Uitschakelen differentieel schakelaar

Onderwerpen die nergens anders thuis horen en toch eerder technisch van aard zijn? Post ze hier!
Plaats reactie
Waterboy
Premium Member
Premium Member
Berichten: 560
Lid geworden op: 30 apr 2007, 17:23
Uitgedeelde bedankjes: 19 keer
Bedankt: 17 keer
Recent bedankt: 1 keer

Wat is me afvraag is het volgende.
Wanneer schakelt een differentieel van bvb. 300mA uit,alleszins mag de max. verliesstroom van 300mA niet overschreden worden,maar mag deze uitschakelen bij bvb. 150mA.
Is daar ergens reglementering over?
VoIP:OVH
Provider:Edpnet VDSL (100/30 mbps down/up).
Modem/Router: Fritz!Box 7530 ax FRITZ!OS: 7.80
Gebruikersavatar
honda4life
Moderator
Moderator
Berichten: 6006
Lid geworden op: 03 jan 2010, 21:42
Locatie: 127.0.0.1
Uitgedeelde bedankjes: 207 keer
Bedankt: 376 keer
Recent bedankt: 2 keer

Ik zal het deze week eens opzoeken of navragen bij de keurder.
Echter denk ik dat het antwoord niet zo eenvoudig is, zoek maar eens op "RCD testing procedures".
✂ – – – – – – – – – – – – – – – – – – – – – – – – – – – – – – – – – – – – – – – – – – – – – – – – – – – – – – – – – – – – – – – – – – – – – – – – – – – – –
Gebruikersavatar
Joe de Mannen
Elite Poster
Elite Poster
Berichten: 6287
Lid geworden op: 22 feb 2005, 12:46
Uitgedeelde bedankjes: 505 keer
Bedankt: 609 keer
Recent bedankt: 3 keer

Zou dat een probleem zijn ? niet dat ik het niet wil weten hoor, maar ik vraag me af of er een situatie is waar je een 'aanvaardbare' verliesstroom hebt...

J.
Ik ben alleen verantwoordelijk voor mij eigen uitspraken, niet voor wat anderen ervan maken of aan toevoegen...
Waterboy
Premium Member
Premium Member
Berichten: 560
Lid geworden op: 30 apr 2007, 17:23
Uitgedeelde bedankjes: 19 keer
Bedankt: 17 keer
Recent bedankt: 1 keer

Uit het oogpunt van veiligheid is het natuurlijk geen probleem dat een differentieel van 300mA uitschakelt vanaf 150mA.
Vroeg me enkel af of er een ergens een tolerantie bestaat.
VoIP:OVH
Provider:Edpnet VDSL (100/30 mbps down/up).
Modem/Router: Fritz!Box 7530 ax FRITZ!OS: 7.80
datakiller
Elite Poster
Elite Poster
Berichten: 769
Lid geworden op: 01 jan 2018, 18:00
Locatie: Aalter
Uitgedeelde bedankjes: 48 keer
Bedankt: 37 keer

Een 300mA hoofd differentieel die bij 150mA uitschakelt?
Volgens mij mag deze uitschakelen bij 150mA maar dat is alleen in jouw nadeel/voordeel (ligt eraan welke situatie). als er een beetje verliesstroom is dan zit heel je huis zonder stroom :P
Telenet ONE: https://www.speedtest.net/my-result/d/7 ... 3afbda.png
Telenet ONE for one (mobiel): 300kbps in Gent-Sint-Pieters :-D maar de upload is wel gewoon 20Mbps
M_016
Elite Poster
Elite Poster
Berichten: 817
Lid geworden op: 23 aug 2017, 22:52
Uitgedeelde bedankjes: 9 keer
Bedankt: 95 keer

Ter info:
http://users.khbo.be/risack/teksten/AREI/AREI.pdf

§3.3.1 p.11: max. gevoeligheid 300 mA
Gebruikersavatar
petrol242
Elite Poster
Elite Poster
Berichten: 4368
Lid geworden op: 17 sep 2012, 12:07
Uitgedeelde bedankjes: 85 keer
Bedankt: 260 keer

datakiller schreef:Een 300mA hoofd differentieel die bij 150mA uitschakelt?
Volgens mij mag deze uitschakelen bij 150mA maar dat is alleen in jouw nadeel/voordeel (ligt eraan welke situatie). als er een beetje verliesstroom is dan zit heel je huis zonder stroom :P
150 mA een beetje lekstroom? Als de diff daarop afspringt is dat alleen in je voordeel, namelijk je veiligheid en die van je huisgenoten en moet je dringend op zoek naar de oorzaak!
Gebruikersavatar
honda4life
Moderator
Moderator
Berichten: 6006
Lid geworden op: 03 jan 2010, 21:42
Locatie: 127.0.0.1
Uitgedeelde bedankjes: 207 keer
Bedankt: 376 keer
Recent bedankt: 2 keer

Joe de Mannen schreef:Zou dat een probleem zijn ? niet dat ik het niet wil weten hoor, maar ik vraag me af of er een situatie is waar je een 'aanvaardbare' verliesstroom hebt...

