pensioen eruit gaat zien :beerchug:
Gebruikersavatar
cadsite
Elite Poster
Elite Poster
Berichten: 6126
Lid geworden op: 20 jan 2015, 16:10
Locatie: Kortrijk
Uitgedeelde bedankjes: 245 keer
Bedankt: 584 keer
Recent bedankt: 10 keer

Kan het nog belachelijker? Ik hou van mijn werk en heb onze klanten nodig. Raar?
Gebruikersavatar
petrol242
Elite Poster
Elite Poster
Berichten: 4368
Lid geworden op: 17 sep 2012, 12:07
Uitgedeelde bedankjes: 85 keer
Bedankt: 260 keer

Wat of wie is er nu belachelijk? Ik heb er alle respect voor dat jij van je werk houdt. (en je werkgever :roll: )

En is dat raar? Neen.

Maar er is meer dan dat corporatistisch denken van jou. Jouw leefwereld is maar een pietlullig radertje in het geheel en het is de kunst om daar door te kijken. Er is meer dan je werk. Er bestaat zoiets als een maatschappij. Ken je dat wel? Heb je echt niemand in je omgeving die in een iets andere situatie zit dan in de niche waar jij je in bevind?

Mijn moeder heeft heel haar leven hard gewerkt. Zij moet het stellen met een pensioen van 1050 euro. Oh ja, ik heb heb het goed, maar die moeder die mij heeft groot gebracht? Oh ja, die bestaat ook nog... :bang: Maar ze was er wel elke dag om de belangen van de klanten (van haar werkgever) te behagen...
Gebruikersavatar
cadsite
Elite Poster
Elite Poster
Berichten: 6126
Lid geworden op: 20 jan 2015, 16:10
Locatie: Kortrijk
Uitgedeelde bedankjes: 245 keer
Bedankt: 584 keer
Recent bedankt: 10 keer

Ik leef.
Ik heb een vrouw, een moeder, een vader, schoonouders,...
Ik kan me perfect verplaatsen in de leefwereld van anderen. Vandaar dat ik hen niets opdring.
Dat is een beetje lastig te verstaan blijkbaar voor vakbonden.
Die denken nogal snel dat ze in naam van hun leden, of erger, iedereen mogen spreken.

Welnu: ik ben 40 (over een paar weken), ik kan voor mezelf beslissen.
Gebruikersavatar
petrol242
Elite Poster
Elite Poster
Berichten: 4368
Lid geworden op: 17 sep 2012, 12:07
Uitgedeelde bedankjes: 85 keer
Bedankt: 260 keer

Beslis zeker voor jezelf. Dat moeten we allemaal doen.
Ik heb ook een vrouw, kinderen, een moeder, een overleden vader, een broer met een bedrijf met zo'n 200 werknemers in het buitenland.

Ik verplaats mij perfect in de leefwereld van anderen. En dat gaat zeker verder dan de familiale banden die hier worden mee gegeven.
Ik kom ook op voor die leefwereld voor anderen. Onder andere door syndicaal actief te zijn. En ik hoop in de positieve manier...

Ik kan je verzekeren dat veel mensen van mijn achterban mij steunen, en dat bewijst het tegendeel van wat jij denkt te weten of te kennen van een vakbond. Het is duidelijk dat je er van nabij de ballen van weet.

Welnu ik wordt er binnenkort hopelijk 49, ik kan voor mezelf uiteraard beslissen maar ik voel me in groep toch wel een stuk beter. En ik weet ook niet alles om individueel die ene beslissing te nemen. Maar ik vermoed dat ik wel in een iets grotere organisatie actief ben dan die kmo waarin jij gelukkig bent.
ubremoved_539
Deel van't meubilair
Deel van't meubilair
Berichten: 29849
Lid geworden op: 28 okt 2003, 09:17
Uitgedeelde bedankjes: 434 keer
Bedankt: 1972 keer

petrol242 schreef:Hoe verklaar jij dat sinds 1946 de productiviteit vervijfvoudigd is, maar dat de welvaart niet mee in diezelfde trend gevolgd is?
Dan vrees ik dat er bij jou iets fout is... als ik zie welke mogelijkheden ik vandaag de dag heb versus mijn ouders in 1946 dan is dat toch een grondig verschil.

En misschien moet je eens twee keer nadenken over je welvaart als je aan de andere kant van de wereld iets koopt omdat het 1 euro goedkoper is.

