Onderhoud gasketel Vaillant

Onderwerpen die nergens anders thuis horen en toch eerder technisch van aard zijn? Post ze hier!
axs
Moderator
Moderator
Berichten: 2630
Lid geworden op: 18 dec 2010, 11:56
Uitgedeelde bedankjes: 445 keer
Bedankt: 221 keer

Door wie laten jullie het verplichte 2-jaarlijks onderhoud doen van jullie gasketel?
Wij tot nu toe rechtstreeks bij Vaillant, maar de prijzen en hun push technieken naar een service contract vallen me nietnin goede aarde.
Gebruikersavatar
cadsite
Elite Poster
Elite Poster
Berichten: 6113
Lid geworden op: 20 jan 2015, 16:10
Locatie: Kortrijk
Uitgedeelde bedankjes: 244 keer
Bedankt: 582 keer
Recent bedankt: 8 keer

Bij ons is het een de dietrich ketel, maar het onderhoud laten we doen door de loodgieter die de installatie deed.
axs
Moderator
Moderator
Berichten: 2630
Lid geworden op: 18 dec 2010, 11:56
Uitgedeelde bedankjes: 445 keer
Bedankt: 221 keer

Onze sanitair installateur verwijst naar Vaillant....
Gebruikersavatar
honda4life
Moderator
Moderator
Berichten: 6006
Lid geworden op: 03 jan 2010, 21:42
Locatie: 127.0.0.1
Uitgedeelde bedankjes: 207 keer
Bedankt: 376 keer
Recent bedankt: 2 keer

Sorry maar ik denk dat een recentere gasketel niet zo veel onderhoud nodig heeft.
Het geeft een hele zuivere verbranding, en genoeg elektronica om tal van problemen op te vangen.

Wij hebben het ook eens laten doen maar na al die jaren was ik niet onder de indruk van een beetje vegen en stofzuigen bij wijze van spreken.
Lees je dan de service handleiding, dan zie je daar reinigen met een zachte borstel, dat is dus NIET met een staalborstel... om maar even na te denken over de vakbekwaamheid ;-)

Het is wel zo dat een algemene loodgieter z'n attesten moet hebben om een ketel af te stellen, ik denk dus niet dat hij zomaar eender welk merk kan afstellen... en of de merken het attest geven dat betwijfel ik ook.
✂ – – – – – – – – – – – – – – – – – – – – – – – – – – – – – – – – – – – – – – – – – – – – – – – – – – – – – – – – – – – – – – – – – – – – – – – – – – – – –
Gebruikersavatar
TiTanium
Moderator
Moderator
Berichten: 5776
Lid geworden op: 27 feb 2007, 02:15
Locatie: Antwerpen 2
Uitgedeelde bedankjes: 716 keer
Bedankt: 470 keer
Recent bedankt: 1 keer

Of het nu gemakkelijk is of niet, als er iets mee gebeurd en je hebt geen attest = geen verzekering.
Ik laat de mijne altijd door de installateur doen (een lokaal bedrijf). Kost mij 106€ per 2 jaar. Er moeten ook verschillende testen uitgevoerd worden.
PC: PRIME Asus X299 Deluxe ~ i7 7820X ~ 32GB DDR4 ~ 1080Ti Strix ~ M.2 Crucial P5 1TB
NUC: NUC8i3BEH2 ~ 8GB DDR4 ~ M.2 SX6000 Pro 256GB
Monitor: Asus 27" ROG Strix XG27WQ
Mobile: Samsung S21 Ultra 512GB & Samsung Tab S9 Ultra 5G

Provider: Telenet OneUP for 5.
Unifi: Dream Machine Switch: 2x 8 POE-60W ~ 2x Flex Mini AP's: Flex-HD ~ Mesh
axs
Moderator
Moderator
Berichten: 2630
Lid geworden op: 18 dec 2010, 11:56
Uitgedeelde bedankjes: 445 keer
Bedankt: 221 keer

Hier wordt deze ook door de technieker enkel maar rap rap afgestoft, de pakking vervangen en enkele metingen/afstellingen gedaan.
Echter zit je met de 2 jaarlijkse verplichte controle van je gasketel waar je niet onderuit geraakt.
Als dit de prijs is (+/- 160 euro) ok... maar wou toch eens horen of iemand anders dit ook kan/mag ipv rechtstreeks Vaillant.
Gebruikersavatar
TiTanium
Moderator
Moderator
Berichten: 5776
Lid geworden op: 27 feb 2007, 02:15
Locatie: Antwerpen 2
Uitgedeelde bedankjes: 716 keer
Bedankt: 470 keer
Recent bedankt: 1 keer

Je kan lokaal zoeken, als ze mogen attesteren zal dit steeds vermeld worden. Door eens de googlen kan de prijs nog zakken. 160€ is vrij duur.
PC: PRIME Asus X299 Deluxe ~ i7 7820X ~ 32GB DDR4 ~ 1080Ti Strix ~ M.2 Crucial P5 1TB
NUC: NUC8i3BEH2 ~ 8GB DDR4 ~ M.2 SX6000 Pro 256GB
Monitor: Asus 27" ROG Strix XG27WQ
Mobile: Samsung S21 Ultra 512GB & Samsung Tab S9 Ultra 5G

