BPost: andermans pakjes onderscheppen

Onderwerpen die nergens anders thuis horen en toch eerder technisch van aard zijn? Post ze hier!
Plaats reactie
Tomby
Elite Poster
Elite Poster
Berichten: 6348
Lid geworden op: 01 feb 2006, 12:36
Uitgedeelde bedankjes: 1285 keer
Bedankt: 485 keer
Recent bedankt: 2 keer

Zie: https://www.hln.be/nieuws/binnenland/an ... ~a13f50d2/

In 't kort: er is een nieuwe service van BPost waarbij je pakjes naar jouw naam+adres ergens anders kunt laten afgeven. Maar er is totaal geen check op de identiteit van wie de aanvraag doet, aangezien het puur online is. Je kan dus perfect een aanvraag indienen voor iemand anders naam en adres en zo de pakjes bij jou laten toekomen. Of nog beter: bij een pakjesautomaat, zodat het volledig anoniem kan.
Zoals in het artikel aangegeven wordt, is dit volgens mij totaal niet te fixen omdat het puur al qua design lek is. Enige manier is om iemand in een postpunt te laten registreren met zijn eID of zo.


EDIT: volgens de post is het al aangepakt : http://www.standaard.be/cnt/dmf20180222_03371114 . ALs ik het goed begrijp gaan ze dus je voorkeuren enkel toepassen als ze van de verzending ook een e-mail adres hebben van de bestemmeling... Volgens mij is dat met veel zendingen al sowieso niet het geval, en werkt die service dus enkel met partners zoals Coolblue, etc.

Ben overigens wel benieuwd, want mijn vrouw had al een registratie gedaan vorige week, met een andere leveringswijze, en die is niet terug te vinden in mijn account, dus ben nu wel eens benieuwd wat er met haar registratie gebeurd is. Lijkt er dus op dat als iemand al geregistreerd had, je de instelling van die persoon vooralsnog kunt wijzigen.
Gebruikersavatar
svermassen
Elite Poster
Elite Poster
Berichten: 2302
Lid geworden op: 21 nov 2004, 20:05
Uitgedeelde bedankjes: 356 keer
Bedankt: 60 keer
Recent bedankt: 1 keer

Wij hebben dit ook ingevuld, de verwerking duurde wel enkele weken.
Waarom, geen idee. Maar dat zat toen nog in opstartfase.

Ter voorbeeld van een zending van maandag:
- Registratie was gebeurd op e-mailadres A
- We hadden een bestelling geplaatst met e-mailadres B
- Het pakket wordt ingepakt en het verzendlabel aangemaakt
- Wij krijgen zowel op e-mailadres A als B een mail
- A: van bPost: verzending aangemeld (of zoiets)
- B: van de leveranciers: bestelling is ingepakt en wordt spoedig verzonden
- Pakket is verzonden, van bPost krijgen we een melding op A dat er een pakket geleverd worden "morgen"
- Pakket is in levering, van bPost krijgen we een melding op A dat het pakket onderweg is
- Er is niemand thuis
- Pakket wordt op het alternatieve adres een straat verder afgeleverd (normaal mag dit enkel in nabije buurt, binnen 50 meter zijn, maar dit is dus iets verder)
- We krijgen opnieuw op A een mail van bPost dat het pakket afgeleverd is.

Nota: bij de verzending zelf, als je de Track en trace ingeeft, zie ook een knop staan van de opties die je dan nog kan wijzigen specifiek voor die verzending.
Gebruikersavatar
on4bam
Moderator
Moderator
Berichten: 5309
Lid geworden op: 05 mei 2006, 16:05
Locatie: 127.0.0.1 of elders
Uitgedeelde bedankjes: 279 keer
Bedankt: 493 keer
Recent bedankt: 13 keer

Zo'n identificatie aan de hand van het e-mailadres van de besteller zou hier een serieus probleem zijn. Voor elk bedrijf gebruik ik een ander emailadres dus zou de post op de duur een mooie lijst e-mailadressen hebben.

