Deurbel vervangen

Onderwerpen die nergens anders thuis horen en toch eerder technisch van aard zijn? Post ze hier!
Plaats reactie
Flying
Pro Member
Pro Member
Berichten: 410
Lid geworden op: 22 apr 2014, 16:31
Uitgedeelde bedankjes: 65 keer
Bedankt: 48 keer
Recent bedankt: 1 keer

We wonen nu bijna twee jaar in onze woning en destijds hadden we bij de elektricien geïnformeerd voor een deurbel met video-functie. De kostprijs daarvoor vonden we te hoog (toch in vergelijking wat zelf mogelijk was). We hebben dan voor de standaard deurbel gekozen, een simpele friedland bel (zie foto).

Afbeelding

In de meterkast merk ik een een transfo op voor de deurbel (misschien handig om weten bij vervanging). Ik zou nu graag alsnog een andere deurbel installeren. Liefst dan wel eentje met een videofunctie want we kunnen niet zien wie er aan de deur staat zonder deze te openen.

Heeft er iemand een idee wat er met de bekabeling van zo'n gewone deurbel mogelijk is? De deurbel hangt links van de deur en er is geen utp-bekabeling voorzien (ja, ik weet het, dom), enkel de standaard bekabeling van de bel. Het liefst zou ik daar iets op aansluiten, maar dat wordt vermoedelijk moeilijk zonder utp-bekabeling? In het slechtste geval kan ik rechts van de deur een nieuwe bel monteren met utp-bekabeling want daar kan ik vanuit de garage naar buiten boren.

Een draadloze bel heb ik ook overwogen, maar voor mij is het struikelblok daar de batterij. Je weet in feite nooit of die plat is tenzij je hem regelmatig zelf test. Bovendien hebben mijn schoonouders zo'n draadloze bel gehangen en de helft van de tijd werkt die niet goed en moet je drie of vier keer op de bel drukken voordat er leven in komt.
Gebruikersavatar
Joe de Mannen
Elite Poster
Elite Poster
Berichten: 6287
Lid geworden op: 22 feb 2005, 12:46
Uitgedeelde bedankjes: 505 keer
Bedankt: 609 keer
Recent bedankt: 3 keer

Daar komen dus gewoon 2 draden aan ?

Ik vrees dat je dan beperkt bent tot een dingdong.

Tenzij er een system bestaat dat je kan voeden met die 2 draden maar waarvan de rest draadloos werkt.

J.
Ik ben alleen verantwoordelijk voor mij eigen uitspraken, niet voor wat anderen ervan maken of aan toevoegen...
Gebruikersavatar
mailracer
Elite Poster
Elite Poster
Berichten: 3872
Lid geworden op: 23 feb 2010, 21:03
Uitgedeelde bedankjes: 217 keer
Bedankt: 315 keer

https://www.alarmsysteemstore.be/produc ... o-pro.html

Video met app en bestaande bekabeling
Gebruikersavatar
cloink
Elite Poster
Elite Poster
Berichten: 3629
Lid geworden op: 29 okt 2007, 10:29
Twitter: cloink
Uitgedeelde bedankjes: 105 keer
Bedankt: 150 keer
Contacteer:

Dacht ook meteen aan de Ring Pro. Heb deze hier hangen en erg tevreden van. Benodigt natuurlijk wél een ietsofwat stabiele wifi verbinding tot bij de deurbel...
ooh. shiny.
Jack Daniels
Elite Poster
Elite Poster
Berichten: 7916
Lid geworden op: 06 jul 2008, 13:51
Locatie: Dendermonde
Uitgedeelde bedankjes: 376 keer
Bedankt: 734 keer
Recent bedankt: 1 keer

Hier ook een Ring Doorbell. Of eigenlijk Ring2 dacht ik. Wifi tot de voordeur werkt nog net maar ik ga de modem vermoedelijk dichter bij de bel plaatsen. Ondertussen met de nieuwste firmware veel verschillende melodieën. Video ook beschikbaar, alleen moet je 30 dollar per jaar betalen om de opnames te bewaren. Bel kan gevoed worden door ingebouwde batterij of kan via bel transfo constant onder stroom worden gehouden. Al bij al best tevreden van. Gekocht bij Coolblue.
MacMini M1 - Vu+ Zero - Fritz!Box 7590 AX + OVH VoIP
12x Sunpower 318W zonnepanelen
14x Sunpower 425W zonnepanelen
Huawei Luna2000 batterij 10kW
Flying
Pro Member
Pro Member
Berichten: 410
Lid geworden op: 22 apr 2014, 16:31
Uitgedeelde bedankjes: 65 keer
Bedankt: 48 keer
Recent bedankt: 1 keer