Provider: Telenet OneUP for 5.
Unifi: Dream Machine Switch: 2x 8 POE-60W ~ 2x Flex Mini AP's: Flex-HD ~ Mesh
Gebruikersavatar
lacer
Elite Poster
Elite Poster
Berichten: 2965
Lid geworden op: 24 feb 2007, 23:15
Locatie: 09
Uitgedeelde bedankjes: 130 keer
Bedankt: 159 keer

Ben eens benieuwd wat ze nu juist testen en afstellen aan zo'n Vaiilant condensatieketel ?
EdpNet XL 99/35 Mbps
VoIp OVH + Gigaset C610IP + C430H
Telenet Digital TV HD Digicorder AD 2200
RPi 2B Pi-Hole / 3B Kodi-19 / 3B+ Node-Red+Grafana
FLUKSO monitoring Elec-Gas-Water-PV > PVoutput
Ubuntu Mate 18.04 ESM / 22.04
M_016
Elite Poster
Elite Poster
Berichten: 817
Lid geworden op: 23 aug 2017, 22:52
Uitgedeelde bedankjes: 9 keer
Bedankt: 95 keer

Ter info:
Op basis van onderstaande Vaillant-site kan betrokken onderhoud ook door een lokale installateur uitgevoerd worden
http://www.vaillant.be/consumenten/dien ... onderhoud/
De betrokkene dient uiteraard wel over de nodige attesten/erkenning te beschikken
www.lne.be/veilig-verwarmen
axs
Moderator
Moderator
Berichten: 2630
Lid geworden op: 18 dec 2010, 11:56
Uitgedeelde bedankjes: 445 keer
Bedankt: 221 keer

Onze installateur staat in de lijst maar die verwijst dus door naar Vaillant... (teveel ander werk zeker?)
Zal de overige installateurs in de buurt maar eens contacteren.
Gebruikersavatar
Block
Erelid
Erelid
Berichten: 1921
Lid geworden op: 31 jul 2005, 01:08
Uitgedeelde bedankjes: 160 keer
Bedankt: 110 keer
Recent bedankt: 4 keer

Vraag bij een eventuele offerte ook naar de voorrijkosten, die maken soms de helft uit van de factuur/offerte.
select replace * from userbase.be where topic ('got hostile', 'got friendly and polite');
Tomby
Elite Poster
Elite Poster
Berichten: 6348
Lid geworden op: 01 feb 2006, 12:36
Uitgedeelde bedankjes: 1285 keer
Bedankt: 485 keer
Recent bedankt: 2 keer

Hier werken we ook gewoon met een (tweejaarlijks) onderhoudscontract bij Vaillant. Was vorig jaar €135 en de technieker heeft er toch wel serieus zijn werk van gemaakt. Denk dat hij bijna 30' bezig geweest is. Maar ja, hij was dan ook nogal 'enthousiast' omdat hij nog zelden zo'n oude ketel tegenkomt. De onze is van 97 en dit jaar gaan we die dan toch eens vervangen...
Gebruikersavatar
iceke
Elite Poster
Elite Poster
Berichten: 6784
Lid geworden op: 11 jun 2010, 12:58
Uitgedeelde bedankjes: 225 keer
Bedankt: 613 keer
Recent bedankt: 2 keer

Geldklopperij is het ja, ik draai elk jaar dat ding ff open, potje uitkuisen, met schroevendraaier ff tussen die vinnen en dan de stofzuiger erop. Done. Dat ding hangt er nu 15j en draait nog altijd even proper als op dag 1 (wel al 3 de expantievat en vorige maand was de ventilator kapot.)
Gebruikersavatar
honda4life
Moderator
Moderator
Berichten: 6006
Lid geworden op: 03 jan 2010, 21:42
Locatie: 127.0.0.1
Uitgedeelde bedankjes: 207 keer
Bedankt: 376 keer
Recent bedankt: 2 keer

TiTanium schreef:Of het nu gemakkelijk is of niet, als er iets mee gebeurd en je hebt geen attest = geen verzekering.
Ik laat de mijne altijd door de installateur doen (een lokaal bedrijf). Kost mij 106€ per 2 jaar. Er moeten ook verschillende testen uitgevoerd worden.
Akkoord, maar als u huis afgebrand is zal er ook niet veel attest meer terug te vinden zijn vrees ik ;-)
Bij de verzekering verdeden me ze doodleuk "denkt ge echt dat ons dat attest boeit, wij sturen zelf wel onze expert voor een oordeel te vellen ipv. een momentopname van 2 jaar oud".
✂ – – – – – – – – – – – – – – – – – – – – – – – – – – – – – – – – – – – – – – – – – – – – – – – – – – – – – – – – – – – – – – – – – – – – – – – – – – – – –
Gebruikersavatar
TiTanium
Moderator
Moderator
Berichten: 5776
Lid geworden op: 27 feb 2007, 02:15
Locatie: Antwerpen 2
Uitgedeelde bedankjes: 716 keer
Bedankt: 470 keer
Recent bedankt: 1 keer

