mp3 voorbij gestreeft

Onderwerpen die nergens anders thuis horen en toch eerder technisch van aard zijn? Post ze hier!
Plaats reactie
glda19
Elite Poster
Elite Poster
Berichten: 863
Lid geworden op: 22 aug 2006, 01:41
Uitgedeelde bedankjes: 6 keer
Bedankt: 11 keer

Hi
Ik hoorde dit als antwoord op een vraag welke mp3 speler
Mp3 heeft slechte kwaliteit uitvinder ondersteunt het niet meer.

Zelf welke mp3 speler kopen voor op reis.
Want gsm voor foto en mp3 kom in de dag niet door met batterij
Gebruikersavatar
cptKangaroo
Elite Poster
Elite Poster
Berichten: 3064
Lid geworden op: 18 dec 2004, 14:33
Locatie: 053 Aalst
Uitgedeelde bedankjes: 666 keer
Bedankt: 227 keer
Recent bedankt: 1 keer

Je kan ook een "powerbank" kopen zodat je je smartphone onderweg kan opladen.

AAC(MP4) biedt betere compressie (=kleinere bestanden) dan MP3 maar beiden zijn 'lossy encoding' waarbij er informatie verloren gaat ten voordele van een kleiner bestand en soms is dat hoorbaar maar daarom niet meteen slecht -- 't is gewoon een compromis tussen geluidskwaliteit en de grootte van het bestand.
woutervh
Elite Poster
Elite Poster
Berichten: 2322
Lid geworden op: 09 mei 2007, 11:44
Uitgedeelde bedankjes: 12 keer
Bedankt: 183 keer
Recent bedankt: 1 keer

"Uitvinder ondersteunt het niet meer". Wat wordt hiermee bedoeld?
Wat stelt de persoon die dit stelt dan voor?
Het kan misschien wel zijn dat er intussen andere en betere codecs zijn. Maar ik vrees dat dit dan wat à la ipv4 vs ipv6 wordt.
MP3 is algemeen ingeburgerd. In principe ondersteunen alle toestellen mp3 (van koffiezet tot surroundsysteem). Zelfs als er al enige concurrentie zou komen, is het nog niet onmiddellijk gedaan met mp3
Gebruikersavatar
mailracer
Elite Poster
Elite Poster
Berichten: 3872
Lid geworden op: 23 feb 2010, 21:03
Uitgedeelde bedankjes: 217 keer
Bedankt: 315 keer

Ze kunnen blijkbaar de mensen wijsmaken wat ze willen om iets verkocht te krijgen. Ik zou gewoon voor een powerbank gaan.
SpecialK
Elite Poster
Elite Poster
Berichten: 1590
Lid geworden op: 22 mei 2013, 09:04
Uitgedeelde bedankjes: 3 keer
Bedankt: 132 keer
Recent bedankt: 1 keer

Het klopt wel dat de patenten voor mp3 verlopen zijn en dat Fraunhofer naar aanleiding van dat aflopen gezegd heeft dat er vandaag eigenlijk betere formaten beschikaar zijn.
http://www.audioblog.iis.fraunhofer.com ... -licenses/

Ik herinner me dat mijn 486DX100 in 1996 niet in staat was een mp3 in real time te decoderen. Ik moest die eerst naar een wav-file omzetten (dat duurde ongeveer 10 minuten voor een liedje van 3 minuten en half) en dan kon ik de wav-file afspelen en op een cassette opnemen. mp3 moest werken op de processoren van toen, en is daarom niet geweldig efficiënt. Met de huidige processortechnieken kan je een veel betere weergave en/of lagere bitrate verkrijgen. Dus mp3 is inderdaad wel een beetje voorbijgestreefd. We gebruiken ook al een tijdje geen realmedia bestanden meer he :)
Gebruikersavatar
mailracer
Elite Poster
Elite Poster
Berichten: 3872
Lid geworden op: 23 feb 2010, 21:03
Uitgedeelde bedankjes: 217 keer
Bedankt: 315 keer