J.
Je denkt toch niet dat deze mooi 0 is in een normaal werkende installaties.
Genoeg filters in schakelende voedingen etc. die naar de aarde toe filteren (en die bovendien ook een klein verlies kunnen hebben).
✂ – – – – – – – – – – – – – – – – – – – – – – – – – – – – – – – – – – – – – – – – – – – – – – – – – – – – – – – – – – – – – – – – – – – – – – – – – – – – –
UBremoved9108
Elite Poster
Elite Poster
Berichten: 806
Lid geworden op: 27 sep 2007, 23:31
Uitgedeelde bedankjes: 31 keer
Bedankt: 29 keer

Je mag zeker en vast een diff gebruiken van 150ma (als dat bestaat überhaupt).
Net zoals het toegelaten is om een diff van 30ma te gebruiken voor uw niet natte ruimtes. Ik dacht wel dat je altijd 2 diffs moet gebruiken (dus als je ook natte ruimtes afzekerd met 30ma, moet je nog steeds een aparte 30ma voor uw natte ruimtes hebben).
datakiller
Elite Poster
Elite Poster
Berichten: 769
Lid geworden op: 01 jan 2018, 18:00
Locatie: Aalter
Uitgedeelde bedankjes: 48 keer
Bedankt: 37 keer

petrol242 schreef:Als de diff daarop afspringt is dat alleen in je voordeel
Heb geen idee hoeveel verliesstroom mijn apparaten hebben maar geen idee als 150mA zou lukken. (apparaten zijn beveiligt met Aarding)
Telenet ONE: https://www.speedtest.net/my-result/d/7 ... 3afbda.png
Telenet ONE for one (mobiel): 300kbps in Gent-Sint-Pieters :-D maar de upload is wel gewoon 20Mbps
Benbits
Pro Member
Pro Member
Berichten: 297
Lid geworden op: 05 feb 2009, 19:25
Uitgedeelde bedankjes: 10 keer
Bedankt: 24 keer

je mag 300 ma zetten met daarachter ne 30 ma, das ook in regel

b.
fvhbrugge
Elite Poster
Elite Poster
Berichten: 1597
Lid geworden op: 23 nov 2008, 20:38
Uitgedeelde bedankjes: 101 keer
Bedankt: 123 keer

Ik heb nog een oude installatie met 1 recente diff. van 30mA voor alles.
Die valt ook nooit uit.
Voor goed te zijn zou ik wel beter mijn verdeelbord vernieuwen maar ja dat blijf ik maar uitstellen...
SpecialK
Elite Poster
Elite Poster
Berichten: 1590
Lid geworden op: 22 mei 2013, 09:04
Uitgedeelde bedankjes: 3 keer
Bedankt: 132 keer
Recent bedankt: 1 keer

Ik heb eens een Megger van een kameraad moeten nakijken, en toen heb ik mijn differentieel eens gemeten. Mijn 300 mA schakelt uit bij zo rond de 230 mA foutstroom, en dat op ongeveer 40 ms (want dat is zeker even belangrijk).
KRL100
Elite Poster
Elite Poster
Berichten: 806
Lid geworden op: 22 sep 2008, 08:21
Locatie: Diksmuide
Uitgedeelde bedankjes: 33 keer
Bedankt: 59 keer

Die dingen (de recente modellen dus) hebben echt geen zo'n grote tolerantie hoor. Bij mijn ouders sprong de 300mA telkens af als pa de koffiezet in de prise stak. Bleek er een (verkoolde) spin over het eerste 'suikertje' te zitten. Zoveel weerstand kan dat beestje niet gehad hebben...
DJ KaReL de Groot --- www.kareldegroot.be
Gebruikersavatar
mailracer
Elite Poster
Elite Poster
Berichten: 3872
Lid geworden op: 23 feb 2010, 21:03
Uitgedeelde bedankjes: 217 keer
Bedankt: 315 keer

Waterboy schreef:Wat is me afvraag is het volgende.
Wanneer schakelt een differentieel van bvb. 300mA uit,alleszins mag de max. verliesstroom van 300mA niet overschreden worden,maar mag deze uitschakelen bij bvb. 150mA.
Is daar ergens reglementering over?
Er is geen reglementering voor, wel hoe je hem moet installeren en gebruiken. Afgaand op het intern schema gaat een diff van 300 mA niet afschakelen bij 150mA. Het kan zijn dat er een beetje spelling rond zit, maar 300 is ongeveer 300mA.
Gebruikersavatar
petrol242
Elite Poster
Elite Poster
Berichten: 4368
Lid geworden op: 17 sep 2012, 12:07
Uitgedeelde bedankjes: 85 keer
Bedankt: 260 keer

datakiller schreef:Heb geen idee hoeveel verliesstroom mijn apparaten hebben maar geen idee als 150mA zou lukken. (apparaten zijn beveiligt met Aarding)
Een goed werkende aarding is noodzakelijk voor de werking van je diff(s). Maar mocht ik een lekstroom hebben van 150 mA, zou ik me toch wel zorgen maken en met de pollen van de toestellen blijven...

