Terraszonwering - zelf plaatsen

Onderwerpen die nergens anders thuis horen en toch eerder technisch van aard zijn? Post ze hier!
Plaats reactie
Gebruikersavatar
heist_175
Moderator
Moderator
Berichten: 14848
Lid geworden op: 07 okt 2010, 09:35
Locatie: Kempen
Uitgedeelde bedankjes: 484 keer
Bedankt: 1043 keer
Recent bedankt: 7 keer

We zoeken een zonwering te plaatsen eens het terras vernieuwd is.
Maar ik zoek iets dat
- een "uitval" heeft van 8 meter met een ideale breedte van 8 meter (uitval is vast, breedte kan ook wat meer of wat minder, of in 2 stukken)
- zelf te installeren is (ik betaal niemand om een vijsje in te draaien, want veel ingewikkelder is het niet).
- open en toe te doen is, dus geen permanent zonnezeil of zonnetent
aan beide kanten is er een stevige constructie om naartoe te "vallen" (respectievelijk de achtergevel van ons huis en een dwarsbalk die aan de garage hangt)

Ik kan echter nergens zelfbouwsystemen vinden?
Het enige dat ik vind is SunnySail (de BE verdeler zit in Roosdaal, niet echt vlakbij). Dat systeem ziet er prima uit, maar het is echt de enige oplossing die ik kan vinden.
Ik vind geen:
- alternatieven
- elektrische oplossingen (al kan ik die Sunnysail wel met een rolluikschakelaar en motortje fixen)
- oprolsystemen (zoals een een standaard rolgordijn), waarbij het doek in een "casette" gaat en niet blijft "hangen"

Iemand tips?
Gebruikersavatar
heist_175
Moderator
Moderator
Berichten: 14848
Lid geworden op: 07 okt 2010, 09:35
Locatie: Kempen
Uitgedeelde bedankjes: 484 keer
Bedankt: 1043 keer
Recent bedankt: 7 keer

Niemand met tips?

De breedte is dus variabel: ergens tussen de 5 en de 8m?
De uitval of overspanning is liefst zo groot mogelijk, ideaal is 8 meter, maar zolang er geen paal moet staan (knikarm) mag het ook minder.
Belangrijkste is: zelfbouw (om de prijs te drukken :))

Situatieschets:
Afbeelding

Lijkt me gek dat ik de enige zou zijn die zelf een zonwering wil plaatsen?
Gebruikersavatar
raf1
Elite Poster
Elite Poster
Berichten: 5780
Lid geworden op: 17 nov 2009, 22:39
Uitgedeelde bedankjes: 261 keer
Bedankt: 1770 keer
Recent bedankt: 10 keer

Bedoel je dit?
[youtube]1JhB39pUzlI[/youtube]

Op Google Images vind je wel een voorbeeld van wat je precies zoekt.
https://www.google.com/search?q=folding ... g&tbm=isch
https://www.google.com/search?q=patio+awning&tbm=isch

Daarna is het gewoon een fabriek vinden die dat maakt en ergens online het gerief bestellen.
johan.devos
Elite Poster
Elite Poster
Berichten: 1266
Lid geworden op: 14 mei 2008, 15:36
Locatie: Bevergem :-)
Uitgedeelde bedankjes: 249 keer
Bedankt: 170 keer
Recent bedankt: 3 keer

Met een paar kabels en een doek kun je wel aan de slag om iets in elkaar te knutselen.
Onderschat wel niet de wind, regen en sneeuwbelasting want 8m overspanning is veel.

Als je geen budget hebt zou ik dit zeer eenvoudig houden en sparen om later een deftige oplossing te laten installeren en dit zal gezien de oppervlakte zeker niet goedkoop zijn.

Mijn zoon heeft net wat offertes van elektrische knikarmschermen met volant aangevraagd en de prijs schommelt tussen de 3000-5000€ voor 5m breed en 3,5m uitval.

