beenhouwerij renmans

Onderwerpen die nergens anders thuis horen en toch eerder technisch van aard zijn? Post ze hier!
Gebruikersavatar
proximusboyke
Elite Poster
Elite Poster
Berichten: 7188
Lid geworden op: 05 feb 2010, 20:17
Locatie: kortrijk
Uitgedeelde bedankjes: 152 keer
Bedankt: 373 keer

Misschien een raar onderwerp voor hier.
Maar zijn er mensen die ervaring hebben met beenhouwerijen van renmans.
Is omdat de zaken waar ik vroeger ging soort vleeshalles hun kwaliteit sterk achteruit is gegaan.
Op aanraden van iemand naar de colruyt gegaan best cava maar heen woow.
Bepaalde mensen lopen hoog op met renmans, vandaar de vraag.
iphone 8+ : orange xtreme
iphone 13 : max 512gb orange xtreme
mercedes e220 = extra surf
AirCard 810S : cic mobile + fiber in saint cyprien
imac : orange love + boost
ipad pro 12,9 : 256gb extra surf
johan.devos
Elite Poster
Elite Poster
Berichten: 1266
Lid geworden op: 14 mei 2008, 15:36
Locatie: Bevergem :-)
Uitgedeelde bedankjes: 249 keer
Bedankt: 170 keer
Recent bedankt: 3 keer

Moeilijk onderwerp. Zoek je goedkoop vlees of kwaliteit want ik heb deze nog niet vaak samen gezien en zeker niet in de vleessector.
Gebruikersavatar
cadsite
Elite Poster
Elite Poster
Berichten: 6111
Lid geworden op: 20 jan 2015, 16:10
Locatie: Kortrijk
Uitgedeelde bedankjes: 244 keer
Bedankt: 582 keer
Recent bedankt: 8 keer

Ik ken iemand die er jaren gewerkt heeft en hij was altijd heel fier op de kwaliteit. Persoonlijk vond ik het ook niet slecht.
Wij kopen nu heel vaak in bio-planet, een heel stuk lekkerder en niet zoveel duurder dan een klassieke slager.
Jack Daniels
Elite Poster
Elite Poster
Berichten: 7916
Lid geworden op: 06 jul 2008, 13:51
Locatie: Dendermonde
Uitgedeelde bedankjes: 376 keer
Bedankt: 734 keer
Recent bedankt: 1 keer

Zowat alle slagerijen of ketens zijn in hetzelfde bedje ziek. De kwaliteit van het vlees is inderdaad aanzienlijk naar beneden gegaan. Ik spreek nu als kok. Ik heb het geluk dat ik mijn zelfstandig statuut ook nog heb waardoor ik inkopen kan doen bij HGC Hanos, ISPC, Metro... winkels waar je als particulier nooit binnengeraakt. Ik kan je zeggen dat de kwaliteit bij deze winkels een pak hoger ligt dan bij Renmans, Colruyt, Buurtslagers... Maar, daar hangt natuurlijk een prijskaartje aan. Kortweg: als particulier ga je nooit dezelfde kwaliteit kunnen kopen als een professioneel.
MacMini M1 - Vu+ Zero - Fritz!Box 7590 AX + OVH VoIP
12x Sunpower 318W zonnepanelen
14x Sunpower 425W zonnepanelen
Huawei Luna2000 batterij 10kW
Tim H.
Elite Poster
Elite Poster
Berichten: 759
Lid geworden op: 29 nov 2011, 22:31
Uitgedeelde bedankjes: 15 keer
Bedankt: 38 keer

Renmans heeft over het algemeen redelijk goed vlees maar verwacht geen hoogstandjes zoals gerijpt of speciale soorten (Angus, simmental,..)

Als je iets specialer wil, toch beste een deftige beenhouwer. In de buurt waar ik woon heb je tegenwoordig ook boeren die vlees verkopen (https://www.aquitainepuur.be/).

deze juist gevonden via google : https://www.rechtvanbijdeboer.be/
wied
Elite Poster
Elite Poster
Berichten: 6590
Lid geworden op: 28 okt 2011, 15:07
Locatie: 'tstad
Uitgedeelde bedankjes: 343 keer
Bedankt: 273 keer

Colruyt erg goed doorgaans voor rumpsteak, stoofvlees/zenuwstuk, varkenswangetjes. Renmans beter voor o.a. gemengd gehakt...
Scarlet Loco, FVD/OVH/Tempo Easy, Scarlet Cherry, Netflix, Astra1&2 FTA
Doktor Avalanche
Premium Member
Premium Member
Berichten: 702
Lid geworden op: 21 dec 2010, 10:17
Locatie: Oostmalle
Uitgedeelde bedankjes: 120 keer
Bedankt: 70 keer
Contacteer:

Iemand deze al eens geprobeerd?
https://www.deeleenkoe.be/
Je kan dat ook voor een varken en kip doen. Al wel eens willen proberen, maar nooit aan toegekomen...
"The Internet is allergic to truth, reason and humour."
boonpwnz
Elite Poster
Elite Poster
Berichten: 5071
Lid geworden op: 05 jul 2017, 09:50
Uitgedeelde bedankjes: 84 keer
Bedankt: 151 keer
Recent bedankt: 3 keer

Ik vroeg me af of supermarktvlees eigen slechter is dan Renmans?

Ik koop veel bij de AH en hun duurder vleessoorten vallen best wel mee.
Gebruikersavatar
proximusboyke
Elite Poster
Elite Poster
Berichten: 7188
Lid geworden op: 05 feb 2010, 20:17
Locatie: kortrijk
Uitgedeelde bedankjes: 152 keer
Bedankt: 373 keer

johan.devos schreef:Moeilijk onderwerp. Zoek je goedkoop vlees of kwaliteit want ik heb deze nog niet vaak samen gezien en zeker niet in de vleessector.
een beetje beiden
ik heb hier een slager schuin voor mij, enkel voorbeelden

goedkoopste salami 22€/kg
gehakt : 12,99€
spieringkortelet 11,99€
prepaeré 17,99€
worst : 12,99€
biefstuk : 24,99€

vind ik een beetje bij het haar getrokken.
iphone 8+ : orange xtreme
iphone 13 : max 512gb orange xtreme
mercedes e220 = extra surf
AirCard 810S : cic mobile + fiber in saint cyprien
imac : orange love + boost
ipad pro 12,9 : 256gb extra surf
Gebruikersavatar
serialchiller
Premium Member
Premium Member
Berichten: 606
Lid geworden op: 03 feb 2012, 14:10
Uitgedeelde bedankjes: 47 keer
Bedankt: 73 keer
Recent bedankt: 3 keer

ik ga nu al geruime tijd bij een "hoeveslagerij" in mijn gemeente. Ze verkopen daar hun eigen gekweekt vlees dat maximaal werd gevoederd met eigen hooi, mengvoer etcetera

Ik goegelde snel eens op "hoeveslagerij Kortrijk" en kwam er toch al enkele tegen in jouw streek.

prijs... tja... da's altijd ne moeilijke.
ubremoved_983
Elite Poster
Elite Poster
Berichten: 3868
Lid geworden op: 20 maa 2004, 20:10
Uitgedeelde bedankjes: 84 keer
Bedankt: 46 keer

Doktor Avalanche schreef:Iemand deze al eens geprobeerd?
https://www.deeleenkoe.be/
Je kan dat ook voor een varken en kip doen. Al wel eens willen proberen, maar nooit aan toegekomen...
Al van het begin klant daar. Lekker en makkelijk. Kwaliteit is niet te vergelijken met supermarkt (vooral opvallend bij het kippenvlees). Wij kopen er niet altijd maar wisselen af met de Buurderij, via die weg kunnen we lokaal vlees (en groenten / andere producten) rechtstreeks bij de boer kopen (de meeste hebben een hoevewinkel ofzo).

Ter info: bij Metro (Makro) kan je al enkele jaren gewoon als particulier een kaart krijgen hoor ;-)

Over AH: de steaks daar worden gewoon verlijmd met enzymen (reportage van gezien op TV, ging toen specifiek over AH)
Jack Daniels
Elite Poster
Elite Poster
Berichten: 7916
Lid geworden op: 06 jul 2008, 13:51
Locatie: Dendermonde
Uitgedeelde bedankjes: 376 keer
Bedankt: 734 keer
Recent bedankt: 1 keer

ditCh schreef:Ter info: bij Metro (Makro) kan je al enkele jaren gewoon als particulier een kaart krijgen hoor ;-)
Nog maar eens een nutteloze poging ondernemen want lezen wat er staat is een moeilijke opgave: ik heb het over Metro, de holding achter Makro. Iedereen kan een Makro kaart bemachtigen. Alleen professionals uit de horeca kunnen een Metro kaart bemachtigen. Particulieren kunnen NOOIT een Metro kaart krijgen. Met mijn Metro kaart kan ik ook bij Makro kopen, mag ik op de VIP parking staan bij Makro en krijg ik korting in het Makro restaurant. Als houder van een Makro kaart krijg je NOOIT toegang tot een Metro vestiging.
https://www.metro.be/metro-kaart
MacMini M1 - Vu+ Zero - Fritz!Box 7590 AX + OVH VoIP
12x Sunpower 318W zonnepanelen
14x Sunpower 425W zonnepanelen
Huawei Luna2000 batterij 10kW
dragonflo
Elite Poster
Elite Poster
Berichten: 887
Lid geworden op: 30 dec 2009, 23:49
Uitgedeelde bedankjes: 11 keer
Bedankt: 28 keer