Wat betreft schakelende voedingen, die mogen niet meer dan 3.5mA lekstroom veroorzaken. Stel dat een 300mA al op 150 mA zou schakelen, wat dus kan, betekent dat een 48-tal voedingen actief moeten zijn, als ze al de maximale lekstroom veroorzaken.

Om op de vraag van TS in te gaan, als ik mij niet vergis schakelt een differentieel tussen de 50 en 100% van de voorgeschreven lekstroom. Een 300mA kan dus al schakelen vanaf 150 mA.
Gebruikersavatar
mailracer
Elite Poster
Elite Poster
Berichten: 3872
Lid geworden op: 23 feb 2010, 21:03
Uitgedeelde bedankjes: 217 keer
Bedankt: 315 keer

Een lekstroom van 150mA of meer is geen ramp in industriële omgevingen. En een diff schakelt niet af tussen de 50 en 100 percent. Als je merkt hoe een diff is opgebouwd, lijkt me dat niet mogelijk. Je hebt een transfo die het verschil in stroom / spanning omzet in een spanning om een relais te doen schakelen. Die zal dus schakelen vanaf een vaste spanning die is gecalibreerd om vanaf 300mA verlies te schakelen.

In een huishoudelijke omgeving zijn normaal gezien je apparaten geaard. Je wasmachine is van staal en als hier een lek zou ontstaan, dan word deze via die aarding afgeleid. Raak je die dus aan, dan zal je geen elektrocutie mogen hebben. Omdat jouw potentiaal tov de behuizing die geaard is dezelfde is.
Gebruikersavatar
petrol242
Elite Poster
Elite Poster
Berichten: 4368
Lid geworden op: 17 sep 2012, 12:07
Uitgedeelde bedankjes: 85 keer
Bedankt: 260 keer

We hebben het hier over een huishoudelijke installatie. In de industrie worden trouwens geen differentieelschakelaars gebruikt.

Je zal bedoelen een opgewekte inductie in het ingebouwde relais (geen transfo) ten gevolge van een verschilstroom tussen de wikkelingen van elke fase. Elke fase en de neuter is in dezelfde richting gewikkeld dus. Spanning heeft er in deze weinig mee te maken.
De snelheid en de grootte van de verschilstroom waarop de differentieel schakelt, hangt voor een groot deel mee af van de veerspanning die overwonnen moet worden door de spoelkern in het relais.

Een differentieel moet wel ergens tussen de 50% en de 100% schakelen. Dat is alleszins de tolerantie die toegepast word. Uiteraard zal elke individuele differentieel altijd op ongeveer dezelfde lekstroom schakelen.

Wat betreft die wasmachine is het te hopen dat de weerstand van de aarding kleiner is dan die van jou. Je zou de eerste niet zijn die tussen zes planken is afgevoerd, ondanks een aarding :wink:
Gebruikersavatar
mailracer
Elite Poster
Elite Poster
Berichten: 3872
Lid geworden op: 23 feb 2010, 21:03
Uitgedeelde bedankjes: 217 keer
Bedankt: 315 keer

Toch maar oppassen wat je zegt dat diffs niet gebruikt worden in de industrie. Het hangt voornamelijk af wat type van net dat je hebt, in ieder geval hebben we op sommige plaatsen een diff van 1A steken. dat er een marge is van 50 tot 100 percent wil ik wel geloven als je me een afschakelcurve kunt bezorgen zoals die bestaat voor zekeringen. Ik ben ze nog niet tegengekomen en waar ik ook kijk en lees ik kom altijd een afschakelstroom tegen van gelijk of hoger bij lekstroomonderbrekers.
Gebruikersavatar
petrol242
Elite Poster
Elite Poster
Berichten: 4368
Lid geworden op: 17 sep 2012, 12:07
Uitgedeelde bedankjes: 85 keer
Bedankt: 260 keer

Ik bedoel met industrie, zware industrie. Die waar ik in werk. Middenspanning en hoogspanning met motoren op 24 kV en verbruik in de megawatts... Daar heersen natuurlijk iets andere beveiligingen :-D
Vanaf er enige "vervuiling" optreedt, zoals bij frequentiedrives en dergelijke, gaat een differentieel ook niet echt meer werken. Zaak is dan een goeie isolatieweerstand te hebben en op tijd te meggeren. Maar het is uiteraard zoals je zelf zegt, eigen aan het netwerk.