Ik denk dat knikarmschermen een max uitval van 4m hebben en indien je meer uitval hebt moet je geleiding hebben en dan kun je met doek, maar ook schuifpanelen of lamellen werken.
Laatst gewijzigd door johan.devos 12 maa 2018, 00:06, in totaal 1 gewijzigd.
ubremoved_539
Deel van't meubilair
Deel van't meubilair
Berichten: 29849
Lid geworden op: 28 okt 2003, 09:17
Uitgedeelde bedankjes: 434 keer
Bedankt: 1972 keer

heist_175 schreef:- een "uitval" heeft van 8 meter
Ik denk dat je zoiets (bijna) mag vergeten.. als ik kijk naar systemen zoals dit en dit dan kom je maximaal aan 5m (en met een knikarm mag je het al helemaal vergeten).
philippe_d
Moderator
Moderator
Berichten: 17487
Lid geworden op: 28 apr 2008, 11:22
Locatie: Waregem
Uitgedeelde bedankjes: 921 keer
Bedankt: 3348 keer
Recent bedankt: 5 keer

heist_175 schreef:ik betaal niemand om een vijsje in te draaien, want veel ingewikkelder is het niet
Zoiets bevestigen is meer dan zomaar een vijsje indraaien. Dit moet met een chemische bevestiging in de gevelmuur!
VoIP: WeePee (vaste nummers geporteerd), Sipgate.de, Sipgate.co.uk, MegaVoip (uitgaand België).
Provider: Proximus Fiber Essential (50/8 mbps down/up).
Modem/Router: Fritz!Box 7590 int, OS 07.50, aangesloten op Proximus ONT (VLAN20).
Telefoon centrale: Euracom 181 achter FritzBox So.
TV: Telenet CI+, Fritz!DVB-C.
Gebruikersavatar
Joe de Mannen
Elite Poster
Elite Poster
Berichten: 6287
Lid geworden op: 22 feb 2005, 12:46
Uitgedeelde bedankjes: 505 keer
Bedankt: 609 keer
Recent bedankt: 3 keer

ook dat kan je perfect zelf, is niet moeilijker dan siliconen spuiten...
J.
Ik ben alleen verantwoordelijk voor mij eigen uitspraken, niet voor wat anderen ervan maken of aan toevoegen...
ubremoved_539
Deel van't meubilair
Deel van't meubilair
Berichten: 29849
Lid geworden op: 28 okt 2003, 09:17
Uitgedeelde bedankjes: 434 keer
Bedankt: 1972 keer

En voor je het weet ligt je zonwering inclusief een stuk van je muur tegen de grond :!:
Gebruikersavatar
heist_175
Moderator
Moderator
Berichten: 14848
Lid geworden op: 07 okt 2010, 09:35
Locatie: Kempen
Uitgedeelde bedankjes: 484 keer
Bedankt: 1043 keer
Recent bedankt: 7 keer

Het is ook helemaal niet nodig om het te laten zweven, met serieuze trekkracht op de muur.
Op de uiterste hoek van het terras en aan de garage kan ik wél steunpalen zetten of een bevestiging voorzien, zonder de toegang naar de tuin te beperken.
Een knikarmscherm op/in een geleider. Knikarmschermen vind je idd tot 4-5m "uitval". Als je die uitval op een profiel van 8m laat lopen, heb je nauwelijks krachten op de muur en geen palen in het midden.

Zoiets, maar dan een grotere uitval en met geleiders waar het altijd op steunt
Afbeelding

Brustor heeft iets dat in aanmerking zou kunnen komen, maar vermeldt geen max afmetingen
Afbeelding

@zelfmontage
Over elektrische rolgordijnen had ik op voorhand ook allerlei wilde verhalen gelezen, op een namiddag had ik alles gemonteerd.

Het punt is ook niet dat ik nog wat wil/moet sparen, ik vind een zonne-oplossing geen €8K waard :).
We hebben een vrij groot terras en we werken nu met een parasol van 3x4m, aangevuld met Ø3m parasols. Dat gaat goed, maar als je wat te lang tafelt, zit er weer iemand in de zon. Vandaar dat we een stuk van het terras zouden willen overspannen (bv 8x8), zodat je daar kan tafelen/lezen, zonder ooit een parasol (met voet) te moeten verplaatsen (wat nogal een gedoe is).
Voor ons is dit niet echt een use case die €8K of meer verantwoordt.