Zal eens naar die Ring Pro kijken. De modem van orange staat in de garage naast de voordeur. Dat zou dus wel moeten lukken.
kamiel
Elite Poster
Elite Poster
Berichten: 891
Lid geworden op: 18 jun 2012, 19:58
Uitgedeelde bedankjes: 167 keer
Bedankt: 42 keer

Ik heb vorige week ook een Ring aangeschaft bij Coolblue. Wel eerste versus omdat mijn budget niet zo heel groot is :oops: .
Voorlopig tevreden van.
Internet: EDPnet VDSL XS met Fritzbox 7360 als modem en router
VOIP: EDPnet (inkomend), Freevoipdeal (uitgaand) via C510IP
GSM: EDPnet (met Xiaomi Redmi)
Gebruikersavatar
raf1
Elite Poster
Elite Poster
Berichten: 5780
Lid geworden op: 17 nov 2009, 22:39
Uitgedeelde bedankjes: 261 keer
Bedankt: 1770 keer
Recent bedankt: 10 keer

Of de Hikvision DS-KB6003-WIP die in dit topic werd besproken: https://userbase.be/forum/viewtopic.php?f=85&t=51687

Best op voorhand ook een checken of je bestaande deurbeltransfo zo'n Wifi-deurbel wel kan voeden, die verbruiken gemakkelijk 15 Watt als ze actief zijn en moeten soms gevoed worden met 24 Volt AC.

Een klassieke Friedland D117 Ding Dong verbruikt 4 Watt tijdens het dingdongen, als je deze wil blijven gebruiken moet je nagaan of dit gaat werken met de nieuwe Wifi-deurbel. Eventueel is er in de schakeling een extra weerstand, diode of relais nodig om dat te doen werken.
Bovendien kom je dan uit boven de 20 Watt gezamenlijk verbruik, dus moet je transfo opnieuw zwaarder zijn. Soms tot 30 VA of zelfs meer.

mailracer schreef:Video met app en bestaande bekabeling
Maar niet met de bestaande mechanische ding dong?
De meeste fabrikanten maken zich er gemakkelijk van af: bestaande transfo en ding dong mag je weggooien en je moet ergens een nieuwe Wifi-gong in een vrij stopcontact pluggen.
Gebruikersavatar
Razornord
Pro Member
Pro Member
Berichten: 285
Lid geworden op: 14 jun 2007, 11:20
Uitgedeelde bedankjes: 92 keer
Bedankt: 17 keer

Een groot nadeel bij de Ring Pro is de abbo-kost van $30/jaar voor de cloud-opslag. Vandaar dat mijn ouders de Skybell (bestaat ook in de ronde vorm maar dat hangt dus af van de plaats waar hij komt te hangen). Het is een quasi-intuïtieve installatie (de elektriciteitskabeltjes juist installeren hebben we via youtube-video moeten achterhalen maar verder ging het wel vlot) en geen abbo-kosten als 7 dagen opslag voldoende is. Het kan wel zijn dat uw Friedland-deurbel 9V heeft en deze bel heeft 12V nodig.
Gebruikersavatar
AnD
Elite Poster
Elite Poster
Berichten: 3970
Lid geworden op: 18 okt 2003, 12:29
Locatie: Hasselt
Uitgedeelde bedankjes: 410 keer
Bedankt: 100 keer

Er zijn systemen die werken met 2-draads bekabeling. Als het een gewone voedingskabel is met bijvoorbeeld twee vob draden en het is niet te ver van de meterkast dan gaat dit ook werken. Je kan eens kijken naar merken zoals Aiphone, Bticino, Comelit, Siedle, Urmet, Niko, Panasonic ....
Die toestellen kosten wel wat geld maar veel zijn ook degelijk. Je kan dan wel niet je oude transfo gebruiken.
Gebruikersavatar
mailracer
Elite Poster
Elite Poster
Berichten: 3872
Lid geworden op: 23 feb 2010, 21:03
Uitgedeelde bedankjes: 217 keer
Bedankt: 315 keer

