Surroudnd 2.1 ter vervanging van Bose

Onderwerpen die nergens anders thuis horen en toch eerder technisch van aard zijn? Post ze hier!
Plaats reactie
koenraaddeconinck
Elite Poster
Elite Poster
Berichten: 2056
Lid geworden op: 21 jul 2010, 10:11
Uitgedeelde bedankjes: 209 keer
Bedankt: 118 keer
Recent bedankt: 1 keer

Beste mede-forumgebruikers

Ik ben een fervente muziekliefhebber en beschik al 14 jaar over een Bose 321 systeem tot mijn tevredenheid. Het systeem levert een m.i. zeer goede geluidskwaliteit, rekening houdend met de 2.1 surround opstelling. Evenwel, verbinding met TV dient nog te gebeuren via 'component' kabels want mijn Bose console beschikt niet over HDMI. Dus uit pure noodzaak een blue ray speler van Samsung bij gekocht. Verder ook al mijn cd's in flac formaat omgezet en opgeslagen op een synology NAS met een WD Red van 2 TB.

De beeldkwaliteit op onze 4K TV vanaf de bose dvd player is ver ondermaats en gezien de op NAS geripte cd's gebruik ik de cd/DVD player niet meer.

Ik gebruik dus enkel nog de 321 als versterker in combinatie met een bose digital wireless link adapter om de muziek op mijn NAS af weer te kunnen geven op de Bose 321. Op zich beschikt de 321 niet over wifi / DLNA.

Ik begin dus uit te kijken naar een nieuw audio systeem. Om te beginnen, onze living is vrij klein en mijn vrouw ziet de combinatie van 5 luidsprekers of 7 (atmos) niet zitten om esthetische redenen. Voor velen denk ik een gekend fenomeen. Ik dacht aan de Bose 300 soundbar maar onze TV kast laat het niet echt toe om die er bij te plaatsen. Ze is niet echt diep genoeg.

De Bose 321 in combinatie met surround gecodeerde bronnen scoort voor mij niet zo slecht omdat Bose er op één of ander manier toch in slaagt om zelfs met 2 speakers en een subwoofer de illusie te creëren dat bepaalde geluidselementen uit verschillende richtingen komen. Raar zeker omdat ik weet dat 2.1 en surround ook contradictio in terminis is.

Ik ben op zoek naar een nieuw audio systeem maar Bose heeft niets meer in de zin van de 321. Ze hebben wel nog hun Acoustimass 2.1 speakers apart.
Ik denk eraan om deze te combineren met een Denon Heos AVR mutiroom reciever waardoor ik draadloos extra speakers van Denon aan eerder vermelde combinatie kan koppelen om het geheel een iets meer surround dimensie te geven en speakers ook over het hele huis aan de receiver kan koppelen.

Is er iemand die andere opties / voorstellen heeft met het oog op aankoop, rekening houdend met het feit dat de voorkeur uitgaat naar een beperkte (liefst 2.1) speaker combinatie die toch ook nog enig surround effect geeft?

Dank bij voorbaat voor de adviezen.
axs
Moderator
Moderator
Berichten: 2630
Lid geworden op: 18 dec 2010, 11:56
Uitgedeelde bedankjes: 445 keer
Bedankt: 221 keer

‘Muziekliefhebber’ en ‘bose’ in 1 zin blijft voor mij vreemd, maar bon, des goûts et des couleurs on ne discute pas.

Als je echt liefhebber bent kijk dan bijvoorbeeld eens bij b&w, klipsch, ... of je daar je gading kan vinden of horen.
BertG3
Administrator
Administrator
Berichten: 1784
Lid geworden op: 27 okt 2014, 20:46
Uitgedeelde bedankjes: 172 keer
Bedankt: 201 keer

Hier een Bose Acoustimass 3 in combinatie met een Sonos AMP. Ben er tevreden over. En hier ook muziekliefhebber maar ook liefhebber van het Bose geluid. En met een aparte receiver kan je door een equalizer veel aanpassen... Ook een koptelefoon van B&W en oortjes van KZ ATE. Je moet verschillende zaken kunnen appreciëren vind ik...

Misschien is het geluid van Bose iets 'gekleurder' maar smaken en kleuren daar is iets van hé :-D
koenraaddeconinck
Elite Poster
Elite Poster
Berichten: 2056
Lid geworden op: 21 jul 2010, 10:11
Uitgedeelde bedankjes: 209 keer
Bedankt: 118 keer
Recent bedankt: 1 keer

Dank voor jullie reacties !!!