Er zijn wel meer dingen voorbijgestreefd die nog gebruikt worden. Vinyl is bijv. Terug in opmars. Dvd’s bestaan ook nog terwijl een sd tv de dag van vandaag schaars zijn. Er zijn mss wel betere formaten voor draagbare muziekspelers, maar als draagbaar gelinkt is aan geen high-end kwaliteit, dan ga je geen verschil horen tussen bijv een flac en een mp3-tje of een Ander formaat.
De patenten mogen dan wel verlopen zijn, dat wil nog niet zeggen dat iedereen zijn huidige mp3 verzameling zal omzetten naar een ander formaat. Doorgaans is iets dat digitaal opgeslagen is van langere levensduur dan een muziekcasette of een optische schijf.
nickz
Elite Poster
Elite Poster
Berichten: 1533
Lid geworden op: 09 dec 2011, 17:55
Locatie: Gent
Uitgedeelde bedankjes: 178 keer
Bedankt: 220 keer

Klopt inderdaad, MP3-compressie (MPEG-1 Audio Layer III) is inmiddels al 25 jaar oud! Ik zet al jaren niets meer om naar MP3, maar naar M4A (AAC) met de AAC-encoder van Apple via de tool QAAC in True VBR Q91 kwaliteit (hierbij kiest de encoder de bitrate volledig vrij naargelang de complexiteit van de muziek, met een gemiddelde van ruwweg 192 kb/s, maar dit kan sterk variëren per album). Muziek die je via iTunes koopt is ook in M4A formaat en dit kan tegenwoordig op vrijwel alle moderne apparaten worden afgespeeld (o.a. ook autoradio's). Ik ben verder geen Apple-fan, maar zij hebben sterk ingezet op dit formaat en uit onafhankelijke tests blijkt nu eenmaal dat zij de beste AAC-encoder hebben en bovendien wordt deze gratis meegeleverd met iTunes. In blinde testen kan de True VBR Q91 kwaliteit praktisch niet onderscheiden worden van het origineel (op CD).

Verstuurd vanaf mijn SGP312 met Tapatalk
Gebruikersavatar
petrol242
Elite Poster
Elite Poster
Berichten: 4368
Lid geworden op: 17 sep 2012, 12:07
Uitgedeelde bedankjes: 85 keer
Bedankt: 260 keer

mailracer schreef:Er zijn wel meer dingen voorbijgestreefd die nog gebruikt worden. Vinyl is bijv. Terug in opmars
Je bent nogal een ruwe vergelijking aan het maken. Vinyl is terug in opmars, maar meer als een vintage verschijnsel. Maar vinyl geeft nog altijd de meest natuurlijke klank omdat het een bereik heeft van 20 Hz tot 25 kHz. Boven de 22 kHz neemt de waarneembaarheid af, maar je "voelt" de tonen nog wel. Het is moeilijk uit te leggen als je het zelf niet ervaren hebt. Tevens is er bij vinyl een soort van natuurlijke ruis aanwezig die het geheel een warmer gevoel geeft.
mailracer schreef:[...]maar als draagbaar gelinkt is aan geen high-end kwaliteit, dan ga je geen verschil horen tussen bijv een flac en een mp3-tje of een Ander formaat.
MP3 is een lossy formaat. Het gooit als het ware frequenties weg, zeg maar stukken muzikale data, die zogezegd niet hoorbaar zijn of ondertonen die door andere tonen worden overheerst. Sommige van die onderliggende tonen worden zelfs door de compressie verschoven in frequentie waardoor ze, voor iemand met een absoluut gehoor (waaronder deze), vals beginnen klinken. Dit effect verminderd weliswaar bij een hogere bitrate.

Ik heb het altijd een vorm van oplichterij gevonden, wanneer men mp3's ging verkopen als volwaardige nummers. Je koopt dan eigenlijk een flauw afkooksel van het echte spul. Tijd dus dat die lossy formats de vuilbak op gaan. En jawel, je hoort wel een verschil tussen een lossy format of een lossless format, gezien er bij een lossless na decompressie van de data, de originele data perfect gereconstrueerd kan worden. Voor de geheugenbesparing moeten we het echt niet meer doen dacht ik hé. Dus ja, voor mij is mp3 reeds lang voorbij gestreefd. Eindelijk beginnen Deezer en Spotify met degelijke lossless streaming, maar je zal er voor moeten bij betalen...
Gebruikersavatar
JamesEarlGray
Elite Poster
Elite Poster
Berichten: 1322
Lid geworden op: 24 aug 2017, 13:04
Uitgedeelde bedankjes: 77 keer
Bedankt: 135 keer

Raar dat niemand Opus heeft genoemd als ultieme lossy codec: beter dan HE-AAC (v2), MP3, WMA en Ogg Vorbis voor dezelfde bitrate. Het schijnt is Opus aan 96kbit/s qua kwaliteit gelijkaardig aan MP3 L.A.M.E. met kwaliteit VBR en gemiddeld bitrate op 192kbit/s. Opus aan 128kbit/s is nog moeilijk te onderscheiden van het origineel. Wel straf, wetende dat ik indertijd met MP3 rap het dubbele van de genoemde bitrates nodig had om hetzelfde te bekomen: aanvaardbare en quasi-transparante kwaliteit.