raf1 schreef:
mailracer schreef:Video met app en bestaande bekabeling
Maar niet met de bestaande mechanische ding dong?
De meeste fabrikanten maken zich er gemakkelijk van af: bestaande transfo en ding dong mag je weggooien en je moet ergens een nieuwe Wifi-gong in een vrij stopcontact pluggen.
Topic starter vroeg een video-deurbel die hij op de bestaande bekabeling kan gebruiken. Dus Google je dat en kom je uit op coolblue. Ik heb gewoon de eerste de beste bel die door cb aanbevolen word naar hier gelinkt. Verder heb ik er geen ervaring mee. Maar ik denk dat dergelijke dingen niet met de bestaande bel kunnen werken tenzij je draden extra naar de videodrukknop hebt.
Jack Daniels
Elite Poster
Elite Poster
Berichten: 7916
Lid geworden op: 06 jul 2008, 13:51
Locatie: Dendermonde
Uitgedeelde bedankjes: 376 keer
Bedankt: 734 keer
Recent bedankt: 1 keer

raf1 schreef: Best op voorhand ook een checken of je bestaande deurbeltransfo zo'n Wifi-deurbel wel kan voeden, die verbruiken gemakkelijk 15 Watt als ze actief zijn en moeten soms gevoed worden met 24 Volt AC.
Een Ring doorbell kan voltages aan van 8 tot 24 Volt. Een beltransfo die niet heel erg oud is biedt verschillende uitgangsspanningen. Gewoon een kwestie van de draadjes op andere contact punten aan te sluiten om een ander voltage te krijgen.
MacMini M1 - Vu+ Zero - Fritz!Box 7590 AX + OVH VoIP
12x Sunpower 318W zonnepanelen
14x Sunpower 425W zonnepanelen
Huawei Luna2000 batterij 10kW
Gebruikersavatar
raf1
Elite Poster
Elite Poster
Berichten: 5780
Lid geworden op: 17 nov 2009, 22:39
Uitgedeelde bedankjes: 261 keer
Bedankt: 1770 keer
Recent bedankt: 10 keer

De Ring Video Doorbell Pro heeft minstens 16 Volt nodig en bovendien heb je een betalend abonnement nodig om video op te slaan...
Jack Daniels
Elite Poster
Elite Poster
Berichten: 7916
Lid geworden op: 06 jul 2008, 13:51
Locatie: Dendermonde
Uitgedeelde bedankjes: 376 keer
Bedankt: 734 keer
Recent bedankt: 1 keer

raf1 schreef:De Ring Video Doorbell Pro heeft minstens 16 Volt nodig en bovendien heb je een betalend abonnement nodig om video op te slaan...
De Ring (2) deurbel werkt met een voltage tussen 8 en 24 Volt. Ik heb nergens de Pro vermeld. En dat betalend abonnement was ondertussen al een keer of drie ter sprake gekomen.
MacMini M1 - Vu+ Zero - Fritz!Box 7590 AX + OVH VoIP
12x Sunpower 318W zonnepanelen
14x Sunpower 425W zonnepanelen
Huawei Luna2000 batterij 10kW
AfAX
Premium Member
Premium Member
Berichten: 491
Lid geworden op: 01 dec 2011, 20:01
Uitgedeelde bedankjes: 30 keer
Bedankt: 29 keer

raf1 schreef:De Ring Video Doorbell Pro heeft minstens 16 Volt nodig
Ook rekening mee houden dat het AC voltage is. Sommigen (in België de meeste had ik gelezen) hebben DC aan hun bel.
Gebruikersavatar
WalterB1
Elite Poster
Elite Poster
Berichten: 2029
Lid geworden op: 22 jan 2010, 18:59
Uitgedeelde bedankjes: 177 keer
Bedankt: 143 keer
Recent bedankt: 1 keer

Flying schreef:
Een draadloze bel heb ik ook overwogen, maar voor mij is het struikelblok daar de batterij. Je weet in feite nooit of die plat is tenzij je hem regelmatig zelf test.
Er bestaan draadloze deurbellen zonder batterij
Gebruikersavatar
spacekiek
Elite Poster
Elite Poster
Berichten: 1197
Lid geworden op: 14 jan 2004, 07:44
Uitgedeelde bedankjes: 9 keer
Bedankt: 12 keer

Onze Ring Pro heeft het vandaag begeven.
Ik kan hem niet hard resetten, de bel geeft gewoon een witte ring weer, waarbij 1 segment knippert.

