Vlambeeld pelletkachel

Onderwerpen die nergens anders thuis horen en toch eerder technisch van aard zijn? Post ze hier!
Plaats reactie
tdemeyer
Premium Member
Premium Member
Berichten: 736
Lid geworden op: 19 jan 2013, 23:15
Locatie: Ronse
Uitgedeelde bedankjes: 20 keer
Bedankt: 43 keer

Ik speel met het idee om in een ongebruikte schouw een pelletkachel of -inbouwhaard te installeren.

Wat me echter tegen de borst stuit is het lelijke 'vlambeeld' wat ik altijd zie bij pelletkachels: (beetje kort door de bocht:) een potje in het midden waar pellets in vallen, die dan geforceerd door een luchtstroom opbranden. (sorry, beter kan ik het niet omschrijven)

Is dit inherent aan alle pelletkachels, of bestaan er ook modellen waar bvb (nep)houtblokken toch minstens de indruk geven dat er een 'gewone houtstoof/open haard) staat te branden??

Tim
a3ke
Elite Poster
Elite Poster
Berichten: 2382
Lid geworden op: 07 nov 2007, 21:52
Locatie: in't hol van pluto
Uitgedeelde bedankjes: 169 keer
Bedankt: 62 keer

Wat je wil is volgens mij echt enkel een houtkachel wat dat produceren kan

Kijk hier een eventueel : http://nl.dedietrich-heating.be/index.p ... e_dietrich
The eternal and true pessimist :D
kurtcockaert
Plus Member
Plus Member
Berichten: 214
Lid geworden op: 04 sep 2012, 20:37
Uitgedeelde bedankjes: 7 keer
Bedankt: 17 keer

Ik heb nog geen enkele pelletkachel gezien die een mooie vlam geeft. De goedkopere merken en modellen maken zelfs een vreselijk lawaai ook.
Gebruikersavatar
heist_175
Moderator
Moderator
Berichten: 14885
Lid geworden op: 07 okt 2010, 09:35
Locatie: Kempen
Uitgedeelde bedankjes: 484 keer
Bedankt: 1054 keer
Recent bedankt: 15 keer

Idem hier.
Een pelletkachel heeft meestal geen of een heel klein vensterke, waar een vlammetje-op-steroids aan het spuiten is.
Kilometers verwijderd van razende vlammen in een houthaard die heet gestookt is en veel brandstof en zuurstof krijgt, of van een krinkelende vlam als het hout bijna weggestookt is.

Persoonlijk ben ik geen fan van gas-, ethanol- of pellethaarden of -kachels.
Jack Daniels
Elite Poster
Elite Poster
Berichten: 7918
Lid geworden op: 06 jul 2008, 13:51
Locatie: Dendermonde
Uitgedeelde bedankjes: 376 keer
Bedankt: 734 keer

Pelletkachels geven allemaal ongeveer dezelfde geel-oranje vlam. De vlam is ook geconcentreerd in een vuurkorf die ongeveer 10cm x 7cm meet, dus om daar dan nep houtblokken of zo op te gaan leggen, dat lijkt mij zo goed als uitgesloten. En een pelletkachel maakt lawaai in de zin dat de ventilator de warme lucht rondblaast. Maar dat lawaai heb je ook bij houtkachels met ventilator of inbouwcassettes op aardgas met ventilator. Grootste voordeel van een ventilator bij dergelijke systemen is dat de warme lucht constant in beweging is waardoor je overal zowat dezelfde gelijkmatige temperatuur hebt. In tegenstelling tot convectoren of radiatoren op aardgas of van een cv zonder ventilator. Bij dergelijke systemen heb je enkel een stralingswarmte. En die stralingswarmte is minder effeciënt dan ventilatoren. Ik heb zelf een pelletkachel (Piazzetta, het enige merk met de ventilator helemaal onderaan, bij alle andere merken staat de ventilator bovenaan de kachel) en ik zou nooit nog iets anders willen.
En ik kan verkeerd zijn maar volgens mij heeft zowat elke pelletkachel een venster en nog niet zo een kleintje. Denk dat de afmeting bij mij iets van 25cm hoog is en 20 cm breed. Hoe kan je anders zien of uw pellets vuur gevat hebben bij het ontsteken?
MacMini M1 - Vu+ Zero - Fritz!Box 7590 AX + OVH VoIP
12x Sunpower 318W zonnepanelen
14x Sunpower 425W zonnepanelen
Huawei Luna2000 batterij 10kW
Gebruikersavatar
heist_175
Moderator
Moderator
Berichten: 14885
Lid geworden op: 07 okt 2010, 09:35
Locatie: Kempen
Uitgedeelde bedankjes: 484 keer
Bedankt: 1054 keer
Recent bedankt: 15 keer