Ik denk vooral aan Bose omdat zij met de constellatie van hun luidsprekers er blijkbaar toch vrij goed in slagen met een 2.1 opstellng, enig surround gevoel te creëren en ik denk terug aan een 2.1 opstelling.

Ik ben aan het zoeken naar een DENON versterker, o.m. de Denon Heos AVR https://www.denon-hifi.nl/nl/heos/heos-avr. DENON lijkt me toch alvast een gevestigde waarde en de versterker herkent blijkbaar ook 2.1 configuraties ... Een wifi receiver van DENON is doorgaans goedkoper maar dan zit je direct bij 7.1. Iemand die weet of dergelijke versterkers ook eventuele instellingen hebben specifiek voor 2.1 weergave ?

Ik denk er concreter al aan om een DENON Heos AVR (tevens multiroom) of receiver (goedkoper maar geen multiroom) te combineren met de Accoustimas 5 series ...
Wat B&W betreft, zou ik dan naar hun M-1 series eens gaan kijken en luisteren en desnoods 2 M-1 speaker van B&W aansluiten op de ASW608 subwoofer indien dergelijke combinatie afzonderlijk verkrijgbaar is ...

Wat denken jullie van deze combinatie ?
johan.devos
Elite Poster
Elite Poster
Berichten: 1266
Lid geworden op: 14 mei 2008, 15:36
Locatie: Bevergem :-)
Uitgedeelde bedankjes: 249 keer
Bedankt: 170 keer
Recent bedankt: 3 keer

Luidsprekers moet je gewoon beluisteren! Ga naar een HiFi zaak om deze te vergelijken. Helaas kan men Bose vaak niet vergelijken met de andere luidsprekers omdat deze vaak een eigen stand hebben in de HiFi winkel omdat men anders te gemakkelijk het verschil zou horen.

Ik heb Bose (2.1) in de keuken en B&W (600 reeks 5.1) in de woonplaats aan dezelfde Marantz (SR7007) aangesloten en de Bose is erbarmelijk tov de B&W.
road rebel
Premium Member
Premium Member
Berichten: 632
Lid geworden op: 24 jun 2015, 14:28
Uitgedeelde bedankjes: 88 keer
Bedankt: 45 keer

Het is wellicht vloeken in de kerk, maar als je fan bent van streaming (zoals de meesten denk ik) dan zou ik in jouw plaats kijken naar
-Bose sound touch
-Sonos
-Heos
-Yamaha musiccast

Losse speakers is niet meer "in", de consument wilt een soundbar. Ok, de Bose past niet in jouw meubel maar misschien vind je er eentje bij de concurrenten die wel doet wat je wilt. Overigens zou ik het video gescheiden houden van het audio en niet persé alles via de soundbar willen "rooten", via HDMI ARC of optisch kan je de hoger vermelde merken verbinden aan zo goed als elke moderne tv.

Een heos receiver met heos speakers achterin en bose vooraan vind ik een slecht idee. Surround baseert zich op homogeniteit en het geluid zal nooit homogeen klinken in zo een combinatie. Misschien met een heos soundbar vanvoor en heos speakers achterin (als ze gelijkaardige drivers gebruiken) maar dan nog!
koenraaddeconinck
Elite Poster
Elite Poster
Berichten: 2056
Lid geworden op: 21 jul 2010, 10:11
Uitgedeelde bedankjes: 209 keer
Bedankt: 118 keer
Recent bedankt: 1 keer

Daarstraks eens de BOSE Soundtouch 300 soundbar eens gaan beluisteren maar die kon me precies niet echt overtuigen, zelfs met subwoofer.

Ik zou alvast voor een DENON wifi receiver opteren met twijfels over de HEOS AVR (die is nog iets prijziger en heeft enkel de multi room functionaliteit als extra). Denon is toch al jaren een gevestigde waarde in de hifi commerce ...? Ga ook de Yamaha reeks nog eens bekijken.

Ik zou hier 2 B&W M1 op aansluiten met een ASW610 subwoofer. Ga nu nog eens een dealer zoeken waar ik deze combinatie eens kan beluisteren.