Ik heb een digitaal kopie van dat attest. Indien die nog geldig is, is het aan de verzekering om het te weerleggen. Als je het niet hebt dan zal dat het eerste zijn met wat ze op de proppen gaan komen.
PC: PRIME Asus X299 Deluxe ~ i7 7820X ~ 32GB DDR4 ~ 1080Ti Strix ~ M.2 Crucial P5 1TB
NUC: NUC8i3BEH2 ~ 8GB DDR4 ~ M.2 SX6000 Pro 256GB
Monitor: Asus 27" ROG Strix XG27WQ
Mobile: Samsung S21 Ultra 512GB & Samsung Tab S9 Ultra 5G

Provider: Telenet OneUP for 5.
Unifi: Dream Machine Switch: 2x 8 POE-60W ~ 2x Flex Mini AP's: Flex-HD ~ Mesh
Gebruikersavatar
mailracer
Elite Poster
Elite Poster
Berichten: 3872
Lid geworden op: 23 feb 2010, 21:03
Uitgedeelde bedankjes: 217 keer
Bedankt: 315 keer

iceke schreef:Geldklopperij is het ja, ik draai elk jaar dat ding ff open, potje uitkuisen, met schroevendraaier ff tussen die vinnen en dan de stofzuiger erop. Done. Dat ding hangt er nu 15j en draait nog altijd even proper als op dag 1
Vervang je dan ook de grafietafdichting ? Deze word hier steeds vervangen als er een onderhoud heeft plaatsgevonden.
Gebruikersavatar
honda4life
Moderator
Moderator
Berichten: 6006
Lid geworden op: 03 jan 2010, 21:42
Locatie: 127.0.0.1
Uitgedeelde bedankjes: 207 keer
Bedankt: 376 keer
Recent bedankt: 2 keer

Haha hier kwamen ze ook eens reinigen, na al die jaren de dichtingen van het watercircuit verduurd, je kan wel raden dat ze na het reinigen het overal zagen lekken van het minste beetje beweging.
Simpel toch, hij was in werkende staat en zo wil ik hem ook terug krijgen op kosten van de loodgieter :angel:
Beter afblijven is de boodschap?
✂ – – – – – – – – – – – – – – – – – – – – – – – – – – – – – – – – – – – – – – – – – – – – – – – – – – – – – – – – – – – – – – – – – – – – – – – – – – – – –
Gebruikersavatar
petrol242
Elite Poster
Elite Poster
Berichten: 4368
Lid geworden op: 17 sep 2012, 12:07
Uitgedeelde bedankjes: 85 keer
Bedankt: 260 keer

Een vriend van mij is installateur en onderhoudsman van zowel gas als vloeibare brandstoffen. Hij onderhoudt altijd als een wederdienst mijn ketel (Buderus wel in dit geval). Ik zei hem ook van om de twee jaar gewoon een attest te geven omdat ik er ook wel in vertrouwde dat het ding zijn werk zou doen. Maar hij staat er toch op om telkens een dik uur er aan te besteden en dan doet die soms verhalen...

Je wil dus niet weten wat die soms tegen komt en dus ook bij nieuwe generaties gasketels. Het is niet omdat het "modern" en er een zelf diagnose is, dat er voor de rest niets mis kan gaan. Daar ben ik dus ook zelf van terug gekomen.

De tegendruk in het rookgaskanaal wordt gemeten om blokkages op te sporen, want er zit dan misschien wel een kapje op de dubbelwandige afvoer, maar je moest eens weten hoe vindingrijk sommige vogels al niet kunnen zijn, of hoe schouwverzakkingen de flexibel afknijpen. Voorts gaat hij er sowieso nog een keer met de borstel door want mijn rookgaskanaal maakt een aantal lichte zwenkingen van een paar graden.
Verder wordt er een analyse uitgevoerd van de rookgassen zoals NOX, CO, zuurstofrest, water,... op verschillende belastingen van de ketel. Dit zijn waarden die veel vertellen over de afregeling en werking van de ketel. Het reinigen van de brander zelf wordt heel secuur uitgevoerd. De coatings zijn vrij delicaat. De reiniging is noodzakelijk omdat er altijd stof wordt aangezogen met de verbrandingslucht, zeker in geconcentreerd bewoond gebied met houtkachels en mazoutbranders in de buurt. En natuurlijk de sifon moet leeg en proper gemaakt en beoordeeld worden. Het water dat daar in zit wordt bekeken om te zien of de oxidelagen op de warmtewisselaar niet los komen.

