Audio Return Channel

Onderwerpen die nergens anders thuis horen en toch eerder technisch van aard zijn? Post ze hier!
Plaats reactie
koenraaddeconinck
Elite Poster
Elite Poster
Berichten: 2056
Lid geworden op: 21 jul 2010, 10:11
Uitgedeelde bedankjes: 209 keer
Bedankt: 118 keer
Recent bedankt: 1 keer

Zoals sommige mede-forumgebruikers misschien al gelezen hebben in een ander topic (2.1 surround ter vervanging van BOSE 1 2 3) heb ik een Denon HEOS audio video receiver besteld met een hdmi aansluiting met audio return channel functionaliteit.

Ik heb al wat zoekwerk op het internet verricht deze middag en snap nu wat ARC inhoudt: blijkbaar zorgt het voor transport van beeld en geluid van en naar de receiver waarbij het audio gedeelte door de receiver wordt weergegeven.

Wat aansluiting in mijn concrete situatie betreft, vind ik niet direct sites die me wijzer maken. De handleiding geeft aan om de TV aan te sluiten op deze aansluiting maar je kijkt toch geen TV meer via de TV tuner (de digicorder staat altijd aan, ook lijkt het me zinvoller de blue ray speler op deze hdmi connectie aan te sluiten).

Ik zou volgende apparaten moeten aansluiten op de receiver:
- een blue ray speler: Samsung BDJ 7500 met hdmi ARC
- onze TV (met ARC functonaliteit) en/of telenet digcorder (laatste zwart model). Ik zou enkel de digicorder aansluiten op de receiver omdat je uiteraard geen TV meer kijkt zonder de digicorder 'aan'.

Hoe kan ik nu best alles aansluiten? Digicorder aansluiten op HDMI ARC van receiver of de blue ray speler aansluiten op deze HDMI ARC aansluiting van de receiver ? Kan je op één of andere manier doorlussen ... ?

Dank bij voorbaat voor jullie hulp !
Gebruikersavatar
mailracer
Elite Poster
Elite Poster
Berichten: 3872
Lid geworden op: 23 feb 2010, 21:03
Uitgedeelde bedankjes: 217 keer
Bedankt: 315 keer

ARC is bedoeld om wat op je tv aangesloten is hiervan het geluid op je reciever af te kunnen spelen. Dus als je ps4 (voorbeeld) aangesloten is op HDMI 2 op je TV, je reciever op HDMI 1, dan zal het geluid van je PS retour HDMI 1 gaan om het geluid op je reciever af te spelen.
koenraaddeconinck
Elite Poster
Elite Poster
Berichten: 2056
Lid geworden op: 21 jul 2010, 10:11
Uitgedeelde bedankjes: 209 keer
Bedankt: 118 keer
Recent bedankt: 1 keer

Dank voor de reactie en verduidelijking.
Dus in mijn concreet geval:
* mijn digicorder op hdmi 1 van tv
* receiver op hdmi 2 wegens arc op mijn tv op deze aansluiting
* blue ray op hdmi 3
Kom dan nog hdmi aansluiting op mijn tv tekort voor de chromecast maar dat is op te lossen met hdmi splitter.

Wat is dan nog de functie van de overige 3 hdmi inganen op devreceiver?
ddd
Elite Poster
Elite Poster
Berichten: 2382
Lid geworden op: 08 feb 2010, 15:56
Uitgedeelde bedankjes: 359 keer
Bedankt: 165 keer

Waarom steek je niet alles gewoon in de receiver?
Geen ARC nodig.

Dan moet de receiver wel altijd aan staan voor geluid.
Gebruikersavatar
TimoLimo
Pro Member
Pro Member
Berichten: 248
Lid geworden op: 03 maa 2010, 20:06
Uitgedeelde bedankjes: 63 keer
Bedankt: 42 keer

Als je je receiver toch altijd zou opzetten, zou ik inderdaad ook alles aansluiten op de receiver.