Als er trouwens één model voorbij is dan is het dat van de vakbond in zijn huidige vorm.
Gebruikersavatar
cadsite
Elite Poster
Elite Poster
Berichten: 6126
Lid geworden op: 20 jan 2015, 16:10
Locatie: Kortrijk
Uitgedeelde bedankjes: 245 keer
Bedankt: 584 keer
Recent bedankt: 10 keer

petrol242 schreef:Ik kan je verzekeren dat veel mensen van mijn achterban mij steunen, en dat bewijst het tegendeel van wat jij denkt te weten of te kennen van een vakbond. Het is duidelijk dat je er van nabij de ballen van weet.
Kijk, je doet het weer! Echt een ziekte van vakbonden. Praten in naam van een ander en veronderstellingen van kust-mijn-kloten.

Ik ben niet tegen vakbonden. Ik ben tegen de manier waarop vakbonden hun taak opnemen tegenwoordig.
"De bazen zijn klootzakken die het personeel leegzuigen."

In Nederland wordt er ten minste constructief gewerkt. Daar beseffen ze beter dat werkgevers en werknemers elkaar nodig hebben. Zonder werkgevers is er geen werk. Dat is iets dat nogal snel over het hoofd wordt gezien.

Als jij syndicaal actief bent zal je vakbonden inderdaad beter kennen dan ik. Hopelijk ook positiever.
Mijn vrouw is aangesloten, het amateurisme daar is om van te huilen.
Ik werk inderdaad in een kleine firma, zo'n 30 personeelsleden. Ik heb dus onmiddellijk contact met iedereen in de firma en heb daarom geen nood aan een tussenpersoon.
boonpwnz
Elite Poster
Elite Poster
Berichten: 5082
Lid geworden op: 05 jul 2017, 09:50
Uitgedeelde bedankjes: 84 keer
Bedankt: 153 keer
Recent bedankt: 5 keer

Petrol,

Ik volg R2504 zijn beredenering niet maar die van cadsite wel.

Ding is dat er sinds 1946 wel een hoop evolutie is geweest in communicatie van sociaal overleg.
Wat ik begrijp uit cadsite(verbeter als ik verkeerd ben) is dat als de vakbonden staken dat echt als laatste redmiddel moeten gebruiken en niet als drukkingsmiddel.

Ik denk in de huidige toestand dat sociaal overleg alle kansen moet krijgen voor er moet overgegaan worden tot staking.
Wat ik bedoel is dat ze staken nog voor dat er duidelijkheid en overleg werd gepleegd.

Trouwens ipv te staken vind ik een 'echte' betoging qua uitzicht veel doeltreffender dan een staking die miljoenen kost aan de maatschappij. Bv de betoging op 16 mei tegen de pensioenen daar sta ik volledig achter en hoe meer mensen meedoen hoe meer de boodschap duidelijk is.

Dat laatste moeten we vooral koesteren. De echte mening van het volk. Want nu zijn we aan beide zijden(regering en oppositie) een gevecht bezig en niet meer bezig met normaal denken.
vverbeke
Elite Poster
Elite Poster
Berichten: 935
Lid geworden op: 19 mei 2009, 11:31
Uitgedeelde bedankjes: 60 keer
Bedankt: 94 keer

cadsite schreef:Ik ben niet tegen vakbonden. Ik ben tegen de manier waarop vakbonden hun taak opnemen tegenwoordig.
"De bazen zijn klootzakken die het personeel leegzuigen."
De ervaringen die ik met de vakbond hier heb zijn toch anders dan het cliché dat vakbonden "tegen de werkgever zijn". Hier gaat het om een constructieve dialoog, vaak gaat het zelfs over problematieken waarover de werkgever volledig uit de lucht komt vallen. Maar ja, vakbondswerk op plaatselijk niveau komt niet op het nieuws, enkel de grote NMBS stakingen die het hele land platleggen. Een perceptie die bepaalde groepen heel goed uitkomt.
cadsite schreef:In Nederland wordt er ten minste constructief gewerkt. Daar beseffen ze beter dat werkgevers en werknemers elkaar nodig hebben. Zonder werkgevers is er geen werk. Dat is iets dat nogal snel over het hoofd wordt gezien.
Zie hierboven, vakbondswerk kan hier evengoed ook constructief zijn. Verder: Zonder werknemers wordt er ook geen werk verricht. Er zijn helaas nogal wat wat bazen die de mentaliteit hebben dat zij de meerwaarde creëren en hun personeel vooral een last is. (en in het slechtste geval zien ze hun klanten ook vooral als last) Ik krijg iets van die mentaliteit à la "je mag blij zijn dat je werk hebt", alsof we collectief de voeten van onzen baas mogen gaan kussen. Mijn werkgever mag ook blij zijn dat ik voor hem wil werken. Marktwerking speelt evengoed op werknemersniveau, door de lage werkloosheid hier in de regio zijn hier een aantal bedrijven met een slechte reputatie die simpelweg geen (geschikt) personeel meer vinden of het niet kunnen houden.
cadsite schreef:Ik heb dus onmiddellijk contact met iedereen in de firma en heb daarom geen nood aan een tussenpersoon.
Onderhandel je dan ook persoonlijk uw CAO? Of met de regering over de arbeidswetgeving, pensioenwetgeving, ...?
@home: VDSL 100/35 • @work: fiber 200/200 + fiber 300/50 + cable 240/30
Gebruikersavatar
Joe de Mannen
Elite Poster
Elite Poster
Berichten: 6309
Lid geworden op: 22 feb 2005, 12:46
Uitgedeelde bedankjes: 506 keer
Bedankt: 613 keer
Recent bedankt: 7 keer