Als je een installateur contacteert zie dan dat hij over een "Certificaat van bekwaamheid inzake gasvormige brandstoffen, module GI" beschikt. Daar hangt tevens een erkenningsnummer van de Vlaamse overheid bij en eentje van de houder zelf. Een CERGA label is ook mooi meegenomen, maar niet verplicht. Het is meer een kwaliteitslabel.
Tim.Bracquez
Elite Poster
Elite Poster
Berichten: 3202
Lid geworden op: 05 dec 2010, 15:09
Bedankt: 450 keer

TiTanium schreef:Of het nu gemakkelijk is of niet, als er iets mee gebeurd en je hebt geen attest = geen verzekering.
Zoals honda4life al gequote had. Heb je al aan je verzekering gevraag? Hier geen attest nodig hoor.
a3ke
Elite Poster
Elite Poster
Berichten: 2382
Lid geworden op: 07 nov 2007, 21:52
Locatie: in't hol van pluto
Uitgedeelde bedankjes: 169 keer
Bedankt: 62 keer

Als puntje bij paaltje komt zal vaak beroep gedaan worden op de verplichting van de eindgebruiker om zijn ketel , in Vlaanderen , minstens 1 keer per 2 jaar te laten reinigen en nakijken met geldig attest . Incl dus ook geldige meetresultaten van geijkt toestel . Zowel fabrikanten , als gasmaatschappijen als de verzekeringsmaatschappijen gaan hiervoor , neem het gerust aan , ik sta er vaak genoeg bij ... als ze niet aanwezig zijn is het snel beklonken , in fout . Zijn ze er wel word er door alle partijen minutieus nagegaan op schrijffouten of onregelmatigheden of onterrecht goedgekeurde attesten !

Vroeger moesten de attesten zelfs in het drievoud opgemaakt worden , 1 exemplaar voor de klant , 1 voor de geattesteerde gastechnicus en 1 voor LNE (Controleagentschap Gas in Vlaanderen ).

Dat laatste moet nu niet meer maar zowel uitschrijver als eindgebruiker dienen deze attesten 5 jaar bij te houden/te kunnen voorleggen . Eindcontrole is dus altijd mogelijk daar je dus de laatste 2 attesten (of meer), van onderhoud of opstart van je ketel , altijd dus moet kunnen voorleggen .

En zoals al werd aangehaald , de regelmaat van onderhoud hangt van gebruik en type toestel af . Vastpinnen op de 1x om de 2 jaar leid vaak achteraf grondige kosten en zowieso meerverbruik en slijtage .

De kwaliteit van het onderhoud zal ook vaak bepalen in de levensduur van de ketel , ongeacht het merk . Ik zeg altijd dat je met de dikste auto moogt rijden dat je wil,ga je niet correct op onderhoud of rij je tot er iets defect gaat ben je niet goed bezig .

Raar genoeg vind iedereen men voorbeeld van de auto vanzelfsprekend en doodnormaal dat correct onderhoud en zeker op tijd en stond dient te gebeuren .Echter op hun verwarmingsketel , nu kwasi altijd ook voor de warmwatervoorziening , geld deze assumptie blijkbaar niet . Desontdanks dat ze hun ketel nu het hele jaar door gebruiken en erop vertrouwen en het gebruik vele malen hoger ligt dan dat ze hun auto gebruiken . En nog vaker dat men pas aan onderhoud denkt nadat de problemen zich gevormd hebben om dan te beseffen ahja onderhoud , dat ding op de slimme thermostaat van het merk zelf vroeg inderdaad al even achter zijn service of onderhoud ; maar het was nog ni niet zolang geleden hoor , jaar of 3 denk ik (realiteit vaak zelfs meer) . Of iemand is onderhoud voor 100 € komen doen MET attest hoor meneer ! Na nalezen geen print van meetresultaten , meetresultaten dat niet kunnen kloppen , incl eerste meting en laatste en opmaak en reiniging zelf 40 minuten ... ( op die tijd doe je de metingen en opmaak alleen , niets meer ...) , toestellen goedkeuren in niet veilige situaties of met flagrant neergeschreven te hoge meetresultaten waarop je zou moeten afkeuren .

Om nog maar van het onbegrip niet te spreken als de verwarming uitvalt en er de dag zelf geen oplossing kan komen ...

Ik kan nog lang verdergaan en vaak komt het er gewoon op neer , eindklant/gebruiker draait er altijd voor op .
The eternal and true pessimist :D
Gebruikersavatar
cadsite
Elite Poster
Elite Poster
Berichten: 6113
Lid geworden op: 20 jan 2015, 16:10
Locatie: Kortrijk
Uitgedeelde bedankjes: 244 keer
Bedankt: 582 keer
Recent bedankt: 8 keer

Tim.Bracquez schreef:
TiTanium schreef:Of het nu gemakkelijk is of niet, als er iets mee gebeurd en je hebt geen attest = geen verzekering.
Zoals honda4life al gequote had. Heb je al aan je verzekering gevraag? Hier geen attest nodig hoor.
Ken je verzekeringen?
Als ze zich kunnen terugtrekken bij een schadegeval zullen ze dat doen. Als de wet hun dus toelaat om een uitbetaling te laten vallen zullen ze dat zeker doen.
Je attest kan dan misschien wel verbrand zijn, maar de uitvoerende onderhoudsploeg zal dat perfect kunnen terugvinden in hun boekhouding.
cybersurfr
Pro Member
Pro Member
Berichten: 328
Lid geworden op: 07 feb 2009, 21:46
Uitgedeelde bedankjes: 8 keer
Bedankt: 20 keer