Ik ga er van uit dat je TV nog geen eARC heeft? Dit omdat je dan in principe niets anders dan 'gewone' DTS of Dolby Digital (of PCM) kan doorsturen over ARC.
(In principe, want LG kan op veel van hun 2017-series (oled en non-oled) Dolby Digital Plus met Atmos doorgeven van bv. de interne Netflix-app via ARC . Is wel 'lossy' Atmos en geen lossless zoals Atmos op blurays. Maar ben niet zeker of dit enkel met hun eigen LG soundbars werkt of niet)

Als je je receiver niet voor elk apparaat wil opzetten en als je HDMI-aansluitingen te kort komt, zou ik alles waarvoor je de hoogste geluidskwaliteit wil en/of waarvoor je de receiver toch altijd opzet, rechtstreeks op de receiver aansluiten (bv. zeker al bluray speler en eventueel chromecast?)
En dan de digicorder op de tv omdat Telenet maximaal Dolby Digital als geluid uitstuurt. Dit kan dan zonder probleem over ARC en je moet niet inboeten aan audiokwaliteit. Je kan eventueel zelfs met een optische kabel van je digicorder naar je receiver gaan als ARC teveel gedoe is om aan de praat te krijgen (of zelfs via de optic out van de tv naar receiver if needed).
koenraaddeconinck
Elite Poster
Elite Poster
Berichten: 2056
Lid geworden op: 21 jul 2010, 10:11
Uitgedeelde bedankjes: 209 keer
Bedankt: 118 keer
Recent bedankt: 1 keer

Dank voor deze zeer goede tips TimoLimo!!

De conclusie is dus dat HDMI- apparaten die rechtstreeks aangesloten zijn op de HDMI ingangen van de receiver, resulteren in de beste audio-kwaliteit maar dat dat de receiver dan - logischerwijs - altijd moet ingeschakeld zijn voor geluidsweergave. In dit geval hoef je dan waarschijnlijk zelfs geen gebruik meer te maken van het ARC van de receiver tenzij je geluid van de TV wilt weergeven via de receiver en bijhorende speakers.

Het alternatief is het aansluiten van HDMI- apparaten op de TV en de TV en receiver verbinden met de op beide toestellen aanwezige HDMI ARchannels. In dit geval is er uiteraard hmdi verbinding tussen bron en TV waardoor je altijd geluidsweergave via TV hebt zonder dat je de receiver hoeft in te schakelen.
Bij het inschakelen van de receiver wordt de audio dan gescheiden en weergegeven via de receiver (indien ingeschakeld) en wordt het beeld terug naar de HDMI ARC aansluiting van de TV gestuurd.
TimoLimo schreef:Als je je receiver toch altijd zou opzetten, zou ik inderdaad ook alles aansluiten op de receiver.
Neen, ik zal de receiver niet altijd opzetten om naar 'doordeweekse' TV programma's te kijken. Wel altijd wanneer ik een film bekijk via de telenet- digicorder of via blue ray films bekijk dan wel muziek dvd's of -blue rays beluister. [/quote]
TimoLimo schreef:Ik ga er van uit dat je TV nog geen eARC heeft? Dit omdat je dan in principe niets anders dan 'gewone' DTS of Dolby Digital (of PCM) kan doorsturen over ARC.
Neen, het gaat om een 'klassiek ARC' (TV=TX40CX800 Panasonic van 2015)
TimoLimo schreef:Als je je receiver niet voor elk apparaat wil opzetten en als je HDMI-aansluitingen te kort komt, zou ik alles waarvoor je de hoogste geluidskwaliteit wil en/of waarvoor je de receiver toch altijd opzet, rechtstreeks op de receiver aansluiten (bv. zeker al bluray speler en eventueel chromecast?)
Dus:
- mijn blue ray speler komt zeker al rechtstreeks op de receiver (wil beste geluidskwaliteit en zet bij gebruik altijd de receiver aan).
- de digicorder sluit ik aan op HDMI 1 op mijn TV
- de receiver dien ik aan te sluiten op HDMI 2 op mijn TV (dit is immers de HDMI met ARC uitrusting).
- mijn chromecast zou dan op mijn TV aangesloten blijven (HDMI 3), gebruik deze vnl. om mijn beeld van mijn laptop of tablet te spiegelen naar mijn TV (de ingebouwde miracast functie in mijn laptop en en de miracast functie van de TV, zijn blijkbaar niet zo compatibel; de eerste maal spiegelen levert geen problemen op maar bij verdere (pogingen tot) miracast verbinding, gaat alles de mist in). Dus gezien de aard van het gebruik, kan deze op de TV aangesloten blijven.