EDIT: en gaan we het anders nog eens hebben over hoe 96kHz en 24bit de muziek zogezegd beter doen klinken? Hohooo. :twisted:
Gebruikersavatar
petrol242
Elite Poster
Elite Poster
Berichten: 4368
Lid geworden op: 17 sep 2012, 12:07
Uitgedeelde bedankjes: 85 keer
Bedankt: 260 keer

JamesEarlGray schreef:Raar dat niemand Opus heeft genoemd als ultieme lossy codec: beter dan HE-AAC (v2), MP3, WMA en Ogg Vorbis voor dezelfde bitrate. [...]
Beter dan... of minder slecht in mijn ogen en ja, open source ;)
Maar het blijft lossy...
Gebruikersavatar
Goztow
Administrator
Administrator
Berichten: 14441
Lid geworden op: 14 nov 2006, 16:21
Locatie: Brussel
Uitgedeelde bedankjes: 1600 keer
Bedankt: 1194 keer
Recent bedankt: 3 keer

Als ts een mp3 speler wil kopen, op amazon zijn er tientallen voor 20 euro. Baseer je op de reviews van klanten.
Gebruikersavatar
JamesEarlGray
Elite Poster
Elite Poster
Berichten: 1322
Lid geworden op: 24 aug 2017, 13:04
Uitgedeelde bedankjes: 77 keer
Bedankt: 135 keer

petrol242 schreef:
JamesEarlGray schreef:Raar dat niemand Opus heeft genoemd als ultieme lossy codec: beter dan HE-AAC (v2), MP3, WMA en Ogg Vorbis voor dezelfde bitrate. [...]
Beter dan... of minder slecht in mijn ogen en ja, open source ;)
Maar het blijft lossy...
Tja, voor verliesloos blijft FLAC de norm, tot er een nieuwe verliesloze codec komt die veel efficiënter (zij het in tijd of in grootte) kan comprimeren.

Spijtig dat OPUS zo weinig draagvlak heeft in de brede consumentenwereld. Gelukkig dat mijn Sandisk Sansa Clip het ondersteunt via RockBox.
Tomby
Elite Poster
Elite Poster
Berichten: 6350
Lid geworden op: 01 feb 2006, 12:36
Uitgedeelde bedankjes: 1287 keer
Bedankt: 486 keer
Recent bedankt: 2 keer

petrol242 schreef:Ik heb het altijd een vorm van oplichterij gevonden, wanneer men mp3's ging verkopen als volwaardige nummers. Je koopt dan eigenlijk een flauw afkooksel van het echte spul. Tijd dus dat die lossy formats de vuilbak op gaan. En jawel, je hoort wel een verschil tussen een lossy format of een lossless format
Nogal zwaar overtrokken. "Flauw afkooksel" LOL. Er zijn al genoeg testen gedaan en 99.999% van de muziekluisteraars hebben ofwel niet de installatie ofwel niet de oren om het verschil te horen tussen een CD of een MP3 in 192kbps VBR. Trouwens, dan moet je de beeldsector al helemaal haten, want alle digitale beeldmateriaal gebruikt lossy codecs.

Ik prefereer nog altijd MP3 puur voor compatibiliteit want MP3 is nog altijd de defacto standaard. Uiteindelijk is muziek qua storage usage nog altijd zeer beperkt, en de verschillen met nieuwe codecs zal nu ook wel niet zo gigantisch zijn, denk ik. Heb sowieso ook alles in FLAC, dus als MP3 echt door iets anders vervangen wordt op termijn, dan kan ik snel alles converteren.