Het enige slechte dat ik al heb gegeten van Renmans is fricandon. Industriële brol. Smaak en textuur komen totaal niet overeen met fricandon.
ubremoved_983
Elite Poster
Elite Poster
Berichten: 3868
Lid geworden op: 20 maa 2004, 20:10
Uitgedeelde bedankjes: 84 keer
Bedankt: 46 keer

Jack Daniels schreef:Nog maar eens een nutteloze poging ondernemen want lezen wat er staat is een moeilijke opgave: ik heb het over Metro, de holding achter Makro.
Niet nodig van zo te reageren ... Mijn excuses, ik ben er verkeerdelijk van uit gegaan dat dit dezelfe waren ...
boonpwnz
Elite Poster
Elite Poster
Berichten: 5071
Lid geworden op: 05 jul 2017, 09:50
Uitgedeelde bedankjes: 84 keer
Bedankt: 151 keer
Recent bedankt: 3 keer

ditCh schreef:
Over AH: de steaks daar worden gewoon verlijmd met enzymen (reportage van gezien op TV, ging toen specifiek over AH)
Ah ok dan ga ik daar dat niet kopen.

Die Angus aanbieding van deel een koe is wel handig.
Kan je daar ook bepalen dat ze de steaks etc snijden dat het niet meer dan 150 gram is per stuk?
En kan je ook vragen dat je enkel onbewerkt vlees krijgt?(bedoel dan steak, kippenhaasjes, kipfilet etc)

Kzou het graag voor mij alleen bestellen en dan invriezen :)
ubremoved_983
Elite Poster
Elite Poster
Berichten: 3868
Lid geworden op: 20 maa 2004, 20:10
Uitgedeelde bedankjes: 84 keer
Bedankt: 46 keer

boonpwnz schreef:
ditCh schreef:
Over AH: de steaks daar worden gewoon verlijmd met enzymen (reportage van gezien op TV, ging toen specifiek over AH)
Ah ok dan ga ik daar dat niet kopen.

Die Angus aanbieding van deel een koe is wel handig.
Kan je daar ook bepalen dat ze de steaks etc snijden dat het niet meer dan 150 gram is per stuk?
En kan je ook vragen dat je enkel onbewerkt vlees krijgt?(bedoel dan steak, kippenhaasjes, kipfilet etc)

Kzou het graag voor mij alleen bestellen en dan invriezen :)
Je kan eigenlijk al je wensen doorgeven. Alles is vacuum verpakt als ze verzenden. Ik weet niet of ze porties van 150g gaan vacuum trekken (meerkost).

Je kan je vlees inderdaad ook onbewerkt krijgen (je kan ook gewoon hele kippen krijgen, ipv verwerkt). Delen van de beesten dat niet in de standaard pakketten zitten kan je ook extra vragen (bv. onglet, tong, varkenspoten, ...). Je kan best eens mailen met de zaakvoerder, heb er zelf ook al contact mee gehad.

Edit: blijkbaar zijn er ook happy singles pakketten (met kleinere verpakkingen), nog nooit naar gekeken want wij zijn met 5 thuis ;-)
Gebruikersavatar
iceke
Elite Poster
Elite Poster
Berichten: 6783
Lid geworden op: 11 jun 2010, 12:58
Uitgedeelde bedankjes: 225 keer
Bedankt: 613 keer
Recent bedankt: 2 keer

Liever 150g goed vlees op m'n bord dan 250g brol uit de supermarkt.
Qua prijs moet je gewoon ff goed rondkijken, zeker voor charcuterie & kaas is dat het geval, daar betaal ik bij mijn beenhouwers(jaja, ik ga naar 3 verschillende) gewoon minder of hetzelfde voor als in de ah.
Voor rund/varken/lams is iets beters vinden dan de supermarktslagers eigenlijk vrij makkelijk, voor kip is het moeilijker(tips altijd welkom.
boonpwnz
Elite Poster
Elite Poster
Berichten: 5071
Lid geworden op: 05 jul 2017, 09:50
Uitgedeelde bedankjes: 84 keer
Bedankt: 151 keer
Recent bedankt: 3 keer

Iceke waar ik vroeger bij men ouders woonde was er een kipslager en dat mis ik nu wel...