Wat vinden jullie van deze combinatie. Ik zie dat je met de DENON receiver ook een soort van virtual surround 2.1 effect kunt creëren (niet natuurlijk te vergelijken met 5.1, laat staan 7.1 atmos constructies uiteraard maar die vergen dan weer meer ruimte, kabel wirwar los van het esthetisch effect in de woonruimte).

vind het al bij al nog een moeilijke selectie.
Gebruikersavatar
seagull
Elite Poster
Elite Poster
Berichten: 1973
Lid geworden op: 23 nov 2006, 08:55
Twitter: WimVerlinden
Locatie: Kortenberg
Uitgedeelde bedankjes: 52 keer
Bedankt: 101 keer

Kijk ook eens naar een NAD versterker, eventueel met BluOS module, of een Bluesound Powernode 2. Zeker als je aan multiroom denkt.
En voor de speakers zou ik ook eens naar Dali kijken, eventueel met een SVS subwoofer.
Business Fibernet 300 plus met Speedboost 1G Business- Proximus Internet Maxi fixed IP (failover)
Business Mobile Flex + (smartphone) & Business Mobile Flex (Mifi router) - 3CX/Teams Direct Routing - Proximus TV
BertG3
Administrator
Administrator
Berichten: 1784
Lid geworden op: 27 okt 2014, 20:46
Uitgedeelde bedankjes: 172 keer
Bedankt: 201 keer

Als je inderdaad volledig voor streaming gaat kan een Sonos Connect:AMP misschien goed zijn. Ik heb deze hier aangesloten op een Bose Acoustimass 3 en Bose Acoustimass 5 setje en dit werkt prima voor mij. Voordeel is ook dat je dan een equalizer hebt waarmee je de speakers wat kan bijregelen.
koenraaddeconinck
Elite Poster
Elite Poster
Berichten: 2056
Lid geworden op: 21 jul 2010, 10:11
Uitgedeelde bedankjes: 209 keer
Bedankt: 118 keer
Recent bedankt: 1 keer

Ik geraak er niet uit.

Qua luidsprekers zie ik niet direct de meerwaarde van multiroom. De Denon HEOS AVR versterker was bijna binnen maar ik vernam van een collega dat je bij multiroom of voor draadloze verbinding tussen speakers en receiver (voor mij geen noodzaak bij 2.1. speaker opstelling) ook altijd aangewezen bent op speaker van hetzelfde merk als de versterker. Dus bij DENON, altijd DENON speakers blijkbaar.

Bovendien heeft de DENON HEOS AVR maar een vermogen van 50 watt. Is dit wel voldoende?

Ik zou dan gaan voor een gewone wifi receiver van DENON maar dan vraag ik me af wat het effect zal zijn als ik een B&W frontspeaker paar zal aansluiten samen met een subwoofer op een versterker die atmos ondersteunt ...
SpecialK
Elite Poster
Elite Poster
Berichten: 1590
Lid geworden op: 22 mei 2013, 09:04
Uitgedeelde bedankjes: 3 keer
Bedankt: 132 keer
Recent bedankt: 1 keer

koenraaddeconinck schreef:Bovendien heeft de DENON HEOS AVR maar een vermogen van 50 watt. Is dit wel voldoende?
Ik heb ooit op fuiven gedraaid met een vermogen van 2*60 Watt. Met een volume dat vandaag niet meer zou mogen :)
Alles hangt af van het rendement van de speakers, 50 watt kan véél lawaai maken mits de juiste speakers.
koenraaddeconinck
Elite Poster
Elite Poster
Berichten: 2056
Lid geworden op: 21 jul 2010, 10:11
Uitgedeelde bedankjes: 209 keer
Bedankt: 118 keer
Recent bedankt: 1 keer

Ik heb de HEOS AVR aan het werk gehoord en ik ben door de knieën gegaan. Bij Art & Craft heb ik hem in verschillende opstellingen gehoord. Met 2 B&W M1 speakers was het geluid al goed. Toen de verkoper er een B&W ASW608 sub er aan toevoegde, was de kwaliteit helemaal top.
Het toevoegen van draadloze HEOS 1 speakers als surround speakers, zorgde in geen enkel opzicht voor een verstoord klankbeeld of andere nadelige effecten; het geluid bleef kwalitatief heel goed.

De HEOS1 speakers klonken kwalitatief niet zo goed als de B&W speaker maar volgens de verkoper kan de HEOS 3 echt concurreren met de B&W M1 speakers; ze zijn wel om en bij de 70 euro / stuk duurder. Ze beschikken over een usb aansluiting, wifi en ethernet evenals bluetooth, zijn waterdicht etc. etc. maar dit heeft niets te maken met geluidskwaliteit dan wel technische features.

De vraag is denk ik heel retorisch maar zouden jullie opteren voor HEOS of B&W speakers ... ???
Gebruikersavatar
mailracer
Elite Poster
Elite Poster
Berichten: 3872
Lid geworden op: 23 feb 2010, 21:03
Uitgedeelde bedankjes: 217 keer
Bedankt: 315 keer

Geen idee, ik heb ze niet beluisterd.
Plaats reactie

Terug naar “Allerlei”