Je vakbondsvertegewoordiging is geen 'tussenpersoon', het is iemand die vrijuit kan praten op vergaderingen met je baas zonder daarvoor gestraft te worden, het is iemand die democratisch verkozen is door jou en je collega's.
Hij krijgt bescherming opdat hij/zij openlijk zou kunnen praten, en niet moet vrezen voor z'n jib door dat te doen.

Overleg in een firma is broodnodig, staken is het ultieme middel als al de rest niet helpt.

En staken als reactie op regeringsmaatregelen is om een standpunt duidelijk te maken, is om ook wergevers aan de "juiste" kant te krijgen.

Is dat alles op veel plaatsen verrot ? zeker weten, daarom ben ik wel voor het overlegmodel maar niet voor de manier waarop het op dit moment door vakbonden wordt ingevuld.

J.
Ik ben alleen verantwoordelijk voor mij eigen uitspraken, niet voor wat anderen ervan maken of aan toevoegen...
Gebruikersavatar
cadsite
Elite Poster
Elite Poster
Berichten: 6126
Lid geworden op: 20 jan 2015, 16:10
Locatie: Kortrijk
Uitgedeelde bedankjes: 245 keer
Bedankt: 584 keer
Recent bedankt: 10 keer

Mannekes toch...
Neen, ik ga niet onderhandelen over een cao waar een paar tienduizend mensen onder vallen (PC200).
Pensioen idem.
Sociale partners zijn nodig, maar niet op de manier waarop het nu gebeurt.

Ik zeg NERGENS tegen vakbonden te zijn, wel tegen de vele scheve dingen die er door hen gebeuren. Mag het? Doen ze ook goed werk? Absoluut.
Dat het bij jullie lokaal misschien wel goed werkt is alleen maar toe te juichen. Mijn persoonlijke ervaring is heel wat minder.

Ik heb ook duidelijk gezegd dat werkgevers en werknemers elkaar nodig hebben. Mijn werkgever mag inderdaad blij zijn dat ik voor hem wil werken. Dat is hij ook. En ik ben blij dat ik mag blijven gaan.

Ik heb met cipiers gesproken voor en na hun laatste staking van een paar weken geleden. Zo kon ik me een gefundeerde mening vormen over het staken. Ze hadden groot gelijk dat ze van hun neus maken.

Staken vind ik gewoon geen aangewezen manier om je probleem aan te kaarten.
Hoe vaak werd er niet "preventief gestaakt". Mannekes toch. Staken voor de onderhandelingen om duidelijk te maken dat ze voor echt gaan staken als het resultaat hen niet aanstaat. Mooie start...
DAT soort dingen maakt dat ik minder en minder sympathie voel voor vakbonden.
MichelJ
Elite Poster
Elite Poster
Berichten: 1078
Lid geworden op: 10 maa 2010, 13:32
Locatie: Kapellen
Uitgedeelde bedankjes: 25 keer
Bedankt: 66 keer
Recent bedankt: 2 keer

cadsite schreef:....
Dat het bij jullie lokaal misschien wel goed werkt is alleen maar toe te juichen. Mijn persoonlijke ervaring is heel wat minder.
....
Daar dienen de sociale verkiezingen voor.
Gebruikersavatar
petrol242
Elite Poster
Elite Poster
Berichten: 4368
Lid geworden op: 17 sep 2012, 12:07
Uitgedeelde bedankjes: 85 keer
Bedankt: 260 keer

cadsite schreef:Kijk, je doet het weer! Echt een ziekte van vakbonden. Praten in naam van een ander en veronderstellingen van kust-mijn-kloten.
Als je me echt zou kennen zou je weten dat dat niet waar is. Hoe denk je dat je de mensen op de werkvloer achter je krijgt? Niet door je eigen goesting te doen hoor. Zo werkt dat niet. Je komt op voor hun bekommernissen en op die manier bouw je een relatie op. Niet door iets op te dringen.

