autoakku zelf vervangen bij start/stopsysteem?

Onderwerpen die nergens anders thuis horen en toch eerder technisch van aard zijn? Post ze hier!
Plaats reactie
satsurfer
Elite Poster
Elite Poster
Berichten: 5755
Lid geworden op: 09 okt 2004, 23:24
Uitgedeelde bedankjes: 536 keer
Bedankt: 347 keer
Recent bedankt: 1 keer

Mijn auto(akku) is 4,5 jaar oud (al problemen toen ik hem 2dehands kocht met 3 jaar oud (48000 km) en het start/stop systeem niet goed functioneerde)
Laadde ik de batterij op (met oude lader), dan was het 1 dag goed.

Nu is hij regelmatig leeg, als ik een week niet rijd.
Eergisteren ganse nacht aan lader gehangen. vandaag reed ik 10', stilstaan efkes, en hij startte niet meer.
Dus batterij is versleten (helaas).

Heb nu een digitale lader die alle batterijen aankan, maar is niet veel beter met de staat van de batterij:
https://www.sportsbikeshop.co.uk/motorc ... _rev/46459

Eens prijs gevraagd bij een officiële ford garage. Voor een EFB batterij (incl. werk en btw) 244,64 € :-(
https://www.varta-automotive.com/nl-be/ ... echnologie

Zou die liever zelf vervangen. Natuurlijk het programmeren kan ik niet. Ik kies wel een batterij die past voor mijn start-stop motor (aanbevolen door de fabrikanten van de batterij)
Ik heb ook nog officiële garantie van Ford tot juni 2018. Natuurlijk kunnen ze dan moeilijk doen als ik batterij niet bij hen kocht.
'Moet' ook binnenkort op -jaarlijks- onderhoud. (doe maar 6000 km./jaar)

Ik twijfel om hier te gaan. Ook garantie van uw merk wordt gedekt. En op 500 m. De Ford garage 25 km. (enkel)
http://garagehuysfilip.boschcarservice. ... t-boekje-9
De fabrieksgarantie op uw auto blijft ook bij Bosch Car Service Garage Huys Filip behouden. Wij werken 100% volgens de voorschriften van de fabrikanten en daardoor erkennen zij officieel onze reparaties. Dus kom gerust langs met uw auto voor onderhoud, want elke herstelling onder de fabrieksgarantie kost u helemaal niets.

https://www.anwb.nl/experts/auto/vraag/ ... -vervangen

De accu kan je gewoon vervangen. Heel soms (bij luxe wagens) zit er een blokje met wat elektronica op de plus-pool, als je dat ziet zou je even een accuboer moeten bellen of de nieuwe accu aangemeld moet worden aan de boordcomputer (anders wordt hij niet goed geladen).

"Bei Autos mit Start-Stopp-Automatik ist beim Wechsel der Autobatterie Vorsicht geboten. Was viele nicht wissen: Die neue Batterie muss nach dem Tausch erst in das Steuergerät einprogrammiert werden. Dem Akku muss zuvor im Steuergerät angelernt werden, wann das Auto aus- und wieder eingeschaltet wird. Dafür werden spezielles Equipment und Fachwissen benötigt. Bei vielen modernen Autos darf mittlerweile der Stromkreis zwischen Fahrzeugelektronik und Batterie nicht mehr unterbrochen werden, da sonst elektrische Funktionen an Bord Schaden nehmen können. Einfach abklemmen und auswechseln – so einfach ist der Austausch der Autobatterie oft nicht mehr. Deswegen lässt man den Batteriewechsel bei einem Auto mit Start-Stopp-Automatik am besten in der Werkstatt durchführen. Dort ist man auch gut beraten, wenn es um die Auswahl der neuen Autobatterie geht. Für Start-Stopp-Fahrzeuge müssen spezielle Akkus mit AGM- oder EFB-Technologie ausgewählt werden. Der Batterietyp sollte unbedingt vom Autohersteller für das Fahrzeug freigegeben sein."