Verzekeringen zullen alles aangrijpen om niet te moeten betalen
Vele mensen gaan akkoord met een (eerste) voorstel van hun verzekeraar...
Er moet nog altijd een oorzakelijk verband zijn

Een gasketel is voldoende beveiligd en er zijn mij geen gevallen bekend van branden door een moderne gasketel (als de schouw verstopt is door iets zal de temp oplopen en deze in beveiliging gaan).

wat betreft onderhoud; doe eens een gasketel open van 10-15 jaar, de brander en branderkamer zijn zo proper als iets
dichting moet ook niet vervangen als er niets aan is. Afstelling is een vast gegeven en moet dus ook niets aan gebeuren.
Dat er installateurs zijn die dit wel verdedigen lijkt mij zeer logisch, er zijn er genoeg die deze klanten nog kunnen wijsmaken dat ze hun ketel beter vervangen door een betere...

Maw een geweldig idee om dit te verplichten en onze economie draaiende te houden.
In welke andere landen is dit nog wettelijk verplicht???

In Nederland het gasland bij uitstek is dit helemaal niet verplicht, enkel bij grote vermogens (meer dan 100kW om de vier jaar)

Door het manipuleren van de installatie en ketel zal de kans op stukken enkel maar groter worden.
Tim.Bracquez
Elite Poster
Elite Poster
Berichten: 3202
Lid geworden op: 05 dec 2010, 15:09
Bedankt: 450 keer

**
Laatst gewijzigd door Tim.Bracquez 04 sep 2021, 12:35, in totaal 1 gewijzigd.
Gebruikersavatar
petrol242
Elite Poster
Elite Poster
Berichten: 4368
Lid geworden op: 17 sep 2012, 12:07
Uitgedeelde bedankjes: 85 keer
Bedankt: 260 keer

cybersurfr schreef:[...]
Een gasketel is voldoende beveiligd en er zijn mij geen gevallen bekend van branden door een moderne gasketel (als de schouw verstopt is door iets zal de temp oplopen en deze in beveiliging gaan).
[...]
Een gasketel is inderdaad voldoende beveiligd... als de systemen naar behoren werken. Een blind vertrouwen zou ik toch zeker niet aan de dag leggen. In het geval dat je hier aanhaalt zal de ketel normaal gezien trippen, maar eerder op samenstelling van de rookgassen.
Zo denken is echter aan crisisbeheersing doen. Als een ketel tript is er een onderliggende oorzaak. Het nazicht heeft zijn nut om niet tot zulke situaties te moeten komen. De beveiligingssystemen worden ook nagekeken bij een goed uitgevoerd nazicht!

Al bij al is het een controle eerder dan een onderhoud. Zijn er geen problemen, des te beter dus. Een controle is dus verplicht, een onderhoud niet.
wied
Elite Poster
Elite Poster
Berichten: 6590
Lid geworden op: 28 okt 2011, 15:07
Locatie: 'tstad
Uitgedeelde bedankjes: 343 keer
Bedankt: 273 keer

Al bij al is het een controle eerder dan een onderhoud...

heel juist, en uitgevoerd door Wilrit hier (antwerps bedrijf, 85 jaar ervaring) voor ca 114€, incl. rapport :-)
Scarlet Loco, FVD/OVH/Tempo Easy, Scarlet Cherry, Netflix, Astra1&2 FTA
ubremoved_983
Elite Poster
Elite Poster
Berichten: 3868
Lid geworden op: 20 maa 2004, 20:10
Uitgedeelde bedankjes: 84 keer
Bedankt: 46 keer

wied schreef:Al bij al is het een controle eerder dan een onderhoud...

heel juist, en uitgevoerd door Wilrit hier (antwerps bedrijf, 85 jaar ervaring) voor ca 114€, incl. rapport :-)
Naar aanleiding van dit topic offertes beginnen opvragen van technici in de buurt voor mijn Vaillant (eerste "onderhoud" - nieuwbouw), ik heb er al 3 binnen:

- € 117,60 (btw in. |alles in begrepen)
- € 136 (btw in. | + € 40 voorrijkosten ex btw)

Bij Vaillant krijg ik enkel voorstellen voor onderhoudscontracten (€ 140 / jaar voor 2 jaarlijks onderhoud, of € 135 / jaar voor jaarlijks onderhoud)

Edit: nog een offerte

De prijs voor een onderhoud bedraagt inclusief vervangen van packing van brander, bouten van brander en gasdichting 135,00 euro exclusief BTW.
Attesten worden ook opgemaakt en zitten in bovenvermelde prijs.
Laatst gewijzigd door ubremoved_983 14 feb 2018, 18:58, in totaal 1 gewijzigd.
axs
Moderator
Moderator
Berichten: 2630
Lid geworden op: 18 dec 2010, 11:56
Uitgedeelde bedankjes: 445 keer
Bedankt: 221 keer