Maar voor mij gaat het ook verder dan enkel mijn werkvloer. En dat bedoelde ik met te zeggen dat ik niet corporatistisch ben ingesteld. Ik bekommer mij ook om mensen buiten mijn fabriek.

Veel van de sociale maatregelen die deze regering(en) hebben door geduwd zijn zonder overleg genomen. Dan is het ook niet verwonderlijk dat daar protest tegen komt.

Een staking is het gevolg van een gebrek aan overleg. Je moet zelf maar uitmaken van welke kant dat dan komt. Het is ook het enige gewicht en macht dat een grote groep van de bevolking heeft. Want de meesten onder ons hebben enkel te knikken en te slikken en worden in de waan gehouden in een democratie te leven.
Jack Daniels
Elite Poster
Elite Poster
Berichten: 7918
Lid geworden op: 06 jul 2008, 13:51
Locatie: Dendermonde
Uitgedeelde bedankjes: 376 keer
Bedankt: 734 keer

Paar voorbeelden van vakbondsinmenging:
Renault
VW
Caterpillar
Ford
Heb je er nog nodig?
MacMini M1 - Vu+ Zero - Fritz!Box 7590 AX + OVH VoIP
12x Sunpower 318W zonnepanelen
14x Sunpower 425W zonnepanelen
Huawei Luna2000 batterij 10kW
Gebruikersavatar
cadsite
Elite Poster
Elite Poster
Berichten: 6126
Lid geworden op: 20 jan 2015, 16:10
Locatie: Kortrijk
Uitgedeelde bedankjes: 245 keer
Bedankt: 584 keer
Recent bedankt: 10 keer

Is er dan niemand die verstaat dat je de mensen moet raken die verantwoordelijk zijn?
Dus: Jij doet lastig. Dan neem ik je kinderen gevangen.
Voilà, je bent geraakt. Dat je kinderen ook slachtoffer zijn? Jammer, het was namelijk de enige manier om je echt te raken.

Op een verlofdag protesteren bijvoorbeeld, dat zou al heel wat meer respect verdienen.

Sociale verkiezingen? Ik heb het bij een andere werkgever mee gemaakt. Hopelijk loopt het bij anderen beter. :oops:
Kandidaat worden enkel en alleen voor de bescherming was eerder regel dan uitzondering.
Anderen voelden er heel weinig voor om kandidaat te worden.
MichelJ
Elite Poster
Elite Poster
Berichten: 1078
Lid geworden op: 10 maa 2010, 13:32
Locatie: Kapellen
Uitgedeelde bedankjes: 25 keer
Bedankt: 66 keer
Recent bedankt: 2 keer

cadsite schreef:...
Anderen voelden er heel weinig voor om kandidaat te worden...
En dat ligt aan de vakbond of aan de werkgever of gewoon de mentaliteit 'een ander moet het voor mij oplossen' ?
Gebruikersavatar
cadsite
Elite Poster
Elite Poster
Berichten: 6126
Lid geworden op: 20 jan 2015, 16:10
Locatie: Kortrijk
Uitgedeelde bedankjes: 245 keer
Bedankt: 584 keer
Recent bedankt: 10 keer

MichelJ schreef:
cadsite schreef:...
Anderen voelden er heel weinig voor om kandidaat te worden...
En dat ligt aan de vakbond of aan de werkgever of gewoon de mentaliteit 'een ander moet het voor mij oplossen' ?
Een combinatie van alle drie.
Ik had me net uitgeschreven bij de vakbond omdat ik de avond ervoor een kopstuk van het ACV (waarbij ik aangesloten was), zijn verhaal hoorde doen op TV. Hij kwam zeggen dat de staking een gigantisch succes was omdat straat x en Y afgesloten waren en nog van dat soort grootpraat.
Ik vind dat geen succes, ik vind dat alles behalve een succes. Ik vind dat soort van agressie een blijken van machtsmisbruik.
Daarnaast verkondigde hij dat die acties gesteund werden door zijn ('k weet het juiste getal niet meer) tienduizenden leden. Toen dacht ik. Als jullie vinden dat jullie de mening verkondigen van jullie leden ben ik lid in het foute clubje.

De werkgever zorgde er ook voor. Hij en ook de atelierchef hebben een heel lage pet op met afgevaardigden. Het was ook duidelijk dat zij de eersten in rij stonden bij eventuele tijdelijke economische werkloosheid. Andere subtiele pesterijen waren er ook. Nu werk ik elders, minder dan 50 personeelsleden, dus geen vakbond inhouse meer.