De spanning ook eens uitgemeten op de draden en ook in de kast. Beide geven +- 28VAC ... wat dus teveel is? (moet tussen 16-24VAC zijn) Deze heeft nogthans bijna 2 jaar mooi dienst gedaan. Zou het kunnen dat de transfo kapot is? Of is die 4 extra Volt minder erg ?
Helaas geen andere transfo in huis die 24 VAC kan leveren om te testen. Ring heeft nu ook officieel zelf een transfo, maar die zit enkel mee in het product, dus niet apart te bestellen ....
Tommy77
Starter Plus
Starter Plus
Berichten: 33
Lid geworden op: 30 sep 2018, 14:40

Wij hebben hier een Comelit Visto WiFi deurbel geplaatst. Ze hangt al drie maanden aan de voordeur en heeft nog geen enkele keer normaal gewerkt. De elektricien weet ook geen oplossing... Ik had voordien een drukknop die slecht contact maakte en die met een utp naar de meterkast ging. Daar zit een beltransfo in en in onze woonkamer zitten twee Bticino ingebouwde bellen naast de stopcontacten in de muur. Sinds de visto gaan deze bellen niet meer. De elektricien zegt dat ze allebei stuk zijn... :eek:
Geen nood, de bel werkt ook op de smartphone via een app. Maar telkens wanneer iemand aanbelt, gaat de smartphone pas twee of drie minuten later... Dan is de persoon aan de voordeur uiteraard al lang vertrokken. Ik heb de vraag aan Comelit gesteld, maar jammer genoeg antwoorden zij met een basishandleiding in bijlage bij hun mail, waar niks in staat over dit probleem. De elektricien is dan vorige week met twee bellen teruggekomen van legrand, maar die werken op 12 volt en hij meet 17volt, dus jammer maar helaas: nog steeds geen bel...
AfAX
Premium Member
Premium Member
Berichten: 491
Lid geworden op: 01 dec 2011, 20:01
Uitgedeelde bedankjes: 30 keer
Bedankt: 29 keer

spacekiek schreef:Onze Ring Pro heeft het vandaag begeven.
Ik kan hem niet hard resetten, de bel geeft gewoon een witte ring weer, waarbij 1 segment knippert.

De spanning ook eens uitgemeten op de draden en ook in de kast. Beide geven +- 28VAC ... wat dus teveel is? (moet tussen 16-24VAC zijn) Deze heeft nogthans bijna 2 jaar mooi dienst gedaan. Zou het kunnen dat de transfo kapot is? Of is die 4 extra Volt minder erg ?
Helaas geen andere transfo in huis die 24 VAC kan leveren om te testen. Ring heeft nu ook officieel zelf een transfo, maar die zit enkel mee in het product, dus niet apart te bestellen ....
Ik zag dit niet eerder, maar had dit een paar maanden geleden ook voor gehad.De bel reageerde dus niet meer toen PostNL kwam bellen.
Toen ergens op internet gelezen dat de 'knipperende segmenten' er zijn als de bel oplaadt of zoiets. Dus een dag gewacht: geen beterschap. Dan even de smeltveiligheid voor de bel af en opnieuw op gezet, en toen kwam er na een tijdje een 2e segment bij in de witte ring, nadien een derde, en toen de ring volledig vol was werkte ze opnieuw.
Ik heb maar 16V, it does the job.
Gebruikersavatar
cloink
Elite Poster
Elite Poster
Berichten: 3629
Lid geworden op: 29 okt 2007, 10:29
Twitter: cloink
Uitgedeelde bedankjes: 105 keer
Bedankt: 150 keer
Contacteer:

Same hier, ook enkele maanden geleden aan de hand gehad. Eerste reset deed niets, het ding herviel gewoon in hetzelfde gedrag. Dag nadien nog eens geprobeerd en sindsdien alles in orde. Erg vreemd, maar ok...
ooh. shiny.
sdecoster
Pro Member
Pro Member
Berichten: 319
Lid geworden op: 03 dec 2013, 23:11
Uitgedeelde bedankjes: 11 keer
Bedankt: 16 keer

Hier ook Ring 2 in gebruik met Chime pro bel (en app op smartphone).
Aangesloten op 16 VAC met weerstand (zoals in handleiding vermeld). Vind het wel vreemd dat je die weerstand (50 ohm, 20 watt) zelf moet gaan zoeken wat voor een modale eindgebruiker toch niet evident is.
Alles werkt nu goed maar de bel blinkt niet uit in wifi ontvangst. Die moet echt wel meer zijn dan 'zwak' of de Ring 2 verliest connectie. Ik loste dit op met een wifirepeater niet zo ver van de voordeur.
Liko
Starter Plus
Starter Plus
Berichten: 34
Lid geworden op: 04 nov 2017, 10:11
Uitgedeelde bedankjes: 1 keer
Bedankt: 2 keer

Tommy77 schreef:Wij hebben hier een Comelit Visto WiFi deurbel geplaatst ... De elektricien is dan vorige week met twee bellen teruggekomen van legrand, maar die werken op 12 volt en hij meet 17volt, dus jammer maar helaas: nog steeds geen bel...
http://pro.comelitgroup.com/nl/files_cm ... STO_NL.pdf

op pagina 10 staat een tabel met verschillende voltages afhankelijk van de afstanden van de bekabeling

Is die bel instelbaar op verschillende uitgangsvoltages?
Of geef die gewoon de ingangsspanning door?