Inclusief parts die dienen vervangen te worden (pakking)?
Vaillant was dit inbegrepen ih tweejaarlijks contract.
Ik heb nog geen andere installateurs gebeld, zal voor volgende week zijn.
ubremoved_983
Elite Poster
Elite Poster
Berichten: 3868
Lid geworden op: 20 maa 2004, 20:10
Uitgedeelde bedankjes: 84 keer
Bedankt: 46 keer

axs schreef:Inclusief parts die dienen vervangen te worden (pakking)
Bij de 2de offerte (de duurdere) staat die pakking er idd bij € 17.48 ex btw.
rasman
Pro Member
Pro Member
Berichten: 231
Lid geworden op: 25 apr 2007, 16:17
Uitgedeelde bedankjes: 15 keer
Bedankt: 1 keer

ik heb net prijs gevraagd aan loodgieter uit Bredene: 110€
fendtje
Elite Poster
Elite Poster
Berichten: 789
Lid geworden op: 04 jan 2007, 01:06
Uitgedeelde bedankjes: 37 keer
Bedankt: 71 keer

TiTanium schreef:Of het nu gemakkelijk is of niet, als er iets mee gebeurd en je hebt geen attest = geen verzekering.
Ik laat de mijne altijd door de installateur doen (een lokaal bedrijf). Kost mij 106€ per 2 jaar. Er moeten ook verschillende testen uitgevoerd worden.
Dat van verzekering is een cowboy verhaal.
De controle is slechts van toepassing vanaf een bepaald vermogen.
Maar ja is mooie bron van inkomsten.
Gebruikersavatar
TiTanium
Moderator
Moderator
Berichten: 5776
Lid geworden op: 27 feb 2007, 02:15
Locatie: Antwerpen 2
Uitgedeelde bedankjes: 716 keer
Bedankt: 470 keer
Recent bedankt: 1 keer

Cowboy verhaal of niet, het is wettelijk bepaald spijtig genoeg. Ik ben met die dingen liever in orde...
Ik kom dit dagelijks op mijn werk ook tegen, mensen die denken dat "onderhoud" niet nodig is en overroepen... Maar uiteindelijk heeft het allemaal ook zijn nut...

Het onderhoudsbedrijf heeft mij ook verteld dat het attest ook bij hun wordt bewaard. Dus ja... mijn keus is om de 2 jaar laten onderhouden.

Mijn wandketel is 28kW, ik ben dus verplicht om deze te onderhouden. Onder de 20 is dat niet verplicht, maar aangeraden.

https://www.vlaanderen.be/nl/bouwen-won ... verwarming

Code: Selecteer alles

Gas
Voor centrale stooktoestellen op gas (aardgas, butaan, propaan) met een vermogen vanaf 20 kilowatt (kW), geldt het volgende.

Verplicht 2-jaarlijks onderhoud.
Het onderhoud moet uitgevoerd worden door een erkende technicus gasvormige brandstof (externe website).
U krijgt een reinigingsattest (model-reinigingsattest (externe website)) en een verbrandingsattest (model-verbrandingsattest (externe website)). Daarop moeten de naam, het erkenningsnummer en de handtekening staan van de technicus die het onderhoud heeft uitgevoerd.
Op de website van het departement Omgeving vindt u aan welke verbrandingswaarden uw centraal stooktoestel moet voldoen (externe website). Sinds 2018 wordt er bij gasketels geen onderscheid meer gemaakt op basis van het bouwjaar.
Als huurder bezorgt u een kopie van het reinigings- en verbrandingsattest aan de eigenaar.
Bewaar minstens de laatste 2 attesten.
Voor centrale stooktoestellen met een vermogen van minder dan 20 kilowatt (kW) is onderhoud niet verplicht, maar het wordt wel aangeraden.
PC: PRIME Asus X299 Deluxe ~ i7 7820X ~ 32GB DDR4 ~ 1080Ti Strix ~ M.2 Crucial P5 1TB
NUC: NUC8i3BEH2 ~ 8GB DDR4 ~ M.2 SX6000 Pro 256GB
Monitor: Asus 27" ROG Strix XG27WQ
Mobile: Samsung S21 Ultra 512GB & Samsung Tab S9 Ultra 5G

Provider: Telenet OneUP for 5.
Unifi: Dream Machine Switch: 2x 8 POE-60W ~ 2x Flex Mini AP's: Flex-HD ~ Mesh
Tim.Bracquez
Elite Poster
Elite Poster
Berichten: 3202
Lid geworden op: 05 dec 2010, 15:09
Bedankt: 450 keer

TiTanium schreef:Cowboy verhaal of niet, het is wettelijk bepaald spijtig genoeg. Ik ben met die dingen liever in orde...
Wat heeft dit nu te maken met de claim ivm verzekering? Zoals ik al zei, uit ervaring kan ik je vertellen voor niet industriële installaties doet dit er niet toe bij brand.