Ventilator of niet, is niet gelinkt aan het type brandstof.
Onze vroegere inbouwcasette met hout had ook een ventilator. Toen we voor een nieuwe gingen, konden we ook kiezen met of zonder.
Zonder maakt geen lawaai, met maakte een heel klein beetje lawaai, het ging om een tangentiële ventilator (geen idee of de verkoper wat uit zijn duim zoog).
Het voordeel is dat de warmte sneller verspreid geraakt, maar het (beetje) lawaai moet je er wel bij willen nemen :).

@venster pelletkachel
Alle pelletkachels die ik zie - geïnstalleerd bij mensen thuis, in brochures, reclame, ... - is het altijd met een klein venstertje.
De houtkachels hebben altijd een veel groter en beter zicht op de vlammen.
Bv zie de link hierboven:
Afbeelding
Jack Daniels
Elite Poster
Elite Poster
Berichten: 7918
Lid geworden op: 06 jul 2008, 13:51
Locatie: Dendermonde
Uitgedeelde bedankjes: 376 keer
Bedankt: 734 keer

Merk meteen het grote verschil in rendement op tussen hout en pellets. Er is geen enkel type verwarming dat qua rendement zo hoog scoort en dat zijn pelletkachels. Je zit aan ruim 90% rendement. Vergeleken met houtkachels, open haard... is dat een wereld van verschil.
En voordien had ik een houtkachel. Daar was het vensterke minder dan de helft van het venster in mijn pelletkachel.
MacMini M1 - Vu+ Zero - Fritz!Box 7590 AX + OVH VoIP
12x Sunpower 318W zonnepanelen
14x Sunpower 425W zonnepanelen
Huawei Luna2000 batterij 10kW
boonpwnz
Elite Poster
Elite Poster
Berichten: 5081
Lid geworden op: 05 jul 2017, 09:50
Uitgedeelde bedankjes: 84 keer
Bedankt: 153 keer
Recent bedankt: 5 keer

Men ouders hebben een pelletkachel en dat valt erg mee. Afgewerkt met wat speksteen en 2 keer zo klein als hun vorige houtkachel.

vooral om de geur ben ik blij dat het nu een pelletkachel is :)
Gebruikersavatar
heist_175
Moderator
Moderator
Berichten: 14885
Lid geworden op: 07 okt 2010, 09:35
Locatie: Kempen
Uitgedeelde bedankjes: 484 keer
Bedankt: 1054 keer
Recent bedankt: 15 keer

Jack Daniels schreef:Merk meteen het grote verschil in rendement op tussen hout en pellets. Er is geen enkel type verwarming dat qua rendement zo hoog scoort en dat zijn pelletkachels. Je zit aan ruim 90% rendement. Vergeleken met houtkachels, open haard... is dat een wereld van verschil.
En voordien had ik een houtkachel. Daar was het vensterke minder dan de helft van het venster in mijn pelletkachel.
Er zijn ook houtkachels die 90%+ halen.
Toegegeven, ik heb wat moeten zoeken, maar Rika haalt het met hun Impera XL (90,2%)
http://www.rika.at/be/impera-xl/
http://www.rika.at/assets/pdf/Energie_E ... nblatt.pdf