Na veel research kom ik op deze terecht:
125 + 5 € levering
48 uur levertijd
14 dagen bedenktijd
Gratis retourneren
https://www.accu-unie.nl/bestelwagen-ac ... el652.html
130 € (vorige week 120 €) ALL-IN
https://www.accutotaalcenter.nl/product ... pMQAvD_BwE

mijn favoriet! (zeer goed merk)
volledige calcium platen
In Azië een topmerk
https://www.yuasa.de/ybx7100.html
117 € ALL-IN
https://www.amazon.de/YUASA-ybx7100-EFB ... sa+ybx7100

Dus vraag is: zouden jullie zelf vervangen, en evt. bij problemen nadien bij een -bosch- garage langsgaan om te programmeren in de boordcomputer. Met 50 € te betalen ben ik nog pak goedkoper dan een off. garage.
liegebeestig
Elite Poster
Elite Poster
Berichten: 2266
Lid geworden op: 01 jun 2006, 15:16
Uitgedeelde bedankjes: 35 keer
Bedankt: 70 keer

Ik zou het zelf doen. Heb zelf een oudere wagen (grote oldtimer) en die moet ook een nieuwe batterij hebben. Dat nieuwe type batterij kan langer tegen stilstaan dus bedankt voor de tip, wellicht ga ik die ook kopen.

Ook een goeie batterij: varta silver 100mah. Die had ik eerst in gedachten.
Gebruikersavatar
TimoLimo
Pro Member
Pro Member
Berichten: 248
Lid geworden op: 03 maa 2010, 20:06
Uitgedeelde bedankjes: 63 keer
Bedankt: 42 keer

Goh.. Als je identiek dezelfde batterij qua vermogen en capaciteit zou steken, zou ik het zelf doen.

Bij mijn vorige wagen deed ik dat zelf, nothing to it, maar ik wou onlangs de batterij van onze 12 jaar oude Mercedes C vervangen die volledig op was en uiteindelijk niet zelf gedaan.
Dus eerst type batterij bekeken dat er standaard in zit (een Varta Silver 100Ah/760A, zoals liegebeestig al zei: goed spul!) en dan eens gezocht op internet voor hetzelfde type (kwam toen op 200€ oid uit voor dezelfde qua capaciteit en afmetingen)..

Dan wat instructies en ervaring opgezocht: blijkt dat als je de batterij afkoppelt de kans bestaat dat je je ruiten en open dak opnieuw moet 'instellen', de GPS gereset is en een pincode vraagt, het kofferdeksel niet meer opengaat en het alarm ontregeld kan zijn, de achterste SAM-unit kan doorbranden bij aankoppelen nieuwe batterij, enz. Misschien een beetje bangmakerij, maar bon, dan nog.

Dus mijn idee was dan om een andere 12v-batterij aan te sluiten op de contacten terwijl ik de defecte eruit nam zodat alle boordsystemen onder stroom bleven en niet gereset werden. Maar dat was dan lastig werken met kabels in de weg, kans op kortsluitingen, en had geen goed verlengstuk voor de dopsleutel (ofwel te lang, ofwel te kort) voor de achterste, lastig geplaatste schroef die de batterij vasthield.

Dus uiteindelijk: F*ck all that noise, we zijn dus maar naar de Mercedes-garage gegaan, en het daar laten doen (290€ all in) (waar ze notabene die lastig geplaatste schroef hebben laten vallen en ergens in de motorruimte lag.. dus brug op en zoeken maar :D)

Ja, we hebben geen 90€ kunnen besparen, maar hebben er wel een hoop gemoedsrust en geen frustraties voor terug gekregen. Mocht het foutlopen, is het de verantwoordelijkheid van de garagist om het op te lossen, niet? Vertrouw die delicate elektronica niet echt op dat vlak.