Afschakelcurves van verliesstroomschakelaars zijn waarschijnlijk wel te verkrijgen via de fabrîkant.
Ik geloof ook wel dat de meeste differentielen tegen hun vooropgestelde afschakelstroom zullen werken, maar zeker er niet over.
Gebruikersavatar
mailracer
Elite Poster
Elite Poster
Berichten: 3872
Lid geworden op: 23 feb 2010, 21:03
Uitgedeelde bedankjes: 217 keer
Bedankt: 315 keer

Gebruikersavatar
honda4life
Moderator
Moderator
Berichten: 6006
Lid geworden op: 03 jan 2010, 21:42
Locatie: 127.0.0.1
Uitgedeelde bedankjes: 207 keer
Bedankt: 376 keer
Recent bedankt: 2 keer

mailracer schreef:Je hebt een transfo die het verschil in stroom / spanning omzet in een spanning om een relais te doen schakelen. Die zal dus schakelen vanaf een vaste spanning die is gecalibreerd om vanaf 300mA verlies te schakelen.
Zo verkopen ze het graag om te schoolbanken maar hier zit wel nog een vernuftige versterker tussen hoor om het uitschakelmechanisme te bekrachtigen... dus er zitten volgens een aaneenschakeling van andere toleranties op die de nauwkeurigheid kunnen beïnvloeden.
mailracer schreef:Toch maar oppassen wat je zegt dat diffs niet gebruikt worden in de industrie.
Niet vergeten dat het een wondermiddel kan zijn voor de kabellengte voor bijvoorbeeld kleine verbruikers zoals instrumentatie maar dat is dan 1 differentieel / verbruiker omwille van de betrouwbaarheid.
Uiteraard ook de extra personenveiligheid in minder kritische zaken zoals stopcontact en verlichting is belangrijk.
(want een te lange / dunne verlengdraad en je beveiliging werkt niet meer correct, en bij verlichting zijn er zo veel aftakkingen dat dit ook twijfelachtig wordt).
Ook moet je de diff. testen wat lastig is als deze eigenlijk nooit uitgeschakeld kan/mag worden... doe je dat toch eens zal je zal verschieten hoe veel er niet werken :bang:
petrol242 schreef:Vanaf er enige "vervuiling" optreedt, zoals bij frequentiedrives en dergelijke, gaat een differentieel ook niet echt meer werken.
Ik denk niet dat dit door vervuiling is, maar eigen aan de halfgeleidertechnologie om een kleine lekstroom te hebben.
Een normale werkt niet, maar ze bestaan zeker en vast hoor zoals bij frequentiegestuurde motoren in een stofzone.
✂ – – – – – – – – – – – – – – – – – – – – – – – – – – – – – – – – – – – – – – – – – – – – – – – – – – – – – – – – – – – – – – – – – – – – – – – – – – – – –
Gebruikersavatar
mailracer
Elite Poster
Elite Poster
Berichten: 3872
Lid geworden op: 23 feb 2010, 21:03
Uitgedeelde bedankjes: 217 keer
Bedankt: 315 keer

De schnieder kataloog in bovenstaande link geeft je alle uitleg ivm welke differentieel waar hoort. En ook daar lees ik in dat de 300 mA afschakeld bij een verlies van meer dan of gelijk aan 300 mA. De 30mA is dan weer minder of gelijk aan. :bang: pagina 105 dacht ik.
Waterboy
Premium Member
Premium Member
Berichten: 560
Lid geworden op: 30 apr 2007, 17:23
Uitgedeelde bedankjes: 19 keer
Bedankt: 17 keer
Recent bedankt: 1 keer

Heb een paar differentieelschakelaars getest van 300mA en deze reageren tussen de 150mA eb 270mA
VoIP:OVH
Provider:Edpnet VDSL (100/30 mbps down/up).
Modem/Router: Fritz!Box 7530 ax FRITZ!OS: 7.80
rmag
Pro Member
Pro Member
Berichten: 430
Lid geworden op: 29 nov 2008, 16:26
Uitgedeelde bedankjes: 16 keer
Bedankt: 26 keer

fvhbrugge schreef:Ik heb nog een oude installatie met 1 recente diff. van 30mA voor alles.
Die valt ook nooit uit.
Dan kan je hem beter testen. Er staat een testknop op, die een weerstand (van 300mA) schakelt. Daarna moet de RCD uitschakelen.
Plaats reactie

Terug naar “Allerlei”