Het derde argument was er niet zo aangezien er niet echt problemen waren om op te lossen waarvoor een délégé nodig is.
mollekemiel
Starter
Starter
Berichten: 9
Lid geworden op: 05 apr 2007, 15:09

Ik ben al een tijdje bij het ACOD en werk in de telecom sector
PRO:
Het ACOD houdt regelmatig ledenvergaderingen.
En je mag ook als gewoon lid meestemmen of een CAO al dan niet wordt goedgekeurd.
Anders dan andere vakbonden heb je als gewoon lid ook een stem.

CONTRA:
Ik ben het niet altijd eens met de keuzes die het ACOD maakt. Maar dat geld eigenlijk ook voor andere vakbonden :-)
Jack Daniels
Elite Poster
Elite Poster
Berichten: 7918
Lid geworden op: 06 jul 2008, 13:51
Locatie: Dendermonde
Uitgedeelde bedankjes: 376 keer
Bedankt: 734 keer

Ik ben jaren geen lid van de vakbond geweest, wel in het begin van mijn carrière. Maar toen ik de vakbond nodig had konden ze niks voor mij doen. Dan maar geen lid meer. Ben nu wel weer lid sinds midden 2017. Simpelweg omdat ik mijn ontslag had gekregen en de vakbond toch nog altijd de makkelijkste manier is om je stempelgeld uitbetaald te krijgen. Ben maar 14 dagen werkloos geweest, eind november vorig jaar, en als ik nu een vast contract te pakken heb zeg ik weer mijn lidmaatschap op. Geld uitgespaard en verder zou ik niet meteen een reden kunnen bedenken waarom ik wel nog gesyndiceerd zou blijven.
MacMini M1 - Vu+ Zero - Fritz!Box 7590 AX + OVH VoIP
12x Sunpower 318W zonnepanelen
14x Sunpower 425W zonnepanelen
Huawei Luna2000 batterij 10kW
Gebruikersavatar
WalterB1
Elite Poster
Elite Poster
Berichten: 2029
Lid geworden op: 22 jan 2010, 18:59
Uitgedeelde bedankjes: 177 keer
Bedankt: 143 keer
Recent bedankt: 1 keer

petrol242 schreef:Afspraak 16 mei in Brussel.
Of morgen om 8u tot 10u30 aan de pensioentoren (Brussel-Zuid) . Geen stakersvergoeding. Actie van LBC-NVK, CNE en ACV. Tegen de invoering van het puntensysteem voor de berekening van het pensioen.
Gebruikersavatar
petrol242
Elite Poster
Elite Poster
Berichten: 4368
Lid geworden op: 17 sep 2012, 12:07
Uitgedeelde bedankjes: 85 keer
Bedankt: 260 keer

mollekemiel schreef:Het ACOD houdt regelmatig ledenvergaderingen.
En je mag ook als gewoon lid meestemmen of een CAO al dan niet wordt goedgekeurd.
Anders dan andere vakbonden heb je als gewoon lid ook een stem.
Het ACOD is een centrale binnen het ABVV, meer bepaald voor de overheidsdiensten. In welke centrale je terecht komt, hangt af van het paritair comité waar je onder valt en hoe de vakbond die centrales heeft ingericht. Zo gaan de bedienden in de petroleum en de chemie binnenkort over van BBTK naar AC.

Voor een CAO heeft iedereen een stem. Zelfs als je niet gesyndiceerd bent. Zo zou het toch moeten. Ik weet dat het niet overal zo gedaan wordt, maar daar gaan ze dan in de fout. Dat heeft dus niets te maken met de vakbond waar je in zit, eerder welke afgevaardigde die je voor je neus hebt.

Op mijn werk houden wij trouwens altijd nog eerst een bevraging onder de mensen over wat er in die CAO moet komen. Ook hier gebeurt dat onder alle werknemers. En dan is het de taak van de délégees om die wensen zo veel mogelijk in de onderhandelingen te krijgen.
1207
Elite Poster
Elite Poster
Berichten: 3443
Lid geworden op: 11 jun 2009, 11:02
Uitgedeelde bedankjes: 11 keer
Bedankt: 96 keer

Jack Daniels schreef:Simpelweg omdat ik mijn ontslag had gekregen en de vakbond toch nog altijd de makkelijkste manier is om je stempelgeld uitbetaald te krijgen..
1 is dat de job vd vakbond
2 nu zit ge in database en kunnen ze stoefen hoeveel duizenden leden ze wel niet hebben

iedereen beseft da de vakbond nodig is
mar de vakbond moet afstappen vd oerconservatieve rol die ze zich nog steeds aanmeten. de bond moet ook binnen de bedrijven hun leden screenen.
ne maat werkt in de bouw, de 2 vakbondsafgevaardigden waren hyperobese gasten die hun enkel bij elke 2e stap afscheurden en eigenlijk enkel nog thuis zaten, mo kost fortuinen om die buiten te gooien terwijl ze de facto niets doen.
ubremoved_22196
Elite Poster
Elite Poster
Berichten: 3131
Lid geworden op: 18 apr 2013, 09:41
Locatie: Leuven
Uitgedeelde bedankjes: 351 keer
Bedankt: 222 keer