(bv. in mijn huidige wagen was de ruitenwisserleiding gaan lekken en drupte op de kabelboom (het zenuwstelsel van je wagen). De antivries tastte de rubber en uiteindelijk de koperaders aan, kortsluiting, en niets werkte nog. De motor startte nog, maar geen stuurbekrachtiging, geen abs/esp, constant getuut en gefluit van error-boodschappen en waarschuwingen, tilt geslagen parkeersensoren, enz. Of bij m'n eerste wagen waar al rijdend de dieselpomp lekte op de alternator die eronder stond (designfoutje?), een kortsluiting/stroomstoot veroorzaakte waardoor de elektronica en plastic doorbrandde en via de ventilatie ik in een volledig met rook gevulde cockpit de wagen blind de wagen op de stoep moest manoevreren. Maar dat is ff serieus off topic, mijn excuses)

TL;DR ik zou het zelf doen als je je er comfortabel bij voelt maar zoek zeker een batterij met dezelfde specs (bv. een Varta Blue is geen Silver, zelfs met dezelfde specs! Het prijsverschil is ook navenant)
q-tec
Elite Poster
Elite Poster
Berichten: 2401
Lid geworden op: 23 dec 2007, 15:56
Locatie: nevele
Uitgedeelde bedankjes: 71 keer
Bedankt: 102 keer

Zelf doen.
Inleren kan je met vrijwel elke auto computer.
Easydiag gebruik ik. (€100 voor 2 merken)
Edpnet High upload 16/10 + edpnet voip + weepee voip
Belgacom Vdsl 16.5/2
Galys2 + Mobile vikings
Afbeelding

Afbeelding
SpecialK
Elite Poster
Elite Poster
Berichten: 1590
Lid geworden op: 22 mei 2013, 09:04
Uitgedeelde bedankjes: 3 keer
Bedankt: 132 keer
Recent bedankt: 1 keer

Ik vermoed dat het "inleren" ervoor zorgt dat de auto weet dat er een nieuwe batterij in zit, en bijgevolg de start-stop terug inschakelt. Je schreeft dat die start/stop toen je hem kocht al niet goed meer werkte, dus nu zal het wel helemaal gedaan zijn zeker?

Als je een nieuwe batterij steekt kan je tenminste al terug starten 's morgens, zelfs al werkt de start/stop nog steeds niet.

Los daarvan: onlangs stond er een batterijtest in een Duits autotijdschrift, waarbij ze drie 70 Ah EFB-batterijen getest hadden: Ford, Varta en Exide. De Ford (geen idee wie die maakt) kwam er als beste uit, zelfs als de aanzienlijk hogere prijs werd meegerekend. Exide was nummer twee, Varta derde. Dus ze zijn niet goedkoop, maar wel goed :)
liegebeestig
Elite Poster
Elite Poster
Berichten: 2266
Lid geworden op: 01 jun 2006, 15:16
Uitgedeelde bedankjes: 35 keer
Bedankt: 70 keer

Werkt dat efb-systeem ook in oudere autos? Dan zou ik zo een batterij verkiezen boven de Varta Silver. Of is dat een efb?
Fluppeke
Elite Poster
Elite Poster
Berichten: 750
Lid geworden op: 21 nov 2005, 14:17
Uitgedeelde bedankjes: 9 keer
Bedankt: 18 keer

volgens mij moet je amazon.de schrappen want die leveren geen batterijen naar BE, zelfs niet met prime.
De 2 recentste accu's die ik gestoken heb kwamen van (varta silver en varta blue) bij accutotaalcenter.nl . Vrij snelle levering (zelfs tussen kerst en nieuw, indoos vol met van die maisdingen) en als ik de code van varta juist heb gelezen was die laatste max 2 maand oud bij levering (wat ook nog ok is volgens mij).

@Qtec
Werkt dit ook bij VAG? En werkt dit dan?
Bij VAG geeft VAGCOM/VCDS enkel ondersteuning voor de originele dealer accu met originele BEM sticker , zoniet is het blijkbaar moeilijk om de nieuwe batterij te coderen. In autocom/delphi heb ik de functie nog niet gevonden . De VARTA VPPS kan het volgens mij (maar is onbetaalbaar voor particulier).