Zou het niet logischer zijn om alternatie afleveradressen te koppelen aan de naam/fysiek adres mits sluitende identificatie van de bestemmeling?
Andere pakjesbezorgers bellen gewoon aan bij buren tot ze iemand thuis vinden en laten daar de bestelling achter zonder controles zo zal er ook al wel wat "verloren" gegaan zijn denk ik. (ooit twee autobanden aangenomen voor buren 2 huizen verder 8) )
Bye, Maurice
https://on4bam.com
Gebruikersavatar
cloink
Elite Poster
Elite Poster
Berichten: 3629
Lid geworden op: 29 okt 2007, 10:29
Twitter: cloink
Uitgedeelde bedankjes: 105 keer
Bedankt: 150 keer
Contacteer:

Ik vind het idee prima, maar uitvoering inderdaad minder. Registratie kan m.i. enkel via eID (op voorhand), of wanneer je een pakket gemist hebt (a.d.h.v. nummer op papiertje, zoals alle andere forwarders het doen). E-mail kan, maar dan moet elke zending inderdaad gekoppeld zijn aan een e-mail adres en dat lijkt me moeilijk.

Ook de uitvoering laat te wensen over... Mijn standaard keuze was nl. "leg maar in de brievenbus" (die is groot en zit geen slot op, woon in een rustige wijk op "den buiten" :mrgreen:). Alleen voor waardevolle zaken had ik dit graag overruled en toen ik dus onlangs iets van waarde ging ontvangen, heb ik mijn voorkeur (voor die zending) gewijzigd naar "afleveren in postkantoor". Tot mijn verbazing lag 's avonds het ding gewoon in mijn brievenbus te blinken... (eind goed, al goed, maar toch) :?
ooh. shiny.
fvhbrugge
Elite Poster
Elite Poster
Berichten: 1597
Lid geworden op: 23 nov 2008, 20:38
Uitgedeelde bedankjes: 101 keer
Bedankt: 123 keer

In vond de registratie methode ook al erg zwak.
Het gemak van registratie is in tegenspraak me noodzakelijke diefstalbeveiliging.

Gratis tip voor de post :, druk op de brief een unieke code, zo kan je ervoor zorgen dat je maar 1 keer kan registreren en niet voor de volledige straat...
CCatalyst
Elite Poster
Elite Poster
Berichten: 8248
Lid geworden op: 20 jun 2016, 18:36
Uitgedeelde bedankjes: 19 keer
Bedankt: 522 keer
Recent bedankt: 12 keer

Ha, dit zei ik meer dan 2 maand geleden al:

http://userbase.be/forum/viewtopic.php? ... 33#p728346
CCatalyst schreef:
satsurfer schreef: 6/12 zogezegd geleverd, maar geen briefje in de bus of niets...ondanks voorkeuren onder carport....

...

Geen idee of die "voorkeuren" al werken in de praktijk, ziet er allemaal nogal flu uit. Ook kan je blijkbaar voor gelijk welk adres een registratie maken zonder verificatie :eek: bij UPS moet je voor een gelijkaardig systeem eerst een brief ontvangen op dat adres met een unieke code die je dan moet invoeren.
Ze moeten dus gewoon maar afkijken van UPS...
johann
Pro Member
Pro Member
Berichten: 229
Lid geworden op: 18 nov 2011, 00:44
Uitgedeelde bedankjes: 16 keer
Bedankt: 35 keer

Vermoedelijk zullen ze wel in die richting evolueren. Anders is het een dienst die nergens toe leidt. Althans niet voor mij. 90% van wat ik aan pakjes aankrijg zijn boeken verstuurd door kleine Duitse antiquariaten die niets te maken hebben met bpost en die gewoon een boek op de post gooien tegen boekentarief (ja, dat bestaat nog in Duitsland, heel goedkoop). E-mailadressen worden dus niet uitgewisseld. Ik had nu eindelijk eens mijn hoop gevestigd op een fatsoenlijk werkend systeem, krijgen we dit weer :evil:
Jack Daniels
Elite Poster
Elite Poster
Berichten: 7916
Lid geworden op: 06 jul 2008, 13:51
Locatie: Dendermonde
Uitgedeelde bedankjes: 376 keer
Bedankt: 734 keer
Recent bedankt: 1 keer

