Bizar koptelefoon-probleem (kinderen)

Onderwerpen die nergens anders thuis horen en toch eerder technisch van aard zijn? Post ze hier!
Plaats reactie
Tomby
Elite Poster
Elite Poster
Berichten: 6348
Lid geworden op: 01 feb 2006, 12:36
Uitgedeelde bedankjes: 1285 keer
Bedankt: 485 keer
Recent bedankt: 2 keer

Mijn zoon wou me even laten kijken naar een probleem met zijn hoofdtelefoon (Pokémon branded). Wanneer hij met zijn iPad op YouTube keek, hoorde hij geen gepraat meer. Muziek hoorde hij wel nog maar klonk ook wel gestoord. Ik kon het moeilijk geloven, dus wou ik het toch eens zelf horen. En waarempel, voice hoor je nagenoeg niet maar muziek komt wel deels door.

Nu het bizarre. Ik zeg hem: gebruik dan de koptelefoon van je zus (Frozen branded). Jamaar zegt hij, die werkt ook niet goed. Ik check, en tot mijn verbazing bijna exact hetzelfde probleem.

Het enige dat ik als verklaring kan vinden is dat er een defect is waardoor ergens L en R gemixt worden maar tegen faze, waardoor dus signaal dat dead center is (wat bijna altijd zo is met voice) gecanceld wordt, terwijl meer stereo geluid toch nog doorkomt. Maar zelfs dat lijkt me redelijk ver gezocht voor 1 koptelefoon, laat staan dat beide hetzelfde euvel vertonen.

Misschien heeft iemand genoeg kennis van zaken dat hij er toch een verklaring (if not oplossing) voor heeft. Nu, die Pokémon koptelefoon is, denk ik, nog in garantie, dus die gaat dan terug richting Dreamland. Maar desalniettemin vind ik het probleem an sich wel enorm intrigerend.
SpecialK
Elite Poster
Elite Poster
Berichten: 1590
Lid geworden op: 22 mei 2013, 09:04
Uitgedeelde bedankjes: 3 keer
Bedankt: 132 keer
Recent bedankt: 1 keer

Massadraad onderbroken, dan krijg je dat effect van tegenfase geluid. Zijn het koptelefoons met een 4-polige 3,5mm stekker? Indien ja hebben ze waarschijnlijk de pen voor massa en micro omgewisseld. Nokia deed dat vroeger ook.
datakiller
Elite Poster
Elite Poster
Berichten: 769
Lid geworden op: 01 jan 2018, 18:00
Locatie: Aalter
Uitgedeelde bedankjes: 48 keer
Bedankt: 37 keer

Speelt deze gewoon geluid af zonder koptelefoon? zo ja hoor je dan stemmen?
Telenet ONE: https://www.speedtest.net/my-result/d/7 ... 3afbda.png
Telenet ONE for one (mobiel): 300kbps in Gent-Sint-Pieters :-D maar de upload is wel gewoon 20Mbps
axs
Moderator
Moderator
Berichten: 2630
Lid geworden op: 18 dec 2010, 11:56
Uitgedeelde bedankjes: 445 keer
Bedankt: 221 keer

Hier identiek probleem gehad met 3 K3 branded koptelefoons.
Stekkers zijn gewoon niet goed. Geld teruggevraagd en ga kijken voor iets anders.
Gebruikersavatar
cptKangaroo
Elite Poster
Elite Poster
Berichten: 3057
Lid geworden op: 18 dec 2004, 14:33
Locatie: 053 Aalst
Uitgedeelde bedankjes: 666 keer
Bedankt: 227 keer
Recent bedankt: 2 keer

Kan het geen foute instelling van de audio driver zijn, die plots op 5+1Ch staat ipv stereo/headphones of zo?
brubbel
Elite Poster
Elite Poster
Berichten: 918
Lid geworden op: 04 jul 2012, 16:55
Uitgedeelde bedankjes: 76 keer
Bedankt: 174 keer
Recent bedankt: 1 keer

losse connector op pcb.
Gebruikersavatar
meon
Administrator
Administrator
Berichten: 16726
Lid geworden op: 18 feb 2003, 22:02
Twitter: meon
Locatie: Bree
Uitgedeelde bedankjes: 573 keer
Bedankt: 770 keer

Een iPad / iPhone heeft een 3,5mm headphone-jack waar behalve geluid ook controle-signalen zoals volume en play/pauze doorgegeven kunnen worden. Dat gebeurt via een extra contact op de jack van de koptelefoon. Deze komt waarschijnlijk niet overeen met dat van jouw koptelefoon.

Zie het verschil tussen dit:
Afbeelding
3 zwarte ringen, dus 4 signalen en
Afbeelding
2 zwarte ringen en 3 signalen.