Dat de overheid wetten heeft is goed, maar zomaar zeggen "geen attest = geen verzekering." Is foutieve informatie. Hoogstens zeggen : "informeer bij je verzekering" is gepast.

Dat keuring verplicht is door de overheid is wel zo, zoals de herkeuring van je elektrische installatie bij 1 stopcontact er bij te zetten of 25jaar...

Een goed onderhouden ketel is wel veiliger lijkt me, maar of dit zelf niet kan gedaan worden tussentijds betwijfel ik.
Gebruikersavatar
MClaeys
Elite Poster
Elite Poster
Berichten: 6044
Lid geworden op: 16 feb 2011, 22:43
Uitgedeelde bedankjes: 376 keer
Bedankt: 346 keer

Het zal er ook wel wat van afhangen waardoor de brand komt waarschijnlijk. Als blijkt dat het van een kortsluiting is in de frigo dan denk ik dat ze niet om een onderhoudsattestje van je ketel komen. Blijkt het echter door een lek in de gasbrander te komen dan komt die vraag waarschijnlijk al sneller naar boven.
Gebruikersavatar
iceke
Elite Poster
Elite Poster
Berichten: 6784
Lid geworden op: 11 jun 2010, 12:58
Uitgedeelde bedankjes: 225 keer
Bedankt: 613 keer
Recent bedankt: 2 keer

Ik heb nog nooit iemand zijn gasketel weten afbranden
a3ke
Elite Poster
Elite Poster
Berichten: 2382
Lid geworden op: 07 nov 2007, 21:52
Locatie: in't hol van pluto
Uitgedeelde bedankjes: 169 keer
Bedankt: 62 keer

petrol242 schreef:
cybersurfr schreef:[...]
Een gasketel is voldoende beveiligd en er zijn mij geen gevallen bekend van branden door een moderne gasketel (als de schouw verstopt is door iets zal de temp oplopen en deze in beveiliging gaan).
[...]
Een gasketel is inderdaad voldoende beveiligd... als de systemen naar behoren werken.
iceke schreef:Ik heb nog nooit iemand zijn gasketel weten afbranden
Moest ik de fotos nog hebben heren zou ik ze jullie in PM sturen (privacy issue) :-D

Paar voorbeeldjes ; -First Gen Vaillant condensatieketels hadden een andere branderpakking dan de huidige, die begon dan te lekken na paar maand of jaar en als resultaat ketel uitgebrand . De ene al wat harder dan de andere .

-Bij menig merken dat de Giannoni warmtewisselaars in hun gamma hebben word door ''experts ter zake'' ( sarcasm !) de thermische smeltzekering overbrugd dat bij een probleem de ketel moet afleggen . Resultaat , ja hoor , wisselaar ontploft gewoon . 1 geval gehad waar de voorplaat van de ketel IN de kast er tegenover is gevlogen , en de uitlaat lag bij de buren in den hof ...

-En bij de oude ketels evenzeer veiligheidszaken dat overbrugd werden uit het zicht , met de grofste gevolgen soms vandien . Veel CO slachtoffers gehad over de jaren . Zelf ook 1 keer bevangen door , had toen nog geen draagbare CO bewaker , nu vast item dat k altijd on the job meedraag .

Niet dat ik horroverhalen promoot maar ik lees niet graag dat het nooit voorkomen kan .

En onderhoud is een Vlaamse wet , lees er alles over op https://www.vlaanderen.be/nl/bouwen-won ... verwarming
The eternal and true pessimist :D
karine
Elite Poster
Elite Poster
Berichten: 1231
Lid geworden op: 04 aug 2006, 09:44
Locatie: Geel (Antwerpen)
Uitgedeelde bedankjes: 10 keer
Bedankt: 22 keer

iceke schreef:Ik heb nog nooit iemand zijn gasketel weten afbranden
Zal mijn foto's ook doorsturen.
@axs,
Welke omgeving ben je trouwens ?
Jack Daniels
Elite Poster
Elite Poster
Berichten: 7916
Lid geworden op: 06 jul 2008, 13:51
Locatie: Dendermonde
Uitgedeelde bedankjes: 376 keer
Bedankt: 734 keer
Recent bedankt: 1 keer

Dat de ketel kan afbranden geloof ik op zich wel. Dat je een schouwbrand krijgt van een aardgas installatie (individuele of centrale verwarming) is dan weer larie en apekool.
MacMini M1 - Vu+ Zero - Fritz!Box 7590 AX + OVH VoIP
12x Sunpower 318W zonnepanelen
14x Sunpower 425W zonnepanelen
Huawei Luna2000 batterij 10kW
karine
Elite Poster
Elite Poster
Berichten: 1231
Lid geworden op: 04 aug 2006, 09:44
Locatie: Geel (Antwerpen)
Uitgedeelde bedankjes: 10 keer
Bedankt: 22 keer