johann schreef: Ik had nu eindelijk eens mijn hoop gevestigd op een fatsoenlijk werkend systeem, krijgen we dit weer :evil:
Een fatsoenlijk werkend systeem?? In België?? Alleen naievelingen krijgen beide aan elkaar gerijmd.
MacMini M1 - Vu+ Zero - Fritz!Box 7590 AX + OVH VoIP
12x Sunpower 318W zonnepanelen
14x Sunpower 425W zonnepanelen
Huawei Luna2000 batterij 10kW
koenraaddeconinck
Elite Poster
Elite Poster
Berichten: 2056
Lid geworden op: 21 jul 2010, 10:11
Uitgedeelde bedankjes: 209 keer
Bedankt: 118 keer
Recent bedankt: 1 keer

Het is toch niet moeilijk om bij BPOST andermans pakjes te onderscheppen.

Als 3X Coolblue zending gehad alsook 1X van een andere firma waarbij pakjes in de buurt werden afgeleverd terwijl we thuis waren. Soms vraag ik me af - gezien de parkeerproblemen bij ons - of de pakjesbezorgers niet gewoon hier of daar een parkeerplaats zoeken en gewoon aanbellen bij de eerste de beste.

Je ziet dan in de verwerking van je order dat het pakketje afgeleverd is maar ja ... waar ???? Als je dan belt naar de klantendienst, krijg je prompt te horen dat zij dat ook niet weten ...

Gelukkig stuurt Coolblue je direct een nieuw pakket op.

Typisch voor Belgische (semi-)staatsbedrijven die toestanden.
Gebruikersavatar
heist_175
Moderator
Moderator
Berichten: 14848
Lid geworden op: 07 okt 2010, 09:35
Locatie: Kempen
Uitgedeelde bedankjes: 484 keer
Bedankt: 1043 keer
Recent bedankt: 7 keer

Ik heb echt geen klachten over BPost, hoor.
De grootste cowboys zijn PostNL en GLS.
Als het kan, laat ik mijn pakjes afkomen naar een Cubee of een Postpunt. Zeker die Cubee is super handig, helaas zijn er maar weinigen die Cubee als leveroptie aanbieden.
CCatalyst
Elite Poster
Elite Poster
Berichten: 8248
Lid geworden op: 20 jun 2016, 18:36
Uitgedeelde bedankjes: 19 keer
Bedankt: 522 keer
Recent bedankt: 12 keer

We kunnen voor de zoveelste keer beginnen met de koeriers te vergelijken, maar de conclusie geef ik nu al: het hangt meer af van de bezorger (de persoon) in kwestie dan van de firma, alhoewel het beleid van sommige firma's resulteert in meer "slechte" bezorgers dan andere (maar niet alle bezorgers zijn dan weer slecht).
laroyj
Elite Poster
Elite Poster
Berichten: 2006
Lid geworden op: 19 maa 2011, 08:42
Locatie: TIELT
Uitgedeelde bedankjes: 24 keer
Bedankt: 103 keer

vandaag hierover een persoonlijke mail ontvangen van bpost, dat er in mijn geval geen risico was en dat ze vanaf nu gaan vergelijken en controleren dat de naam, adres en email kloppen, pas dan wordt het pakje achtergelaten, moet 1 op 1 kloppen met de gegevens van de afzender,
Je kan wel meerdere email adressen aan je account toevoegen, dus voor alle gezinsleden of prive en de zaak op hetzelfde adres...
Internet: Orange vast+4G+Telenet Basic + EDPNET SLA VDSL2 (85/20)
Telefonie: VOIP: EDPNET + Weepee + Cheapconnect + Internetcalls
GSM: Orange Arend60
Tablet: Ipad2/Android
TV: Orange Digt tv-Tv Vlaanderen-Canaal Digitaal-Stievie
Netwerk: Giga Orange/Telenet IPV4-Giga EDPNET SLA IPV4/IPV6-Giga FON-netwerk NanobridgeM5
radiometeor.be
Gebruikersavatar
mailracer
Elite Poster
Elite Poster
Berichten: 3872
Lid geworden op: 23 feb 2010, 21:03
Uitgedeelde bedankjes: 217 keer
Bedankt: 315 keer

Beste,

Misschien las je in de pers dat het via onze dienst MijnVoorkeuren mogelijk is om pakjes te onderscheppen. Met deze e-mail willen we je geruststellen: de levering van jouw pakjes liep nooit gevaar en MijnVoorkeuren is en blijft 100% veilig.


