Mails van een bepaalde afzender rechtstreeks in bepaalde folder zetten

Onderwerpen die nergens anders thuis horen en toch eerder technisch van aard zijn? Post ze hier!
Plaats reactie
Gebruikersavatar
krisken
userbase crew
userbase crew
Berichten: 19763
Lid geworden op: 07 nov 2006, 12:11
Twitter: kriskenbe
Locatie: Massemen - 91WET0
Uitgedeelde bedankjes: 1857 keer
Bedankt: 1035 keer

Beste,

Op een e-mailadres komen continu mails toe van een bepaalde afzender (steeds hetzelfde e-mailadres) met een bepaalde inhoud. Mails welke niet persé telkens gelezen moeten worden, maar wel moeten bijgehouden worden in het geval er zich een discussie voordoet in de toekomst. Deze vrij belangrijke mails komen toe op mijn persoonlijk e-mailadres tussen de andere e-mails. Hiervoor heb ik op mn pc thuis en op mijn laptop een filter aangemaakt in het e-mailprogramma Thunderbird : E-mails welke toekomen van het e-mailadres [email protected] onmiddellijk verplaatsen naar folder "ASTRID" (folder in mn inbox).

Werkt op zich prima en zonder al te veel problemen. Alleen : op mijn GSM komen al deze e-mails nog rechtstreeks toe in de inbox! Gevolg is dat het mijn gewone e-mails op sommige dagen wat overstelpt.

Nu vraag ik mij af of ik dat automatisch verplaatsen van deze emails rechtstreeks op de server kan instellen. Server is een gewone directadmin bak met Centos 6.x als OS. Software installed : zie https://directadmin.com/technologies.php

En aangezien een beeld meer zegt dan 1000 woorden ...

Internet = Orange 150/15Mbps + WirelessBelgië
Telefonie = EDPnet + OVH
GSM = Orange Go Extreme SE + Scarlet Red
TV = TVV App + Netflix + Disney+ + Streamz
Netwerk = Mikrotik + Ubiquiti
Gebruikersavatar
Sasuke
userbase crew
userbase crew
Berichten: 5526
Lid geworden op: 13 aug 2003, 20:25
Locatie: Vlaanderen
Uitgedeelde bedankjes: 238 keer
Bedankt: 467 keer
Recent bedankt: 6 keer

Is al even geleden dat ik nog met dovecot e.d. gewerkt heb, maar volgens mij is dat niet built-in. Thunderbird ondersteund het alvast niet, dus ofwel via je webmailclient zien of daar geen opties zijn voor server-side filtering ofwel heb je een plug-in nodig, ik dacht dat dat Sieve was.
Who the fxxk is General Failure and why is he reading my hard disk ?
Afbeelding
ubremoved_15739
Elite Poster
Elite Poster
Berichten: 2831
Lid geworden op: 13 jul 2010, 13:21
Uitgedeelde bedankjes: 599 keer
Bedankt: 532 keer

Je kan toch al die e-mails van [email protected] op een separaat (dedicated) email adres laten toekomen zoals [email protected] ?
Eventueel via een forwarder of zo.
In Thunderbird maak je dan een separate account aan voor [email protected] en dan kan je, via een filter in Thunderbird, deze alsnog verplaatsen (of kopiëren) naar een folder naar believen.
Gebruikersavatar
selder
Moderator
Moderator
Berichten: 6437
Lid geworden op: 29 jun 2005, 20:25
Locatie: Tienen
Uitgedeelde bedankjes: 106 keer
Bedankt: 736 keer

Sasuke schreef:[...]via je webmailclient zien [...]
Dat is inderdaad wat ik ook zou aanraden.
Fractal Design North • 13900KS • Asus ROG Ryuo III 240mm • Asus Z790-E • Z5 7800 c34 64GB RGB • nVidia RTX4090FE • Samsung 990 PRO 2TB • Asus ROG Swift PG42UQ 42” OLED 138Hz
philippe_d
Moderator
Moderator
Berichten: 17488
Lid geworden op: 28 apr 2008, 11:22
Locatie: Waregem
Uitgedeelde bedankjes: 921 keer
Bedankt: 3348 keer
Recent bedankt: 5 keer

krisken schreef:Hiervoor heb ik op mn pc thuis en op mijn laptop een filter aangemaakt in het e-mailprogramma Thunderbird : E-mails welke toekomen van het e-mailadres [email protected] onmiddellijk verplaatsen naar folder "ASTRID" (folder in mn inbox).
Als jouw PC of laptop blijven aanliggen, worden die mails dan toch via die filter automatisch verplaatst?
Dan mag je ze eigenlijk niet meer zien tussen jouw inkomende mails op je GSM (of eventjes zien passeren tot de Thunderbird thuis ze heeft verplaatst?
VoIP: WeePee (vaste nummers geporteerd), Sipgate.de, Sipgate.co.uk, MegaVoip (uitgaand België).
Provider: Proximus Fiber Essential (50/8 mbps down/up).
Modem/Router: Fritz!Box 7590 int, OS 07.50, aangesloten op Proximus ONT (VLAN20).
Telefoon centrale: Euracom 181 achter FritzBox So.
TV: Telenet CI+, Fritz!DVB-C.
Gebruikersavatar
selder
Moderator
Moderator
Berichten: 6437
Lid geworden op: 29 jun 2005, 20:25
Locatie: Tienen
Uitgedeelde bedankjes: 106 keer
Bedankt: 736 keer