Wauw, goeie vergelijking om de vakbonden aan te vallen, ze zijn ziek en het kost handen vol geld om ze af te danken... Wel, NIEMAND zou in ziekteverlof mogen afgedankt worden. Ik vraag me toch af waar langdurig zieken de werkgever geld kosten na de eerste maand? De langdurige zieke kan trouwens vervangen worden. Snap niet waarom iemand het "ze doen niets" er dan moet bijsleuren. Er zijn zat voorbeelden van niet afgevaardigden die dat ook doen.

Ik ben al jaren afgevaardigde binnen mijn bedrijf waar we telkens op constructieve wijze meewerken, maar als uw werkgever u telkens pakt begint dat ook te wringen. In ons bedrijf heeft men nog nooit gestaakt omdat er toch min of meer een goeie wisselwerking is.

Ik ben wel veel mensen hun mening toegedaan dat die algemene stakingen echt geen bal opleveren en te pas en te onpas misbruikt worden. Bij ACV werden we bijna opgedragen om hieraan deel te nemen en na wat gezever daarover heb ik daar de deur dichtgegooid. De sfeer is helemaal anders bij BBTK waar ik nu voor zetel.

Nu goed, wat mensen hier nog beleefd op het forum zetten maak je dus ook mee in het echte leven... Deelgenomen aan een ludieke actie zonder straten of pleinen af te zetten en dergelijke, in tegendeel... Taart uitgedeeld. Tof als er dan mensen persé van ver beginnen roepen over mannen en vrouwen in groen vuilzakken of op weg naar huis u voorbij fietsen en roepen dat het te koud is om te staken zeker??? Hebben wij jullie zitten uitschelden? Denk het niet. Vaak komt het totale disrespect van mensen die precies iets hebben tegen de vakbond dan omgekeerd.
Gebruikersavatar
petrol242
Elite Poster
Elite Poster
Berichten: 4368
Lid geworden op: 17 sep 2012, 12:07
Uitgedeelde bedankjes: 85 keer
Bedankt: 260 keer

Slafes schreef: Ik ben wel veel mensen hun mening toegedaan dat die algemene stakingen echt geen bal opleveren en te pas en te onpas misbruikt worden.
Zoals ik je bezig hoor is dat dus weeral dat corporatisme dat te pas en te onpas de kop opsteekt. "Het heeft geen nut voor mij of mijn bedrijf, dus waarom zou ik er wakker van liggen?"

Nochtans weegt dat op het debat en de finale besluitvorming. Het is toch normaal dat mensen op straat komen over dossiers zoals bijvoorbeeld de pensioenen? Dat kan je toch niet op bedrijfsvlak gaan bestrijden? Het is ook meer dan normaal dat er bij een nationale betoging ook een stakingsaanzegging bijhoort.
Gebruikersavatar
cadsite
Elite Poster
Elite Poster
Berichten: 6126
Lid geworden op: 20 jan 2015, 16:10
Locatie: Kortrijk
Uitgedeelde bedankjes: 245 keer
Bedankt: 584 keer
Recent bedankt: 10 keer

Nu ben je volgens mij toch frustraties aan het ventileren die niet aan reacties hier te wijten zijn.

We hebben geen reden te twijfelen aan je oprechte bedoeling, maar de profiteurs die hun opgeven als kandidaat delege om aan ontslag te ontsnappen zijn jammer genoeg te vaak realiteit.

Edit: mijn reactie was naar slafes.
Jack Daniels
Elite Poster
Elite Poster
Berichten: 7918
Lid geworden op: 06 jul 2008, 13:51
Locatie: Dendermonde
Uitgedeelde bedankjes: 376 keer
Bedankt: 734 keer

