Onderhoud gasketel Vaillant

Onderwerpen die nergens anders thuis horen en toch eerder technisch van aard zijn? Post ze hier!
Gebruikersavatar
heist_175
Moderator
Moderator
Berichten: 14848
Lid geworden op: 07 okt 2010, 09:35
Locatie: Kempen
Uitgedeelde bedankjes: 484 keer
Bedankt: 1043 keer
Recent bedankt: 7 keer

Een dubbelwandige buis voor mazout zal zelden herbruikt worden voor gas. Niet omdat het niet kan, wel omdat het geen goed vakmanschap is.
Wat de wind van uwe gebuur betreft: zou ik me niet meteen zorgen over maken :), tenzij de 2 schoorstenen vlak naast elkaar staan, mar zelfs dan. De invoer van een dubbelwandige buis is verspreid, net om een eenzijdige invoer tegen te gaan.
Gebruikersavatar
petrol242
Elite Poster
Elite Poster
Berichten: 4368
Lid geworden op: 17 sep 2012, 12:07
Uitgedeelde bedankjes: 85 keer
Bedankt: 260 keer

Geen dubbelwandige buis voor stookolie. Dat heb ik niet geschreven. Wat wel veel voorvalt is dat bij overschakeling van mazout op gas een flexibel gestoken wordt in de bestaande schoorsteen. Wanneer dan de verbrandingslucht via de schouw aangevoerd wordt, kan dit problemen geven.
Gebruikersavatar
heist_175
Moderator
Moderator
Berichten: 14848
Lid geworden op: 07 okt 2010, 09:35
Locatie: Kempen
Uitgedeelde bedankjes: 484 keer
Bedankt: 1043 keer
Recent bedankt: 7 keer

petrol242 schreef: Wat wel veel voorvalt is dat bij overschakeling van mazout op gas een flexibel gestoken wordt in de bestaande schoorsteen. Wanneer dan de verbrandingslucht via de schouw aangevoerd wordt, kan dit problemen geven.
Ook dat mag niet. Bij een gesloten systeem heb je altijd een dubbelwandige buis. De staat van de schouw waar die buis in geplaatst wordt, maakt toch niet uit dan?
fvhbrugge
Elite Poster
Elite Poster
Berichten: 1597
Lid geworden op: 23 nov 2008, 20:38
Uitgedeelde bedankjes: 101 keer
Bedankt: 123 keer

Zolang de dubbelwandige buis zonder schade in de schoorsteen past, is er geen probleem.

Niet vergeten afvoer condensaat...
Gebruikersavatar
petrol242
Elite Poster
Elite Poster
Berichten: 4368
Lid geworden op: 17 sep 2012, 12:07
Uitgedeelde bedankjes: 85 keer
Bedankt: 260 keer

Wanneer een flexibel in de schoorsteen gestoken zit, kan dit beschouwd worden als een dubbelwandige afvoer/aanvoer. De flexibel voert de rookgassen af, en via de schouw wordt de verbrandingslucht aangevoerd. Komt veel voor en is perfect toegelaten. Zo is het bij mij ook uitgevoerd na een grondige reiniging en inwendige inertisering van de binnenkant van de schouwwand.
Maar daar wringt soms het schoentje. Die toestand van de schouw zorgt soms voor problemen. Als die niet deftig geconditioneerd wordt en er zitten bijvoorbeeld roetresten in van een historische stook kan dit problemen geven door aanzuiging van niet zuivere verbrandingslucht. Met alle gevolgen van dien op ventilator en wisselaar en uiteindelijk ook de brander.

Ik heb een attest van inertisering moeten afleveren aan Buderus omdat ik dus een flexibel had gestoken in een schouw waar voordien rookgassen van stookolie werden afgevoerd. Alleen al voor de garantie...
fvhbrugge
Elite Poster
Elite Poster
Berichten: 1597
Lid geworden op: 23 nov 2008, 20:38
Uitgedeelde bedankjes: 101 keer
Bedankt: 123 keer

Daarom dat er normaal een dubbelwandige buis wordt gestoken dan is de toestand van de schouw niet belangrijk.
Plaats reactie

Terug naar “Allerlei”