Bijkomend probleem: zonwering, pergola, veranda, ... wordt beschouwd als luxe en dus navenant geprijsd.. Niet omdat het moet, maar omdat het kan. Opnieuw: bij de elektrische rolgordijnen die we nu hebben was het ook zo, met offertes van €6K-12K. Met zelfplaatsing was het een fractie.

@wind
Ik zie sommige schermen met windkracht6 etc, het gaat over een terras en buiten zitten bij het eten of lezen. De parasol nu kan ook geen windkracht6 aan. Als het te hard waait, beleven we geen lol met buiten te zitten :). Windkracht 2 is meer dan voldoende.
axs
Moderator
Moderator
Berichten: 2630
Lid geworden op: 18 dec 2010, 11:56
Uitgedeelde bedankjes: 445 keer
Bedankt: 221 keer

Aansluitend: iemand ervaring / adressen met sunscreens (elektrisch) om zelf te plaatsen?
Gebruikersavatar
petrol242
Elite Poster
Elite Poster
Berichten: 4368
Lid geworden op: 17 sep 2012, 12:07
Uitgedeelde bedankjes: 85 keer
Bedankt: 260 keer

Best ook eens bij de gemeente horen of je een vergunning nodig hebt of niet. Meestal is dat vergunningsvrij, maar als ik de afmetingen hier zie zullen er toch wel wat verankeringen moeten gebeuren. En verankeringspalen maken de kans op vergunningsplicht groter.

Veel hangt ook af hoe de buren er over denken, of het al dan niet een vrijstaande woning betreft,...

Een collega in mijn ploeg heeft er veel miserie mee gehad.
Jack Daniels
Elite Poster
Elite Poster
Berichten: 7916
Lid geworden op: 06 jul 2008, 13:51
Locatie: Dendermonde
Uitgedeelde bedankjes: 376 keer
Bedankt: 734 keer
Recent bedankt: 1 keer

Hier hing er een elektrisch bedienbare luifel met een breedte van 350cm en uitgerold ongeveer 2 meter. Ik denk dat dat ding een kilo of 40 weegt. Ik heb hem een paar weken geleden afgebroken omdat (zoals hier al werd aangehaald) mijn muur niet geschikt is om dergelijk gewicht te dragen.
MacMini M1 - Vu+ Zero - Fritz!Box 7590 AX + OVH VoIP
12x Sunpower 318W zonnepanelen
14x Sunpower 425W zonnepanelen
Huawei Luna2000 batterij 10kW
ubremoved_539
Deel van't meubilair
Deel van't meubilair
Berichten: 29849
Lid geworden op: 28 okt 2003, 09:17
Uitgedeelde bedankjes: 434 keer
Bedankt: 1972 keer

Jack Daniels schreef:Hier hing er een elektrisch bedienbare luifel met een breedte van 350cm en uitgerold ongeveer 2 meter
Jij spreekt dan over 7 m2, Heist spreekt over 64 m2 in z'n laatste post !
heist_175 schreef:Het is ook helemaal niet nodig om het te laten zweven, met serieuze trekkracht op de muur.
Op de uiterste hoek van het terras en aan de garage kan ik wél steunpalen zetten of een bevestiging voorzien.
Een knikarmscherm op/in een geleider.
En wat dan tijdens het openen/sluiten... op dat moment moet die knikarm het gewicht wel dragen/bewegen.
heist_175 schreef:Als je die uitval op een profiel van 8m laat lopen, heb je nauwelijks krachten op de muur en geen palen in het midden.
Ik denk dat je nog steeds niet beseft wat 8 meter is... en de krachten die hier spelen (stel dat je eens vergeet het ding dicht te doen en je regen krijgt). Voor de weinige installaties van die omvang die ik zie zijn dit geen goedkope spullen (en dan denk ik puur nog maar aan materiaalkost) en indien het dan 8m lang is is het meestal beperkt tot enkele meters breed (en plaatst men er zo enkele naast elkaar).
Gebruikersavatar
raf1
Elite Poster
Elite Poster
Berichten: 5780
Lid geworden op: 17 nov 2009, 22:39
Uitgedeelde bedankjes: 261 keer
Bedankt: 1770 keer
Recent bedankt: 10 keer

Stobag Pergolino 3500 is voorlopig het dichtste in de buurt komt van wat je zoekt: 6 meter uitval, 7 meter breed
[youtube]99TY3QrBtr0[/youtube]
De prijs is voor zulke grote oppervlakten is natuurlijk best pittig: https://www.zonenschermwebshop.nl/samen ... ble_id=214

Daarnaast heb je nog de Brustor Outdoor Living B-300, 7 meter op 7 meter op 4 palen, of aanbouw op 2 palen
Het voordeel van Brustor Outdoor Living B-300 is dat je meerdere elementen kan combineren om toch aan jouw gewenste oppervlakte te komen.