Ik had hier een onderhoudscontract van de fabrikant van de brander. Heel bekend merk maar ik ga het nu niet noemen hier.
Toen de technieker zijn onderhoud had afgerond en de papieren had ingevuld gaf hij mij een reserve afdichtingsring(dichting van het branderdeksel) maar wij hadden hier niet bij stilgestaan.
Echter de dag erna ging de brander niet meer aan en was er een enorme brandgeur waarneembaar.
Nu was de technieker vergeten om een nieuwe afdichtingsring te plaatsen en de oude had hij weggegooid. Resultaat was dat de brander een tijdje staan branden heeft zonder dichting en blijkbaar is er zoveel warmte of vuur door het deksel gekomen dat de plastieken buis die voor de aanvoer van lucht zorgt half was dicht en weggesmolten waardoor de brander geen lucht meer kreeg en vanzelf is stilgevallen.
De brander is helemaal ingebouwd in een kast dus we hebben heel veel geluk gehad dat heel de boel niet in brand is gevlogen.
De brander was 15 jaar oud en ter compensatie hebben ze gratis half de brander vervangen.( kast brander vervangen, branderdeksel vervangen, aanvoerbuis vervangen, pomp vervangen)

Het onderhoud van een gasbrander heeft trouwens niet veel zin omdat de brander vanbinnen steeds bijna zo goed als schoon is en de verbranding na 18 jaar nog zo goed als in het begin is. Onze huidige onderhoudsman geeft dit zelf ook toe dat het weinig zin heeft maar dat het alleen een verzekeringskwestie is.
fvhbrugge
Elite Poster
Elite Poster
Berichten: 1597
Lid geworden op: 23 nov 2008, 20:38
Uitgedeelde bedankjes: 101 keer
Bedankt: 123 keer

Dit is verplicht

Bij een centraal stooktoestel, met een nominaal vermogen van 20 kW of meer en gevoed met gasvormige brandstof, bestaat de onderhoudsbeurt, vermeld in artikel 8, 4°, uit:

het nazien van de algemene staat [en de veilige staat van werking] van het centrale stooktoestel, het controleren van de verluchting van het stooklokaal en de aanvoer van de verbrandingslucht;

een reinigingsbeurt:
a)
voor een stooktoestel aangesloten als type B: het reinigen en het controleren van het rookgasafvoerkanaal: het mechanisch vegen van het rookgasafvoerkanaal en van het verbindingsstuk tussen het rookgasafvoerkanaal en het centrale stooktoestel, het nakijken van de algemene staat van het rookgasafvoerkanaal en van het verbindingsstuk tussen het rookgasafvoerkanaal en het centrale stooktoestel (onder meer de dichtheid), en het controleren van de goede werking van het rookgasafvoerkanaal (onder meer de druk);
b)
voor een stooktoestel aangesloten als type C: het controleren van de correcte plaatsing volgens de code van goede praktijk en van de rookgaszijdige dichtheid van het rookgasafvoerkanaal;
c)
het reinigen en het controleren van het centrale stooktoestel: het ontstoffen van het centrale stooktoestel, het reinigen van de branderbedden en de warmtewisselaar, en, voor gasketels met ventilatorbrander, het reinigen van de ventilator en de brander, en het nakijken van de dichtheid van het centrale stooktoestel;

een verbrandingscontrole: dit omvat het uitvoeren van de controleproeven omtrent de goede staat van werking en, voor gasketels met ventilatorbrander, het afregelen van de ventilatorbrander.]
Gebruikersavatar
petrol242
Elite Poster
Elite Poster
Berichten: 4368
Lid geworden op: 17 sep 2012, 12:07
Uitgedeelde bedankjes: 85 keer
Bedankt: 260 keer

Het onderhoud van een gasbrander heeft trouwens niet veel zin omdat de brander vanbinnen steeds bijna zo goed als schoon is en de verbranding na 18 jaar nog zo goed als in het begin is. Onze huidige onderhoudsman geeft dit zelf ook toe dat het weinig zin heeft maar dat het alleen een verzekeringskwestie is.
De verbranding van aardgas is inderdaad een vrij propere verbranding, mits het toestel goed werkt. En dat kan best toch wel periodiek nagekeken worden, ondanks de vele "beveiligingen" op het toestel. Een slechte verbranding leidt in de eerste plaats tot CO-vergiftiging. Een slechte verbranding, ook van aardgas, geeft ook roetvorming.

Een ander aspect dat al eens vergeten wordt, is dat de verbrandingslucht ook vervuiling kan aanvoeren en problemen met de gasbrander kan veroorzaken. Zo denk ik aan lucht die via de dubbelwandige schoorsteen wordt aangevoerd. Dan denken we bijvoorbeeld aan een flexibel in een schoorsteen waar voordien stookolie op gestookt is. Of een buur die paletten aan het stoken is en waarvan de wind nu net naar de aanvoer van je verbrandingslucht via je schoorsteen staat. Om maar een paar mogelijke scenario's te noemen. En nogmaals, een onderhoud is niet verplicht. Een nazicht wel.
Plaats reactie

Terug naar “Allerlei”