Maar als je naar heel hun aanbod kijkt, zie je dat pellets (elektronisch gestuurd) gemiddeld een beter rendement halen dan gestookt met blokken hout.
Wij waren nog aan het twijfelen voor de Rikatronic3 op een Imposa voor het zuinige stoken.
Uiteindelijk is het toch een iets groter model geworden van Lotus :).
Jack Daniels
Elite Poster
Elite Poster
Berichten: 7918
Lid geworden op: 06 jul 2008, 13:51
Locatie: Dendermonde
Uitgedeelde bedankjes: 376 keer
Bedankt: 734 keer

Er is 1 giga voordeel bij zowat alle merken pelletkachels in vergelijking met houtkachels: je kan ze vanop afstand d.m.v. de smartphone bedienen. Inschakelen, uitschakelen, vlam hoger of lager, ventilator, temperatuur... Dus als ik op een koude winterdag van Brussel naar huis rijd met de trein, dan is mijn eerste werk mobiel internet inschakelen op mijn smartphone en de kachel doen branden. En tegen dat ik thuis ben is het al behaaglijk qua temperatuur.
MacMini M1 - Vu+ Zero - Fritz!Box 7590 AX + OVH VoIP
12x Sunpower 318W zonnepanelen
14x Sunpower 425W zonnepanelen
Huawei Luna2000 batterij 10kW
Gebruikersavatar
sirWard
Erelid
Erelid
Berichten: 928
Lid geworden op: 05 jan 2009, 20:15
Twitter: sirWard
Locatie: Sint-Amandsberg - 91OOS0
Uitgedeelde bedankjes: 75 keer
Bedankt: 87 keer

Mijn schoonouders hebben sinds een jaar of 3 een Rika Induo combikachel. De voordelen van pellets en een timer én de gezelligheid van brandhout.
Gebruikersavatar
cadsite
Elite Poster
Elite Poster
Berichten: 6126
Lid geworden op: 20 jan 2015, 16:10
Locatie: Kortrijk
Uitgedeelde bedankjes: 244 keer
Bedankt: 584 keer
Recent bedankt: 10 keer

boonpwnz schreef:vooral om de geur ben ik blij dat het nu een pelletkachel is :)
Dat heeft niets met die pellets te maken maar met het hout dat je stookt.
Als je zuiver hout stookt heb je geen geur thuis. Als je begint met je snoeihout, incluus schors, te verbranden krijg je die typische "ardennen chalet geur". Ga je rommel stoken krijg je stank in huis.
Vroeger kochten we ons hout bij een schrijnwerkter en nu stoken we briketten van ecopower, dus zonder toevoegingen. Niks geur.
Gebruikersavatar
broke23
Premium Member
Premium Member
Berichten: 561
Lid geworden op: 01 aug 2014, 10:28
Uitgedeelde bedankjes: 86 keer
Bedankt: 24 keer
Recent bedankt: 1 keer

Zelf hebben wij deze piazetta ip78-68 ingebouwd staan:

Afbeelding

is quasi hetzelfde als de cassette die er vroeger inzat, alleen een pak properder en ik stoor me absoluut niet aan hetgeen jij hier stelt (de kleine vlam)

ok het is daar in het midden het enige dat brandt, maar het is geen vierkant binnenin hé, de zijkanten lopen schuin af naar te voorkant (ombekeerde boot als je snapt wat ik bedoel) en die vlammen weerkaatsen voldoende op de zijkanten wat toch nog altijd voor een schoon zicht zorgt

my honest opinion :angel: (wel geen goedkope kachel, maar zijn geld meer dan waard)
tdemeyer
Premium Member
Premium Member
Berichten: 736
Lid geworden op: 19 jan 2013, 23:15
Locatie: Ronse
Uitgedeelde bedankjes: 20 keer
Bedankt: 43 keer

Dank voor de input.

Het ging me voor de volledigheid dus niet over de ventilator (en bijhorend geluid), het soort brandstof etc, maar puur om het esthetische aspect van een pelletkachel..
Ik zal mijn verwachtingen dus even moeten bijstellen :)..

De afwerking van de binnenkant kan dan alvast de nieuwe richtlijn worden :)
Plaats reactie

Terug naar “Allerlei”