En dan heb je nog de freaks die absoluut geen palen willen in het midden van een groot terras, en dan maar kiezen om de constructie met zware eiken balken op te richten en daartussen de Brustor-zonwering te monteren:
Afbeelding
Afbeelding
bron: https://www.ruiterzonwering.nl/producten/brustor/
johan.devos
Elite Poster
Elite Poster
Berichten: 1266
Lid geworden op: 14 mei 2008, 15:36
Locatie: Bevergem :-)
Uitgedeelde bedankjes: 249 keer
Bedankt: 170 keer
Recent bedankt: 3 keer

Bij Renson is de max. uitval van de systemen met doek en geleiding 6,5 meter. De technische specs kun je op hun website vinden.
Als je huis >20 j oud is is de BTW 6%, anders is dit helaas 21%. Bij zelfplaatisng is dit altijd 21%.
Gebruikersavatar
heist_175
Moderator
Moderator
Berichten: 14848
Lid geworden op: 07 okt 2010, 09:35
Locatie: Kempen
Uitgedeelde bedankjes: 484 keer
Bedankt: 1043 keer
Recent bedankt: 7 keer

r2504 schreef:
heist_175 schreef:Het is ook helemaal niet nodig om het te laten zweven, met serieuze trekkracht op de muur.
Op de uiterste hoek van het terras en aan de garage kan ik wél steunpalen zetten of een bevestiging voorzien.
Een knikarmscherm op/in een geleider.
En wat dan tijdens het openen/sluiten... op dat moment moet die knikarm het gewicht wel dragen/bewegen.
Tijdens openen en sluiten loopt het systeem toch gewoon verder over de geleiders? Het is maar een stofje naar binnen trekken, hé. Kan niet zo moeilijk zijn
heist_175 schreef:Als je die uitval op een profiel van 8m laat lopen, heb je nauwelijks krachten op de muur en geen palen in het midden.
Ik denk dat je nog steeds niet beseft wat 8 meter is... en de krachten die hier spelen (stel dat je eens vergeet het ding dicht te doen en je regen krijgt). Voor de weinige installaties van die omvang die ik zie zijn dit geen goedkope spullen (en dan denk ik puur nog maar aan materiaalkost) en indien het dan 8m lang is is het meestal beperkt tot enkele meters breed (en plaatst men er zo enkele naast elkaar).[/quote]
Bwaa. Dan koppel je het systeem met een regen en windsensor, allemaal geen rocket science hé.
raf1 schreef:Stobag Pergolino 3500 is voorlopig het dichtste in de buurt komt van wat je zoekt: 6 meter uitval, 7 meter breed
[youtube]99TY3QrBtr0[/youtube]
De prijs is voor zulke grote oppervlakten is natuurlijk best pittig: https://www.zonenschermwebshop.nl/samen ... ble_id=214

Daarnaast heb je nog de Brustor Outdoor Living B-300, 7 meter op 7 meter op 4 palen, of aanbouw op 2 palen
Het voordeel van Brustor Outdoor Living B-300 is dat je meerdere elementen kan combineren om toch aan jouw gewenste oppervlakte te komen.