Feit is dat voor wat de TS wil doen (portable muziekspeler ipv telefoon te gebruiken), MP3 zeker ruim voldoende is.
Gebruikersavatar
selder
Moderator
Moderator
Berichten: 6438
Lid geworden op: 29 jun 2005, 20:25
Locatie: Tienen
Uitgedeelde bedankjes: 106 keer
Bedankt: 736 keer

Uiteraard zijn er slechte kwaliteit MPS's in overvloed, en dan nog zeker in de tijd dat de grootte (kleinte?) belangrijker was dan de kwaliteit.
Niemand hier die een 96kbps MP3 "goed genoeg" vindt.
Maar mij maak je niet wijs dat je een 320mbps er in een blinde test uithaalt op gewone huis-tuin-keuken apparatuur, of je nu 20/20 of 26542/26542 gehoor hebt of niet. En als je hyper-professioneel materiaal hebt met een DAC die duurder is dan je auto, wat zit je dan te klooien met MP3's :-)
Fractal Design North • 13900KS • Asus ROG Ryuo III 240mm • Asus Z790-E • Z5 7800 c34 64GB RGB • nVidia RTX4090FE • Samsung 990 PRO 2TB • Asus ROG Swift PG42UQ 42” OLED 138Hz
Gebruikersavatar
JamesEarlGray
Elite Poster
Elite Poster
Berichten: 1322
Lid geworden op: 24 aug 2017, 13:04
Uitgedeelde bedankjes: 77 keer
Bedankt: 135 keer

De reden om MP3 onvoldoende te achten om je muziekbib in op te slaan, is niet dat het een duidelijk hoorbaar verschil maakt, maar er zijn wel enkele goeie te bedenken:

* geluidsmateriaal verbruikt dusdanig weinig opslag (in vergelijking met beeldmateriaal) dat het onnozel is om MP3 te kiezen ipv verliesloos (zoals FLAC) om redenen als gebrek aan voldoende opslagcapaciteit

* het idee dat je een exacte kopie van het origineel (= de CD) bezit, doet veel voor sommigen

* als je later een andere codec wilt gaan gebruiken om eender welke reden, dan kan je tenminste starten bij het origineel ipv bij een reeds gecodeerde versie waar al data is verloren geraakt; iedereen weet dat transcoden van lossy naar ander lossy formaat niet bevordelijk is voor de kwaliteit

* het feit dat geluidsmateriaal dusdanig weinig opslagcapaciteit inpikt, maakt dat het best mogelijk is om je muziek te bewaren in zowel FLAC (voor archiefdoeleinden) als MP3 (voor hapklare en breed inzetbare toepassingen, zoals het kopiëren naar eender welke MP3-speler die te koop is) als OPUS (voor de weinige spelers die dat toch ondersteunen, want aangezien OPUS tweemaal zo hard kan gecomprimeerd worden voor eenzelfde hoeveelheid geluidskwaliteit, kan er tweemaal zo veel materiaal op een speler die mogelijks in capaciteit is beperkt, zoals daar zijn spelers van 4 of 8GiB aan bruikbare opslagcapaciteit).
Tomby
Elite Poster
Elite Poster
Berichten: 6350
Lid geworden op: 01 feb 2006, 12:36
Uitgedeelde bedankjes: 1287 keer
Bedankt: 486 keer
Recent bedankt: 2 keer

Je geeft nu allemaal argumenten contra MP3 voor het aanleggen van je muziekbibliotheek, wat volkomen juist is. Het gaat hier echter over het formaat dat je gebruikt op je mobiele speler, en dan gaat die vlieger helemaal niet meer op. Als ik zo in mijn library kijk, verbruikt FLAC 4.5x zoveel storage dan MP3. Ik heb dan ook op mobiele spelers liever 4.5x zoveel muziek om uit te kiezen... (nog los van het feit dat niet alle spelers FLAC aan kunnen).
Gebruikersavatar
petrol242
Elite Poster
Elite Poster
Berichten: 4368
Lid geworden op: 17 sep 2012, 12:07
Uitgedeelde bedankjes: 85 keer
Bedankt: 260 keer

Tomby schreef:[...] Er zijn al genoeg testen gedaan en 99.999% van de muziekluisteraars hebben ofwel niet de installatie ofwel niet de oren om het verschil te horen tussen een CD of een MP3 in 192kbps VBR. [...]
Omdat inderdaad een groot deel van de mensen audiobeet is. Maar er zijn nog altijd een aantal mensen die dat niet zijn en audio op een andere manier ervaren. De algoritmen in lossy codecs zijn gemaakt met een psycho-acoustische benadering van de ontwerper om te bepalen wat wordt weg gesmeten en wat er in het potje blijft zitten. En het is nu net dat zo verschillend is van mens tot mens. Bij de meesten zal het wel in het beste geval een niet waarneembare benadering zijn, maar niet voor iedereen dus. Ik wist dat dit ging komen... :roll:

En daarom blijf ik er bij dat mp3 een rip off is (What's in a word...) Het kan toch niet zijn dat dezelfde prijs geldt voor iets van mindere kwaliteit? Als je dat normaal vind, doe je dat dan ook voor andere producten? Dat zou je toch niet pikken, maar voor audio dan wel?