Slafes schreef:Vaak komt het totale disrespect van mensen die precies iets hebben tegen de vakbond dan omgekeerd.
Ik heb het liever over gebrek aan respect dan over disrespect, maar ik geef wat voorbeelden:
Toegang tot een bedrijf of bedrijventerrein blokkeren zodat niemand er nog in of uit kan: van waar komt het disrespect?
Vuurtje stoken op de openbare weg met tienduizenden euro's schade tot gevolg wegens kapot gebrande asfaltlaag: van waar komt het disrespect?
Blokkade van wegen zodat artsen of ambulance niet door kunnen met een dode tot gevolg. Van waar komt het disrespect?
Moet ik nog even doorgaan?
Diegenen die iets tegen de rode, groene, blauwe vuilniszakken maffia hebben, houden het bij woorden, geen daden. Misschien iets om bij stil te staan.
MacMini M1 - Vu+ Zero - Fritz!Box 7590 AX + OVH VoIP
12x Sunpower 318W zonnepanelen
14x Sunpower 425W zonnepanelen
Huawei Luna2000 batterij 10kW
ubremoved_22196
Elite Poster
Elite Poster
Berichten: 3131
Lid geworden op: 18 apr 2013, 09:41
Locatie: Leuven
Uitgedeelde bedankjes: 351 keer
Bedankt: 222 keer

Nee, ik val niemand persoonlijk aan... Klein nuance verschil. Het is niet omdat we taart uitdelen dat mensen anderen dienen uit te schelden midden op straat. Zonder blokkade, zonder iets. Het is ook abnormaal dat mensen u voorbij fietsen en beginnen roepen. Totaal geen respect voor de mens. Wat jij opnoemt zijn situaties, dergelijke zaken hoeven voor mij ook helemaal niet en bij stakende collega's heb ik al vaak gezegd dat de weg afsluiten en brand stoken averechts werkt. Dat is ook duidelijk uit de vele reacties hier.

De 'frustraties' komen wel degelijk op reacties zoals ik die hier lees. Precies of een vakbond is het vuil der aarde en moet vernietigd worden. In bepaalde landen word je nog steeds het hoekje om geholpen omdat je afgevaardigde bent. Gelukkig zijn we dat hier al gepasseerd. Ik blijf er bij, wie zijn anderen om mij te veroordelen omdat we taart uitdelen en of naar huis fietsen met een groen/rood/blauw jasje aan?

Er zijn zeker dingen die me niet onberoerd laten en me treffen. Laat ons gewoon zeggen dat veel betogingen ook gewoon totaal geen enkel nut hebben buiten het ventileren van een mening. Met 100.000 een mars in Brussel houden waarna de regering de plannen toch doordrukt? Ik begrijp dat betogen zijn nut kan hebben, maar elke week in Brussel is er wel een betoging. Allez, trop is te veel en te veel is trop.
Gebruikersavatar
cadsite
Elite Poster
Elite Poster
Berichten: 6126
Lid geworden op: 20 jan 2015, 16:10
Locatie: Kortrijk
Uitgedeelde bedankjes: 245 keer
Bedankt: 584 keer
Recent bedankt: 10 keer

Draai het of keer het. De vakbond is nodig, maar de organisatie en de uiting ervan zijn tegenwoordig vaker scheef dan goed.
Ik heb de indruk dat jij het oprecht goed meent, hoedje af ervoor. Voel je dus niet persoonlijk aangesproken als de uitwassen hier bekritiseerd worden.
Gebruikersavatar
petrol242
Elite Poster
Elite Poster
Berichten: 4368
Lid geworden op: 17 sep 2012, 12:07
Uitgedeelde bedankjes: 85 keer
Bedankt: 260 keer

Wat bedoel je met de stelling dat het "tegenwoordig" vaker scheef dan goed is?
Is het de perspectie die je een beeld geeft over de vakorganisaties? Wat je in de pers leest of is het een persoonlijke ervaring op een klein niveau? Je hebt die ervaring in die beperkte omgeving al meegegeven, maar rechtvaardigt dat de gehele werking? Al die mensen die het wel goed bedoelen? En gelukkig zijn dat er mijn inziens nog altijd meer dan diegenen die het niet goed bedoelen.

In elke grote organisatie zijn er elementen en personen die niet fungeren binnen hun vooropgestelde parameters. Dat kan ook niet want we hebben met mensen te maken de elk hun eigen inbreng hebben. En het is zo dat een deel van die elementen boter op hun hoofd hebben. En ik betrap me er zelf ook soms op, en dat durf ik grif toegeven.

Maar als ik zie naar de dagelijkse werking die ik als syndicalist opneem, dan denk ik dat er eerder gewerkt wordt om iets dat scheef is, goed te maken. Het gaat al lang niet meer over eerlijke krachtsverhoudingen, eerder om een klein tegen gewicht te vormen voor al die arbeiders en bedienden. En daar blijf ik me voor 100% inzetten. En het is wel degelijk veel meer dan om de zoveel tijd met een vuilzak rond te lopen hoor.

Hetgeen dat als degoutant ervaren wordt, is nog geen 1% van wat er dagelijks syndicaal verzet wordt, en de werkgevers hebben daar ook hun voordeel bij.