En dan heb je nog de freaks die absoluut geen palen willen in het midden van een groot terras, en dan maar kiezen om de constructie met zware eiken balken op te richten en daartussen de Brustor-zonwering te monteren:
Afbeelding
Afbeelding
bron: https://www.ruiterzonwering.nl/producten/brustor/
[/quote]
Reken mij dan maar als freak. Ik was ook al aan het zien naar oplossingen met eiken balken. Best wel een kanshebber :)
Een paal 12 in het vierkant en 1 meter in de grond in een anker en dan een dwarsbalk van 8m lang.
Maar Brustor in zelfbouw?
ubremoved_539
Deel van't meubilair
Deel van't meubilair
Berichten: 29849
Lid geworden op: 28 okt 2003, 09:17
Uitgedeelde bedankjes: 434 keer
Bedankt: 1972 keer

heist_175 schreef:Tijdens openen en sluiten loopt het systeem toch gewoon verder over de geleiders? Het is maar een stofje naar binnen trekken, hé. Kan niet zo moeilijk zijn
Dan spreek je niet langer over knikarmen maar een systeem op basis van kabels... maar 64m2 is niet zomaar een "stofje".
heist_175 schreef:Bwaa. Dan koppel je het systeem met een regen en windsensor, allemaal geen rocket science hé.
Ik zou zeggen koop je zeildoek, laat er ringen in maken, trek wat staalkabels, koop enkele Somfy buismotors (met regen en windsensor)... en draai er wat vijsjes in :wink: En daarna hopen dat alles blijft hangen... normaal heb je ingenieurs om dit uit te rekenen.
heist_175 schreef:Reken mij dan maar als freak. Ik was ook al aan het zien naar oplossingen met eiken balken. Best wel een kanshebber :)
Op basis van de ligzetel lijkt (ruwe schatting) dit ook maar een uitval van ongeveer 6m (op 3m) te zijn ?
Gebruikersavatar
cptKangaroo
Elite Poster
Elite Poster
Berichten: 3057
Lid geworden op: 18 dec 2004, 14:33
Locatie: 053 Aalst
Uitgedeelde bedankjes: 666 keer
Bedankt: 227 keer
Recent bedankt: 2 keer

Voor dit soort oppervlaktes kan je beter een boom planten :P Gezien het puur voor de schaduw is, kan je ook een verticaal scherm/net/klimop rek als een band rond het terras bouwen -- eventueel met kabels zoals de horizontale oplossing die je nu zoekt. Een beetje zoals een permanente vlag/banner maar zoals al aangehaald: de krachten erop zijn erg groot (zeker bij stormweer). Je zal dan wel even moeten uitzoeken hoe het zonlicht invalt zodat je de ideale hoogte en locatie voor dat scherm kan bepalen.
Jack Daniels
Elite Poster
Elite Poster
Berichten: 7916
Lid geworden op: 06 jul 2008, 13:51
Locatie: Dendermonde
Uitgedeelde bedankjes: 376 keer
Bedankt: 734 keer
Recent bedankt: 1 keer

Ik begrijp ergens niet waarom mensen hier storm, regen en wind bij sleuren. Ik had zelf een zonneluifel en die werd enkel en alleen opengedraaid bij zon. Bij regen en wind moet je die dingen gewoon oprollen. Als mijn luifeltje al makkelijk 40 kilo weegt (droog), kan je nagaan hoeveel zo een luifeltje weegt als hij zeiknat is. En als je die laat openstaan bij hevige wind dan bestaat de kans dat de hele constructie uit je gevel gerukt wordt. Een beetje gezond of logisch verstand is hier op zijn plaats.
MacMini M1 - Vu+ Zero - Fritz!Box 7590 AX + OVH VoIP
12x Sunpower 318W zonnepanelen
14x Sunpower 425W zonnepanelen
Huawei Luna2000 batterij 10kW
ubremoved_539
Deel van't meubilair
Deel van't meubilair
Berichten: 29849
Lid geworden op: 28 okt 2003, 09:17
Uitgedeelde bedankjes: 434 keer
Bedankt: 1972 keer

Jack Daniels schreef:Ik begrijp ergens niet waarom mensen hier storm, regen en wind bij sleuren