Edit : volgens de titel van het topic gaat het tout court toch over het feit of mp3 al dan niet voorbijgestreefd is?
laroyj
Elite Poster
Elite Poster
Berichten: 2006
Lid geworden op: 19 maa 2011, 08:42
Locatie: TIELT
Uitgedeelde bedankjes: 24 keer
Bedankt: 103 keer

de meeste lokale radio's gebruiken nog steeds mp3 in hun databases, internetradio is standaard op 128kbps,sommige nog minder, waar wij 320 kbps gebruiken, en ook onze library staat zo, wanneer we nieuw materiaal aangeleverd krijgen van de platenfirma's in wav zetten we die steeds om naar mp3, omdat het maar +- 1/10 de van het dataverbruik is dan.. zoals hier aangehaald, je hoort kwasi niet het verschil, bij dab+ is in he-aac (v2) , max 60 kbps, vind ik nog minder auditief dan onze 320kbps mp3.....
Internet: Orange vast+4G+Telenet Basic + EDPNET SLA VDSL2 (85/20)
Telefonie: VOIP: EDPNET + Weepee + Cheapconnect + Internetcalls
GSM: Orange Arend60
Tablet: Ipad2/Android
TV: Orange Digt tv-Tv Vlaanderen-Canaal Digitaal-Stievie
Netwerk: Giga Orange/Telenet IPV4-Giga EDPNET SLA IPV4/IPV6-Giga FON-netwerk NanobridgeM5
radiometeor.be
nickz
Elite Poster
Elite Poster
Berichten: 1533
Lid geworden op: 09 dec 2011, 17:55
Locatie: Gent
Uitgedeelde bedankjes: 178 keer
Bedankt: 220 keer

JamesEarlGray schreef:* geluidsmateriaal verbruikt dusdanig weinig opslag (in vergelijking met beeldmateriaal) dat het onnozel is om MP3 te kiezen ipv verliesloos (zoals FLAC) om redenen als gebrek aan voldoende opslagcapaciteit
Dat hangt er maar vanaf hoe groot uw muziekcollectie is. Ik heb een laptop met een SSD van 525 GB waar al mijn muziek op staat. Als dat in FLAC zou zijn, dan geraakte dat er niet allemaal op. Je zou dan kunnen zeggen: zet de AAC-versie op je laptop en koop een externe harde schijf om een FLAC-versie van je muziek bij te houden, maar ik zie de noodzaak niet in om daar tijd en geld in te steken. Zoals reeds gezegd, ik codeer al mijn muziek al jaren in het moderne, efficiënte en tegenwoordig ook zeer compatibele AAC-formaat met True VBR Q91 kwaliteit (~192 kb/s) en 99,999% van de mensen kan in een blinde test (waarbij ze fragmenten van het origineel en de AAC-versie direct na elkaar horen via hoogwaardige geluidsapparatuur) toch het verschil niet horen. Het enige verschil dat er dan nog zou zijn, bevindt zich niet in je oren, maar tussen je oren...
petrol242 schreef:Omdat inderdaad een groot deel van de mensen audiobeet is. Maar er zijn nog altijd een aantal mensen die dat niet zijn en audio op een andere manier ervaren. De algoritmen in lossy codecs zijn gemaakt met een psycho-acoustische benadering van de ontwerper om te bepalen wat wordt weg gesmeten en wat er in het potje blijft zitten. En het is nu net dat zo verschillend is van mens tot mens. Bij de meesten zal het wel in het beste geval een niet waarneembare benadering zijn, maar niet voor iedereen dus. Ik wist dat dit ging komen... :roll:
Regelmatig zijn er inderdaad mensen die beweren dat ze met hun superieure geluidsapparatuur en "gouden oren" het verschil kunnen horen, maar als je dan vraagt om een ABX-test te doen en het resultaat te posten, dan blijft het altijd stil. Bewijs het tegendeel: http://www.foobar2000.org/components/view/foo_abx. Als je mij een geluidsfragment in FLAC stuurt, dan zal ik daar MP3 en AAC-versies van maken die jij dan mag proberen te ABX'en :wink:
Gebruikersavatar
petrol242
Elite Poster
Elite Poster
Berichten: 4368
Lid geworden op: 17 sep 2012, 12:07
Uitgedeelde bedankjes: 85 keer
Bedankt: 260 keer