@liegebeestig
Volgens mij is een EFB en zeker AGM in oudere auto's geldverspilling. Voorzie gewoon net iets meer CCA/AH dan de OEM (een Blue of een silver, of de identieke bosch S4 / S5 als je die goedkoper kan vinden).
VoIP: OVH (vaste nummers geporteerd), Scarlet , betamaxen.
Provider: Scarlet Trio (50/4 mbps down/up cap, sync 100/20).
Modem/Router: Fritz!Box 7360
GSM: tempo giga , dommel freedom
TV: 2X V4 decoder
SpecialK
Elite Poster
Elite Poster
Berichten: 1590
Lid geworden op: 22 mei 2013, 09:04
Uitgedeelde bedankjes: 3 keer
Bedankt: 132 keer
Recent bedankt: 1 keer

Ik ken de EFB technologie nog niet zo goed, maar AGM's zijn blijkbaar gevoeliger aan overladen dan een klassieke batterij. Dus er worden wat meer eisen aan de laadregelaar in de auto gesteld; daarom weet ik niet of het zo'n goed idee is dit soort batterijen in een auto te plaatsen die er oorspronkelijk niet voor ontworpen was.
satsurfer
Elite Poster
Elite Poster
Berichten: 5755
Lid geworden op: 09 okt 2004, 23:24
Uitgedeelde bedankjes: 536 keer
Bedankt: 347 keer
Recent bedankt: 1 keer

liegebeestig schreef:Werkt dat efb-systeem ook in oudere autos? Dan zou ik zo een batterij verkiezen boven de Varta Silver. Of is dat een efb?
SpecialK schreef:daarom weet ik niet of het zo'n goed idee is dit soort batterijen in een auto te plaatsen die er oorspronkelijk niet voor ontworpen was.
in mijn 'oude' auto van 2013 zit een EFB batterij.
SpecialK schreef:Ik vermoed dat het "inleren" ervoor zorgt dat de auto weet dat er een nieuwe batterij in zit, en bijgevolg de start-stop terug inschakelt. Je schreeft dat die start/stop toen je hem kocht al niet goed meer werkte, dus nu zal het wel helemaal gedaan zijn zeker?
Het werkte kort na mijn aankoop niet meer, ook niet na lang rijden. In garage zeiden ze dat er geen probleem was. Als ik hem aan lader legde, dan werkte start/stop wel 1 dag. Nu is hij gewoon vlug plat, zelfs na volladen
20180105_123411.jpg
SpecialK schreef:Exide was nummer twee, Varta derde. Dus ze zijn niet goedkoop, maar wel goed :)
idd. maar zo goed is die ford blijkbaar niet, als hij na 3 jaar al zijn kuren heeft...
deze test?
http://www.autozeitung.de/batterietest-16347.html
Fluppeke schreef:volgens mij moet je amazon.de schrappen want die leveren geen batterijen naar BE, zelfs niet met prime.
amazon_yuasa.jpg
Fluppeke schreef:Volgens mij is een EFB en zeker AGM in oudere auto's geldverspilling. Voorzie gewoon net iets meer CCA/AH dan de OEM (een Blue of een silver, of de identieke bosch S4 / S5 als je die goedkoper kan vinden).
dit zit er nu in:
20180105_123354.jpg
ik zou er een 65a 650Ah instoppen (aanbevolen door varta/yuasa/exide)

calcium batterij, made in austria. 65Ah 620 A/EN, dus sterker dan degene die er nu inzit.
http://www.langzeitbatterien.de/#cbp=aj ... _65Ah.html
65 € ALL-IN! (aanbieding)
https://www.batteriespezialist.de/Autob ... ::260.html
http://autobatterie-im-test.de/autobatt ... -12v-45ah/
liegebeestig
Elite Poster
Elite Poster
Berichten: 2266
Lid geworden op: 01 jun 2006, 15:16
Uitgedeelde bedankjes: 35 keer
Bedankt: 70 keer