Bizar want je geeft zelf de reden aan :lol: Dat je die dingen enkel open doet bij zon is vanzelfsprekend... maar moest het zo eenvoudig zijn dan zouden er ook geen ongelukken gebeuren met die dingen (en die gebeuren er nu éénmaal wel). Het feit dat er hier extra aandacht naartoe gaat is ook de weinig realistische afmetingen van 8m x 8m (ook al zou het het onderverdelen in 4 x 8m x 2m).
Gebruikersavatar
heist_175
Moderator
Moderator
Berichten: 14848
Lid geworden op: 07 okt 2010, 09:35
Locatie: Kempen
Uitgedeelde bedankjes: 484 keer
Bedankt: 1043 keer
Recent bedankt: 7 keer

cptKangaroo schreef:Voor dit soort oppervlaktes kan je beter een boom planten :P Gezien het puur voor de schaduw is, kan je ook een verticaal scherm/net/klimop rek als een band rond het terras bouwen -- eventueel met kabels zoals de horizontale oplossing die je nu zoekt. Een beetje zoals een permanente vlag/banner maar zoals al aangehaald: de krachten erop zijn erg groot (zeker bij stormweer). Je zal dan wel even moeten uitzoeken hoe het zonlicht invalt zodat je de ideale hoogte en locatie voor dat scherm kan bepalen.
Bomen hebben we ook staan, maar niet *op* het terras, wel errond: 2 notelaars op 3-4 meter en nog een 3de notelaar op 10m afstand.
Het terras is net een groot oppervlak, omdat we het polyvalent willen houden: in het recente verleden BBQ, trouwfeest, jazzavond, springkastelen, ... Als je die oppervlakte vol bomen zet, is het geen terras meer. Als je die oppervlakte vol steunpalen voor een zonwering poot, geraak je niet meer met een auto tot in de tuin (in het recente verleden: compost, bomen, stabilisé, stookhout, ...

En klimop... dat trek ik meteen uit. Dat is pas onkruid :).
Maar eender hoe: beplanting kan je niet "op" en "af" zetten, afhankelijk van de intensiteit van de zon of de zongevoeligheid van de gasten :)
Gebruikersavatar
cptKangaroo
Elite Poster
Elite Poster
Berichten: 3057
Lid geworden op: 18 dec 2004, 14:33
Locatie: 053 Aalst
Uitgedeelde bedankjes: 666 keer
Bedankt: 227 keer
Recent bedankt: 2 keer

Je kan die palen altijd opsplitsen in een ondergrondse voet met een uitneembare kolom.

De klimop suggestie was eerder bedoeld om aan te geven dat het niet per sé een volledig dicht zeil hoeft te zijn maar een bladerdek-structuur kan ook al veel zonlicht wegnemen (à la het dak van het nieuwe Louvre in Abu Dhabi). Camouflage netten van het leger of zo :-)

Een mobiel rek met klimplanten uit een pot, of een permanentere deurstructuur die er een terraskamer van maakt maar ook wegklapbaar is -- 't zijn maar ideetjes, hé. Een grotere/tweede parasol is misschien ook al een oplossing?
Gebruikersavatar
heist_175
Moderator
Moderator
Berichten: 14848
Lid geworden op: 07 okt 2010, 09:35
Locatie: Kempen
Uitgedeelde bedankjes: 484 keer
Bedankt: 1043 keer
Recent bedankt: 7 keer

Ik apprecieer het enorm dat er ook creatief wordt gedacht, maar legernetten over mijn terras :nono: :bang:
:-D

De bedoeling is echt dat de zonwering "open" en "toe" kan of "op" en "af" :). Beplanting is permanent
Legernetten zal ik nooit hangen :)

Ik ben ook aan een extra parasol aan het denken.
Als ik er 4 plaats, kom ik aan 4 * (3*4) = 50m² of zo van die ronddraaiende spullen... Moet ik nog eens in detail bekijken. Als we er zo enkele rond de centrale tafel plaatsen, komen we misschien ook al ergens...
bruma
Elite Poster
Elite Poster
Berichten: 1800
Lid geworden op: 06 jan 2014, 13:45
Uitgedeelde bedankjes: 46 keer
Bedankt: 89 keer
Recent bedankt: 1 keer

Ik zou het anders aanpakken, gewoon met mijn ontwerp de de detreffende showrooms (van de fabrikanten) afdweilen en een offerte vragen. Indien het kan zullen ze met plezier die offerte opmaken. Doen ze dat niet dan zal je gegronde redenen krijgen, waar je rekening mee kan houden of niet, waarom het voor hun producten niet haalbaar is.