Wie liep dan wel gevaar?
De fraude kon enkel gebeuren bij adressen waarvoor er nog geen leveringsvoorkeuren geregistreerd werden.

Hoe ging de fraude precies in zijn werk?
Fraudeurs konden met een fictief e-mailadres voorkeuren registreren voor een nog niet geregistreerd adres. Werd er op dat adres een pakje geleverd, waarvoor wij van de webshop geen e-mailadres hadden ontvangen, én was er niemand thuis, dan voerden wij de geregistreerde – en dus valse – leveringsvoorkeuren uit.

Hoe hebben we het opgelost?
Vroeger voerden we, in het geval we geen e-mail adres van de online bestelling hadden, de voorkeuren ook uit als de voornaam, naam en adres exact overeenkwamen met de pakjesgegevens. Nu voeren we de leveringsvoorkeuren enkel en alleen uit als zowel de voornaam, de naam, het fysieke adres áls het e-mailadres van de bestemmeling overeenkomen met de door de bestemmeling geregistreerde leveringsvoorkeuren in het MijnVoorkeuren platform.

Hoe kunnen we nog meer je voorkeur uitvoeren?
Voeg in je account alle e-mailadressen toe die jij en je medebewoners gebruiken om pakjes te bestellen. Zo kunnen we jouw leveringsvoorkeuren aan je e-mailadressen koppelen en ze 100% veilig blijven uitvoeren.


Vriendelijke groeten,
Thierry Moubax
Marketing Directeur bpost pakjes
CCatalyst
Elite Poster
Elite Poster
Berichten: 8248
Lid geworden op: 20 jun 2016, 18:36
Uitgedeelde bedankjes: 19 keer
Bedankt: 522 keer
Recent bedankt: 12 keer

'k Vind het systeem van UPS toch beter. Daar ben je niet zo afhankelijk van wat de verzender al dan niet ingeeft. Enige dat moet matchen is naam/adres.

'k Zie niet in waarom bpost dat niet kan kopieren (tenzij UPS met een geldig patent zit natuurlijk), 't is niet alsof het bpost de postzegel op de verificatiebrieven moet betalen.
Gebruikersavatar
WalterB1
Elite Poster
Elite Poster
Berichten: 2029
Lid geworden op: 22 jan 2010, 18:59
Uitgedeelde bedankjes: 177 keer
Bedankt: 143 keer
Recent bedankt: 1 keer

CCatalyst schreef:We kunnen voor de zoveelste keer beginnen met de koeriers te vergelijken, maar de conclusie geef ik nu al: het hangt meer af van de bezorger (de persoon) in kwestie dan van de firma, alhoewel het beleid van sommige firma's resulteert in meer "slechte" bezorgers dan andere (maar niet alle bezorgers zijn dan weer slecht).
UPS werkt met mensen die in vaste dienst zijn, met relatief gezien veel langdurige interims en met onderaannemers wiens personeel vaak eigenlijk technisch gesproken zelfstandigen zijn. Dat wil niet zeggen dat die mensen, ongeacht hun statuut, hun werk niet goed doen. Maar het zal wel geen bevorderende factor zijn.