nickz schreef:Het enige verschil dat er dan nog zou zijn, bevindt zich niet in je oren, maar tussen je oren...
Klopt. Audio beleef je. Het is alleen de kunst om de subtiele nuances eruit te halen. Om te luisteren moet je tijd maken en aanvoelen. De oren zijn slechts het instrument om de data in de hersenen te krijgen. Hoe je die verwerkt is uiteraard een andere zaak. Er bestaan wel zeker audiofielen met een slecht gehoor.
En als er dan gesjoemeld word met die data kan dat proces danig verstoord worden. En ja, de overgrote hoop is audiobeet en zal de verschillen niet (willen) horen.
nickz
Elite Poster
Elite Poster
Berichten: 1533
Lid geworden op: 09 dec 2011, 17:55
Locatie: Gent
Uitgedeelde bedankjes: 178 keer
Bedankt: 220 keer

Dus nogmaals, als jij beweert die zogezegde subtiele nuances eruit te kunnen halen, doe dan een ABX-test met een MP3 of AAC van hoge kwaliteit (ik wil u die gerust aanleveren) en post hier het resultaat. Anders vertel je gewoon onzin.
ddd
Elite Poster
Elite Poster
Berichten: 2382
Lid geworden op: 08 feb 2010, 15:56
Uitgedeelde bedankjes: 359 keer
Bedankt: 165 keer

Is muziek "hebben", niet voorbijgestreefd? :-D
ubremoved_539
Deel van't meubilair
Deel van't meubilair
Berichten: 29849
Lid geworden op: 28 okt 2003, 09:17
Uitgedeelde bedankjes: 434 keer
Bedankt: 1972 keer

nickz schreef:Anders vertel je gewoon onzin.
Net zoals de mensen die het verschil kunnen horen tussen normale en "gouden" kabels.
ddd schreef:Is muziek "hebben", niet voorbijgestreefd? :-D
Goh, ik koop toch nog af en toe een CD... dan weet ik tenminste dat ik die kan beluisteren wanneer ik wil en op het medium dat ik wil... en dus niet afhankelijk ben van de grillen van één of andere streaming dienst.
Gebruikersavatar
petrol242
Elite Poster
Elite Poster
Berichten: 4368
Lid geworden op: 17 sep 2012, 12:07
Uitgedeelde bedankjes: 85 keer
Bedankt: 260 keer

nickz schreef:Dus nogmaals, als jij beweert die zogezegde subtiele nuances eruit te kunnen halen, doe dan een ABX-test met een MP3 of AAC van hoge kwaliteit (ik wil u die gerust aanleveren) en post hier het resultaat. Anders vertel je gewoon onzin.
Of op deze manier : http://abx.digitalfeed.net/list.html
woutervh
Elite Poster
Elite Poster
Berichten: 2322
Lid geworden op: 09 mei 2007, 11:44
Uitgedeelde bedankjes: 12 keer
Bedankt: 183 keer
Recent bedankt: 1 keer

ddd schreef:niet voorbijgestreefd?
Oef, toch nog iemand die ook die kemel ziet staan. :cop:
nickz
Elite Poster
Elite Poster
Berichten: 1533
Lid geworden op: 09 dec 2011, 17:55
Locatie: Gent
Uitgedeelde bedankjes: 178 keer
Bedankt: 220 keer

petrol242 schreef:Of op deze manier : http://abx.digitalfeed.net/list.html
Inderdaad, ik kijk al uit naar je resultaten. Als je bij de iTunes test en de LAME 256 kb/s (en evt. 320 kb/s) test lossy van lossless kan onderscheiden (met een statistisch significant resultaat, dus voldoende trials!), proficiat dan :-)
Gebruikersavatar
JamesEarlGray
Elite Poster
Elite Poster
Berichten: 1322
Lid geworden op: 24 aug 2017, 13:04
Uitgedeelde bedankjes: 77 keer
Bedankt: 135 keer

laroyj schreef:wanneer we nieuw materiaal aangeleverd krijgen van de platenfirma's in wav zetten we die steeds om naar mp3, omdat het maar +- 1/10 de van het dataverbruik is dan.. zoals hier aangehaald, je hoort kwasi niet het verschil
Ten eerste is WAV ~1400kbit/s waarvan 320kbit/s meer dan 20% is, niet ongeveer 10% zoals jij zegt.