Welk voltage levert uw beltransfo?
is deze instelbaar?
Tommy77
Starter Plus
Starter Plus
Berichten: 33
Lid geworden op: 30 sep 2018, 14:40

Ik zal straks eens kijken op de beltransfo. Ik ken zelf niks van elektriciteit, dus op de vraag vans e uitgangsvoltages kan ik niet antwoorden...
ygeffens
Elite Poster
Elite Poster
Berichten: 1543
Lid geworden op: 08 sep 2011, 19:19
Locatie: Arendonk
Uitgedeelde bedankjes: 131 keer
Bedankt: 94 keer

Deze misschien ?
https://www.zelfbouw-domotica.be/nl/vid ... -510-01501

Zien werken op Batibouw. Beeld is echt heel goed.

Verschil tussen andere 2draads systemen is dat het beeld hier digitaal vertrekt tot aan de module in de kast.
Daar waar andere analoog gaan tot aan de controller, en dan pas digitaal gemaakt worden.

Ik sta op het punt deze te bestellen, enkel moet ik nog weten hoe het scherm binnen in huis moet gemonteerd worden.
I'm a bilingual. I'm a bilingual illiterate. I can't read in two languages.
jorisx
Premium Member
Premium Member
Berichten: 490
Lid geworden op: 31 okt 2010, 11:30
Uitgedeelde bedankjes: 8 keer
Bedankt: 43 keer

hier kan je zien hoe je scherm dient te monteren:
site Niko

En volgens onderstaande zou je er ook nog een gewone gong kunnen op aansluiten:
site Niko

Volgens de screendumps van de app zou je ook via de app de belgeschiedenis kunnen opvragen. In ons geval zou een scherm dan niet direct een meerwaarde bieden.
Vraag we alleen af wat er gebeurd als deze naar meerdere smartphones belt en er ook meerdere opnemen... of zou je maar aan max 1 smartphone kunnen koppelen?
Tommy77
Starter Plus
Starter Plus
Berichten: 33
Lid geworden op: 30 sep 2018, 14:40

Liko schreef:
Tommy77 schreef:Wij hebben hier een Comelit Visto WiFi deurbel geplaatst ... De elektricien is dan vorige week met twee bellen teruggekomen van legrand, maar die werken op 12 volt en hij meet 17volt, dus jammer maar helaas: nog steeds geen bel...
http://pro.comelitgroup.com/nl/files_cm ... STO_NL.pdf

op pagina 10 staat een tabel met verschillende voltages afhankelijk van de afstanden van de bekabeling

Is die bel instelbaar op verschillende uitgangsvoltages?
Of geef die gewoon de ingangsspanning door?

Welk voltage levert uw beltransfo?
is deze instelbaar?
Ik heb een foto van de beltransfo genomen.
IMG_3982.JPG
IMG_3983.JPG
jorisx
Premium Member
Premium Member
Berichten: 490
Lid geworden op: 31 okt 2010, 11:30
Uitgedeelde bedankjes: 8 keer
Bedankt: 43 keer

afhankelijk hoe je je beltransfo secundair (dus richting bel) aansluit, levert deze 12Vac of 24Vac. Indien je elektricien 17Vac meet, dan vermoed ik dat je beltransfo moet vervangen worden (of je heb zodanig kleine sectie kabels en/of lange kabels dat er een grote spanningsval optreed waardoor je maar 17Vac hebt ipv 24Vac)
Liko
Starter Plus
Starter Plus
Berichten: 34
Lid geworden op: 04 nov 2017, 10:11
Uitgedeelde bedankjes: 1 keer
Bedankt: 2 keer

Meet eens de spanning over pen 10 en pen 12, zou 12 volt moeten opleveren.
Dan kan je die nieuwe legrand bel aansluiten op die 2 pennen.

Zou de 17 volt meting foutief gemeten kunnen zijn? want dat is 24 volt gedeeld door de wortel van 2 ...
Tommy77
Starter Plus
Starter Plus
Berichten: 33
Lid geworden op: 30 sep 2018, 14:40

Geen idee. Daarvoor had ik dus een elektricien gevraagd :-) ik zal vrijdag erns meten zoals jullie aangeven... vind het ook raar dat plots mijn twee gongen stuk zijn. Die werkten voordien met dezelfde transfo prima... kan je dat ook gewoon doormeten?
Plaats reactie

Terug naar “Allerlei”