Mooie info in dit topic bedankt! Ik heb inderdaad een zeer oude auto, 1986, dus wellicht beter een oude technologie. Ofwel die calcium batterij :) ik heb nog een andere oude Mercedes van 1986 en daar zit een varta Silver 100 Ah in, kleine drie jaar. Heeft al veel meegemaakt, oa even helemaal leeg geweest na zeer lang stilstaan maar blijft gaan.
Gebruikersavatar
TiTanium
Moderator
Moderator
Berichten: 5776
Lid geworden op: 27 feb 2007, 02:15
Locatie: Antwerpen 2
Uitgedeelde bedankjes: 716 keer
Bedankt: 470 keer
Recent bedankt: 1 keer

Ford en hun batterijen...
Wij hebben op onze firma heel veel fordtjes die na een week stilstaan... Platte batterij hebben.
Wij hebben op onze firma fordjes met start/stop dat meer niet werkt dan wel...
Ik heb de indruk dat de batterijen altijd maar net genoeg zijn...
PC: PRIME Asus X299 Deluxe ~ i7 7820X ~ 32GB DDR4 ~ 1080Ti Strix ~ M.2 Crucial P5 1TB
NUC: NUC8i3BEH2 ~ 8GB DDR4 ~ M.2 SX6000 Pro 256GB
Monitor: Asus 27" ROG Strix XG27WQ
Mobile: Samsung S21 Ultra 512GB & Samsung Tab S9 Ultra 5G

Provider: Telenet OneUP for 5.
Unifi: Dream Machine Switch: 2x 8 POE-60W ~ 2x Flex Mini AP's: Flex-HD ~ Mesh
FlashBlue
Erelid
Erelid
Berichten: 2114
Lid geworden op: 20 jan 2006, 21:08
Locatie: Gent
Uitgedeelde bedankjes: 1022 keer
Bedankt: 296 keer

Dat probleem van na een week stilstaan niet meer starten komt bij veel moderne wagens (te) veel voor hoor Titanium. (Mercedes heeft er ook iets van, Skoda ook, enz...)

Ik heb soms de indruk dat er teveel vampire gebruikers in moderne auto's zitten, spul dat onder spanning blijft staan terwijl de wagen volledig uitgeschakeld is, en wat eigenlijk totaal overbodig is, maar de totaalsom trekt op een weekje of 2 a 3 wel je batterij leeg genoeg, zeker als je vaak korte afstanden doet. En als de batterijen wat ouder worden, raak je na een week stilstand al wel in de problemen.

Overigens is mijn vertrek-routine Deur open, instappen, deur dicht ,gordel om, starten, start/stop uitschakelen. Ik krijg het op mijn zenuwen van start/stop systemen in auto's... Zeker omdat ze (bijna) niet permanent uitschakelbaar zijn omwv uitstootnormen. (In de meeste gevallen kan je met diagnose software nog wel ergens raken, maar ja, leasewagens enzo.)
Gebruikersavatar
TiTanium
Moderator
Moderator
Berichten: 5776
Lid geworden op: 27 feb 2007, 02:15
Locatie: Antwerpen 2
Uitgedeelde bedankjes: 716 keer
Bedankt: 470 keer
Recent bedankt: 1 keer

Het rare van het hele verhaal is, dat de start/stop auto's bij ons langer nodig hebben om leeg te lopen.
De mijne kan na 3 weken perfect gestart worden. Die oudere na een week al niet meer (die zijn ouder).
Ik kan die start/stop wel uitschakelen, maar ik doe da niet omdat ik altijd vertrekkensklaar staat in 1ste :D
Maar als ik voor een overweg/brug staat dan merk ik dat het gewoon niet werkt.
PC: PRIME Asus X299 Deluxe ~ i7 7820X ~ 32GB DDR4 ~ 1080Ti Strix ~ M.2 Crucial P5 1TB
NUC: NUC8i3BEH2 ~ 8GB DDR4 ~ M.2 SX6000 Pro 256GB
Monitor: Asus 27" ROG Strix XG27WQ
Mobile: Samsung S21 Ultra 512GB & Samsung Tab S9 Ultra 5G