Het maakt in elk geval het werk van de vakbond moeilijk omdat er van al de mensen die effectief voor het bedrijf werken slechts een beperkte groep er officieel voor werken en waar men zich kan mee bemoeien.
Gebruikersavatar
Dizzy
Elite Poster
Elite Poster
Berichten: 9668
Lid geworden op: 06 dec 2009, 13:28
Locatie: Hier ter plaatse
Uitgedeelde bedankjes: 381 keer
Bedankt: 584 keer
Recent bedankt: 39 keer

Bestelde een beamer onlangs bij Coolblue. De levering kon niet doorgaan toen ik thuis was door sneeuwproblemen. Ook de volgende dag geen levering door Bpost. Volgens track & trace was het pakket in het postkantoor. Ik er naartoe maar het pakket was er niet te bespeuren, zelfs het nummer kenden ze niet :bang:

De dag nadien moest ik werken en toen ik die avond thuis kwam stond er een doos gewoon voor onze deur! De dozen van Coolblue vallen dan ook nog eens hard op. Iedereen had de doos gewoon kunnen meenemen , waarde +- 1000 EUR!
blaatpraat
Elite Poster
Elite Poster
Berichten: 1300
Lid geworden op: 10 jan 2014, 12:09
Uitgedeelde bedankjes: 32 keer
Bedankt: 103 keer

Ik kan alvast bevestigen dat dit systeem niet werkt.
Als ik niet thuis ben, worden pakjes nog steeds keurig afgegeven op het postkantoor, dit terwijl ik een veilige plaats heb opgegeven online.
Daarnaast is het postkantoor lekker ver (+- 10km), heb ik een postpunt niet zo ver (+- 500m), en kan ik deze niet eens kiezen als alternatieve optie...
Get your shit together, bpost... :bang:
Muziekbos
Elite Poster
Elite Poster
Berichten: 1421
Lid geworden op: 08 dec 2008, 22:54
Uitgedeelde bedankjes: 15 keer
Bedankt: 300 keer

Bij de registratie door gegeven dat de pakjes in het Bpost kantoor mogen blijven, dat ik ze ginder ga ophalen. Wat blijkt nu? De pakjes staan gewoon open en bloot aan de voordeur. Kunnen die bij Bpost niet lezen? Kunnen ze niet werken met hun computer? :bang: :bang: :bang: :bang: :bang:
liegebeestig
Elite Poster
Elite Poster
Berichten: 2265
Lid geworden op: 01 jun 2006, 15:16
Uitgedeelde bedankjes: 35 keer
Bedankt: 70 keer

Ik krijg wel veel meer reclameboodschappen van de Bpost sinds ik aangegeven heb waar de pakjes afgeleverd mogen worden. Ik denk dat dat de bedoeling was: meer data verzamelen. Benieuwd of ze in orde zijn met GDPR.
ITnetadmin
userbase crew
userbase crew
Berichten: 8965
Lid geworden op: 28 jan 2012, 18:22
Uitgedeelde bedankjes: 199 keer
Bedankt: 689 keer
Recent bedankt: 2 keer

mailracer schreef:Voeg in je account alle e-mailadressen toe die jij en je medebewoners gebruiken om pakjes te bestellen. Zo kunnen we jouw leveringsvoorkeuren aan je e-mailadressen koppelen en ze 100% veilig blijven uitvoeren.
Hah, ik ga een al die email adressen écht niet beginnen invullen (ik gebruik ook per bedrijf een ander emailadres en voor one-use cases een aantal wegwerpadressen).
Laat staan dat het nu net de bedoeling is dat al die adressen *niet* in 1 database terecht komen zodat bij de inevitable hack van die db al mijn adressen gespamd worden.
CCatalyst
Elite Poster
Elite Poster
Berichten: 8248
Lid geworden op: 20 jun 2016, 18:36
Uitgedeelde bedankjes: 19 keer
Bedankt: 522 keer
Recent bedankt: 12 keer

liegebeestig schreef:Ik krijg wel veel meer reclameboodschappen van de Bpost sinds ik aangegeven heb waar de pakjes afgeleverd mogen worden. Ik denk dat dat de bedoeling was: meer data verzamelen.
Laat hen schriftelijk weten dat je niet wenst dat ze je gegevens verwerken voor commerciele doeleinden.
liegebeestig schreef:Benieuwd of ze in orde zijn met GDPR.
Ik zie niet in waarom niet.