Nogmaals dank voor de reactie !
Bart_Herbots
Plus Member
Plus Member
Berichten: 205
Lid geworden op: 02 jun 2015, 20:39

Hier is alles aangesloten op de pre amp en 1 hdmi naar de hdmi(arc) aan de tv. Wat ik al eens voorheb is dat een bij omschakeling van een bron naar een andere het geluid nier altijd meekomt en je dus het geluid van de eerste bron blijft horen' soms de tv eens af en terug aan dan komt het geluid wel door of met de remote eens door de hdmi ingangen gaan
koenraaddeconinck
Elite Poster
Elite Poster
Berichten: 2056
Lid geworden op: 21 jul 2010, 10:11
Uitgedeelde bedankjes: 209 keer
Bedankt: 118 keer
Recent bedankt: 1 keer

Heb vorig weekend mijn geluidsinstallatie geïnstalleerd en de uitgang van mijn receiver - een Denon Heos AVR - (HDMI ARC OUT) met de HDMI ARC aansluiting op mijn TV.

HDMI ARC werkt:
- ik kan het geluidsniveau van de receiver regelen met de afstandsbediening van mijn TV
- als de receiver in standby staat (niet in diepe stand by of volledig uit) en ik zet de TV aan, wordt ook de receiver ingeschakeld
- mijn blue ray speler en digicorder zijn aangesloten op de TV. Als ik verander van bron (bv. digicorder naar blue ray) wordt het geluid van de juiste bron weergegeven.

Het grote voordeel van HDMI ARC is dat er nog maar één hdmi aansluiting nodig is tussen TV en receiver om alle geluidsbronnen te kunnen weergeven.

Er is evenwel ook een probleem of nadeel, namelijk als mijn iemand TV kijkt (met een hoofdtelefoon) terwijl ik muziek beluister van de receiver
of vice versa wat de hoofdtelefoon betreft, kan met de TV afstandbediening alleen nog het volume van de receiver geregeld worden en niet van de TV.
In de Denon App die excellent werkt is een optie 'HDMI CEC Remote' die op 'on' staat en niet kan uitgeschakeld worden.

Ik zou graag die HDMI ARC opstelling willen behouden - alleen al omwille van het beperkt aantal kabels voor audio weergave - maar graag hebben dat ik met de afstandsbediening van de TV, de TV kan bedienen en niet de receiver.

Toevallig iemand die weet hoe ik hier een mouw kan aan passen. Zouden er instellingen zijn in de TV waarmee ik kan maken dat ik de TV afstandsbediening gewoon kan blijven behouden om het geluid op de TV te bedienen en mijn receiver kan bedienen met de daarbij horende afstandsbediening ? Ik heb al in de handleiding gezocht maar vind niet direct een oplossing. De TV is een Panasonic TX40CX800.

Of moet ik mijn blue-ray speler aansluiten op een hdmi ingang op de receiver en mijn digibox met een optische kabel met de receiver verbinden. Mijn TV kan ik dan ook gewoon aansluiten op een hdmi ingang op de receiver en een hdmi aansluiting op de TV.

Tweede vraag: zou er verschil in kwaliteit zijn tussen hdmi arc en gewone geluidsweergave ? HDMI ARC wordt in de handleiding van mijn brochure vermeld als de beste aansluiting ...

Dank bij voorbaat voor alle adviezen.
Gebruikersavatar
mailracer
Elite Poster
Elite Poster
Berichten: 3872
Lid geworden op: 23 feb 2010, 21:03
Uitgedeelde bedankjes: 217 keer
Bedankt: 315 keer

Het afstandsbediening probleem kan je oplossen met een universele remote van bijvoorbeeld Logitech.
HDMI arc en gewone geluidsweergave zou geen verschil mogen opleveren als ze beide van een digitale bron komen.
Plaats reactie

Terug naar “Allerlei”