Niet iedereen laat zijn PC thuis altijd aanstaan toch?
Fractal Design North • 13900KS • Asus ROG Ryuo III 240mm • Asus Z790-E • Z5 7800 c34 64GB RGB • nVidia RTX4090FE • Samsung 990 PRO 2TB • Asus ROG Swift PG42UQ 42” OLED 138Hz
Gebruikersavatar
on4bam
Moderator
Moderator
Berichten: 5309
Lid geworden op: 05 mei 2006, 16:05
Locatie: 127.0.0.1 of elders
Uitgedeelde bedankjes: 279 keer
Bedankt: 493 keer
Recent bedankt: 13 keer

Je kan toch perfect mails laten verplaatsen naar een andere folder van een IMAP mailbox. filter op afzender, subject o.i.d. dat uniek is voor deze mails.
Bye, Maurice
https://on4bam.com
Gebruikersavatar
heist_175
Moderator
Moderator
Berichten: 14848
Lid geworden op: 07 okt 2010, 09:35
Locatie: Kempen
Uitgedeelde bedankjes: 484 keer
Bedankt: 1043 keer
Recent bedankt: 7 keer

Tenzij die folder een offline folder is, dan werkt het niet op de IMAP, maar wacht ie tot de client actief is.
Ik los het op met een dubbele regel.
Regel1 op IMAP: "mark as read" + "verplaats naar een IMAP folder"
Regel2 op client: "move mail from blah naar folder ASTRID" en die regel laat je lopen op de inbox én de IMAP folder

Zo krijg je nooit een melding van een nieuwe mail als uw pc af staat, want de mail wordt gemarkeerd als gelezen en in een niet-inbox map gezet.
Eens uw pc wel aan staat, worden de mails automagisch naar de juiste map verplaatst.
Gebruikersavatar
Splitter
Elite Poster
Elite Poster
Berichten: 5230
Lid geworden op: 10 maa 2010, 12:30
Uitgedeelde bedankjes: 64 keer
Bedankt: 520 keer
Recent bedankt: 9 keer

euhm, sieve? dat is de beste oplossing...

heel vaak al mee geinstalleerd als je systeem dovecot heeft en anders aptinstall dovecot-sieve dovecot-managesieved
dan kan je regels maken op je server zodat alles gelijk in de goede map zit.

EDIT: ok. centos is al geen apt ;)
maar ik zie op je link staan dat pigeonhole er wel bijstaat, dus je kan gewoon vanuit directadmin dan pigeonhole installeren op je server,
en dan heb je ook de sieve mogelijkheid.
wss hebben ze dan ook een simpele manier om vanuit directadmin de regels erbij aan te maken.
philippe_d
Moderator
Moderator
Berichten: 17488
Lid geworden op: 28 apr 2008, 11:22
Locatie: Waregem
Uitgedeelde bedankjes: 921 keer
Bedankt: 3348 keer
Recent bedankt: 5 keer

selder schreef:Niet iedereen laat zijn PC thuis altijd aanstaan toch?
Dat is waar, maar krisken heeft enkele servers onder zijn beheer die 24/24 draaien.
Daar kan hij toch perfect een imap mail client op draaien, die inkomende mails filter uit zijn Inbox ...
VoIP: WeePee (vaste nummers geporteerd), Sipgate.de, Sipgate.co.uk, MegaVoip (uitgaand België).
Provider: Proximus Fiber Essential (50/8 mbps down/up).
Modem/Router: Fritz!Box 7590 int, OS 07.50, aangesloten op Proximus ONT (VLAN20).
Telefoon centrale: Euracom 181 achter FritzBox So.
TV: Telenet CI+, Fritz!DVB-C.
Gebruikersavatar
Sasuke
userbase crew
userbase crew
Berichten: 5526
Lid geworden op: 13 aug 2003, 20:25
Locatie: Vlaanderen
Uitgedeelde bedankjes: 238 keer
Bedankt: 467 keer
Recent bedankt: 6 keer

philippe_d schreef:Dat is waar, maar krisken heeft enkele servers onder zijn beheer die 24/24 draaien.
Daar kan hij toch perfect een imap mail client op draaien, die inkomende mails filter uit zijn Inbox ...
Err ... das echt wel bricolage/cowboy IT dan he. Er zijn hier perfecte oplossingen voor om dit mooi en puur server-side op te lossen ... Sieve installeren dus !
Who the fxxk is General Failure and why is he reading my hard disk ?
Afbeelding
Gebruikersavatar
krisken
userbase crew
userbase crew
Berichten: 19763
Lid geworden op: 07 nov 2006, 12:11
Twitter: kriskenbe
Locatie: Massemen - 91WET0
Uitgedeelde bedankjes: 1857 keer
Bedankt: 1035 keer

Wel wat Philippe zegt was eigenlijk de trick welke ik toepaste. Werkte, en had er geen omkijken naar. Was een windows10 vm op mn server waar alle progs op staan die ik gebruik zoals winbox etc. En daar stond de mailclient dan 24/7 open, en deed hij het nodige. Alleen is het wel vervelend dat Windows nu zelf updates installeert, uitvoert en meteen een reboot doet. En dan werkt de filter natuurlijk niet...

Eén van de komende dagen ben ik een volledige dag thuis, dan eens kijken naar Sieve. Bedankt!

Internet = Orange 150/15Mbps + WirelessBelgië
Telefonie = EDPnet + OVH
GSM = Orange Go Extreme SE + Scarlet Red
TV = TVV App + Netflix + Disney+ + Streamz
Netwerk = Mikrotik + Ubiquiti
Plaats reactie

Terug naar “Allerlei”