Maargoed ik ga wss tot naar de slager gaan achter mijn vlees of die deel een koe en dan diepvries vol proppen met vlees.

Btw bewerkt vlees is sowieso al slecht dus die verminderen van 250 gram naar 150 is al een goede zaak... Tbh
Jack Daniels
Elite Poster
Elite Poster
Berichten: 7916
Lid geworden op: 06 jul 2008, 13:51
Locatie: Dendermonde
Uitgedeelde bedankjes: 376 keer
Bedankt: 734 keer
Recent bedankt: 1 keer

Een tip, alhoewel het eigenlijk gewoon een kwestie van gezond verstand is: ik eet zelf enorm graag schapenvlees en dat koop ik bij.... Islamitische slagers. Kwalitatief onklopbaar en qua prijs zit je aan bijna de helft van wat de supermarkt vraagt. Op mijn barbecue liggen er steevast sneden van schapenbouten.
MacMini M1 - Vu+ Zero - Fritz!Box 7590 AX + OVH VoIP
12x Sunpower 318W zonnepanelen
14x Sunpower 425W zonnepanelen
Huawei Luna2000 batterij 10kW
Gebruikersavatar
iceke
Elite Poster
Elite Poster
Berichten: 6783
Lid geworden op: 11 jun 2010, 12:58
Uitgedeelde bedankjes: 225 keer
Bedankt: 613 keer
Recent bedankt: 2 keer

Dat was slager nummer 3 Jack ;-)
ubremoved_983
Elite Poster
Elite Poster
Berichten: 3868
Lid geworden op: 20 maa 2004, 20:10
Uitgedeelde bedankjes: 84 keer
Bedankt: 46 keer

Voor kip is koopeenkip.be echt een aanrader. Voor lams en schaap is het Slachschaap in Leuven top. Enkel op bestelling.
bombas
Plus Member
Plus Member
Berichten: 223
Lid geworden op: 27 jul 2006, 10:33
Uitgedeelde bedankjes: 11 keer
Bedankt: 36 keer

Het vlees bij Van Zon (horeca) is ook best lekker!
Jack Daniels
Elite Poster
Elite Poster
Berichten: 7916
Lid geworden op: 06 jul 2008, 13:51
Locatie: Dendermonde
Uitgedeelde bedankjes: 376 keer
Bedankt: 734 keer
Recent bedankt: 1 keer

ditCh schreef:Voor kip is koopeenkip.be echt een aanrader. Voor lams en schaap is het Slachschaap in Leuven top. Enkel op bestelling.
Bedankt voor de kip tip. Eens proberen en zien of ze echt doen wat ze schrijven. Ik weet namelijk nog als de dag van gisteren hoe zelfgekweekte kippen smaken maar vooral hoe het vlees eruit ziet. En dat is niet wit.
MacMini M1 - Vu+ Zero - Fritz!Box 7590 AX + OVH VoIP
12x Sunpower 318W zonnepanelen
14x Sunpower 425W zonnepanelen
Huawei Luna2000 batterij 10kW
boonpwnz
Elite Poster
Elite Poster
Berichten: 5071
Lid geworden op: 05 jul 2017, 09:50
Uitgedeelde bedankjes: 84 keer
Bedankt: 151 keer
Recent bedankt: 3 keer

Ja die kip tip ga ik ook mss gebruiken.

Kip is beter dan rood vlees...
ubremoved_15739
Elite Poster
Elite Poster
Berichten: 2831
Lid geworden op: 13 jul 2010, 13:21
Uitgedeelde bedankjes: 599 keer
Bedankt: 532 keer

Jack Daniels schreef:Ik weet namelijk nog als de dag van gisteren hoe zelfgekweekte kippen smaken
Niet alleen kip.
Maar ook kalkoen, rund, varken, etc.

Soms vraag ik me af hoe mensen dat industriële vlees naar binnen krijgen...