Kortom: je hebt hoofdtelefoons die "iPhone"-geschikt zijn (en dat expliciet vermelden) en al de rest. Vroeger had je ook nog de Nokia-telefoon-standaard die nog een keer anders kan zijn...
Gebruikersavatar
Joe de Mannen
Elite Poster
Elite Poster
Berichten: 6287
Lid geworden op: 22 feb 2005, 12:46
Uitgedeelde bedankjes: 505 keer
Bedankt: 609 keer
Recent bedankt: 3 keer

En voor dat Nokia problem bestaan verloopstekkertjes.
J.
Ik ben alleen verantwoordelijk voor mij eigen uitspraken, niet voor wat anderen ervan maken of aan toevoegen...
Tomby
Elite Poster
Elite Poster
Berichten: 6348
Lid geworden op: 01 feb 2006, 12:36
Uitgedeelde bedankjes: 1285 keer
Bedankt: 485 keer
Recent bedankt: 2 keer

Is geen compatibiliteits of software probleem. Had ook direct getest met eigen iPad, vervolgens PS4 controller en mijn PC speakers en was telkens zelfde. Nu fabrikant van beide koptelefoons zou nog wel hetzelfde kunnen zijn want de schelpen zitten wel met een identiek mechanisme aan de band. Misschien ook dezelfde als die K3 koptelefoons...
CCatalyst
Elite Poster
Elite Poster
Berichten: 8248
Lid geworden op: 20 jun 2016, 18:36
Uitgedeelde bedankjes: 19 keer
Bedankt: 522 keer
Recent bedankt: 12 keer

UPC 5055371619264 op dreamland meldt bij compatibiliteit dit: "universeel (niet Apple toestellen)", dus ik weet niet als je hier de garantie kan inroepen, het is immers geen verborgen gebrek (als het om deze variant gaat tenminste).
axs
Moderator
Moderator
Berichten: 2630
Lid geworden op: 18 dec 2010, 11:56
Uitgedeelde bedankjes: 445 keer
Bedankt: 221 keer

Onze kwamen ook van dreamland en werden zonder problemen eerst geruild en daarna zelfs terugbetaald in de plaatselijke colruyt.
laroyj
Elite Poster
Elite Poster
Berichten: 2006
Lid geworden op: 19 maa 2011, 08:42
Locatie: TIELT
Uitgedeelde bedankjes: 24 keer
Bedankt: 103 keer

eens proberen aansluiten op een draagbare radio of zo en kijken of je daar ook het probleem hebt... ik had het onlangs ook voor met een grundig koptelefoon, het had altijd goed gewerkt maar de kabel had wat vast geweten en daardoor de 3,5mm connector wat scheefgetrokken..
sindsdien heb ik dat probleem ook, op elk apparaat met 3,5mm ls-stekker met die koptelefoon.. heb hem maar weggegooid,
probleem van de stekker aan de koptelefoon, want met andere werkte het wel nog....
kan dus zijn dat er een probleem is met de contra-stekker in je iphone... ofwel massa , ofwel liggen L en R samen...
Internet: Orange vast+4G+Telenet Basic + EDPNET SLA VDSL2 (85/20)
Telefonie: VOIP: EDPNET + Weepee + Cheapconnect + Internetcalls
GSM: Orange Arend60
Tablet: Ipad2/Android
TV: Orange Digt tv-Tv Vlaanderen-Canaal Digitaal-Stievie
Netwerk: Giga Orange/Telenet IPV4-Giga EDPNET SLA IPV4/IPV6-Giga FON-netwerk NanobridgeM5
radiometeor.be
Tomby
Elite Poster
Elite Poster
Berichten: 6348
Lid geworden op: 01 feb 2006, 12:36
Uitgedeelde bedankjes: 1285 keer
Bedankt: 485 keer
Recent bedankt: 2 keer

CCatalyst schreef:UPC 5055371619264 op dreamland meldt bij compatibiliteit dit: "universeel (niet Apple toestellen)", dus ik weet niet als je hier de garantie kan inroepen, het is immers geen verborgen gebrek (als het om deze variant gaat tenminste).
Het is niet die, maar deze : https://www.dreamland.be/e/nl/dl/hoofdt ... all-172549 .
Trouwens, ik heb nog nooit geweten dat een koptelefoon niet compatible zou zijn met Apple of eender welk devices met een 3.5mm aansluiting, als het gaat over de audio. Als er een compatibiliteitsprobleem is, dan is het voornamelijk qua extra volumecontrols.

Nu, sowieso had ik al geschreven dat het niets met de iPad te maken heeft, want het probleem is met elke bron. Bovendien gebruikt mijn zoon die koptelefoon al meer dan een jaar en is het nu pas dat hij ineens geen voice meer hoorde bij bvb YouTube. Het is dus duidelijk een defect, maar wel met een heel vreemd symptoom en nog vreemder dat die Frozen koptelefoon ongeveer hetzelfde heeft.


EDIT: ondertussen beter kunnen testen met een testclipje op YouTube dat L en R afzonderlijk en dan L en R samen zowel normaal als in tegenfaze laat horen. Dit heeft mijn vermoeden van hierboven bevestigd. Blijkbaar worden L en R gewoon in tegenfaze gecombineerd. L alleen hoor ik gewoon mono, R alleen hoor ik ook mono, L+R normaal hoor ik niets, en L+Rinv hoor ik weer normaal mono. Het straffe is dat dat dus met beide koptelefoons zo is.
Voor alle duidelijkheid: ook opnieuw getest met verschillende devices, dus daar ligt het niet aan.

EDIT2: de Frozen koptelefoon heeft blijkbaar een afneembare draad met dus aan beide kanten een stereo 3.5mm plug. Zo snel kunnen vinden dat het daar de kabel is die de oorzaak is (en de fix is dus ook gemakkelijk/goedkoop). Aan de kabels van beide koptelefoons is er overigens geen breuk of andere schade zichtbaar, maar gegarandeerd moet daar ergens toch een zwakke schakel zitten, wellicht in de pluggen zoals iemand al aanhaalde. Anyway, goede nieuws is dat de kinderen allebei binnenkort weer een werkende koptelefoon zullen hebben.

De pluggen zijn overigens allemaal 3-polig, dus denk dat SpecialK gewoon de verklaring gegeven heeft in de eerste reactie.
Plaats reactie

Terug naar “Allerlei”