Die GDPR (ook wel AVG in het Nederlands) wordt anders wel nogal gehyped zeg. Ik weet niet of iedereen die wel gelezen heeft, maar het lijkt soms alsof we plots in een totaal andere wereld gaan leven vanaf 25 mei. Dat is niet het geval (jammer genoeg misschien). Een bedrijf dat vandaag op een normale en verantwoorde manier met persoonsgegevens omgaat zal niet veel moeten veranderen om in orde te zijn.

Geen idee hoe het komt dat een EU-verordening plots zoveel aandacht krijgt. Er zijn zoveel verordeningen die uitkomen elk jaar, en velen hebben een zwaardere impact dan de AVG. Misschien komt het door die theoretische 20 miljoen EUR boetes, maar ik zou wel eens willen zien of ze die ooit gaan geven.
ubremoved_539
Deel van't meubilair
Deel van't meubilair
Berichten: 29849
Lid geworden op: 28 okt 2003, 09:17
Uitgedeelde bedankjes: 434 keer
Bedankt: 1972 keer

CCatalyst schreef:Een bedrijf dat vandaag op een normale en verantwoorde manier met persoonsgegevens omgaat
Net daar zit het probleem !
Gebruikersavatar
Didymus
Elite Poster
Elite Poster
Berichten: 1098
Lid geworden op: 17 jun 2004, 15:23
Uitgedeelde bedankjes: 258 keer
Bedankt: 94 keer

Tiens, toen het over inlezen van identiteitskaarten ging, kwam je hier met grote stelligheid poneren dat een groot bedrijf als bpost het niet kon maken om zich niet strikt aan de AVG te houden. En nu acht je het plots toch mogelijk dat ze niet altijd even zorgvuldig met persoonsgegevens omgaan.

Wat is het nu?
ubremoved_539
Deel van't meubilair
Deel van't meubilair
Berichten: 29849
Lid geworden op: 28 okt 2003, 09:17
Uitgedeelde bedankjes: 434 keer
Bedankt: 1972 keer

Mijn antwoord sloeg niet op Bpost... het ging over de stelling van CCatalyst die het had over "een bedrijf".

Trouwens hoe groter een bedrijf hoe groter de kans dat hun verschillende afdelingen anders omgaan en normen hebben voor de verwerking van persoonlijke data. Een marketing afdeling zal bijvoorbeeld sneller data verzamelen zonder nette opt-in regeling dan een afdeling die electronische handtekeningen moet verwerken.
johann
Pro Member
Pro Member
Berichten: 229
Lid geworden op: 18 nov 2011, 00:44
Uitgedeelde bedankjes: 16 keer
Bedankt: 35 keer

Het verstand komt met de jaren, zeggen ze. In ieder geval hebben de vrienden van bpost nog even nagedacht over hun 'mijn voorkeuren' debacle. Dit vond ik zo-even in m'n mailbox:
Je registreerde je reeds voor de dienst MijnVoorkeuren bij bpost.

Momenteel kunnen we je leveringsvoorkeuren alleen toepassen als de webshop ons je adres én e-mailadres bezorgt.

Wil je dat we voortaan al je pakjes volgens je voorkeur leveren? Goed nieuws!

Vóór 5 juni ontvang je van bpost een brief met een persoonlijke code. Deze code laat je toe om je te identificeren in onze tool waardoor we nog meer pakjes kunnen linken met je voorkeuren.

Hou dus zeker je brievenbus in de gaten en vergeet niet om je code te valideren.
Ik ben benieuwd...
CCatalyst
Elite Poster
Elite Poster
Berichten: 8248
Lid geworden op: 20 jun 2016, 18:36
Uitgedeelde bedankjes: 19 keer
Bedankt: 522 keer
Recent bedankt: 12 keer

Is precies alsof ze dit forum lezen :-D
CCatalyst schreef:'k Vind het systeem van UPS toch beter. Daar ben je niet zo afhankelijk van wat de verzender al dan niet ingeeft. Enige dat moet matchen is naam/adres.

'k Zie niet in waarom bpost dat niet kan kopieren (tenzij UPS met een geldig patent zit natuurlijk), 't is niet alsof het bpost de postzegel op de verificatiebrieven moet betalen.
Plaats reactie

Terug naar “Allerlei”