Gisteren nog een stevig stuk van een kalkoenbout soldaat gemaakt.
Een stevige bout van een beest van ruim 18kg droog aan de haak verorber je namelijk niet in één keer op je eentje. :lol:
Maar qua smaak helemaal niet te vergelijken met "kalkoen van de winkel".
apestaart
Elite Poster
Elite Poster
Berichten: 1338
Lid geworden op: 10 jun 2013, 21:23
Locatie: Oostende
Uitgedeelde bedankjes: 1 keer
Bedankt: 66 keer

iceke schreef:Liever 150g goed vlees op m'n bord dan 250g brol uit de supermarkt.
Groot gelijk, braadworst zal ik in ieder geval niet meer kopen in een supermarkt, ik heb dat één keer gedaan en nooit meer, het was precies één plastic dat ik in mijn mond kreeg bah!
Daarom koop ik die braadworst enkel bij mijn beenhouwer, daar is dat tenminste een braadworst om daar U tegen te zeggen.
Biefstukken, koteletten en schapenvlees zou ik nog in een supermarkt kopen maar dat zou ik maar doen als ik niet terecht kan bij mijn beenhouwer.
ubremoved_22196
Elite Poster
Elite Poster
Berichten: 3131
Lid geworden op: 18 apr 2013, 09:41
Locatie: Leuven
Uitgedeelde bedankjes: 351 keer
Bedankt: 222 keer

Deeleenkoe en deeleenvarken zijn te vermijden. In mijn familie is men er niet over te spreken, bereide gerechten waren zo zout als de zee en dat blijkt eigenlijk gewoon een doorverkoper te zijn. Dat is geen vlees dat uit een eigen slagerij komt.

Als ik heel lekker vlees wil gaan halen, dan bestel ik ineens 30kg gemengd vlees van een boerderij uit mijn buurt. Allemaal rundsvlees, super zacht, smaakvol en zelfs goedkoper dan deeleenkoe. Voor de kipfilets en (runder)gehakt en dergelijke wacht ik wel tot er promo's zijn in de Lidl. BBQ vlees is daar volgens mijn familie die komt eten ook altijd heel lekker. Steak/stoofvlees valt bij Lidl te vermijden. De ene keer goed en lekker, de andere keer met je mes niet te snijden. Varkensvlees haal ik af en toe bij een hoeveslagerij waar alles reeds ingepakt en diepgevroren is. Lekker handig en niet duurder dan winkelketens.

Bij Renmans komen de pensen van de broer van mijn ex. De pensen worden ook verkocht bij een relatief bekende slager die bekend staat om zijn lekkere pensen. Het recept is niet hetzelfde, maar komt in de buurt. :)

Wat betreft vlees van eigen huis... Goh, vroeger werd er bij ons thuis ook een varken ontbeend, maakten we zelf zwarte pensen en kipkap etc etc... Kippen en kalkoenen werden geslacht en zelfs een paard. Mag ik eerlijk zijn, ik vond de smaak van zelf gekweekte dieren niet altijd even top. Vooral onze eigen kippen kregen we nooit zo zacht als die van de winkel, in die mate dat we zelfs geen kippen meer slachten om zelf op te eten. Konijn heb ik dan weer zelf nooit echt graag gegeten. De geschoten fazanten die we af en toe kregen van de jager waren er vaak ook die geel vet hadden en gekweekt waren op mais. :)
Jack Daniels
Elite Poster
Elite Poster
Berichten: 7916
Lid geworden op: 06 jul 2008, 13:51
Locatie: Dendermonde
Uitgedeelde bedankjes: 376 keer
Bedankt: 734 keer
Recent bedankt: 1 keer

apestaart schreef:Groot gelijk, braadworst zal ik in ieder geval niet meer kopen in een supermarkt, ik heb dat één keer gedaan en nooit meer, het was precies één plastic dat ik in mijn mond kreeg bah!
Daarom koop ik die braadworst enkel bij mijn beenhouwer, daar is dat tenminste een braadworst om daar U tegen te zeggen.
Ik maak vaak mijn braadworst zelf. Dan koop ik varkensvlees en rundvlees, buikspek, keelspek en snaren. Thuis de hele zooi door de vleesmolen, kruiden en dan door de worstenmachine. Kostenplaatje? Aan ingrediënten alleen kost het mij het dubbele van gemaakte braadworsten van bij de slager. En dan heb ik mijn werk en tijd nog niet gerekend. En nee, ik maak die voor niemand anders. Prijstechnisch gezien zijn die worsten onverkoopbaar. Ik zou 20 euro per kilo moeten vragen om er zelf ook nog iets aan te verdienen. Maar aan die prijs koopt niemand worsten.
MacMini M1 - Vu+ Zero - Fritz!Box 7590 AX + OVH VoIP
12x Sunpower 318W zonnepanelen
14x Sunpower 425W zonnepanelen
Huawei Luna2000 batterij 10kW
Gray
Elite Poster
Elite Poster
Berichten: 1460
Lid geworden op: 17 apr 2005, 02:18
Uitgedeelde bedankjes: 370 keer
Bedankt: 155 keer

Slafes schreef:Deeleenkoe en deeleenvarken zijn te vermijden. In mijn familie is men er niet over te spreken, bereide gerechten waren zo zout als de zee en dat blijkt eigenlijk gewoon een doorverkoper te zijn. Dat is geen vlees dat uit een eigen slagerij komt.