Verstuurd vanaf mijn Hi10 met Tapatalk
Gebruikersavatar
raf1
Elite Poster
Elite Poster
Berichten: 5780
Lid geworden op: 17 nov 2009, 22:39
Uitgedeelde bedankjes: 261 keer
Bedankt: 1770 keer
Recent bedankt: 10 keer

Blijkbaar kan je "intrekbare daken" kopen op Alibaba, 8 op 8 meter is geen probleem, ze gaan tot 12 meter: https://aluno.en.alibaba.com
Hetzelfde principe wordt voor grote oppervlakten hier ook in Europa toegepast: https://www.metaform.gr/products/magna-star
Ook door Nederlandse installateur: http://www.marinozonwering.nl/product/marino-magna/
Of een Belgische fabrikant: https://www.harol.be/nl/oplossingen/Bui ... /Vouwdaken

Goedkoop zal het niet zijn als je prijzen van 155 USD per vierkante meter ziet op Alibaba.

Maar het principe kan je inderdaad wel zelf goedkoop toepassen, alleen is het resultaat dan wat minder "chique":
[youtube]AHi3SFrE5Kk[/youtube]
johan.devos
Elite Poster
Elite Poster
Berichten: 1266
Lid geworden op: 14 mei 2008, 15:36
Locatie: Bevergem :-)
Uitgedeelde bedankjes: 249 keer
Bedankt: 170 keer
Recent bedankt: 3 keer

Harol gaat ook max tot 7 m diep. Dit omdat men geen naden in de stof wil hebben (waterdichtheid, scheuren,...) en er bijna geen weverijen zijn die zo'n breedtes aankunnen. Als je 8x8 wilt zal je met meerdere stroken moeten werken die je eventueel aan elkaar naait.

Een zeer bekende leverancier van stoffen voor zonneweringen is Glen Raven met zijn dochteronderneming Dickson Constant in EU. Winsol, Renson, Harol,... gebruiken allemaal stof van Dickson. Via hun website kun je wel een verkoopspunt vinden.
xayana
Premium Member
Premium Member
Berichten: 694
Lid geworden op: 21 dec 2009, 17:33
Uitgedeelde bedankjes: 57 keer
Bedankt: 77 keer

Automatisch oprollen bij wind/regen...
Allemaal goed en wel. Tot je op een mooie zomerdag verrast wordt door een plotse omslag van het weer en een omgewaaide boom de elektriciteit in je straat onderbreekt.
Daar sta je dan met je luifel die niet op een paar beaufort rukwinden is voorzien.
ubremoved_539
Deel van't meubilair
Deel van't meubilair
Berichten: 29849
Lid geworden op: 28 okt 2003, 09:17
Uitgedeelde bedankjes: 434 keer
Bedankt: 1972 keer

raf1 schreef:Blijkbaar kan je "intrekbare daken" kopen op Alibaba, 8 op 8 meter is geen probleem, ze gaan tot 12 meter
Maar vanaf 6m wel in twee delen vanuit het midden... https://aluno.en.alibaba.com/product/60 ... anopy.html
Gebruikersavatar
raf1
Elite Poster
Elite Poster
Berichten: 5780
Lid geworden op: 17 nov 2009, 22:39
Uitgedeelde bedankjes: 261 keer
Bedankt: 1770 keer
Recent bedankt: 10 keer

Design optie 7 is langer dan 6 meter:
Afbeelding
ddd
Elite Poster
Elite Poster
Berichten: 2382
Lid geworden op: 08 feb 2010, 15:56
Uitgedeelde bedankjes: 359 keer
Bedankt: 165 keer

xayana schreef:Automatisch oprollen bij wind/regen...
Allemaal goed en wel. Tot je op een mooie zomerdag verrast wordt door een plotse omslag van het weer en een omgewaaide boom de elektriciteit in je straat onderbreekt.
Daar sta je dan met je luifel die niet op een paar beaufort rukwinden is voorzien.
Lang voordat de boom omligt, is zo'n luifel al toe hoor...
Misschien ook rekening gaan houden met neerstortende vliegtuigen, of vallende meteorieten! :-D
Plaats reactie

Terug naar “Allerlei”