Ik herinner mij nog een klein raffinaderijke in de haven van Antwerpen (BRC), dat haar milieuvergunning was kwijt geraakt door falicant wanbeheer van de lokale directie. Er stonden meer dan 200 banen op de tocht. Dan spreek ik over de eeuwwisseling. Het is door de inspraak van de vakbond dat er een tijdelijke vergunning is uitgereikt. Dat staat haaks op de stelling dat vakbonden banen zouden bedreigen.
Gebruikersavatar
cadsite
Elite Poster
Elite Poster
Berichten: 6126
Lid geworden op: 20 jan 2015, 16:10
Locatie: Kortrijk
Uitgedeelde bedankjes: 245 keer
Bedankt: 584 keer
Recent bedankt: 10 keer

Ik volg je hoor. Ik heb me inderdaad ongelukkig uitgedrukt.

Er zijn gewoon een aantal zaken waar ik me niet mee kan verzoenen dat maakt dat ik geen lid wil zijn.
Het 'elk lid staat achter ons' principe is er al eentje van.
De incapabele mensen die zich als kandidaat delege stellen, enkel en alleen voor de jobzekerheid.
het lamleggen van bedrijventerreinen
het lamleggen van openbaar vervoer
...
1207
Elite Poster
Elite Poster
Berichten: 3443
Lid geworden op: 11 jun 2009, 11:02
Uitgedeelde bedankjes: 11 keer
Bedankt: 96 keer

en opnieuw geeft de vakbond perfect weer waarom ze zoveel sympathie verliezen

werk neerleggen mag, vanalles blokkeren, eten laten verrotten en mensen beletten hun brood te verdienen heeft niets met staken te maken
dat de rooie vakbond geen akkoord wil is logisch met 1 mei voor de deur, heeft zelfs niet met het conflict as such te maken
apestaart
Elite Poster
Elite Poster
Berichten: 1338
Lid geworden op: 10 jun 2013, 21:23
Locatie: Oostende
Uitgedeelde bedankjes: 1 keer
Bedankt: 66 keer

1207 schreef:en opnieuw geeft de vakbond perfect weer waarom ze zoveel sympathie verliezen

werk neerleggen mag, vanalles blokkeren, eten laten verrotten en mensen beletten hun brood te verdienen heeft niets met staken te maken
dat de rooie vakbond geen akkoord wil is logisch met 1 mei voor de deur, heeft zelfs niet met het conflict as such te maken
Heb je het over de staking die al een week woedt in de Lidl winkels?
Gebruikersavatar
cadsite
Elite Poster
Elite Poster
Berichten: 6126
Lid geworden op: 20 jan 2015, 16:10
Locatie: Kortrijk
Uitgedeelde bedankjes: 245 keer
Bedankt: 584 keer
Recent bedankt: 10 keer

Inderdaad.

En de staking van morgen doet er ook geen goed aan.
Gebruikersavatar
heist_175
Moderator
Moderator
Berichten: 14885
Lid geworden op: 07 okt 2010, 09:35
Locatie: Kempen
Uitgedeelde bedankjes: 484 keer
Bedankt: 1054 keer
Recent bedankt: 15 keer

Ik denk dat de vakbond ook in dit geval perfect het personeel vertegenwoordigd.
Spontane stakingen gebeuren echt niet op commando, maar omdat het personeel het echt beu is.
Er was trouwens een stakingsaanzegging van het vakbondsfront vanaf eind mei, dus de onvrede was wel al bekend en duidelijk. Alleen zit het bij het personeel zo hoog, dat ze meteen al ageerden. Geef ze eens ongelijk.

Dat er nu mensen niet naar de winkel kunnen of dat er nu groenten wegrotten, is ook de fout van de directie. Door de klachten al maanden/jaren niet serieus te nemen...
1207
Elite Poster
Elite Poster
Berichten: 3443
Lid geworden op: 11 jun 2009, 11:02
Uitgedeelde bedankjes: 11 keer
Bedankt: 96 keer

heist_175 schreef:Dat er nu mensen niet naar de winkel kunnen of dat er nu groenten wegrotten, is ook de fout van de directie. Door de klachten al maanden/jaren niet serieus te nemen...
staken is niet het punt, eht zijn opnieuw de bekende verwerpelijke praktijken

door de distributiecentra lam te leggen, verhinderen ze ook de werkwilligen hun job te doen, en dan ga je over de grens.

dit weekend een kaartje gezien
in Henegouwen waren alle lidl's dicht, hier in A'pen maximaal een stuk of 3
Plaats reactie

Terug naar “Allerlei”