Provider: Telenet OneUP for 5.
Unifi: Dream Machine Switch: 2x 8 POE-60W ~ 2x Flex Mini AP's: Flex-HD ~ Mesh
brubbel
Elite Poster
Elite Poster
Berichten: 919
Lid geworden op: 04 jul 2012, 16:55
Uitgedeelde bedankjes: 76 keer
Bedankt: 174 keer
Recent bedankt: 1 keer

TiTanium schreef:Ik kan die start/stop wel uitschakelen, maar ik doe da niet omdat ik altijd vertrekkensklaar staat in 1ste
Ik sta altijd klaar in 'R'. En wacht vol spanning op commentaren over uw koppeling...
Dit terzijde, hoe erg kan het zijn, dat een wagen nu al geen 3 weken meer kan stilstaan :roll:
ubremoved_539
Deel van't meubilair
Deel van't meubilair
Berichten: 29849
Lid geworden op: 28 okt 2003, 09:17
Uitgedeelde bedankjes: 434 keer
Bedankt: 1972 keer

Trouwens een autobatterij vervangen lijkt al complexere dan die van een iPhone als ik dit allemaal lees :eek:
Gebruikersavatar
TiTanium
Moderator
Moderator
Berichten: 5776
Lid geworden op: 27 feb 2007, 02:15
Locatie: Antwerpen 2
Uitgedeelde bedankjes: 716 keer
Bedankt: 470 keer
Recent bedankt: 1 keer

brubbel schreef:
TiTanium schreef:Ik kan die start/stop wel uitschakelen, maar ik doe da niet omdat ik altijd vertrekkensklaar staat in 1ste
Ik sta altijd klaar in 'R'. En wacht vol spanning op commentaren over uw koppeling...
Dit terzijde, hoe erg kan het zijn, dat een wagen nu al geen 3 weken meer kan stilstaan :roll:
Bwa garagist zegt da da geen kwaad kan :p
PC: PRIME Asus X299 Deluxe ~ i7 7820X ~ 32GB DDR4 ~ 1080Ti Strix ~ M.2 Crucial P5 1TB
NUC: NUC8i3BEH2 ~ 8GB DDR4 ~ M.2 SX6000 Pro 256GB
Monitor: Asus 27" ROG Strix XG27WQ
Mobile: Samsung S21 Ultra 512GB & Samsung Tab S9 Ultra 5G

Provider: Telenet OneUP for 5.
Unifi: Dream Machine Switch: 2x 8 POE-60W ~ 2x Flex Mini AP's: Flex-HD ~ Mesh
satsurfer
Elite Poster
Elite Poster
Berichten: 5755
Lid geworden op: 09 okt 2004, 23:24
Uitgedeelde bedankjes: 536 keer
Bedankt: 347 keer
Recent bedankt: 1 keer

eindelijk een autoakku gevonden. Stond gewoon constant met platte batterij. En zag het niet zitten om online, voor garantie of dergelijke. Als je zo'n ding moet terugsturen...

lokale Autoparts winkel prijs gevraagd....bosch of eigen merk, vroeg hij?
bosch: 175,29 € excl. btw. :eek: (online gelijkaardige batterij +/- 130 € all-in)

Heb je direct nodig vroeg hij? Ik aarzelde wat.

Plots zij hij....ga eens kijken als ik iets kan regelen....Oei....ik zie dat er promo op staat, echt, niet om te zeveren of verkoopstruukje....
132,80 € ALL-IN. Ik zeg, die wil ik wel nemen!

Allee, was goed geprobeerd. maar eerste prijs was zelfde prijs in garage.

bij verwijderen batterij moest luchtfilter af, en 1 fiche + kabelke boven batterij. Mijn vader heeft dit gedaan, ik zou dat niet kunnen.

Nadien FordScan Lite app opgezet en alles met foutcodes eens gereset (ook ABS, daar er bij opmerking Low voltage battery stond) . geen problemen meer. :-D
Plaats reactie

Terug naar “Allerlei”