Als ik heel lekker vlees wil gaan halen, dan bestel ik ineens 30kg gemengd vlees van een boerderij uit mijn buurt. Allemaal rundsvlees, super zacht, smaakvol en zelfs goedkoper dan deeleenkoe. Voor de kipfilets en (runder)gehakt en dergelijke wacht ik wel tot er promo's zijn in de Lidl. BBQ vlees is daar volgens mijn familie die komt eten ook altijd heel lekker. Steak/stoofvlees valt bij Lidl te vermijden. De ene keer goed en lekker, de andere keer met je mes niet te snijden. Varkensvlees haal ik af en toe bij een hoeveslagerij waar alles reeds ingepakt en diepgevroren is. Lekker handig en niet duurder dan winkelketens.

Bij Renmans komen de pensen van de broer van mijn ex. De pensen worden ook verkocht bij een relatief bekende slager die bekend staat om zijn lekkere pensen. Het recept is niet hetzelfde, maar komt in de buurt. :)

Wat betreft vlees van eigen huis... Goh, vroeger werd er bij ons thuis ook een varken ontbeend, maakten we zelf zwarte pensen en kipkap etc etc... Kippen en kalkoenen werden geslacht en zelfs een paard. Mag ik eerlijk zijn, ik vond de smaak van zelf gekweekte dieren niet altijd even top. Vooral onze eigen kippen kregen we nooit zo zacht als die van de winkel, in die mate dat we zelfs geen kippen meer slachten om zelf op te eten. Konijn heb ik dan weer zelf nooit echt graag gegeten. De geschoten fazanten die we af en toe kregen van de jager waren er vaak ook die geel vet hadden en gekweekt waren op mais. :)
Ik moet zeggen dat ik vooral voor de witte pensen naar de Renmans trek, zijn beter dan in andere winkels of slagers.
sdecoster
Pro Member
Pro Member
Berichten: 319
Lid geworden op: 03 dec 2013, 23:11
Uitgedeelde bedankjes: 11 keer
Bedankt: 16 keer

Slafes schreef:Deeleenkoe en deeleenvarken zijn te vermijden. In mijn familie is men er niet over te spreken, bereide gerechten waren zo zout als de zee en dat blijkt eigenlijk gewoon een doorverkoper te zijn. Dat is geen vlees dat uit een eigen slagerij komt.
Zelf dergelijke ervaringen niet gehad bij deeleenkoe/varken. Steeds lekker van smaak en zeker niet overdreven gezouten. Je kan trouwens altijd aangeven bij de bestelling dat er geen kruiden mogen toegevoegd worden.

Wat je bedoelt met een dooverkoper weet ik niet maar er staat nergens op hun site dat alle dieren van één boerderij komen of zo. Wellicht werken ze samen met een aantal kwekers die - mag ik hopen - dezelfde kwaliteitscriteria volgen. Kritisch zijn mag uiteraard maar voor mij tellen 2 zaken: de smaak en het feit dat een dier deftig gekweekt werd. Misschien moet je eens ter plaatse gaan kijken (op aanvraag mogelijk volgens de site)?

Nog een kleine randopmerking: vlees verbetert niet van kwaliteit met het in de diepvries te steken jammer genoeg. Binnen een half jaar (9 maand volgens hun site) eet je het best op. Wie weinig vlees eet, deelt evt zo'n levering met familie/vrienden.
johan.devos
Elite Poster
Elite Poster
Berichten: 1266
Lid geworden op: 14 mei 2008, 15:36
Locatie: Bevergem :-)
Uitgedeelde bedankjes: 249 keer
Bedankt: 170 keer
Recent bedankt: 3 keer

Het is jammer dat het vlees (en ander voedsel) zo goedkoop is. De consument kijkt blijkbaar enkel naar zijn eigen portemonnee en vergeet dat dit goedkoop voedsel de oorzaak is van dierenleed, slechte kwaliteit, overconsumptie en financiële problemen bij de landbouwers.