Daarnaast kan FLAC een WAV makkelijk krimpen tot ongeveer 65% van zijn originele grootte. 65% is maar 3,25 keer groter dan 20% indien je FLAC vergelijkt met 320kbit/s MP3, direct een veel kleiner verschil in het voordeel van verliesloos. ;-)
nickz schreef:Dat hangt er maar vanaf hoe groot uw muziekcollectie is. Ik heb een laptop met een SSD van 525 GB waar al mijn muziek op staat. Als dat in FLAC zou zijn, dan geraakte dat er niet allemaal op. Je zou dan kunnen zeggen: zet de AAC-versie op je laptop en koop een externe harde schijf om een FLAC-versie van je muziek bij te houden, maar ik zie de noodzaak niet in om daar tijd en geld in te steken. Zoals reeds gezegd, ik codeer al mijn muziek al jaren in het moderne, efficiënte en tegenwoordig ook zeer compatibele AAC-formaat met True VBR Q91 kwaliteit (~192 kb/s) en 99,999% van de mensen kan in een blinde test (waarbij ze fragmenten van het origineel en de AAC-versie direct na elkaar horen via hoogwaardige geluidsapparatuur) toch het verschil niet horen.
Dat is uw vrije keuze en niemand kan u daar uiteraard op aanspreken.

Jij beslist om je muziekervaring te 'beperken' door je muziek op te slaan in een lossy codec en dat zo te beluisteren.
Ik beperk mijn luisterervaring door een hoofdtelefoon van €110 te gebruiken op een MP3-speler zonder gebruik te maken van een hoofdtelefoonversterker. :twisted:
Anderen doen dat door een goedkope radio, speakers of broloortjes van €15 uit de Action te gebruiken, of de meegeleverde oortjes van hun GSM. Of door te luisteren in een luidruchtige omgeving waardoor er van de beschikbare 16bit maar ~10bit nuttig kan worden gebruikt omdat de rest verzuipt in het achtergrondgeluid.
En zo kan ik er nog wel wat bedenken.

Ieder zijn meug. Moest je nu duizenden scheuros spenderen aan tiptop audiofiel materiaal en dán beweren dat je beslissing om geen FLAC te houden een is van financiële aard, ik zou zeggen dat je hypocriet bent. Maar dat is niet zo, dus je moet je niet excuseren.

ABX-tests zijn overroepen, luisterervaringen zijn door allerlei redenen ver van perfect en een 'lossy' codec op voldoende hoge bitrate gaat gekoppeld met budgetaparatuur geen afbreuk doen aan de ervaring.
nickz
Elite Poster
Elite Poster
Berichten: 1533
Lid geworden op: 09 dec 2011, 17:55
Locatie: Gent
Uitgedeelde bedankjes: 178 keer
Bedankt: 220 keer

JamesEarlGray schreef:Jij beslist om je muziekervaring te 'beperken' door je muziek op te slaan in een lossy codec en dat zo te beluisteren.
Maar dat is het nu juist, mijn muziekervaring wordt hierdoor helemaal niet beperkt. Met de lossy encoder en kwaliteitsinstellingen die ik gebruik is de AAC-versie niet te onderscheiden van het origineel, niet door mij en bij mijn weten door niemand (ik moet de eerste ABX-testresultaten nog zien die het tegendeel zouden bewijzen). Ik begrijp dat het voor perfectionisten leuk is om je muziek in een formaat zoals FLAC te hebben, dat na decompressie bit-voor-bit identiek is aan het origineel, maar als dat +/- 5 keer zo veel ruimte inneemt (1411 kb/s * 65% / 192 kb/s = 4,78), op minder apparaten kan worden afgespeeld en je in de praktijk absoluut niet in staat bent om het onderscheid te maken (zelfs niet in een test waarbij je je voor de volle 100% concentreert en waarbij je naadloos kan switchen tussen de lossless en de lossy versie), wat is dan het nut?
Gebruikersavatar
JamesEarlGray
Elite Poster
Elite Poster
Berichten: 1322
Lid geworden op: 24 aug 2017, 13:04
Uitgedeelde bedankjes: 77 keer
Bedankt: 135 keer

nickz schreef:
JamesEarlGray schreef:Jij beslist om je muziekervaring te 'beperken' ...
Maar dat is het nu juist, mijn muziekervaring wordt hierdoor helemaal niet beperkt. ...
Vandaar de aanhalingstekens, eh. :wink:

Verder is het nut dat wanneer er een volgende, betere lossy codec op de proppen komt, je de originele bestanden kan gebruiken om te encoderen naar die codec, ipv je te moeten baseren op bestanden waarin al (uiteraard quasi-onhoorbaar) in geknipt is geweest.
Gebruikersavatar
mailracer
Elite Poster
Elite Poster
Berichten: 3872
Lid geworden op: 23 feb 2010, 21:03
Uitgedeelde bedankjes: 217 keer
Bedankt: 315 keer

Zet je versterker eens open, speel hetzelfde muziekstuk af in MP3 128 kbit, 320kbit, flac cd kwaliteit en als de bron het toelaat een hogere resolutie fragment. Als je dan geen verschil hoort, dan weet ik het ook niet.

Enkel bij hoge resolutie bestandjes kan ik mijn versterker opendraaien zonder storende vervorming. Bij MP3 kan dat dus niet. Als je alles uitvergroot, dan merk je wel verschil tussen de formaten, maar voor gewone achtergrond muziek maakt het weinig uit.
Gebruikersavatar
petrol242
Elite Poster
Elite Poster
Berichten: 4368
Lid geworden op: 17 sep 2012, 12:07
Uitgedeelde bedankjes: 85 keer
Bedankt: 260 keer

Nagel op de kop mailracer. Ik had er nog niet aan gedacht, maar ik heb al een paar sound checks meegemaakt...
Voor een concert worden de parameters vast gelegd van de venue en de gespeelde nummers. Settings worden dan ingebracht. En dan plugged er iemand zijn device in... om de tijd te doden zeg maar. Uiteraard zijn de parameters niet goed, maar die volumeknop moet toch niet te ver open gaan. Bron is uiteraard ook niet ideaal, maar zelfs rechtstreeks ingevoerd in het mengpaneel hoor je de vervormingen als de knop open gedraaid wordt.

Het is natuurlijk zo dat je dan achter het digitale front werkt, absoluut, maar de vervormde bron komt dan wel naar boven. In dezelfde modus een optisch schijfje in de CDJ2000 bijvoorbeeld, geeft toch echt wel een ander resultaat en is perfect aan te horen.
butskristof
Elite Poster
Elite Poster
Berichten: 1513
Lid geworden op: 19 dec 2011, 18:42
Locatie: Heist-op-den-Berg
Uitgedeelde bedankjes: 478 keer
Bedankt: 110 keer

petrol242 schreef:Het is natuurlijk zo dat je dan achter het digitale front werkt, absoluut, maar de vervormde bron komt dan wel naar boven. In dezelfde modus een optisch schijfje in de CDJ2000 bijvoorbeeld, geeft toch echt wel een ander resultaat en is perfect aan te horen.
True, maar een USB stick met dezelfde brakke mp3 in diezelfde CDJ geeft dan ook weer hetzelfde resultaat. CD's gebruiken in combinatie met CDJ's is in 2018 gewoon niet meer praktisch, Rekordbox heeft zooo veel voordelen dat je gek bent als je het niet doet. (niks tegen vinyl of traktor of zo, even puur in de veronderstelling dat je gewoon live DJ't met enkel CDJ's).

Punt is wel dat het met die USB stick veel makkelijker is om rommel binnen te halen. Met WAV en MP3/320 gaat er niemand klagen. Helaas zie ik heel dikwijls collega-DJ's gewoon met van YouTube geripte muziek spelen waarbij het dan langs alle kanten begint te kraken en te doen en ze het zelf niet eens doorhebben :cry: . Geript van YouTube (dus in het beste geval max 192 kbps) + master tempo geactiveerd op CDJ is gegarandeerd zever en die haal je er echt wel uit, op welke installatie dan ook.
Gebruikersavatar
petrol242
Elite Poster
Elite Poster
Berichten: 4368
Lid geworden op: 17 sep 2012, 12:07
Uitgedeelde bedankjes: 85 keer
Bedankt: 260 keer

Ik had het over CD's die in die CDJ's worden gestoken. Die staan er meestal ook maar standaard bij. Het ging echt niet over de sound check van een DJ-set maar een live artieste. Maar dan staat die installatie daar en wordt er in de vrije uren wat door de speakers geknald.

Ik heb zelf CDJ2000's die mijn zoon nu gebruikt. Het zijn louter afspeel devices. En die geven ook maar door wat ze te slikken krijgen.
Plaats reactie

Terug naar “Allerlei”