Helaas is het zelfs als bewuste consument niet altijd eenvoudig meer om nog goede kwaliteit te vinden :-(
dragonflo
Elite Poster
Elite Poster
Berichten: 887
Lid geworden op: 30 dec 2009, 23:49
Uitgedeelde bedankjes: 11 keer
Bedankt: 28 keer

Ik kan me ook inbeelden dat gevogelte anders smaakt als je dat zelf slacht. Zo goed als al het gevogelte wordt geïnjecteerd met een mengsel van water en eiwit. Dit is perfect legaal. Het eiwit wordt toegevoegd zodat er meer water kan worden geïnjecteerd. Want het water gehalte is gereglementeerde volgens x% water per hoeveelheid eiwit in de kip.
Wat er ook vaak gebeurt is het plakken van vlees. Vooral dan bij beleg en goedkoop vlees, maar evengoed bij die lekkere biefstuk. Bij bijvoorbeeld een geplakte ham wordt er om de illusie te geven dat het van het bod komt een stuk bot gebruikt om de inkeping te maken.
Jack Daniels
Elite Poster
Elite Poster
Berichten: 7916
Lid geworden op: 06 jul 2008, 13:51
Locatie: Dendermonde
Uitgedeelde bedankjes: 376 keer
Bedankt: 734 keer
Recent bedankt: 1 keer

dragonflo schreef:Ik kan me ook inbeelden dat gevogelte anders smaakt als je dat zelf slacht.
Heeft niks met slachten te maken maar alles met kweken. De "kippen" uit de winkel zijn eigenlijk kuikens van een week of zes die nooit daglicht zien, geen beweging hebben en dankzij allerlei hulpmiddelen op een recordtijd "kip" worden. Zelfgekweekte kippen lopen buiten rond de hele dag, krijgen restjes van op tafel, eventueel bij gevoederd met maïs. Het vlees van zelfgekweekte kippen heeft een lichtbruine kleur. De kipfilet van winkel kippen wordt een soort pap in de mond als je erop kauwt. De filet van zelfgekweekte kippen is een vezel die je in draden los van elkaar kan trekken.
MacMini M1 - Vu+ Zero - Fritz!Box 7590 AX + OVH VoIP
12x Sunpower 318W zonnepanelen
14x Sunpower 425W zonnepanelen
Huawei Luna2000 batterij 10kW
ubremoved_15739
Elite Poster
Elite Poster
Berichten: 2831
Lid geworden op: 13 jul 2010, 13:21
Uitgedeelde bedankjes: 599 keer
Bedankt: 532 keer

Jack Daniels schreef:en dankzij allerlei hulpmiddelen op een recordtijd "kip" worden
Helemaal correct.
Enkele decennia geleden duurde het twaalf weken alvorens braadkippen slachtrijp waren. Heden amper zes weken...
Uiteraard kunnen de juiste kippenkruiden en bereidingswijze een meer dan aanvaardbare smaak aan het te consumeren product geven.
Smaak én prijs zijn en blijven echter doorslaggevend voor het overgrote deel van de consumenten.
So who cares about quality?
Big Food? Nope.
Consumer? Nope.
decat
Elite Poster
Elite Poster
Berichten: 1656
Lid geworden op: 31 jan 2007, 11:53
Locatie: Brabant
Uitgedeelde bedankjes: 90 keer
Bedankt: 101 keer

Slafes schreef:Deeleenkoe en deeleenvarken zijn te vermijden. In mijn familie is men er niet over te spreken, bereide gerechten waren zo zout als de zee en dat blijkt eigenlijk gewoon een doorverkoper te zijn. Dat is geen vlees dat uit een eigen slagerij komt.
Over welke gerechten heb je het dan? Voor zover ik me herinner verkopen ze grotendeels onbewerkt vlees, enkel het gehakt en hamburgers worden bewerkt. Wij hebben er 1 keer besteld en het vlees was goed, maar niet beter dan dat van onze lokale slagers.

Vlees en kip uit de supermarkt vermijden we zoveel als mogelijk. Na het bakken blijft er telkens nog maar 1/2 of 3/4 van over.
De producten van bij de lokales slagers behouden hun vorm en bevatten duidelijk minder of geen producten (water? )die tijdens het bakken verloren gaan.
Gebruikersavatar
cptKangaroo
Elite Poster
Elite Poster
Berichten: 3057
Lid geworden op: 18 dec 2004, 14:33
Locatie: 053 Aalst
Uitgedeelde bedankjes: 666 keer
Bedankt: 227 keer
Recent bedankt: 2 keer

Hamburgers in 't bijzonder hebben tegenwoordig last van de krimpziekte. Tegen dat ze gaar zijn, zijn het mini hamburgers. Zelfs al zijn het veilige trucs met waterinjecties, het blijft boerenbedrog dus waarom wordt er niet tegen opgetreden?
Gebruikersavatar
seagull
Elite Poster
Elite Poster
Berichten: 1973
Lid geworden op: 23 nov 2006, 08:55
Twitter: WimVerlinden
Locatie: Kortenberg
Uitgedeelde bedankjes: 52 keer
Bedankt: 101 keer

Niet alleen krimpziekte, regelmatig staat ook je pan onder water en heb je gekookte hamburgers. :?
Business Fibernet 300 plus met Speedboost 1G Business- Proximus Internet Maxi fixed IP (failover)
Business Mobile Flex + (smartphone) & Business Mobile Flex (Mifi router) - 3CX/Teams Direct Routing - Proximus TV
Jack Daniels
Elite Poster
Elite Poster
Berichten: 7916
Lid geworden op: 06 jul 2008, 13:51
Locatie: Dendermonde
Uitgedeelde bedankjes: 376 keer
Bedankt: 734 keer
Recent bedankt: 1 keer

Hamburgers bestaan uit gemalen, losse stukken vlees en die kunnen niet geïnjecteerd worden met water. Wat er gebeurt is het vet dat wegsmelt waardoor die hamburger kleiner uitvalt eens dat die gebakken is. Neem even de proef op de som met Ibérico hamburgers. Die zijn hét schoolvoorbeeld bij uitstek van de krimpende hamburger. Reteduur, krimpen enorm na het bakken, maar een onovertroffen smaak.
Enne... als je pan onder water staat bij het bakken van vlees, dan ben je heel slecht bezig met bakken. Boter of olie moet heet zijn. Van zodra het vlees de pan raakt moet de boter een sissend geluid maken. Temperatuur voldoende hoog om te bakken, bij te lage temperatuur ga je het vlees garen. En nooit té veel vlees in 1 keer in de pan doen. De warmtebron kan het niet trekken waardoor het vlees begint te garen in plaats van te bakken.
MacMini M1 - Vu+ Zero - Fritz!Box 7590 AX + OVH VoIP
12x Sunpower 318W zonnepanelen
14x Sunpower 425W zonnepanelen
Huawei Luna2000 batterij 10kW
Gebruikersavatar
proximusboyke
Elite Poster
Elite Poster
Berichten: 7188
Lid geworden op: 05 feb 2010, 20:17
Locatie: kortrijk
Uitgedeelde bedankjes: 152 keer
Bedankt: 373 keer

jack ergens volg ik u wel, maar hadden woensdag worst mee van rensmans. Dus daar zit ook veel vet in, en die krempen wel nie. Ook geen water dus was ik dik tevreden. Gisteren toevallig rundshamburgers meegebracht ja da wa natuurlijk wa anders die krompen ongelooflijk.
en als we erop duwen dat er water uitkomt, is dat dan vet die in water veranderd ?
iphone 8+ : orange xtreme
iphone 13 : max 512gb orange xtreme
mercedes e220 = extra surf
AirCard 810S : cic mobile + fiber in saint cyprien
imac : orange love + boost
ipad pro 12,9 : 256gb extra surf
ubremoved_539
Deel van't meubilair
Deel van't meubilair
Berichten: 29849
Lid geworden op: 28 okt 2003, 09:17
Uitgedeelde bedankjes: 434 keer
Bedankt: 1972 keer

Jack Daniels schreef:Hamburgers bestaan uit gemalen, losse stukken vlees en die kunnen niet geïnjecteerd worden met water.
Tijdens dat malen kan men gerust vocht toevoegen... het vlees zal dit wel absorberen.

Neem zelf maar eens gehakt, voeg er water aan toe en meng het in een keukenrobot. Dit is dan nog de eenvoudige methode want volgens mij gebruikt men allerlei producten om dat zelfs te bevorderen.
cptKangaroo schreef:Zelfs al zijn het veilige trucs met waterinjecties, het blijft boerenbedrog dus waarom wordt er niet tegen opgetreden?
Inderdaad... je koopt water (tegen een kost van vlees)... hier zouden best wat normen mogen rond bestaan.
Plaats reactie

Terug naar “Allerlei”